EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har hatt mye EC. For meg er dette noe som var bra en gang i tiden. Tror ikke de overlever dagens marked. Vi får se. Håper for det første at potmetre er i orden nå for tiden.
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Hei alle EC venner!
    Vi har fått en henvendelse fra et filmselskap som har planer om lage en dokumentarfilm om lyd. I første omgang ønsker de å lage en enklere film om lydentuasiaster - de som fortsatt investerer tid og penger på et anstendig stereoanlegg og spiller musikk fra et fysisk format. Det blir en liten hyllest til disse menneskene.

    De er på jakt etter 5-6 personer som får 2-3 minutter hver med film. Du presenterer anlegget, hva du liker ved det. De lyssetter og filmer stilige ultranære detaljer. De bruker også en stillfotograf som skal lage en fotoserie.

    De vil gjerne at et av anleggene er et Electrocompaniet-anlegg, enten det er et retroanlegg eller et nytt.
    Så er det noen her i Oslo området som kunne tenkt seg å være med på noen slikt?
    Send i så fall en mail til sales@electrocompaniet.no med spec på anlegget ditt, så videreformidles dette til filmselskapet som skal lage filmen.

    NB! Electrocompaniet er ikke involvert i dette på annet vis en at vi hjelper til med å sette filmselskapet i kontakt med interresenter.

    Mvh.
    Lasse Danielsen
    Electrocompaniet
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har hatt mye EC. For meg er dette noe som var bra en gang i tiden. Tror ikke de overlever dagens marked. Vi får se. Håper for det første at potmetre er i orden nå for tiden.
    Har ikke hatt EC forsterker på veldig lenge, men har både DAC og RIAA derfra nå. Begge deler er helt ypperlige produkter som oser kvalitet og låter bra.

    Er allikevel også litt bekymret for framtiden dems p.g.a. alt som har skjedd der de siste årene. Det er liksom litt vanskelig å skjønne at de har gått konkurs, er det et par ganger?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Håper virkelig de klarer seg fremover; det er svært gode produkter. Har selv nå ECD 2 DAC, ECI 1 FTT OG ECI 6 forsterkere, og har hatt flere av de andre produktene tidligere.

    De siste årene har EC gjort en del forretningsmessige grep som for meg er vanskelige å forstå, og som kanskje har medvirket til at de gikk konkurs:

    Hvorfor begynte de med "EC Living"? Hifi-produktene ga stabil og grei inntjening, og porteføljen hadde litt eksklusivt preg. Living-serien ødelegger det litt eksklusive imaget, og må ha krevet store investeringer.

    Og en annen ting som er vanskelig å forstå: Da ECI 6 D og DS ble innført rundt 2012, videreførte de produksjonen av ECI 5 mk II. Som hifi-fabrikant burde de ha forstått at "less is more" i dette segmentet, og at den rene forsterkeren uten innmonterte tillegg av mange oppfattes som høyest i hierarkiet. Men ECI 5 mk II hadde angivelig en dårligere forforsterker-del enn ECI 6 versjonene (de skrøt i alle fall av at det var en del oppgraderinger på ECI 6 sammenliknet med ECI 5 mk II. Det logiske hadde vært å droppe ECI 5 mk II allerede da, og heller gått for produktrekken ECI 6, 6D og 6 DS. Produksjonsmessig hadde det vel også vært rasjonelt. Etter at 6D og 6DS kom på markedet, ble ECI 5 mk II oppfattet som utdatert, og et uaktuelt kjøp for de som var ute etter en god integrert forsterker uten DAC. I praksis skjøv de da mange av kundene over til andre merker.

    Ellers ser jeg at mange kritiserer designet. Etter min mening er utseendet blitt veldig bra på produktene. Utseendet på de første utgavene av ECI 1 var i mine øyne lite vellykket. Aller best likte jeg det rene utseendet på effekttrinnene med tykk aluminiumsfront. Larvikitt-utgavene var stygge som juling... Smaken er forskjellig:)

    Blir spennende å se hvilken vei de tar med utvikling av produktene. Får håpe de opprettholder kvaliteten, og satser på en god og jevn utvikling av de klassiske produktene. Og at de holder seg vekk fra "Elkjøp-segmentet". ECI 80D ser ut som et greit produkt, men lavere enn det bør de absolutt ikke legge seg.

    Jeg håper også at de ikke går enda lenger i å fjerne seg fra den varme og behagelige lyden fra Abrahamsen-perioden. Den "kalde" lyden kan de la Hegel stå for...

    Forretningsmessig vil det vel også være galskap å prøve å komme inn i det aller øverste sjiktet i high-end markedet. Der er det allerede mer enn fullt nok, og langt flere produsenter enn markedet tilsier.
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei EC venner!

    Jeg har en EMC-1UP fra 2007. Den svarte plastrundingen som du legger cd’en på er gått i flere deler grunnet elde vil jeg anta. Jeg har skiftet den for noen år tilbake da det samme skjedde. Jeg har prøvd å bestille gjennom forhandler men han får ikke napp hos EC. Synd å la en så god spiller stå ubrukt grunnet en del til 50kr. Er det noen av dere privat eller bransje som har en slik liggende hadde jeg vært takknemlig. Har lagt ut en ønsket kjøpt annonse. Send gjerne en pm

    Mvh Elektron
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Hei EC venner!

    Jeg har en EMC-1UP fra 2007. Den svarte plastrundingen som du legger cd’en på er gått i flere deler grunnet elde vil jeg anta. Jeg har skiftet den for noen år tilbake da det samme skjedde. Jeg har prøvd å bestille gjennom forhandler men han får ikke napp hos EC. Synd å la en så god spiller stå ubrukt grunnet en del til 50kr. Er det noen av dere privat eller bransje som har en slik liggende hadde jeg vært takknemlig. Har lagt ut en ønsket kjøpt annonse. Send gjerne en pm

    Mvh Elektron
    har sendt deg PM :)
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Hei EC venner!

    Jeg har en EMC-1UP fra 2007. Den svarte plastrundingen som du legger cd’en på er gått i flere deler grunnet elde vil jeg anta. Jeg har skiftet den for noen år tilbake da det samme skjedde. Jeg har prøvd å bestille gjennom forhandler men han får ikke napp hos EC. Synd å la en så god spiller stå ubrukt grunnet en del til 50kr. Er det noen av dere privat eller bransje som har en slik liggende hadde jeg vært takknemlig. Har lagt ut en ønsket kjøpt annonse. Send gjerne en pm

    Mvh Elektron
    har sendt deg PM :)
    vet ikke om PM når frem, det ser hvertfall ikke slik ut.
    jeg mener jeg har en spindel med clamp/puck liggende hjemme, som er litt konet, har du spider er det værre, da de er individuelt tilpasset hver enkelt. spider-spindelen er helt flat, mens den vanlige er litt konet..
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Elektron
    Det finnes utgaver av denne «Spider» clampen på Ebay.

    Edit: dersom det er der du legger selve cd-en oppå, og ikke klampen/pucken.....
    Da har jeg dessverre ikke noe godt svar til deg :p

    Edit igjen..... Ikke umulig at Dynabel.no har hva du trenger. De har inne en demomodell av Spider clamp med spindel.
     
    Sist redigert:

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Elektron
    Det finnes utgaver av denne «Spider» clampen på Ebay.

    Edit: dersom det er der du legger selve cd-en oppå, og ikke klampen/pucken.....
    Da har jeg dessverre ikke noe godt svar til deg :p

    Edit igjen..... Ikke umulig at Dynabel.no har hva du trenger. De har inne en demomodell av Spider clamp med spindel.
    høres ut for det er spindelen (sen sorte plast-dingsen). den sprakk for meg og en gang, men fikk tak i direkte fra Ec. de måtte låne spideren min en periode, for å finne en som passet. de andre for den vanlige clampen, skal være ganske universal og får garantert med henvendelse til Ec. de har en fantastisk suppport!
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Takk for svar. Jeg har prøvd via forhandler, men ikke positivt svar fra EC. Det er visst litt kaos der for tiden. Jeg får prøve direktekontakt??????
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Jeg har prøvd via forhandler, men ikke positivt svar fra EC. Det er visst litt kaos der for tiden. Jeg får prøve direktekontakt������
    Direkte med Tau er nok lettest. du kan ringe eller sende henvendelse på nettsiden. som sagt, så er det litt problematisk å finne ny spindel til spider, da de er individuelt tilpasset. Jeg er sikker på de hjelper deg
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    247CC7A5-087B-45F5-87DD-1EC1BB7D27CA.jpg
    247CC7A5-087B-45F5-87DD-1EC1BB7D27CA.jpg
    Takk for svar. Jeg har prøvd via forhandler, men ikke positivt svar fra EC. Det er visst litt kaos der for tiden. Jeg får prøve direktekontakt������
    Direkte med Tau er nok lettest. du kan ringe eller sende henvendelse på nettsiden. som sagt, så er det litt problematisk å finne ny spindel til spider, da de er individuelt tilpasset. Jeg er sikker på de hjelper deg
    Fikk svar tilbake, det ser ut til å ordne seg. Legger ut bilde for sikkerhet skyld.

    Mvh Elektron
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt meg en brukt aw250r som jeg har testet noen dager nå. Har slitt med å finne forsterkere som passer høyttalerne mine, men nå er jeg hjemme. Masse kraft og herlig organiske lyd, hører kanskje ikke like mye av opptaksrommet som ved nye superoppløste forsterkere men desto mer av musikken. Godt å være hjemme igjen etter en meget dyr rundreise av dyre forsterkerbytter.
     

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Hei, jeg har fått et problem jeg synes er merkelig.
    Har en AW250r , ca 10 år gammel som meg aldri har hatt problemer med. Men i det siste har det kommet en suselyd i høytalerne. Noen ganger øker susinga i ca 10 sek. før det smeller i høytalerne ( litt som når du plugger i en gitar i en forsterker hvor lyden er slått på). Så blir det stille , til det på nytt skjer, ca 1 gang i timen.
    Hva er galt, og hvem kan reparere?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hei, jeg har fått et problem jeg synes er merkelig.
    Har en AW250r , ca 10 år gammel som meg aldri har hatt problemer med. Men i det siste har det kommet en suselyd i høytalerne. Noen ganger øker susinga i ca 10 sek. før det smeller i høytalerne ( litt som når du plugger i en gitar i en forsterker hvor lyden er slått på). Så blir det stille , til det på nytt skjer, ca 1 gang i timen.
    Hva er galt, og hvem kan reparere?
    Hvis du holder til i Oslo-området kan du høre med Servicekompaniet om de kan se på den. De holder til i Stålfjæra på Kalbakken i Oslo.

    — ServiceKompaniet

    Angående hva som er galt, så blir det like lett å svare på som "hvor langt er et tau?". :) Hvis du vil ha et fullstendig verdiløst forslag som du ikke kan bruke til noe som helst, ville jeg gjettet elektrolyttkondensatorer som har lekket eller tørket ut, men som sagt helt ubrukelig for deg før du får noen til å feilsøke den.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen som vet hvor mange forskjellige versjoner Electrocompaniet lagde av ECI-2?

    Jeg spør da en bekjent har en med blå lysdioder og prosessorinngang/preout. Men den jeg har fått tak har gulgrønne og røde lysdioder. Men den har ikke prosessorinngang/preout.

    Hvilken versjon er eldst og er det noe forskell i lyden på de?
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har fått et problem jeg synes er merkelig.
    Har en AW250r , ca 10 år gammel som meg aldri har hatt problemer med. Men i det siste har det kommet en suselyd i høytalerne. Noen ganger øker susinga i ca 10 sek. før det smeller i høytalerne ( litt som når du plugger i en gitar i en forsterker hvor lyden er slått på). Så blir det stille , til det på nytt skjer, ca 1 gang i timen.
    Hva er galt, og hvem kan reparere?
    Hvilke høyttalere driver du med din AW-250R? Det kan høres ut som et MULIG problem med utgangstrinnet ditt. Men er jo umulig å si. Er det samme problem i høyre og venstre kanal, med forskjellige kilder, med forskjellige innganger, og varierer det ift volumnivå? Det er tester du kan gjøre i et forsøk på å isolere problemet litt. Er du forresten sikker på at problemet ligger i effekttrinnet og ikke fortrinnet?

    Hvis du ikke allerede har fått den fikset, ville jeg vurdert å la Thomas Abrahamsen fikse den for deg. Han er dyktig, og leverer raskt.

    AW-250R liker ikke lavimpedante høyttalere, for eksempel elektrostater. Har sett flere eksempler her på sentralen om at EC blir svært ustabile ved lavere impedanser, og brenner opp utgangstrinnene, men dette er vel neppe et problem i ditt tilfelle, med mindre du nylig har byttet høyttalere, eller for eksempel kabler til en type som har sendt ampen din i selvsving over tid og / eller ved svært høye SPLs.

    Når det er sagt, er mange «stock»-kondiser oppgitt til cirka 10 års levetid. Vet ikke om det gjelder ECs amper. Har den ikke hatt service før nå, er det etter mitt skjønn slett ikke unaturlig å bruke noen lapper på den etter 10 år. Er jo en fantastisk amp!

    Hilsen tidligere EC-eier, som nå er over på Krell, og de facto banner i kirka nå.

    Mvh,
    Andreas
     
    Sist redigert:

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Takk for svar begge to. 250en står til en 4.7. De spiller til noen gamle B&W 685 og en ASW610 sub. Har isolert problemet til venstre utgang på 250en. Det eneste jeg ikke gjorde var å sjekke om det funka med vanlige phonokabler, jeg kjører XLR.
    Fikk ikke tak i TA , så det ble Servicecompaniet denne gangen. Har brukt TA før og har vært superfornøyd. Nå har det kommet inn et par gamle Denon 6600 monoblokker på lån. Det låter heeelt sinnsykt stygt. Skjærer i øra og null trøkk. Håper gutta på SK finner ut av det kjapt:)
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar begge to. 250en står til en 4.7. De spiller til noen gamle B&W 685 og en ASW610 sub. Har isolert problemet til venstre utgang på 250en. Det eneste jeg ikke gjorde var å sjekke om det funka med vanlige phonokabler, jeg kjører XLR.
    Fikk ikke tak i TA , så det ble Servicecompaniet denne gangen. Har brukt TA før og har vært superfornøyd. Nå har det kommet inn et par gamle Denon 6600 monoblokker på lån. Det låter heeelt sinnsykt stygt. Skjærer i øra og null trøkk. Håper gutta på SK finner ut av det kjapt:)
    Så bra du fikk isolert problemet såpass. Håper du får den raskt tilbake og at alt blir som før! Godt og høre at EC holder stand mot Denon. Sånt no vil vikke ha =) Lykke til! PS: Er jo ikke nøye om det blir bedre med RCA. 250 låter best med XLR!
     

    jokis

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    3
    Takk for svar begge to. 250en står til en 4.7. De spiller til noen gamle B&W 685 og en ASW610 sub. Har isolert problemet til venstre utgang på 250en. Det eneste jeg ikke gjorde var å sjekke om det funka med vanlige phonokabler, jeg kjører XLR.
    Fikk ikke tak i TA , så det ble Servicecompaniet denne gangen. Har brukt TA før og har vært superfornøyd. Nå har det kommet inn et par gamle Denon 6600 monoblokker på lån. Det låter heeelt sinnsykt stygt. Skjærer i øra og null trøkk. Håper gutta på SK finner ut av det kjapt:)
    Så bra du fikk isolert problemet såpass. Håper du får den raskt tilbake og at alt blir som før! Godt og høre at EC holder stand mot Denon. Sånt no vil vikke ha =) Lykke til! PS: Er jo ikke nøye om det blir bedre med RCA. 250 låter best med XLR!

    Foreløpig svar fra service var at om den har stått mye på, altså over lang tid, vil det bli varmgang i kort og kondensatorer/transistorer at det vil tørke ut/kokes. De var visst ikke bygget for det.
    Forsåvidt nytt for meg, men den blir jo sinnsykt varm da.
    Og jeg er ingen ekspert, annet enn på hva som er bra musikk da:)
    Tror ikke de har greid å fremprovosere feilen, men det kunne bli snak om å bytte rundt 15 transistorer (tror jeg) på hver utgang.

    Jeg venter i åndeløs spenning.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar begge to. 250en står til en 4.7. De spiller til noen gamle B&W 685 og en ASW610 sub. Har isolert problemet til venstre utgang på 250en. Det eneste jeg ikke gjorde var å sjekke om det funka med vanlige phonokabler, jeg kjører XLR.
    Fikk ikke tak i TA , så det ble Servicecompaniet denne gangen. Har brukt TA før og har vært superfornøyd. Nå har det kommet inn et par gamle Denon 6600 monoblokker på lån. Det låter heeelt sinnsykt stygt. Skjærer i øra og null trøkk. Håper gutta på SK finner ut av det kjapt:)
    Så bra du fikk isolert problemet såpass. Håper du får den raskt tilbake og at alt blir som før! Godt og høre at EC holder stand mot Denon. Sånt no vil vikke ha =) Lykke til! PS: Er jo ikke nøye om det blir bedre med RCA. 250 låter best med XLR!

    Foreløpig svar fra service var at om den har stått mye på, altså over lang tid, vil det bli varmgang i kort og kondensatorer/transistorer at det vil tørke ut/kokes. De var visst ikke bygget for det.
    Forsåvidt nytt for meg, men den blir jo sinnsykt varm da.
    Og jeg er ingen ekspert, annet enn på hva som er bra musikk da:)
    Tror ikke de har greid å fremprovosere feilen, men det kunne bli snak om å bytte rundt 15 transistorer (tror jeg) på hver utgang.

    Jeg venter i åndeløs spenning.
    Det hørtes for meg ut som en noe tynn forklaring. Men jeg er ikke ingeniør. Dog står det da vitterlig i de fleste EC-manualer at ampen bør stå på minst 1 time før den spiller som den skal. For meg høres det ut som årsaken til problemet kan ha med ødelagte eller feiljusterte opamper (styrer tomgangsstrømmen), eller dårlig dc-filter, som i kombinasjon med dc-støy på strømnettet/kursen har sendt transformatoren(e) dine i selvsving, slik at opampene har guffet på for mye både ved og utenom bruk.

    Det kan selvsagt være en dårlig konstruksjon også. Men problemet med ødelagte amper har visstnok vært økende etter innføringen av elbiler og liknende, som sender dc-støy ut i strømnettet. Hvis de klarer å fikse den, ville jeg vurdert å skaffe eksternt dc-filter, og kanskje også nettfilter med overspenningsvern til beskyttelse mot lynnedslag osv, eller eventuelt skilletrafo om du liker svære dyre bokser. Men dc-filter er nå en del nettere enn trafo =D

    PS: ville bedt SK sjekket forsterkerens eget dc-filter også.

    En ting er at kondiser slites mer ut når man har ampen på hele tiden. Men brente transistorer? Høres merkelig ut.

    Når det er sagt, har de fleste mainstream kondiser en levetid på 10 år. Så er den over det, er service bare gode greier.

    Når de ikke klarer å fremprovosere feilen der, kan det også indikere at en del av feilen ligger hjemme hos deg. Nylig installasjon av nye apparater på kursen, feil i trafo, jordfeil på apparater hjemme hos deg, osv, er alle ting som potensielt kan øke risikoen for at ampen din går i selvsving. Det KAN potensielt gjøre at en amp med servicebehov, sliter mer hjemme hos deg, enn på verkstedet. Men dette skal de da kunne måle hos SK, som avvik fra ECs spesifikasjoner.

    Bare en lekmanns betraktninger.

    Mvh,
    Andreas
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Hei,

    For øyeblikket står det et par CM9, en ECD1 dac og en EC4,5 pre i stua uten noe effekttrinn.
    Forforsterkeren vil være et naturlig bytte etter effekttrinn er på plass, så ikke legg for mye vekt på den.
    Hadde tidligere en ECI5 som jeg opplevde som noe tynn i lyden sammenliknet med en AW120 jeg koblet opp på samme oppsett ellers.

    Har siklet litt på AW180 og som et alternativ AW250, men kom til å snuble over Abrahamsen V4.0 (antar man vil ha upgraded version(?), den kjennetegnes estetisk med merket på toppen og har litt hyggeligere strømforsyning..?)

    Så, hva vil et par AW180 gi meg som et par V4.0 ikke kan, og motsatt?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hørt rykter om at 2stk v4.0 up brokoblet låt minst like godt som aw180.. Kansje bedre.. Betydelig billigere er de også..
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    For øyeblikket står det et par CM9, en ECD1 dac og en EC4,5 pre i stua uten noe effekttrinn.
    Forforsterkeren vil være et naturlig bytte etter effekttrinn er på plass, så ikke legg for mye vekt på den.
    Hadde tidligere en ECI5 som jeg opplevde som noe tynn i lyden sammenliknet med en AW120 jeg koblet opp på samme oppsett ellers.

    Har siklet litt på AW180 og som et alternativ AW250, men kom til å snuble over Abrahamsen V4.0 (antar man vil ha upgraded version(?), den kjennetegnes estetisk med merket på toppen og har litt hyggeligere strømforsyning..?)

    Så, hva vil et par AW180 gi meg som et par V4.0 ikke kan, og motsatt?
    Enig med X-cell her. Har ikke hørt AW180 selv, men V4.0UP fikk gode tester, og ble beskrevet som et veldig bra comeback av Per A. etter EC-exiten.

    Mitt inntrykk er at mange brokobler EC, fordi trinnene i seg selv ikke gir nok kraft. Dette, kombinert med ulineær frekvenskurve samt ønske om strammere bass, gjorde at jeg personlig valgte et annet merke etter å ha hatt et lite EC-oppsett noen år. Men en nydelig klang musikalitet i det, som man skal lete lenge etter.

    Mvh,
    Andreas, tidligere EC4.5-eier
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Hei,

    For øyeblikket står det et par CM9, en ECD1 dac og en EC4,5 pre i stua uten noe effekttrinn.
    Forforsterkeren vil være et naturlig bytte etter effekttrinn er på plass, så ikke legg for mye vekt på den.
    Hadde tidligere en ECI5 som jeg opplevde som noe tynn i lyden sammenliknet med en AW120 jeg koblet opp på samme oppsett ellers.

    Har siklet litt på AW180 og som et alternativ AW250, men kom til å snuble over Abrahamsen V4.0 (antar man vil ha upgraded version(?), den kjennetegnes estetisk med merket på toppen og har litt hyggeligere strømforsyning..?)

    Så, hva vil et par AW180 gi meg som et par V4.0 ikke kan, og motsatt?
    Enig med X-cell her. Har ikke hørt AW180 selv, men V4.0UP fikk gode tester, og ble beskrevet som et veldig bra comeback av Per A. etter EC-exiten.

    Mitt inntrykk er at mange brokobler EC, fordi trinnene i seg selv ikke gir nok kraft. Dette, kombinert med ulineær frekvenskurve samt ønske om strammere bass, gjorde at jeg personlig valgte et annet merke etter å ha hatt et lite EC-oppsett noen år. Men en nydelig klang musikalitet i det, som man skal lete lenge etter.

    Mvh,
    Andreas, tidligere EC4.5-eier

    Virker som den har fått god omtale, så kjenner jeg blir mer og mer komfortabel på at det kan være et alternativ.
    Prismessig er det meget store forskjeller, men pris er i utgangspunktet ikke noe tema for denne sammenligningen. Vil jeg få et bedre oppsett med et par AW180 blir det AW180.

    Kan ikke si at jeg er noen mester i å tyde tall fra fabrikantene, men i mengde Watt er forskjellene ganske store. AW180 skal etter mine begrensede produktarkskills levere langt mer strøm og kontroll enn V4 UP, men Watt i seg selv sier jo ingenting om forsterkerens egenskaper ellers.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    For øyeblikket står det et par CM9, en ECD1 dac og en EC4,5 pre i stua uten noe effekttrinn.
    Forforsterkeren vil være et naturlig bytte etter effekttrinn er på plass, så ikke legg for mye vekt på den.
    Hadde tidligere en ECI5 som jeg opplevde som noe tynn i lyden sammenliknet med en AW120 jeg koblet opp på samme oppsett ellers.

    Har siklet litt på AW180 og som et alternativ AW250, men kom til å snuble over Abrahamsen V4.0 (antar man vil ha upgraded version(?), den kjennetegnes estetisk med merket på toppen og har litt hyggeligere strømforsyning..?)

    Så, hva vil et par AW180 gi meg som et par V4.0 ikke kan, og motsatt?
    Enig med X-cell her. Har ikke hørt AW180 selv, men V4.0UP fikk gode tester, og ble beskrevet som et veldig bra comeback av Per A. etter EC-exiten.

    Mitt inntrykk er at mange brokobler EC, fordi trinnene i seg selv ikke gir nok kraft. Dette, kombinert med ulineær frekvenskurve samt ønske om strammere bass, gjorde at jeg personlig valgte et annet merke etter å ha hatt et lite EC-oppsett noen år. Men en nydelig klang musikalitet i det, som man skal lete lenge etter.

    Mvh,
    Andreas, tidligere EC4.5-eier

    Virker som den har fått god omtale, så kjenner jeg blir mer og mer komfortabel på at det kan være et alternativ.
    Prismessig er det meget store forskjeller, men pris er i utgangspunktet ikke noe tema for denne sammenligningen. Vil jeg få et bedre oppsett med et par AW180 blir det AW180.

    Kan ikke si at jeg er noen mester i å tyde tall fra fabrikantene, men i mengde Watt er forskjellene ganske store. AW180 skal etter mine begrensede produktarkskills levere langt mer strøm og kontroll enn V4 UP, men Watt i seg selv sier jo ingenting om forsterkerens egenskaper ellers.
    Jeg glemte helt å nevne for deg, at Asbjørn på forumet har hatt AW180 (ganske sikker på at jeg så ham nevne det i en tråd). Han var ikke fornøyd med sine. Men, det kan selvsagt ha med smak og behag og gjøre. Likevel, Asbjørn er en sindig mann, med mye erfaring og kompetanse. Mener han er teknisk utdannet også. Akkurat i dette spørsmålet ville jeg sendt ham en PM og bedt om et par råd. Han er rå når det gjelder tekniske spesifikasjoner også, samt hvordan dette vil spille på ditt oppsett.

    Hvis du ikke allerede har kjøpt effekttrinn da?

    Mvh,
    Andreas
     

    Rikkolini

    Medlem
    Ble medlem
    01.10.2019
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Hei,

    For øyeblikket står det et par CM9, en ECD1 dac og en EC4,5 pre i stua uten noe effekttrinn.
    Forforsterkeren vil være et naturlig bytte etter effekttrinn er på plass, så ikke legg for mye vekt på den.
    Hadde tidligere en ECI5 som jeg opplevde som noe tynn i lyden sammenliknet med en AW120 jeg koblet opp på samme oppsett ellers.

    Har siklet litt på AW180 og som et alternativ AW250, men kom til å snuble over Abrahamsen V4.0 (antar man vil ha upgraded version(?), den kjennetegnes estetisk med merket på toppen og har litt hyggeligere strømforsyning..?)

    Så, hva vil et par AW180 gi meg som et par V4.0 ikke kan, og motsatt?
    Enig med X-cell her. Har ikke hørt AW180 selv, men V4.0UP fikk gode tester, og ble beskrevet som et veldig bra comeback av Per A. etter EC-exiten.

    Mitt inntrykk er at mange brokobler EC, fordi trinnene i seg selv ikke gir nok kraft. Dette, kombinert med ulineær frekvenskurve samt ønske om strammere bass, gjorde at jeg personlig valgte et annet merke etter å ha hatt et lite EC-oppsett noen år. Men en nydelig klang musikalitet i det, som man skal lete lenge etter.

    Mvh,
    Andreas, tidligere EC4.5-eier

    Virker som den har fått god omtale, så kjenner jeg blir mer og mer komfortabel på at det kan være et alternativ.
    Prismessig er det meget store forskjeller, men pris er i utgangspunktet ikke noe tema for denne sammenligningen. Vil jeg få et bedre oppsett med et par AW180 blir det AW180.

    Kan ikke si at jeg er noen mester i å tyde tall fra fabrikantene, men i mengde Watt er forskjellene ganske store. AW180 skal etter mine begrensede produktarkskills levere langt mer strøm og kontroll enn V4 UP, men Watt i seg selv sier jo ingenting om forsterkerens egenskaper ellers.
    Jeg glemte helt å nevne for deg, at Asbjørn på forumet har hatt AW180 (ganske sikker på at jeg så ham nevne det i en tråd). Han var ikke fornøyd med sine. Men, det kan selvsagt ha med smak og behag og gjøre. Likevel, Asbjørn er en sindig mann, med mye erfaring og kompetanse. Mener han er teknisk utdannet også. Akkurat i dette spørsmålet ville jeg sendt ham en PM og bedt om et par råd. Han er rå når det gjelder tekniske spesifikasjoner også, samt hvordan dette vil spille på ditt oppsett.

    Hvis du ikke allerede har kjøpt effekttrinn da?

    Mvh,
    Andreas

    Ble 2x V4 UP på meg denne gangen og det virker som de fikser CM9 meget bra.
    Litt manko på "punch" fra trommer, men antar det kan ha med plassering å gjøre, port bakpå og under halvmeteren fra vegg er vel ikke helt tipp topp.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Virker som den har fått god omtale, så kjenner jeg blir mer og mer komfortabel på at det kan være et alternativ.
    Prismessig er det meget store forskjeller, men pris er i utgangspunktet ikke noe tema for denne sammenligningen. Vil jeg få et bedre oppsett med et par AW180 blir det AW180.

    Kan ikke si at jeg er noen mester i å tyde tall fra fabrikantene, men i mengde Watt er forskjellene ganske store. AW180 skal etter mine begrensede produktarkskills levere langt mer strøm og kontroll enn V4 UP, men Watt i seg selv sier jo ingenting om forsterkerens egenskaper ellers.
    Jeg glemte helt å nevne for deg, at Asbjørn på forumet har hatt AW180 (ganske sikker på at jeg så ham nevne det i en tråd). Han var ikke fornøyd med sine. Men, det kan selvsagt ha med smak og behag og gjøre. Likevel, Asbjørn er en sindig mann, med mye erfaring og kompetanse. Mener han er teknisk utdannet også. Akkurat i dette spørsmålet ville jeg sendt ham en PM og bedt om et par råd. Han er rå når det gjelder tekniske spesifikasjoner også, samt hvordan dette vil spille på ditt oppsett.

    Hvis du ikke allerede har kjøpt effekttrinn da?

    Mvh,
    Andreas

    Ble 2x V4 UP på meg denne gangen og det virker som de fikser CM9 meget bra.
    Litt manko på "punch" fra trommer, men antar det kan ha med plassering å gjøre, port bakpå og under halvmeteren fra vegg er vel ikke helt tipp topp.
    Jeg har eid AW180 for noen år siden, før de fikk skruer på acrylfronten. Jeg har hadde da og har hatt litt av hvert i oppsettet, men de var absolutt ganske strømsterke, langt mer så enn f.eks. brokoblede NAD 216, noe jeg erfarte på et par 12" Bosten Acoustics passive THX subwoofere. Der var strømressursene til AW180 overlegne uansett hva NAD hevdet gjennom sine spec's på NAD 216 i brokoblet tilstand.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar begge to. 250en står til en 4.7. De spiller til noen gamle B&W 685 og en ASW610 sub. Har isolert problemet til venstre utgang på 250en. Det eneste jeg ikke gjorde var å sjekke om det funka med vanlige phonokabler, jeg kjører XLR.
    Fikk ikke tak i TA , så det ble Servicecompaniet denne gangen. Har brukt TA før og har vært superfornøyd. Nå har det kommet inn et par gamle Denon 6600 monoblokker på lån. Det låter heeelt sinnsykt stygt. Skjærer i øra og null trøkk. Håper gutta på SK finner ut av det kjapt:)
    Så bra du fikk isolert problemet såpass. Håper du får den raskt tilbake og at alt blir som før! Godt og høre at EC holder stand mot Denon. Sånt no vil vikke ha =) Lykke til! PS: Er jo ikke nøye om det blir bedre med RCA. 250 låter best med XLR!

    Foreløpig svar fra service var at om den har stått mye på, altså over lang tid, vil det bli varmgang i kort og kondensatorer/transistorer at det vil tørke ut/kokes. De var visst ikke bygget for det.
    Forsåvidt nytt for meg, men den blir jo sinnsykt varm da.
    Og jeg er ingen ekspert, annet enn på hva som er bra musikk da:)
    Tror ikke de har greid å fremprovosere feilen, men det kunne bli snak om å bytte rundt 15 transistorer (tror jeg) på hver utgang.

    Jeg venter i åndeløs spenning.
    Hvordan gikk det? Fått ampen tilbake?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Sunndalsøra
    I følge Paul Macowen hos PS audio, så skal de ikke ha noe betydning at at forsterkere står konstant på. Det er større belasning å slå av og på for hver dag. Jeg har en DP A1 som har stått på siden 2005. Kan ikke høre noe gale, eller at no er brennt heller. Enkelte har byttet ut softstart rele pga. hyppig av og på. Jeg lar det stå på til det er døtt:)
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    I følge Paul Macowen hos PS audio, så skal de ikke ha noe betydning at at forsterkere står konstant på. Det er større belasning å slå av og på for hver dag. Jeg har en DP A1 som har stått på siden 2005. Kan ikke høre noe gale, eller at no er brennt heller. Enkelte har byttet ut softstart rele pga. hyppig av og på. Jeg lar det stå på til det er døtt:)
    Enig. Høres ut som tomgangsstrøm helt ute av kontroll, spør du meg. Det kan skyldes DC eller bare dårlig oppbygning. Det skal uansett ikke være sånn.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    I følge Paul Macowen hos PS audio, så skal de ikke ha noe betydning at at forsterkere står konstant på. Det er større belasning å slå av og på for hver dag. Jeg har en DP A1 som har stått på siden 2005. Kan ikke høre noe gale, eller at no er brennt heller. Enkelte har byttet ut softstart rele pga. hyppig av og på. Jeg lar det stå på til det er døtt:)
    Joda, det har absolutt en betydning. En ting er jo at strømregninga di blir høyere (og det er gjerne bare unødvendig), men hovedargumentet er at om forsterkeren står mye på, så vil kretskortene bli sprøe etterhvert. Du forkorter derfor levetiden på forsterkeren.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Takk for svar begge to. 250en står til en 4.7. De spiller til noen gamle B&W 685 og en ASW610 sub. Har isolert problemet til venstre utgang på 250en. Det eneste jeg ikke gjorde var å sjekke om det funka med vanlige phonokabler, jeg kjører XLR.
    Fikk ikke tak i TA , så det ble Servicecompaniet denne gangen. Har brukt TA før og har vært superfornøyd. Nå har det kommet inn et par gamle Denon 6600 monoblokker på lån. Det låter heeelt sinnsykt stygt. Skjærer i øra og null trøkk. Håper gutta på SK finner ut av det kjapt:)
    Så bra du fikk isolert problemet såpass. Håper du får den raskt tilbake og at alt blir som før! Godt og høre at EC holder stand mot Denon. Sånt no vil vikke ha =) Lykke til! PS: Er jo ikke nøye om det blir bedre med RCA. 250 låter best med XLR!

    Foreløpig svar fra service var at om den har stått mye på, altså over lang tid, vil det bli varmgang i kort og kondensatorer/transistorer at det vil tørke ut/kokes. De var visst ikke bygget for det.
    Forsåvidt nytt for meg, men den blir jo sinnsykt varm da.
    Og jeg er ingen ekspert, annet enn på hva som er bra musikk da:)
    Tror ikke de har greid å fremprovosere feilen, men det kunne bli snak om å bytte rundt 15 transistorer (tror jeg) på hver utgang.

    Jeg venter i åndeløs spenning.
    Det hørtes for meg ut som en noe tynn forklaring. Men jeg er ikke ingeniør. Dog står det da vitterlig i de fleste EC-manualer at ampen bør stå på minst 1 time før den spiller som den skal. For meg høres det ut som årsaken til problemet kan ha med ødelagte eller feiljusterte opamper (styrer tomgangsstrømmen), eller dårlig dc-filter, som i kombinasjon med dc-støy på strømnettet/kursen har sendt transformatoren(e) dine i selvsving, slik at opampene har guffet på for mye både ved og utenom bruk.

    Det kan selvsagt være en dårlig konstruksjon også. Men problemet med ødelagte amper har visstnok vært økende etter innføringen av elbiler og liknende, som sender dc-støy ut i strømnettet. Hvis de klarer å fikse den, ville jeg vurdert å skaffe eksternt dc-filter, og kanskje også nettfilter med overspenningsvern til beskyttelse mot lynnedslag osv, eller eventuelt skilletrafo om du liker svære dyre bokser. Men dc-filter er nå en del nettere enn trafo =D

    PS: ville bedt SK sjekket forsterkerens eget dc-filter også.

    En ting er at kondiser slites mer ut når man har ampen på hele tiden. Men brente transistorer? Høres merkelig ut.

    Når det er sagt, har de fleste mainstream kondiser en levetid på 10 år. Så er den over det, er service bare gode greier.

    Når de ikke klarer å fremprovosere feilen der, kan det også indikere at en del av feilen ligger hjemme hos deg. Nylig installasjon av nye apparater på kursen, feil i trafo, jordfeil på apparater hjemme hos deg, osv, er alle ting som potensielt kan øke risikoen for at ampen din går i selvsving. Det KAN potensielt gjøre at en amp med servicebehov, sliter mer hjemme hos deg, enn på verkstedet. Men dette skal de da kunne måle hos SK, som avvik fra ECs spesifikasjoner.

    Bare en lekmanns betraktninger.

    Mvh,
    Andreas
    Gammelt svar, men jeg legger meg på den uansett.

    Forklaringen til servicekompaniet er grei nok her, dette er et kjent problem med de fleste produktene til EC (spesielt fra ECS tiden). Varmen steker også kretskortene og gjør de sprøe, over tid vil det oppstå brudd i banene, så overdesignet er de dessverre ikke.

    Nå vet ikke jeg hvor gammel denne forsterkeren er, men flere utgaver har innebygd DC filter også.
    Det stemmer også at de gamle manualene anbefalte deg å ha forsterkeren på heletiden. Om dette bare var for å tilfredstille Hifi freakenes allerede vellkjente påstand, eller om det var bevist for at forsterkeren skulle slites fortere aner jeg ikke. Mener at dette ble tatt ut av samtlige manualer når WestControl kjøpte opp EC, første gang.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    I følge Paul Macowen hos PS audio, så skal de ikke ha noe betydning at at forsterkere står konstant på. Det er større belasning å slå av og på for hver dag. Jeg har en DP A1 som har stått på siden 2005. Kan ikke høre noe gale, eller at no er brennt heller. Enkelte har byttet ut softstart rele pga. hyppig av og på. Jeg lar det stå på til det er døtt:)
    Joda, det har absolutt en betydning. En ting er jo at strømregninga di blir høyere (og det er gjerne bare unødvendig), men hovedargumentet er at om forsterkeren står mye på, så vil kretskortene bli sprøe etterhvert. Du forkorter derfor levetiden på forsterkeren.
    Det var derfor jeg var spent på resultatet av reparasjonen. For forkortet levetid er en ting, men 15 ødelagte transistorer hørtes drøyt ut. Virker mer sannsynlig at det var 15 lytter det var snakk om. Men jeg skal nå ikke prate. Får i skrivende stund recappet en Krell, og der er det over 60 lytter som er byttet. Men tok rund baut da. Gåene lytter ser jeg på som normalt etter hvert, men er det så vanlig at transistorer går? Hvordan skjer egentlig det? Spør fordi jeg vil lære.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    I følge Paul Macowen hos PS audio, så skal de ikke ha noe betydning at at forsterkere står konstant på. Det er større belasning å slå av og på for hver dag. Jeg har en DP A1 som har stått på siden 2005. Kan ikke høre noe gale, eller at no er brennt heller. Enkelte har byttet ut softstart rele pga. hyppig av og på. Jeg lar det stå på til det er døtt:)
    Joda, det har absolutt en betydning. En ting er jo at strømregninga di blir høyere (og det er gjerne bare unødvendig), men hovedargumentet er at om forsterkeren står mye på, så vil kretskortene bli sprøe etterhvert. Du forkorter derfor levetiden på forsterkeren.
    Det var derfor jeg var spent på resultatet av reparasjonen. For forkortet levetid er en ting, men 15 ødelagte transistorer hørtes drøyt ut. Virker mer sannsynlig at det var 15 lytter det var snakk om. Men jeg skal nå ikke prate. Får i skrivende stund recappet en Krell, og der er det over 60 lytter som er byttet. Men tok rund baut da. Gåene lytter ser jeg på som normalt etter hvert, men er det så vanlig at transistorer går? Hvordan skjer egentlig det? Spør fordi jeg vil lære.
    Jeg kjenner ikke godt nok til saken og har ikke sett en servicerapport, slik at jeg kan uttale meg alt for mye om akkurat denne saken. Jeg så bare at det ble satt spørsmål på dette med å ha forsterkeren på heletiden/av heletiden.

    Men om 15 transistorer KAN ryke, ja. I noen tilfeller kan det skje en liten kjedereaksjon, hvor det opprinnelig var en defekt transistor. Når denne da røk, tok den kanskje med seg en til osv. Det trenger gjerne bare være en liten komponent som ryker, denne kortslutter kanskje. Så øker strømgangen i kretsen, fører til mer varme og enda en komponent ryker, osv.

    Store strømforsyninger hjelper gjerne ikke akkurat her heller, da de er alt for strømsterke og gir forsterkeren strømmen den ber om, noe den heller ikke har problemer med å gi.

    Sier ikke at det er det som har skjedd her, men forklarer nå hvordan det kan skje :)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    428
    Ny EC 4.8 MKII slippes visst snart, bilde på soundgardens side. Synd det fortsatt kun er ett par utganger...

    ecm1mkii_4.8mkii-rear.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn