EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Noen som har prøvd å lage Nemo av to sett AW180? Skal bestille kabler nå som fasevender 180 grader for å koble sammen to og to. Noen som har erfaring med dette? Første gang det ble gjort var i studio på Abbey Road. Abrahamsen hadde fått bestilling på 2 sett AW180 og et med AW120. De ble ble bygd om til Nemo for å drive den gamle B&W 801. De spilte så høyt at AW180 begynte å miste pusten enda de var biampa. Så kom Per på hvorfor ikke prøve å broe to og to AW180, men det var utfordringer. Han måtte bygge denne spesielle kabelen som fasevender 180 grader til hvert par. Det var slik Nemo ble til og det oppsettet står på Abbey Road å er i bruk den dag i dag. Da våkna B&W 801 Natilius til liv, de spilte så høyt at det var vanvittig uten å miste detaljer og 801 med en sånn fantastisk lyd og var ikke noen forsterkere de hadde prøvd før som kunne gjøre denne jobben så bra. De spilte så høytt at det var besten ikke mulig å stå lenge inne der. Så Per Abrahamsen har vel vært den viktigste innen det Norske hifi-eventyret. Michael Jackson brukte også AW180 i sitt studio og har skrevet på Thriller-plata: Special Thanx to Per Abrahamsen Electrocompaniet Norway. På Abbey Road konkluderte de med at Nemo koblingen var der beste og kraftigste de hadde hørt av forsterkere noensinne og Nemo var verdens kraftigste og beste forstekerer i verden sa de og de hadde prøvd mye. Men de fikk høre om Electrocompaniet og Per Abrahamsen og kontakta han og han dro ned med to sett AW180 og tok med to AW 120 også. Så Nemo ble laget for Abbey Road for å kunne drive de gamle 800 og 801 Nautilius fullt ut uten å miste oppløsning og detaljer. De ble så fornøyde at de er i bruk den dag i dag. Men er det noen som har prøvd denne koblingen selv med de kablene en må ha? Har to sett AW180 og tenker å bestille sånne kabler og prøve å kjøre de som Nemo. Så kom gjerne med deres erfaringer med dette oppsettet. Skal drive de nye B&W 802 D3. Mvh Bjørn

    Har lest ett sted at konstruksjon er avhengig av at begge forsterkerene (per kanal) slås på nøyaktig samtidig. I såfall er jo en løsning å ha alle disse bryterne konstant i på posisjon og så styre strømmen med feks en forgreiner.
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Noen som veit ca hva et par Nemo ligger på brukt? Jeg tenkte å teste dette med å broe de uansett, men har egentlig folk som vil kjøpe begge setta med AW180. Så spørsmålet er hva jeg må betale i mellom for å få Nemo. De skal brukes på B&W 803 D2 eller 802 D2
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Må skryte litt av merket her. Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590. Har dacen her hjemme ecd2 fantastisk..
    Regner med du justerte volum? EC sine digitale produkter har høyt nivå ut.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Må skryte litt av merket her. Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590. Har dacen her hjemme ecd2 fantastisk..
    Regner med du justerte volum? EC sine digitale produkter har høyt nivå ut.
    Ja men ikke med mic det hadde vi ikke. Var for lite dynamikk på Hegel sin. Forsterkeren H590 var knallbra.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Ref innlegg 1599, her må du vel ha tatt litt for mye Møllers Tran??

    En NEMO har fire moduler innabords og er egengtlig bare en glorifisert AW180/AW250. Du skal bruke to amper per side. Hvorfor? Dine fire amper kan bli til fire småNEMOER. Du behøver ikke to amper for å lage en NEMO.

    R
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ref innlegg 1599, her må du vel ha tatt litt for mye Møllers Tran??

    En NEMO har fire moduler innabords og er egengtlig bare en glorifisert AW180/AW250. Du skal bruke to amper per side. Hvorfor? Dine fire amper kan bli til fire småNEMOER. Du behøver ikke to amper for å lage en NEMO.

    R
    Du må ha to AW180 monoblokker for å lage én Nemo. En Nemo ER nettopp det. To brokoblede AW180.

    Etter AW180 har vel alle EC's "monoblokker" vært to brokoblede kanaler i ett kabinett.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Mea culpa. Glemte at AW180 er monoblokker. To AW 180 gir en NEMO, en AW250 omtrent det samme. Ble det riktig denne gangen?

    Og jeg som tar to tranpiller daglig. Dang.

    R
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. :)

    Tror som sagt trafoene i AW250, og muligens kondensatorbankene også, er hakket større pr kanal i AW250 enn i AW180, så en brokoblet 250 vil være enda litt tøffere enn Nemo. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.596
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Wow det er bra å knuse Hegel sin
    Tja.. Den er jo på en måte knust fra begynnelsen...:cool: (på innsiden i hvert fall)
    506502-innmat-hva-du-vil-h5902.jpg

    Regner med at den låter mye bedre en hvordan den ser ut på innsiden..
     
    Sist redigert:

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Noen her som kan tegne eller har et koblingskjema for å lage Nemo av to sett AW 180 monoblokker? Veit ca men vil vite jeg gjør alt riktig. Håper noen kan være behjelpepelige. Mvh Bjørn
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Ja, er det noen som har et koblingsskjema for å gjøre AW180 til Nemo? Jeg har skjønt alt utenom om jeg må ha kabel mellom - på blokkene på samme side da det bare blir brukt + ut til høytalerene. Noen som har et svar på om jeg bare skal la minus utgangene stå urørte eller kable mellom? Noen som kan svare meg på det? Eller om det er et sted jeg kan finne komplett koblingsskjema for brokobling av 2 sett AW180? Håper noen kan hjelpe meg. Veit at jeg skal bruke fasevendt Xlr kabel mellom blokkene på hver side, er bare det med koblinga mellom - eller ikke på terminalene. Regner med at det er noen patrioter her som veit alt om brokobling av AW180 og gjøre de om til fattigmannsnemo. Hehe. Så håper noen vil og kan svare meg på spørsmålet Ang hva jeg gjør med minus på terminalene. Da er jeg i mål når jeg veit om jeg må ha kabel i mellom eller ikke ??????. Mvh Bjørn. Har hatt brokobla stereo forsterkere fra ec men de var kobla inni kabinettet. Mvh Bjørn
     
    Sist redigert:

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Mea culpa. Glemte at AW180 er monoblokker. To AW 180 gir en NEMO, en AW250 omtrent det samme. Ble det riktig denne gangen?

    Og jeg som tar to tranpiller daglig. Dang.

    R
    Hei, veit du om man må kable mellom treninalene i mellom blokkene på hver side på -? Eller bare la de stå urørte, har skjønt resten av oppsettet. Men man må vel sikkert kjøre kabel mellom - siden de er i hvert sitt kabinett?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg synes at displayet på min EC EMC1/up er svakt. Må gå helt inntill for å lese av. Er det noen innstillinger på styken for ''navigator Window ''som det heter?
     
    Sist redigert:

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590.
    Kan du beskrive hva du her opplevde, litt mer detaljert?
    Lydbildet var større, mer dynamisk bedre tredimensjonalitet. Mellombassen slo i brystet slik den skal på låtene vi testet. Testet også Pioneer n70ae, foretrakk den også over den innebygde men electrocompaniet var best på alt. Når dette er sagt H590 låt fantastisk som amp.
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Ja, er det noen som har et koblingsskjema for å gjøre AW180 til Nemo? Jeg har skjønt alt utenom om jeg må ha kabel mellom - på blokkene på samme side da det bare blir brukt + ut til høytalerene. Noen som har et svar på om jeg bare skal la minus utgangene stå urørte eller kable mellom? Noen som kan svare meg på det? Eller om det er et sted jeg kan finne komplett koblingsskjema for brokobling av 2 sett AW180? Håper noen kan hjelpe meg. Veit at jeg skal bruke fasevendt Xlr kabel mellom blokkene på hver side, er bare det med koblinga mellom - eller ikke på terminalene. Regner med at det er noen patrioter her som veit alt om brokobling av AW180 og gjøre de om til fattigmannsnemo. Hehe. Så håper noen vil og kan svare meg på spørsmålet Ang hva jeg gjør med minus på terminalene. Da er jeg i mål når jeg veit om jeg må ha kabel i mellom eller ikke ������. Mvh Bjørn. Har hatt brokobla stereo forsterkere fra ec men de var kobla inni kabinettet. Mvh Bjørn
    Fant ut av koblingen ved å ringe Electrocompaniet på Tau, kjenner de så. Veldig god service :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590.
    Kan du beskrive hva du her opplevde, litt mer detaljert?
    Lydbildet var større, mer dynamisk bedre tredimensjonalitet. Mellombassen slo i brystet slik den skal på låtene vi testet. Testet også Pioneer n70ae, foretrakk den også over den innebygde men electrocompaniet var best på alt. Når dette er sagt H590 låt fantastisk som amp.
    Dette du her sier syntes jeg er uhyre interessant. Av flere årsaker.

    Den ene at DAC'en på H590 (og som for HD30) genierklæres over hele verden.

    Men når du sier du foretrakk både EC og Pioneer foran H590 sin DAC - da skulle det vært morsomt å høre hva "klokere hoder" mener om hvordan dette inntrykk kan oppstå. Hadde det vært opp mot EC sin aleine, ja, så hadde jeg ikke undret meg - kunne man eksempelvis konkludert med at man subjektivt likte denne bedre eller noe sånt. Men, når en DAC som av alle anmeldere blir erklært som bedre enn HD30 - som igjen er erklært så og så bra over halve kloden - da trigger det i hvert fall min nysgjerrighet det du sier.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Polert larvikittplater med spikes?

    Lurer på om Electrocompaniet noen gang leverte larvikittplater til å ha under sine monotrinn?
    Vet at mange fikk slike laget i etterkant, men leverte Electrocompaniet slike noengang? (Med spikes)
    50x50 cm. 3 cm tykk.
    38690917_251898818778143_1622744468128006144_n.jpg
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Må skryte litt av merket her. Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590. Har dacen her hjemme ecd2 fantastisk..
    Hvordan kan du si dette? Forsterkeren har såvidt rukket å bli lansert. Har du allerede virkelig fått testet begge og sammenliknet dem i din egen stue? Dette synes jeg høres litt rart ut. Hegel Dac 30 ble jo i sin tid regnet som noe av det beste og Dac`n til H590 skal være ENDA BEDRE.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Må skryte litt av merket her. Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590. Har dacen her hjemme ecd2 fantastisk..
    Hvordan kan du si dette? Forsterkeren har såvidt rukket å bli lansert. Har du allerede virkelig fått testet begge og sammenliknet dem i din egen stue? Dette synes jeg høres litt rart ut. Hegel Dac 30 ble jo i sin tid regnet som noe av det beste og Dac`n til H590 skal være ENDA BEDRE.
    Nei alle tre på samme høyttaler i samme rom. H590 som amp hver gang. Dynaudio høyttalere. Det er bare ecd2 jeg har hjemme.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Må skryte litt av merket her. Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590. Har dacen her hjemme ecd2 fantastisk..
    Hvordan kan du si dette? Forsterkeren har såvidt rukket å bli lansert. Har du allerede virkelig fått testet begge og sammenliknet dem i din egen stue? Dette synes jeg høres litt rart ut. Hegel Dac 30 ble jo i sin tid regnet som noe av det beste og Dac`n til H590 skal være ENDA BEDRE.
    Nei alle tre på samme høyttaler i samme rom. H590 som amp hver gang. Dynaudio høyttalere. Det er bare ecd2 jeg har hjemme.
    Ja, OK. Men er EC-produktet blitt testet mye? Jeg har selv aldri Hørt Hegel Dac`n, men ser at mange mener at den er veldig bra på flere parametre. I følge brukere så overgår Hegel H590 den tidligere dac`n, men du mener altså at Companiet sin er enda bedre?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Må skryte litt av merket her. Testet i dag streameren til Electrocompaniet til 25 000,- er den et kupp. Knuste den interne dacen/streameren i Hegel H590. Har dacen her hjemme ecd2 fantastisk..
    Hvordan kan du si dette? Forsterkeren har såvidt rukket å bli lansert. Har du allerede virkelig fått testet begge og sammenliknet dem i din egen stue? Dette synes jeg høres litt rart ut. Hegel Dac 30 ble jo i sin tid regnet som noe av det beste og Dac`n til H590 skal være ENDA BEDRE.
    Nei alle tre på samme høyttaler i samme rom. H590 som amp hver gang. Dynaudio høyttalere. Det er bare ecd2 jeg har hjemme.
    Ja, OK. Men er EC-produktet blitt testet mye? Jeg har selv aldri Hørt Hegel Dac`n, men ser at mange mener at den er veldig bra på flere parametre. I følge brukere så overgår Hegel H590 den tidligere dac`n, men du mener altså at Companiet sin er enda bedre?
    Jeg lyttet sammen med han i butikken. Han foretrakk den integrerte i H590 foran pioneer n70ae, jeg pioneeren pga bedre dynamikk. Vi var begge enige om at electrocompaniet sin var best. Hvor mye hvert produkt er benyttet vet jeg ikke.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Minner meg om V6 som i mine ører er best av de under 10k
    Vart til og med pittelitt bedre enn en rør dac jeg hadde på lån.
    Dynamikken var bedre i V6 kontra de andre.
    I mine ører. Så hadde vert artig å testet den streameren.
    Ikke fornøyd med Chromecast..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er det noen som har et koblingsskjema for å gjøre AW180 til Nemo? Jeg har skjønt alt utenom om jeg må ha kabel mellom - på blokkene på samme side da det bare blir brukt + ut til høytalerene. Noen som har et svar på om jeg bare skal la minus utgangene stå urørte eller kable mellom? Noen som kan svare meg på det? Eller om det er et sted jeg kan finne komplett koblingsskjema for brokobling av 2 sett AW180? Håper noen kan hjelpe meg. Veit at jeg skal bruke fasevendt Xlr kabel mellom blokkene på hver side, er bare det med koblinga mellom - eller ikke på terminalene. Regner med at det er noen patrioter her som veit alt om brokobling av AW180 og gjøre de om til fattigmannsnemo. Hehe. Så håper noen vil og kan svare meg på spørsmålet Ang hva jeg gjør med minus på terminalene. Da er jeg i mål når jeg veit om jeg må ha kabel i mellom eller ikke ������. Mvh Bjørn. Har hatt brokobla stereo forsterkere fra ec men de var kobla inni kabinettet. Mvh Bjørn
    Fant ut av koblingen ved å ringe Electrocompaniet på Tau, kjenner de så. Veldig god service :)
    Kan du dele det med oss andre, da? :)
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Ja, er det noen som har et koblingsskjema for å gjøre AW180 til Nemo? Jeg har skjønt alt utenom om jeg må ha kabel mellom - på blokkene på samme side da det bare blir brukt + ut til høytalerene. Noen som har et svar på om jeg bare skal la minus utgangene stå urørte eller kable mellom? Noen som kan svare meg på det? Eller om det er et sted jeg kan finne komplett koblingsskjema for brokobling av 2 sett AW180? Håper noen kan hjelpe meg. Veit at jeg skal bruke fasevendt Xlr kabel mellom blokkene på hver side, er bare det med koblinga mellom - eller ikke på terminalene. Regner med at det er noen patrioter her som veit alt om brokobling av AW180 og gjøre de om til fattigmannsnemo. Hehe. Så håper noen vil og kan svare meg på spørsmålet Ang hva jeg gjør med minus på terminalene. Da er jeg i mål når jeg veit om jeg må ha kabel i mellom eller ikke ������. Mvh Bjørn. Har hatt brokobla stereo forsterkere fra ec men de var kobla inni kabinettet. Mvh Bjørn
    Fant ut av koblingen ved å ringe Electrocompaniet på Tau, kjenner de så. Veldig god service :)
    Kan du dele det med oss andre, da? :)
    https://www.electrocompaniet.no/files/manuals/AW250-Manual-Rev.1.pdf
    Se SIDE 9

    Kan bruke samme metode for 2 x AW180, da det er hva en 250R består av...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå kan vi få knallkjøp på EC i Norge.
    Produktene fra USA.
    Se finn..De har en annonse der.
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Følg skjema på AW250 som står i manualen, blir den samme måten å gjøre det på, bare at du må tenke at blokkene ikke er i samme kabinett. Noen som har et tips på hva slags kabel jeg bør bruke mellom - mellom blokkene på hver side, fikk bare beskjed om å bruke en kabel som leder godt med greit tverrsnitt på. Skulle hatt noen stumper av noen bra høyttalerkabler kanskje? Noen som har erfaring med dette, og skulle vel ikke være noen som har en brukbar høytalerkabel på ca en meter, eller 2 kortere? Mvh Bjørn
     
    Sist redigert:

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Har kjøpt en ny EC 4.8 som skal brukes i oppsettet, som blir sendt ut til meg i dag håper jeg :). Og det er ikke to ec AW180 inni AW 250. Det er i Nemo det er to AW180 i samme kasse. Så på de innvendig da jeg vår å henta mine fra justering og service. Og da stod det er par AW180 uten deksel og en Nemo blokk ved siden av hverandre. Og de fortalte at det som er forskjellen er at det er 2x AW180 i hver kasse og så det lett.
     
    Sist redigert:

    Robban

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2004
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Har en AW250r som tidvis knitrer i venstre kanal. Isolert at dette ikke kommer ifra signal kilde eller strøm, men i forsterkeren.
    Sjekket og oppgradert hos Abrahamsen, ingen feil funnet når den var der. Utgangs releer byttet.
    Noen som har en ide hva dette kan komme av?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skulle teste ut AES/EBU mellom EC EMC1, og Roksan K3 dac, men fikk ikke noe lyd ut av det.
    Prøvde sågar å veksle mellom flere kabler uten at dette funket. Så her er en feil et sted.
    Med mindre det er et eller annet jeg ikke har fått med meg.

    Noen forslag?
    Noen som har opplevd problemer med dette på EC spillere før?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn