EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Nemoene er i en klasse for seg! Bedre enn alt som har kommet før - og etter.
    Nedturen var stor, da jeg "nedgraderte" fra (nyere) Nemoer - til (nyere) AW-250...

    Jo, men fortsatt sier EC (Volker) at 400 og 180 er noe friskere, eller om han bruker mer moderne i uttrykket, husker ikke ordene helt.

    Sagt et tiligere i denne tråden, at noe av det beste jeg har hørt - er Nemo med 4.8 - spilte så naturtro musikk som det går an.

    Dere testet vel 400 i Fidelity, husker jeg ikke feil.
    Samme her.. nemo og 4.8 på nordic tone. Regelrett sinnsykt men jo, Aw400 er en nyere konstruksjon. Siste forsterkeren som ble designet (ser da bort ifra 2x120). Den er også kosmetisk nydelig utvendg, og spesielt innvendig. Har ikke hørt så mye på den som Nemo, men hadde jeg hatt valget mellom "nada" og "nemo" hadde jeg vært usikker. Begge er referanse, så at Nemo er stand alone flaggskip er heller ikke helt sant
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Jeg er enig i at Nemo gjerne kunne hatt av/på knappen i front slik som AW400. Designmessig gjør det seg ikke bort, og praktisk er det jo også. Men ellers er det jo lite kosmetisk forskjell på de to...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er dette akseptabel XLR kabel til bruk med Nemo? Vanskelig å finne kabler over 10m - men er dette dårlig eller bra nok?
    I tilfelle tar jeg gjerne i mot tips - men må være over 10m (tipper 11-12 meter)

    https://www.avshop.no/klotz-pro-xlr-15-meter/cat-p/c100526/p2351637

    Klotz er et meget bra merke. Også teknisk, tilkoblinger til plugger, og selve pluggene.

    Men, jeg har lyst til å dele en opplevelse med deg som jeg hadde for mange år siden. Ei venninne av meg jobbet på Lydrommet AS, hu hadde fortalt arbeidskolleger at jeg var en god venn og veldig musikk- og hi-fi interessert. De hadde straks spurt henne hvor gal jeg var, hvor dyre kabler jeg hadde. Hun videreformidlet, snakk frem og tilbake mellom meg/henne/gutta på Lydrommet - det hele endte ut at jeg skulle få et sett bra XLR mikrofonkabler. Som de mente var like bra eller like dårlige som mine egne.

    Som jeg fikk.
    Prøvde.
    Og fikk sjokk.
    Da mine egne Renaissance Audio "blå væskefylte sølvkabler" gruset mikrofonkablene fullstendig, og de hadde satt sammen et metersett til meg av sin beste kabel og plugger. Jeg var egentlig forberedt på at nå ville jeg ta feil, og bli gutta skydig svar, men forskjellen var STOR. Hehe, jeg ville sende med henne kablene mine, så de skule få høre selv, men hele kabelpraten døde bort med dette her :)
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Takk for svar. Problemet mitt er at ikke det er lett å finne alternativ i lang nok lengde ... men ser tanken din.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    EC eci-5 mot eci-5 mk2

    Hei

    Er der noen som har sammenliknet EC eci-5 med eci-5 mk2 versjonen?

    Jeg ønsker den av de to som har mest mulig gamle EC klang og ikke er for analytisk.

    Jeg har nå eci-1 som savner lite dynamik (rytmisk formåen) og fastere bas.

    Va er dere erfaringer?

    Takk.

    Hilsen
    Johannes
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Så det vil sie at mk1 har mer den klassiske EC lyd enn mk2?

    Er mk1 blevet mer rask enn tidligere EC forsterkere som feks. eci-1?

    Hilsen
    Johannes
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mk2 har mye EC lyd.. men litt mer spretten når det trengs.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei X-cell

    Så du sier at mk2 har mer EC lyd enn mk1 eller er det omtrent det samme?

    Jeg liker ikke alt for analytisk lyd.

    Hilsen
    Johannes
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mk1 er noe mørkere i klangen. Mere den gamle EC lyden. Mk2 er friskere men fremdeles en EC forsterker. Har hatt begge for en del år tilbake.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei Retep

    Det låter bra

    Men jeg gætter på at en eci 5 om mk1 eller mk2 stadig er friskere i klangen enn min eci-1?

    Hilsen
    Johannes
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har hatt ECI 1 også. Men det er så lenge siden at jeg ikke vil uttale meg noe bastant om det. Men jeg vil tro Mk1 er mer lik enn Mk2 i vertfall.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Har du kjennskap til om eci-4 er lik i ljuden som eci-5? Den er også på 120w så jeg tenker den har samme dynamik og hurtighet?

    Hilsen
    Johannes
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei

    Har du kjennskap til om eci-4 er lik i ljuden som eci-5? Den er også på 120w så jeg tenker den har samme dynamik og hurtighet?

    Hilsen
    Johannes

    Mk2 er i mine ører nærmere mot nøytral. Og er noe mer dynamisk. Og vil derfor oppleves som litt lettere på foten.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Men du har ikke oplevet eci-5 som påtrengende? Er mellom tonen lik mjuk som tidligere eller er ljuden gått mot mere up front?

    Jeg har vanskelig å velge mellom disse spesielt da de ikke finns i DK.

    Har du kjennskap til eci-4?

    Hilsen
    Johannes
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Nemo’ene har nå fått seg en drøy uke med bruk, og de virker å ha utømmelige krefter, og en fantastisk ro. Litt varm i signaturen uten at den blir for mye eller udetaljert. Hornet er roligere og bassen er monstrøs - med en tyngde og hurtighet jeg ikke har hørt fra de tidligere.

    Fra en som ikle har veldig troa på innspilling av elektronikk, så låt de første dagen litt tam, men er rett og slett fantastisk hvor stort lydbildet er allerede fra volum som best kan forklares som bakgrunnslyd.
     

    ninjajar

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Hei!
    Jeg har en Electrocompaniet Ec-1 Preampwire. Jeg trodde først at denne hadde platespillerinngang for MM og MC, men bildet under gjør meg usikker.
    Hva menes med "passed"? Har den ikke platespillerinngang allikevel?
    33407521_1895226010511600_5741186112886407168_n.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    'Passed' pleier å brukes om interntest som gjennomføres med tilfredsstillende resultat....... (?)
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hei!
    Jeg har en Electrocompaniet Ec-1 Preampwire. Jeg trodde først at denne hadde platespillerinngang for MM og MC, men bildet under gjør meg usikker.
    Hva menes med "passed"? Har den ikke platespillerinngang allikevel?
    Vis vedlegget 495627
    Hvis det ikke er egen MM/MC bryter er det samme opplegg som med EC3. Du har enten MM eller MC. Da MC ser ut til å ha blitt skrapet vekk, ser det ut til å være MM.
    Men sjekk om du har velger.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Har 4.8 bypass til slik den kan kobles ilag med hjemmekinoreceiver?

    Har litt lyst å prøve en, men min Parasound har bypass som er en stor fordel i litt oppsett ..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Hørt dem en gang for mange år siden bare, husker jeg ble imponert av bassen i dem. :)
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    ^Hørt dem en gang for mange år siden bare, husker jeg ble imponert av bassen i dem. :)
    Alderen tatt i betraktning så spiller disse bra på alle omfråder IMO, men de er sultne på power. De spiser svake forsterkere til frokost.... er nok i grenseland med mine brokoblede 250R - men det spiller meget bra
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hørte dem med en annen norsk forsterker, nemlig DP PA-1. Virket som den hadde grei kontroll. Ville kanskje ikke valgt brokobling som førstevalg på høyttalere som etter sigende skal ha såpass vanskelig impedanse, men hvis det funker...
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hørte dem med en annen norsk forsterker, nemlig DP PA-1. Virket som den hadde grei kontroll. Ville kanskje ikke valgt brokobling som førstevalg på høyttalere som etter sigende skal ha såpass vanskelig impedanse, men hvis det funker...
    Disse dipper under på kun et par steder i frekvensgangnen, og de har en bryter i tillegg bak ved delefilteret som filtrerer ut dette, og gjør lasten lettere for ampene. Har ikke prøvd om det er noen vesentlig forskjell, men for øyeblikket står den på "extended"
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ^Hørt dem en gang for mange år siden bare, husker jeg ble imponert av bassen i dem. :)
    Alderen tatt i betraktning så spiller disse bra på alle omfråder IMO, men de er sultne på power. De spiser svake forsterkere til frokost.... er nok i grenseland med mine brokoblede 250R - men det spiller meget bra

    Ringer du EC er jeg ikke skker på om de selv tør anbefale deg det her :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Electrocompaniet melder på Facebook idag at

    Dear friends
    Some of you may have read or heard about our bankruptcy,
    it’s nice to start with these few words - IT’S ALL OK AGAIN!
    We are back in business, the people are the same, even the owners are the same, but financially we are much stronger.
    With fresh investments onboard, we are ready to take on the world!
    So no change for you, Electrocompaniet will continue to produce the best looking and sounding products in its class, and our slogan is still “ If music really matters…..”!
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Har nå fått hjem eci 5 mk2 og liker den umiddelbart.

    Men jeg synes likevel der mangler lite på intimitet - jeg synes den er flott åpen men mister lite fokus og bruker krefter på stort lydbilde.

    Dette slår meg når jeg sammenlikner med min eci 1. Den er ikke så åpen men fokus er mere direkte enn på eci 5 mk2.

    Andre som deler denne opplevelse?

    Hilsen
    Johannes
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    ....og på dette sett virker eci 5 mk2 som lite mere kjedelig og lite overfladisk.

    Men stor konsentrasjon på lydbilde og detaljer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn