EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HiFiHaugland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    42
    Sted
    Sogn&Fjordane
    Denne du har da?

    https://swsg.no/lyd-og-bilde/tilbehor/mobler/frislev-delux-155-52

    Eg har ben midt under også ja, så da er det ikke noe problem:rolleyes:

    Hei!

    Det er Frislev ja.
    Trodde ikke det tålte to AW400. Har du ben midt under også?
    Det er den jeg har ja.. Kjøpte eg med to ekstra ben som eg har satt på hver side av AW400'en til høyre i senter.
     

    EC boy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2013
    Innlegg
    61
    Antall liker
    15
    Sted
    Bergen
    Tja, hva skal en velge?

    ECD 2 (DAC) + Rena S-1 (nettverksspiller fra EC Living serien) til ca kr. 22.000
    ECM 2 (DAC + Multispiller) til ca kr. 37.550

    Rena S-1 og ECM 2 bruker vel samme app for å styre musikk så der ser jeg ingen forskjell.

    Planlegger coax mellom S-1 og ECD 2.

    Fra ECD 2 eventuelt ECM 2 vil det bli brukt xlr til 4.8 og derfra xlr videre til AW 400 og derfra videre til Dali Epicon 6.

    Vil det være en down'er - lydmessig - å gå for S-1 og ECD 2 i stedet for å legge kr. 15.000 på bordet og gå for ECM 2?

    På forhånd takk for respons.

    Med hilsen fra Eirik
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Prøver meg her, siden det kanskje er noen av EC vennene som har måttet få litt eldre ustyr sett på?

    Hvor lønner det seg å få gått over et gammelt forsterkersett fra den gangen EC hadde svarte metallfronter med rød skrift istedenfor akryl og gull? D.v.s. ganske gamle greier som trengs å fikses litt.

    Har også en nyere EMC-1 UP som jeg skulle ha fått sjekket p.g.a. noe jordstøy. Er det Abrahamsen på Fjellhamar som er rette stedet å reise med dette?

    Det er vell i hovedsak EC, og servicekompaniet. ECS Holding (Abrahamsen) tar ikke service lenger
    Takk for svar, hadde glemt at jeg la ut spørsmålet her :) Men jeg skal sjekke litt, se hva som lønner seg mest.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    EC living

    Så er Tana SL-1 og L-1 kommet til huset. Skal stå i den lille stua. Må nok lage noen passende stativ, vanlige høyttalerstativ er for høye. Blir spennende å høre resultatet når de er kommet på plass!
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Så er Tana SL-1 og L-1 kommet til huset. Skal stå i den lille stua. Må nok lage noen passende stativ, vanlige høyttalerstativ er for høye. Blir spennende å høre resultatet når de er kommet på plass!
    Blir spennende å høre om dine inntrykk. Fikk du noe informasjon om når de får streameren ut på markedet?
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Så er Tana SL-1 og L-1 kommet til huset. Skal stå i den lille stua. Må nok lage noen passende stativ, vanlige høyttalerstativ er for høye. Blir spennende å høre resultatet når de er kommet på plass!
    Blir spennende å høre om dine inntrykk. Fikk du noe informasjon om når de får streameren ut på markedet?
    Det er en i butikken, men jeg så ikke hvilken.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.862
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med den aller nyeste CD/SACD-spilleren EMC mk3? Den med skyvelokk over drevet. Koster omtrent det samme som tilsvarende toppspillere fra Marantz, Yamaha etc, knappe 40k.

    Knut Vadseth hintet antakelig til denne i siste Fidelity, han jobbet med å få en EC-spiller til test. I såfall håper jeg på second opinion fra Rognlien der han sammenligner med Marantzen sin.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    MKIII er ikke i produksjon lenger, Modellen som produseres nå er MKIV.
    Ikke hørt MKIV, men det er ett annet drivverk i den, ellers er den identisk med MKIII
    Alle de andre modellene jeg har hørt spilte fantastisk.
    EMC har fått mange gode kritikker siden den ble lansert, og er ett smykke i ett Hifi oppsett spør du meg.
    Den står høyt på lista hos meg.
    Husk at modellen som produseres i dag er helt annerledes enn den originale EMC med CD Pro drivverk.
    Kun MKIII, spilte SACD. Det gjør ikke MKIV

    Er det noen som har erfaring med den aller nyeste CD/SACD-spilleren EMC mk3? Den med skyvelokk over drevet. Koster omtrent det samme som tilsvarende toppspillere fra Marantz, Yamaha etc, knappe 40k.

    Knut Vadseth hintet antakelig til denne i siste Fidelity, han jobbet med å få en EC-spiller til test. I såfall håper jeg på second opinion fra Rognlien der han sammenligner med Marantzen sin.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.862
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    På hjemmesida til Soundgarden finner jeg bare mk3 og den er som du riktig sier en SACD-spiller. Den er altså gått ut av sortimentet? Hvem lagde drivverket til denne?

    Det er kun SACD-spiller det blir snakk om for min del. Har omtrent ikke funnet omtale eller tester av denne. En Limited edition egentlig?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mk lll ble en limited edition, ja. Jeg tror det handlet om at deletilgangen ble langt vanskeligere enn forutsatt. Dermed ble det ble bare laget en liten serie, og den var utsolgt på et blunk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.862
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Synd. Vanskelig å forstå at hiend.merkene har latt SACD så til de grader 'i stikken' de siste årene. Det er jo det eneste formatet som ikke kan rippes, men må spilles av med en spiller. Og den høye oppløsningen gjør at man får mye godlyd fra SACD, selv med spillere fra formatets barndom.

    Plaster på såret i form av DSD-dekoding i red-book spillere er vel knapt det (plaster på såret altså). Tror ikke mange vil laste ned og betale dyrt for DSD-filer egentlig. Foreløpig virker det som om alle stort sett hiver med denne DSD-avkodinga fordi alle andre gjør det. Men godt mulig jeg tar feil.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Soundgarden har prioritert oppdateringen lite, begynner å bli en stund siden MKIII gikk ut. Det var en limited edition ja.
    Limited i forhold til hvor mange drivverk man fikk tak i.
    Hvis du ser på dynabel sine sider ser du at de selger MKIV. På EC sine sider står det vell også at MKIII er ''discontinued''.
    I MKIII satt det ett drivverk fra Sony. Husker ikke modell, men mener det var ett DVD drivverk opprinnelig.

    På hjemmesida til Soundgarden finner jeg bare mk3 og den er som du riktig sier en SACD-spiller. Den er altså gått ut av sortimentet? Hvem lagde drivverket til denne?

    Det er kun SACD-spiller det blir snakk om for min del. Har omtrent ikke funnet omtale eller tester av denne. En Limited edition egentlig?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter det jeg har forstått så er det ny analogdel i EMC MKIV også? ser slik ut på de bildene jeg har funnet, men har ikke fra noen sikker kilde. Sparsommelig med info fra EC og sine forhandlere.

    <---mk iii
    <--MK IV
     

    Vedlegg

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Samme Analog del som MKIII. Fra UP til MKIII er alle kortene forskjellige.
    Bildet du har markert som MKIII er ikke en MKIII.

    Etter det jeg har forstått så er det ny analogdel i EMC MKIV også? ser slik ut på de bildene jeg har funnet, men har ikke fra noen sikker kilde. Sparsommelig med info fra EC og sine forhandlere.

    <---mk iii
    <--MK IV
     
    Sist redigert:

    jbass

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Sted
    Stockholm
    Hej!

    Två frågor. 1) Vilken viloström har ni i era AW250? 2) Var hittar jag en Alps motorpotentiometer för volymen i en 4.6, 10kAX2 och räfflad axel, RD286606. Finns inte i Alps katalog.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette her stemmer godt overens med mine kjappe lytteerfaringer med Living på Budal Radio for en god stund siden. Jeg ble stående på sidelinjen, og fikk ikke satt meg ned i sweetspot. Men det jeg hørte var umiskjennelige EC-kvaliteter, og en stor og romslig lyd som bør passe de fleste genre godt. Det er hevet over enhver tvil at var jeg på jakt etter et livsstilanlegg mellom ti og tyve tusen så hadde EC Living vært det første jeg hadde sjekket ut mer inngående. Gratulerer til hel-elt som har fått dette helstøpte produktet i hus.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette her stemmer godt overens med mine kjappe lytteerfaringer med Living på Budal Radio for en god stund siden. Jeg ble stående på sidelinjen, og fikk ikke satt meg ned i sweetspot. Men det jeg hørte var umiskjennelige EC-kvaliteter, og en stor og romslig lyd som bør passe de fleste genre godt. Det er hevet over enhver tvil at var jeg på jakt etter et livsstilanlegg mellom ti og tyve tusen så hadde EC Living vært det første jeg hadde sjekket ut mer inngående. Gratulerer til hel-elt som har fått dette helstøpte produktet i hus.

    Hyggelig at vi er så synkrone i opplevelsene, baluba.
    Living-systemet var et sjokk. Så bra er det. Til den prisen setter det markedet på hue, rett og slett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette her stemmer godt overens med mine kjappe lytteerfaringer med Living på Budal Radio for en god stund siden. Jeg ble stående på sidelinjen, og fikk ikke satt meg ned i sweetspot. Men det jeg hørte var umiskjennelige EC-kvaliteter, og en stor og romslig lyd som bør passe de fleste genre godt. Det er hevet over enhver tvil at var jeg på jakt etter et livsstilanlegg mellom ti og tyve tusen så hadde EC Living vært det første jeg hadde sjekket ut mer inngående. Gratulerer til hel-elt som har fått dette helstøpte produktet i hus.

    Hyggelig at vi er så synkrone i opplevelsene, baluba.
    Living-systemet var et sjokk. Så bra er det. Til den prisen setter det markedet på hue, rett og slett.
    Nok engang er våre ører synkroniserte. Jeg smilte og trampet takten da jeg stod der på sidelinjen og lyttet noen minutter. I sweetspot satt min gamle musikklærer fra ungdomsskolen som har lært meg mye om musikk, spesielt The Beatles, Kjell Olav Leirvåg. Og ved siden av ham satt Atle Budal selv, og gliste fra øre til øre. Det hører med til historien at Leirvåg også er litt hififreak, og kanskje spesielt bassfreak som den svorne Macca-fan han er.

    Jeg skal sannelig ta turen innom Atle og få meg en plass i sweet spot for å høre disse høyttalerne skikkelig. Det frister mer enn noensinne nå som jeg har lest hva Fidelity-redaksjonen mener om dem, og at det bekrefter mine tidlige inntrykk.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Dette her stemmer godt overens med mine kjappe lytteerfaringer med Living på Budal Radio for en god stund siden. Jeg ble stående på sidelinjen, og fikk ikke satt meg ned i sweetspot. Men det jeg hørte var umiskjennelige EC-kvaliteter, og en stor og romslig lyd som bør passe de fleste genre godt. Det er hevet over enhver tvil at var jeg på jakt etter et livsstilanlegg mellom ti og tyve tusen så hadde EC Living vært det første jeg hadde sjekket ut mer inngående. Gratulerer til hel-elt som har fått dette helstøpte produktet i hus.

    Hyggelig at vi er så synkrone i opplevelsene, baluba.
    Living-systemet var et sjokk. Så bra er det. Til den prisen setter det markedet på hue, rett og slett.
    Nok engang er våre ører synkroniserte. Jeg smilte og trampet takten da jeg stod der på sidelinjen og lyttet noen minutter. I sweetspot satt min gamle musikklærer fra ungdomsskolen som har lært meg mye om musikk, spesielt The Beatles, Kjell Olav Leirvåg. Og ved siden av ham satt Atle Budal selv, og gliste fra øre til øre. Det hører med til historien at Leirvåg også er litt hififreak, og kanskje spesielt bassfreak som den svorne Macca-fan han er.

    Jeg skal sannelig ta turen innom Atle og få meg en plass i sweet spot for å høre disse høyttalerne skikkelig. Det frister mer enn noensinne nå som jeg har lest hva Fidelity-redaksjonen mener om dem, og at det bekrefter mine tidlige inntrykk.
    Jeg var veldig imponert over lyden fra EC-living da jeg og en kamerat var i butikken i høst og lyttet. Nå som jeg har lyttet et par timer her hjemme er fortsatt inntrykket det samme, flott lyd! Verken lytteposisjon eller plassering av høyttalerne er god der jeg skal ha dem, men takket være muligheten for å justere nivået på bass går det greit. Nå har jeg plassert dem på hver sin barnestol, knappe 30 cm. opp fra gulvet. Det er høyden jeg planlegger å ha på stativene jeg skal lage. Vet det er litt lavt, men her er utseende viktig! Kan jo vinkle dem hvis nødvendig.
    Det jeg ikke er så glad for er at utseende på Tidal er helt annerledes via EC living enn den den på pc eller nettbrett. Jeg er for lengst kommet i en alder der forandringer jeg ikke gjør selv, er uønsket.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    Hører vel hjemme her med et par AW-180(oppgradert) og en emc1-up.

    Emc har av og til en snodig oppførsel, når jeg starter den så forsvinner toppen helt. Trykker på stopp og play igjen så er alt som det skal være.
    Noen som vet hva det kommer av?
    Skjer ganske sjelden da.
    Min har byttet dac en gang i tiden men ikke gjort de andre oppgraderingene.
    Har noen noen meninger om de?

    Mvh J.O
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Beste er nok å høre med EC, eller servicekompaniet
    Hei.
    Hører vel hjemme her med et par AW-180(oppgradert) og en emc1-up.

    Emc har av og til en snodig oppførsel, når jeg starter den så forsvinner toppen helt. Trykker på stopp og play igjen så er alt som det skal være.
    Noen som vet hva det kommer av?
    Skjer ganske sjelden da.
    Min har byttet dac en gang i tiden men ikke gjort de andre oppgraderingene.
    Har noen noen meninger om de?

    Mvh J.O
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    477
    Bestilt ny ECP2 og kjøpt brukt EC 4.8. McIntosh C47 preampen er solgt og dekte akkurat innkjøpet av dette.
    Da er det tilbake til EC oppsett med EC 4.8, ECP2, ECD2 og AW180. Har tidligere en gang hatt EC 4.7, ECD1 og samme AW180.

    Regner med med det blir litt mindre klinisk lyd fra dette oppsettet enn med McIntoshen...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Skal ikke påstå å være venn av EC, men må si de har begått en veldig god RIAA med denne ECP-2. Ikke la dere lure av prisen, den kan konkurrere lydmessig i alle klasser, det eneste som holder den igjen er lite brukervennlige justeringsmuligheter og mulighet for XLR inn.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    477
    Har problemer med å få resettet innstillingne på EC 4.8. Eneste mulighet er vist via Firmware oppdaterings programmet.
    PCen jeg har tilgjengelig er gått ut på dato for årevis siden, gammel DELL med WIN XP...
    Men det sku vel vert mulig med Windows XP og..? PCen finner ikke 4.8 via USB. Noen tips til dette?
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Jeg har nå i tre altfor korte år vært heldig eier av en EC AW 3x120M. Og jeg må si det er en helt fantastisk forsterker. Jeg smiler fra øre til øre hver gang jeg lytter til den, og kan enda si jeg ikke har testet den med noen som helst høyttalere jeg ikke føler den er noen god match med. Da bla: Epicon 2, million air 2, Explorer master, hayden grand mfler. Erstattet den nylig med Abrahamsen oppsettet jeg har hatt på hybelen, og må si vi snakker Lada vs Lamborgini. Ikke bare spiller den med en klarhet og et engasjement få forsterkere kan sammenlikne seg med. Men den er også vanvittig strømsterk.

    Jeg har ikke planer om å selge på mange år.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Erstattet du EC med Abrahamsen, eller var det omvendt? :confused:
    Ser det kommer veldig dårlig frem så utdyper det bedre. Jeg har hatt begge settene i lenger tid, men ikke fått testet de mot hverandre da de inntil igår sto på ulik adresse(student). Derfor har jeg nå erstattet Abrahamsen oppsettet med en Parasound P5 og en EC AW 3X120m. Og solgt unna høyttalerne hjemme hos mor og far.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette her stemmer godt overens med mine kjappe lytteerfaringer med Living på Budal Radio for en god stund siden. Jeg ble stående på sidelinjen, og fikk ikke satt meg ned i sweetspot. Men det jeg hørte var umiskjennelige EC-kvaliteter, og en stor og romslig lyd som bør passe de fleste genre godt. Det er hevet over enhver tvil at var jeg på jakt etter et livsstilanlegg mellom ti og tyve tusen så hadde EC Living vært det første jeg hadde sjekket ut mer inngående. Gratulerer til hel-elt som har fått dette helstøpte produktet i hus.

    Hyggelig at vi er så synkrone i opplevelsene, baluba.
    Living-systemet var et sjokk. Så bra er det. Til den prisen setter det markedet på hue, rett og slett.
    Hadde vært kjekt å se en sammenligning med denne:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/87939-naim-audio-bentley-mu-so-qb.html
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    ec1.jpg

    ec13.jpg

    Har en slik på bakrommet, noen som kan fortelle meg noe om denne modellen?
    Hvor gammel, er det kvaliteter i den som gjør den verdt å ta vare på osv?
    Takknemlig for alle svar.
    mvh
    vinyl-mannen
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 436740
    Vis vedlegget 436742
    Har en slik på bakrommet, noen som kan fortelle meg noe om denne modellen?
    Hvor gammel, er det kvaliteter i den som gjør den verdt å ta vare på osv?
    Takknemlig for alle svar.
    mvh
    vinyl-mannen
    Tror det er samme preampen gamlingen har. Han har et sett med tilhørende 100 watts effektforsterker, begge enhetene er helt strøkne, men en av dem har dessverre fått litt skurr i den ene kanalen. Lenge siden jeg hørte dette på Celestion høyttalerne han fortsatt bruker, men jeg husker lyden som bra. Ta det med en klype salt for det er mange år siden. Mener han kjøpte det på midten/slutten av 80-tallet. Syns det er en veldig kul bit av Norsk hifi-historie og definitivt verdt å ta vare på, men helst hvis det er i tilnærmet plettfri stand. Jeg syns eksteriøret oser kvalitet i mint condition når man får det up close and personal. Tung, svarte, deilige bokser.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Ser det snakkes om EC preamper i en annen EC tråd.

    Har en EC3 med MM riaa som spiller fint som bare det. Tok ut EC 4.8 og satte inn EC3 i kveld. Den mater AW180 på en overbevisende måte. Kilde er Tidal via et godt lydkort og gjennom ECD1 Dac. Gleder meg til Riaa test i morgen :)
     

    Kaffekanne

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    7
    Sted
    Fredrikstad
    Hey folkens :)
    Jeg har en ECI-5 effektforsterker og ECD-1 DAC tilkoblet kef xq40.

    Jeg lurer på om noen har hatt denne komboen, og har høyttalere de vil anbefale som bra match? Hører på mye rock, og vurderer å bytte ut kef'ene med noe med litt mer trøkk og mindre diskant.
    Har tenkt på Klipsch, men hva med andre produsenter?

    Ha en fin kveld :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Er det noen her inne som kan fortelle meg noe om Electrocompaniet Ampliwire 1 Mono?
    Er muligens ikke produsert for/solgt i Norge

    Mvh
    Svein
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn