Politikk, religion og samfunn Dyrego eller bare klin koko ?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Et bra innlegg om saken i NRK:
Hundegalskapen - Ytring
Jeg synes ikke den var bra i det hele tatt, at personen klarer og blande inn krigen i Gaza er jo bare latterlig. Legger ut en av kommentarene til den artikkelen som jeg synes var bra.

Hvorfor engasjere seg i dyrs rettigheter, når mennesker lider i verden? Jeg ser ikke sammenhengen mellom krigen i Gaza og et ulovlig drap av et kjæledyr i Norge. Om poenget her var å sette skille mellom urett mot dyr, og urett mot mennesker, og reaksjonen i nærmiljøet og i norke medier, så hadde det vært mer nærliggende å sammenligne denne hendelsen med f.eks blind vold mot et enkeltmenneske her i Norge.

Å engasjere seg i en ting, betyr ikke at man utelukker en annen.

Kanskje det er noe å tenke på at den urett og den lidelsen som skjer i Gaza, gjør at mange føler seg overveldet og maktesløse? Kanskje føles det fjernt for mange, fordi vi aldri har opplevd det på nært hold? I motsetning til den enkelthendelsen i en krok av vårt lille land, som får folk til å reagere som om dette skjedde naboen.

Når det er sagt, så tror jeg folk gikk like mye i tog for den urette handlingen mot mennesket som var eier av hunden, like mye som for hunden. Altså, de reagerer på at et menneske har begått drap på et annet MENNESKEs hund.

Når det gjelder forfatterens menneskeverd, så er det tydelig at han setter mennesket som superior, og at vi og at vi er skapt som herskere over dyra. At dyr er til for mennesket. Konseptet; menneskeverd. Hva menes med det? At alle mennesker har samme verdi for alle? Om man har valget mellom å redde sitt eget barn opp mot 10 ukjente barn, velger ikke de fleste av oss vårt eget? Eller, du får valget mellom å redde din hund eller et sulterammet barn i Afrika, som du aldri har sett. Hvem velger du da? Her er det snakk om hva og hvem som står en selv nærmest.

Slutt å sammenligne tragedier! Det er ingen tvil om at media bør bremse slankeprat og farlig mat, og fokusere på det som burde være viktigere, men når det blir en "trussel for menneskeverdet" å engasjere seg i drapet på naboens hund, burde kanskje forfatteren fokusere sin energi på noe mer konstruktivt.

Ellers så ser jeg det er mye negative kommentaren om hunder under artikkelen, det er slik det blir i fremtiden når man har mennesker som bare sitter inne og spiller spill der det går ut på å drepe dyr.

30 år fram i tiden.

mamma mamma, hva er det?

Det er en hund de er onde og de biter ungen min

mamma mamma jeg er redd.

Nå kjøper vi spillet skyt dyra til deg slik at du kan føle deg bedre ungen min

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Nå må makten til bøndene minskes og det betraktelig, de er holder jo på I mafia stil.

– Nå holder vi Monsen under ekstra oppsyn, sier lederen i Saltdal sauesankerlag.Per Arne Knædal (56) er sauebonde og leder i Saltdal sauesankerlag vest.
– Lars Monsen kjøpte en fjellgård i utmarka, og der har vi hatt beiterett til sauene lenge før han kom dit, sier Knædal, som ble sjokkert over utspillene til Monsen.

Nå ønsker han at noen må undersøke om hundene til Monsen er forsvarlig inngjerdet.

Monsen har hissa på seg en hel næring etter utspill | AN

Skremmende at bønder har så mye makt.

D

Desillusjonert

Gjest
Det overasker meg hvor skråsikre begge parter her inne er. Det er ingen her inne som vet hva som virkelig skjedde, men mange er rimelig bastante allikevel.

Det er to muligheter:
1. Enten gikk hunden etter sauene uten at eier hadde kontroll
2. eller så gikk den i nærheten av sin eier og eier følte at han hadde kontroll.

Uansett så har hundeeier gjort en feil, ved å ikke ha hunden i bånd og bonden/skytteren har så til de grader overreagert og bør miste alt han har av lisenser på våpen!
Selv om hunden har gått etter sauene, så bør det være mulig å finne både en og to andre muligheter for å løse situasjonen, enn å skyte hunden!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.566
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Monsen har oppdatert status nok en gang :)
Dette blir mitt siste innlegg i denne saken. Alt i alt er jeg overrasket over hvilken enorm respons spørsmålene mine har fått. Jeg føler det som om jeg har tatt lokket av ei gryte der det fosskoker. En salig blanding av følelser og fornuft. Mange er saklige og holder en høflig tone, andre går rett i angrep og skyter fra hofta. Skulle jeg sensurere bort alle ufine innlegg i begge retninger ville jeg sittet i timesvis. Nå har jeg bare skummet det meste av de mange tusen innleggene, og slettet personlige meldinger med hard hånd, uvitende om de er negative eller positive.Min mening er bare en på lik linje med alle andres. Jeg hører til blant dem som vil ha både sau, rovdyr og hunder. Det er veien dit vi er uenige om. Men det må da være lov å ha en mening uten å bli sjikanert både av media og privatpersoner? Responsen forteller meg uansett at dette virkelig er et stort tema blant folk, trolig den største uløste, politiske saken vi har innenriks. Kanskje er denne saken er så stor og omfattende at den egentlig krever en uavhengig, offentlig kommisjon som kan se nærmere på alle problemstillingene. Det må bli politikernes oppgave om det skal skje noe. Og politiker, det har jeg dessverre ikke tid til å bli, dessuten vet jeg jo at et så fett tilbud har du ikke råd til, Erna.
Jeg har imidlertid fått en tankevekker selv -- og nå spøker jeg ikke -- i forhold til media. Nå er ikke det et nytt område for meg, på ingen måte, men jeg må kanskje innse at min noe steile holdning til journalistene ikke er bra. Papiravisene og deres nettsider får jo gi et svært ensidig bilde. Nationen klinte til med hele fjeset mitt på forsida med beskjed om at jeg hisser opp hele sauenæringa, en kopi av Dagbladets vinkling. Avisa Nordlands oppslag over to sider idag har samme vinkling, og lederen i Saltdal sauesankerlag, Per Arne Knedal, proklamerer at de «skal ha Monsen under ekstra oppsyn». Han sier at «Et lam ble tatt av jerv her for et par dager siden, og da var jeg livredd for at det var hundene til Monsen». Og «Kommer hundene til Monsen seg løs kan det ende i katastrofe». Avisa gjengir en blank løgn om at jeg skal ha jagd bort folk som har sanket sauer -- hvorfor skulle jeg det, da kommer jo sauene inn under kontroll! Hva med journalisten i Avisa Nordland, Christine Karijord som sto for viderformidlingen av løgnen og den bevisste, ensidige vinklingen; hun er utrolig nok også hundekjører i Saltdal! Skal hennes hunder holdes under like mye oppsyn, er hun en like stor fiende?
Nei, dette er ikke veien å gå. Jeg må nok revurdere min egen holdning til journalister og begynne å snakke med noen få av dere (jeg sa noen få, ikke alle!!). Du som skriver for journalistenes eget fagblad er velkommen til å mase en gang til, så tar vi en prat!
Og Per Arne Knedal, leder i Saltdal sauesankerlag, går det an å be deg på en kopp kaffe, eller be meg selv på en hos deg? Så kan vi snakke høflig sammen som vettuge folk, ansikt til ansikt og ikke gjennom media. Da kan vi klare å holde en god tone og dra til fjells begge to, vel vitende om at vi kanskje ikke er enige i sak, men kan diskutere som venner.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
^Kanskje ikke så rart. Bonden hevder hunden løp og jaget, og ingen vitner finnes bortsett fra hundeeieren.

Topp Bunn