Politikk, religion og samfunn Dyrego eller bare klin koko ?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Nå har snart halve befolkningen felt en eller flere tårer for Tønes. Stakkars lille Tønes som bare ville leke og løpe i det fri. Han ble bare 13 måneder stakkar...før han ble brutalt drept av en bonderamp. Ikke mindre enn 1000 mennesker, 200 biler og gode kollegaer har i dag mintes Tønes.

Man skulle nesten tro det var Tønes som var kaldblodig skutt ned og drept....altså TØNES,
- men nei det er altså denne krabaten her...
bilde_3__2.jpg
...han lille søte til venstre. Bikkja altså !

Gårdbruker: – Jeg skyter igjen:

Vel, bondetampen gikk kanskje litt vel resolutt til verks og det var kanskje ganske slemt gjort & sånn, og javisst er det politianmeldelser levert og sikkert rettsaker på gang, - men likevel, 1000 pers i 200 biler med 100 bikkjekollegaer dukket opp til minnestund ??!! For ei bikkje ?!
Man kan forstå det blir litt ensporet med alle demonstrasjoner for fred/mot krig & sånn, men det er fortsatt altså ei bikkje det gjelder. Et husdyr.

978x.jpg

Jeg tror jeg ender på klin koko for min del.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Vent litt nå... Driver de folka der og tenner lys for en død hund? Steike.

Og ja, det er ett faktum at sauer kan dø av stress. Bare så det er sagt. Hold kjøteren i bånd, hvor vanskelig kan det være.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Føler for å komme med en syrlig kommentar om hvor komplekst det er å forholde seg til mennesker, andre og en selv, og at mange derfor projiserer "omsorgsoverskuddet" over på firbeinte... men jeg lar det være. Hunder er ålreite dyr, og mange HFS'ere er sikkert stolte eiere også.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Lurer på om de kjører samme minnestunden for hvert av lammene den bonden slakter i år....?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Fakkel brukes vel til fest ikke minnestund - tror det er fest de har... Folk får respektere bådtvangenen i hverfall der det går husdyr.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Han skulle nok hatt bikkja si i bånd, men allikevel høres den bonden ut som en skikkelig rasstapp som bare kom og skøyt bikkja tilsynelatende helt uten dialog. Hadde ikke blitt overrasket om historien hadde endt med at han fikk skikkelig juling av hundeeieren.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Klarer ikkje hundeeigere å holde styr på ett dyr,og ein enkel regel,får nok bonden min sympati i utgangspunktet.
Men kan virke som bonden var litt kjapp på avtrekkeren i dette tilfelle.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Våpen er ikke for idioter. Tenk først er et godt råd, hvis man ikke har noe å tenke med, går det gjerne galt.
 

Snurr&stuk

Medlem
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
33
Antall liker
6
Fra facebookveggen til Lars Monsen
[innsenders navn]Dette kom fra nabogården på et innlegg jeg kommenterte tidligere i dag:

Litt informasjon om bonden kan jo være interessant: [Bondens NAVN]] Nå er eg oppvokst på nabogården der dette skjedde og kan med hånden på hjertet si at eg ALDRI har sett
et eineste skilt der det står noe om båndtvang i der hele tatt! Eneste skiltet som står om båndtvang i nærheten er ner mot ei sandstrand der det står båndtvang hele året med unntak av mandag onsdag og lørdag. Men dette gjelder for stranden som ligger ca 1 km bortenfor gården og gjelder for stranden. Min far er grunneier på parkeringen der mannen parkerte bilen og der han skulle fiske vi har ogsså sauer gående i området men aldri hatt problemer med at hunder springer etter sauene, men ser sauene en hund i nærheten så springer de uansett vekk fra hunden. Vi bruker da også hund til å gjete/jage sauene når vi bytter beitet for dem. Denne såkallte bonden er en bondesønn og driver ikkje gården i dag men skal visstnok overta om noen år. I dag driver han som eiendomsspekulant og div annet. For noen uker siden var et par av far sine sauer over på hans beiter og da malte han dem med spraylakk og kjørte etter dem med firhjulingen sin. Han er også tidl straffedømt for torpedovirksomhet... her er den fulle sannheten om denne "gode" bonden som bare tenker på sine dyrs beste....
Sønnen heter [NAVN] og det var han som skjøt Tønes.....


(IKKE SKREVET AV LARS MONSEN, men en som kommenterer på en tråd fra Lars Monsen sin fjesbokside)
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fra facebookveggen til Lars Monsen
[innsenders navn]Dette kom fra nabogården på et innlegg jeg kommenterte tidligere i dag:

Litt informasjon om bonden kan jo være interessant: [Bondens NAVN]] Nå er eg oppvokst på nabogården der dette skjedde og kan med hånden på hjertet si at eg ALDRI har sett
et eineste skilt der det står noe om båndtvang i der hele tatt! Eneste skiltet som står om båndtvang i nærheten er ner mot ei sandstrand der det står båndtvang hele året med unntak av mandag onsdag og lørdag. Men dette gjelder for stranden som ligger ca 1 km bortenfor gården og gjelder for stranden. Min far er grunneier på parkeringen der mannen parkerte bilen og der han skulle fiske vi har ogsså sauer gående i området men aldri hatt problemer med at hunder springer etter sauene, men ser sauene en hund i nærheten så springer de uansett vekk fra hunden. Vi bruker da også hund til å gjete/jage sauene når vi bytter beitet for dem. Denne såkallte bonden er en bondesønn og driver ikkje gården i dag men skal visstnok overta om noen år. I dag driver han som eiendomsspekulant og div annet. For noen uker siden var et par av far sine sauer over på hans beiter og da malte han dem med spraylakk og kjørte etter dem med firhjulingen sin. Han er også tidl straffedømt for torpedovirksomhet... her er den fulle sannheten om denne "gode" bonden som bare tenker på sine dyrs beste....
Sønnen heter [NAVN] og det var han som skjøt Tønes.....

Den bonden der er neppe helt god , uansett båndtvang.. Begynner å lure på om sauebønder er like "flinke" til å kreve erstatning for bjørn, ulv, gaupe , hunder osv slik reinbønder er det.. :cool:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
En hundeeier skal vite når det er båndtvang. Det er ikke nødvendig å skilte det. Båndtvang - Wikipedia Men som det står i lovverket, unnlatelse av påbudet kan medføre fengselstraff for hundeeier, ikke dødsstraff for hund.
Forøvrig så tyder vel denne massemønstringen på at det er endel kokko mennesker rundt omkring.
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Friluftslovens paragrafer 3 og 3b er også vesentlige i mange sammenhenger.

"Vi klatra over gjerdet, for å ta snarveien over jordet, men der hadde den gærne bonden plassert ei mannevond ku".
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Er det ikke så at det er uenighet om hvorvidt hunden jaget sauene eller bare gikk ved siden av eieren?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
^Det spiller ingen rolle hvor hunden var eller hva den gjorde. Den skulle ha vært i bånd når den er i nærheten av husdyr. Men som sagt, det er eieren som skulle ha vært straffet, ikke hunden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er vel det som er mest tragisk i den saken her, at eierens uansvarlighet går ut over et uskyldig dyr som bare handler etter instinkter.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
^Det spiller ingen rolle hvor hunden var eller hva den gjorde. Den skulle ha vært i bånd når den er i nærheten av husdyr. Men som sagt, det er eieren som skulle ha vært straffet, ikke hunden.
At det ikke spiller noen rolle hvor hunden var eller hva den gjorde er en underlig oppfatning. For det første er en hund som jager eller river sau et større problem enn en som ikke gjør det, for det andre har man ikke anledning til å skyte hunder som ikke skremmer/jager/river sau selv om de går uten bånd og eier ikke overholder båndtvangen.

Til det du skriver om hvem som skulle vært straffet: Man har anledning til å skyte hunder som jager buskap for å beskytte buskapen, ikke for å utdele straff.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.345
Antall liker
10.966
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
I følge bonden sto eier med ryggen til og fiska, mens eier påstod at han hadde 100% kontroll på bikkja hele tida. Jeg våger å påstå at hvis noen kan skyte bikkja di med hagle, så er det en mulighet for at eieren ikke hadde 100% kontroll..

Men uansett var dette berre ein hund for å si det med Sivle, så lystenning og tusen fremmøtte tyder på at man har tapt sin sans for proposjoner..
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Jaudå, sikkert en bondepøbel og sikkert en uvettig eier, men det er da for pokker fortsatt bare ei bikkje.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Alle hundeeiere som ikke følger regelverket for båndtvang sier de har "kontroll på bikkja".............
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
I følge bonden sto eier med ryggen til og fiska, mens eier påstod at han hadde 100% kontroll på bikkja hele tida. Jeg våger å påstå at hvis noen kan skyte bikkja di med hagle, så er det en mulighet for at eieren ikke hadde 100% kontroll..

Men uansett var dette berre ein hund for å si det med Sivle, så lystenning og tusen fremmøtte tyder på at man har tapt sin sans for proposjoner..
Hva hadde det kostet denne bonden å si til eieren at han må ha hunden sin I bånd, her er det snakk om et jævel som synes det var gøy og skyte hunden.

Håper han får bank og blir plaget slik at han ikke går ut av huset noe mer.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Alle hundeeiere som ikke følger regelverket for båndtvang sier de har "kontroll på bikkja".............
Så da er det bare og skyte hunden, neste gang jeg ser en bileier som ikke holder fartsgrensen skal jeg ta hagla og pumpe siden full etter at eieren hat gått ut av bilen.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Alle hundeeiere som ikke følger regelverket for båndtvang sier de har "kontroll på bikkja".............
Så da er det bare og skyte hunden, neste gang jeg ser en bileier som ikke holder fartsgrensen skal jeg ta hagla og pumpe siden full etter at eieren hat gått ut av bilen.
Det var ikke det jeg helt hadde i tankene med innlegget. Det var ment som en ren obervasjon basert på egenerfaring.
Uansett var det overilt og galt å skyte hunden, ref. saken som tråden omhandler. Eieren skulle vært påtalt.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En bonde er det siste jeg vil ha nær min bikkje, men jeg skyter ikke for det. Her er det ord mot ord om situasjonen, og det er vel liten tvil om hvem som står mest til troendes. Dette er en typisk sak som kunne vært løst helt greit mellom rasjonelle mennesker. Pussig hvordan skillelinjene når det gjelder skyting mot palestinere synes å reverseres her.......
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er forskjell på ta livet av folk og dyr, erato. Ja, det var overilt å skyte bikkja. Løp bikkja etter sauene hans, så hadde han faktisk loven på sin side. Og hundereier vet innerlig godt at det er båndtvang, men velger å bryte det. Ingen har 100% kontroll på en hund. Det er et dyr med sine instinkter. En løs gjeterhund i saueland... hva kan gå galt?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
^Det er da ingen underlig oppfatning at man skal overholde båndtvang. I det gitte tidsrom båndtvang gjelder så skal hunden være i bånd. Basta. At bissevovvene i Frognerparken får løpe fritt er lovbrudd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forskjell selvsagt. Men jeg har såpass erfaring med bikkjer at jeg vet de er høyst forskjellige. Og brudd på båndtvang forsvarer uansett ikke våpenbruk, med mindre bikkja var i fullt firsprang etter sauene. Det er det sterk grunn til å betvile her.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er forskjell selvsagt. Men jeg har såpass erfaring med bikkjer at jeg vet de er høyst forskjellige. Og brudd på båndtvang forsvarer uansett ikke våpenbruk, med mindre bikkja var i fullt firsprang etter sauene. Det er det sterk grunn til å betvile her.
På meg virker det som om bonden er av den typen som er het i toppen. Bonden har hatt problemer med løse hunder som har gått løs på hans dyr, så når han nå ser en løs hund vil han lage et eksempel.

Jeg støtter så absolutt ikke bondens valg i å skyte bikkja. Og jeg synes det er tåpelig av eieren å ta med bikkja på fisketur når det er båndtvang. Du har per definisjon aldri kontroll på hunden din når du er opptatt med noe annet. Før du vet ordet av det kan bikkja fått ferten av noe og være over alle jorder (bokstavelig talt).

Særdeles ufint gjort av bonden å skyte bikkja. Tåpelig av eieren å sette seg i slik posisjon at bikkja kunne bli skutt. Båndtvang er ikke uten grunn.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Å skyte en hund som står 10-15 meter fra eieren vil nok føre til at politiet kommer til å finne denne "bonden" uegnet som våpeneier. Hvis det som er sitert fra Monsen viser seg å være riktig ( dømt for torpedovirksomhet ) vil summen av disse to sakene nok gjøre denne karen våpenløs i overskuelig framtid!

Etter som det står i den opprinnelige avisartikkelen var ikke hunden i ferd med ( in the act of ) å jage sauer. Skytteren mente at den samme hunden hadde gjort det tidligere. Da gjelder ikke lov om nødverge! Når hundeieren ikke ble oppmerksom på bonden før det smalt betyr det at bonden kom på ham bakfra, hvis hunden var 10-15 meter fra eieren vil jeg si at disse skuddene ble avfyrt på en særdeles aktløs måte. Hundeieren vil ha en god sak i retning av å saksøke bonden for den tinitus som vil kunne følge av disse skuddene!

Helt uavhengig debatten rundt Fjellbonden Fjodolf og hundeieren Bykar Fjong er bruken av skytevåpen helt på trynet i denne saken!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Våpen er ikke for idioter. Tenk først er et godt råd, hvis man ikke har noe å tenke med, går det gjerne galt.
Tenk så fin verden hadde vært hvis hvert eneste menneske hadde et våpen og var villig til å bruke det.. om nødvendig.

:D


You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
^Det er da ingen underlig oppfatning at man skal overholde båndtvangen.
Pröv å lese det du selv skrev i innlegget jeg siterte. Du skrev ikke at man skal overholde båndtvangen, men at det ikke spiller noen rolle hvor hunden var eller hva den gjorde. De fleste vil nok som jeg mene at det spiller noen rolle om hunden löper rundt og jager og biter eller ikke, men ikke du. Jaja, hver med sitt.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Jeg tror jeg ville følt meg ganske så truet hvis enellerannen hadde dukket opp med våpen i hånd når jeg sto og fiska. Og ikke minst hvis han hadde plaffer ned bikkja mi. Politisak etter min mening!
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.141
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Lover er en avveining mellom hensyn. Hensynet til å beskytte landbrukets økonomiske interesser har stått veldig sterkt i Norge. Bonden har etter loven rett til å skyte hunder som jager sau. En lovbestemmelse laget i en tid der hensyn til bønder sto veldig sterkt og som i dag fremstår uforholdsmessig.

I dette tilfelle var det ingen fare for tap for bonden. En gjeterhund river ikke sau. Det er helt andre hunder som representerer en risiko.

Bonden, såvidt vites en torpedodømt bølle, fortjener neppe noen støtte uansett om man ønsker sterke rettigheter til bønder. At man etter loven har rett til å utføre en handling gjør den ikke nødvendigvis aktverdig.



Final
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Lurer på om de kjører samme minnestunden for hvert av lammene den bonden slakter i år....?
Akkuratt denne saken viser hvertfall at (noen) bønder burde holdt seg poteter og korn. Regner med at handlingen gjennspeiler hans holdning til dyrene sine.

"bare ei bikkje" kommentarene er helt på jordet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
^Det er da ingen underlig oppfatning at man skal overholde båndtvangen.
Pröv å lese det du selv skrev i innlegget jeg siterte. Du skrev ikke at man skal overholde båndtvangen, men at det ikke spiller noen rolle hvor hunden var eller hva den gjorde. De fleste vil nok som jeg mene at det spiller noen rolle om hunden löper rundt og jager og biter eller ikke, men ikke du. Jaja, hver med sitt.
Fælt hvor vanskelig dette var. Når det er båndtvang spiller det ingen rolle hvor hunden er. Om den løper på et jorde eller går ved siden av eieren er ett fett, båndet skal være på.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Akkuratt denne saken viser hvertfall at (noen) bønder burde holdt seg poteter og korn. Regner med at handlingen gjennspeiler hans holdning til dyrene sine.

"bare ei bikkje" kommentarene er helt på jordet.
De kommentarene sikter ikke til om det var rett eller galt i skyte bikkja, men folks voldsomme reaksjon og menneskeliggjøring av husdyr. De er således på rett jorde.
 
Topp Bunn