Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    SirHifi skrev:
    Kriller skrev:
    Hei. Har fått låne Ayon Triton i noen dager. Dette er en integrert forsterker med prossorinngang.

    Må bare si at dette er Nirvana. For noen krefter og god match til Dynaudio.

    Dette blir høyt sansynelig min neste forsterker.

    http://www.soundplanet.no/index.php?pg=1211&p=793153
    Vet at dette er litt OT, men hvordan opplever du Ayonen?? Har akkurat fått lånt en integrert 50w rørforsterker, den har virkelig åpnet en ny dør i HIFI verdenen! Spørs om jeg ikke hiver meg på rørbølgen neste gang jeg skal oppgradere! Så om du kunne gitt oss en rask vurdering ville dette kanskje bekreftet mine tanker rundt denne teknologien, gjerne med Dynaudio også da jeg har veldig sans for dette merket! Man må vel kanskje opp i forholdsvis mange watt i rør da Dynaudio er litt strømkrevende?!? Dette kan vel fort bli veldig dyrt er jeg redd ::)
    50 skikkelige rørwatt kan være nok dersom ikke du må spille mange og hundre db i et stort rom.....
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Det har du nok helt rett i! Jeg prøvde for morroskyld forsterkeren på et par 804S, de spilte med et engasjement og luftighet/dynamikk som ikke lignet grisen! Ble bergtatt fra første stund.. Men jeg følte nok kanskje at de kunne blomstret enda mer med enten mere krefter eller mer lettdrevne høytalere. Dynaudio er vel ikke noe mindre strømkrevende enn disse ???

    Noen som kan forresten si noe om den nye Focus 360 om de er for krevende til å anvende en rørforsterker kanskje ;D
    De er nemlig veldig fristende!!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er deres inntrykk av Dynaudio i samsvar med følgende uttalelse:

    Disse Dynaudioene har det med å oppføre seg annerledes enn det meste annet. For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker. På de fleste andre høyttalerkonstruksjoner slår dette ut omtrent stikk motsatt. Derfor bør du ha dette i bakhodet når du lytter til andres erfaringer med forsterkere som de ikke har hørt på Dynaudio.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Loevhagen skrev:
    Er deres inntrykk av Dynaudio i samsvar med følgende uttalelse:

    Disse Dynaudioene har det med å oppføre seg annerledes enn det meste annet. For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker. På de fleste andre høyttalerkonstruksjoner slår dette ut omtrent stikk motsatt. Derfor bør du ha dette i bakhodet når du lytter til andres erfaringer med forsterkere som de ikke har hørt på Dynaudio.
    Hvilke modeller er det snakk om, og hvem er kilden bak sitatet?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Utgangspunktet var dette Focusserien. Uttalelsen kommer fra en anerkjent bruker. Ikke så viktig hvem. Mer opptatt av deres erfaringer med klasse D på Dynaudio.

    Jeg vurderer Lyngdorf på Confindence C1. Nå er vel ikke Lyngdorf ren klasse D...men dog.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Forstår ikke helt dette med McIntosh.
    Men at rørforsterkere med få watt kan slite med å "spille ut" bassen på f.eks C1 kan jeg være med på. Da vil de høres lyse ut.

    Stramme transistorwatt mener jeg fungerer godt på Dynaudio.

    Mvh
    Rolf
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har heller ingen voldsom erfaring med Mc. på DA men generellt synes jeg Mc. ikke har de kreftene som skal til på litt sofistikerte høyttalerkonstruksjoner. (Hørt ma7000 på store Piega, ma6900 på store Proac samt litt "laugslutninger" etter testing av mc1201 på store Verity) Kan sikkert låte veldig bra i mange andre sammensetninger men dersom man ser på større DA kan det fort bli samme resultat som for de som står i parantesen, mulig Mc. passer bedre til store elementer, typisk "westcoast"-relaterte høyttalere. Hørte forresten MC1201 på JBL Everest, det var slett ikke dumt ;)
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    en rørforsterker som sliter i drift vil da heller låte blødt og fyldig, ikke tynt og lyst ::)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    the_eye skrev:
    en rørforsterker som sliter i drift vil da heller låte blødt og fyldig, ikke tynt og lyst ::)
    Sliter den med å levere strøm, så sliter den med bassen.
    Enig med deg at det til en viss grad låter "feitere", men jo høyere du spiller (evt tungdrevne høyttalere) jo lettere/lysere låter det.

    Men vi snakker i tilfeller med tydelig feilmatch, type 9w 300B på Dynaudio Confidence C1.
    McIntosh har da krefter nok normalt sett, så dette forstår jeg ikke helt.

    Mvh
    Rolf
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forelsket meg i lyden av Abrahamsen (V2.0) på Focus 140. Er det noen som har en formening om V2.0 er akseptabel for C1, eller om jeg må opp til V3.0 + 2 brokoblede V4.0? ::)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    C1 vokser med oppgaven, ikke sikkert du opplever enorme forskjeller på høyttalerne med nevnte elektronikk i utgangspunktet
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Loevhagen skrev:
    Jeg forelsket meg i lyden av Abrahamsen (V2.0) på Focus 140. Er det noen som har en formening om V2.0 er akseptabel for C1, eller om jeg må opp til V3.0 + 2 brokoblede V4.0? ::)
    V2.0 kommer nok ganske sikkert til kort. C1 trenger en del krefter for at bassen skal være med. Prøvde for gøy en 125W (8 ohm, 200w 4ohm) Parasound på mine C1 og overload lampa blinket i takt med bassen. C1`s impedanse dropper jo ibare til 4.2 ohm så to stk V4.0 kan gå bra. Ville dog forhørt med med Abrahamsen om fV4.0 klarer å se 2 ohms belastning. Brukte selv Bryston 4B-SST på mine C1, og det var kjempe match!
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Da har jeg kjøpt en Ayon Triton integrert rørforsterker til mine Contour 3.4, og det låter himmelskt ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    limvingen skrev:
    V2.0 kommer nok ganske sikkert til kort. C1 trenger en del krefter for at bassen skal være med. Prøvde for gøy en 125W (8 ohm, 200w 4ohm) Parasound på mine C1 og overload lampa blinket i takt med bassen. C1`s impedanse dropper jo ibare til 4.2 ohm så to stk V4.0 kan gå bra. Ville dog forhørt med med Abrahamsen om fV4.0 klarer å se 2 ohms belastning. Brukte selv Bryston 4B-SST på mine C1, og det var kjempe match!
    Forlot Abrahamsentanken. Fikk hjem en Lyngdort TDAI2200 A/D RP i går, og det var saker på C1. :) Bassen blomstrer og lyden er snerten så det holder. Og etter å ha kjørt RoomPerfect så satt det hele solid.
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Hei folkens!

    Etter mye lesing, og deretter en god demo har jeg nå fått meg et par Contour S1.4 (High Gloss Black).
    Venter dessverre fortsatt på Stand 4 som måtte sendes fra Danmark...
    Takk for interessant lesning, spørsmål kommer nok etterhvert...

    Mvh
    Torjus
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Grattis!

    Jeg regner 1.4 som min første gode høyttaler, hadde mye kos med dem.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    atonal skrev:
    Vet noen hvorfor det er slik at 50W pr. element i denne aktive ht. tilsvarer forsterker på 200W med en passiv ht.?
    Antagelig fordi forsterkeren ikke trenger å drive elementene "gjennom" delefilteret. Delefilteret tar jo sitt vet du.
    Men jeg må si jeg stusser litt på at de oppgir forsterkeriet til å gi 2x50W, men at maksimalt strømforbruk bare er 90W.

    Noen som har hørt disse eller?
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Får melde meg inn her jeg og selv om jeg egentlig hører hjemme i Klipsch-leiren med hovedanlegget som herritage Klipsch (noe dere burde gi et øre til forresten!!:) ) nok om det, kjøpte meg nettop et gammelt par DA Audience 10 med flotte stativer til 3000, som har erstatet både Adyton x3 og Triangle quartet. Grunnen er en betraktelig skatte smell + at det var det anlegget jeg brukte minst. Nå er det plutselig det anlegget jeg bruker mest, Og det må jeg si; hva penger og hifi har med hverandre å gjøre er dette det desidert beste kjøpet jeg noen gang har gjort! Soundgarden mente ôg jeg hadde gjort et regelrett kupp! For å forklare lyden best mulig; lyden er sånn som du vil at det skal låte hjemme når du er på demolytt! :) Vet ikke om det har med rommet å gjøre og sådan perfekt match i forhold, Men god lyd er det, og koser meg gjør jeg!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Sånn som du skryter av dem begynner jeg snart å angre på at jeg solgte dem ;D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Det er helt klart noe spesielt med DA's stativhøyttalere, ja.
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    halo dynaudio venner.trenger ny effektforsterker,tror dere parasound nc 2125 2x120w vil matche mine 140,eller må jeg opp på 250 w til parasound........takker for alle svar
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du har anledning og ønsker parasound ville jeg valgt Halo A21 fremfor classic 2250, om ikke du har stooort rom og spiller griiiiisehøyt. Helt annen finesse over Halo-serien!
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    halo,har fått tilbud på nc 2125 hos morten på nat,han mener den er dynamisk og kraftig nok til focusene,lytte kroken min er ikke større en rundt 12-13 kv.hva mener dere.har hørt noen her på forumet har prøv abrahamsen med godt resultat,da bør jo parasound nc 2125 fungere
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    halo igjen, så jeg tok feil melom a21 og a23, mente 2125 og halo a23 har vel lik effekt men sistnevnte er nok en heftigere musikkformidler og vil nok få focus 140 til å synge ytterligere. Men alt kommer til en pris og 2125 er rimelig og full av liv, men dersom du vurderer 2250 kontra 2125 ville jeg valgt a23
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    halo,ja skulle gjerne hatt mer kroner å rutte med,så jeg får nok nøye meg med den,har fra før av nc forforsterkeren,får oppgradere til noe større senere,takk for svar og tips
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Dynaudio er jo rålekre da ;) savner den tassen her


    De spillte fantastisk bra i mine ører :)

    Destiny.. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sant det, lekre saker......Skal sette istand mine Kef og håper nesten jeg ikke blir fornøyd for da går jakten etter Dynaudio igang igjen. Savner mine S5,4......
     

    Vedlegg

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Og da var tassen tilbake :)



    Den er jo bare dritlekker ;D

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1


    Nå skal denne lekkerbisken stå i anlegget i mange år!

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Krixen er knallgod den, ingen tvil om det! Men jeg bare måtte ha Dynaudio igjen, har egentlig savna Focus 110 siden jeg hadden sist.

    Destiny.. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok, du vurderte ikke 110A da? Den må da gi mye for pengene...
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Ok, du vurderte ikke 110A da? Den må da gi mye for pengene...
    Nei jeg gjorde ikke det, men som du sier er det helt sikkert et veldig godt kjøp.

    Jeg var utrolig godt med 110 sist jeg hadde den, og har vel egentlig savnan helt sia den ble borte, men hadde veldig lyst til å prøve krixen en gang til også da den også ga et meget godt inntrykk første gang jeg hadde den.

    Men nå var det slik at en kamerat har lenge hatt lyst på krix igjen, og jeg fikk et godt tilbud på 110.

    Destiny.. :)
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jeg gjorde en sammenligning av mine John Blue 3 og mine etterhvert eldre Dynaudio audience 42. Det var liten tvil om at sistnevnte gikk seirende ut! lyttet kun ved normalt lydnivå. Brukte og min samboer som sannhetsvitne.. Hun har meget gode ører :).

    Jeg har fått noen tips om modifikasjoner på JB 3 som vil kunne åpne dem opp litt mer, men foreløpig er dem urørte. Hadde egentlig trodd jeg hadde fått et annet resultat... Sier bare noe om den supre kvaliteten til Dynaudio. JB3 kommer uansett til å bli stående da jeg primært bruker dem på pc'anlegget. Da jeg gjorde testen var de begge koblet opp på hovedanlegget.

    Dynaudio står svært høyt på listen når jeg vil vurderer nye hovedhøytalere igjen... Men er og nysgjerrig på Klipsch da dem er vesentlig lettere å drive og har mange tilhengere her på forumet. Har desverre hørt at DA og Naim ikke er beste komboen. Naim er et merke jeg er litt nysgjerrig på. Samtidig er jeg åpen for exprimenter med bygging av klasse D forsterkere... Ja, jeg sliter med abivalens..  ::).

    Grattis med nye høytalere Destiny :).
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Takker Morpheus :)

    Har selv eid Audience 42, og det er en pærle av en liten høyttaler!

    Ble best i test i Cigar for en del år siden, hvor den slo Proac 1sc- sonus faber electa amatour og flere gode høyttalere til.

    Destiny.. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Morpheus skrev:
    Jeg gjorde en sammenligning av mine John Blue 3 og mine etterhvert eldre Dynaudio audience 42. Det var liten tvil om at sistnevnte gikk seirende ut! lyttet kun ved normalt lydnivå. Brukte og min samboer som sannhetsvitne.. Hun har meget gode ører :).

    Jeg har fått noen tips om modifikasjoner på JB 3 som vil kunne åpne dem opp litt mer, men foreløpig er dem urørte. Hadde egentlig trodd jeg hadde fått et annet resultat... Sier bare noe om den supre kvaliteten til Dynaudio. JB3 kommer uansett til å bli stående da jeg primært bruker dem på pc'anlegget. Da jeg gjorde testen var de begge koblet opp på hovedanlegget.

    Dynaudio står svært høyt på listen når jeg vil vurderer nye hovedhøytalere igjen... Men er og nysgjerrig på Klipsch da dem er vesentlig lettere å drive og har mange tilhengere her på forumet. Har desverre hørt at DA og Naim ikke er beste komboen. Naim er et merke jeg er litt nysgjerrig på. Samtidig er jeg åpen for exprimenter med bygging av klasse D forsterkere... Ja, jeg sliter med abivalens.. ::).

    Grattis med nye høytalere Destiny :).
    Har spilt med Naim på Focus 140, Contour 3,4 5,4, Confidence 1 og 3 med stort hell. Heller tilbake til DA snart jeg og tror jeg
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Morpheus skrev:
    Jeg gjorde en sammenligning av mine John Blue 3 og mine etterhvert eldre Dynaudio audience 42. Det var liten tvil om at sistnevnte gikk seirende ut! lyttet kun ved normalt lydnivå. Brukte og min samboer som sannhetsvitne.. Hun har meget gode ører :).

    Jeg har fått noen tips om modifikasjoner på JB 3 som vil kunne åpne dem opp litt mer, men foreløpig er dem urørte. Hadde egentlig trodd jeg hadde fått et annet resultat... Sier bare noe om den supre kvaliteten til Dynaudio. JB3 kommer uansett til å bli stående da jeg primært bruker dem på pc'anlegget. Da jeg gjorde testen var de begge koblet opp på hovedanlegget.

    Dynaudio står svært høyt på listen når jeg vil vurderer nye hovedhøytalere igjen... Men er og nysgjerrig på Klipsch da dem er vesentlig lettere å drive og har mange tilhengere her på forumet. Har desverre hørt at DA og Naim ikke er beste komboen. Naim er et merke jeg er litt nysgjerrig på. Samtidig er jeg åpen for exprimenter med bygging av klasse D forsterkere... Ja, jeg sliter med abivalens.. ::).

    Grattis med nye høytalere Destiny :).
    Har spilt med Naim på Focus 140, Contour 3,4 5,4, Confidence 1 og 3 med stort hell. Heller tilbake til DA snart jeg og tror jeg
    Det er noe eget med Dynaudio ;) Flott finish, og lekker lyd. Nå skal jeg ha Dynaudio i mange år ;D

    Destiny.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn