Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    emokid skrev:
    3.4 har en relativt varm og koselig klang som fungerer på all musikk, sømløse og forsvinner virkelig i lydbildet.
    F.... og jeg savner 3.4 som jeg solgte for et halvt år siden :-(
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    val skrev:
    Anonym skrev:
    hifiguru skrev:
    jabbalabba skrev:
    Hei,
    Vurderer å melde meg inn i klubben.
    Noen som kan gi en sammenligning av Focus 140, s1.4, C1 ?

    Vil alle disse passe godt inn på ca 20m2 ?
    Eller bør man gå opp til f.eks 220 mkII ?
    Alle disse gir vanligvis meget godt resultat i 20kvm, kjenner ikke ditt "idealbilde" men tight og ryddig blir det uten at huset rister. Jo dyrere jobedre selvsagt men elektronikken skal jo stå i stil så C1 med "full pupp" kan jo fort bli 4-5ganger dyrere enn med Focus 140. Fikk god lyd med Focus 140 på et gammelt Naim-system, men C1 på litt kraftigere Naim var deiiiligere
    Uten å ha hørt 220 mk2 så vil jeg si at med en gulvstående 3-veis høyttaler med -3dB på 32Hz i et rom på 20m2 må en være mer enn litt heldig for å oppnå et lydbilde som kan beskrives som tight og ryddig.

    kjenner ikke denne høyttalern, men har to lytterom, hvorav det ene er ca 12m2 og har aldri hatt bedre lyd i det rommet enn med Magnepan 3.6 som er en forholdvis stor høyttaler om enn noe forskjellig fra Dynaudio, så har jeg ikke hatt noe problem med store høyttalere i små rom. I samme rommet bruker jeg nå normale treveis med 2*6.5 i bassen + to subber med 2*10 Peerless XlSS i hver sub. Skulle gjerne hatt mer memban i bassen både under og over 80Hz. Jo mer membran, jo mindre forvrengning og mer kontroll og stramhet, så sant forsterkern er god nok.
    Takker for alle tilbakemeldingene.

    Er dette og ett spørsmål om volum?
    90% av tiden vil jeg nok ha lavt til moderat volum da jeg både har samboer og en datter på 8 mnd.
    Så jeg er opptatt av at det skal være moro å spille selv på lave/moderate volum.
    Jeg har ikke hatt stativ ht på ca 20 år, så jeg snakker litt uvitende om stativ ht,
    men "krever" monitorer at man har høyt volum før det blir moro og rocke fot?
    Og at ved å ha gulvstående så får man litt loudness følelsen ved moderate volum?

    I mitt forrige lytterom (18kvm) så klarte mine nåværende SF Domus Concerto seg godt helt til det ble veldig høye volum, er Dynaudio gulvstående vanskeliger å få til en disse?

    Beklager alle mine uvitende spm
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Mine låter iallfall bra også på lavt volum.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Mine 1.3se fikk det bedre på lavt volum når jeg ga de nok krefter. Før spilte de liksom ikke, men etter forsterkeroppgraderingen ble det andre boller.
     

    Freako

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    90
    Det er rigtigt - Dynaudio elsker kraftfulde forstærkere 8)
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takker for tilbakemeldingene,
    Godt å høre at Dyn monitorer engasjerer selv på lave volum (med nok forsterker kraft).
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Da er jeg glad over å kunne bli med i denna klubben!
    Mine Dynaudio Excite X12 har spilt hele tre timer allerede og detta er noe annet enn de gamle cerwin-vega'ene ja!!
    Gleder meg om noen hundre "korte" timer, hehe.
    Også ser de jo bra ut i high gloss black på Stand 3 i samme farge ;D
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    X 12 er en lekker liten høyttaler :) Gratulerer med et glimrende kjøp!

    Destiny.. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Henger meg på med gratulasjonen, tror du får mange fine timer med god lyd fra de høyttalerne.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Ja jeg gleder meg virkelig til de er spillt inn!
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    hei follkens.ang watt så er jeg veldig nyskjerig på feks naim super nait,tror det er en 80 watter,men her snakker vi kvalitets watt,ville denne funke på mine focus 140,stua mi er på ca 13 - 14 kv
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    ampman skrev:
    hei follkens.ang watt så er jeg veldig nyskjerig på feks naim super nait,tror det er en 80 watter,men her snakker vi kvalitets watt,ville denne funke på mine focus 140,stua mi er på ca 13 - 14 kv
    I promise: JA!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ampman skrev:
    hei follkens.ang watt så er jeg veldig nyskjerig på feks naim super nait,tror det er en 80 watter,men her snakker vi kvalitets watt,ville denne funke på mine focus 140,stua mi er på ca 13 - 14 kv
    Det bør fungere fint, ifølge Stereophile er de lette å drive: "Its impedance dropped to 4 ohms at 170Hz (fig.1) but remained above 6 ohms for much of the midrange and treble, with a moderate electrical phase angle. The speaker will not be demanding when it comes to choosing an amplifier with which to partner it."

    Det som er interessant er at Stereophile sammenlignet Dynaudio Focus 140 som koster 1800 USD mot Dynaudio Special 25 til 5200 USD og Focus 140 kom godt ut av en sammenligningen. Focus 140 er en kjempehøyttaler til en utrolig lav pris.
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    utrolig hyggelig tilbakemelding,da har jeg sån noen lunde peil på hva jeg skal se etter,focusene vokser vel med litt påkosta utstyr......takk for alle svar
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt nysgjerrig på dynaudio generelt etter å ha hørt 1.3SE som imponerer stort!

    Hvilke gulvhøyttalere kan matche kvalitetene til 1.3SE og samtidig sparke godt fra nedover i frekvensene? Må jeg evnt. på stativhøyttalere (+sub?) for å få noe som matcher lydmessig?

    Hvordan er klangkarakteren til contour 1.4 og evnt. 3.4? Og responsen nedover? Gjerne sammenlignet med 1.3SE hvis noen har direkte erfaringer.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Melder meg inn her da jeg tidligere idag byttet ut mine trofaste Dali MS4 med Confidence C5, blir spennende å se om jeg får til den høyttaleren her..
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    rizzo: kjøpte du de som var på bruktbørsen nylig? Så ut som et fint par, congrats!

    magpal: han jeg kjøpte mine 1.3se av, kjøpte etpar 3,4 og de var visst bare et strå (kort visstnok) bedre.

    Jeg for min egen del vil nok gå for en velodyne 12 kanskje den dagen jeg savner mer bass.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Rizzo skrev:
    Melder meg inn her da jeg tidligere idag byttet ut mine trofaste Dali MS4 med Confidence C5, blir spennende å se om jeg får til den høyttaleren her..
    Esotar er ikke dumt, gratulerer :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Rizzo skrev:
    Melder meg inn her da jeg tidligere idag byttet ut mine trofaste Dali MS4 med Confidence C5, blir spennende å se om jeg får til den høyttaleren her..
    Grattis, nyyydelige høyttalere som du sikkert må venne deg litt til ift en ganske ekstrem nøytralitet som noen vil finne kjedelig i starten men de vokser vokser og vokser på deg.....
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    ivar skrev:
    magpal: han jeg kjøpte mine 1.3se av, kjøpte etpar 3,4 og de var visst bare et strå (kort visstnok) bedre.

    Jeg for min egen del vil nok gå for en velodyne 12 kanskje den dagen jeg savner mer bass.
    Har du 1.3SE fortsatt? Hvor stort er rommet du bruker de i nå? Har hørt disse i et relativt lite rom. Der gir de ovveraskende dyp og engasjerende bass til å være en så liten høyttaler! Er egentlig veldig lysten på disse høyttalerene selv, men er usikker på om det kan bli for spinkelt i de nedereste oktavene i et litt større rom. Mulig det i kombinasjon med en sub kan være en killerkombo? Diskant og spesielt mellomtone i disse høyttalerene er iallefall silkemyk og veldig organisk.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Rommet de står i nå er pappesken de kom fra fabrikken i... :(
    Jeg er i gang med restaurering av hus, som forhåpentligvis er ferdig til jul, og da skal de opp igjen..

    However. Jeg hadde de sist på langveggen i et som på 3,5 ganger 6m sånn ca omtrent, i tillegg til 2 akustikkplater bak ht og 2 akustikkplater bak lytteposisjon.
    Dette fungerte brillefint!
    Når du nevner diskant og mellomtone på denne måten blir jeg litt lei meg, savnet blir nemlig enda større! :-[


    oi, til spm. Ja, jeg har de fortsatt...
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    magpal skrev:
    Har blitt nysgjerrig på dynaudio generelt etter å ha hørt 1.3SE som imponerer stort!

    Hvilke gulvhøyttalere kan matche kvalitetene til 1.3SE og samtidig sparke godt fra nedover i frekvensene? Må jeg evnt. på stativhøyttalere (+sub?) for å få noe som matcher lydmessig?

    Hvordan er klangkarakteren til contour 1.4 og evnt. 3.4? Og responsen nedover? Gjerne sammenlignet med 1.3SE hvis noen har direkte erfaringer.
    Jeg har hatt både 1.3SE og 1.4 og de er veldig like i lydsignaturen, de er begge så ufarga og rene gjennom hele mellomtonen og ned til bunn av bassen, diskanten er silkemyk.

    Når disse er innspillt, så er de "borte" de er ikke i veien for musikken, du sitter ikke og hører på høyttalerne, men musikken!

    Destiny.. :)
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Høres herlig ut! Noen som har erfaringer med 1.4 vs. 3.4? Hvordan er de i forhold? Blir kanskje litt mer farget i forhold til 1.4?
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    magpal: du må ikke på død og liv over til gulvstående vet du... :)

    Jeg har hørt 3.4, men ikke 1.4. Ift 1.3 er 3.4 lik, mtp at begge er dynaudio, du har mer støtte nedover, selvsagt.
    Stikkord er effekt, jeg har vel sagt det før, men sier det gjerne igjen... (jeg ble født på ny med nok effekt!)
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    ivar skrev:
    magpal: du må ikke på død og liv over til gulvstående vet du... :)

    Jeg har hørt 3.4, men ikke 1.4. Ift 1.3 er 3.4 lik, mtp at begge er dynaudio, du har mer støtte nedover, selvsagt.
    Stikkord er effekt, jeg har vel sagt det før, men sier det gjerne igjen... (jeg ble født på ny med nok effekt!)
    Nei, jeg begynner jo egentlig å skjønne at stativer muligens er løsningen. Kanskje sammen med en sub for å få det ekstra skyvet i bunn. Kommer vel egentlig veldig an på hvordan de klarer seg uten i mitt rom. Synes egentlig gulvstående er mer praktisk da det ser penere ut og tar mindre plass enn stativer + sub.

    Har forsåvidt en relativt kraftig effekt, så den burde jo klare å sparke liv i selv litt mer tungdrevne konstruksjoner.

    Takk for gode tilbakemeldinger iallefall! Kommer definitivt til å snuse litt rundt på bruktbørsen når det kommer dynaudio ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Står gulvstående Focus til salgs her på bruktbørsen og Contour 1.8 på AVtorget..
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    ivar skrev:
    rizzo: kjøpte du de som var på bruktbørsen nylig? Så ut som et fint par, congrats!
    Takker så meget, slo til på de på bruktbørsen da selger der var villig til å gjøre en byttehandel med mine forrige høyttalere. Førsteinntrykket er meget bra, her er det en helt fantastisk mellomtone - som var det jeg savnet mest i mine gamle høyttalere. Blir veldig spennende å bli mer kjent med høyttaleren og eksperimentere med plassering de kommende ukene.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Tror du har gjort et godkjøp her, helt uten at jeg har hørt confidence.
    Fine ht da, danes don't lie! :)


    edit: korrekturlesning....
     

    Beas

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Jeg bruker Focus 220 i et rom på snaut 20 kvadrat, og de spiller ypperlig med en Cayin s200. Brukte en mindre Cayin tidligere, og forskjellen var enorm med litt mer krefter.
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Da er det ikke lenge til jeg kan melde meg inn i DA klubben igjen, venter på at posten skal klare å få de frem.

    Har kjøpt tilbake mine contour 1.4 da savnet ble for stort.

    (Håper de er i samme stand som når jeg solgte de, i følge selger er de det.)

    Ventetiden tar laaaaaaaang tid.

    Bilder kommer.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Rizzo skrev:
    ivar skrev:
    rizzo: kjøpte du de som var på bruktbørsen nylig? Så ut som et fint par, congrats!
    Takker så meget, slo til på de på bruktbørsen da selger der var villig til å gjøre en byttehandel med mine forrige høyttalere. Førsteinntrykket er meget bra, her er det en helt fantastisk mellomtone - som var det jeg savnet mest i mine gamle høyttalere. Blir veldig spennende å bli mer kjent med høyttaleren og eksperimentere med plassering de kommende ukene.
    Føler du de er snaue i bassen? C5 har vel den minst fargede bassen jeg har opplevd, ikke minst fra en såpass stor høyttaler! En av våre laugmedlemmer har tidligere toppmod. DP (5.52) som har power så det holder men bassen var noe unnvikende når han begynte med C5, den har kommet noe bedre frem etterhvert som plassering har blitt noe endret og elektroniken har blitt tweaket/endret endel samt kabler har blitt skiftet ut. Hang in there!
     

    Vedlegg

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    hifiguru skrev:
    Føler du de er snaue i bassen? C5 har vel den minst fargede bassen jeg har opplevd, ikke minst fra en såpass stor høyttaler! En av våre laugmedlemmer har tidligere toppmod. DP (5.52) som har power så det holder men bassen var noe unnvikende når han begynte med C5, den har kommet noe bedre frem etterhvert som plassering har blitt noe endret og elektroniken har blitt tweaket/endret endel samt kabler har blitt skiftet ut. Hang in there!
    Hei,
    Da helga ble borte i andre ting har jeg ennå ikke fått veldig mange timer med kritisk lytting ennå. Bassen føles helt vanvittig hurtig og kontant. Merker at mine gamle høyttalere hadde mer bass på mange spor, mistenker det muligens skyldes en liten "partykul". Plassering har også stor innvirkning merker jeg og prøver meg frem der nå. Tar gjerne i mot tips og vink fra dere som evt. kjenner høyttaleren.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Rizzo skrev:
    hifiguru skrev:
    Føler du de er snaue i bassen? C5 har vel den minst fargede bassen jeg har opplevd, ikke minst fra en såpass stor høyttaler! En av våre laugmedlemmer har tidligere toppmod. DP (5.52) som har power så det holder men bassen var noe unnvikende når han begynte med C5, den har kommet noe bedre frem etterhvert som plassering har blitt noe endret og elektroniken har blitt tweaket/endret endel samt kabler har blitt skiftet ut. Hang in there!
    Hei,
    Da helga ble borte i andre ting har jeg ennå ikke fått veldig mange timer med kritisk lytting ennå. Bassen føles helt vanvittig hurtig og kontant. Merker at mine gamle høyttalere hadde mer bass på mange spor, mistenker det muligens skyldes en liten "partykul". Plassering har også stor innvirkning merker jeg og prøver meg frem der nå. Tar gjerne i mot tips og vink fra dere som evt. kjenner høyttaleren.
    Jo nermere bakvegg/hjørne du setter de jo bedre bass ;D
    Du får aldrig den brumlebassen du hadde i de gamle.
    Men Bassen er virkelig rå om du får plasert de riktig i rommet ;D

    Tommy
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    tdbil skrev:
    Rizzo skrev:
    hifiguru skrev:
    Føler du de er snaue i bassen? C5 har vel den minst fargede bassen jeg har opplevd, ikke minst fra en såpass stor høyttaler! En av våre laugmedlemmer har tidligere toppmod. DP (5.52) som har power så det holder men bassen var noe unnvikende når han begynte med C5, den har kommet noe bedre frem etterhvert som plassering har blitt noe endret og elektroniken har blitt tweaket/endret endel samt kabler har blitt skiftet ut. Hang in there!

    Hei,
    Da helga ble borte i andre ting har jeg ennå ikke fått veldig mange timer med kritisk lytting ennå. Bassen føles helt vanvittig hurtig og kontant. Merker at mine gamle høyttalere hadde mer bass på mange spor, mistenker det muligens skyldes en liten "partykul". Plassering har også stor innvirkning merker jeg og prøver meg frem der nå. Tar gjerne i mot tips og vink fra dere som evt. kjenner høyttaleren.
    Jo nermere bakvegg/hjørne du setter de jo bedre bass ;D
    Du får aldrig den brumlebassen du hadde i de gamle.
    Men Bassen er virkelig rå om du får plasert de riktig i rommet ;D

    Tommy

    Høyttaleren svarer godt på forandringer i plassering ihvertfall :) Har funnet en plassering jeg er godt fornøyd med i første omgang. Høyttalerne blir stående her i noen dager mens jeg blir bedre kjent med den før jeg eksperimenterer mer. Men herregud for en herlig høyttaler!

    Edit: Flyttet svaret ut av sitatene, hvor jeg hadde klart å plassere det :D
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Hei igjen,

    Nå begynner til å falle på plass her hjemme. Har endt opp med en plassering som er litt nærmere bakvegg enn jeg har hatt med andre høyttalere her hjemme. Høyttaleren responderer også mer på vinkling enn det jeg er vant til, så her har jeg prøvd mye forskjellig og endt opp med en vinkling som som har treffpunkt litt bak lytteposisjon.

    Ellers så merker jeg at det nok kommer til å bli prøv litt annet utstyr på kilde og pre-amp fronten fremover :)
    Jeg er strålende fornøyd med å ha fått meg en høyttaler som har det jeg har savnet ved mine tidligere høyttalere og som viser meg nye og skjulte sider ved mange av cdene mine.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    dette går jo den veien høna sparker det, altså mtp lommeboka? :)
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    ivar skrev:
    dette går jo den veien høna sparker det, altså mtp lommeboka? :)
    Huff ja, det kan vel se litt sånn ut kanskje - men jeg skal ta det med ro og ta meg god tid i såfall.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Da er jeg blitt med i klubben.
    Ett par C1 har funnet veien hjem og de låter helt nydelig.
    Gleder meg til de er innspilt om ca 300 timer.

    Nye høytalere og pappa perm passer perfekt sammen ;D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fine høyttalere det, gratulerer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn