Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Noen som kan anbefale noen røreffekt til Contour 3.4.

    Tipsene til hifiguru (på forrige side)er nok litt for dyre.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Fikk også lyttet til Focus140 hos SG i Tromsø nå i ettermiddag. Første gang jeg hørte 140 eller Dynaudio for den saks skyld og de spilte jo ganske pent på Hegel-comboen spør du meg. Tror nok mine Proac 1sc ville slitt med å levere samme kvalitet i frekvensflankene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kriller skrev:
    Noen som kan anbefale noen røreffekt til Contour 3.4.

    Tipsene til hifiguru (på forrige side)er nok litt for dyre.
    Du vil nok aldri få god lyd på 3.4'ene uten å ha en god røreffekt med litt guffe.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Dynaudio Contour S1.4 ble testvinner i svenske hi fi og musikk for noen år siden, de brukte da en rørforsterker, men jeg husker ikke hvilken.

    Men jeg tror ikke den var noe kraftverk, sjekk på hi fi og musik.se

    Destiny.. :)
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Destiny skrev:
    Dynaudio Contour S1.4 ble testvinner i svenske hi fi og musikk for noen år siden, de brukte da en rørforsterker, men jeg husker ikke hvilken.

    Men jeg tror ikke den var noe kraftverk, sjekk på hi fi og musik.se

    Destiny.. :)
    Nå trenger vel 3.4 noe mer krefter enn 1.4................?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kriller skrev:
    Hva tror dere om Rogue Stereo90 ?
    Funker nok fint, men du får nok ikke stjernedynamikk

    edit: sakset fra børsen: Opera Audio Consonance M800SE rørmonotrinn selges kr.10000.- (nye kr.22000)

    2x75w linear evt 2x35w triode, tror nok dette er et greit kjøp, consonance har også norsk seriøs importør (hifi-guiden hamar)
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei !

    Liten komentar til forgående sider , ingen tvil om at det var alt i en box fra Hegel , vet utmerket godt hvordan Primare ser ut .
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    ? Alt i en boks fra Hegel? Hegel har meg bekjent ikke noen alt i en boks. Da har det skjedd noe rart her over natten. Da tenker jeg på bokser med cd forsterker og alt i ett. Det nermeste er h 100 eller h 200.
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    HoJ skrev:
    De dyreste PSB'ene er jo greie, men vs. pris så er det vell ikke noe særlig nei. Selv hadde jeg Image 6t, huff av meg.
    tror ikke du helt vet hva du prater om her. stereophile i sin test beskriver syncrony som nesten like gode som kef reference 207/2. de koster over 4 ganger mer! de fikk også 5 stjerner i hjemmekino nylig om jeg ikke husker feil.. den lille alpha ble årets produkt, og vant en samletest i månedens hifi & musik.
    psb hamler lett opp med dynaudio sine tilsvarende prisede serier..
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    bunning av elementet har faktisk vært et stort problem med modellen 52SE. mange tråder på nettet om det.. ::)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    the_eye skrev:
    bunning av elementet har faktisk vært et stort problem med modellen 52SE. mange tråder på nettet om det.. ::)
    Par hundre watt på Roger LS3/5A skaper fart i hjertepumpa når man gasser på litt, 5" i trykkammer beregnet på 20-30 watt skaper litt spenning. Tilsvarende effekt på Quad esl-57 gir blålys når elektrostatpanelene bunner, tjo-hei!

    Prøver bare å si at det er litt ekkelt men allikevel heftig å ha "for mye" effekt på små elementer, man får ihvertfall tynet ut det som er å hente!
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei !

    Nei ingen tvil om at kombinasjonen Stor / Kraftig forsterker vs små høytalere / elementer gir eller kan gi et suverent lydbilde .

    Sinnsvak stålkontroll som virkelig fillerister små bass/mellomtone elementer , ja rett og slett tyner max ut av elementene , kan gi en regelrett hårreisende opplevelse (positivt). Men det er klart , rommet , dvs størrelsen på rommet har sitt og si for totalopplevelsen. Har aldri testet stort rom og små høytalere , fysikkens virker nok negativt inn her vil jeg tro.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte 4x150watt (biamping) på LS3/5A for noen år siden, satt nokså nær og inntil bakvegg, alle lurte på hvor subben var.....litt ot nå men det dreier seg jo om kvalitetshøyttalere så vi får tåle litt... ;D

    Gleder meg til å høre nye DM serien, den med 8" er underveis til min Soundgarden visstnok :D
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Hei.
    hva slags erfaringer har dere med vinklingen av Dynaudioene?
    Sweetspot eller 90 grader?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    De jeg har spilt på har stort sett fått stå omtrent på linje, bitte litt toe-in bare. Synes det blir fin størrelse på "lyttevinduet" slik....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Kriller skrev:
    Hei.
    hva slags erfaringer har dere med vinklingen av Dynaudioene?
    Sweetspot eller 90 grader?
    Min erfaring med Contour 1.4, Contour 3.4, C1 of C2 landet på vinkling midt mellom sweetspot og rett frem.
    Mine (eldre) C3 står i mitt rom rett frem, ingen vinkling i det hele tatt.
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Bra, det er slik mine står plassert.
    Hadde et par kompiser på besøk i går som mente de spilte best rett ut fra veggen.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Dine hva?

    Det er godt mulig rett frem er en god plassering, så lenge du ikke får et "hull" i midten av lydbildet. Prøv å sette dem rett frem, og eksperimenter med avstanden mellom høyttalerne.

    Hos meg spiller det mye friere og åpnere med høyttalerne rett frem.
     

    maiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    0
    Da har Focus 220 tatt plass isteden for 140.
    Var i tvil når jeg hørte de i ett annet rom, men i mitt eget er jeg ikke tvil. Dette er en større høyttaler og det merkes, går merkbart dypere med større pondus.
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    hifiguru skrev:
    Masse nyheter fra Dynaudio i år! Bl.a denne:

    http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2087&zoneid=1



    Focus 110 Aktiv!
    Dynaudio skriver bl.a.:

    Da Focus 110 A er aktiv er der indbygget forstærkning i hver højttaler. Men der ikke bare indbygget én, men to i hver højttaler. Både diskant og bas- mellemtoneenheden bliver tildelt hver 50W. Det hele bliver bundet sammen med et elektronisk delefilter. Når forstærkerne som her er direkte sat til enhederne svarer det til at have en forstærker på 200W med en almindelig passiv højttaler.
    Vet noen hvorfor det er slik at 50W pr. element i denne aktive ht. tilsvarer forsterker på 200W med en passiv ht.?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har erfaring med om C1 krever mindre forsterkerkraft enn 140? Utifra spesifikasjonene så synes det å være tilfelle, men i realiteten...?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Er det noen som har erfaring med om C1 krever mindre forsterkerkraft enn 140? Utifra spesifikasjonene så synes det å være tilfelle, men i realiteten...?
    Har hatt begge to, tror nok ikke C1 trenger mer eller mindre men den vokser enormt mer enn 140 jo bedre utstyr man kobler på. Det er en annen divisjon, evt annen liga ;D. Spesifikasjoner på mange høyttalere kan være snarlike men hvordan de oppfører seg i real life er en helt annen historie
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ville tro C1 har flatere impedansekurve enn 140, men min erfaring med Dynaudios (hatt Contour 1.4, C1, C2, C3) er at de trives og spiller best med stor strømforsyning.

    Noe av det morsomste jeg har hørt er vel 140 med gamle naim-riggen til Guru. Det var en energisk kombo. Ellers spilte C1 flott med min 50kg rør-slede ;)
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    hifiguru skrev:
    the_eye skrev:
    bunning av elementet har faktisk vært et stort problem med modellen 52SE. mange tråder på nettet om det.. ::)
    Prøver bare å si at det er litt ekkelt men allikevel heftig å ha "for mye" effekt på små elementer, man får ihvertfall tynet ut det som er å hente!
    52SE bunnet i sammenligningstester mot 52. samme elektronikk, musikk og volum.
    ellers hadde det ikke vært et problem å prate om.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    the_eye skrev:
    hifiguru skrev:
    the_eye skrev:
    bunning av elementet har faktisk vært et stort problem med modellen 52SE. mange tråder på nettet om det.. ::)
    Prøver bare å si at det er litt ekkelt men allikevel heftig å ha "for mye" effekt på små elementer, man får ihvertfall tynet ut det som er å hente!
    52SE bunnet i sammenligningstester mot 52. samme elektronikk, musikk og volum.
    ellers hadde det ikke vært et problem å prate om.
    Har h;rt litt om problemer med bunning p[ denne modellen tidligere....typisk litt for lavt tunet bassport kanskje...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    I morgen får jeg levert et par C1, og selger har uoppfordret tilbudt seg å levere dem. Imponerende og serviceminded. Er Dynaudioeiere over gjennomsnittet hyggelige? :) Gleder meg litt til påskespilling.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    I morgen får jeg levert et par C1, og selger har uoppfordret tilbudt seg å levere dem. Imponerende og serviceminded. Er Dynaudioeiere over gjennomsnittet hyggelige? :) Gleder meg litt til påskespilling.

    Åååhh, gled deg!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter en hyggelig handel så satte jeg meg ned for å ta en lytt. Rommet er ikke optimalt (ikke symerisk) og høyttalerne står for nær bakveggen. Men, for et lydbilde de gir allikevel. :) Og de høres best ut uten for mye toe-in. Jeg flytter dem ned i lytterommet i kjelleren i kveld for å gi dem riktig rom til å spille godt. Kjempefornøyd. :)
     

    Vedlegg

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Hei.
    Etter å ha hatt en Ayon Triton hjemme i noen dager, ser jeg at Contour 3.4 har godt av mere power enn hva Hegel H-200 kan levere.

    Syntes Ayon var en meget god match til dynaudio, men føler jeg bør prøve et par andre effektforsterkere før jeg kjøper noe nytt.

    Noen som har erfaring med Hegel H4se eller Parasound jc1?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Kriller skrev:
    Hei.
    Etter å ha hatt en Ayon Triton hjemme i noen dager, ser jeg at Contour 3.4 har godt av mere power enn hva Hegel H-200 kan levere.

    Syntes Ayon var en meget god match til dynaudio, men føler jeg bør prøve et par andre effektforsterkere før jeg kjøper noe nytt.

    Noen som har erfaring med Hegel H4se eller Parasound jc1?
    H4se er helt rå. Den har krefter til å drive så si alt. Kan du leve med at den er stor, så løp og kjøp. Fantastisk musikkformidler. Du hører med en gang at den har krefter som h200 ikke er i nærheten av. Ro, kontroll, oppløsning er noen av stikkordene. Jeg hadde en H4 i to år, det beste jeg har eiet, men den fikk beskjed om å gå pga størelsen, noe jeg egentlig angrer på. Så liker du lyden av H200 blir ikke h4se å skuffe.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det ligger en Sonic Frontiers Power 2 på børsen. Har en slik selv og har testet den på Contour 3.4. Den driter på mye annet av transistorbaserte trinn med tanke på drivkraft og pondus. 50 kg yo.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kriller skrev:
    Hei.
    Etter å ha hatt en Ayon Triton hjemme i noen dager, ser jeg at Contour 3.4 har godt av mere power enn hva Hegel H-200 kan levere.

    Syntes Ayon var en meget god match til dynaudio, men føler jeg bør prøve et par andre effektforsterkere før jeg kjøper noe nytt.

    Noen som har erfaring med Hegel H4se eller Parasound jc1?
    En av gutta i lauget vårt har H4se med tilhørende pre og det er en flott forsterker med god kraft og varme faktisk. (regnet ikke med det, synes eldre Hegel produkter har vært en anelse kjølige). JC1 er brutalt, vil nok vekke 3,4 skikkelig til live. Knalltrinn det også men litt mer beefy og fet i lyden ift H4 tipper jeg. En annen i lauget vårt hadde disse og byttet til Krell FBP750 og følte han mistet endel spilleglede og dybdefølelse. Vet ikke om han har fått igjen dette med andre kabler etc men jeg synes JC1 låt heftig. Stalltipset fra emokid er virkelig berettiget, Sonic Frontieren er et knalltrinn med masse power og spilleglede
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    hifiguru skrev:
    Kriller skrev:
    Hei.
    Etter å ha hatt en Ayon Triton hjemme i noen dager, ser jeg at Contour 3.4 har godt av mere power enn hva Hegel H-200 kan levere.

    Syntes Ayon var en meget god match til dynaudio, men føler jeg bør prøve et par andre effektforsterkere før jeg kjøper noe nytt.

    Noen som har erfaring med Hegel H4se eller Parasound jc1?
    En av gutta i lauget vårt har H4se med tilhørende pre og det er en flott forsterker med god kraft og varme faktisk. (regnet ikke med det, synes eldre Hegel produkter har vært en anelse kjølige). JC1 er brutalt, vil nok vekke 3,4 skikkelig til live. Knalltrinn det også men litt mer beefy og fet i lyden ift H4 tipper jeg. En annen i lauget vårt hadde disse og byttet til Krell FBP750 og følte han mistet endel spilleglede og dybdefølelse. Vet ikke om han har fått igjen dette med andre kabler etc men jeg synes JC1 låt heftig. Stalltipset fra emokid er virkelig berettiget, Sonic Frontieren er et knalltrinn med masse power og spilleglede
    Takker for tilbakemeldinger.
    Det blir enter Hegel, Parasound eller Ayon.

    Ønsker å ha noe velrenomert med tanke på evt. senere oppgraderinger. H4se eller jc1 forutsetter tilbud på brukten.
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Kriller skrev:
    Hei. Har fått låne Ayon Triton i noen dager. Dette er en integrert forsterker med prossorinngang.

    Må bare si at dette er Nirvana. For noen krefter og god match til Dynaudio.

    Dette blir høyt sansynelig min neste forsterker.

    http://www.soundplanet.no/index.php?pg=1211&p=793153
    Vet at dette er litt OT, men hvordan opplever du Ayonen?? Har akkurat fått lånt en integrert 50w rørforsterker, den har virkelig åpnet en ny dør i HIFI verdenen! Spørs om jeg ikke hiver meg på rørbølgen neste gang jeg skal oppgradere! Så om du kunne gitt oss en rask vurdering ville dette kanskje bekreftet mine tanker rundt denne teknologien, gjerne med Dynaudio også da jeg har veldig sans for dette merket! Man må vel kanskje opp i forholdsvis mange watt i rør da Dynaudio er litt strømkrevende?!? Dette kan vel fort bli veldig dyrt er jeg redd ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn