Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fin utgreiing destiny, er på utkikk etter noe som kan erstatte de gamle Dali 350 som står i ene stua etterhvert, lånte et sett Focus 140 og følte de matchet godt med eldre Naimelektronikk. Hadde Contour 3,4 også men de ble i drøyeste laget for en gammel 45watter (i 4 ohm). Tror heller jeg ikke får glede av høyere oppløsning ift til focus, tror PRaT er viktigere og føler 140 er rett modell. Ser tidligere i tråden at det kommer nye rimelige modeller, kan hende det kan være et gøyalt alternativ med litt store basselementer, dette anlegget blir brukt til daglig med squeezebox, DVD, TV etc hvor fart og snert og litt partyfaktor er viktigere enn total nøytralitet. Time will show 8)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Fin utgreiing destiny, er på utkikk etter noe som kan erstatte de gamle Dali 350 som står i ene stua etterhvert, lånte et sett Focus 140 og følte de matchet godt med eldre Naimelektronikk. Hadde Contour 3,4 også men de ble i drøyeste laget for en gammel 45watter (i 4 ohm). Tror heller jeg ikke får glede av høyere oppløsning ift til focus, tror PRaT er viktigere og føler 140 er rett modell. Ser tidligere i tråden at det kommer nye rimelige modeller, kan hende det kan være et gøyalt alternativ med litt store basselementer, dette anlegget blir brukt til daglig med squeezebox, DVD, TV etc hvor fart og snert og litt partyfaktor er viktigere enn total nøytralitet. Time will show 8)
    Hi Fi skal jo være morsomt, og jeg syns at Dynaudio Focus 140 er en høyttaler det er morsomt å spille musikk på!

    Du gjør ikke mye feil ved å innvestere i et sett Focus 140 hifiguru...

    Destiny.. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Neida, føler meg trygg på dem, faktisk ett år siden jeg testet dem ser jeg på bildene.....
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Har hatt dem selv, og de er meget gode ja ;D
    Destiny.. :)
    Hepp!

    Hvis du har hatt Contour S1.4 ... Hvorfor har du nå Focus 140?
    Ble ikke det litt nedtur, eller er det små forskjeller?

    Mvh
    Rolf
    Hei RoDa...

    6. Dynaudio Focus 140: Litt som 110, men uten den festkulen som 110 har, også spiller den opp et enda større lydbilde, og strekker seg enda lenger ned i bassen. 140 har også mer dynamikk over hele fjøla.

    Så ut fra hi fi termer er nok S1.4 en bedre høyttaler da den er mer ufarga og mer presis, uten tvil en monitor i ordets beste mening.

    Ut fra et rent musikkavspillings syn er jeg ikke like sikker, syns faktisk at 140 kan være litt morsommere å lytte til, den er ikke like ufarga og presis, men den har lua litt mere på snei, og jeg føler litt mer hjerte/smerte og fot.

    Dette er dog mine meninger.

    Destiny.. :)
    Takk for flott gjennomgang!

    Det er nærliggende å sitere Wes Philips:
    "If there's such a thing as an $1800/pair loudspeaker that isn't for audiophiles, I'd say it's the Dynaudio Focus 140."

    Etter å ha levd med store-store-bror i over en måned kom 140-ene opp på stativene igjen i dag.
    Det er ikke tvil om at de mer kostbare også er bedre, men jeg må si at 140-ene ikke har noe å skjemmes for, spesielt ikke til prisen.

    De klarer også dette udefinerbare å "spille musikk" 8)

    Så får vi se hva fremtiden bringer.... ::)




    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde de en liten periode selv paralellt med Contour 5,4 men klarte ikke leve uten skyvet fra de store så da røk dem ut relativt raskt, før jeg ble helt solgt hehe ;) Hva synes du da?
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    hifiguru skrev:
    lånte et sett Focus 140 og følte de matchet godt med eldre Naimelektronikk.
    Kan gå god for Focus 140 i forhold til Naim NAC202/NAP200 også. I alle fall om man ønsker å fokusere på musikken og heller lar enkelt-hifiparametre seile sjøen sin.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    toriamos skrev:
    hifiguru skrev:
    lånte et sett Focus 140 og følte de matchet godt med eldre Naimelektronikk.
    Kan gå god for Focus 140 i forhold til Naim NAC202/NAP200 også. I alle fall om man ønsker å fokusere på musikken og heller lar enkelt-hifiparametre seile sjøen sin.
    Når musikken kommer i FOCUS da må jo FOCUS 140 bli riktig ;)

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    C1 er vel hos mange fasiten på den ultimate stativhøyttaler...

    Destiny.. :)
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Destiny skrev:
    C1 er vel hos mange fasiten på den ultimate stativhøyttaler...

    Destiny.. :)
    Sier du det! Da tror jeg at jeg bare for trekke tilbake salgs annonsen min med en gang ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    limvingen skrev:
    Destiny skrev:
    C1 er vel hos mange fasiten på den ultimate stativhøyttaler...

    Destiny.. :)
    Det er mange gode stativhøyttalere, C1 er en av de bedre uten tvil, men fikk sjokk første gang jeg hørte C3 hos emokid, altså stativhøyttaleren fra forrige confidece-generasjon,bortimot 50kg pr stk med stativ lissom ;D edit: ser den veier 17kg pr stk, sinnsyke stativer mao ;)


    http://www.dynaudio.com/eng/archive/lines/confidence/confidence3.php
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Stativene veier en del mer enn hoeyttalerne ja, men ikke mer enn 25kg tipper jeg. Tungt er det i alle fall. Veier MERKANT mer enn C1 ;) Og imho spiller de bedre.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Stativene veier en del mer enn hoeyttalerne ja, men ikke mer enn 25kg tipper jeg. Tungt er det i alle fall. Veier MERKANT mer enn C1 ;) Og imho spiller de bedre.
    Er det Target R2 du har da eller emokid?

    Destiny.. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Destiny skrev:
    emokid skrev:
    Stativene veier en del mer enn hoeyttalerne ja, men ikke mer enn 25kg tipper jeg. Tungt er det i alle fall. Veier MERKANT mer enn C1 ;) Og imho spiller de bedre.
    Er det Target R2 du har da eller emokid?

    Destiny.. :)
    emo har orginale stativer fra DA, litt heftigere enn dagens løsninger får'n si ;)
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Noen som kan poste bilder av herlighetene?? Ble veldig nysgjerrig! ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Samt en minisamling ved et tidligere tilfelle, emo brukte da Contour 1,4 og hadde vært ute på helgeshopping i Tr.heim eller no:






    Men det var noe som ikke stemte så disse ble solgt og C3 ble den foretrukne partner.
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    emokid skrev:
    Veier MERKANT mer enn C1 ;) Og imho spiller de bedre.
    Vekt er ikke alt ;)

    Kjepphest: Bedre er for enkelt :D :)

    Kan du beskrive forskjellene mellom C1 og gamle C3?
    Hadde vært meget interessant!

    Mvh
    Rolf
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Huffda. Faar vel dra frem hifi-glosene her, men husk at jeg har litt begrenset tid paa internetkafe. Spoer om noe er uklart.

    Jeg opplevde C1 som kjappere, litt mer presis. C3 er egentlig sykt bra paa pinpointing, men C1 var nok enda hakket vassere. Smalere baffel har kanskje noe aa si her. Kjappere i bassen, men gaar ikke paa langt naer saa dypt selv om DA selv sa til meg at de C1 gaar dypere. Ikke i mitt rom i alle (staar naerme sidevegg, over en meter fra bakvegg).

    Synes C3 har mer kjoett paa kroppen, og oppover synes jeg det laater mer naturlig. C1 kan bli biiiittelitt hardt, her er C3 mer behagelig, uten at det skorter paa "opploesning" og "luft". Vanskelig aa forklare, men C1 er litt plingplong, C3 er smooth. Opplevde det samme med C2 kontra C3.

    Storste forskjellen er vel i mellomtonen, C3 er varmere, pakker deg mer inn i musikkteppet og er mer tilgivende paa "daarlige" opptak". Kort og daarlig sagt mer musikalsk.

    Synes bassen i C1 er litt..."papp"-aktig. Det popper mer. Ikke i positiv forstand altsaa. Bassen i C3 er nok vanskeligere aa faa til, men mer avslappet og uanstrengt.

    Til slutt vil jeg si at det ikke er gigantiske forskjeller ute aa gaar her, men C3 trakk lengste straa hos meg. Godt for lommeboka. Godt for oera.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei Dynaudios !

    Var i dag å fikk meg meg en lytt på Fokus 220 / 140 på soundgarden i Tromsø , hadde virkelig sett fram til det etter å ha fulgt med på denne tråden i lengre tid , jeg skjønner begeistringen deres , caught by surprise både jeg og guttungen.

    Anlegget som var koblet opp var hegel cd spiller / forsterker (alt i en box) , startet med 220 da disse var ferdig tilkoblet for så i skifte til 140 , positiv overrasket over lyden til 220 , bassen ikke minst , mine småe B&W leverer ikke en slik bass, er jo en av grunnene til at jeg skal bytte høytaler , skiftet så til 140 , guttungen satt i sweetspoten da vi trykka play ( gjorde det også med 220) . Vel da jeg snudde meg etter å ha bytta til 140en så satt han bare der å glisa etter noen få sekunder , pappa denne er best! ! ! ! ! ! uten tvil ! Og jeg må si , i dette oppsettet kom 140en best ut , men ......og det er et men ute og går her , med 140en innkoblet kunne man ikke gå så veldig høyt uten at bassen bunnet , mista pusten / kontrollen mm , der kan jeg spille vel så høyt på mine gamle BWere uten at dette skjer.

    Spørsmålet mitt da blir som følger : Er det Hegel forsterkeren som ikke klarer å drifte 140en godt nok i dette oppsettet ? (Jeg er ikke spes begeistret for Hegel ) , kunne gå en god del høyere opp med 220en uten at dette skjedde , eller er det "bare" det at 140en ikke kan spille så høyt ?

    PS ! Hvis noen mener at det var super duper høyt ( Ca 70-80 på pottmeteret) så var det ikke ikke det , oppfattet det ikke til å være så høyt , spiller betydelig høyere hjemme under husvasken ;D

    Men det skal sies , dette var mitt første møte med Dynaudio , jeg har ikke problemer med å skjønne hva anmeldere rundt omkring på kloden tjater om , de er virkelig gode begge 2 , den lyden er virkelig i min gate.

    Så da er definitivt Dynaudio påmld i konkuransen med BW CM 7 (og CM 9 når de kommer) , skal også inn å høre på Dali mentor serien , skulle bare ønske at det var noen forhandlere av Psb her nordpå.

    forøvrig ha en fin kveld !
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    øøøøøøøøhhhhh...PSB?



    tror du skal helt i toppserien der ihvertfall, men hvorfor ikke kjøpe det som er tilgjengelig og igrunn best? Går ikke skoa av deg her...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.485
    Antall liker
    35.323
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    øøøøøøøøhhhhh...PSB?



    tror du skal helt i toppserien der ihvertfall, men hvorfor ikke kjøpe det som er tilgjengelig og igrunn best? Går ikke skoa av deg her...
    De dyreste PSB'ene er jo greie, men vs. pris så er det vell ikke noe særlig nei. Selv hadde jeg Image 6t, huff av meg.

    Jeg hørte også på både 220 og 140, jeg sitter igjen med at 140 gir ekstremt mye for pengene.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Wizardm:

    Den kan bunne dersom forsterkeren ikke klarer å kontrollere høyttalerne.
    Nok krefter og kontroll så er ikke dette er problem før du spiller hø-y-yt.

    Dersom den virkelig bunnet, så tenker jeg du hørte det.
    Det smeller skikkelig. ;)

    R
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har til gode å høre en Dynaudio som har bånnet! og jeg har både hatt en del og hørt en del.

    Og jeg spiller høyyyyt til tider....

    Destiny.. :)
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Noen som kan anbefale en effektforsterker til Dynaudio Contour 3.4 ?

    Bruker i dag en intr. forsterker Hegel H200.

    Ved overgang til effektforst. vil en Denon 3808 være pre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Destiny skrev:
    Jeg har til gode å høre en Dynaudio som har bånnet! og jeg har både hatt en del og hørt en del.

    Og jeg spiller høyyyyt til tider....

    Destiny.. :)
    Jeg har hørt det, tror høyt er individuelt.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Anonym skrev:
    Destiny skrev:
    Jeg har til gode å høre en Dynaudio som har bånnet! og jeg har både hatt en del og hørt en del.

    Og jeg spiller høyyyyt til tider....

    Destiny.. :)
    Jeg har hørt det, tror høyt er individuelt.
    Er enig med deg at høyt er individuelt!
    Jeg trodde jeg spillte høyt før, forstod bedre da Klipsch kom inn i livet. :D
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei !

    Å de bunnet , ingen tvil om det. Men holder en knapp på at det var/er Hegelforsterkeren sin feil , som rett og slett ikke har den rette kontrollen til å drifte 140 når det begyner å bli høyt.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    PS !

    Ja det er de dyre psb'ene som evnt er aktuellt å kjøpe / høre på .
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Joda... Høyt er nok individuelt ja ;)

    Destiny.. :)
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    wizardm skrev:
    Hei Dynaudios !

    Var i dag å fikk meg meg en lytt på Fokus 220 / 140 på soundgarden i Tromsø , hadde virkelig sett fram til det etter å ha fulgt med på denne tråden i lengre tid , jeg skjønner begeistringen deres , caught by surprise både jeg og guttungen.

    Anlegget som var koblet opp var hegel cd spiller / forsterker (alt i en box) , startet med 220 da disse var ferdig tilkoblet for så i skifte til 140 , positiv overrasket over lyden til 220 , bassen ikke minst , mine småe B&W leverer ikke en slik bass, er jo en av grunnene til at jeg skal bytte høytaler , skiftet så til 140 , guttungen satt i sweetspoten da vi trykka play ( gjorde det også med 220) . Vel da jeg snudde meg etter å ha bytta til 140en så satt han bare der å glisa etter noen få sekunder , pappa denne er best! ! ! ! ! ! uten tvil ! Og jeg må si , i dette oppsettet kom 140en best ut , men ......og det er et men ute og går her , med 140en innkoblet kunne man ikke gå så veldig høyt uten at bassen bunnet , mista pusten / kontrollen mm , der kan jeg spille vel så høyt på mine gamle BWere uten at dette skjer.

    Spørsmålet mitt da blir som følger : Er det Hegel forsterkeren som ikke klarer å drifte 140en godt nok i dette oppsettet ? (Jeg er ikke spes begeistret for Hegel ) , kunne gå en god del høyere opp med 220en uten at dette skjedde , eller er det "bare" det at 140en ikke kan spille så høyt ?

    PS ! Hvis noen mener at det var super duper høyt ( Ca 70-80 på pottmeteret) så var det ikke ikke det , oppfattet det ikke til å være så høyt , spiller betydelig høyere hjemme under husvasken ;D

    Men det skal sies , dette var mitt første møte med Dynaudio , jeg har ikke problemer med å skjønne hva anmeldere rundt omkring på kloden tjater om , de er virkelig gode begge 2 , den lyden er virkelig i min gate.

    Så da er definitivt Dynaudio påmld i konkuransen med BW CM 7 (og CM 9 når de kommer) , skal også inn å høre på Dali mentor serien , skulle bare ønske at det var noen forhandlere av Psb her nordpå.

    forøvrig ha en fin kveld !
    Hvis du mener at det var alt i en boks, så var det definitift ikke hegel du hørte, Hegel har ingen slike produkter, mistenker at du har fått demo med Primare Dvdi10? Dette er da en boks med cd spiller og forsterker i ett, og denne er da klart alt for liten. Den er vel 2*70w,

    Men det at elementene bunner har jeg selv opplevd med Focus 140, og C2. Når C2 ble bunnet så spillte vi på største Hegel riggen med H4 som effekt, og denne skal da ha kontroll på det hele, men skjedde likevel.

    Men kan hende du klarer å dra det litt til hvis du bruker en forsterker som har enda bedre kontroll en den du opplevde på demoen...
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Selv opplevd begrensningene i 140 med Hegel H200. Elementet er ikke laget for SPL men kvalitet.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Mute skrev:
    Selv opplevd begrensningene i 140 med Hegel H200. Elementet er ikke laget for SPL men kvalitet.
    Har hatt 140 et år, og er klar over svakheter og styrker.

    På metal, hard/røff rock er det ikke vanskelig å finne feil, men med rett musikk kan man spille meget høyt.

    Husker du hvor høyt du presset 140ne? Har hatt opptil 70, og har aldri bunnet i bassen.
    MEN, diskanten kan bli litt for kvass da :)
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Var vel 75 - 80.. Klart musikksjanger også er av betydning. Samtidig er man jo klar over dette når man handler. Fortsatt en knakende god høyttaler, ingen tvil.
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Men kan fortsatt ikke skjønne at det var Hegel som ble brukt i denne demoen.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Med alt i en boks koblet mot cd spiller, mener han nok integrert kontra pre-power. Lukter H100 her...
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    I så fall, men H100 bør være mer en nok kraftig til å holde kontroll på ¨140,

    Beklager hvis det dette ble for OT.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn