Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen bilder av fineren i mine. Litt vanskelig å få tatt bilder som viser nøyaktig hvordan de tar seg ut. F.eks er det et skyggeparti i nedre halvdel av bilde nr.1 som ikke er der i virkeligheten. Litt forskjellig lys også.
    Rålekkert. Skal legge ut noen bilder av mine også.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen bilder av fineren i mine. Litt vanskelig å få tatt bilder som viser nøyaktig hvordan de tar seg ut. F.eks er det et skyggeparti i nedre halvdel av bilde nr.1 som ikke er der i virkeligheten. Litt forskjellig lys også.
    Fikk tatt et bilde med telefonen i går da. Legger ved det. Mine hadde kanskje litt mindre spill i sidepanelene en dine sett forfra.
     

    Vedlegg

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje det, men merkelig nok virker de roligere i mønsteret enn det bildene kan tyde på og også i forhold til det første settet jeg hadde. Liker det slik.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Pøs på med flere bilder av sider og topp på begge høyttalerne og også den andre fronten. Vi tåler det. Kan eventuelt slette disse "skrytebildene" våre etter hvert.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MBS: Solidsteel SS-6, vel? Passer fint dertil, de…
    Bare gi dem noen hundre timer til, du, EIA..og MusicBear har rett mht effekten..de trenger alt de kan ta unna, men da…❤❤
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    MBS: Solidsteel SS-6, vel? Passer fint dertil, de…
    Bare gi dem noen hundre timer til, du, EIA..og MusicBear har rett mht effekten..de trenger alt de kan ta unna, men da…❤❤
    SS-6 skulle passe utmerket.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg innbiller meg at avkoblingen bør skje direkte mellom høyttaler og stativ for best effekt
    Leste litt om det på Isoacoustics sider. De mener at dersom høyttaler er skrudd fast i stativer bør Gaia skrus fast under stativet. Dersom høyttaler bare hviler på stativet, bør Gaia skrus fast i høyttaler.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Leste litt om det på Isoacoustics sider. De mener at dersom høyttaler er skrudd fast i stativer bør Gaia skrus fast under stativet. Dersom høyttaler bare hviler på stativet, bør Gaia skrus fast i høyttaler.
    Hmm🤔 interessant.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nydelig! Slike stativer bør kanskje du M.B.S også vurdere. Da får du også adapterplatene og kan skru høyttalerne forsvarlig til stativene.
    Stand 20 til Dynaudio kan fint anbefales ja.. kanon stativ, stødige. Har dem selv og brukt dem til flere høyttalere.. Nå står Proac db1 på dem :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Stand 20 til Dynaudio kan fint anbefales ja.. kanon stativ, stødige. Har dem selv og brukt dem til flere høyttalere.. Nå står Proac db1 på dem :)
    Til små ProAc kan Dynaudio Stand 10 passe vel så bra, syns jeg. Bruker dem selv til ProAc 1SC. Litt nettere enn Stand 20.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Til små ProAc kan Dynaudio Stand 10 passe vel så bra, syns jeg. Bruker dem selv til ProAc 1SC. Litt nettere enn Stand 20.
    De ble kjøpt for å støtte opp et par Klipsch Palladium. Men nett er ikke noe jeg ser etter i stativ, de skal være så brede og bøse som mulig for å minske fare for å tippe :)

    Og jeg syns de kler DB1 utmerket :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo risikabelt, da, å ikke på en måte feste høyttalere til stativ. Men poenget med avkobling er det samme. Å isolere komponenten, slik at utvendig negative faktorer har minst mulig effekt på elementer. Det gjøres med en kombinasjon av tyngde, stabilitet, kansellering og energifokus. Hvordan produsenten så løser det, det varierer. Hadde endel gode erfaringer for noen år siden med Nordost Pulsar Points, og vurderer IsoAcoustic komponentføtter av den grunn. Dessuten liker jeg at høyttalerne også her er skrudd fast. Dynaudios høyttalere er relativt lette, så de har også tatt det poenget- imo ikke et sekund for tidlig heller. Gjennomtenkt, resonnansdødt og tungt fungerer fortsatt, det. Og monitoren skal være ett med sitt stativ..Genelec bruker det de kaller IsoPod. Et effektivt gummifotsystem , perfekt til studiomonitorer eller datahøyttalere. Gjerne er det kombinert med like effektive plasseringsbrytere bakpå. Finske gummistøvler til innebruk, og de funker. Genelecs kabinetter er også like stein resonnansdøde, så her hører du elementer og deres tilsendte materiale. På godt og ondt👍
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fant det igjen:

    «If the speakers are fastened to the stands, then they tend to act as one and the GAIA series are recommended for installation on the floor stand.
    If the speakers are resting on top of the stands, then we recommend isolation between the speaker and the stand. The OREA series are a great option in this case.»

    Helt nederst på sida her: https://isoacoustics.com/home-audio-isolation-products/gaia-series/
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Harry Stoteles: Står ingenting i de setningene der om at Isoen ikke sitter fast. Hvis høyttaleren bare hviler på isolatorer, vil det alltid være litt energi som ikke kontrolleres slik den burde. Lite, men..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde økonomien tillatt det skulle jeg kjøpt et sett Heritage Special omgående - kan ikke forstå annet enn at disse ender ut som samlerobjekter i fremtiden. Virkelig flott å lese den eier-glede dere viser til her, dere som er så heldige å ha et sett stående i stua. Får trøste meg med at jeg kanskje ender opp med et brukt sett Special Twenty-Five en gang - er vel ikke forskjell som natt og dag til disse vil jeg tro.
    Noen av dere som har vurdert (den tilpassede) Sub 9 sammen med Herritage, forresten?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Trøst deg med at det alltid vil være mulig i Norden å få tak i klassisk gode monitorer- Dynaudio eller andre merker. Nordisk produksjon er blant verdens beste, mest kunnskapsrike. Og vi ligger midt i smørøyet mellom UK og Tyskland/Frankrike. Med noen av verdens beste priser på lydutstyr. Indremarkedsregler gjelder her, som i Japan. Og hvis man i Japan er på jakt etter nordisk kvalitet, regn med begrensning i utvalg og kraftig mye høyere priser. Ikke alle forsterkere kan drive Dyn heller, men vi er blant dem som også der er «in the know». På toppen har vi demokrati, relativ fred og god sosial sikring😊 Det kunne pinadø vært LANGT verre. Finn deg en Bladelius Idun og et par aktive skanderborgere, du..Det kan fort vise seg som bedre kjøp over tid. Du får lyden- med grønn regning. Men i den 9000en har du også det jeg anser som tidenes beste japanske forforsterker, MBS. Som akkurat like greit kan håndtere aktivt i referanseklasse.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    MB: Trøst deg med at det alltid vil være mulig i Norden å få tak i klassisk gode monitorer- Dynaudio eller andre merker. Nordisk produksjon er blant verdens beste, mest kunnskapsrike. Og vi ligger midt i smørøyet mellom UK og Tyskland/Frankrike. Med noen av verdens beste priser på lydutstyr. Indremarkedsregler gjelder her, som i Japan. Og hvis man i Japan er på jakt etter nordisk kvalitet, regn med begrensning i utvalg og kraftig mye høyere priser. Ikke alle forsterkere kan drive Dyn heller, men vi er blant dem som også der er «in the know». På toppen har vi demokrati, relativ fred og god sosial sikring😊 Det kunne pinadø vært LANGT verre. Finn deg en Bladelius Idun og et par aktive skanderborgere, du..Det kan fort vise seg som bedre kjøp over tid.
    Bladelius er spennende. Jeg hadde en Balder mk1 tidligere. Synes kanskje at den var litt analytisk i lyden🤔 Men det kan være kombinasjonen jeg hadde med onkyo p3000r pre amp.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Hadde økonomien tillatt det skulle jeg kjøpt et sett Heritage Special omgående - kan ikke forstå annet enn at disse ender ut som samlerobjekter i fremtiden. Virkelig flott å lese den eier-glede dere viser til her, dere som er så heldige å ha et sett stående i stua. Får trøste meg med at jeg kanskje ender opp med et brukt sett Special Twenty-Five en gang - er vel ikke forskjell som natt og dag til disse vil jeg tro.
    Noen av dere som har vurdert (den tilpassede) Sub 9 sammen med Herritage, forresten?
    Jeg er litt skeptisk til dette med sub i utgangspunktet, så jeg burde kanskje holde kjeft. Har prøvd noen ganger, men ikke fått dette til. Siste var Sub 6, sammen med daværende Special 40, for et par år siden. Det skal innrømmes at jeg ikke brukte lang tid på dette forsøket, så det forklarer kanskje delvis hvorfor det ikke ble vellykket for meg. Likevel, for å si det enkelt; jeg foretrekker uten. Derfor ingen planer om å teste Sub 9 på Heritage Special.

    Har ikke hatt HS veldig lenge, men likevel såpass at jeg mener å ha ganske bra grunnlag for vurdere dem, og jeg tror mange vil kunne like dem. De har ikke kjellerdyp bass, men det betyr ikke så mye for meg, og for dem som ønsker mer kan jo sub være et alternativ. Eneste "problemet" for meg er at de av praktiske årsaker får altfor liten spilletid, spesielt i forhold til prisen. Blir stående mest til pynt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MBS: Den Onkyoen er nøytral, men ja..hvis du ikke tar høyde for det i match, KAN den Balderen bite litt. Idun jevner ut litt. Jeg har forøvrig brukt min med begge versjoner Balder, og de spiser passiv Dyn til lunch❤ Tar alt fra Audience til Heritage uten det minste kompromiss i opplevd resultat. Noen vei. Indrefilet til sandwichpris har sjelden vært mer sant enn med kombinasjonen Idun/Balder.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    1
    Legger ut et bilde av Heritage på stativ også da. Synes desse stativene passet bra til det klassiske Heritage designet. Har sandfyllt dei så dei veier rundt 15kg pr stk nå desse stativene. Brukte den sandblåsevarianten fra Biltema.
    13E0C3BA-99DE-4D88-81FE-823BEE41F945.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Til 600- og eldre 800-serier, de der. Men som også noen av Dynaudios stativer, kan de brukes med andre merker.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Harry Stoteles: Det kan du lett finne ut selv. Legg merke til hva som skjer i departementet fokus og ro..Stativer med pigger og sand hjelper på nettopp det. Kontra de som enten ikke er sandfylte eller har åpen rammekonstruksjon. Mindre ringing og resonnanser. Se på Partington Dreadnaught, for eksempel..Referanseklasse! Så tunge at de knapt kan fløttes på..Du kan oppleve bedre utstrekning i bass, samt mindre maskering også.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hent inn det stativene dine rommer, Harry..et enda bedre alternativ er Atabites fra Atacama..Solidsteel bruker små, tilpassa sandposer i sitt SL6, for eksempel. Så sanda havner der den skal være.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har vurdert atabites, om ikke annet så bare fordi det er praktisk siden det ikke støver. Hvis ei bøtte (7 kg) holder til hvert stativ er det jo en overkommelig utgift, selv om det er mye dyrere enn sand. Så frister det med Gaia også… heldigvis har jeg ikke dårlig tid 😅
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på stativet, det. Frua har fått fylt sine Atacama SL6 med tilsammen fire bøtter😊😈 Ca 25 kg pr side, ink PMCene hennes.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tar vel like mye, de…fire bøtter totalt. Skru fast, c20, så setter du totalen i betong.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn