Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EIA: Hvis du ikke har kvitta deg med canadisk forsterkeri, har du noe godt i vente der. Jeg velger ALLTID en liten Dynaudio foran ei hvilken som helst ProAc søyle..bare så du vet det. Skal du fløtte luft, kjøp deg vifte..og FOR å fløtte luft med de der, preparer deg til å etterkomme deres ordrer på 110% uforvrengt effekt, nøytralitet og stabil strøm😈 Hvis du på noe tidspunkt må bruke mer enn 10% av forsterkerens effekt til rein drift, er den for liten…Det vil du lære etter et år med Heritage i hus..Deretter glemmer du det aldri. Dette er høyttalere som ikke legger noe imellom. Det er de som dikterer videre musikalsk vei for din del. Og gjør du ikke det de ber deg om, glem å noensinne få dem til. Det er enten/eller. Alt eller ingenting. Så ærlige må de være, og det er de. Elsk dem for det. Så har du dem LENGE. Sånne bokser kan lett vise deg hvor unødvendige søyler i realiteten er❤
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    49
    EIA: Hvis du ikke har kvitta deg med canadisk forsterkeri, har du noe godt i vente der. Jeg velger ALLTID en liten Dynaudio foran ei hvilken som helst ProAc søyle..bare så du vet det. Skal du fløtte luft, kjøp deg vifte..
    Har Bryston enda, så det blir spennende og prøve. Spesielt med Bp26 som er litt mer frempå enn nyere pre fra samme merke. Foreløpig spiller det «pent» med Elex R. Hører det trenger noen timer til før det åpner opp, men det låter heldigvis ikke slitsomt :cool:
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Der er vi nok uenige. Minner litt om fotostativ. Heller ikke så stilrene og helstøpte som Stand 20, syns jeg, men hver sin smak.
    Hmm🤔 Synes det var kult jeg. Men denne smaken.. Dei er dyre også. Kr 5300 hos Gjallarhorn.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    49
    Dynaudio Heritage Special, for en fantastisk høyttaler :love:

    Rett ut av eskene var det vel mye diskant og øvre mellomtone, bassen var stram, men nesten ikke tilstede.
    Etter noen dager (på moderat volum) begynner det som en fin vin og balansere seg ut. Rom og dybde kommer mer frem, og en harsk diskant blir rundet fint av. I dag låter det…., sykt bra!
    M.B.S hadde skrevet litt om akkurat dette, så jeg hadde troa😁
    Det jeg ikke hadde regnet med var hvor utrolig bra det spiller på lavt nivå, trodde Klipsch var kongen der, men disse virker vel så bra, kanskje bedre….

    Setter på denne når vi forlater huset BASS :cool: (MODERAT VOLUME)
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dynaudio Heritage Special, for en fantastisk høyttaler :love:
    Det jeg ikke hadde regnet med var hvor utrolig bra det spiller på lavt nivå,
    Grattis så mye 👏
    Dyrt to-veis med skikkelig kabinett fra Skanderborg 🇩🇰 er skikkelig goddis for ørene! Og en gave fra Ham der Oven det at høyttalere spiller fint på lave lydstyrker.
    Får du mulighet; prøv disse høyttalerne på forsterkeri så stort at du er på grensen til å tørre koble de til så får hakaslepp & fot så det verker i beinet :cool:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    49
    Grattis så mye 👏
    Dyrt to-veis med skikkelig kabinett fra Skanderborg 🇩🇰 er skikkelig goddis for ørene! Og en gave fra Ham der Oven det at høyttalere spiller fint på lave lydstyrker.
    Får du mulighet; prøv disse høyttalerne på forsterkeri så stort at du er på grensen til å tørre koble de til så får hakaslepp & fot så det verker i beinet :cool:
    Takk MusicBear😊
    Ja tipper disse kan svelge unna endel watt, men er positivt overrasket over hvor lite kresne de er.
    «Hakaslepp & fot så det verker i beinet» (😂) må nok prøves en gang😎
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Dynaudio Heritage Special, for en fantastisk høyttaler :love:

    Rett ut av eskene var det vel mye diskant og øvre mellomtone, bassen var stram, men nesten ikke tilstede.
    Etter noen dager (på moderat volum) begynner det som en fin vin og balansere seg ut. Rom og dybde kommer mer frem, og en harsk diskant blir rundet fint av. I dag låter det…., sykt bra!
    M.B.S hadde skrevet litt om akkurat dette, så jeg hadde troa😁
    Det jeg ikke hadde regnet med var hvor utrolig bra det spiller på lavt nivå, trodde Klipsch var kongen der, men disse virker vel så bra, kanskje bedre….

    Setter på denne når vi forlater huset BASS :cool: (MODERAT VOLUME)
    Dei er akkurat slik du beskriver, rett ut av eskene. Det er ikke en veldig bassete høytaler, men presis og punchy. Dei må brukes i noen mnd før dei modner i bassen og rundes noe av i toppen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fortsatt god stemning her med Dynaudio Contour 60i! Har ikke sett et eneste review av 60i, kun forgjengeren, så det ser ut som om denne har falt mellom absolutt alle stoler da den kom under Corona krisen! Min påstand er at dette virkelig er en kremhøyttaler om du har rom til den! Ikke krever den spesielt mye watt heller. Kvalitet er som vanlig viktigere en kvantitet!

    Svært balansert og vellydende. Imponerende men samtidig nøktern og subtil. Jeg har fortsatt ingenting å klage på, 1.5 år etter innkjøp!

    Synd med den brutale prisøkningen siden den kom. Men slik er vel livet nå i 2022.

    20220725_134952.jpg


    På bildet ser det ut som om høyttaleren er trøkt helt oppi hjørnet, men det er egentlig bare en illusjon fordi høyttaleren er såpass voksen. Den bør ha minst halvmeteren til alle vegger i følge manualen, og det er også noe jeg har opplevd at (ikke overraskende) er tilfelle også i praksis.

    Her er et bilde bakfra med et kredittkort til sammenligning:
    20220725_135506.jpg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt god stemning her med Dynaudio Contour 60i! Har ikke sett et eneste review av 60i, kun forgjengeren, så det ser ut som om denne har falt mellom absolutt alle stoler da den kom under Corona krisen! Min påstand er at dette virkelig er en kremhøyttaler om du har rom til den! Ikke krever den spesielt mye watt heller. Kvalitet er som vanlig viktigere en kvantitet!

    Svært balansert og vellydende. Imponerende men samtidig nøktern og subtil. Jeg har fortsatt ingenting å klage på, 1.5 år etter innkjøp!

    Synd med den brutale prisøkningen siden den kom. Men slik er vel livet nå i 2022.

    Vis vedlegget 835803

    På bildet ser det ut som om høyttaleren er trøkt helt oppi hjørnet, men det er egentlig bare en illusjon fordi høyttaleren er såpass voksen. Den bør ha minst halvmeteren til alle vegger i følge manualen, og det er også noe jeg har opplevd at (ikke overraskende) er tilfelle også i praksis.

    Her er et bilde bakfra med et kredittkort til sammenligning:
    Vis vedlegget 835810
    Steik for en drømmehøytaler😍 Sikkert helt rå. Jeg har Heritage Special og det låter veldig musikalsk. Men har også et par JBL L100Classic, så jeg kan veksle på desse alt etter humør😅🎶
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Steik for en drømmehøytaler😍 Sikkert helt rå. Jeg har Heritage Special og det låter veldig musikalsk. Men har også et par JBL L100Classic, så jeg kan veksle på desse alt etter humør😅🎶
    Jøss, interessant å høre da, siden du selv har begge. Jeg ville trodd det var forskjeller (minst) som natt og dag på disse to, ja, ville tippet uendelig mye mer ro i dansken og mindre sjel i amerikaneren og spesielt innenfor stemmegjengivelse - men jeg tror/du lytter & vet :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, interessant å høre da, siden du selv har begge. Jeg ville trodd det var forskjeller (minst) som natt og dag på disse to, ja, ville tippet uendelig mye mer ro i dansken og mindre sjel i amerikaneren og spesielt innenfor stemmegjengivelse - men jeg tror/du lytter & vet :)
    Tro gjør man i kirken😅 Hehe. JBL vet hva dei driver med. L100Classic er en av dei mest sofistikerte hi-fi høytalerne fra merket og er omtrent på nivå med Contour serien på nyanser og renhet, dybdefølelse i lyden. Men JBLen har betydlig mektigere anslag og punch, og den er også strammere på samme tid(tenk det🎶) Heritage og den generelle Dynaudio har mere fokus på analyse. Jeg vil nok si at Dyn Heritage har fått en liten dose JBL magi med tanke på driv, slam og fun faktor uansett. Heritage bevarer litt mere ektehet og naturlighet en JBLen. Men når du ikke sammeligner dette direkte så vil du aldri savne det heller. Så i korthet: L100 er mere moro opplevelse i en stor stue. Heritage lar en komme nærmere inn på nerven i musikken og er litt klarere og mere ekte i lydgjengivelsen på godt og vondt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Nye pensko til Dynaudioene!

    IsoAcoustics GAIA II er i følge pakken egnet for høyttalere opp til 54.4 kg (det står forskjellige ting på nettet, så jeg bruker pakken som sannhet her). Dynaudioene veier 54.3 kg (puh, close!), så da sparte jeg godt over 5000,- i forhold til GAIA I. I tillegg er GAIA I vesentlig større, så glad jeg slapp.

    20220726_135030.jpg


    Mange høyttalere fungerer etter min mening ikke visuelt med såpass voksne føtter som GAIA, men i Contour 60i sitt tilfelle synes jeg det ble seende bra ut.

    20220726_145705.jpg


    20220726_145743.jpg
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det lydmessige får vi evt komme tilbake til. Nå står plenklipping på agendaen..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Klippo seff ❤

    En bioklipper som faktisk fungerer. Gresset blir fullstendig borte, ikke dyttet flatt og spyttet ut i pølser.

    20220726_161755.jpg
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Nye pensko til Dynaudioene!

    IsoAcoustics GAIA II er i følge pakken egnet for høyttalere opp til 54.4 kg (det står forskjellige ting på nettet, så jeg bruker pakken som sannhet her). Dynaudioene veier 54.3 kg (puh, close!), så da sparte jeg godt over 5000,- i forhold til GAIA I. I tillegg er GAIA I vesentlig større, så glad jeg slapp.

    Vis vedlegget 836128

    Mange høyttalere fungerer etter min mening ikke visuelt med såpass voksne føtter som GAIA, men i Countour 60i sitt tilfelle synes jeg det ble seende bra ut.

    Vis vedlegget 836129

    Vis vedlegget 836130
    Gratulerer med Gaia, jeg har Gaia3 på mine evoke 50 og det var et løft i lydkvalitet. Tror du blir godt fornøyd. Jeg måtte også kjøpe Acoustics aperta til subben ( original ben var ikke kompatible med Gaia) også det meget vellykket 😁
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    GAIAene fungerer aldeles utmerket de! Det er vel de eneste føttene på markedet jeg kunne vurdert å betale såpass for. Skikkelig dokumenterbar avkobling er det eneste som har fungert virkelig bra på tregulv etter min erfaring. B&W 802D ble som en ny høyttaler med Auralic Gramma plattformer på midten av 2000-tallet husker jeg, men der var koblingen til gulvet også helt ekstrem.

    Kort oppsummert:
    - Null endring i tonalitet. Hverken mer eller mindre bass enn før. Romnoder i bassen er selvsagt der akkurat som før.
    - Markant oppstramming i hele bassområdet. Samme nivå som før, men med markant bedre definisjon. På basstunge låter gir dette seg her uttrykk i form av at bassen har mer attakk og virker mer kontant. I tillegg fremstår låter med med kompleksitet i nedre mellomtone og bass vesentlig ryddigere enn før.
    Et annet sted der det for meg låter markant bedre er dype mannstemmer, f.eks The Fairfield Four og Leonard Cohen, som alltid har fremstått larger than life, men nå som definisjonen har økt nedover har "svulstigheten" forsvunnet og det høres mer realistisk ut.
    - Jeg hører ingen forskjell i tredimensjonaliteten for enkle ensembler, men den økte definisjonen løfter definitivt opplevelsen når det blir mer komplekst.

    Alt i alt kan jeg ikke komme på noe annet jeg heller kunne brukt pengene på for å få et tilsvarende løft. På elektronikksiden er det liksom ikke noe mer å hente med min tilnærming til Hi-Fien, og da gjenstår høyttalerne og der blir det _veldig_ dyrt om jeg skal ha noe som er bedre enn Contour 60i slik de fungerer her hjemme nå. Problemet som avkoblingen tar seg av om man har tregulv er jo ikke noe man kan DSPe bort på en hensiktsmessig måte uansett, så før eller siden må det håndteres på et vis om man skal komme seg videre lydmessig.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    GAIAene fungerer aldeles utmerket de! Det er vel de eneste føttene på markedet jeg kunne vurdert å betale såpass for. Skikkelig dokumenterbar avkobling er det eneste som har fungert virkelig bra på tregulv etter min erfaring.
    Under Stand 20 er det noen gummiknotter - er det tilsvarende under 60 som du har byttet ut?
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Under Stand 20 er det noen gummiknotter - er det tilsvarende under 60 som du har byttet ut?
    Jeg har ikke fått testet gummiknottene under mine skikkelig. Gulvet er ikke helt rett så jeg må ha noe justerbart for at høyttaleren skal få alle fire beina i bakken og stå i vater. Før brukte jeg originalspikes på parkettbeskyttere som hadde en slags symbolsk avkobling med et gummi/kork innlegg som hadde begrenset effekt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I kveld klarte jeg ikke å gå å legge meg. Ble sittende å kose meg med musikken på mine Heritage special.
    Tviler ikke! Kan også tenke meg du nærmest føler å bli kjent med gamle artister på nytt på en måte - forstå meg rett. Det med å høre høyttalere som liksom ikke ikke gjør noe feil, enten i form av at de låter så himla naturlige. Byr på så bra oppløsning at man tidligere følte et slags teppe lå foran. Stillhet i form av mangel av resonanser eller uønsket lyd. Vanskelig å sette ord på alt dette her. Derfor jeg forsøker si "høyttalere som ikke gjør noe feil" - lydopplevelse så man liksom må begynne på nytt - forundrer meg ikke om du føler det litt sånn med disse. Hadde det sånn da jeg fikk mine aktive studiomonitorer (Event Opal), brukte en par måneder å "bli kjent med gamle artister, folk fra TV skjermen, osv"
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Tviler ikke! Kan også tenke meg du nærmest føler å bli kjent med gamle artister på nytt på en måte - forstå meg rett. Det med å høre høyttalere som liksom ikke ikke gjør noe feil, enten i form av at de låter så himla naturlige. Byr på så bra oppløsning at man tidligere følte et slags teppe lå foran. Stillhet i form av mangel av resonanser eller uønsket lyd. Vanskelig å sette ord på alt dette her. Derfor jeg forsøker si "høyttalere som ikke gjør noe feil" - lydopplevelse så man liksom må begynne på nytt - forundrer meg ikke om du føler det litt sånn med disse. Hadde det sånn da jeg fikk mine aktive studiomonitorer (Event Opal), brukte en par måneder å "bli kjent med gamle artister, folk fra TV skjermen, osv"
    Ja Heritage er veldig musikalske slik som special forty. Synes Dynaudio har fått til noe spesielt med desse små monitorene. Er noe eget med få elementer av høy kvalitet og et topp første ordens delefilter, kort intern kabellengde osv.. Dette gjør noe med lydopplevelsen. Det skader jo ikke at heritage er så vakre å se på. Tipper dei vil se bra ut om mange år også når treverket har fått modnet litt i tidens tann.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ja Heritage er veldig musikalske slik som special forty. Synes Dynaudio har fått til noe spesielt med desse små monitorene. Er noe eget med få elementer av høy kvalitet og et topp første ordens delefilter, kort intern kabellengde osv.. Dette gjør noe med lydopplevelsen. Det skader jo ikke at heritage er så vakre å se på. Tipper dei vil se bra ut om mange år også når treverket har fått modnet litt i tidens tann.
    Jeg håper at noen som eventuelt skaffer Gaia III til sine Stand 20, kan si noen om hvordan de egner seg å feste til stativene og hvordan de tar seg ut. Gjerne legge inn noen bilder også, slik at man kan vurdere resultatet selv. Gjerne også en kort rapport om eventuelle lydmessige endringer.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Grubler litt på hva de lydlige konsekvensene av å heve høyttalerne nesten 4 cm er. Er ikke sikkert det har så mye å si, men 4 cm er jo litt.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper at noen som eventuelt skaffer Gaia III til sine Stand 20, kan si noen om hvordan de egner seg å feste til stativene og hvordan de tar seg ut. Gjerne legge inn noen bilder også, slik at man kan vurdere resultatet selv. Gjerne også en kort rapport om eventuelle lydmessige endringer.
    Gaia 3 er på vei i posten. Rapport kommer.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg innbiller meg at avkoblingen bør skje direkte mellom høyttaler og stativ for best effekt, men mulig det fungerer bra også for vibrasjoner som har forplantet seg gjennom stativet. Her blir nok stativkvalitet avgjørende for opplevd effekt. Det vil si at et mer resonnant stativ kanskje får god effekt, mens et dødt og sandfyllt stativ kanskje ikke opplever særlig effekt. Men jeg kan aldri tenke meg at noe skulle blir _dårligere_.

    Mine høyttalere ble ikke hevet 4 cm forresten siden de sto på spikes før, men uansett så er det jo en bitteliten effekt der som selvsagt ikke kan ignoreres om man skulle vurdert ytelsen på en rent objektiv måte. I mitt tilfelle kan jeg ikke tenke meg at endringene skyldes en cm eller to høydeforskjell. Jeg har jo som de fleste andre her flyttet høyttalere rundt på gulvet uendelig mange ganger, og kjenner godt til hvordan disse endringene endrer på ting kontra avkobling mot gulv. Jeg har i hvertfall ikke opplevd at lydbildet kvalitetsmessig har forbedret seg markant i definisjon over et større frekvensområde på denne måten bare ved å flytte bittelitt på høyttaleren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn