Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns det kan være litt greit å få innspill om andre merker også her inne, særlig når man drar sammenligninger med Dynaudio, slik M.B.S gjør. Tror jeg kan ha syndet litt selv, i så fall. Kanskje nevnt noe om f.eks Harbeth, som jeg hadde for noen år siden. Har aldri tenkt tanken på at det var så nøye.
    Takker for den K.H🤗 Den gode hobbyen vår er jo artig å diskutere, og jeg prøver å ikke gå i den fella å bli alt for fanboy på et merke. Viktig å være åpen for andre herligheter også selv om at det er velkjent fenomen å få litt forkjærlighet for det man eier selv.. Btw special forty er ei perle uten tvil. Den har jeg eigd to ganger tidligere, og det er ikke uten grunn. Er veldig gira på å få hørt herritage special også.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Det var en grunn til at jeg skrev «med fare for å være ufin», og det var en reell fare.
    Litt mer forklaring, uten at dette skal få ødelegge denne fine tråden.
    - Jeg har selv valgt Dynaudio på bekostning av B&W, Harbeth, sonus faber, Vienna... og synes det er interessant å forklare noe om det her inne i vennetråden. Vi har valgt Dynaudio, har «besøk» av andre som vurderer Dynaudio og kan fremsnakke merket.
    - Jeg har selv valgt bort B&W, Harbeth, sonus faber, Vienna... til fordel for Dynaudio, og synes det blir litt feil av meg å gå inn på vennetrådene for de merkede og snakke om at jeg har valgt Dynaudio.
    Men det var kun min mening og jeg ber om unnskylding dersom det var ovetråkk, og @M.B.S har jo forklart at han er Dynaudiovenn og bare overentusiastisk 😁👍
    Jeg er Dynaudiovenn og er vel kjent for å ta litt av til tider😅 Men er forsåvidt enig i at det er ryddigere å snakke mest om det aktuelle merket i vennetråden.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har hørt nye Confidence?
    Tror det var nest største jeg hørte på messe i Gøteborg, men den druknet litt i etterpåinntrykk av MBL dessverre.
    Er den nye serien kjedelig?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har hørt nye Confidence?
    Tror det var nest største jeg hørte på messe i Gøteborg, men den druknet litt i etterpåinntrykk av MBL dessverre.
    Er den nye serien kjedelig?
    Hørte 20(Hortenmessa), 30 og 50 på Münchenmessa 2019. Confidence 30 var oppstilt i Dynaudio sin avdeling, mens simaudio lanserte sine nye monoblokker(860a V2) og spilte på Confidence 50. Simaudio hadde det beste oppsettet, spilte kul musikk og representantene var superhyggelige. Det var et oppsett hvor mange, inkludert meg selv, ble sittende ekstra lenge. Lyden var ultrasmooth med Sim audio elektronikk. Vil ikke selv kalle lyden kjedelig, men selvfølgelig fins det preferanser for mer sprut og moro.Når jeg tenker meg om hørte jeg confidence 50 nok en gang , på Audionet Humboldt. Enormt beist . Hva Dynaudio selv benyttet av elektronikk husker jeg ikke, men fikk ikke det beste inntrykket av Confidence 30 hos dem. Var dog litt sliten, mange inntrykk. Confidence 20 på Hegel H390 /H590 funket ikke spesielt bra i Horten, men demorommet var veldig lite og ugunstig, så vanskelig å bedømme.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har hørt nye Confidence?
    Tror det var nest største jeg hørte på messe i Gøteborg, men den druknet litt i etterpåinntrykk av MBL dessverre.
    Er den nye serien kjedelig?
    Som du vet har jeg hatt Confidence 20 innom en kort periode. Litt for kort til å kunne si noe fornuftig om dem, annet enn at de ikke skuffet på noen måte lydmessig. De større utgavene har jeg ikke hørt.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.744
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Går og lurer på om det blir bra å få integrert en kvalitets sub sammen med mine evoke 50. Ser at dynaudio sub 6 har ferdiginnstilt deling for mange dynaudio talere, deriblant evoke 50. Noen som har erfaring med dette?

    Mvh vipa
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Har prøvd Dynaudio sub 6, tror jeg den het, en kort periode, sammen med Special 40. Mulig dette kunne fungert bra, men jeg hadde ikke tålmodighet til å utforske dette nøyere. Men ut fra det lille jeg fikk hørt med subben innkoblet, ble jeg ikke spesielt imponert. Syntes derfor det var veldig greit å gå tilbake til Special 40 alene.

    Mener også å huske at dersom man skulle få til mest mulig optimal samspill mellom sub og sidehøyttalerne ved å korrigere for forskjellen i avstand fra subben til øret og fra sidehøyttalerne til øret, måtte man kjøre signalet fra forsterkeren via delefilteret i subben og tilbake til forsterkeren igjen. Å skulle la signalet passere en masse komponenter er noe jeg stiller meg litt tvilende til, så her fryktet jeg vinninga ville gå opp i spinninga. Jeg prøvde likevel og siden jeg har Special 40 og kunne legge den inn som samarbeidspartner til subben, skulle jo dette bli bra, men jeg fikk det ikke til. Mulig jeg gjorde noe galt med programmeringen på subben. Uansett, skulle jeg beholdt subben ville jeg nok kjørt med sidehøyttalerne som vanlig og med subben som et tillegg.
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.744
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd Dynaudio sub 6, tror jeg den het, en kort periode, sammen med Special 40. Mulig dette kunne fungert bra, men jeg hadde ikke tålmodighet til å utforske dette nøyere. Men ut fra det lille jeg fikk hørt med subben innkoblet, ble jeg ikke spesielt imponert. Syntes derfor det var veldig greit å gå tilbake til Special 40 alene.
    Hmm, takk for tilbakemelding.
    Dette kan i hverfall ikke bli en impulsgreie, koster jo noen kroner tross alt (21k). Tenkte å dra innom duet audio å høre på den...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk @K.H. og @Dharmabum
    Jeg tror det går mye på smak og det «faktum» at en manns behagelig lyd er en annen manns kniver i ørene.
    Som alltid lurt å høre hjemme om mulig.

    @vipa - Jeg er på samme sted som K.H.
    Har prøvd sub i tre runder. Velodyne, REL og James.
    Bra alle tre (REL og James var 2stk) men får ikke til at det henger sammen godt nok.
    Regner med dine er bra tørre og stramme nedover, lite flæsk på Dynaudio. 😁
    Hva vil du ha mer av med sub i anlegget?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.744
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Takk @K.H. og @Dharmabum
    Jeg tror det går mye på smak og det «faktum» at en manns behagelig lyd er en annen manns kniver i ørene.
    Som alltid lurt å høre hjemme om mulig.

    @vipa - Jeg er på samme sted som K.H.
    Har prøvd sub i tre runder. Velodyne, REL og James.
    Bra alle tre (REL og James var 2stk) men får ikke til at det henger sammen godt nok.
    Regner med dine er bra tørre og stramme nedover, lite flæsk på Dynaudio. 😁
    Hva vil du ha mer av med sub i anlegget?
    Tja si det RoDa, enda bedre "fundament" kanskje. I følge skrytevideo fra dynaudio så kan de integreres perfekt til dynaudio høyttalere, men så er det jo det med rommet også da... 🤔
    Uansett alt for mye penger hvis det ikke er en signifikant forbedring!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Målinger Evoke 50
    Omtale
    Ser ut som de spiller bra med bass?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    49
    Har selv siklet litt på L100 Classic. Syns de er tøffe å se på, siden de minner om noe jeg også drømte om på 70-80 tallet, men aldri ble å anskaffe. Dessverre blir det nok ikke noe av, nå heller, selv om de frister. Min fru ville nok ikke satt pris på om jeg dro inn såpass store bokser, så da lar jeg være. Nå er det de langt mindre Heritage Special som er i tankene. Er også selv mer bekvem med tanken på et par små bokser i stedet. Ikke minst er det langt mer praktisk den dagen man eventuelt skal selge igjen.
    Med fare for å dra dette ut i feil tråd, beklager jeg på forhånd.
    For å gjøre det litt lettere og fordøye(i denne tråden) vil jeg legge til at jeg aldri har hørt en dårlig Dynaudio og fortsatt eier Exite 14:)

    Har eid den gamle versjonen av JBL L100 og var fast bestemt på å kjøpe L100 Classic da den kom ut.
    Så bestemt at jeg faktisk kjøpte stativene, som ligger ubrukt på loftet enda.
    Lang historie kort, jeg var og lyttet på L100 Classic, men ble ikke overbevist av det jeg hørte, kan være jeg fikk en dårlig demo (A Varer).
    Jeg endte opp med Klipsh Heresy 4 istedenfor og har ikke angret et sekund.
    Hadde nok blitt fornøyd med L100 Classic også hvis jeg hadde tatt dem hjem og tilpasset dem med rett utstyr.
    Spilleglede spesielt på rock/blues er fellesnevneren på begge disse klassiske boksene.

    På nøyaktighet, tonalballanse og andre klassiske hifi parameter er nok Dynaudio i en helt annen klasse.

    Ja, nettopp. For meg igjen er det klassiske designet veldig viktig. Liker firkantede bokser, uten for mye dill, dall f.eks i form av kabinetter som smalner og buer inn bak, en topp som luter framover og ditto frontplate som heller bakover osv. Et unntak er likevel C1, dem syns jeg også var direkte stygge første gang jeg så dem, men de har vokst med tiden og var aktuelle for en tid tilbake, men så ble det Sp.40 i stedet. En liten usikkerhetsfaktor med HS er dog hvordan fineren ser ut. For rotet og markert mønster er ikke helt min greie.
    100% enig:)
    Har siklet på denne selv, litt mer utvalg i trefinér hadde gjort valget enklere.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Med fare for å dra dette ut i feil tråd, beklager jeg på forhånd.
    For å gjøre det litt lettere og fordøye(i denne tråden) vil jeg legge til at jeg aldri har hørt en dårlig Dynaudio og fortsatt eier Exite 14:)

    Har eid den gamle versjonen av JBL L100 og var fast bestemt på å kjøpe L100 Classic da den kom ut.
    Så bestemt at jeg faktisk kjøpte stativene, som ligger ubrukt på loftet enda.
    Lang historie kort, jeg var og lyttet på L100 Classic, men ble ikke overbevist av det jeg hørte, kan være jeg fikk en dårlig demo (A Varer).
    Jeg endte opp med Klipsh Heresy 4 istedenfor og har ikke angret et sekund.
    Hadde nok blitt fornøyd med L100 Classic også hvis jeg hadde tatt dem hjem og tilpasset dem med rett utstyr.
    Spilleglede spesielt på rock/blues er fellesnevneren på begge disse klassiske boksene.

    På nøyaktighet, tonalballanse og andre klassiske hifi parameter er nok Dynaudio i en helt annen klasse.



    100% enig:)
    Har siklet på denne selv, litt mer utvalg i trefinér hadde gjort valget enklere.
    Du syns ikke prisen er litt drøy? På HS mener jeg.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.744
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Målinger Evoke 50
    Omtale
    Ser ut som de spiller bra med bass?
    Takk for linker RoDa og ja det spiller bra med bass. Det med sub 6 er vel bare en fix ide, tanken var at uansett hvor bra bass hovedhøyttalere man har så kan det bli bedre med en god sub.
    Må innrømme at jeg har forsøkt det en gang tidligere uten noen særlig suksess. Hadde et par b&w cm9 som ble forsøkt å paret med en sunfire 12" sub. Var fornøyd i det ene øyeblikket, men borte og skrudde og justere i neste. Den ble solgt før jeg byttet til Spendor s8e som hadde bedre bass enn cm9.
    Var tanken på at eksperter på dynaudio hadde tilpasset sub 6 til blant annet evoke 50 som tiltalte meg. Får se om det blir en MC tur til duet audio for en lytt...
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å dra dette ut i feil tråd, beklager jeg på forhånd.
    For å gjøre det litt lettere og fordøye(i denne tråden) vil jeg legge til at jeg aldri har hørt en dårlig Dynaudio og fortsatt eier Exite 14:)

    Har eid den gamle versjonen av JBL L100 og var fast bestemt på å kjøpe L100 Classic da den kom ut.
    Så bestemt at jeg faktisk kjøpte stativene, som ligger ubrukt på loftet enda.
    Lang historie kort, jeg var og lyttet på L100 Classic, men ble ikke overbevist av det jeg hørte, kan være jeg fikk en dårlig demo (A Varer).
    Jeg endte opp med Klipsh Heresy 4 istedenfor og har ikke angret et sekund.
    Hadde nok blitt fornøyd med L100 Classic også hvis jeg hadde tatt dem hjem og tilpasset dem med rett utstyr.
    Spilleglede spesielt på rock/blues er fellesnevneren på begge disse klassiske boksene.

    På nøyaktighet, tonalballanse og andre klassiske hifi parameter er nok Dynaudio i en helt annen klasse.



    100% enig:)
    Har siklet på denne selv, litt mer utvalg i trefinér hadde gjort valget enklere.
    Denne har jeg faktisk tenkt å svare på.
    Det at du ikke ble overbevist skjønner jeg veldig godt dersom du hørte dei på Bach hi-fi. Der er dei plassert helt inn til bakveggen, og det ødelegger denne høytalerens potensiale for å si det mildt. Det er flere som har gjort den tabben med desse. Lyden blir flat og bassen blir ikke like definert og presis, og man får faktisk slankere bass også. Potmeterne må også dempes en del på min stue i hvertfall, og da våkner villdyret😅 Men det morsomme der er at lydkvaliteten ikke endrer seg, det er bare toppen som får litt mindre nivå i forhold til bass. At du liker bedre klipsch herritage er jo helt innafor det og opp til hver enkelt, men i mine ører er er L100C en bedre allrounder, men kult at du får heresy 4 til å synge. Vet at Cornwall 3 er suveren blant annet. At Dynaudio er i en annen klasse når det kommer til nøyaktighet og tonalitet og hi-fi parametre det kan jeg skrive under på at det stemmer ikke etter mine ører. Kanskje i forhold til den siste Confidence serien og muligens herritage special. Men i min stue og på samme utstyr, hegel H390 som jeg har brukt på både Contour 30 og special forty så er L100Classic bedre på dei punktene jeg nevner nå: Størrelse på lydbildet, dybdefølelse, dynamikk, definisjon renhet i bassen. Jeg personlig synes mellomtonen er slankere på dei dynaudio jeg har hatt, så L100 har en mere kjøttfull og dynamisk mellomtone. Special forty er jo suveren og fremstår som en meget musikalsk høytaler, men det blir helt noe annet uansett. Når jeg fikk hørt noen dager på L100 og Contour 30 stod ved siden av, så klarte jeg rett og slett ikke koble tilbake til Contour 30 etter L100 var tilbakelevert, så den ble bare stående til den var solgt, og jeg mottok mitt helt nye par L100Classic. Contour 30 føltes som bløt å snill å koselig i forhold med stor mangel på definisjon over hele registeret. Men igjen alt er relativt og jeg storkoste meg også med Contour 30, før jeg fikk oppleve L100 på samme stue.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for linker RoDa og ja det spiller bra med bass. Det med sub 6 er vel bare en fix ide, tanken var at uansett hvor bra bass hovedhøyttalere man har så kan det bli bedre med en god sub.
    Må innrømme at jeg har forsøkt det en gang tidligere uten noen særlig suksess. Hadde et par b&w cm9 som ble forsøkt å paret med en sunfire 12" sub. Var fornøyd i det ene øyeblikket, men borte og skrudde og justere i neste. Den ble solgt før jeg byttet til Spendor s8e som hadde bedre bass enn cm9.
    Var tanken på at eksperter på dynaudio hadde tilpasset sub 6 til blant annet evoke 50 som tiltalte meg. Får se om det blir en MC tur til duet audio for en lytt...
    Spennende prosjekt. Jeg følger spent med (y) :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    At Dynaudio er i en annen klasse når det kommer til nøyaktighet og tonalitet og hi-fi parametre det kan jeg skrive under på at det stemmer ikke etter mine ører. Kanskje i forhold til den siste Confidence serien og muligens herritage special. Men i min stue og på samme utstyr, hegel H390 som jeg har brukt på både Contour 30 og special forty så er L100Classic bedre på dei punktene jeg nevner nå: Størrelse på lydbildet, dybdefølelse, dynamikk, definisjon renhet i bassen. Jeg personlig synes mellomtonen er slankere på dei dynaudio jeg har hatt, så L100 har en mere kjøttfull og dynamisk mellomtone.
    Ser jo at det er entusiasme her. (y) Din omtale @M.B.S ?

    Samme publikasjon har skrevet om de som måtte gå også.

    Helt fair å like JBL mer enn Dynaudio, men å påstå at den er bedre på nøyaktighet, tonalitet og hi-fi parametre blir svært lite troverdig.
    Jeg tror på at JBLene er kjempemorsomme, frodige og trøkker til. Har de i kikkeren selv også, men de er ikke mer troverdige enn en Dynaudio. Sorry.
    Ser ut som det hjelper om du stiller på potmetrene og skrur de litt vekk fra defaultstillingen til produsenten.


    Special forty er jo suveren og fremstår som en meget musikalsk høytaler, men det blir helt noe annet uansett. Når jeg fikk hørt noen dager på L100 og Contour 30 stod ved siden av, så klarte jeg rett og slett ikke koble tilbake til Contour 30 etter L100 var tilbakelevert, så den ble bare stående til den var solgt, og jeg mottok mitt helt nye par L100Classic. Contour 30 føltes som bløt å snill å koselig i forhold med stor mangel på definisjon over hele registeret. Men igjen alt er relativt og jeg storkoste meg også med Contour 30, før jeg fikk oppleve L100 på samme stue.
    Igjen, helt fair å like JBL mer. Jeg liker selv en rørforsterker som garantert ikke er like nøyaktig og troverdig som min gamle transistorforsterker.
    Men jeg kan ikke bruke andre argumenter enn at det er sånn jeg liker musikken presentert. Rørforsterkeren gjør en dårligere jobb med å forsterke det signalet som kommer inn i den så uforstyrret som mulig, selv om jeg synes det er jævli mye morsommere, kroppslig, med trøkk og mer levende.

    Ser ut som @E.I.A. har et poeng angående Klipsch vs JBL.
    I alle fall i følge denne karen.




    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    49
    @M.B.S Det var på A varer Sandnes, og ja, de sto veldig nær bakvegg oppå et hifi møbel. Elendig og overdøvende bass plassert slik. Får ikke solgt noen med slik oppstilling.

    @K.H. All hifi (nesten) er overpriset i dag, vil man ha nytt må man punge ut, mulig man kan få noe avslag.
    Eneste aberet med å kjøpe denne høyttaleren for meg er at jeg måtte kjøpt ny forsterker i samme slengen:rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Husker trolig ikke helt selve lyden fullt ut - men husker som det skulle vært i går - begeistringen jeg fikk første gangen jeg lyttet til Special Twenty-Five 🙂
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    @M.B.S Det var på A varer Sandnes, og ja, de sto veldig nær bakvegg oppå et hifi møbel. Elendig og overdøvende bass plassert slik. Får ikke solgt noen med slik oppstilling.

    @K.H. All hifi (nesten) er overpriset i dag, vil man ha nytt må man punge ut, mulig man kan få noe avslag.
    Eneste aberet med å kjøpe denne høyttaleren for meg er at jeg måtte kjøpt ny forsterker i samme slengen:rolleyes:
    Så kjøp ny forsterker da mann. Livet er kanskje for kort til å la være og det hele koker vel ned til prioritering, uansett. Selv er jeg veldig på nippet, men fornuften tilsier at jeg bør besinne meg og det av andre årsaker enn akkurat prisen. Alder og hørsel for eksempel.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Husker trolig ikke helt selve lyden fullt ut - men husker som det skulle vært i går - begeistringen jeg fikk første gangen jeg lyttet til Special Twenty-Five 🙂
    Ja, de hadde potensiale. Hørte dem en gang hos en kompis som benyttet rørforsterkeri. Fikk aldri så god lyd i egen stue, hverken med Bryston eller Accuphase som han hadde. Rom har dessverre så altfor mye å si.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ser jo at det er entusiasme her. (y) Din omtale @M.B.S ?

    Samme publikasjon har skrevet om de som måtte gå også.

    Helt fair å like JBL mer enn Dynaudio, men å påstå at den er bedre på nøyaktighet, tonalitet og hi-fi parametre blir svært lite troverdig.
    Jeg tror på at JBLene er kjempemorsomme, frodige og trøkker til. Har de i kikkeren selv også, men de er ikke mer troverdige enn en Dynaudio. Sorry.
    Ser ut som det hjelper om du stiller på potmetrene og skrur de litt vekk fra defaultstillingen til produsenten.




    Igjen, helt fair å like JBL mer. Jeg liker selv en rørforsterker som garantert ikke er like nøyaktig og troverdig som min gamle transistorforsterker.
    Men jeg kan ikke bruke andre argumenter enn at det er sånn jeg liker musikken presentert. Rørforsterkeren gjør en dårligere jobb med å forsterke det signalet som kommer inn i den så uforstyrret som mulig, selv om jeg synes det er jævli mye morsommere, kroppslig, med trøkk og mer levende.

    Ser ut som @E.I.A. har et poeng angående Klipsch vs JBL.
    I alle fall i følge denne karen.




    mvh
    Roda; nå må du slutte å besudle denne glimrende vennetråd med både bilder og omtale av annet rask.;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Han har trolig bare et sykt hig etter Dynaudio, og forsøker med dette å trøste seg med det han har 😂😂😂
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har hørt nye Confidence?
    Tror det var nest største jeg hørte på messe i Gøteborg, men den druknet litt i etterpåinntrykk av MBL dessverre.
    Er den nye serien kjedelig?
    L&B kaller Confidence 50 «ny high-end referanse» Også testen av 60 er euforisk. Det jeg imidlertid henger meg opp i, er at de sliter med å finne forsterkere som er gode nok til å drive dem skikkelig. Konklusjonen deres er at de ikke får dem til å synge før de kobler opp med Soulution. Iflg Dynaudio sine hjemmesider er Confidence 50 enda mer tungdrevne enn storebror og har feks et laveste impedanspunkt på 2,7 Ohm ved 80hz. Har man ikke forsterker med topp strømleveranse da er det ikke rart om det låter kjedelig. Spent på å høre spredningen i praksis, men lurer på om noen er mer opptatt å lytte etter «feil» som målinger viser enn om man faktisk mener at de låter tamt pga spredningsproblem «off axis»
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Jeg siterer ikke men, Ja review i stereo + er forfattet av meg RoDa. For meg er det mere en bare lyd som er viktig med hi-fi. Hvordan produktet ser ut og følelsen den gir visuelt er også av stor betydning. Men lyden er til syvende å sist viktigst. Jeg har også innsett at stativhøytalere er min greie, så derfor har jeg sett mye på den herritage special.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    L&B kaller Confidence 50 «ny high-end referanse» Også testen av 60 er euforisk. Det jeg imidlertid henger meg opp i, er at de sliter med å finne forsterkere som er gode nok til å drive dem skikkelig. Konklusjonen deres er at de ikke får dem til å synge før de kobler opp med Soulution. Iflg Dynaudio sine hjemmesider er Confidence 50 enda mer tungdrevne enn storebror og har feks et laveste impedanspunkt på 2,7 Ohm ved 80hz. Har man ikke forsterker med topp strømleveranse da er det ikke rart om det låter kjedelig. Spent på å høre spredningen i praksis, men lurer på om noen er mer opptatt å lytte etter «feil» som målinger viser enn om man faktisk mener at de låter tamt pga spredningsproblem «off axis»
    Jepp. Jeg stoler på hva de måler hos Dynaudio og at de vet hvordan de får det til å låte som de vil det skal låte.
    Men jeg deler din vurdering angående forsterker og krefter. At jeg ikke fikk til Focus 340 her hjemme tror jeg har mye å gjøre med at jeg kun hadde en liten integrert med 200w i 4 Ohm til å drive dem. Jeg synes det blir litt begrenset, og ikke minst dyrt, om det skal spilles med store forsterkere og man i tillegg ønsker kvalitet på de mange hundre wattene.

    mvh
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Jeg stoler på hva de måler hos Dynaudio og at de vet hvordan de får det til å låte som de vil det skal låte.
    Men jeg deler din vurdering angående forsterker og krefter. At jeg ikke fikk til Focus 340 her hjemme tror jeg har mye å gjøre med at jeg kun hadde en liten integrert med 200w i 4 Ohm til å drive dem. Jeg synes det blir litt begrenset, og ikke minst dyrt, om det skal spilles med store forsterkere og man i tillegg ønsker kvalitet på de mange hundre wattene.

    mvh
    Min Coda 15.5 er stabil ned til 1ohm, 100w ren klasse A vha en 3kva/200000mf strømforsyning så det skal nok gå bra😎
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Her kom jeg faktisk over en review jeg likte godt, og den gav meg dei svarene jeg lurte på med tanke på forskjellene på herritage special mot Confidence c1 og special forty.

     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Her kom jeg faktisk over en review jeg likte godt, og den gav meg dei svarene jeg lurte på med tanke på forskjellene på herritage special mot Confidence c1 og special forty.

    Så hva blir det til? Hopper du i det som den første her inne til å kjøpe dem, eller må jeg gjøre det selv for å få visshet i hva disse er gode for?:cool:
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Så hva blir det til? Hopper du i det som den første her inne til å kjøpe dem, eller må jeg gjøre det selv for å få visshet i hva disse er gode for?:cool:
    Hmm🤔 Har jo lyst på et par😅 Kult viss du gjør det så kan du fortelle om dei🤩 Jeg har brukt litttt for mye i det siste på hi-fi hehe.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hmm🤔 Har jo lyst på et par😅 Kult viss du gjør det så kan du fortelle om dei🤩 Jeg har brukt litttt for mye i det siste på hi-fi hehe.
    Artig å fyre oppunder i det minste... Men hvem vet, en vakker dag...?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Artig å fyre oppunder i det minste... Men hvem vet, en vakker dag...?
    Jeg for min del kjøper ikke en liten stativhøytaler til over 70k ink stativer. Men når den en gang dukker opp på brukten så blir det muligens vurdert, og da som et system nr 2. Uansett, det blir å kose seg med det jeg har ei god stund til☺
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg for min del kjøper ikke en liten stativhøytaler til over 70k ink stativer. Men når den en gang dukker opp på brukten så blir det muligens vurdert, og da som et system nr 2. Uansett, det blir å kose seg med det jeg har ei god stund til☺
    En stativhøyttaler til 70 stk. 1000-lapper den skal være så inn i granskauen god at jeg lurer på om innmaten i en slik en er oppfunnet...

    På den annen side; dersom man kunne parre slike gode stativhøyttalere med basshøyttalere/sub som også får de til å gjengi de nedre oktaver med samme autoritet - la oss si de samlet koster 140.000 - ville jeg plutselig rettferdiggjort kjøpet av også stativhøyttalerne. Fordi man ikke finner mange gode fullrange høyttalere under 150.000 samtidig som det over denne sum penger begynner å bli idioti målt opp med kostnad innmat.

    Allikevel, hadde jeg hatt penger nok skal jeg i andre enden av fornufts-skalaen innrømme at et råbra designkonsept er verdt sitt eget sekssifrede kronebeløp bare det - kall den gjerne Confidense 60
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    En stativhøyttaler til 70 stk. 1000-lapper den skal være så inn i granskauen god at jeg lurer på om innmaten i en slik en er oppfunnet...

    På den annen side; dersom man kunne parre slike gode stativhøyttalere med basshøyttalere/sub som også får de til å gjengi de nedre oktaver med samme autoritet - la oss si de samlet koster 140.000 - ville jeg plutselig rettferdiggjort kjøpet av også stativhøyttalerne. Fordi man ikke finner mange gode fullrange høyttalere under 150.000 samtidig som det over denne sum penger begynner å bli idioti målt opp med kostnad innmat.

    Allikevel, hadde jeg hatt penger nok skal jeg i andre enden av fornufts-skalaen innrømme at et råbra designkonsept er verdt sitt eget sekssifrede kronebeløp bare det - kall den gjerne Confidense 60
    Enig med dere at de koster i overkant. Det er også eneste grunn til at jeg for min del er veldig i tvil om jeg skal satse på disse. Mye taler likevel for dem også. Siden det av flere årsaker er uaktuelt med gulvhøyttalere i stua og jeg heller ikke ønsker å kombinere stativhøyttalere med sub er utvalget betydelig begrenset. Nå har jeg prøvd Confidence 20, som ikke falt helt i smak pga. utseendet og av andre praktiske årsaker, og da er det ikke lenger noe annet som frister mer enn Heritage Special. Det mest fornuftige er nok bare å slå seg til ro med Special 40, men det er ikke like spennende.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    49
    Det billigste er alltid og slå seg til ro med det en har, har spart mye på det de siste årene.
    Men som du sier, kanskje ikke like spennende:cool:
     

    LurveLeif

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    19
    Enig med dere at de koster i overkant. Det er også eneste grunn til at jeg for min del er veldig i tvil om jeg skal satse på disse. Mye taler likevel for dem også. Siden det av flere årsaker er uaktuelt med gulvhøyttalere i stua og jeg heller ikke ønsker å kombinere stativhøyttalere med sub er utvalget betydelig begrenset. Nå har jeg prøvd Confidence 20, som ikke falt helt i smak pga. utseendet og av andre praktiske årsaker, og da er det ikke lenger noe annet som frister mer enn Heritage Special. Det mest fornuftige er nok bare å slå seg til ro med Special 40, men det er ikke like spennende.
    Jeg skal for all del ikke overbevise deg til å løpe og kjøpe, men har vært igjennom oppgradering fra først Focus 160 til Special 40 og nå til Heritage Special. Det er ingen tvil om at Heritage Special er i en helt annen klasse lydmessig i forhold til Special 40. Om det er verdt pengene det koster får være individuelt valg :) Jeg mener at penger er skapt for å brukes, så for min del var det bare "moro" å blåse bort de pengene da jeg er superfornøyd med lyden de gir meg.

    Både bass og diskant imponerer stort i forhold til Special 40 og jeg synes de er mer "på". Har de på Hegel 390.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer.
    Håper du legger ut noen bilder:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn