Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det inntrykket jeg fikk av den høyttaleren fra den omtalen og det du beskrev er jo nesten motsetninger. Litt deprimerende hvor mye rom har å si for opplevelsen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.834
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det inntrykket jeg fikk av den høyttaleren fra den omtalen og det du beskrev er jo nesten motsetninger. Litt deprimerende hvor mye rom har å si for opplevelsen.
    Tja. Han skriver jo en omtale, og får inn noe greier underveis.
    Bra forskjell på samme mannens omtale av Spendor S8e, f.eks.
    Spesielt det han skriver om den absolutte nøytraliteten i mellomtonen, som sprer seg oppover og nedover.
    Kanon for noe , ikke like kanon for andre. Rom har mye å si, men jeg tenker også at personlig smak betyr mye.
    Ser ikke bort fra at forsterkere med mer krefter enn min kan trylle ut mer bass.
    Jeg er ingen fan av denne modellen, men den kan være midt i blinken for andre.

    mvh
     

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Man hører egentlig aldri om 340. Kanskje det var en grunn til det :)
    Muligens er grunnen at 340 kom senere enn de første Focusene. Focus-serien ble jo relansert noen år senere. Da forsvant 220 II og Focus 360, og inn kom 260 og 340, husker ikke om det var flere endringer. 340 var en helt ny oppbygning fra grunnen av. Elementer, oppheng, delefiltre var nye, pluss noe med skikkelige bolter, samt flere finisher enn før. Jeg vet ikke hvor lenge disse ble solgt før de gav seg med focus og kom med neste serie, men begrenset tid på markedet kan absolutt ha vært en faktor. Jeg leste et sted at det trolig ikke var lønnsomt å produsere disse nye focus 340'ene og selge for bare 40k. Det kan også ha vært dårlig salg. Det er en high-end høyttaler uten "imponatorfaktor" og de krever mye rom og strøm. Lyd og bilde test.
     

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Hei
    Nå er det Focus 140 jeg har lengst erfaring med. Har hørt 110 og 220 hjemme og 110 og 160 på bortebane.
    Jeg kjøpte 340 etter mange år med Vienna Mozart, og klarte dessverre ikke å få dem til som jeg ønsket.
    340 er en stor høyttaler, men den låter på mange måter ikke sånn, synes jeg.
    Jeg opplevde den som meget nøktern og helt uten noe krydder eller imponatorfakter. Så mye at jeg en stund mistenkte at det var noe feil.
    At en høyttaler av denne størrelsen ruller så tidlig av, og er så beskjeden, i bassen er et modig designvalg.
    Dette høres ut som en stor stativhøyttaler, men med noen egenskaper som ingen stativhøyttalere har, når det kreves av innspillingen eller når volumet går opp.
    Den er helt rå når det spilles høyt, men ikke levende nok på lavt volum. I tillegg reagerte den nok ikke sammen med rommet mitt på en god måte og øvre mellomtone stakk for mye av lydmessig.
    Hadde 340ene spilt mer raffinert/delikat, så hadde det funket. Men jeg synes det ble litt for røft, og i kombinasjon med manglende (ekstra) varme så funker det ikke for meg. Spendor S8e som jeg hadde som ventehøyttalere er langt mer behagelige og hyggelig farget. Jeg synes også 140ene balanserte det mer med en fyldigere nedre mellomtone og øvre bass. Mer farget, ja, men det funket.
    Så da ble det nedgradering i størrelse og oppgradering i lydkvalitet som førte meg til C1.
    I ettertid ser jeg at jeg nok kunne beholdt 340ene om jeg hadde kjøpt rørforsterker på et tidligere tidspunkt.

    mvh
    Jeg kan kjenne meg igjen i noe av det du sier om 340, men jeg syndet mot "kravene" kan du si. Først hadde jeg dem i kjellerstuen. Det rommet var for lite og jeg fikk ubehagelig øvre mellomtone slik du nevner, litt for mye frempå. I tillegg kjørte jeg dem med for svak forsterker, og da låt høyttaleren flatt og litt mindre enn størrelsen skulle tilsi, som du nevnte. Jeg hadde visst kjøpt for krevende høyttalere.

    Lyd og bilde skrev " Krever god elektronikk. Kjedelig med svak forsterker ". Det stemte visst. Videre skrev de" De er så krevende at jeg aldri ville koblet på en forsterker billigere enn 20.000. Samtidig er de gode nok til å forsvare en forsterker til 60-70.000 kroner. "

    Nå står 340'ene i stuen her og har fått seg Hegel H190. Da kan man finne igjen de beskrivelsene av godlyd fra Lyd og Bilde og 6moon da som skrev:
    " Conclusion. To be frank, Dynaudio’s Focus 340 blew me away. What’s offered for the price is bloody impressive. Sonically this speaker is far more than middle class. I couldn’t identify any real weakness. I can’t even get specific and recommend it for "predominantly Jazz, Rock, Pop, Rap or classic listeners" as writers do for specialized performers. The Dynaudio Focus 340 is so well balanced that anything goes. Call it an all-around talent par excellence then, key word dynamic expressivity "
    • Very fortuitous overall tonal balance, no emphasis or oversight anywhere in the frequency spectrum.
    • The low end is substantial and given size and price shockingly extended. More importantly this register is very taut and buoyant to serve as a rhythmic foundation.
    Konkluderer for egen del at høyttaleren krever rom, strøm og kanskje ikke er laget for å spille lavt.
     

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Det ble mye poster fra meg nå. Skulle bare skyte inn at det er mulig stuen min er litt for liten for høyttalerne og i ikke ideell posisjon i rommet. Så det låter ikke perfekt. Jeg kan forstå kritikken. I tillegg er mine hvite, og etter at vi flyttet passer ikke det helt inn lenger, da vi ikke har en eneste hvit vegg i huset.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fungerer det ikke, så fungerer det ikke. Da er det mer fruktbart å bytte til noe som gir godfølelsen tenker jeg. Med mindre man er DIYer er det jo litt begrenset hva man kan gjøre for å "polere bæsjen" dersom høyttaler/rom kombinasjonen ikke fungerer i det hele tatt.

    Jeg har riktignok en mer sjelløs tilnærming til denne hobbyen enn de fleste, men livet er faktisk for kort for kjedelig Hi-Fi.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.834
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Var nok i overkant kritisk til 340ene, har skrevet positive ting før :)
    Først og fremst smak og behag som gjorde at jeg ikke fortsatte med dem. Samt en vriompeisisk holdning til å beholde Audionet SAM G2...
    De responderte veldig på plassering og hva hadde vel (hifi)livet vært uten maskeringsteip og meterstokk :cool::D

    1-57572631796__D22AAB18-E475-4DE6-B804-B35B207FB1CE.JPG
     

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Ble litt inspirert av dere og likte godt marsboers " livet er faktisk for kort for kjedelig Hi-Fi. ". Siden jeg ikke kan bytte ut stuen ble det et høyttalerbytte med en hyggelig mann som hadde noen Focal 826. Helt annen type høyttaler og etter førsteinntrykket så fungerer dette flott i stua. Blir fremdeles i Vennetråden siden jeg har Focus 160 på hjemmekontoret og Contour 1.3SE i "lillestua" :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Alltid artig å prøve noe nytt! Burde sikkert ikke gratulere deg i og med at vi står i Dynaudio vennetråden, men gratulerer med nye høyttalere! :alien:
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Takk azzyrazzy for fin omtale, den hyggelige mannen, det er meg :)
    Ja 340 er litt lite "insisterende" på lavt volum. Førsteinntrykket er allikevel bra, de spiller homogent og fint.
    Akkurat slik jeg ville ha det nå.
    Så takk for bytte til "azzy" som også er en hyggelig mann. :)
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Et lite prisfall på enkelte Dynaudio høyttalere hos Duet😊
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har du link? Eller finnes denne bare i papirutgave?
    Bladet. Six-pack, på at du vil abonnere på det, dersom du kjøper en utgave. Har lest det i flere ti-år, Nordens desidert beste hi-fi tidsskrift. De har også et tilsvarende hjemmekino blad.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Bladet. Six-pack, på at du vil abonnere på det, dersom du kjøper en utgave. Har lest det i flere ti-år, Nordens desidert beste hi-fi tidsskrift. De har også et tilsvarende hjemmekino blad.
    Har lest litt hi-fi å musik tidligere. Som regel veldig saklige gode tester med målinger osv. hmm får ta meg en tur på Narvesen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.834
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ojojojojojojojojojojojoojojoj! Vipa, da!
    Grattis 😊 Velkommen i klubben. Har du solgt S8e?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Flotte høyttalere og bra ytelse pr. krone syns jeg ihvertfall.
    Takk, får enda bedre ytelse pr krone her he he, forrige eier kjøpte de nye og hadde dem i 3uker,de ble for høye pga skråtak. Jeg fikk dem 20000 under nypris. 😎
     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Takk, får enda bedre ytelse pr krone her he he, forrige eier kjøpte de nye og hadde dem i 3uker,de ble for høye pga skråtak. Jeg fikk dem 20000 under nypris. 😎
    Bra deal! 👍 Flotte allroundere, som spiller både film, visesang og halsbrekkende metall med overbevisning. Solgte nettopp både senterkanalen og suben min her, og ble mektig imponert over både holografien, hvordan de likevel plasserer stemmer etc. Korrekt i midten av lerretet, og bassytelsen på film når jeg fjernet 80 hz-delingen og satte dem til full size.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Bra deal! 👍 Flotte allroundere, som spiller både film, visesang og halsbrekkende metall med overbevisning. Solgte nettopp både senterkanalen og suben min her, og ble mektig imponert over både holografien, hvordan de likevel plasserer stemmer etc. Korrekt i midten av lerretet, og bassytelsen på film når jeg fjernet 80 hz-delingen og satte dem til full size.
    Ikke det at jeg har noen slike planer, men hvordan foretar man en slik deling rent praktisk? 🙂
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    En oppdatering om mine nyervervede fokus 340. Prøvde ett triks når jeg fikk dem i hus. Dette trikset hørte jeg første gang om her på sentralen. En kunde hos Rennaissance audio beskrev en lytteopplevelse hvor Roald Mikkelsen satt en HT opp ned oppå de HT kunden lyttet på.. Lang historie - kort. Jeg gjorde det samme med ett par som ikke var ideell match. Allikevel var det noe der.. Så i ettermiddag kom det i posten ett par Dynaudio excite x12 i rett farge. Opp ned på fokus 340 med de. Du milde himmel for en soundstage og fortsatt homogent. Så utfra gliset mitt her nå er dette sikkert noe flere kunne prøve seg på :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Test av Dynaudio Heritage Special i siste utgave av svenske Hifi & Musik
    Spennende nye saker. Håper noen som har mulighet til å få lyttet til disse kommer med tilbakemelding her inne snart. Kan jo vise seg å være veldig gode, til tross for størrelsen.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    En oppdatering om mine nyervervede fokus 340. Prøvde ett triks når jeg fikk dem i hus. Dette trikset hørte jeg første gang om her på sentralen. En kunde hos Rennaissance audio beskrev en lytteopplevelse hvor Roald Mikkelsen satt en HT opp ned oppå de HT kunden lyttet på.. Lang historie - kort. Jeg gjorde det samme med ett par som ikke var ideell match. Allikevel var det noe der.. Så i ettermiddag kom det i posten ett par Dynaudio excite x12 i rett farge. Opp ned på fokus 340 med de. Du milde himmel for en soundstage og fortsatt homogent. Så utfra gliset mitt her nå er dette sikkert noe flere kunne prøve seg på :)
    Roald er verdt turen til Bergen. Jeg og en kompis fartet mye rundt i landet på Hifi-jakt, og ingen butikker/selgere var så flinke og hyggelige som han.
    Hva mener du egentlig? Er det x12 som ble så mye bedre når de stod opp ned, eller 340 bedre når du satt x12 opp ned oppå? Snodige greier, men stoler på Roald så da bør jeg vel stole på deg også 😀
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Det jeg mente er at summen er bedre enn delene, altså at dett spiller bra hver for seg, men bedre sammen. Har tiltet 340 litt bakover og x12 litt framover. Bruker to utganger fra pre til hver sine effektforsterkere som matcher på gain.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Test av Dynaudio Heritage Special i siste utgave av svenske Hifi & Musik
    Spennende nye saker. Håper noen som har mulighet til å få lyttet til disse kommer med tilbakemelding her inne snart. Kan jo vise seg å være veldig gode, til tross for størrelsen.
    Jeg har lest Hifi & Musik i flere tiår, blitt kjent med bladets jounralister og den "journalist-gjerning" som ligger bak - veilede folk best mulig med utprøvning av utstyr og som regel med referanser hvordan det spiller i forhold til andre kjente løsninger - ikke bare en masse fine ord om hvordan de spiller som en del andre tyr til. Du kan lese omtaler i dette bladet og tro på det de sier, og de som måtte lese om dette her og påstå jeg prater tull - kjøp en utgve av Hifi & Musik og les selv - så sanser man fort at disse musikkentusiastene av noen skribenter faktisk forsøker å veilede leserne best mulig.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Test av Dynaudio Heritage Special i siste utgave av svenske Hifi & Musik

    Jeg har lest Hifi & Musik i flere tiår, blitt kjent med bladets jounralister og den "journalist-gjerning" som ligger bak - veilede folk best mulig med utprøvning av utstyr og som regel med referanser hvordan det spiller i forhold til andre kjente løsninger - ikke bare en masse fine ord om hvordan de spiller som en del andre tyr til. Du kan lese omtaler i dette bladet og tro på det de sier, og de som måtte lese om dette her og påstå jeg prater tull - kjøp en utgve av Hifi & Musik og les det selv - så sanser man fort at disse musikkentusiastene av noen skribenter faktisk forsøker å veilede sine lesere best mulig.
    Jeg tror ikke dette badet er å få kjøpt her i Hammerfest lenger. Kan du si noe om konklusjonen over Heritage Special?
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har erfaring med Contour 30i? Er nysgjerrig... Har akkurat flyttet anlegget fra 40+ m2 til ca 25 m2 loftstue. Ble litt mer nivå i bunnen med mine stativere, men synes det fortsatt er potensial for mere. Mest gledelig er at jeg har fått større utbytte av perspektivegenskapene til anlegget, stor opptur! Men altså 30i..... mest interessert i klangegenskaper og dynamikk..
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    53
    Antall liker
    15
    Jeg spør her jeg!
    Er plutselig på jakt etter ny forsterker til mine Contour 1.8mk2. Budjett på 10 lapper.
    Noen tips? Helst integrert med dac, gjerne streaming også(men går greit uten streaming)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Contour 1.8 mkii var de første virkelig gode høyttalerne jeg hadde. Brukte et sett audiolab 8000Q og P på de. Går veldig dypt, men litt sidrumpa, så trenger noe som kan stramme opp helt i bunn. Har i etterkant tenkt at dette er høyttalere som helt fint kunne vært brukt med en kraftig klasse D forsterker. F.eks en Nuprime IDA 16 vil jeg tippe kan fungere veldig bra og kan muligens fås til budsjett hvis du kjøper brukt.
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    53
    Antall liker
    15
    Contour 1.8 mkii var de første virkelig gode høyttalerne jeg hadde. Brukte et sett audiolab 8000Q og P på de. Går veldig dypt, men litt sidrumpa, så trenger noe som kan stramme opp helt i bunn. Har i etterkant tenkt at dette er høyttalere som helt fint kunne vært brukt med en kraftig klasse D forsterker. F.eks en Nuprime IDA 16 vil jeg tippe kan fungere veldig bra og kan muligens fås til budsjett hvis du kjøper brukt.
    Ja, den høres veldig lovende ut! Spørs om jeg finner en innafor budsjettet da.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg må bare si at Dynaudio Contour 60i virkelig fortsetter å levere her hjemme! Dette er med med god margin både den beste og den mest komplette høyttaleren jeg har hatt gleden av å eie! Deilig naturlig lyd levert med den største selvfølge uten irriterende lyter! Med litt lett forming av bassområdet via DSP i RME DACen så får jeg virkelig glede av overskuddet nedover i forbindelse med at den ene høyttaleren står litt nærmere hjørnet enn jeg skulle ønske også (y)

    20210326_150120.jpg
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tok en del bilder til en annen tråd, så jeg slenger inn noen flere bilder av Dynaudio Contour 60i her også 😄

    Ikke de mest fotogene høyttalerne jeg har hatt, men de har en "all business" look som jeg liker. Speilrefleksen har sett sine beste dager, så det ble dessverre bare mobilbilder.



















     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn