Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    53
    Antall liker
    15
    Bassefar: Så gammel Contour som 1.8 MK2 velger du kun hvis du har forsterkeren og plassen til det. Focus er langt mer åpen, og noe mer lettdrevent. Jeg hadde en gang 1.3 MK2..utrolig fin, den. Hvis du har forsterkeren til det. Tenk lokomotivkrefter og urverkspresisjon. Har du IKKE det, men vil ha Dynaudio likevel? Velg aktivt😎 Med en presis, åpen og naturlig preamp.
    Skjønner! Hadde 1.8MK2 en stund, var veldig happy i grunn på tross av lite rom og ikke kraftigste forsterker. Men funka da.
    Nå har jeg havna på SF-kjøret, men merker at det ikke er helt det samme. Må kanskje hoppe tilbake til Dynaudio ;)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Koser meg med Heritage Special altså. Jeg som ikke skulle kjøpe så dyr stativhøytaler😅
    Høytalerne har virkelig begynt å slå ut håret etter rundt 50 timer med innspilling. Bassen har begynt å bli litt mere kraftfull og toppen er mere åpen og balansert. Innspilling er viktig med dette merket tydeligvis. Kjekt å kunne bli Dynaudiovenn igjen🎶
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bassefar: Og hva i all verden skulle være galt med å velge italiensk fremfor dansk? Absolutt intet. Det går an å være «til begge dele»..Det veit jeg forøvrig alt om..

    MBS: Den er da slett ikke så kostbar, mtp hva du får for penga…Håper bare resten av riggen din er kapabel til å la den blomstre. Det har du nemlig en livstidshøyttaler for riktig eier. Og som all Dynaudio - eller Sonus Faber- stiller den totalt usjenerte krav..Altså skal du være villig til å jobbe med den. Og gi den det den ber om😈😊 Gjør dette riktig, så er du solgt for evig og alltid. Du skjønner hvorfor du valgte som du gjorde. Og forstår samtidig hvem du selv er. Sånne monitorer er sjeldent nok, men den kombinasjonen er imo enda mer sjelden blant søylene..Bare så du vet det. Jeg har selv tre par monitorer som alle på forskjellig vis har fortalt meg nøyaktig hvem jeg selv er🎶
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Bassefar: Og hva i all verden skulle være galt med å velge italiensk fremfor dansk? Absolutt intet. Det går an å være «til begge dele»..Det veit jeg forøvrig alt om..

    MBS: Den er da slett ikke så kostbar, mtp hva du får for penga…Håper bare resten av riggen din er kapabel til å la den blomstre. Det har du nemlig en livstidshøyttaler for riktig eier. Og som all Dynaudio - eller Sonus Faber- stiller den totalt usjenerte krav..Altså skal du være villig til å jobbe med den. Og gi den det den ber om😈😊 Gjør dette riktig, så er du solgt for evig og alltid. Du skjønner hvorfor du valgte som du gjorde. Og forstår samtidig hvem du selv er. Sånne monitorer er sjeldent nok, men den kombinasjonen er imo enda mer sjelden blant søylene..Bare så du vet det. Jeg har selv tre par monitorer som alle på forskjellig vis har fortalt meg nøyaktig hvem jeg selv er🎶
    Ble veldig glad i Special forty faktisk, den har jeg kjøpt helt ny, to ganger😅 Synes Heritage har samme magien med tanke på cohorence og en fin transparens. Dynaudio er veldig flinke med diskanter, og man får en nydelig fløyelsmyk innsikt i lydbildet, og musikken bare flyter avgårde uten å bli øretrettende. Heritage er uansett et godt steg opp, og man hører faktisk at kabinettet er suverent når man lytter til denne. Ikke minst kvaliteten på elementer og delefilter, som er fra øverste hylle. Heritage vil også desverre kreve litt mere av oppsettet, alt skinner tydelig gjennom, selv om at den er veldig fri for forvrengning og øretrettende tendenser. Jeg bruker en Anthem STR power på 2x400w 8ohm. Som pre bruker jeg PS Audio Perfect wave direct stream dac. Dacen har lossless volumstyring og det er den første dacen jeg har hørt som er utmerket som pre. Hadde BHK signature pre fra samme merke på min str tidligere, og lyden har fått et lite løft med dacen direkte inn i effekt og der den brukes som pre. Kjører også den nye REL T7X subwoofer via high level kobling direkte på bøssingene på Str. Spiller perfekt sammen, veldig enkelt å integrerer og få presis bass som spiller sømløst med frontene.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MBS: Burde holde, det😎. Omtrent der nivået skal ligge for å vekke dem.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Og du husker fellestrekkene for Dynaudios passive modeller? De som har vært der siden 1977? De gjelder for ALLE modeller. Altså kan man fint behandle Heritage som en Dynaudio. Fordi den ER en.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Interessant. Hvor har du hørt Heritage?
    Joda det er interessant, mer oppsiktsvekkende er det at Auditor bruker HT til å fortelle seg selv hvem han er! Faktisk så har altså tre ulike monitor HT klart å fortelle ham nøyaktig hvem han er! Se slutten av innlegg 4404
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa: Og du husker fellestrekkene for Dynaudios passive modeller? De som har vært der siden 1977? De gjelder for ALLE modeller. Altså kan man fint behandle Heritage som en Dynaudio. Fordi den ER en.
    Tydeligvis kan man altså uttale seg med største grad av selvsikkerhet uten å ha hørt modellen det gjelder. Greit å vite.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Poenget er at enkelte ting er meisla i marmor fra begynnelsen. Dynaudio kan dette med noe som her i huset heter seriell kontinuitet. Forøvrig et langt mer dekkende begrep enn FILOSOFI og HUSLYD. Det angir i tillegg I HVILKEN GRAD filosofien har blitt videreført gjennom et merkes serier og linjer. Og definerer således også merket. Sammen med de to parametrene. Hvilke krav Dynaudio stiller til all sin partnerelektronikk er da for all fremtid barnelærdom og basiskunnskap for den som påstår seg å kunne sin Hi-Fi. Det lærer du også som noe av det første hvis du jobber med dem profesjonelt.. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har med dette merket i både studio- og hjemmesetting. Også du bruker dem daglig, vel. Altså veit vi begge meget godt hva som skal til. Hvordan? Nettopp på grunn av anvendt tid og påfølgende erfaringer, samt at Dynaudio også sier stjerneklart fra om hva som får dem til å synge etter forskrifta. Både ved lytting og i allverdens utførte tester og litteratur i emnet. Kryssmatchpotensial er en ting, men prisklassen Heritage ligger i burde fortelle ett og annet, den og. For ikke å snakke om den ARVEN de skal representere, på godt og ondt. Som jeg sa…Hvis du ikke vil ha store, ekstreme forsterkere på Dynaudio, velg aktivt. Det overlater problemet med driften til produsenten selv. Jeg kommer ALLTID til å behandle Dynaudio av alle typer likt…Fordi de responderer akkurat like positivt på det jeg alltid gjør med dem. Uansett alder. En ærlig høyttaler, bygget etter like dønn ærlig filosofi - og gitt de rette forutsetninger- vil alltid kunne kommunisere sine behov til den som veit å lytte. Og Dynaudio er blant det ærligste som fins. Det gjør matchjobben utrolig enkel. På både monitor og søyle. Kjensgjerningene som vedrører strøm, overskudd og kontroll har alltid vært basis for gode resultater. Sammen med kunnskapen disse danskene og eierne av deres produkter bruker.
    DANES DON` T LIE😈
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke tillatt å lede brukerne til andre nettsider for temaer som kan diskuteres her på HFS, jfr. regel 6b.

    Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For egen del har det blitt tydeligere, så godt som meislet i marmor, at råd fra fastgrodde og selvsikre karer ikke betyr så mye.
    Gleder meg en bitteliten smule mer til å høre erfaringene til de som faktisk har lyttet til Heritage 👍
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke tillatt å lede brukerne til andre nettsider for temaer som kan diskuteres her på HFS, jfr. regel 6b.

    Mvh Høvdingen
    Ok da tar me det til etterretning. Var ikke klar over det🙄
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Du kan ikke endre på historisk prøvde fakta. Dynaudio er og blir Dynaudio..med alt det innebærer..Kjenn til deres krav og gjennomgående egenskaper, så blir resten en lek. Det kommer med ærligheten, deres, det. Alle høyttalere med den samme ærligheten gir eieren samme mulighet. Det er deres største aktivum. Jeg har alltid SØKT den ærligheten..derfor har jeg også funnet den.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    RoDa: Du kan ikke endre på historisk prøvde fakta. Dynaudio er og blir Dynaudio..med alt det innebærer..Kjenn til deres krav og gjennomgående egenskaper, så blir resten en lek. Det kommer med ærligheten, deres, det. Alle høyttalere med den samme ærligheten gir eieren samme mulighet. Det er deres største aktivum. Jeg har alltid SØKT den ærligheten..derfor har jeg også funnet den.
    jarlsberg_reklamef_3618145a.jpg
     

    Simper

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2016
    Innlegg
    5
    Antall liker
    6
    Jeg oplever Dynaudio Special Forty meget interessant - har Marten Django XL i stuen og MusikLab EA2 i Studio 2
    Dynaudio SP40 er meget engagerede, og det er chokkende så musikalske de er sammenlignet med meget større højttalere !
    Mvh. Michael Simper
    A92D2343-BEEF-40A9-85A7-B783E07A1738.jpeg
    853E6B9F-D683-42C5-9496-52818538609F.jpeg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Er litt på her nå, men slik er det når man er begeistret for noe man har kjøpt. Har noen interessante observasjoner vedrørende Heritage Special. Jeg ser for meg at mange par går i retur pga manglende innspilling. Jeg synes ikke Heritage låt spesielt imponerende rett ut fra eskene. Var nok så sikker på at dei skulle i retur. Dei løsnet alikevel brukbart etter 10 timer, og jeg begynte å revurdere retur, men følte meg ikke sikker. Diskanten var veldig på og bassen litt for lett og slank i kroppen.. mellomtonen var heller ikke det den skulle vise seg å bli. Etter ca 50 timer så var ting på plass (trodde jeg) Men så hadde jeg i dag anledning til flere timer med høyt volum, og da våknet høytalerne skikkelig til live, og jeg har satt bare med et stort smil hele dagen. Viss du tenker at 100% er akkurat så høyt at det begynner å bli ubehagelig og du merker at høytaleren begynner å låte litt presset, så kan du si at jeg har lagt på rundt 85% i dag i flere timer. Det var det som skulle til for å få høytaleren nok så ferdig innspillet, men jeg har på følelsen at den trenger enda mere. Dynaudio skriver i bruksanvisningen at man må påregne flere uker med innspilling før høytaleren er som den skal. Nå sitter bassen som et skudd, den er rocksolid! Og imponerer både med kraft og nyanser. Høytaleren er ei krutttønne og tåler å bli presset høyt før ting blir ubehagelig. Høytalerne er bare helt nydelige og musikken er helt frigjort fra kabinettene. Så min sterkeste anbefaling på Heritage altså.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bruker du de med eller uten subwoofer under testing ? og er du fornøyd hvis så uten ?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du de med eller uten subwoofer under testing ? og er du fornøyd hvis så uten ?
    Det var det jeg glemte å tilføye. I dag har jeg kun kjørt uten sub, og jeg føler faktisk ikke at den er nødvendig. Derfor kom smilet også, jeg kan faktisk selge subben og leve fint med den bassen Heritage nå gir. Men den bassen trenger mange timer før den får den kraften den har nå. Den var nok så slank og nesten litt tynn før bare nå inntil helt nylig. Så innspilling er alfa omega.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig med entusiasme @M.B.S :)
    Gratulerer med noen spesielle høyttalere. (husket ikke om jeg hadde husket å gratulere, så for å være sikker)
    JBL-ene og disse, klar for enhver musikksjanger og både hverdag og både fest nå! :cool:🥳

    Ser vi har samme stativene, og drister meg utpå en anbefaling.
    (Legg merke til prisen, det er 8stk som skal koste dette, ikke 4stk som flere forhandlere tar)

    De passer fint rett under stativene også.

    IMG_1534.jpg
    IMG_1538.jpg
    IMG_7574.jpg


    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Herlig med entusiasme @M.B.S :)
    Gratulerer med noen spesielle høyttalere. (husket ikke om jeg hadde husket å gratulere, så for å være sikker)
    JBL-ene og disse, klar for enhver musikksjanger og både hverdag og både fest nå! :cool:🥳

    Ser vi har samme stativene, og drister meg utpå en anbefaling.
    (Legg merke til prisen, det er 8stk som skal koste dette, ikke 4stk som flere forhandlere tar)

    De passer fint rett under stativene også.

    Vis vedlegget 763887
    Vis vedlegget 763888
    Vis vedlegget 763889


    mvh
    Tusen takk for det☺🎶 Ja nå gleder jeg meg til å komme hjem etter seinvakt å sette på litt musikk. Det kan være JBL må selges, jeg må se an økonomien litt. Takk for godt tips vedrørende dempeføtter. Jeg skal vurdere desse. Tenkte å sandfylle stativene også.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte å sandfylle stativene også.
    Brukte de medfølgende posene og sand fra Biltema. Funker bra, og veldig "døde" stativer etter dette.

    mvh
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    I går fikk jeg kjøpt et par Focus 340 for 9500,-. Det synes jeg var en kjempedeal. For å være ærlig var jeg i tvil om stuen min var stor nok. Vel, inn med dem, og helvetet begynte. Det er så mye skyv i de at ...ut fra veggen. 60 cm. for lite. Hmm. Begynner å bli vel frittstående nå. 80 cm. Fremdeles boomy. 1 meter ville de helst ha før perspektivet sitter. Men da sitter det. Til gjengjeld er bassregisteret overveldende i rommet. Fram med gamle julegaver fra mamma, inn i rumpa. Begynne på nytt. 50 cm. Fremdeles for mye. 60. Funker. Vi lander der, selv om perspektet kunne vært enda bedre. Men dette er mer enn akseptabelt. Forsterkeren trekker dem herlig med sine 2 x 150 w klasse D, men jeg tror det kunne vært enda strammere nederst med noen hundre watt i tillegg. Det låter fabelaktig der de står, ca 60 fra frontvegg, og ca 210 fra hverandre. Men de er for store. Det er som å ha 2 gjester i stua som ikke v
    il gå. Problemet er at de spiller helt nydelig. Hva skal en stakkar gjøre da? :)
    Dynaudio 1.jpg
    Dynaudio 2.jpg
    Dynaudio 3.jpg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Godt å se/høre at de ikke vil gå. Hilsen salesman from Oz.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer @OleLyttøye :)
    Jeg hadde nesten det motsatte problemet, men tror i ettertid det hadde med forsterkeren min å gjøre.
    Audionet SAM G2 (2x110w i 8Ohm og 2x200w i 4Ohm, men var nok litt slank.)

    Jeg endte opp med 115-120cm fra veggen til fronten på høyttalerne og litt tettere enn normalt. 180cm mellom eller deromkring.
    Fikk aldri masse bass, men synes jeg klarte å nærme meg litt fylde med den plasseringen. Opplevde 340ene som ærlige og - på en positiv måte - som en svær stativhøyttaler. Kunne spille forskjellig basert på hvordan innspillingene var. Hadde jeg hatt samme utfordringen med for mye bass så hadde de kanskje vært her fortsatt. Midt ute på gulvet. :D:D

    1-57572631796__D22AAB18-E475-4DE6-B804-B35B207FB1CE.JPG

    mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    DE låter kjempefint ser du, helt supert. Men, det er litt teit å ha de midt på golvet!! :) Jaja.
    Høres jo ut som det ikke er riktige høyttalere for ditt rom. Vil tippe du kan plassere lytteposisjonen bedre, slik at bassen blir mindre påtrengende, men det hjelper jo lite hvis du har buldrebass når du ikke sitter i optimal lytteposisjon (bakgrunnslytting).|
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Takk, parafinoksen, for at du gnir det inn ;)
    Men jeg tenker det samme - de er for store, rommet går i metning.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Brukte de medfølgende posene og sand fra Biltema. Funker bra, og veldig "døde" stativer etter dette.

    mvh
    Hvilken sand er det jeg skal spør etter på Biltema? Tenkte å prøve den i stativene.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Tror det var bilde i linken?
    Artikkelnummer 18~997 Blasting sand 😁👍

    mvh
    Fikk du fyllt dei opp med bare en sekk? Tunge sekker da på 14kg selv om dei er små å kompakte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn