Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dharmabum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    391
    Torget vurderinger
    4
    Hei Dynaudio venner,

Har et par Contour 20 stående uten forsterker i stuen. Noen som har erfaring med hva som er god match med disse høyttalerne? Ser etter en integrert forsterker. Bruker primært vinyl (Linn lp12). Har så langt kikket på Accuphase 470 og Hegel H190, men er rimelig åpen for tips. Noen som har prøvd Parasound HINT for eksempel?
    Bladelius Thor, ville jeg også lånt ørene til, på NAT i Oslo. Fr du samtidig sett nyeste fra Parasound - effektforsterkeren deres til halve prisen av deres velkjente monoblokker. Audia Flight også, deres "uoppdagede" integrerte til svært fornuftig pris.
    Takk for bra tips! Skal sjekke ut disse. Noen som har prøvd denne eller andre forsterkere med C20?
    Kan rør være et alternativ? PrimaLuna, ARC og Octave har jeg prøvd med bra hell på Dynaudio. Ellers så synes jeg C20 fortjener langt bedre en H190 og Hint. Anthem STR har jeg hørt med C30 og det var match in heaven. Lykke til :)
    Jeg har fortsatt din gamle Octave V70, nå med rykende fersk kondensatorbank (Black Box) kjøpt fra fra Perfect Sense og har et par old but gold Contour 1.8 mk2 som spiller så englene synger med denne forsterkeren. spesielt etter at jeg fikk Black Box,vil faktisk påst¨å at den er essensiell! Det er nå så vanedannende god lyd at det er vanskelig å løsrive seg fra anlegget!
    Med ulike transistorforsterkere kunne disse contour bli litt for lyse faktisk, med unntak av Plinius, så det viser bare igjen at matching betyr alt..

• Liker
    Reaksjoner: JSL

MoonDust

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Antall liker
    86
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    3
    Takk for bra tips! Skal sjekke ut disse. Noen som har prøvd denne eller andre forsterkere med C20?
    Kan rør være et alternativ? PrimaLuna, ARC og Octave har jeg prøvd med bra hell på Dynaudio. Ellers så synes jeg C20 fortjener langt bedre en H190 og Hint. Anthem STR har jeg hørt med C30 og det var match in heaven. Lykke til :)
    Jeg har fortsatt din gamle Octave V70, nå med rykende fersk kondensatorbank (Black Box) kjøpt fra fra Perfect Sense og har et par old but gold Contour 1.8 mk2 som spiller så englene synger med denne forsterkeren. spesielt etter at jeg fikk Black Box,vil faktisk påst¨å at den er essensiell! Det er nå så vanedannende god lyd at det er vanskelig å løsrive seg fra anlegget!
    Med ulike transistorforsterkere kunne disse contour bli litt for lyse faktisk, med unntak av Plinius, så det viser bare igjen at matching betyr alt..
    Angrer stadig, byttesyken roer seg nok en gang :eek:. Hvilken kilde bruker du?

Dharmabum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    391
    Torget vurderinger
    4
    Angrer stadig, byttesyken roer seg nok en gang :eek:. Hvilken kilde bruker du?
    Jeg bruker en Arcam irdac og en iphone/usb eller via en chromecast. Her er det nok rom for forbedringer,men har alltids vært glad i denne dac'en og er nok det komponentet som har har blitt værende lengst i mine oppsett.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Jeg skal bytte forsterkeri, og tar i mot tips med åpne armer. Høyttalere er et par Dynaudio Focus 140. Jeg lurer i denne omgang på om noen har erfaring med Musical Fidelity på disse, eller andre Dynaudio? Snuser litt på en M6si.

TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hei! Jeg skal bytte forsterkeri, og tar i mot tips med åpne armer. Høyttalere er et par Dynaudio Focus 140. Jeg lurer i denne omgang på om noen har erfaring med Musical Fidelity på disse, eller andre Dynaudio? Snuser litt på en M6si.
    Har hørt M6si på Olympica 3 og det spilte så tak og vegger ristet. På 30-40% volum. Den skal ikke ha noe som helst problem med å få full pupp ut av Focus 140.

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt M6si på Olympica 3 og det spilte så tak og vegger ristet. På 30-40% volum. Den skal ikke ha noe som helst problem med å få full pupp ut av Focus 140.
    Hehe, det høres jo betryggende ut. Og jeg er forsåvidt ikke så redd for kraften i forsterkeren. Det er mer klangmessig match. Fungerte det greit på lydkarakteren, i tillegg til voldsom kraft?

TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hehe, det høres jo betryggende ut. Og jeg er forsåvidt ikke så redd for kraften i forsterkeren. Det er mer klangmessig match. Fungerte det greit på lydkarakteren, i tillegg til voldsom kraft?
    For å si det enkelt, jeg hadde store problemer med å høre noen egenklang i forsterkeren. Synes den fungerte svært bra til å forsterke signalet og legge til minst mulig. :)

ThomasJudoka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    For å si det enkelt, jeg hadde store problemer med å høre noen egenklang i forsterkeren. Synes den fungerte svært bra til å forsterke signalet og legge til minst mulig. :)
    Kjempegreier. Takk for info 😊

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Gikk forbi en SWSG som hadde en Dynaudio Music 5 på demo. Har egentlig aldri sett på disse som særlig aktuelle da både design og konsept ikke har virket forlokkende. Ble for øvrig svært positivt overrasket over lyden i denne! Kunne godt tenke meg denne over feks. Play 5, men jeg ser at avspillingsmulighetene er noe begrenset. Det er feks. ikke mulig å koble disse sammen med XEO for multiroom uten å bruke Dynaudio Link (som vel bare er en trådløs bro med analog/digital ut).

Er det noen her som har gått til innkjøp av Music serien og kan kommentere hvordan dette fungerer i praksis? Er det i prinsippet Airplay og Bluetooth som gjelder her?

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    9
    Jeg sendte avgårde en epost til Dynaudio med spørsmål om integrasjon mellom connect (xeo/xd) og Music og fikk dette til svar. Grunnen til at jeg stilte spørmålet er at jeg vurderer en multiromsløsning og har 600xd. Håpet var da at man kunne bruke music-appen mot connect.

Thank you for contacting us.

It is not and will not become possible to integrate current generation Music and Connect, and I simply don't know if the current generation Music will integrate with a new Connect or vice versa.

Both platforms may need to be updated, which means we are looking at a Music V2 and Connect V2. That won't happen tomorrow, unfortunately.
    Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

magpal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Veldig merkelig at de ikke har integrert mot sitt eget system her. Det utelukker jo en hel del kunder i mine øyne - meg selv inkludert. Kunne godt tenke meg Xeo + Music om dette hadde muliggjort multirom, men da ser det nok ut som det må bli et annet multiromsystem. Veldig synd, da lyden i Music virket veldig lovende.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.648
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Focus 110 spiller veldig bra sammen med det som dere ser på bildet. Bruker stort sett Tidal Hifi, kassetter og minidisc er med for å tilfredsstille nerden i meg:D Det er sorbothane under hvert hjørne på høyttalerne og DACen fra Pioneer er satt på digital filter slow, høyttalerkabler er VdH CS-122 hybrid. Jeg solgte mine Focal Electra 1008be og dette låter bedre i mine ører. Jeg tåler ikke skrikende diskant p.g.a.en hørselsskade og dette ble veldig bra.
    20180813_180429.jpg

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    9
    Ja 18hz - 32khz pluss/minus 3db må være godkjent. Og det stemmer veldig godt overens med mine erfaringer. I tillegg er de faseriktige og tidskorrigerte. Viser bare fordelene som følger aktiv drift og smart bruk av dsp.

Cleon

Fersking
    Ble medlem
    17.04.2018
    Antall liker
    0
    Jeg har en NAD C338 stereoforsterker som står uten høyttalere. Etter å ha hørt på Emit M10 så har jeg tittet på bruktmarkedet etter de, men det har ikke dukket opp noen til salgs enda. Stuen min er cirka 20 kvm og jeg får kanskje høyttalerne 1-15 cm ut fra veggen. Har noen erfaring om det er nok eller bør jeg heller titte på B&W 685 S2 som har bassporten foran?

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    1.714
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har en NAD C338 stereoforsterker som står uten høyttalere. Etter å ha hørt på Emit M10 så har jeg tittet på bruktmarkedet etter de, men det har ikke dukket opp noen til salgs enda. Stuen min er cirka 20 kvm og jeg får kanskje høyttalerne 1-15 cm ut fra veggen. Har noen erfaring om det er nok eller bør jeg heller titte på B&W 685 S2 som har bassporten foran?
    Hei

Likte du lyden i Dynaudio er den ikke samme som B&W685 S2. Om du ikke finner Emil serien brukt, sp er DM2/6 evt 2/7 alternativ. De er forgjengeren. Har hatt begge disse selv. Til å være innstegsmodellen så er de helt kanongode. Spesielt 2/6 likte jeg godt. Best sammenheng i lyden på dem. Samt de spiller med en tyngde inbassen man ikke skulle tro var mulig fra en så liten høyttaler :) Moro for lite penger. Stuen min er også ca 20 kvm. 2/6 vil forresten også tåle bedre å stå 15 cm fra veggen enn 2/7. Greit å ha i bakhodet.

PS! Ligger et par DM 2/6 i Fredrikstad med Dynaudio Stand 3x stativer på finn.

Sttrons

Medlem
    Ble medlem
    21.09.2015
    Antall liker
    2
    Hei hå, alle Dynaudio venner.
    Nå begynner jeg å bli litt lei mine Klipsch rp-250f på hegel H80, det blir noe skarpt over tid.

Stue de står i er på bare 3x3m med den ene veggen delvis åpen, har hørt meg glad i dynaudio, men ikke på mitt eget.

Så er jo det store spørsmålet da, vil over på stativ, for å gjøre fruen litt tilfreds.
    Kikker jo på alt fra Emit 10,20 og xcite 14 og 18.
    Pristaket ligger nok på x18, men usikker på hvilke som vil kle forsterkeren best.
    Og om en skal gå for typ. X18 emit 20, eller x14, emit 10 og en sub?
    Forsterker Hegel H80 og mac lydkilde

Dilema :p

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    1.714
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei hå, alle Dynaudio venner.
    Nå begynner jeg å bli litt lei mine Klipsch rp-250f på hegel H80, det blir noe skarpt over tid.

Stue de står i er på bare 3x3m med den ene veggen delvis åpen, har hørt meg glad i dynaudio, men ikke på mitt eget.

Så er jo det store spørsmålet da, vil over på stativ, for å gjøre fruen litt tilfreds.
    Kikker jo på alt fra Emit 10,20 og xcite 14 og 18.
    Pristaket ligger nok på x18, men usikker på hvilke som vil kle forsterkeren best.
    Og om en skal gå for typ. X18 emit 20, eller x14, emit 10 og en sub?
    Forsterker Hegel H80 og mac lydkilde

Dilema :p
    Hei

Dynaudio er knall :) Hvis du kan få tak i et par Dynaudio DM 2/6 er de noe av det bedre til prisen. Forgjengeren til Emit 10. Se innlegget over det du skrev. Har beskrevet litt der. Anbefaler samme til deg. Skal du legge på litt ville jeg nok før gått for Dynaudio Focus 160 brukt til ca 7000 kr. Eller Focus 110. Dog mer sjelden brukt. Har selv hatt det meste i stativmodellene til Dynaudio. Har nå toppmodellen Dynaudio Confidence C1. Blir bare bedre og bedre oppover stigen fra Focus. Lykke til. Håper du blir Dynaudio venn :)

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Antall liker
    56
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører nå heed obelisk si med strømforsyning på Excite x16. Heed's skal gi 50 veldig sterke watt. Skal kunne sammenlignes med en vanlig 60-65 watt kanskje. Er det for lite i deres øyne, høyttaleren er 4 ohm.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.929
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjører nå heed obelisk si med strømforsyning på Excite x16. Heed's skal gi 50 veldig sterke watt. Skal kunne sammenlignes med en vanlig 60-65 watt kanskje. Er det for lite i deres øyne, høyttaleren er 4 ohm.
    Jeg kjørte heed obelisk monoblokker på 70w på audio physic scorpio 25... De mest utrolige og største 70wattene jeg har vært borti.. og lyden.. heed er flott.

Cuckoo61

Medlem
    Ble medlem
    22.08.2005
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    29
    Hei - tror det kan funke aldeles utmerket.
    For nesten 20 år siden hadde jeg et lignende oppsett med Cyrus 3 integrert med PSX-R ekstern strømforsyning.
    Dette brukte jeg sammen med et par Dynaudio Audience 15 gulvhøyttalere. Og det låt virkelig friskt og fint!
    Cyrusen var en 50-watter som din Heed Obelisk - forhandler BMH sa at en kunne legge på ca. 20 watt i ytelse med den ekstra strømforsyningen.
    Nå tror jeg også at din Heed er enda mer strømsterk og kraftig enn min gamle Cyrus - så jeg tror oppriktig talt at denne kan funke riktig bra. Lykke til uansett!;-)

Audiofil hilsen fra Øvre Bønes, Bergen,
    Vidar W. :)

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Antall liker
    56
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Det låter ganske taktfullt og fint. Hvorfor solgte du X-cell? Venter nå på nye strømkabler. De sier i hvert fall at naim og Dynaudio er bra kombinasjon.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de spilte veldig bra. H590 og C20 er en kombo jeg kunne leve lenge med:) Nydelige kreasjoner.

Dharmabum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    391
    Torget vurderinger
    4
    Nå som passive Focus har gått ut av modellrekken til Dynaudio, er det Excite som er nærmeste arvtaker?

https://www.dynaudio.com/home-audio/excite
    ja, det blir det, og det er vel ikke det hotteste fra Dynaudio. Jeg vil anbefale alle her som vurderer nye talere fra Da å heller spare opp midler til bedre modeller, nye contour og confidence f. eks. Navnet på de respektive seriene forteller det meste forresten. Excite er engasjerende .. En stund. Den gamle contour serien viste konturene av den magien dynaudio kan formidle, og confidence formidler musikken med selvsikkerhet . Ingen jobb er for vanskelig og det er ikke mye som stikker ut i feil retning.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.929
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Det låter ganske taktfullt og fint. Hvorfor solgte du X-cell? Venter nå på nye strømkabler. De sier i hvert fall at naim og Dynaudio er bra kombinasjon.
    Beklager seint svar.. Heed blokkene er vel de komponentene jeg angrer mest på å ha solgt.. og hvorfor.. jo byttesyken og dumhet :)

Har heldigvis funnet ting i ettertid som stilner savnet, men disse heed blokkene satt dype spor.. lydmessig helt fantastisk, og spilte som om noen hadde glemt å fortelle dem at de var små :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn