DTQWT MK II, en byggetråd fra A til Å

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir vel nødt til å gi dere litt til da ;D

    Fresing og montering av eikestavene. Lagde meg en jigg av MDF som var like bred og tykk som midtpartiet på fronten.



    Da var det bare å merke opp og finne frem den rette fresen (ligger på den analoge hardisken ;D) Jiggplata til fresen hadde jeg merka, bare å finne det rette hullet :eek:. (Jeg er ikke SÅÅÅ svaksynt, da! ;D).



    Bredden der eikestavene skulle være var noe froskjellig derfor måtte jeg frese litt av bredden. Møbbelsnekkeren lagde dem derfor på det største måle. Jeg snudde dem bare rundt med ytterkanten inn og satte den fast med tvinger. Dette for ikke å "ødelegge" den fine 30 graders pyntekanten. Brukte freseverktøyet med anleggshjul. Fresen tar ikke hel ned så reste må slipes ned når sluttfinishen skal taes.

    Nummer 2 og 4 fra venstre på bildet.



    På lengden på eikestavene hadde jeg ikke så mye å gå på så det var viktig å merke så nøyaktig jeg kunne. Målet fra midtpartiet hadde jeg notert meg så da skulle det gå bra, bare jeg var nøyaktig. Da var det å finne frem fresen og kontrolere at alt semte før jeg begynte å frese. Det var mange turer med eikestavene over til høyttaleren for å prøve at det stemte. Her et bilde fra fresinga i jiggen.



    Brukte et skyvelære for å kontrolere fresedybden så den ble lik hele veien rundt. Her et bilde fra prøving på høyttaleren.



    Noen bilder av det ferdige resultatet.












    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Det har blitt noe kluss med bilder og teks i det siste innlegget :(. Håper dere klarer å koble tekst og rett bilde.


    MVH
    Jon Øystei
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    jonstran skrev:
    Det har blitt noe kluss med bilder og teks i det siste innlegget :(. Håper dere klarer å koble tekst og rett bilde.




    MVH
    Jon Øystein

    Da har jeg fått redigert innlegget :)


    MVH
    Jon Øystein
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    Veldig gøy å følge med på slikt presisjonarbeid. gleder meg stort til å se de helt ferdige :)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Ikke overraskende at du hadde full kontroll på dette... ;)
    Meget pent!
     

    tols1

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2006
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Her har jeg gått i et år, minst, og vurdert å bygge DTQWT. Når jeg nå kommer over denne tråden blir ikke lysten mindre. Vannvittig lekkert arbeid og stilig kombinasjon med eik og lys brun vinyl. Er egentlig glad for at jeg oppdaget denne tråden først nå, for da blir det ikke så lenge å vente på å få se resultatet :)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Er egentlig glad for at jeg oppdaget denne tråden først nå, for da blir det ikke så lenge å vente på å få se resultatet
    Bare SE :p ....... ikke røre/høre ;D

    Ja, nå nærmer det seg med stormskritt. Det neste som må gjøres er å slipe ned så det blit glatt som en skøytebane. Og tilden jobben har jeg flere typer verktøy jeg vil bruke. Starter med en bandsiper med 60 grov for raskest å få unna det grøvste så hakk og stygge merker blir borte. Finèren er 2,5 mm tykk så det er litt å ta av. Bandsliperen jeg bruker ser sånn ut:



    Da jeg følte at 60 grov var ferdig med den jobben det skulle gjøre gikk jeg over til 180 papir. Dette pappiret skulle ta unna for de merkene 60 pappiret lagde. Nest pappir var 240 som det siste jeg brukte på bandsliperen.

    En bandsliper er en robust og grov maskin som river for mye opp i treverket til bruke for den fineste finnish. Det handler om å prøve seg frem og jeg lagde meg en prosedyre etterhvert som slipearbeidet skred fremover. Neste makin ut var en plansliper som er mye mer skånsom med materialene. Her et bilde av den:



    Startet her med 120 pappir for deretter å bruke 240 til slutt. Etter dette begynte det virkelig å bli glatt og fint, treverket fikk nå en helt annen glød, men jammen er eik hardt å slipe på. Dette var slitsomt for "bærpellerane" og når sola varmer som værst på utsia renner svetten som en sil. Det gjør seg med en kald Faris da! ??? .....Ikke alkohol når en driver med motorisert redskap :eek:... :(

    Til slutt brukte jeg litt handmakt nærmere bestemt en slipefil som jeg har kjøpt på Biltema. Denne har jeg brukt veldig mye og er fin til store flater. Et bilde av den også:



    Denne brukte jeg til den absolut siste finish med et 320 pappir og da ble det så blankt at det nesten gikk ann å speile seg i den. Det ble faktisk gjennskinn av lyset.

    Dette var nest siste arbeidsoperasjon før høyttalerene er ferdig :) :) 8)

    På apsolutt siste finish har jeg valgt å bruke olje fra LIBERON, den som heter FINISHING OIL. Den jobben tar jeg på terrassen under den store markisa, for her skal det nytes 8) 8) 8)
    Men først må dem gjøres skikkelig reine. Jeg støvesugde først og så blaste jeg dem reine med trykkluft etter at jeg hadde kjørt dem på utsiden av garasjen. Til slutt var jeg en tur i "barskapet" og fant frem denne flaska:



    ??? Kanskje jeg har posta i feil tråd. Den skulle kanske vært i "Hva har vi i glasset i dag" ;D ;D
    Tror den egner seg best på kluten, jeg, og så på høyttalerene. Dette for å fjerne siste rest av smuss og fett. Da er det vel bare å sause dem inn, etter gode råd fra møbbelsnekkeren.





    Olja helte jeg opp i ei malingstro for det syntes jeg var veldi greit og jobbe med og første strøk brukte jeg en malekost. Det trakk godt inn til å begynne med så jeg lot det gå ca. et kvarter mellom hvert strøk helt til det ikke ville trekke inn mer. Viktig å passe på at det ikke blir sig så jeg brukte kosten til å stryke ut en god stund etter siste strøk. Lot det tørke til dagen etterpå.

    Rubbet lett ned med et 400 våtslipepappir. Tørket over med rødsprit for å få det reint før jeg gikk på med ole igjen, men nå brukte jeg en svamp. Med den er det lettere å ha kontroll med sig og en legger ikke på for mye av gangen. Etter noen omganger med ole ser det ut som det her:







    Jeg er ikke helt fornøyd med finishen etter ca 5 - 6 omganger med olje. Det er ikke gjennomherdet så jeg vil la dem få en god stund til det før jeg vil pusse ned til dem blir helt slette og så legge på et strøk til. Da står valget mellom å la dem være blanke eller matte dem litt ned med en stålull fra LIBERON som ser sånn ut:



    Jeg har prøvd den mellom strøka og dette kan bli veldig pent. Dette blir litt smak og behag. Lar dette ligg å modne litt for det haster ikke. Kom gjerne med innspill hvis det er noen som har erfaring eller meninger.

    Hvis ikke jeg husker helt feil så er vel neste arbeidsoppgave og frakte dem inn i stua og koble på kabler for signal inn, eller husker jeg feil? ??? ... ;D ...... 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

    Da får jeg bare takke for oppmerksomheten og er det noe dere lurer på så er det bare å spørre!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D






    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert, flott og imponerende! Hvordan spiller de, nå da? :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for at du delte byggingen med oss. Et virkelig vakkert stykke arbeid. :)

    Ikke glem å komme med lytteinntrykkene da!

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Du verden. Dette var flott. ;)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Virkelig en flott tråd dette!

    Personlig ville jeg gått for å matte dem ned litt. Jeg synes en matt overflate ofte lar spillet i treverk/finér komme bedre frem.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    vow :)

    Kjempe flott prosjekt, du må gjerne kommentar om lyden, særlig hvordan bassen lyder. Har hørt disse i en veldig kort tid i Danmark og synes midd og toppen spiller særlig godt sammen. Dynamikk og åpenhet var det første der kom opp i mitt hoved. Det var litt for kort tid for meg til å konkludere mere om lyden.

    mvh
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    Virkelig en flott tråd dette!

    Personlig ville jeg gått for å matte dem ned litt. Jeg synes en matt overflate ofte lar spillet i treverk/finér komme bedre frem.
    Jeg har vært inne på samme tanken. Dem er blanke nå og jeg syntes dette blir litt for mye "jalla" som jeg kaller det. Som matte blir det liksom mer HIGH-END og det er jo det jeg liker ;)

    Fikk tatt noe bilder ute før jeg kjørte dem inn i RAW-format så filene blir litt store for å leges in her. Skal få tatt noe ny!

    Det kommer en beskrivelse av lyden etter hvert. Sånn i første øyekast må jeg bytte noe ytstyr/kabler. Men du verden, her er det nærvær, innsyn, utklingning og dynamikk.


    MVH
    Jon Øystein
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Fikk tatt noe bilder ute før jeg kjørte dem inn i RAW-format så filene blir litt store for å leges in her. Skal få tatt noe ny!
    Jeg tar alle bilder i RAW. Dersom du har photoshop eller lignende så kan du lagre " for web" - da kan du justere filstørrelsen under lagreprosessen.

    Sonny
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Fikk tatt noe bilder ute før jeg kjørte dem inn i RAW-format så filene blir litt store for å leges in her. Skal få tatt noe ny!
    Jeg tar alle bilder i RAW. Dersom du har photoshop eller lignende så kan du lagre " for web" - da kan du justere filstørrelsen under lagreprosessen.

    Sonny
    Jer har ikke Photoshop enda men det kommer eter hvert. Er helt fersk i gamet med digital speilreflek. Ser at det kan være greit å ta noen kurser. Sambon har også kjøpt seg speilreflek men har desverre blitt kreftsyk så det er vel andre ting som betyr mer akkurat nå. Det ser heldig vis ut som dette går veldig bra.

    Spanderte på meg en ny linse fra Tamron, 18 - 270 piezo elektrisk. Jeg syntes den er helt rå.

    MVH
    Jon Øystein
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kjempeprosjekt og fantastisk presisjon i arbeidet - full på høyde med det beste fra utlandet ;D
    Blir litt misunnelig når jeg ser slikt...

    Ville bare si at høyttalerne krever lang innspillingstid, i allefall 200timer+ før det virkelig begynner å løsne.
    Om det låter som en god gammeldags radio i mellomtonen i starten (noe vi syntes det gjorde på en kompis sine DTQWT-er) så er ikke noe nødvendigvis galt - det det altså bare å vente litt :)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Ville bare si at høyttalerne krever lang innspillingstid, i allefall 200timer+ før det virkelig begynner å løsne.
    Dete har jeg merket. Hadde dem ine for prøvespiling før jeg finerte og jeg skjønte ikke hva som var feil. Justerte høyttalerne opp og ned men ingen ting hjalp. Satte først på hjul/trinser (samboeren ønsker å kunne flytte på dem når hun vasker/støvesuger) for så å få handlet inn soundcare som står på nå. Det siste syntes jeg hjalp noe. Plutselig for noen dager siden ble det en klarhet som ikke har vært der før. Tror jeg har passert 150 timer men føler at dem ikke er der helt ennå.

    Du sier ca. 200 timer så da får jeg slå meg til ro en liten stund ennå ;)

    Er det noen som kunne tenke seg å komme for en lytt (bor i nordre Vestfold) og som bor i nærheten får dere sende meg en pm så skal nok det la seg gjøre. Greit med flere ører som hører!


    MVH
    Jon Øystein
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Med liberon finishing oil kommer jeg alltid opp i 12-15 støk med god tørketid og pussing med ståltråd mlm hvert strøk før jeg er fornøyd. Da får man en dyp og "myk" finish som jeg liker godt.
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Med liberon finishing oil kommer jeg alltid opp i 12-15 støk med god tørketid og pussing med ståltråd mlm hvert strøk før jeg er fornøyd. Da får man en dyp og "myk" finish som jeg liker godt.
    Takk for tipset.

    Anbefaler du dette både med blank og matt finish?


    MVH
    Jon Øystein
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.852
    Torget vurderinger
    3
    fantastisk flotte høytalere ble det :) Gratulere med flott gjennomført prosjekt.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Ja hva kan man si?

    Jo, det er bare å gratulere med et helt eksellent prosjekt.

    Dette er noe av det beste jeg har sett.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Slenger meg på og grattulerer med flott og gjennomført prosjekt!!
    Finish som det skulle vert kjøpt i byen;)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er samstemte tilbakemeldinger dette her :)

    Lekkert byggverk - helt på høyde med det beste fra utlandet - grattis med et flott prosjekt!!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette vil jeg høre siden jeg selv spiller på samme Jantzen element.
    Meget pent utført arbeid.

    Håvard
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    JEG MÅ BARE FÅ TAKKE ALLE SOM HAR FULGT MED PÅ BYGGEPROSJEKTET MITT OG FOR KJEMPE FINE TILBAKEMELDINGER PÅ ARBEIDET JEG HAR LAGT NED :) :) :).

    DET ER ALLTID HYGGELIG Å FÅ TILBAKEMELDINGER OG I HVETFALL NÅR DEM ER AV DETTE SLAGET. DET HAR OGSÅ VÆRT HYGGELIG Å KUNNE DELE PROSESSEN MED DERE OG AV MINE ERFARINGER SOM KOMMER ANDRE TIL GODE SOM ØNSKER Å BYGGE SEG ET PAR DTQWT. 8) 8) 8)

    I går da jeg satt å lyttet til musikk skjedde det noe i bassen, ja forresten i hele lydbildet, men spesielt i bassen. Det ble strammet opp så til de grader. Bassen kom MYE mere frem og kikk KJELLERDYPT.
    FYTTI RAKKERN Å DET SPILLER NÅ!!! 8) 8) 8)
    Jeg har ikke telt timer men et sted mellom 150 - 200 timer vil jeg tro disse høytalerene har på baken nå. At det skulle ta så lang tid hadde jeg ikke trodd. Denne tiden har vært en smertefull prosess rent mentalt. Lyden var rett og slett ullen til å begynne med. Det var liksom ingen ting som stemte. Flatt, kjedelig og uengasjerende er en mer dekkende betegnelse for lyden.

    Min samboer ønsker å kunne flytte på høyttalerene når det skal vaskes, så jeg tenkte OK for jeg vil ikke være vanskelig. Praktisk er det også når disse beista skal flyttes. Har ike veid dem men annslår vekten til 55 kg +-. Dermed gikk turen til vår kjære venn Clas Ohlson for kjøp av disse



    Disse høytalerene er avhengig av en viss avstand til gulvet ,mærmere besemt 40 mm er det som er anbefalt. Disse hjulene bygger 35 mm så jeg måtte legge mellom en platebit. Så tenkt så gjort som dere ser. Var redd for at disse ville lage merker i parketten da hjula er av hard plast, så jeg monterte like godt 5 stk under hver høyttaler. Fikk rulla dette på plass med resultat at det ble noen spor etter meg :eek: som jeg tenkte. Men lyden ble det ikke noe forandring på :( :(. Så da begynte fantasien å løpe kan dere tro! Kan det være kablene, CD-spiller, forsterker eller hva??? Troels sa at han bruker de samme røra (6c33cb) som meg og det fungerer helt utmerket. Prøvde deretter å senke høyttalerene for å se om det fungerer noe bedre. Jeg fjernet platebitene mellom hul og høyttaler. Heller ikke dette ga noe psitivt resultat. Lyden ble bare enda feitere og ullen.

    Kanskje spikes kan gjøre susen var tanken jeg da fikk. Alt må jo prøves. Bestilling sendt til Dynabel på Soundcare og dette kom på posten etter noen dager og disse ble montert.



    Jeg valgte den typen med 8 mm skrue/islagsmutter.....ikke fatter for det psser ikke ;D Kan vel hende lyden ble noe strammere etter dette men ikke noe store forandringer. Justerte litt opp og ned på høyden her også uten at det helt store skjedde. Bestemte meg i hvertfall for at dette skulle få stå på spikes, åkke som :eek:... 8) Det var ike så mange dagene dem fikk stå på spikes før det begynte å skje noe i toppen. Det ble klarere, strammere og mere rom rundt artisten, men i bunnen var det fortsatt ullent og tamt og dårlig definisjon. Jeg trodde dette var det endelige gjennombruddet så jeg trodde fortsatt at jeg måtte bytte kabler eller bytte ut noen komponenter for å få noe greie på dette. Det er vel ca en uke siden det løsnet i topen nå og i går løsnet det i bunnen.

    Er dette det endelige, eller er det mer som kommer til å løsne?


    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Så - du har selvvaskende hus du også? 8)
    Da behøver du vel bare å ta hensyn til lyden? Kremt...... muligens på tynn is, men sånn er det vel. ::)

    Man må prioritere riktig!

    Sonny
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Så - du har selvvaskende hus du også?
    Her kaller vi det for HUSHOLDNINGSMASKIN - bare kos med den en gang i mellom og den går av seg selv! ;D ;D ;D 8)

    Vi liker samme musikken begge to så sånn sett er det veldig greit. Hun er plaget med en sykdom i øret som går på hørsel og balanse så det å spille høyt når hun er hjemme, går ikke, men når manner er hjemme alene, da ;D ...koser jeg meg 8)


    MVH
    Jon Øystein
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil bare sige takk for at du vil dele prosessen med oss, har selv stor lyst til å prøve dem en dag.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Får referere min kompis: "De blir bare bedre og bedre" og det er l e n g e siden jeg var der sist å hørte. Så ja, jeg antar de krever sitt og at tingene stadig vil falle mer på plass. Da jeg skrev 200+ timer til det begynner å løsne, så mente jeg begynner og ikke ferdig innspilt :D.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Claes har bedre jul enn dette.
    Jeg har selv 5 hjul under min stereobenk, tross alt nærmere 100 kg inkludert benk.
    Jeg kjøpte en annen type på Claes som var laget av gummi, lett å kjenne igjen da en kan klype på hjulene. Da finner en fort ut at de er laget av mykt materiale. Mer skånsomt for guilv og lyttemessig snaker vi jo om myk demping ;)

    Håvard
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Karlinn skrev:
    Jeg vil bare sige takk for at du vil dele prosessen med oss, har selv stor lyst til å prøve dem en dag.
    Ja hva venter du på. Her er det bare "LØP OG KJØP"!


    Får referere min kompis: "De blir bare bedre og bedre" og det er l e n g e siden jeg var der sist å hørte. Så ja, jeg antar de krever sitt og at tingene stadig vil falle mer på plass. Da jeg skrev 200+ timer til det begynner å løsne, så mente jeg begynner og ikke ferdig innspilt .
    Da får jeg vel bare smøre meg med tålmodighet, da. :eek:

    Men jeg kan spile musikk mens jeg venter? ;D

    Det er no om den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, men jeg orker ike vente i all evighet! 8)

    Claes har bedre jul enn dette.
    Dette er jeg fulstendig klar over. Dem kunne ikke være høyer enn 40 mm for å få plasert dem under høyttalerene. Jeg kunne selvfølgelig kjøpt noen som var større og lagd til noe på utsiden men da hadde det gått på bekosning av plassen. Ikke tror jeg det hadde blitt særlig pent heler. Smak og behag. Dete er store høyttalere å ha i ei stue og det er ikke bare jeg som bestemmer her :eek:


    MVH
    Jon Øystein
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    jonstran skrev:
    [Da får jeg vel bare smøre meg med tålmodighet, da. :eek:

    Men jeg kan spile musikk mens jeg venter? ;D

    Det er no om den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, men jeg orker ike vente i all evighet! 8)
    Tror du kan ta det helt med ro - helt sikker på at du blir strålende fornøyd om du gir de noen timer til.
    Og ja... hvorfor ikke slå ihjel tiden med musikk?! :)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått "trylla" litt med de bildene som jeg var så "uheldig" og få tatt i RAW-format.
    Har lasta ned en prøveverson av Photoshop Elements 9 og der var det mulighet for konvertering til jepg-formatet på en veldig enkel måte. så derfor - vips, her kommer noen solskinsbilder av "barna" mine:


















    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    tols1

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2006
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Ja her er det bare å menge seg med resten av gratulasjonskoret, disse ble sinnsykt flotte :eek: Kunne du si litt mer om selve lyden? Er de silkemyke eller skarpe med snert? Er mellomtonen tilbaketrukket eller frempå? Holografi? Osv?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.838
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Må bare si det igjen, det er herlig å se det flotte resultatet.
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Kunne du si litt mer om selve lyden?
    Disse høyttalerne trenger mang, mange timer før det løsner ordetelig etter det jeg har blitt fortalt av en som har hørt disse hos en kompis, i et tidligere innlegg her. 200 timer +. Har ikke brukt stoppeklokke men jeg anslår at mine ligger rundt 170 +/-. Kan jo begynne med å si litt om det som dem blir drevet av. Har 2 anlegg hvor det ene blir brukt daglig i forbindelse med TV-titting og det andre når jeg virkelig skal kose meg med musikken.

    Anlegg 1 for TV: ECI-1

    Anlegg 2 for musikk: BAT VK-31SE m/SUPERTUBE + BAT VK-55 m/CVC PREMIUM 6SN7GT (ifølge Motron det beste signalrør for musikk)

    SIGNALKILDER: EMC-1 oppgradert med kit 1 (UP NÆRT FORESTÅENDE)
    OPERA CONCONANCE LP 1,0 m/RIAA OPERA CONCONANCE CYBER 40

    KABLER ER BLACK MAGIC REVELATION SIGNAL. OG GIANT HT. FAT LMS POWER + SUPRA

    Det er nå sånn at denne VK-55 blir det en liten "lunk" ;D i etter en liten stund så den må stå under "åpen himmel" når den er i bruk og madammen syntes ikke den var noe pen og se på ??? :(. Den fikk ikke innvilget fast plass i stua :eek:. Den står for tiden på et eikeplate med hjul som jeg drar frem og tilbake mellom "rommet mitt" og stua. Litt jobb med omkobling av kabler er det også. Overhode ingen god situasjon i lengden. Neste gang vi bygger nytt hus blir det garantert eget lytterom, uten diskusjon! :eek: ;D

    Lyden nevnte jeg litt om for ett par innlegg siden men jeg kan si litt nå også. Ellers ønsker jeg å få litt tid før jeg kommer med en mer utfyllende kommentar. Med alt det maset fra dere rekker jeg ikke annet enn å spise, sove og svare dere mens musikken spiller i bakgrnnen ;D ;D ;D

    Lydbildet nå er detaljert med en helt fantastisk mellomtone. Bassen har vært fraværende helt til for noen dager siden. Den løsnet med et brak, nærmest. Den går kjellerdypt og jeg kjenner den i mellomgulvet på enkelte innspillinger. Lydbildet henger mye mere sammen nå enn første gangen jeg koblet dem opp. 3-D og nærvær av artisten, det er nesten so å ha intimkonsert hjemme i stua. Mellomtonen er heller frempå uten å bli aggressiv. Fin utkligning.

    Etter som jeg har forstått er disse høyttalerne i utvikling i mange tiler enda og det merker jeg. Jeg bytter stadig mellom to typer forsterkere også nå. derfor trenger jeg lengere tidtil å lytte med BAT'en. Jeg skal prøve å notere under vis slik at dere får en fyldig raport å tiden er inne for det.

    Dere hører fra meg! 10 kniver i hjertet ;D ;D ;D


    MVh
    Jon Øystein
     

    tols1

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2006
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Ja vi maser fælt men du får ta det som et tegn på interesse og engasjement :)

    Bra beskrivelse, noe sånt jeg var nysgjerrig på ja. Flott :) Får bare mer og mer lyst til å bygge et par.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn