DTQWT MK II, en byggetråd fra A til Å

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10
    Fantastisk. Arbeidet ditt er på et meget høyt nivå. De fotoene kan vi bruke på produktinfoen (til Trimfix, spraylim som du har brukt).

    Dvs fotoene kan "veksles" inn i en kartong med diverse produkter, stort sett fritt valgt, hvis du vil? ;)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette var et flott utført arbeide. Det er ikke bare danskene som kan vise til et godt møbelhandverk ;) Var på tanken og bruke skinn eller skai på frontplata på mine høyttalere. Men når man ser på denne 8 kantete PHL Bass elementet så er det ikke bare og frese hullet større og få en innbrettkant for kledning. Så må jeg samtidig legge et tykkere finer på sidene. Kan la seg gjøre. Men må få riktig ''ånna'' da, eller vente til neste prosjekt :eek: mvh Guit
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa. Vannvittig strøkent arbeid. 8)
    Prøvde å skrive noe jeg også, men ble noe målløs.
    Fantastisk fint arbeid.
    Hva slags terminalplater bruker du? WBT eller fake WBT lookalike?
    Åssen fikk du til skråfresingen til terminalene?

    Håvard
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må bare takke alle for den fine tilbakemeldiga på prosjektet mitt 8) 8) 8) 8) 8)
    Det blir nesten for mye av det gode :-[




    Hva slags terminalplater bruker du? WBT eller fake WBT lookalike?
    Ta en titt på disse:
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=091-632

    http://www.parts-express.com/wizard...AT&srchCat=824&CFID=23991977&CFTOKEN=60864001

    Åssen fikk du til skråfresingen til terminalene?
    Da brukte jeg en fres med 45 gr og kulelager på. For å komme så langt ned som jeg trengte tok jeg av kulelagere. Da sitter det igjen en tapp me invendig gjenger so jeg lot følge kanten rundt. Må ta det veldig med ro når ikke kulelageret er der så det ikke går gæli. Tunga rett i munnen, hvis du klarer ??? og ikke bit :eek: 8) ;D

    Da skal det gå bra 8)
     

    Animator

    Medlem
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    jonstran skrev:
    Jeg må bare takke alle for den fine tilbakemeldiga på prosjektet mitt 8) 8) 8) 8) 8)
    Det blir nesten for mye av det gode :-[
    Med så bra arbeid, så kan det ikke bli for mye av det gode!!

    Har siklet noe helt vanvittig på disse DTQWT tingene fra før..
    Hadde klart å legge det litt tilside, men du klarte f**n å fyre opp under gamle drømmer! ;-)
    En lekker løsning du fant der, med sky/skinn, om det blir noe av min drøm,
    så stjeler jeg nok den ideèn..
    Om jeg ikke går for denne:



    Nok en gang, flott arbeid!! =)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Animator skrev:
    jonstran skrev:
    Jeg må bare takke alle for den fine tilbakemeldiga på prosjektet mitt 8) 8) 8) 8) 8)
    Det blir nesten for mye av det gode :-[
    Med så bra arbeid, så kan det ikke bli for mye av det gode!!

    Har siklet noe helt vanvittig på disse DTQWT tingene fra før..
    Hadde klart å legge det litt tilside, men du klarte f**n å fyre opp under gamle drømmer! ;-)
    En lekker løsning du fant der, med sky/skinn, om det blir noe av min drøm,
    så stjeler jeg nok den ideèn..
    Om jeg ikke går for denne:



    Nok en gang, flott arbeid!! =)
    Da er det jo ikke noe å lure på, bare å klemme i vei og arbeidsbeskrivelsen ligger rett forran deg ;) Å lage høyttalere er bare morro!

    I tilfelle du bestemmer deg, LYKKE TIL!
     

    Animator

    Medlem
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    jonstran skrev:
    Da er det jo ikke noe å lure på, bare å klemme i vei og arbeidsbeskrivelsen ligger rett forran deg ;) Å lage høyttalere er bare morro!

    I tilfelle du bestemmer deg, LYKKE TIL!
    Jeg har nok et par andre høytaler prosjekter som har stått stille en stund i garasjen, som må fullføres først..

    Et sett bokhøytalere (Viser til påbegynt prosjekt tråd på avforum) http://tinyurl.com/ThanXdiy
    Får kanskje fullført de denne sommeren, har vært litt for kaldt i vinter. ;-)
    Edit:(Ser at jeg må endre plasseringen på spolene på delefilteret jeg også)

    Ellers ligger det 4 XXLS elementer som venter på to kasser, samt et par Bash 500 til dette..
    Så jeg får vel henge i litt med dette først.. ;-)

    (Burde vel også finne nytt hus, slik at jeg kan skylde på større stue trenger bedre utstyr...)


    Men, takk for en meget bra prosjekt tråd som absolutt inspirerer! =)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Hello fans, here i'm back again! ;D

    Det har blitt en stund siden men her kommer det litt bilder igjen.

    Jeg har bestilt eikefiner og den har kommet og den ser sånn ut:


    Dimensjonen på den er 2,5 mm tykke, ca 150 mm brede og lengen er ca 3m. Dette er en type finer jeg ikke har jobbet med før men dette tror jeg kan bli kjempefint. Den er grovskjært og må pusses en del etterpå så da er det "kjekt å ha" en elektrisk plansliper. Ble anbefalt tokomponent epoxylim hvor jeg skal blande i noe slags fiberpulver som jeg fikk av denne møbelsnekkeren. Blandingen skal bli omtrent som majones-konsistens. Limet jeg skal bruke ser dere her:


    Den fineren jeg har brukt før og som jeg tror de fleste bruker til høyttalere er den som kommer i store ark med en tykkelse på 0,6 mm x 1224mm x 2750mm. Denne er vel noe raskere å jobbe med. Det gjør ikke noe det om jeg bruker ei uke lengere tid pga. den fineren, jeg har ikke dårlig tid :eek: ::)

    Her kommer litt om hva jeg har fått utrettet den siste tiden ute i garasjen.
    Det er frontene som har fått opmerksomheten nå. Det første jeg har gjort er å frese ned ett spor på toppen for en liten eikelist , slik som Troes har gjort det. Skal også kle fronten med vinyl og da er det fint å avslutte på toppen med en liten list. Her kommer det noen bilder fra den prosessen:



    Til dette arbeidet bruker jeg "skrinet med den røde løperen ;D


    Lar det være igjen et par mm som jeg skjærer vekk med stanleykniven.


    Og da blir det så her.



    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Har mer bilder på lager her så det er bare benke seg ned med kaffen ved web'en :) :)

    Det må freses ut til elementene og da blir det litt reprise fra det jeg gjore på ryggen. Her noen bilder:



    Så var det dette med nøyaktighet :eek: ;) 8) Greit å test litt først.



    Her ser dere også at jeg har borret til skruehullene. Veldig smart løsning hvor en skrur ned en slaks skrue med invendig gjenger for monteringsskruen til elementet.



    Her ser dere et nærbildet. En liten skvet med lim før jeg skrur den ned så sitter den. Må bare passe på å skru den under toppen av flensen så ikke elementet blir liggende å ri på den. Dette også for å få det tett.



    Viktig å prøve underveis. Tar ingen ting for gitt.



    Utfresinga til JA-8008 er det bare en sjanse i og med at den skal ligge i et spor som går gjennom waweguden til diskanten. Kjedelig å måtte bestile nye. Var litt uheldig med den første og komm 3 mm for dypt. Freste meg en ring på 3 mm av ei ny plate, som passa ned i utfresing. Limte den fast og etterjusterte høyden. Dette ble hel fint. Årsaken til uhellet var at strammeskruen for hødejusteringa på fresen ikke var stramma godt nok til. Det gikk bra med nr. 2.







    Jeg prøvde fronten på kassa og det så veldig fint ut i forhold til stiverne. Ingenting ser ut til å komme i konflikt med elementene.



    Elementer montert for å se om det er plass for vinyl. Har noen remser liggende for dette formålet og kan kostatere at dette blir som det skal :) 8)




    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Fantastisk presisjons arbeid du legger ned her.
    Dette er en høytaler jeg virkelig gleder meg til å se, når den blir ferdig :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må bare henge meg på Nicco her. Fantastisk jobb. :)

    Sonny
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    En virkelig flott byggetråd! Godt at du tar deg god tid, så glemmer du ikke så lett å ta bilder underveis :)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Fantastisk arbeide du har gjort her,fikk virkelig lyst til å bygge meg nye høyttalere nå.

    Dette kommer jeg til å følge nøye med,gleder meg til sluttresultatet.

    Mvh draapen
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    J.Finvaag skrev:
    Parts-express har i hvetfall mange typer WBT terminaler og utenatt jeg er sikker tror jeg det er standard størelser på gjenomførigene. Ta en titt på linken jeg legger ved.


    http://www.parts-express.com/wizard...AT&srchCat=107&CFID=23991977&CFTOKEN=60864001

    MVH
    Jon Øystein
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Takker alle for hyggelig omtale.

    Artig at det jeg gjør inspirerer andre til også å bygge høyttalere. Håper ikke jeg dreper all inspirasjon nå men det var mere arbe enn jeg trodde. Men når det er sagt, dette er bare GØY! Og når dem står i stua som en del av møblemanget og det kommer hærlig musikk ut og høyttalerene blir "borte" og du bare sitter å lytter til musikken. Da er livet herlig dere! 8) 8) 8) Og du kan si til deg selv, disse har jeg lagd (ja vel da, litt hjelp! :eek: ;) ;D)

    Jeg får videre i programmet. Må slutte med å dagdrømme! ;D

    Nå begynner ting virkelig å ta for her. Tid for å finne frem noen kabler. Jeg har gåttm til innkjøp av nye kabler for de skolissene som følger med har jeg ikke sansen for. For bassene har jeg vært på Hifi-klubben og kjøpt Van den Hul.



    Denne kabelen består av kobber som er forsølvet. Jeg var litt heldig. Det var tomt på rullen i butikke, men ekspeditøren tok seg en tur på lageret og fant to ulike lengder på tilsamme 3 m og det var det jeg trengte. I og med at dem var delt i to ulike lengder betalte jeg bare for 2 m. Er det det vi kaller hell i uhell. :)

    På Dynabel var jeg å kjøpte banan plugger fra Inakustic i sølv. På disse Eminence elementene er det skikkelige skruterminaler. Jeg liker å ha muligheten til enkelt å få tilgang til innsiden av kassa, så derfor velger jeg å gjøre det på denne måten med å bruke bananplugger. Og alle materialene jeg bruker er av meget god kvalitet.


    Her ser dere bananpluggene



    Bassene er koblet i serie med hverandre. Pluss-ledningen skal kobles på det øverste elementet og minus derfra går til pluss-polen på det underste elementet og minus-ledningen kobles så til det underste elementet. I tillegg til den kabelen som går til elementene skal det være en liten såkalt jumper som skal gå mellom elementene.

    Lodding av pananplugger på jumperen




    Her ser dere begge jumperene ferdige


    Da er det bare å prøvemontere kablene på den ferdige ryggen som elementene er montert allerede




    Det kommer ikke noe lyd jo??? :eek:..... ;D


    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Den midtre seksjonen på fronten er frest ferdig og skal kles med vinyl. Dette må gjøres før jeg monterer eikestavene ytterst på fronten. Disse må jeg lage en jigg til for å frese ut for JA8008 elementet og for å finne den eksakte størrelsen på disse eikestavene må jeg vente til etter fineriga også.

    Her er noen bilder fra liminga av vinylen på fronten. Dette blir bare en liten repetisjon, men allika vell:

    Jevnt og godt lag med lim er sprayet på og så ruller jeg vinylen på mens jeg trykker ned og godt rundt kantene. Det er viktig at den fester seg godt i kantene for der har det let for å bli ei "pølse".


    Deretter får det ligge i press til dagen etter.


    På kantene måtte jeg maskere og dekke til så jeg ikke fikk lim på steder det ikke skulle være. Viktig å rulle vinylen ned lags kanten. Brukte noen trelister som jeg brukte tvinger på. Skrudde dem først forsiktig fast og slo forsiktig med en hammer/klubbe for å få strekt vinylen best mulig over kanten.


    Etterpå var det bare å skjære ut for elementene.

    Da er det klart for demping, kabelføring og montering av delefilter. :)


    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det tid for demping (eler isolering - spilling av musikk blir helst bedrevet på den kalde årstiden og da er det viktig med god isolering ::) :eek: :eek: .... ;D ) og montering av internkabel. Ting begynner virkelig å dra seg til og nå begynner jeg å kjenne sommerfuglen våkne til live i mageregionen. Det er nå og utover at kosearbeidet tar til 8).

    Først et bilde av tom kasse


    Jeg har valgt å bruke dempefilt (Kjøpt på Biltema) og litt akustiluks.


    Her er en tegning over hvordan dempinga skal være. Det grønne er filt og det gule ilustrerer akustilux. Så da er det vell bare å sette igang ;)


    Inakustik er valgt som internkabel for diskant og JA 8008


    Bassfilter er montert og huller for kabel er klart. Kabelhullene borret jeg først med et stort bogg ca 10 mm inn deretter borret jeg med borr tilsvarende kabelen som skal gjennom. Det store hullet som går halvveis gjennom er for å fylle med TEC 7 så det blit tett.


    Spraylimet fungertet veldig fint også til montering av dempefilt. En kjempetakk til HEL som tipset meg om dette limet ;). Brukte stiftemaskin enkelte steder så jeg er sikker på at det henger på plass, for bestandig!




    Liten kloss er kappet til og limt for å holde kabelen på plass


    Kabelgjennomføringer. Ett sett til elementene og ett sett til terminalene







    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Kabler, dempemateriale og delefilter er på plass, så da er det vel bare å lime fast den siste sideplata. Nå må alt være på plass. Legger ved noen flere bilder fra kabel og loddearbeidet.







    Da er det på med sideplata som er ferdig med dempemateriale. Den er prøvd og detter på plass uten at det kommer dempematerialet i klem 8)


    Da er det bare å få på lim og sette i klem og vente til det tørker.




    Sånn ser det ut fra baksiden og inn i kassa, eller kanskje det begynner å bli en høyttaler ;) 8)


    Klar for finèring!!! :eek: 8)





    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle sammen, lenge siden sist ::)! Jeg får prøve å finère litt for dere :)!

    Her er litt av utstyret jeg skal bruke og finèren.



    Finèrremsene er ikke rette så dette må skjæres til og høvles rett så det passer sammen uten for store glipper. Da er det "kjekt å ha" en liten høvel



    Det må også tas hensyn til mønsteret. Prøver å få det sånn nogenlunde likt på alle fire sidene. Jeg syntes nå det kan bli det fineste. Og det samme gjelder for toppene (der som det ofte blåser ;D ).



    Dette er nøyaktighets arbeid. Men her er det viktig å bruke litt tid for å få så fint sluttresultat som mulig. Den lille høvelen var veldig fin til dette arbeidet, bare stilte den til å ta veldig lite. Til slutt brukte jeg et pussebrett med fint sandpappir. Den første remsa la jeg inntil en rettholt for å være sikker på at den ble så rett som mulig. Da var resten bare plankekjøring ;)! Disse remsene må lages med godt overmål for da bruker jeg fresen til slutt rundt kanten.



    Som dere ser har jeg maskert rundt høyttaleren for ikke å få lim der det ikke skal være lim ::). Også et par "kikkerter", for da er det ikke min feil at det går skeis ??? ;D!

    Da er det liming som står for tur. Limet er et komponent epoxylim, West System, som møbelsnekkeren anbefalte meg å bruke. Lukter som araldit. Det er veldig viktig med rett dosering så jeg måtte ha et pumpesystem. Veldig greit og enkelt, ikke minst reinslig å bruke. Blandes 1:1



    Jeg fikk med en Filler,



    brukes ved laminering, dette er fiber som skal blandes i limet for å gjøre det sterkere. Ble anbefalt å bruke hansker da mange får en reaksjon ved hudkontakt.
    Blander først limet uten filler som jeg ruller på med malinsrull. Blander så i filler til det blir tilnærmet majones i konsistens. Dette drar jeg utover med en tannsparkel og da blir det så her:





    Tid for å legge ut finèren. Den er litt bua så den er ikke så lett å legge utover når en er alene. Brukte tvinger og la på et par pakker med fliser (kjekt å ha :)) på den ytterste remsa og da var det bare å legge på neste å trykke intil, legge på noe tungt. Den samme prosedyre med den neste osv, osv. Hos meg ble det seende ut så her:



    Dette må tørke under press i ca 9 timer eller til dagen etter som jeg praktiserte, like greit med en liten pause ;)



    The day after!




    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Du er tøff som tør å ha fliser i hus uten å får ordre om å bruke dem? 8)

    Det er kjempebra at du dokumenterer så grundig. Det gjør at jeg virkelig har lyst til å prøve meg på finering. Kommer nok til å være flue på veggen til siste innlegg.

    Sonny
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Du er tøff som tør å ha fliser i hus uten å får ordre om å bruke dem?
    Jamen, ser du ikke at flisene er i bruk da! ;)



    Det er kjempebra at du dokumenterer så grundig. Det gjør at jeg virkelig har lyst til å prøve meg på finering.
    Den finèren som kommer i store ark er mye lettere å jobbe med. Den jeg bruker må tilpasses og etterpå må det slipes ganske mye. Den jeg bruker nå er det en veldig fin glød i, ser nesten ut som det er masivt treverk og er mye biligere.


    MVH
    Jon Øystein
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.685
    Torget vurderinger
    10

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du kjøpt fineren?
    Kjøpte det gjennom møbelsnekkeren og han får det fra Oslo Finerfabrikk.

    Sist kjøpte jeg lignaflex gjennom Nors tre- og finerimport men der far det ikke mulig å få kjøpt noe mer, grunet finanskrise :( :(.


    MVH
    Jon Øystein
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Min gamle far på 82 sier at han har flere ruller med 0,8mm finér liggende fra midten av 60-tallet. :eek:

    De skal ikke få lov til å ligge så mye lenger.

    Sonny :)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Min gamle far på 82 sier at han har flere ruller med 0,8mm finér liggende fra midten av 60-tallet. :eek:

    De skal ikke få lov til å ligge så mye lenger.

    Sonny :)
    Da bør du sjekke at dem ikke har blitt for tørre for da har det lett for å sprekke.

    Da er det ingen ting å vente med, det er bare å kjøre i vei ;) Bare husk å gi oss en byggetåd, vi liker det vet du ;)

    MVH
    Jon Øystein
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner det å ta form her og skimter et lysglimt i enden av tunellen 8).

    Bak på høytaleren er det en kaqnt på 12 mm som ikke er dekt. har vært å kjøt en eikelist for utvendige hjørner som måler 12 mm invendig. Skjærte av den ene kanten og høvlet den ned så det blir en flat list. Jeg kjøpte denne pga tykkelsen som bare er 2 mm og for å få med avrundinga i knekken på lista. Vil ikke at den skal bygge for mye ut. Legger lista med avrundinga inn mot elementene for å få en pen avslutning. Lista stikker noe ut over kanten som jeg høvler av og pusser ned. I hjørnene skjærer jeg 45 grader og til det bruker jeg en manuell gjæringsag. Det mest nøyaktige jeg har. Sluttresultatet ble veldig bra, syntes jeg selv da! Limer med West System epoxylim. Da detter det aldri av.

    Noen bilder av prosessen:











    Maskeringspeipen bruker jeg for ikke å søle lim utover den fine finèren. Greit for alle som ikke har vokst i fra seg alle "barnesykdommer" ??? ;)

    Eikestavene og den lille lista som skal ligge på toppen mellom stavene som Møbelsnekkeren skulle lage for meg er også kommet.

    DETTE KOMMER TIL Å BLI BRA 8) 8) 8) Bare se selv:










    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei! Ser ut til og bli riktig så bra dette ;) Ble fornøyd med fineret? Det finnes jo ferdig finert MDF, men tror ikke det har blitt så vellykket. Fordi det stilles større krav til presisjonen på saga ved tilskjæring i 45 grader. Jeg måtte bruke håndhøvelen etterpå for og få hjørnene helt rett. mvh. Guit
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ser bra ut :)
    Kommer sikkert til at bli riktig fint. Spennende høyttalere.
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Guit skrev:
    Hei! Ser ut til og bli riktig så bra dette ;) Ble fornøyd med fineret? Det finnes jo ferdig finert MDF, men tror ikke det har blitt så vellykket. Fordi det stilles større krav til presisjonen på saga ved tilskjæring i 45 grader. Jeg måtte bruke håndhøvelen etterpå for og få hjørnene helt rett. mvh. Guit
    Det ble omtrent som forventet. Med den type finèr som jeg har var det litt av et puslespill for å få mønsteret til å gå opp slik at jeg ikke fikk for lite. Jeg kappet lengdene, skjærte vekk stygge partier og høvlet kantene rette så det var minst mulig åpning mellom. Jeg har vokst opp med tre mellom hendene da min bestefar startet et sagbruk i nærheten og hvor jeg jobbet i feriene mens jeg gikk på skolen. Dette gikk forholdsvis raskt unna men for en som skal gjøre dette for første gang kan det bli litt plundrete men da får en heller bruke tiden til hjelp eller kjøpe den typen som er 0,6 mm tykk.

    Ferdig finert MDF er som du sier vanskelig å få jevne fine kutt hvis du har billig verktøy som jeg har. En mulighet er å få en snekker/møbbelsnekker til å ta skjærejobben for da blir det som regel "bingo" for hvert kutt. Dette handler om DIY og da vil i hvertfal jeg gjør mest mulig selv. Det er jo det som er kosen med denne hobbyen, eller ;)


    MVH
    Jon Øystein
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig flott ut det her. men hvordan løser du utfresingen i eikestavene for bass elementet har du en mal eller lignende :)
    bare litt nyskjerrig :)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Meget pent arbeid!
    Har også lurt på det samme som Nikko03 - det ville vel vært enklere å frest ut hullet etter at eikelistene var på plass?
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Ser veldig flott ut det her. men hvordan løser du utfresingen i eikestavene for bass elementet har du en mal eller lignende :)
    bare litt nyskjerrig :)
    Jeg har lagd meg en mal å frese etter. Bare følg med så får dere se. Det rima ;D

    I nær fremtid kommer det mere bilder og beskrivelse ;)

    MVH
    Jon Øystein
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    freddie77 skrev:
    Meget pent arbeid!
    Har også lurt på det samme som Nikko03 - det ville vel vært enklere å frest ut hullet etter at eikelistene var på plass?
    Frontpartiet er kledd med vinyl og tror ikke der ville bli noe pent å frese i den vinylen. Ser vel i ettertid at jeg kanskje kunne frest alt før jeg kledde midtpartiet med vinyl. En erfaring riker.


    MVH
    Jon Øystein
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    jonstran skrev:
    freddie77 skrev:
    Meget pent arbeid!
    Har også lurt på det samme som Nikko03 - det ville vel vært enklere å frest ut hullet etter at eikelistene var på plass?
    Frontpartiet er kledd med vinyl og tror ikke der ville bli noe pent å frese i den vinylen. Ser vel i ettertid at jeg kanskje kunne frest alt før jeg kledde midtpartiet med vinyl. En erfaring riker.


    MVH
    Jon Øystein
    Hvis du freser nesten helt ned til vinylen, så kan du sikkert bruke en skarp kniv på slutten? Det vil ikke bli synlig om du så har et rett kutt ned til kanten på eikelisten. Hvis jeg forstår deg riktig ;D mvh. Guit
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Da følger jeg spent med på fortsettelsen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn