Ønsker anbefaling DSP, hva bør man kjøpe?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
En virkelig gjennomtenkt DSP alt i ett løsning med stor flekisbilitet er Lyngdorf..
Den korrigerer unoten som kommer fra rommet men lar være å korrigere det som ikke kan/ikke bør korrigeres. Intelligent fra "the father of room correction"
Fikk ikke med meg hva budsjettet er, men det eneste man trenger i tillegg er høyttalere..

http://hardsoft.dlinkddns.com/hifi/proofread_papper_aes32.pdf
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
"I have a dream"....

Lage en skikkelig bra preamp/DSP med skikkelig bra DAC og med skikkelig bra volumkontroll.

Men det er par begrensninger og utfordringer. F.eks:
1. Et brukerinterface med logisk og enkel programmering/innstilling er ikke enkelt.
2. Man må sette en grense på tilgjengelig funksjoner et sted. Det er kult med mange funksjoner, men det drar fort på seg...

Hva synes folket om en slik boks:
1. Relativt få digitale innganger, ingen A/D konverter, enkel fjernkontroll med volum, inngangsvelger og bytte mellom noen presets av DSP.
2. Programmeringen må gjøres med Sigma Studio. Høy brukerterskel, mulighet for å å gjøre seriøse feil, men et UTALL av muligheter.
3. 8 balanserte utganger DSP/DAC med egen analog volumkontroll på alle 8 for optimal S/N. Også kjekt med egen volumkontroll slik at man ikke "driter" seg ut ved feil i DSP.
4. Mulighet for å kjøre et par analoge kilder utenom A/D konverter og DSP for å kontrollere kun volum.

DAC blir den som måler best i dag ESS 9038PRO. Volumkontroll blir toppmodellen til MUSES.
Ingen streaming, ingen AD konvertering, kun topp ytelse med en kraftig DSP, råeste DAC og loddrett brukerterskel :)

En slik boks kan brukes som en preamp/DSP på både multikanalsystemer og vanlige stereosystemer.

Sigma studio er et grafisk brukergrensesnitt som er overkommelig og gir brukeren ALLE muligheter via programmering fra PC og USB. Det er lysår unna Lyngdorf og brukeren må kunne alt selv. :)
Screen Shot 01-19-20 at 11.31 AM.jpg
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
DAC blir den som måler best i dag ESS 9038PRO. Volumkontroll blir toppmodellen til MUSES.
Kvifor vil du ikkje kontrollera volumet i kode? Det tek berre ein multiplikasjon per sampel.
Er det AD SHARC du vil nytta?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det høres forlokkende ut, men det burde være en mulighet til f.eks. et innstikk-kort med en ad for de som har platespiller.

Johan-Kr
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RME Fireface UCX ser kjekk ut. Jeg hadde nok spilt mer grammofon med en slik og fjernkontroll enn jeg gjør med min Fireface UC.
Til trådstarter: Jeg trenger 8 kanaler ut siden jeg har et 4-veissystem med delefilterne i DSP i PC. Da er disse to RMEene midt i blinken.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Aleksander.
Du spør etter enkel løsning.
Dett er DSPeaker, men ikke bruk den med auto.
Last ned Jdriver og spander på deg en Umic 1.
Da kan du fintuningen som du selv ønsker.
Det var den måten jeg brukte den til slutt.
Ja DAC i denn er meget god sammenligne den med Burson DA160
Da snakker vi om DSPeaker 2.0 dual Core eller den?
Helt riktig.
Den blir et helt annet verktøy når det blir gjort på de måte.
Ja du må gå til anskaffelse av en mikrofon, og laste ned Rew.
Men fra mitt ståsted enkelt og faktisk det beste og billigste alternativet.
Slike tråder har lett for å spore helt av.
Du spør etter bra og lettvint. Det er dette. + att den har en god dac
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det jeg tenker av å lese denne tråden er at DSP teknologien ikke er moden enda, og iallfall ikke ferdig nok utviklet for sånne som meg.

Hvorfor finnes det ikke en boks med bra lydkvalitet, tilstrekkelig analoge og digitale innganger, tilnærmet plug & play brukergrensesnitt, og en betalbar pris?

Så godt som de fleste alternativene hittil i tråden kan ikke med den beste vilje sorteres under noe annet enn "sært", for alle andre enn de med godt over middels spesiell interesse. :)
 
M

MusicBear

Gjest
Kan jeg spørre om en ting, Armand, og jeg tenker da direkte til den store begeistringen for din egen (med-) utviklede forforsterker; Musical Innovation 23.5 eller hva nå den råeste utgaven av disse heter om dagen. Hvor eiere av disse mildt sagt er begeistret, herav "som å få en sub ut av eksisterende anlegg" osv.

Det denne forforsterkeren gjør av grumlyd. Hva kommer det? Hva er resepten - er dette bedre enn kilde rett i slutt-trinn eller gjør en slik forforsterker noe som overgår rett i slutt-trinn? I så fall må dette med i den nye du tenker deg, ikke sant?

Mange spørsmål. Men, disse super forforsterkerne som byr på dønn stillhet, maksimal oppløsning og samtidig henter ut fra bassen så man føler å ha fått ny sub - kilden bak alt dette lurer jeg på om man ikke kan unngå (!) den gode gamle tradisjonelle ANALOGE super-forforsterkeren?!

Bit meg i kneet - om jeg er på feil spor :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det jeg tenker av å lese denne tråden er at DSP teknologien ikke er moden enda, og iallfall ikke ferdig nok utviklet for sånne som meg.

Hvorfor finnes det ikke en boks med bra lydkvalitet, tilstrekkelig analoge og digitale innganger, tilnærmet plug & play brukergrensesnitt, og en betalbar pris?

Så godt som de fleste alternativene hittil i tråden kan ikke med den beste vilje sorteres under noe annet enn "sært", for alle andre enn de med godt over middels spesiell interesse. :)
Dette er helt feil.
Tror ikke du har prøvd dette, og satt deg inn i det.
Har selv hvert der att kjøper man dyrt nok blir det bra.
Dette er helt sikker feil.
Att dette er sært er vel att du ikke har tro på det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det jeg tenker av å lese denne tråden er at DSP teknologien ikke er moden enda, og iallfall ikke ferdig nok utviklet for sånne som meg.

Hvorfor finnes det ikke en boks med bra lydkvalitet, tilstrekkelig analoge og digitale innganger, tilnærmet plug & play brukergrensesnitt, og en betalbar pris?

Så godt som de fleste alternativene hittil i tråden kan ikke med den beste vilje sorteres under noe annet enn "sært", for alle andre enn de med godt over middels spesiell interesse. :)
Dette er helt feil.
Tror ikke du har prøvd dette, og satt deg inn i det.
Har selv hvert der att kjøper man dyrt nok blir det bra.
Dette er helt sikker feil.
Att dette er sært er vel att du ikke har tro på det.
Tror heller det er du som ikke skjønner hva jeg mener.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det jeg tenker av å lese denne tråden er at DSP teknologien ikke er moden enda, og iallfall ikke ferdig nok utviklet for sånne som meg.

Hvorfor finnes det ikke en boks med bra lydkvalitet, tilstrekkelig analoge og digitale innganger, tilnærmet plug & play brukergrensesnitt, og en betalbar pris?

Så godt som de fleste alternativene hittil i tråden kan ikke med den beste vilje sorteres under noe annet enn "sært", for alle andre enn de med godt over middels spesiell interesse. :)
Dette er helt feil.
Tror ikke du har prøvd dette, og satt deg inn i det.
Har selv hvert der att kjøper man dyrt nok blir det bra.
Dette er helt sikker feil.
Att dette er sært er vel att du ikke har tro på det.
Tror heller det er du som ikke skjønner hva jeg mener.
Er nok enig med Bambi her. Vil bare høre musikk, uten nevroser. Og nevroser har jeg ikke lenger, uten bruk av DSP. To ører, to kanaler, ingen tilbakekobling og et rom jeg trives med uten en pc i nærheten. Slik blir det for meg fremover.
 
M

MusicBear

Gjest
Det jeg tenker av å lese denne tråden er at DSP teknologien ikke er moden enda, og iallfall ikke ferdig nok utviklet for sånne som meg.

Hvorfor finnes det ikke en boks med bra lydkvalitet, tilstrekkelig analoge og digitale innganger, tilnærmet plug & play brukergrensesnitt, og en betalbar pris?

Så godt som de fleste alternativene hittil i tråden kan ikke med den beste vilje sorteres under noe annet enn "sært", for alle andre enn de med godt over middels spesiell interesse. :)
Befinner meg på ditt nivå, eller synspunkt. Uansett så kan ikke DSP endre rommets gode eller dårlige fysiske sider, kun forsøke å kompensere i en eller annen retning. Hvilket jeg stiller meg litt skeptisk til - i hvert fall fra mellomtone og oppover.

Og dette med brukersnitt - må man være personlig interessert i greiene for å få det til å virke - da ligger det langt inne. Bruker data på jobben, vil ikke ødelegge musikken med div. problemer som stadig er til stede i en jævla PC. Hehe, jada, jeg har hørt om Apple :)

Og så lurer jeg på hvor mange bruker tilstrekkelig energi på å rette opp rommets eksisterende skavanker med fysiske tiltak - FØR man forsøker ta snarveier med DSP?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
DSP i dag er omtrent slik:

1. De helautomatiske løsningene med Trinnov, AL, Lyngdorf, Dirac, etc. De kan settes opp uten forkunnskaper. Disse løsningene korrigerer hele rommet og kan nok gi forbedringer i mange oppsett. Jeg har ikke prøvd alt selv, men har hørt hvordan f.eks Lyngdorf helt klart forbedret bassresponsen i et rom med mye bedre timing og frekvensrespons. Det jeg har hørt av andre er imidlertid at de har sine svakheter.

2. "Asbjørn"-veien der man selv identifiserer problemer i høyttaler og rom og selv finner ut av hva man skal korrigere etc. Dette betyr rett og slett at man må sette seg inn i alt som har med vitenskap rundt lyd på egen hånd. Det er nok ikke så veldig mange som klarer/gidder dette. DEQX HDP-5 er da en fin løsning. Jeg er ikke sikker på hvordan denne yter i forhold til støy, men THD er jo meget bra. Ulempen er brukerterskel og kanskje pris, men 50k er nok det man må betale.

Parametere som brukervennlighet, lydkvalitet, passive/aktive delefiltre, konfigurasjonmuligheter, platespillerinnganger, streamingmuligheter og pris gjør dette til en suppe som fører til at det finnes ingen løsning som passer alle. Det er nok grunnen til at mange bare går tilbake til det gode gamle kjente..
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Kan jeg spørre om en ting, Armand, og jeg tenker da direkte til den store begeistringen for din egen (med-) utviklede forforsterker; Musical Innovation 23.5 eller hva nå den råeste utgaven av disse heter om dagen. Hvor eiere av disse mildt sagt er begeistret, herav "som å få en sub ut av eksisterende anlegg" osv.

Det denne forforsterkeren gjør av grumlyd. Hva kommer det? Hva er resepten - er dette bedre enn kilde rett i slutt-trinn eller gjør en slik forforsterker noe som overgår rett i slutt-trinn? I så fall må dette med i den nye du tenker deg, ikke sant?

Mange spørsmål. Men, disse super forforsterkerne som byr på dønn stillhet, maksimal oppløsning og samtidig henter ut fra bassen så man føler å ha fått ny sub - kilden bak alt dette lurer jeg på om man ikke kan unngå (!) den gode gamle tradisjonelle ANALOGE super-forforsterkeren?!

Bit meg i kneet - om jeg er på feil spor :)
Jeg vet ikke. :)
Men skal jeg gjette hva som er bra med MI 23.5 så er det så enkelt som lav støy, lite forvrengning, godt power supply og gode komponenter hele veien. Den endrer i hvert fall ikke på frekvensresponsen i bassen :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
DSP har hatt over 20 år på å modnes.
Og det har blitt enda mye bedre de siste 5 åra.
Den som ikke har fått med seg det som skjer på denne fronten, har ikke fulgt med i timen.

Det finnes enkle løsninger, og mer komplekse løsninger.
Jeg har ikke forsøkt med de enkle DSP greiene, men man kan sikkert få helt ok lyd med de.
Det kommer nok an på egne preferanser og hvor høyt lista skal ligge.

Jeg tror likevel at det er de mere komplekse løsningene man bør strebe etter om man vil tyne ut det som er mulig i dag.
Og det krever egeninnsats i alle ledd.

Fritt valg.
Kjør på...all in, all out.
...eller vær fornøyd med det du har.

PS. De som vurderer å prøve ut DSP bør invitere seg selv til de som sitter på de ulike løsninger.
Det gjør det litt enklere å velge hvilken vei man vil gå.

...det kan være enkelt å skru seg til god lyd, men det er like enkelt å skru seg bort i tåka.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Preamp...høres gammeldags ut.
Hva er det?
...noe jeg sluttet å bruke for over 30 år siden.:p
Okei, hva bruker du da?
Dette var mest ment som...en dårlig spøk?
Jeg skjønner godt at andre trenger en preamp, når de også bruker flere avspillingskilder.

Jeg har spilt fra harddisk og streamingstjenester de siste 10 åra. Kun CD de 20 åra før der igjen....etter jeg slutta med vinyl på slutten av 80-tallet.

Ergo, har det ikke vært bruk for preamp.
Igjen, hva bruker du da?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme her. Kjekk dings.
Mic in: Vinyl
ADAT in: Squeezebox Touch (som har volumkontroll til alt unntatt vinyl)
...Tyggetyggetygge i en PC (volumkontroll til vinyl i software) som også kjører LMS...
Line out 1/2: Sub
Line out 3/4: Bass
Line out 5/6: Mellomtone
Line out 7/8/Phones: Diskant
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvis jeg har forstått riktig nå, trenger en en pc.
For dei som ikke vil ha pc i stuen, finnes ikke en god løsning?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
En PC i dag er så mangt.. det kan være snakk om en passivt kjølt sak på størrelse med en hvilken som helst annen hifi komponent :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er ikke de fleste streamerne dere har stua rundt om...egentlig en PC da?

En vanlig Windows-PC kan da i dag se ut som en hvilken som helst hifi komponent i utseende...og fullstendig støyfri.
 
2

2xJ

Gjest
Armand DIY Horngutta vil ha mulighet for ihvertfall 5 veis, kanskje seks veis for og være på den sikre sia, vi prøvde og få Robert Sørensen (Groundsound) på den ideen, men han skjønte ikke vitsen.... :(
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Armand DIY Horngutta vil ha mulighet for ihvertfall 5 veis, kanskje seks veis for og være på den sikre sia, vi prøvde og få Robert Sørensen (Groundsound) på den ideen, men han skjønte ikke vitsen.... :(
Lynx Aurora 32;>}
16 kanaler pr side bør holde.
Mulighetene er mange, og veiene til målet nesten enda flere.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hiver meg på her. Har integrert med analoge innganger, bruker også riiaa i den integrerte. Trenger å koble til spdif, rca (streaming), men også lp-spilleren. Det viktigste er mulighet for å sette avstand fra ht til lytteposisjon og crossover for sub. Det er et pluss om enheten klarer å velge kilde det spilles fra automatisk, og ønsker å justere volum via den integrerte ampen (at jeg ikke behøver å "tenke på" at det er en boks eksta med andre ord).

Noen gode tips på hva jeg bør vurdere?
Ikke noe for kostbart.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det jeg tenker av å lese denne tråden er at DSP teknologien ikke er moden enda, og iallfall ikke ferdig nok utviklet for sånne som meg.

Hvorfor finnes det ikke en boks med bra lydkvalitet, tilstrekkelig analoge og digitale innganger, tilnærmet plug & play brukergrensesnitt, og en betalbar pris?

Så godt som de fleste alternativene hittil i tråden kan ikke med den beste vilje sorteres under noe annet enn "sært", for alle andre enn de med godt over middels spesiell interesse. :)
Dette er helt feil.
Tror ikke du har prøvd dette, og satt deg inn i det.
Har selv hvert der att kjøper man dyrt nok blir det bra.
Dette er helt sikker feil.
Att dette er sært er vel att du ikke har tro på det.
Tror heller det er du som ikke skjønner hva jeg mener.
Er nok enig med Bambi her. Vil bare høre musikk, uten nevroser. Og nevroser har jeg ikke lenger, uten bruk av DSP. To ører, to kanaler, ingen tilbakekobling og et rom jeg trives med uten en pc i nærheten. Slik blir det for meg fremover.
Ja som jeg sier veiene er mange.
Jeg har heller ingen nevrose nå lengre.
Hadde det før, det var den perioden jeg ikke hadde DSP og ett godt behandlet rom.
Men vi lar den ligge der, blir jo ikke enige uansett om det.
Men ikke si att vi med DSP har nevrose. Du lader det på en negativ måte, det kan jo ikke du vite. Men nå vet du att jeg ikke har det.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
4.119
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
DSP har hatt over 20 år på å modnes.
Og det har blitt enda mye bedre de siste 5 åra.
Den som ikke har fått med seg det som skjer på denne fronten, har ikke fulgt med i timen.

Det finnes enkle løsninger, og mer komplekse løsninger.
Jeg har ikke forsøkt med de enkle DSP greiene, men man kan sikkert få helt ok lyd med de.
Det kommer nok an på egne preferanser og hvor høyt lista skal ligge.

Jeg tror likevel at det er de mere komplekse løsningene man bør strebe etter om man vil tyne ut det som er mulig i dag.
Og det krever egeninnsats i alle ledd.

Fritt valg.
Kjør på...all in, all out.
...eller vær fornøyd med det du har.

PS. De som vurderer å prøve ut DSP bør invitere seg selv til de som sitter på de ulike løsninger.
Det gjør det litt enklere å velge hvilken vei man vil gå.

...det kan være enkelt å skru seg til god lyd, men det er like enkelt å skru seg bort i tåka.
Jeg har Trinnov..... bare å komme. Men jeg lover du får litt å tenke på Når du går her i fra:cool:
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
For meg er det en rekke issues med DSP som er løst (eller ikke løst) på ulike måter.

- Brukervennligheten til en del ting er litt så som så. Enkelte ting er så lite brukervennlig at det er svært få som noen sinne har fått til god lyd. Det er også ganske vanlig at det er bare én person i huset som tør å prøve seg på å spille av musikk.

- Det er ulik grad av automatisering på slike systemer, og automatisering fungerer ofte dårlig, mange ganger ok, og svært sjelden bra. Det at å sette opp korreksjon avhenger sterkt av kompetansen til "kokken" blir litt som at man skulle måtte være høyttalerkonstruktør for å kjøpe seg høyttalere.

- Volumekontroll er ofte noe man ikke har i DSP-enheter. Det er ulike implementeringer i de enhetene som fungerer i varierende grad. Det er sjelden man kommer over en DSP som har en volumekontroll som oppleves som den man finner på en god forforsterker.

- En del DSP-ting ser bare helt forferdelig ut.

- For å få en god DSP-preamp må det være en god DSP, det må være en god preamp, det må være god DAC/ADC osv. Denne kombinasjonen er sjelden.

- Veldig mange DSP-produkter er ekstremt utdaterte. Jeg sliter med å finne særlig mye som er stort mindre enn 10 år gammelt i pro-bransjen. I hifibransjen er det ikke stort bedre stelt. Ser vi for eksempel på DEQX så ble deres DSP-kort utviklet i forrige årtusen, altså er det over 20 år gammelt.

- Løsninger for PC er mildt sagt lite brukervennlige, og heller ikke særlig sexy på noen som helst måte. Heller ikke er markedet akkurat oversvømt av produkter som analyserer og korrigerer lyd på en optimal måte. Velger man den manuelle veien er det selvsagt utrolig hva man kan få tak i, men da må man bygge opp systemet som om det var et lydstudio. For eksterne kilder krever det rare snarveisfunksjoner osv. Man kan også generere filtre man laster inn i avspillingsprogrammer, men det fremstår som en enda mindre overbevisende løsning.

For de fleste er alternativet å kjøpe en flott boks som virker rett ut av esken, uten at det er noen risiko for at man gjør ting feil, og da er det uten DSP.
 
M

MusicBear

Gjest
For meg er det en rekke issues med DSP som er løst (eller ikke løst) på ulike måter.

- Brukervennligheten til en del ting er litt så som så. Enkelte ting er så lite brukervennlig at det er svært få som noen sinne har fått til god lyd. Det er også ganske vanlig at det er bare én person i huset som tør å prøve seg på å spille av musikk.

- Det er ulik grad av automatisering på slike systemer, og automatisering fungerer ofte dårlig, mange ganger ok, og svært sjelden bra. Det at å sette opp korreksjon avhenger sterkt av kompetansen til "kokken" blir litt som at man skulle måtte være høyttalerkonstruktør for å kjøpe seg høyttalere.

- Volumekontroll er ofte noe man ikke har i DSP-enheter. Det er ulike implementeringer i de enhetene som fungerer i varierende grad. Det er sjelden man kommer over en DSP som har en volumekontroll som oppleves som den man finner på en god forforsterker.

- En del DSP-ting ser bare helt forferdelig ut.

- For å få en god DSP-preamp må det være en god DSP, det må være en god preamp, det må være god DAC/ADC osv. Denne kombinasjonen er sjelden.

- Veldig mange DSP-produkter er ekstremt utdaterte. Jeg sliter med å finne særlig mye som er stort mindre enn 10 år gammelt i pro-bransjen. I hifibransjen er det ikke stort bedre stelt. Ser vi for eksempel på DEQX så ble deres DSP-kort utviklet i forrige årtusen, altså er det over 20 år gammelt.

- Løsninger for PC er mildt sagt lite brukervennlige, og heller ikke særlig sexy på noen som helst måte. Heller ikke er markedet akkurat oversvømt av produkter som analyserer og korrigerer lyd på en optimal måte. Velger man den manuelle veien er det selvsagt utrolig hva man kan få tak i, men da må man bygge opp systemet som om det var et lydstudio. For eksterne kilder krever det rare snarveisfunksjoner osv. Man kan også generere filtre man laster inn i avspillingsprogrammer, men det fremstår som en enda mindre overbevisende løsning.

For de fleste er alternativet å kjøpe en flott boks som virker rett ut av esken, uten at det er noen risiko for at man gjør ting feil, og da er det uten DSP.
En fyr som deg, Snickers-is, trodde jeg ville sagt det motsatte av hva du her fremlegger - forøvrig ærlig fremlagt!

Med dette, faller noen brikker å plass, for min del - dvs. forstår nå mer de som hardnakket mener DSP skaper et eller annet form for "lydmessig trøbbel" - bortsett fra i bassområdet hvor det mer høres ut som "OK brukt med måte."
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er ho ført å fremst i bassen den blir brukt.
Det er jo der de fleste store problemene som er vanskelige ligger.
Overivrigbruk av DSP er jeg motstander av, jeg har 4 eq pkt.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er ho ført å fremst i bassen den blir brukt.
Det er jo der de fleste store problemene som er vanskelige ligger.
Overivrigbruk av DSP er jeg motstander av, jeg har 4 eq pkt.
Jeg bruker ca. 65000 eq pkt. :p
 
S

Syncrolux

Gjest
Ang brukervennlighet så synes jeg fortsatt gode gamle Behringer DCX2496 er kongen. Men … så var det lyden da.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
For meg er det en rekke issues med DSP som er løst (eller ikke løst) på ulike måter.

- Brukervennligheten til en del ting er litt så som så. Enkelte ting er så lite brukervennlig at det er svært få som noen sinne har fått til god lyd. Det er også ganske vanlig at det er bare én person i huset som tør å prøve seg på å spille av musikk.

- Det er ulik grad av automatisering på slike systemer, og automatisering fungerer ofte dårlig, mange ganger ok, og svært sjelden bra. Det at å sette opp korreksjon avhenger sterkt av kompetansen til "kokken" blir litt som at man skulle måtte være høyttalerkonstruktør for å kjøpe seg høyttalere.

- Volumekontroll er ofte noe man ikke har i DSP-enheter. Det er ulike implementeringer i de enhetene som fungerer i varierende grad. Det er sjelden man kommer over en DSP som har en volumekontroll som oppleves som den man finner på en god forforsterker.

- En del DSP-ting ser bare helt forferdelig ut.

- For å få en god DSP-preamp må det være en god DSP, det må være en god preamp, det må være god DAC/ADC osv. Denne kombinasjonen er sjelden.

- Veldig mange DSP-produkter er ekstremt utdaterte. Jeg sliter med å finne særlig mye som er stort mindre enn 10 år gammelt i pro-bransjen. I hifibransjen er det ikke stort bedre stelt. Ser vi for eksempel på DEQX så ble deres DSP-kort utviklet i forrige årtusen, altså er det over 20 år gammelt.

- Løsninger for PC er mildt sagt lite brukervennlige, og heller ikke særlig sexy på noen som helst måte. Heller ikke er markedet akkurat oversvømt av produkter som analyserer og korrigerer lyd på en optimal måte. Velger man den manuelle veien er det selvsagt utrolig hva man kan få tak i, men da må man bygge opp systemet som om det var et lydstudio. For eksterne kilder krever det rare snarveisfunksjoner osv. Man kan også generere filtre man laster inn i avspillingsprogrammer, men det fremstår som en enda mindre overbevisende løsning.

For de fleste er alternativet å kjøpe en flott boks som virker rett ut av esken, uten at det er noen risiko for at man gjør ting feil, og da er det uten DSP.
En fyr som deg, Snickers-is, trodde jeg ville sagt det motsatte av hva du her fremlegger - forøvrig ærlig fremlagt!

Med dette, faller noen brikker å plass, for min del - dvs. forstår nå mer de som hardnakket mener DSP skaper et eller annet form for "lydmessig trøbbel" - bortsett fra i bassområdet hvor det mer høres ut som "OK brukt med måte."
Sist jeg anskaffet preamp var det denne saken fra Audionet jeg ønsket meg. Ble stoppet av prislappen på vel 100 laken...den har det meste på en brukervennlig måte, og med Audionet er vel lydkvaliteten også godt nok ivaretatt for de fleste. 2.2 preamp med dac, streamer, dsp og streamer. Endpoint er importør/forhandler.

DNP – AUDIONET – The Birth of a New Reference.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.597
Antall liker
14.510
Sted
Langesund
Audiolense genererer filtre som legges inn i avspillingsprogrammet. En helt genial løsning, som også er helt i toppsjiktet lydmessig og stadig i utbedring
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Med tanke på trådstarters ønsker, må vel den valgte DSPeaker være eit greit alternativ. Ellers er det ingen som har nevnt Hypex DLCP. Utgått nå, men har vært omsatt på bruktmarkedet til fornuftige priser. Balansert, analoge og digitale innganger, fjernkontroll.

Frode
 
Topp Bunn