Ønsker anbefaling DSP, hva bør man kjøpe?

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Shd har blir målt av Amir fra audiosciencereviews hvor den gjør det godt med henhold til støy og andre faktorer. Personlig merker jeg ikke spesielt til noe støy, denne boksen er i en annen klasse enn de tidligere Minidsp produktene jeg testet. Denne har til og meg en meget god dac, Anbefales, spesielt siden den nylig fikk støtte som roon endpoint.

Er altså en streamer, dirac, aktiv delefilter, ifølge Minidsp konstruert for å være et audiophile produkt.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ja nå får vi se hvor lett DSPeaker er i bruk. Jeg har aldri brukt noe sånt, det nærmeste var vel EQ foran på MA8000 hehe
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.418
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Handler bare om å få litt trening på å bruke den.
Men har du kjøpt deg en Mikrofon også og lastet ned REW?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dipen ved 75 Hz er ei romrelatert kansellering. Den kan ikke allverdens dsp regnekraft fikse.

Johan-Kr
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Første inntrykket etter 4-5 låter er at jeg er ganske speechless.. detta rydda opp i utrolig mye! Lenge siden det har vært så høy gåsehud faktor her hjemme.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Kan det stemme at dette rydder opp i nedre stemmeleie til artistene også?
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Mulig den bare tar vekk bass peaker som har sløret til andre områder
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Er det en typisk grunn til den dippen eller er det helt random fra rom til rom?
Dette er knyttet til den bestemte akustikken i hvert enkelt rom, og vil bestemmes av rommets dimensjoner, utforming og høyttalernes plassering.

Når en lydbølge sendes ut fra en høyttaler, vil den reflekteres fra veggene i rommet, og ved bestemte frekvenser vil dette føre til at lydbølgen og refleksen treffer hverandre i motfase.

Som du ser av grafen er disse dipene veldig skarpe og veldig dype. DSP kan ikke hjelpe på dette, fordi å dytte på mere effekt fra forsterkeren bare medfører større intensitet i refleksjonen også, så resultatet etter kansellering er akkurat det samme. Trøsten er at slike diper ikke er så veldig hørbare.

Remedier for å fikse sånn er flytting av høyttalerne, akustiske midler (difusorer og bassfeller), og flere suber/basser plassert på forskjellige plasser med separat styring. Såkalt Soffit-plassering (høyttalerfronten flush med veggen) hjelper veldig på mye slike problemer, kombinert med demping av rommet.

Johan-Kr
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Er det en typisk grunn til den dippen eller er det helt random fra rom til rom?
Dette er knyttet til den bestemte akustikken i hvert enkelt rom, og vil bestemmes av rommets dimensjoner, utforming og høyttalernes plassering.

Når en lydbølge sendes ut fra en høyttaler, vil den reflekteres fra veggene i rommet, og ved bestemte frekvenser vil dette føre til at lydbølgen og refleksen treffer hverandre i motfase.

Som du ser av grafen er disse dipene veldig skarpe og veldig dype. DSP kan ikke hjelpe på dette, fordi å dytte på mere effekt fra forsterkeren bare medfører større intensitet i refleksjonen også, så resultatet etter kansellering er akkurat det samme. Trøsten er at slike diper ikke er så veldig hørbare.

Remedier for å fikse sånn er flytting av høyttalerne, akustiske midler (difusorer og bassfeller), og flere suber/basser plassert på forskjellige plasser med separat styring. Såkalt Soffit-plassering (høyttalerfronten flush med veggen) hjelper veldig på mye slike problemer, kombinert med demping av rommet.

Johan-Kr
Takk for utfyllende svar :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan det stemme at dette rydder opp i nedre stemmeleie til artistene også?
Dualcore kan brukes mellom 80-500hz automatisk. Husker ikke helt øvre grense. I tillegg så har den 16 manuelle eq posisjoner. Mulig du skal prøve å øke houscurve bittelitt. At du har fått bort den toppen, vil føre til at resten av bass og midbsss vil komme bedre frm
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Kan det stemme at dette rydder opp i nedre stemmeleie til artistene også?
Opprydding i bassen er alltid en fordel, rett og slett fordi resten av lydbildet fremkommer klarere på den måten. Du har et rett så vanskelig rom, så DSP i nedre oktaver vil ha stor effekt hos deg.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Kan det stemme at dette rydder opp i nedre stemmeleie til artistene også?
Dualcore kan brukes mellom 80-500hz automatisk. Husker ikke helt øvre grense. I tillegg så har den 16 manuelle eq posisjoner. Mulig du skal prøve å øke houscurve bittelitt. At du har fått bort den toppen, vil føre til at resten av bass og midbsss vil komme bedre frm
Jeg må sette meg mer inn i dette med DSP og DSPeaker :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Kan det stemme at dette rydder opp i nedre stemmeleie til artistene også?
Opprydding i bassen er alltid en fordel, rett og slett fordi resten av lydbildet fremkommer klarere på den måten. Du har et rett så vanskelig rom, så DSP i nedre oktaver vil ha stor effekt hos deg.
Ja det var voldsomt også og det hjalp, nå har jeg bare brukt den "enkle" kalibreringa enda men effekten var sole klar. Veldig morsomt med "passthrough" på DSP’n også sånn at man med ett knappe trykk på fjernkontrollen kan kjøre signalet uten om DSP og høre forskjellen :)
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
803
Antall liker
349
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Ja det var voldsomt også og det hjalp, nå har jeg bare brukt den "enkle" kalibreringa enda men effekten var sole klar. Veldig morsomt med "passthrough" på DSP’n også sånn at man med ett knappe trykk på fjernkontrollen kan kjøre signalet uten om DSP og høre forskjellen :)[/QUOTE]

Kjører den fortsatt via dac da? Noen som vet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp Bunn