DSP/Convolver-kvalitet eller plasebo? 🤔

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Hei. Har hørt at det er et klokt hode her inne ved navn @Snickers-is som kanskje kunne opplyse meg, muligens andre også har vært borti dette?

Jeg har brukt ROON en stund ilag med Tidal. Så prøvde jeg audiolense convolvoer. ( Samme filter - ingen EQ ) Og syns lyden er anderledes, det akkurat som om lyden er mer fyldig, har mer dybde og kansje litt klarere med ROON, er dette tilfelle? Jeg har hørt at en convolver engine skal prosessere signaler på samme måte uavhengig av merket eller oppbyggingen. Men igjen, Av et par IT kompiser så er de ikke i tvil om at det kan være en solid merkbar forskjell, grunnet hvor god algoritmen er i hvert enkelt convolver kan da være veldig forskjellig og ha stort utslag på lydkvaliteten. Kunne tenkt meg en convolver engine med samme gjengivelse som ROON . Men kjøpbar og ikke abbenoment.

Del gjerne erfaringer og meninger. Kom gjerne med forslag til alternativ 😄

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.255
Torget vurderinger
0
Har prøvde mange Convolvere og kan bekrefte at jeg også hører stor forskjell. Synes convolveren som følger med Roon (Mac versjon) er meget bra.
Jeg skal ikke prøve meg på noen forklaring, men håper også @Bx stikker innom😊

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.190
Sted
Østfold
PC-lyd er noe av det jeg har holdt på minst med. Om vi kjører det samme filteret i to ulike DSP-chipper skal det ikke være forskjell, men datamaskiner finner på mye rart. Vi ser det samme på målesystemer. Man må ha god kontroll på hva man gjør og ofte velge hardware med omhu.

Det er mange på forumet som har stanget hodet i veggen for å få slike oppsett til å virke så her bør det være noen som har nyttige innspill.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
20.103
Sted
Langesund
Har prøvde mange Convolvere og kan bekrefte at jeg også hører stor forskjell. Synes convolveren som følger med Roon (Mac versjon) er meget bra.
Jeg skal ikke prøve meg på noen forklaring, men håper også @Bx stikker innom😊
Roon mot JRiver? Mener du har nevn på at Roon stikker av med det lengste strået:)

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.255
Torget vurderinger
0
Roon mot JRiver? Mener du har nevn på at Roon stikker av med det lengste strået:)
Ja, Roon trekker det lengste strået klart, men understreker at det er i Mac versjonene så de kan godt være like gode eller omvendt på Windowsbaserte maskiner.

Dalemark

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Antall liker
414
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Utfordringen blir ved cd avspilling. Man ønsker da og beholde økt kvalitet i forhold til streaming og et blir vanskelig via Roon.

Topp Bunn