Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    Eg må, i forlenginga av det eg skreiv over, vedgå at dersom eg måtte vald ein draumebil, så ville ein av desse store, tunge britane (R-R, Bentley eller Jaguar XJ) hamna langt opp på shortlista. Helst ein av dei første, med motoren spesifisert som «sufficient».

Men det er noko, ehrm, standhaftig over anti-designen til britane.
    En XJS V12 cabrio i racing green har alltid vært blant mine drømmebiler, og vil for alltid forbli det.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.005
    Sted
    Oslo
    En XJS V12 cabrio i racing green har alltid vært blant mine drømmebiler, og vil for alltid forbli det.
    Er en del til salgs ned mot 8.000.-£
    Men som det heter, hadde du ikke råd til en ny en, så har du heller ikke råd til å vedlikeholde en brukt en

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Holmestrand
    Du elsker lyden av stillhet mao. Hva med musikkanlegget? Elsker du lyden av ett som ikke er slått på? ;)
    Ja, jeg elsker lyden av stillhet, men jo,da, jeg kan synes også at det kan være tøft med lyden av en V8-er, eller en Ducati som drar hardt på.
    Bor i Holmestrand, og de som prøvekjører Ducati hos Løvås passerer stadig mens de tømmer noen gir.
    Men det er ikke så tøft den 20. gangen mens du sitter i hagen med en kaffekopp.

Når jeg ser MC-folk ta av hjelmen, for deretter å pille ut hørselvern-pluggene så kan jeg ikke la vær å riste på hodet.

Selv om det er tøft noen sekunder så har jeg ingen ønsker eller drømmer om å kjøre rundt med en rumlende V8-er, lyden av en formel 1-bil, Harley eller andre støykilder.

Jeg foretrekker å kjøre rundt i "största möjliga tystnad" som svensken sa.
    Da fungerer el-bil veldig fint, sykkel er glimrende, men også noen mer spenstige biler kan være støyvennlige.

Musikk kan også være støy, høy, superirriterende "bakgrunnsmusikk" i klesforretninger til dømes.

Men som for de fleste hifi-entusiaster, så er musikk en vesentlig del av livet mitt.
    Men det er ønsket lyd i motsetning til uønsket lyd, eller støy som vi sier i daglig tale:
    ;)

"Støy er definert som uønsket lyd, mens ønsket lyd er en lyd som oppleves som behagelig eller nyttig.
    Hva som oppfattes som støy kan være subjektivt og variere fra person til person og situasjon til situasjon,
    men generelt sett er støy lyder som er forstyrrende, ubehagelige eller helseskadelige.
    Eksempler på støy inkluderer veitrafikk, fly og industri, mens ønsket lyd kan være musikk eller tale."

Og ja, jeg er gammel!
    😅

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når jeg ser MC-folk ta av hjelmen, for deretter å pille ut hørselvern-pluggene så kan jeg ikke la vær å riste på hodet.
    Da skjønner du jo ikke så mye av akkurat det - skjønner jeg ;) .

Årsak til å bruke øreplugger er for å dempe vindstøy og støy (primært dekkstøy) fra andre kjøretøy, som kan være svært høyt - spes i tunneler. Selv de mest støysvake hjelmer på markedet ligger over anbefalt maxgrense for db over tid. Derfor anbefales det bruk av ørepropper, hvilket mange gjør.
    Det har mao ingen ting med støy fra eget kjøretøy å gjøre.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.102
    Sted
    Holmestrand
    Da skjønner du jo ikke så mye av akkurat det - skjønner jeg ;) .

Årsak til å bruke øreplugger er for å dempe vindstøy og støy (primært dekkstøy) fra andre kjøretøy, som kan være svært høyt - spes i tunneler. Selv de mest støysvake hjelmer på markedet ligger over anbefalt maxgrense for db over tid. Derfor anbefales det bruk av ørepropper, hvilket mange gjør.
    Det har mao ingen ting med støy fra eget kjøretøy å gjøre.
    Som du sier, MC har jeg ikke så mye erfaring med.
    Annet enn at mange av de bråker noe avsindig.
    Så den lyden dere er så glad i,
    den er med andre ord der bare for å irritere oss om ikke kjører selv?
    😅

PS! Kudos for at dere tar vare på ørene.
    Det er smart!

Nå skal ikke jeg søple til drømmebiltråden mere med dette.

Kjør forsiktig, uansett energikilde og kjøretøy!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.615
    Torget vurderinger
    28
    Er en del til salgs ned mot 8.000.-£
    Men som det heter, hadde du ikke råd til en ny en, så har du heller ikke råd til å vedlikeholde en brukt en
    Skal man kjøpe så vidt stor og komplisert bil så er det viktigste å kjøpe et eksemplar som er i god stand.

Jeg prøvekjørte en XJS av den senere utgaven for 4 år siden. Jeg hadde alvorlig lyst på den men det var vibrasjon i rattet på gitt hastigheter. Bare gamle dekk sa forhandler. Fint sa jeg, da bytter dere dekk og så kjøper jeg den for annonsert pris + kostnad for nye dekk om den går som den skal. Da ble selger sur. Leste senere på et forum om en som slet med vibrasjoner i denne ... Men, ja, dette er en av de bilene jeg husker fra barndommen, det var noe annet en Ladaen vi hadde :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    14.254
    Sted
    Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
    Torget vurderinger
    39
    EL-bil = fremkomstmiddel i fra A til B....... "BIL" er noe helt annet......... det og komme fra A til B er ikke viktig lenger, men det er turen i mellom som er hovedtingen........ ofte velger jeg den lengste turen bare for turens skyld. Her forleden kjørte kona og jeg på høstens siste tur, med taket nede litt kjølig ja, men kona hadde et pledd i fanget og et stort skjerf rundt hodet og med varmen på bena så kjørte vi hele Hurum landet rundt og stoppet på Holmsbu for en bedre middag og så til Svelvik og ned til Holmestrand og videre ned til Melsomvik og Sandefjord....... på kvelden var det vask og litt coating, og bilen inn for lagring for vinteren. Neste år skal vi vise frem bilen på litt shows og bruke den litt, den har kun gått 350 kilometer de siste 29 årene, så det er på tide at den blir brukt litt, men de 35 milene den gikk på siste turen var en ren nytelse....... litt lønn for lagring i nesten 30 år.
    Neste projekt er nesten ferdig også.......Range Roveren, den har stått i nesten 2 år, men nå har den det meste nytt på undersiden, alt i fra høyderor og støtdempere til calipere, skiver, hjullagre, alle foringer i for og bakstilling og pakninger i fordelingskasse og automat, overhalt kompressor og servopumpe, nye luftbelger rund baut....... og joggu fant vi et rusthull også som satt slik til at vi måtte til slutt demontere halve blen hadde vi på følelsen av....... engelske biler er ikke ment og bli reparert er konklusjonen...... litt sleivete sagt, men hadde man sett hvor mye som måtte demonteres hadde man kanskje vært enig.. Når det gjelder og komme til ting vedr fordelingskasse og slikt så er faktisk det enkleste og ta ut hele motoren og girkassa og ikke som oss tro at det skulle gå enklere uten og gjøre det...... men nå nærmer det seg.........next :cool:

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.317
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker min el-bil som både framkomstmiddel og som "kosebil" - 2 i 1 :). Kjører gjerne lange turer bare for å kjøre, men nå også uten dårlig samvittighet. Tung bil med masse krefter, sportsunderstell og sportsbremser. En drøm å kjøre. Det er sikkert mange som vil kjøre fra meg på en bane, men det er ikke viktig.
    Var det morsommere å kjøre en bil med ICE-motor? Tror ikke det, men det krevde litt andre ferdigheter.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skal man kjøpe så vidt stor og komplisert bil så er det viktigste å kjøpe et eksemplar som er i god stand.

Jeg prøvekjørte en XJS av den senere utgaven for 4 år siden. Jeg hadde alvorlig lyst på den men det var vibrasjon i rattet på gitt hastigheter. Bare gamle dekk sa forhandler. Fint sa jeg, da bytter dere dekk og så kjøper jeg den for annonsert pris + kostnad for nye dekk om den går som den skal. Da ble selger sur. Leste senere på et forum om en som slet med vibrasjoner i denne ... Men, ja, dette er en av de bilene jeg husker fra barndommen, det var noe annet en Ladaen vi hadde :)
    Tror du sneik deg unna noen veldig dyre problemer, der.

Det er ganske avslørende at selger blir sur når du stiller han til veggs. Da vet vedkommende at det er noe dyrt som holder på å ryke.

Johan-Kr

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.005
    Sted
    Oslo
    EL-bil = fremkomstmiddel i fra A til B....... "BIL" er noe helt annet......... det og komme fra A til B er ikke viktig lenger, men det er turen i mellom som er hovedtingen........ ofte velger jeg den lengste turen bare for turens skyld. Her forleden kjørte kona og jeg på høstens siste tur, med taket nede litt kjølig ja, men kona hadde et pledd i fanget og et stort skjerf rundt hodet og med varmen på bena så kjørte vi hele Hurum landet rundt og stoppet på Holmsbu for en bedre middag og så til Svelvik og ned til Holmestrand og videre ned til Melsomvik og Sandefjord....... på kvelden var det vask og polering og inn for lagring for vinteren.
    Var det Knut Halland som sa at han alltid hadde med toalett mappe, han visste aldri om den "korte turen" ble så lang at han måtte overnatte

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn