Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.276
    Sted
    Trondheim
    I riktig gamle dager hadde jo slike biler farge etter land. Italia - rød. Frankrike - blå. Tyskland - sølv (se Mercedes og Auto Union biler fra den gang, f.eks. Silverpfeil). og England - grønn (British racing green).

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.388
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nahhhhhhhh.......
    Min Midget var originalfarge: "Old english white", og MGC´n var "British Racing Red" (ja, den finnes faktisk,
    inspirert av italienske "Rosso Corsa" også kaldet "Tartan Red") 😁
    Men ellers har du nokk rett, men det var veldig lenge siden:

"The regulations for the first Grand Prix by the ACF in 1906 did not stipulate any specific colors. Therefore the Renault was painted red, a color the factory liked. The Kaiserpreis in 1907 was then the next race where regulations insisted that the cars had to be painted in different national colors. They were the same as in the 1907 ACF regulations only adding Austria with black-yellow. The ACF Grand Prix following the German event 18 days later, saw the re-introduction of national colors as used in the Gordon Bennett Cup races, when Italian cars used to be black and had to be now red; USA changed from red only to now red-white; English, green; French, blue; German, white; Belgian, yellow; Swiss, red-yellow."

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.642
    Torget vurderinger
    0
    Drømmebil?? Nja???

Men en bil som sent blir glemt er det garantert.

Cyberster.jpeg

MG Cyberster.

Drøy 500Hk, 4X4, dreiemoment 725NM, 0-100Kmt på 3,2 sekunder.

Fikk prøvekjørt den her i går. Dessverre er den akkurat litt for liten til at jeg vil trives med den. Men fy flate for et råskinn.
    Slik akselerasjon har jeg ikke opplevd tidligere. Og i forhold til prisen er det helt sjukt. Den koster ikke mer enn rundt 650.000,-
    Den ser ut som den koster 1,5 mill, og hadde den hatt "ordentlig" motor ville den nok ha kostet mere. Nå har den 2 stk elmotorer.
    Det eneste "minuset" slik jeg ser det er at den ikke har motorlyden til en 12-16 cylindret bensinmotor.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.642
    Torget vurderinger
    0
    At du skulle ha kinesisk elbil som draumebil såg eg ikkje heilt koma :sneaky:
    Nei som jeg skrev "Nja???" Drømmebil blir den aldri, men det var et vedlig artig møte.

Litt som den jenta du møter på byen og som blir med deg hjem og deltar i "unevnelig lek", men som du alikevel ALDRI vil ta med hjem og presentere for mamma!

Øvre vindusramme på frontruta var for tykk og satt akkurat der jeg helst skulle kunne se trafikken foran meg. Men den har et utrolig fint design og den går
    noe så inn i Hælvete fort. Toppfarten forsøkte jeg ikke å teste, men aksen, var som fra en annen verden. Men som sagt, den er elekrisk og mangler lyden den burde hatt. Og El bil står ikke på lista over det jeg ønsker meg mest her i verden.

Men likevel, det er en liten bil, med nedrullbart tak og likevel har den 250liter bagasjerom. Så noe har disse kineserne gjort riktig. Og den har dører som ikke åpner utover men oppover, stilig som bare pokker, men selvsagt med en zillion saker som kan gå i stykker. Saklig sett så "kan" den bli et mareritt å eie! Så
    sammenligningen med hun du ikke tar med hjem til mamma er nok ikke så dum den.

Men den gjorde faktisk at jeg nå forstår mye bedre de pappaene og pappaguttene som drar i vei med en Ferrari eller Maserati og knuser bilen mot et tre etter å ha kjørt i et kvarter. Når faenskapet forflytter ser fra 0 til 100kmt på 3 sekunder tror jeg det vil være smart å teste bilen på en bane med en dyktig instruktør før man drar avgårde på offentlig vei og leker Senna eller Schumacher. Ting skjer veldig veldig fort med slike biler.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.298
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nei som jeg skrev "Nja???" Drømmebil blir den aldri, men det var et vedlig artig møte.

Litt som den jenta du møter på byen og som blir med deg hjem og deltar i "unevnelig lek", men som du alikevel ALDRI vil ta med hjem og presentere for mamma!

Øvre vindusramme på frontruta var for tykk og satt akkurat der jeg helst skulle kunne se trafikken foran meg. Men den har et utrolig fint design og den går
    noe så inn i Hælvete fort. Toppfarten forsøkte jeg ikke å teste, men aksen, var som fra en annen verden. Men som sagt, den er elekrisk og mangler lyden den burde hatt. Og El bil står ikke på lista over det jeg ønsker meg mest her i verden.

Men likevel, det er en liten bil, med nedrullbart tak og likevel har den 250liter bagasjerom. Så noe har disse kiserserne gjort riktig. Og den har dører som ikke åpner utover men oppover, stilig som bare pokker, men selvsagt med en zillion saker som kan gå i stykker. Saklig sett så "kan" den bli et mareritt å eie! Så
    sammenligningen med hun du ikke tar med hjem til mamma er nok ikke så dum den.

Men den gjorde faktisk at jeg nå forstår mye bedre de pappaene og pappaguttene som drar i vei med en Ferrari eller Maserati og knuser bilen mot et tre etter å ha kjørt i et kvarter. Når faenskapet forflytter ser fra 0 til 100kmt på 3 sekunder tror jeg det vil være smart å teste bilen på en bane med en dyktig instruktør før man drar avgårde på offentlig vei og leker Senna eller Schumacher. Ting skjer veldig veldig fort med slike biler.
    Altså akselerasjon omtrent som en grei motorsykkel. :cool:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.276
    Sted
    Trondheim
    @Spiralis
    At det ikke er noen lyd ser jeg på som noe positivt. Er det ikke bedre at det er stille slik at man faktisk kan gjennomføre en samtale, eller høre på musikk mens man kjører?
    Og når det gjelder akselerasjonen er jo det noe som er morsomt den første uken. Den største ulempen med rask akselerasjon er vel egentlig at du har en tendens til å kjøre forbi andre biler i situasjoner der du helst ikke skulle kjøre forbi (strekningen er egentlig for kort og uoversiktlig). Men som du sier, du skal vite hva du gjør og helst teste det ut på oversiktlig vei litt først så du vet hva du har med å gjøre.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.642
    Torget vurderinger
    0
    @ Duc916.

Dette er ikke den kjøredoningen som har gitt meg den råeste akselerasjons følelesen noensinne. Jeg fikk en gang prøvekjøre en elektrisk motorsykkel, den
    hadde akselerasjon ut av en annen galakse! Og det verste var at den var regsitrert som lett motorsykkel! Den hadde nok holdt følge med Ducatien opp til et sted mellom 75 og 100kmt, og kanskje litt lenger også.

@otare.

Lydbilde er jo en vesentlig del av opplevelsen. Har kjørt småbiler med grom motorlyd i kupeen. Morro helt til jeg oppdaget at lyden kom fra høytalere inne i bilen. Prøvekjør Skoda Fabia, liten bil morro å kjøre men også liten veldig stillegående motor, så her har man skapt et "inspirerende" lydbilde inne i bilen med
    høytalere. Men likevel er lyden ikke sterkere enn at man fint kan kommunisere inne i bilen.
    Jeg har hatt biler med V8 bensinmotor som rumlet med en nydelig tone, men samtidig var den avmålt stille og sivilisert inne i bilen. Ga jeg gass rumlet den noe høyere men fortsatt med et dannet og sivilsert lydbilde. Men selvsagt, det var jo en Britisk bil!
    Jo jeg vet at enkelte unge gutter har motorer med dyre eksosanlegg som primært er laget for å gi maks lyd, men ingen her inne er vel så usiviliserte?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.642
    Torget vurderinger
    0
    Det er selvsagt et personlig valg som du har full rett til! 😉 😊

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.326
    Torget vurderinger
    1
    @Spiralis
    At det ikke er noen lyd ser jeg på som noe positivt. Er det ikke bedre at det er stille slik at man faktisk kan gjennomføre en samtale, eller høre på musikk mens man kjører?
    Og når det gjelder akselerasjonen er jo det noe som er morsomt den første uken. Den største ulempen med rask akselerasjon er vel egentlig at du har en tendens til å kjøre forbi andre biler i situasjoner der du helst ikke skulle kjøre forbi (strekningen er egentlig for kort og uoversiktlig). Men som du sier, du skal vite hva du gjør og helst teste det ut på oversiktlig vei litt først så du vet hva du har med å gjøre.

Må si meg helt uenig. Har en elbil med 340hk og en diesel på 326hk. Den ene er morro å aksellerere med og jeg må virkelig slite for å beherske meg. Den deilige V8 brummingen og det at man må jobbe mer med motoren for å få ut kreftene - langt mer morsomt. Elbilen har jeg prøvd full aks en gang sånn bare for å ha prøvd. Dieselbilen er forøvrig ett hakk raskere enn elbilen. Den går også stillere....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.276
    Sted
    Trondheim
    Jeg misliker sterkt disse bråkende bilene som forstyrrer alle rundt seg.
    Når det gjelder det med at det krever mer av sjåføren for å få ut ytelsen fra en diesel/bensin-motor - girvalg (manuelt gir selvfølgelig), turtall, vite hvor dreiemomentet er størst osv... - og at det dermed oppleves som morsommere å kjøre ser jeg det poenget, men jeg tror at for de aller fleste er det "magi" som de ikke aner noe som helst om.
    For meg forsvant det poenget for noen år siden - den gangen jeg hadde biler med mindre motor der man måtte jobbe litt for å få ut ytelsen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn