Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Når vi snakker om «drømmebil» så er det jo også et spørsmålet om hva som er grunnlag for valget. Det finnes en rekke biler jeg gjerne skulle eid og kjørt, men som kun var aktuelle om jeg hadde mye annet. Ferrari F40? Absolutt, men ikke med mindre jeg hadde uhorvelig mye penger og en haug med andre biler. Du kan ikke kjøre en Ferrari F40 hardt på norsk landevei som du kan med en 911. Som bil nr 10 om jeg hadde bortimot ubegrenset med penger, men ikke drømmebil nr 1. XJS-en er ikke klassisk som en XK120 men den er garantert enklere å cruise rundt i en regntung sommeruke 😀. Selv skulle jeg gjerne hatt en d-type eller xjss, og hadde tatt de over XK120.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    Når vi snakker om «drømmebil» så er det jo også et spørsmålet om hva som er grunnlag for valget. Det finnes en rekke biler jeg gjerne skulle eid og kjørt, men som kun var aktuelle om jeg hadde mye annet. Ferrari F40? Absolutt, men ikke med mindre jeg hadde uhorvelig mye penger og en haug med andre biler. Du kan ikke kjøre en Ferrari F40 hardt på norsk landevei som du kan med en 911. Som bil nr 10 om jeg hadde bortimot ubegrenset med penger, men ikke drømmebil nr 1. XJS-en er ikke klassisk som en XK120 men den er garantert enklere å cruise rundt i en regntung sommeruke 😀. Selv skulle jeg gjerne hatt en d-type eller xjss, og hadde tatt de over XK120.
    Det er jeg helt enig i. Det var bare en som mente at XK var omtrent like sexy som en Toyota Camry, derav reaksjonen :)

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    XK refererer normalt til XK8, XKR og XK, ikke XK120, XK140 og XK150.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    XK refererer normalt til XK8, XKR og XK, ikke XK120, XK140 og XK150.
    Ja, jeg vet egentlig det, men for meg har det alltid bare vært en XK, og det er 120. Det blir nok bare med drømmen. Ikke har jeg pengene, ikke har jeg plassen, og det er som du skrev lenger oppe, ikke en spesielt praktisk bil å ha, heller.

    Roy
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    A110. En bil som skiller seg ut utseendemessig.
    Den tas helt sikkert ikke inn i Norge :(
    700 000 SEK i Sverige
    Litt usikker. En ansatt i vårt firma kjøpte en ny i fjor, men usikker på hvem den ble importert gjennom.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten kar antar jeg? Ble liggende etter en i Wachau i 2019, det var ikke store greia.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Enda en av de små sportsbilene. Da de lagde James Bond i Japan skulle de bruke en slik til Sean Connery, men han fikk ikke plass - han var for lang. Så de kuttet taket av en Toyota 2000 og lagde en kabriolet spesielt for den filmen. Det ble lagd 2 stk (tror jeg) hvorav den ene visstnok finnes fremdeles.

    BTW: James May liker sin Alpine 110


    PS: James May er vel ikke spesielt liten, og han får tydeligvis plass.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ ^ Jeg har prøvesittet (ikke kjørt) den, og til 2-seter m/midtmontert motor å være, opplevde jeg den som "romslig".
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kunne tenkt meg en slik, men jeg er for lang. Har prøvesittet en og fikk ikke på taket :(
    Åpen bil i Trondheim er ikke noe godt sjakktrekk.

    Vis vedlegget 749967
    Har prøvd denne, og den passer med ca 1mm tilgode i takhøyden! Faktisk en festlig bil å kjøre. Med 2,0 liter motroen så rører den greit på seg. Har vel 184Hk i dag. Men mest av alt er den en bil man blir i godt humør av å kjøre.
    Mitt problem er at Husvaranen har lagt ned veto! Hun vil bare ha "bil på stylter" (SUV). På grunn av reumatisme klarer hun ikke å komme inn og ut av MX5 uten problemer. En slik bil er for meg et helt greit alternativ til MC.
    Men på grunn av fruen blir det nok en ny Royal Enfield 350cm i stedet for MX5.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    De tar den ikke inn i Norge lenger. Jeg har spurt. Men det ligger noen brukte ute på finn.no
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    Når det er sagt, så synes jeg både XK120 og XK140 er penere enn XK150, men den delte frontstøtfangeren på XK120 synes jeg gjør den enda mer spesiell i designet enn etterfølgeren.

    Roy
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den står ikke på Renaults sider, og Alpine har ikke forhandler i Norge.
    Synd det der, for den er ikke SÅ eksotisk. (Men veldig kul!)
    Bilia selger Alpine i Sverige. Norske forhandlere burde være åpne for å ta inn litt morosaker på bestilling.
    Abarth er jo et annet eksempel, men hvor de litt mer entusiastiske importører bidrar til å få inn glede på 4 hjul.
    Men det blir kanskje for vanskelig med service/vedlikehold for Bilia (som eksempel) i Norge?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    Synd det der, for den er ikke SÅ eksotisk. (Men veldig kul!)
    Bilia selger Alpine i Sverige. Norske forhandlere burde være åpne for å ta inn litt morosaker på bestilling.
    Abarth er jo et annet eksempel, men hvor de litt mer entusiastiske importører bidrar til å få inn glede på 4 hjul.
    Men det blir kanskje for vanskelig med service/vedlikehold for Bilia (som eksempel) i Norge?
    Mener jeg leste en gang at EU/EØS-avtalen gjør at ikke importører kan nekte å ta inn bilmodeller som selges i andre deler av EU/EØS. Andre her kan kanskje mer om det enn meg.

    Roy
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er nok mulig å få levert en, men til hvilken pris? Og merkeverkstedet vil da gjerne ikke ha kompetanse på den modellen, så service kan jo bli litt kronglete/dyrt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mener jeg leste en gang at EU/EØS-avtalen gjør at ikke importører kan nekte å ta inn bilmodeller som selges i andre deler av EU/EØS. Andre her kan kanskje mer om det enn meg.

    Roy
    Som importør står man fritt til å velge hvilke modellprogram man ønsker å markedsføre/selge i sitt respektive marked.
    Men - man kan få føringer fra produsent/moderselskap om et spesifikt utvalg.

    Har ikke hørt at EU har lagt føringer for dette.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Du får stikke å ta en titt på denne @Fosse

    Blir vel ikke stort bedre om du er på jakt etter en strøken XJS fra 90 tallet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Den er ikke strøken IMHO. Relativt langt unna. Jeg har sett på tre eksemplarer av XJS og den eneste som er pen er den de har hos Techno Classic, men jeg vil ikke handle av dem, og den bilen er det noe rart med. Dessuten har jeg blitt litt usikker på om XJS er det jeg er ute etter … Uansett moro å titte og fundere, det har jo ingen hast og behovet er der strengt tatt ikke.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Den er ikke strøken IMHO. Relativt langt unna. Jeg har sett på tre eksemplarer av XJS og den eneste som er pen er den de har hos Techno Classic, men jeg vil ikke handle av dem, og den bilen er det noe rart med. Dessuten har jeg blitt litt usikker på om XJS er det jeg er ute etter … Uansett moro å titte og fundere, det har jo ingen hast og behovet er der strengt tatt ikke.
    Ah, så du har vært å sett på den allerede - var fin på bilder i det minste, og når de hadde byttet eksosmanifold og lekk styresnekke så var jo to av de vanligste svakhetene tatt hånd om ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Hva med DB7 vantage volante?
    Er jo beslektet med XJS, og kan fåes med både kompressormatet AJ16 eller V12.
    "relativt" lavt priset også.

    1632753948071.png
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Aston Martin er pent på bilder, og selvsagt en del av dem også i virkeligheten. Men jeg må innrømme at de seneste gangene jeg har vært hos Insignia så har jeg endt opp med å sikle mest over en XK 5L Portofolio de har der. Interiøret på den overgår det meste, og mon tro om ikke en femliter, med eller uten hjelp, drar rimelig godt. Uansett, som åpen bil er det en helt annen sportslighet, presisjon og stabilitet i XK enn i XJS. Og siden jeg på mange måter har to av «drømmebilene» mine så vil en eventuell ny lekebil handle mer om komfort, driftssikkerhet og brukbarhet (uten at det skal bli hverdagsbil). Men Aston Martin Vantage og DB9 er også kandidater. Men det er jo igjen et litt annet prisnivå enn XJS, forsikring etc, så ja …. Litt av moroa er å titte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes også Aston Martin har tapt seg. Den sportsbilen jeg pr. i dag synes ser best ut er Jaguar F-type.

    1632758410703.png
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Aston Martin er pent på bilder, og selvsagt en del av dem også i virkeligheten. Men jeg må innrømme at de seneste gangene jeg har vært hos Insignia så har jeg endt opp med å sikle mest over en XK 5L Portofolio de har der. Interiøret på den overgår det meste, og mon tro om ikke en femliter, med eller uten hjelp, drar rimelig godt. Uansett, som åpen bil er det en helt annen sportslighet, presisjon og stabilitet i XK enn i XJS. Og siden jeg på mange måter har to av «drømmebilene» mine så vil en eventuell ny lekebil handle mer om komfort, driftssikkerhet og brukbarhet (uten at det skal bli hverdagsbil). Men Aston Martin Vantage og DB9 er også kandidater. Men det er jo igjen et litt annet prisnivå enn XJS, forsikring etc, så ja …. Litt av moroa er å titte.
    Hei Fosse! Det er en fornøyelse å følge dine valg gjennom livet hvor det for meg virker som glede og nytelse er viktigst! Det er noe for oss andre å aspirere til og forsøke å leve opp til :) Tillater meg å komme med et innspill til din søken etter en tredje morobil. Du har satt som kriterie driftsikkerhet og komfort, men har du ikke allerede det i en E-Type og en luftkjølt 911? Jeg vil promotere noe litt mer hard core i sportsbil segmentet, noe som innebærer store smil både fra sjåfør og de fleste man møter hver gang man kjører. En Caterham er overraskende komfortabel samtidig som den gjør at sansene er i positivt helspenn hver gang man setter seg bak rattet :) En Caterham er også så enkel at det er lite som kan gå i stykker :) Legger ved et bilde av min bil fra toppen av passet Grand St Bernard sist søndag på vei hjemover etter over fire uker med moro på Sardinia, Korsika og alpene :)
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og siden jeg på mange måter har to av «drømmebilene» mine så vil en eventuell ny lekebil handle mer om komfort, driftssikkerhet og brukbarhet (uten at det skal bli hverdagsbil).
    En SLK fyller jo kriteriene, men er kanskje ikke "eksotisk" nok?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det var ikke meningen å kuppe denne tråden, jeg har fått innspillene jeg var ute etter 😊

    Jeg er ikke på utkikk etter ny «lekebil» nå, jeg bare lekte med tanken vedrørende XJS.

    Caterham har jeg ikke kjørt, men jeg er kjent med at det er morsomt, går godt og er tøffe biler. Det sagt så ville nok, dersom det ble aktuelt, en ny bil gått mer i retning av en GT.

    SLK som mye annet av nyere MB appellerer ikke til meg (les mye, ikke alt).

    Det er mange biler det er gode argumenter for å eie, og gode argumenter for ikke å eie, men poenget for meg når det kommer til «lekebiler» er hvor lyst jeg har på noe og hvilken glede jeg har av det satt opp mot pris og bryderi.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    744
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Grusomme felger (spesiallagde, greit nok, men grusomme)!!!!!!
    Antenna på bagasjelokket det samme! Er ikke en Starcraft eller limo dette!

    Men bilen.......
    Skulle vært den tidligere generasjonen dashbord/knapper, men er nok en smule mer holdbart med "knapper" istedet for "touch" knapper.

    Bil som siden jeg såg den i ett magasin en gang på 80 tallet har vært med i topp 10 drømmegarasjen
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Nøtterøy
    Liker best italienske biler. Trenger ikke å være de råeste. Denne ble min for en stund tilbake. Noen som ser hva det er? 🇮🇹😁

    89A615D3-B417-41EE-9910-714680B7BEA9.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn