Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Drømmebilen? For meg har alltid gammel vw og porsche stått høyt i kurs. Dette er min buss, men kunne jo absolutt byttet den i en pre 60 23vinduer 🤷‍♂️ men absolutt en av mine drømmebiler realisert 😊 20210725_154716.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.022
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Drømmebilen? For meg har alltid gammel vw og porsche stått høyt i kurs. Dette er min buss, men kunne jo absolutt byttet den i en pre 60 23vinduer 🤷‍♂️ men absolutt en av mine drømmebiler realisert 😊 Vis vedlegget 758062



    Rart hva som blir drømmebiler med åra. Denne var ingen drømmebil i sin samtid. Vi hadde en sånn når jeg var liten.....
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Rart hva som blir drømmebiler med åra. Denne var ingen drømmebil i sin samtid. Vi hadde en sånn når jeg var liten.....
    Jepp. Har et ønske om en golf 1 igjen også, å de har jeg kastet mange av 😆 min morfar eide i sin tid en 1952boble som ble hugd seint 80 tallet. Den hadde nok hvert verd 300k idag å drømmebilen til mange ihuga vw entusiaster som meg selv. Tidene forandrer seg absolutt 🤙
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Liker best italienske biler. Trenger ikke å være de råeste. Denne ble min for en stund tilbake. Noen som ser hva det er? 🇮🇹😁
    Her er vi inne på noe vesentlig! Det trenger ikke være dyrt for å være gøy. Tvert om, antageligvis :) Men drømmer man, så drømmer man. Men flere burde kanskje heller realisere drømmene sine i noe som dette!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er virkelig en drømmebil, grattis!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Rart hva som blir drømmebiler med åra. Denne var ingen drømmebil i sin samtid. Vi hadde en sånn når jeg var liten.....
    Det er vel knapt noen gamle biler som er drømmebiler etter dagens standarder?
    Men vi skal være takknemlig for at noen tar vare på dem.
    Det er vanskelig å ikke smile når du ser slike gamle smykker.
    Så "Olav på Kvipt" på TV forrige dagen.
    Han kjøpte en A-ford i Horten.
    Tror jeg gliste like fett som bilkjøperen. 😂
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg synes designet på de nye sportsbilene ofte blir så like. Det er mulig de MÅ se sånn ut på grunn av aerodynamikk og nødvendigheten av luftinntak til motor, men for meg er det ingenting annet enn en heftig motor og motorlyd (eventuelt, jeg så ikke hele videoen) som tiltaler meg med denne bilen. Jeg synes designet er dørgende kjedelig, og å presentere den i sølvgrått i tillegg, er jo rene sovemedisinen.

    Roy
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes designet på de nye sportsbilene ofte blir så like. Det er mulig de MÅ se sånn ut på grunn av aerodynamikk og nødvendigheten av luftinntak til motor, men for meg er det ingenting annet enn en heftig motor og motorlyd (eventuelt, jeg så ikke hele videoen) som tiltaler meg med denne bilen. Jeg synes designet er dørgende kjedelig, og å presentere den i sølvgrått i tillegg, er jo rene sovemedisinen.

    Roy
    Saken er vel at en bildesigner ikke står særlig fri om dagen da veldig mye bestemmes av EU-krav mf.. Jeg syntes også at denne T.33 var litt same same same, men jo mer jeg ser på den synes jeg faktiskt at den er meget vellykket! Så jeg tok ut de ca 20 mill som den koster blott for å innse at den allerede er utsolgt!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Gordon Murray som står bak designet på T33 har vel laget noen av de mest imponerende bilene designmessig, McLaren F1 f.eks.
    På 90-tallet så holdt han også på å utvikle en ny klasse motorsport, med alle som hadde den samme bilen og der det egentlig mer sto på føreren istedet for bilen og teamet som det ofte gjør i F1. Tror bare det ble med tegningene til slutt, men ser kanskje ut som T33 er litt videreutvikling av den klassen han droddlet på da etter hva jeg husker fra eget hode av designet.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Synes t33 ser bedre ut enn t50'en.
    Den vifta bak ser slett ikke fin ut.
    Ankepunktet med t33s utseendet er litt gammel 911targa feeling på b stolpen. Hadde kanskje vært bedre i en annen farge, eller i samme sort som resten av taket.
    Det jeg liker best med gma designet er ingen spoilere eller splittere osv, men istedet patenterte løsninger for å oppnå "like" mye marktrykk.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    GranTurismo begynner å komme nedover i overkommelig prisklasse... bare synd utvalget ikke er allverdens, slik at man fort må til f.eks. Nederland om man ønsker noe annet enn sort/grå med sort skinn...

     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    GranTurismo begynner å komme nedover i overkommelig prisklasse... bare synd utvalget ikke er allverdens, slik at man fort må til f.eks. Nederland om man ønsker noe annet enn sort/grå med sort skinn...

    Kjøpte nettopp en Quattroporte med brunt skinn og grå metallic lakk som familiebil nr.2. Tatt inn av forhandler i Norge fra Japan. Tittet egentlig etter QP i Sveits, men plutselig dukket jo denne opp 14 mil hjemmefra, så man kan være heldig! :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Kjøpte nettopp en Quattroporte med brunt skinn og grå metallic lakk som familiebil nr.2. Tatt inn av forhandler i Norge fra Japan. Tittet egentlig etter QP i Sveits, men plutselig dukket jo denne opp 14 mil hjemmefra, så man kan være heldig! :)
    Hva slags prisklasse snakker vi om for en sånn godbit da? (Ja, er helt blank på området. Har ikke studert dette markedet.)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags prisklasse snakker vi om for en sånn godbit da? (Ja, er helt blank på området. Har ikke studert dette markedet.)
    Rundt 500 000 må du nok regne. Da med 6-trinns ZF girkasse, 2008-2011-mod og en plass mellom 40 og 100km på telleren. De hadde F1-girkassen som Ferrari omfavnet rundt 2000, men den ble stort sett kuttet ut rundt 2007, tror jeg det var. ZF er å foretrekke, og det er fantastisk å slippe nyere 8 og 9-trinns kasser som ALDRI får bestemt seg for hvilket gir de skal ligge i ;)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Her er noen som bråvåkna fra drømmen ...
    Bilen varte nesten en dag, men de overlevde da.
    1649161393688.png
    Hva skal folk med 600 hk på veien?
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Kan vi gå ut fra at den ikke blir gjennoppbygget?

    Hvorfor kjørte de ut?

    Sjåføren har gått ut i media med fullt navn, og legger seg helt flat. Det var far og sønn, hvor sønnen hadde kjøpt bilen, men det var faren som kjørte ut. Faren forteller at man med slike biler burde være pålagt egen oppkjøring på lik linje med lastebiler. Så han er inne på noe. Dette er ikke biler man "leker" med. Tydeligvis.

    Men det sagt så er dette fantastiske biler, og man kan selvfølgelig fint kjøre slikt på norske veier. Men i dette tilfellet var det telehiv, høy fart og sving som sendte bilen av veien.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Kan vi gå ut fra at den ikke blir gjennoppbygget?

    Hvorfor kjørte de ut?
    Kan vi gå ut fra at den ikke blir gjennoppbygget?

    Hvorfor kjørte de ut?
    Når slike biler kjører ut, så er det vel manglende innsikt i hva man klarer å håndtere/fatal feilvurdering av av bilens begrensninger og ytelser som er årsaken?

    Utdrag nedenfor

    "– Jeg har prøvd Lamborghini på bane, og har også kjørt en god del biler med mange hestekrefter på landeveien. Men dette var noe helt annet. Jeg var klar over at det var viktig å være forsiktig. Dessverre var jeg ikke forsiktig nok. Ut av en sving og opp en bakke med en dump i, tråkket jeg litt for hardt på gasspedalen. Bakhjulene slapp umiddelbart. Det var for sent med korrigeringer og bilen forsvant rett ut i periferien. At utforkjøringen vil føre til at jeg blir uten førerkort for en periode har ingen betydning. I dag er jeg bare glad for at vi lever og at ingen av oss pådro seg alvorlige skader.

    – Dessuten er jeg opptatt av å advare andre som kjøper seg ekstreme biler. De oppfører seg veldig bra der underlaget er jevnt. På ujevne veier som Trøskenveien kan marktrykket lett forsvinne dersom høyrebeinet ikke er følsomt nok, forklarer Tangen.
    "

    Han var med andre ord klar over hvor følsomt dette er, men like vel gikk det galt på første tur.
    Potensialet for 2 eller flere døde i denne ulykka(?) er betydelig.

    Derfor mitt spørsmål:
    Hva skal folk med 600hk på veien?
    • Særdeles få sjåfører (det betyr vel i praksis ingen) er kapable til å håndtere slike krefter.
    • Slike krefter kan under ingen omstendigheter utnyttes på veien.
    • Dette er et farlig leketøy, ikke noe annet.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Sørlandet
    For noe tull! 600 - 800 - 1000+ hk er ikke farlig i seg selv. Men kombinerer du det med en uerfaren sjåfør og tung gassfot så kan det gå galt som med amatørene over her. Er bilen i tillegg noe eldre så er ikke hjelpemidlene like bra (eller ikke eksisterende). Det finnes uttalige Teslaer på veien med like mye effekt og du ser ikke dem liggende i grøfter overalt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det er da mye som ikke er farlig "i seg selv", men som blir det når det blir brukt. Et gevær f.eks...

    Disse bilene er ikke bygd for å brukes på vanlige veier. De er knapt nok bygd for å brukes på motorveier - det er i praksis banebiler pakket inn i noe som gir inntrykk av at de kan brukes på vanlige veier av vanlige folk. Jeg må innrømme at selv om jeg har sansen for "snasne" biler skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal ha 600 hk i en bil man skal bruke i Norge. Eller i noe annet land i Europa for den saks skyld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn