DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Det skapes en diodeeffekt i metallet i kablene i den retningen de er spilt på. Derfor vil det være en viss motstand som signalet møter på veien om det spilles i andre retningen. Det er uvvist om, og i så fall hvor lang tid det tar, å reversere diodeeffekten.
    Meiner å ha lest at denne diodeeffekten oppstod i dieletrikumet - isolasjonsmaterialet, og ikkje i metallet. Men hukommelsen min er bevist å være ufullkommen! Og om det er riktig får i så fall andre svare på. :)

    EDIT: Er det ikkje dette som er tanken bak kablane til Duelund, og derfor der er brukt linolje og silke rundt lederane?

    Men nok kabelavsporing. DP fungerer jo best med Silk IC og Silspeak HT-kabler! Det er noke alle veit! :)

    Mvh Arild
     
    Sist redigert:

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Det skapes en diodeeffekt i metallet i kablene i den retningen de er spilt på. Derfor vil det være en viss motstand som signalet møter på veien om det spilles i andre retningen. Det er uvvist om, og i så fall hvor lang tid det tar, å reversere diodeeffekten.
    All musikk er jo vekselstrøm.
    Hvor har du det med diodeeffekt?

    Sonicfrontiers
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Det skapes en diodeeffekt i metallet i kablene i den retningen de er spilt på. Derfor vil det være en viss motstand som signalet møter på veien om det spilles i andre retningen. Det er uvvist om, og i så fall hvor lang tid det tar, å reversere diodeeffekten.
    Å nei, nå har du ihvertfall satt griller i hodet på @Ru-arnt 😁


    -Har hørt mye på kabler og forskjeller, men akkurat dette med direksjonalitet har jeg ikke testet ut.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det skapes en diodeeffekt i metallet i kablene i den retningen de er spilt på. Derfor vil det være en viss motstand som signalet møter på veien om det spilles i andre retningen. Det er uvvist om, og i så fall hvor lang tid det tar, å reversere diodeeffekten.
    Neimen fyda, Roda! - Dette må være en god Friday night-spøk. Du mener selvfølgelig å ha belegg for denne påstanden - og å kunne verifisere den i en ekte blindtest (og ikke en typisk fort & gæli Halfdan Svartes gate-test)?
     

    OlafS

    Fersking
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    6
    Sted
    Trondheim
    Hei godtfolk. Etter å fått tak i en DP passiv kontroller, kobler jeg opp like glad som en unge på julaften; men, jeg får uforventede resultater. Høy lyd venstre kanal, og lite/ingen justeringsmuligheter via potmeter. Står mot en DP 6.4P. Tok den ut av hus og prøvde på et annet effekt-trinn, der oppførte den seg normalt. Tips noen?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    DP fungerer jo best med Silk IC og Silspeak HT-kabler! Det er noke alle veit! :)

    Mvh Arild
    Å jasså, så det gjør de!?
    Man kan vel si at Silk signalkabler (mk.II) og Silspeak høyttalerkabler er minimum kvalitetsnivået man bør legge seg på for å få DP-produktene til å formidle musikk godt. Jada, jeg har prøvd de fleste Silk/Silspeak variantene i anlegget. Men man kan få DP-utstyret til å synge ennå litt vassere om man vil i mine ører med kabler fra en annen norsk aktør :sneaky: Så ta ikke den ironiske tonen der arild ;) :ROFLMAO:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Å jasså, så det gjør de!?
    Man kan vel si at Silk signalkabler (mk.II) og Silspeak høyttalerkabler er minimum kvalitetsnivået man bør legge seg på for å få DP-produktene til å formidle musikk godt. Jada, jeg har prøvd de fleste Silk/Silspeak variantene i anlegget. Men man kan få DP-utstyret til å synge ennå litt vassere om man vil i mine ører med kabler fra en annen norsk aktør :sneaky: Så ta ikke den ironiske tonen der arild ;) :ROFLMAO:
    Med fare for å tale Oppsal midt i mot, så er jeg helt enig med Powerpoint.
    Leif Ernstsen fikk etterhvert et mer nyansert syn på kablers lyd, bl.a. etter innspill/demo hos daværende forhandler Terje Andervik. Leif hadde faktisk noen kompromissløse konstruksjoner på tegnebrettet. Stikkordet var skinneffekten kombinert med godt tverrsnitt. Men det var off the record. -Offisielt var holdningen at Silspeak/Silk var prisgunstig og "godt nok" for de fleste.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Tror vel heller ikke silk silkspeak makser dp, men hva mener Herren powerpoint gir best resultat , hvis vi ønsker strekke strikken?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Tror vel heller ikke silk silkspeak makser dp, men hva mener Herren powerpoint gir best resultat , hvis vi ønsker strekke strikken?
    Jeg gikk fra Silspeak til Anticables Level 3. En billig solid core uten isolasjon, bortsett fra isolerende lakk. Det var en betydelig forbedring. Stive og upraktiske, men absolutt verdt det.

    Silspeak, til sammenligning, låter litt slørete og mindre oppløst i nedre mellomtone. Litt traust og kjedelig. Det er jo strengt tatt en grøftekabel: Multistranded, stort tverrsnitt og silikon dielektrum. Flott til PA og i bassen. Jeg bruker fortsatt Silspeak til mine subwoofere.
     
    Sist redigert:

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjør som aiso. Black Magic hele signal-kjeden. Har testet både revelation + jumper og bi-wiring Emotion høyttalerkabler. Enkel konklusjon, kjøp de dyreste kablene budsjetter ditt tillater. (At jeg allerede hadde dobbelt sett BM Emotion høyttalerkabler var hovedgrunnen til at RJEL måtte fikse dobbelt sett mundorf da han oppgraderte A1 til A1S ebw).
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har komplette sett med Silk MKII med unntak fra det lange strekket fra pre til aktive filtrene. Har doble sett SilSpeak, som på linje med Silk, ble lagd helt på tampen av produksjonen fra Leif sjøl. Men bruker de ikke akkurat nå. Etter innføring av aktiv deling, er fulltonene mine direktekobla med flatsølv, mens i bassen er det pr dd (dessverre) bare noe vDH jeg hadde liggende. Men har et donor sett SilSpeak jeg skal korte ned, og terminere snart. HiFi er som nevnt fått 2dre sete de siste årene, så ting går ikke så fort. Men det blir intr å A-B teste... selv om det bare er fra 275Hz og ned.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Tror vel heller ikke silk silkspeak makser dp, men hva mener Herren powerpoint gir best resultat , hvis vi ønsker strekke strikken?
    Hva som gir best resultat kan jeg ikke påberope meg å mene noe om rotecop, men jeg sitter med tilnærmet samme erfaring som Pedal hva lydgjengivelse via Silk/Silspeak avstedkom i mitt oppsett. Med Black Magic Revelation MK.II SE XLR signakabler, og BM Emotion høyttalerkabler har jeg en helt annen oppløsning og formidlingsevne. Borte er den litt slørete (lett søvnige) nedre mellomtonen og den litt trauste likegyldige gjengivelsen totalt. Nå er det mer glød, bedre oppløsning, engasjement og bedre dynamisk kontrast. Og ja Silspeak kan formidle bass, men BM formidler det med ennå bedre oppløsning, anslag og utklinging.
    Hvorvidt dette passer i herr Rotcops anlegg, må han teste selv.
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar powerpoint . Jeg skal faktisk teste det selv:) Venter på ett sett kabler fra PM audio . Må være noe med BM Emotion side du har beholdt dem så lenge.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Hva som gir best resultat kan jeg ikke påberope meg å mene noe om rotecop, men jeg sitter med tilnærmet samme erfaring som Pedal hva lydgjengivelse via Silk/Silspeak avstedkom i mitt oppsett. Med Black Magic Revelation MK.II SE XLR signakabler, og BM Emotion høyttalerkabler har jeg en helt annen oppløsning og formidlingsevne. Borte er den litt slørete (lett søvninge) nedre mellomtonen og den litt trauste likegyldige gjengivelsen totalt. Nå er det mer glød, bedre oppløsning, engasjement og bedre dynamisk kontrast. Og ja Silspeak kan formidle bass, men BM formidler det med ennå bedre oppløsning, anslag og utklinging.
    Hvorvidt dette passer i herr Rotcops anlegg, må han teste selv.
    Jeg opplever det samme som Powerpoint beskriver her. Har forøvrig nøyaktig samme signalkabler og høytalerkabler.
    Musikken oppleves som klarere, renere, mer oppløst, mer distinkt og mer engasjement med BM-kabler enn med Silk-kabler.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Fint med erfaringer på synergi med kabler,for de som mener at det har noe å si. Er definitivt blant dem. Har selv veldig god erfaring med DP og franske Esprit. De har innstegsmodeller og grisedyre serier, men man får trickle down effekt,så selv de rimelige seriene gir mye godlyd. Jeg opplever denne produsenten som "no bullshit", jækla bra håndverk som også gir stor eierglede og låter "musikalsk" uten at det går på bekostning av oppløsning/transparens/detaljnivå.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg brukebåde Silk, Sealspeak og BM kabler. Bruker Silk på effektrinnene. Black Magic mellom forforsterker og delefilter, samt RIAA og forforsterker. På høyttalerdelen så er det sealspeak(4x4mm2- 2x8mm2) på bassdelinga og en gammel Audioquest Indigo 2 til MTM delen. Sealspeak hadde dårligere oppløsning hær. Fra DAC til forforsterker, og mellom platespiller så bruker jeg noen billige Topping kabler som jeg også er fornøyd med. Skal ellers prøve en Japansk kabel som har fått god omtale blant musikere og audiofile.
    Så på en BM(RCA) mellom platespiller og RiAA til 16K, men kjøpte en Topping til 1K i steden. Veldig fornøy med den. Fine detdaljer og speed i toppen(sølvbelagt). Lettere å høre forskjell på vinyl avspilling :)
    Ellers så har jeg en BM AES mellom DP 8.0 og EC EMC1, og den blå DP RCA digitalkabelen for Topping DAC'n.
     
    Sist redigert:

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Er det noen som har prøvd å bytte ut/oppgradere den blå strøkabelen som originalt fulgte med A1 (og A1S, antar jeg) og som kan dele erfaringer? (dette er et seriøst spørsmål, altså. Jeg har opplevd store forbedringer med andre strømforbedringstiltak i mitt oppsett).
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg har byttet kabler på begge mine A1S, først og fremst fordi den kabelen som fulgte den ene amp'en var altfor kort og av hjemmemekket type av tvilsom kvalitet. Nå har jeg 100 % helt like og like lange Oyaide kabler med Furutech plugger til begge. Hva det egentlig betyr for lyden, er jeg usikker på, men det føles iallfall mye tryggere å ha kabler som er montert av en som både kan og vet hvordan dette skal gjøres på en riktig måte.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg fikk Leif til å lage en fin, skjermet nettkabel til en av mine A1'ere. Gadd ikke å gjøre tilsvarende for den andre. Hører selvfølgelig ikke en dritt forskjell, men den ser jo fin ut da.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg har hele restopplaget med sølvskinner beregnet på 5.52HP, 4×2,5 meter eller hele 1,5 kg med sølv av aller reneste sort. Brukte dem som høyttalerkabler sammen med nevnte forsterker, forsynt med spesiallaget filter fra Leifs hånd. Hørte en forskjell ja, men kanskje det var støy. Var behagelig og mer tonalt riktig å gå over til Silspeak med filter. Skumle greier disse skinnene, holdt på å steike mastdonttrinnet ved overslag enda jeg hadde påkledd dem krympet teflonstrømpe.
    Kan hende jeg lar meg overtale til å selge. Kanskje til en sølvsmed når sølvprisene måtte være høye?
    Jeg har det mye bedre med meg selv etter at jeg sluttet å tro på hørbarheten av alle tweaksene vi holdt på med den gangen. En blir for gammel til å kaste bort tiden på slikt tull.
    Den eneste kabelen jeg har brukt mye penger på de siste 20 årene er denne:
    (Den må være tykk siden den skal forsyne 10-12 høyttalere med strøm.) 20230528_074806.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den a1b'n på Finn gikk fort iallefall.. Selv midt i ferieitia.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.440
    Torget vurderinger
    6
    Hei

    Er det noen som vet om jeg kan brokoble denne forsterkeren?
    Så lenge forsterkeren ikke er symmetrisk balansert. Så kan den i teorien brokobles (husk at forsterkeren ser halvparten av lasten ved mono brokobling)
     

    Yanmar6N

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Sted
    vestnes
    Okay, er denne symmetrisk balansert? Så som du ser på bilde av en annen forsterker visest det hva som er pluss når den brokoblest. Så da lurer jeg på hvordan kobler jeg? Pluss på pluss? Kan den bli ødelagt?
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Langesund
    dpguiden.no
    Går du ned på manualen til 402 ser du framgangsmåten på den
    Er litt på dypt vann, men tror alle har samme oppbygging
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn