DP menigheten

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    171
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    3
    Alle som har vĂŠrt pĂ„ besĂžk her i stua vet at det spilles sĂ„ listverket flagrer😁
    Huset er under rehabilitering, er stuene som gjenstÄr. Satser pÄ at utsikten tar seg opp.

    AngÄende oppgraderingen tenker jeg det er greit Ä gi den noen dager, sÄ kommer vel inntrykket etter hvert. SÄ langt synes jeg den virker mer fri, Äpen. Blir dessverre ikke mange timene i uka med musikk..
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her mÄ det vÊre en feil med kablene eller koblingene dine. Du mÄ sjekke kablene for brudd og eliminere alle muligheter for at pluss kommer borti minus.
    Du fÄr ikke tak i basselementer til Euforia lenger. Ei heller nye DP'er.
    Jeg, personlig, kan ikke forstÄ hvorfor ikke alle DP-eiere kjÞper standard Silspeak-kabler,opprinnelig laget av Leif Ernstsen. De har mer kobber enn noe annet, er ikke kostbare pÄ bruktmarkedet - og er svÊrt solide! Lyden? Den er god nok!
    Det stemmer at man ikke fÄr tak i de originale SEAS hÞytaler elementene som jeg forsto var designet i samarbeid med Eltek for bruk i Euforia. Senere produksjoner av tilsvarende elementer, (Jeg kontaktet SEAS, og de hadde elementer som de sa var sÄ og si identiske. Problemet var at de hadde ca 1mm stÞrre radius enn de gamle elementene. Mine var bygd opp av Eltek, og hadde altsÄ innfreste spor for elementene. Heldigvis har vi en mÞbelsnekker i nÄrheten som tok pÄ seg oppgaven med Ä frese ut Äpningen med 1mm stÞrre radius.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    DP PA 6000H, disse ble vel laget i 10 eksemplarer. 4 av disse med 4 stykk trafoer fremfor to. Er det mer enn trafoene som er dublert? Noen som vet hva en med dublerte trafoer mÄler fremfor den med to?

    Er dette noe som skyver bra? MĂ„ finne noe som driver Infinity Kappa BRA!
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Det ble DP pÄ meg tilslutt.
    Har i grunn brukt mye tid pÄ Ä lete etter en strÞken Dynamic Precision. Denne er nok sÄ nÊre mint det er mulig Ä komme.
    Avbrutt av studier som pÄgikk i perioden 2011 til 2017/2018. I 2018 glapp det en for meg, men nÄ nylig gikk det i boks. 6B548EF0-3A1F-4CCB-BB9A-C53A25EDDD17.jpeg
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Det ble DP pÄ meg tilslutt.
    Har i grunn brukt mye tid pÄ Ä lete etter en strÞken Dynamic Precision. Denne er nok sÄ nÊre mint det er mulig Ä komme.
    Avbrutt av studier som pÄgikk i perioden 2011 til 2017/2018. I 2018 glapp det en for meg, men nÄ nylig gikk det i boks. Vis vedlegget 707075
    Gratulerer med flott forsterker đŸ‘đŸ»
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Grattis,den der mÄ vel vÊre den flotteste DP Ê har sett,barskt og sobert samtidig :cool: (y)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Vet ikke om det er interessant med noen flere bilder av den jeg? Det er et godt eksemplar av arten vil jeg pÄstÄ. Har ogsÄ den originale "mappa" fra DP, med databladet, brukermanualen(er egentlig bare et A4-ark) og prisliste fra 1993. Har ogsÄ fÄtt stuet den originale finérkassa opp pÄ loftet. Der stÄr den tÞrt og luftig.

    Jeg koser meg med den hvertfall, det er sikkert. Jeg er ikke sÄ innmari gammal relativt sett, jeg gikk pÄ videregÄende skole i tiden 2007-2009 hvor jeg drev med elektronikk. Bygde et par forsterkere pÄ den tiden. DP fikk jeg kjenskap til, og har vÊrt en liten drÞm siden tidlig 2000-tallet.

    Som tidligere nevnt har jeg vÊrt pÄ leiting etter det rette kjÞpet i veldig mange Är. Kom over en 5.52HP(det var jo drÞmmen) for en veldig fin pris(kan vel glemme Ä betale en slik pris idag) en gang som holdt estetisk mÄl, men da var jeg student og blakk. Senere en PA 6000H hvor jeg ikke sÄ annonsen i tide. SÄ jeg har levd med Klasse D hele veien(fra det var temmelig nytt pÄ markedet), og de har levert de, sÊrlig til den lave prisen(jeg har jo vÊrt gjennom sikkert 50 par Cerwin-Vega jeg har kjÞpt, reparert og solgt, og her er Klasse D innertier), det er det ingen tvil om. Da jeg kjÞpte et par Infinity Kappa ifjor hÞst sÄ kom det ganske klart frem at Klasse D ikke var tingen i det heletatt(ikke overraskende). SÄ da begynte det egentlig en mer seriÞs leting etter min neste forsterker, en DP skulle det bli denne gang. SÄ kom det nylig opp en PA 6000H igjen, og denne skulle jeg ha. Ikke nÞdvendigvis fordi det var en PA 6000H, men fordi den var mint og hadde alle de tingene ved seg som gir en ekstra kjÞper- og eierglede.

    Den er koblet opp, og varmepumpa kunne i Är stanses for vÄr- og sommersesongen langt tidligere. Den varmer godt, det er det ingen tvil om!
    Etter Ä ha lyttet til den(og anlegget forÞvrig) sÄ er dette midt i blinken for meg!
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Gratulerer. Klart det er interessant med bilder.regner med den blĂ„ser liv i kappa'en🙂
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en flott forsterker. Klart vi tĂ„ler flere bilder 😀
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Etter mange Är med klasse D har det selvsagt vÊrt kontinuerlig drift mtp. tilkoblet nett og apparatene pÄslÄtt.

    Hvordan stiller det seg med en DP? Skal den stÄ pÄslÄtt dÞgnet rundt, eller hvordan gjÞr man det ved daglig bruk? Av og pÄ hver dag?

    Dumt spÞrsmÄl selvsagt, men stÄr lite om slikt i manualen, og den blir jo temmelig varm bare ved Ä stÄ der og se pen ut.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    BĂŠrum
    Torget vurderinger
    4
    SlÄ DP`en av nÄr den ikke brukes - cruxet er softstart. Den varer ikke evig og mÄ byttes til en mer robust variant. Om det ikke er gjort, og softstart feiler, kan forsterkeren ta skade hvis man er uheldig. Tegn pÄ at softstart feiler er at sikringen gÄr i sikringsskapet ved pÄslag.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Flott! Softstart virker fint, jeg var spent pÄ om sikringen ville gÄ ved fÞrste gangs pÄslag, det gikk imidlertid helt fint. Jeg hadde en Doxa 70B Signature II i en oppgradert versjon i en periode. Det var rimelig amatÞrmessig opplegg :) Den var lydmessig ikke det jeg var ute etter. Er det lov Ä si ullent?
    Det jeg liker aller best med DP er at det for meg virker som det ikke er tilfĂžrt noe ekstra til lyden. Det kan jeg ikke si om Doxa.

    Jeg har som vane Ä skru utstyret pÄ ved fÞrste lytt pÄ dagen, sÄ stÄr det pÄ til man tar kvelden.
    Doxaen hadde ikke softstart og var standard prosedyre og "pumpe" sikringen ved behov.. Jeg har i ettertid byttet sikringen med ny.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    De lĂŠrde strides...

    Jeg gÄr kanskje mot flertallet pÄ dette, men mitt utstyr stÄr pÄ 24/7, unntatt tordenvÊr og ferie/reise.

    Hvorfor gjÞr jeg det... Fordi jeg har tillit til produktene. Leif har ikke satt inn komponenter som ikke tÄler dette + at jeg syns det lÄter uendelig mye bedre gjennomvarmt enn ferskt pÄslÄtt. Jeg fÄr ikke til Ä planlegge nÄr jeg skal bruke anlegget, og slÄ det pÄ 2 timer fÞr, sÄnn at det fÄr litt temperatur. Det blir alt for tungvint..

    Slik jeg har gjort det siden min fĂžrste dp i 1997.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    BĂŠrum
    Torget vurderinger
    4
    @kaap. Da har du i hvert fall ikke slitt ut softstarten :). Jeg tenker slik at all elektronikk har en levetid. Selv veldig gode komponenter vil slites ved varme over tid. PÄslag sliter ogsÄ, men her kommer jo softstarten inn. Jeg tror sikkert en DP holder i mange mange Är pÄslÄtt.
    Selv er jeg sÄpass forsiktig at jeg ikke bruker anlegget nÄr det er mer enn 26 - 27 grader celsius i lytterommet. Mulig vi to representerer ytterpunkter. :cool:
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Forskjellen i MBTF pÄ disse ytterpunktene er jo interessante.

    Jeg for min del tenker at soft-starten kan fikses. UttÞrkede kondiser derimot mÄ byttes. Dette er omfattende.

    Forrige eier av min DP hadde den pÄslÄtt nÄr den fÞrst ble skrudd pÄ. Typisk en uke i slengen.

    Som tidligere nevnt har jeg ingen planer om Ä la den stÄ pÄ 24/7. Jeg er dog av oppfatning av at elektronisk utstyr lever best pÄslÄtt, men DPen blir rimelig het bare ved Ä stÄ pÄ.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    BĂŠrum
    Torget vurderinger
    4
    @MB-S124.
    :)Jeg har nok tatt den helt ut. Byttet softstart pÄ begge mine DP'er pluss alle de smÄ kondisene. De tÞrker som kjent ut fÞrst.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg kan svinge meg med loddebolten jeg, sÄ det er i utgangspunktet ikke noe problem. Skulle likt Ä ha tegningene pÄ den, men jeg antar at det er hemmeligheter en eller annen sitter hardt pÄ.

    Bytte soft-start. Er dette hyllevare, eller har du skiftet ut komponentene tilhĂžrende soft-start?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    BĂŠrum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 10 tommeltotter og 0 loddebolter sÄ det var RJEL som hjalp meg med det.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg hadde min 5.52HP stÄende pÄslÄtt i 5-6 mÄneder, men mÄtte slÄ den av nÄr sommeren begynte Ä nÊrme seg. Ingen problemer. Hadde veldig god lufting, og skrudde simpelthen ned pÄ Þvrig oppvarming i stua... Dette beistet slo ut 10 A automatsikring med middels treghet. Leif var hjemme hos meg flere ganger for Ä sjekke. Han byttet pÄslagsmotstander ogsÄ. Fortalte at en annen kunde ikke hadde problemer med gammeldagse 10A sikringer. Den gangen var det lov Ä montere 13 A automat, sÄ det fikk jeg gjort av trikker. Etter det var det ingen problemer.
    I dag slÄr jeg av alt utstyr hver dag bortsett fra RIAAŽen. Forteller meg selv at det skal spille fantastisk fra fÞrste minutt. Da gjÞr det det....
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg skal vurdere Ä gÄ til innkjÞp av en peltier-vifte til vinteren :) SÄnn for Ä spre varmen fra DPen ut i rommet.

    Jeg har 16A til rÄdighet. SÄ det funker fint for meg uansett. En treg 10A gÄr sikkert pÄ det sÄkalte hÄret.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Jeg skal vurdere Ä gÄ til innkjÞp av en peltier-vifte til vinteren :) SÄnn for Ä spre varmen fra DPen ut i rommet.

    Jeg har 16A til rÄdighet. SÄ det funker fint for meg uansett. En treg 10A gÄr sikkert pÄ det sÄkalte hÄret.
    SÅÅ varm blir nok ikke en DP! Med mindre du anskaffer en som er langt mer effektiv enn min.

    Byttet til 13 treg da det ennÄ var mulig, veldig kjekt Ä ha for oss med gamle 1,5 kvadrat ledninger.

    Gratis med 6000H. Lekker. Har ikke sett den, trodde det var en PA sak.

    Edit: den heter jo PA. Er den ment for PA med vifte og det hele? Den har jo ikke bÊrehÄndtak.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Riktig det, det blir ikke varmt nok for en peltiervifte. DrÞyt 44 grader midt oppunder topp-plata pÄ tomgang. DrÞyt 49 grader pÄ en montasjeskrue midt pÄ kjÞreribba.


    6C5FD5F8-7750-492C-BD6A-A4DBF802968A.jpeg 76CE013C-F835-498B-AF5F-5AFBA27E91B7.jpeg

    NĂ„r det gjelder navn og PA, det er nok ingen PA-modell til tross for navnet. Selv om jeg tror den kan festes til et 19toms rack og den er 4-units hĂžy.
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Kan nok avkrefte PA i denne sammenheng. Den er nok for bred. Ser imidlertid festeskruene som man nok normalt ville brukt i et 19toms rack. Disse fester kjĂžleribbene.

    Den har pÄ en mÄte hÄndtak denne. Det er en luftspalte mellom frontplata og chassiet. Kan stikke fingrene inn i spalten og ha hÄndflaten pÄ hÄndtakene.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    De lĂŠrde strides...

    Jeg gÄr kanskje mot flertallet pÄ dette, men mitt utstyr stÄr pÄ 24/7, unntatt tordenvÊr og ferie/reise.

    Hvorfor gjÞr jeg det... Fordi jeg har tillit til produktene. Leif har ikke satt inn komponenter som ikke tÄler dette + at jeg syns det lÄter uendelig mye bedre gjennomvarmt enn ferskt pÄslÄtt. Jeg fÄr ikke til Ä planlegge nÄr jeg skal bruke anlegget, og slÄ det pÄ 2 timer fÞr, sÄnn at det fÄr litt temperatur. Det blir alt for tungvint..

    Slik jeg har gjort det siden min fĂžrste dp i 1997.
    Jeg fÞlger ogsÄ denne linjen - skrur av under omkoblinger, og ellers bare i torden og ferie. Liker at anlegget alltid er klar, og synes det er vanskelig Ä planlegge nÄr det blir lytting.

    Jeg la merke til at RJEL skrudde pĂ„ sine store 5.52’ere fĂžr lytting hos han. At han som reparerer disse gjĂžr det....
    Kanskje burde jeg revurdere, og skru av oftere?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    3.924
    Sted
    GlÄmdalen
    Torget vurderinger
    15
    De lĂŠrde strides...

    Jeg gÄr kanskje mot flertallet pÄ dette, men mitt utstyr stÄr pÄ 24/7, unntatt tordenvÊr og ferie/reise.

    Hvorfor gjÞr jeg det... Fordi jeg har tillit til produktene. Leif har ikke satt inn komponenter som ikke tÄler dette + at jeg syns det lÄter uendelig mye bedre gjennomvarmt enn ferskt pÄslÄtt. Jeg fÄr ikke til Ä planlegge nÄr jeg skal bruke anlegget, og slÄ det pÄ 2 timer fÞr, sÄnn at det fÄr litt temperatur. Det blir alt for tungvint..

    Slik jeg har gjort det siden min fĂžrste dp i 1997.
    Jeg har ogsÄ mitt utstyr stÄende pÄ 24/7 og det har jeg alltid gjort med alle DP-forsterkerne jeg har hatt. Slik er de alltid gjennomvarme og klar til bruk.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    BĂŠrum
    Torget vurderinger
    4
    Spurte en gang LE om hvor lenge en DP forsterker burde vÊre pÄslÄtt for Ä yte Max. Leif sa lakonisk: Liker du ikke lyden ved pÄslag sÄ vil du ikke lyden senere heller. Max 10 minutter til full ytelse. NÄr det er sagt. LE slo aldri av sin forsterker.

    Softstartproblemene var i fÞlge ham eneste svakhet med forsterkerne. Hendte at et kretskort gikk flÞyten nÄr softstarten gikk flÞyten. Kretskortene lar seg ikke gjenskaffe lenger sÄ da er hundre og ett ute. De nye softstartene har en vesentlig bedre kvalitet sÄ det problemet er lÞst.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan man se om man har «gammel« eller ny softstart?

    Jeg har selv en 1 gen A1 som er oppgradert til A1S EBW. SlÄr den av nÄr det ikke spilles musikk
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    BĂŠrum
    Torget vurderinger
    4
    Det tror jeg RJEL er den beste til Ä svare sikkert pÄ.

    Mener Ä huske at det var tre hvite firkantede komponenter som ble byttet ut med tre gjennomsiktige blÄ. Se bildet oppe til HÞyre:

    A6E0E3E0-BE18-4F36-97C0-00E3F9F00B8C.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    SÄ det er relleene pÄ softstarten som feiler?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    LĂžrenskog
    Torget vurderinger
    16
    Releer slites. Det er mekanikk.

    En ganske vanlig "feilkomponent" i mange hifiapparater.
    Feilkomponent = komponent som kan feile ;)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    SÄlenge det er relleer i samme spenning og layout Ä fÄ tak i, sÄ fikser jeg det lett dersom det er eneste som forÄrsaker det man omtaler som problemer med softstarten.
    Jeg antar at man skal mÄle kortslutning pÄ hÞyttalerterminalene nÄr forsterkeren er avskrudd.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Spurte en gang LE om hvor lenge en DP forsterker burde vÊre pÄslÄtt for Ä yte Max. Leif sa lakonisk: Liker du ikke lyden ved pÄslag sÄ vil du ikke lyden senere heller. Max 10 minutter til full ytelse. NÄr det er sagt. LE slo aldri av sin forsterker.

    Softstartproblemene var i fÞlge ham eneste svakhet med forsterkerne. Hendte at et kretskort gikk flÞyten nÄr softstarten gikk flÞyten. Kretskortene lar seg ikke gjenskaffe lenger sÄ da er hundre og ett ute. De nye softstartene har en vesentlig bedre kvalitet sÄ det problemet er lÞst.
    Bare en liten kommentar.
    Til A1 og A1s har jeg alle printkort pÄ lager.
    Riktignok uten komponenter. Men har alle komponenter pÄ lager ogsÄ, selv de som er utgÄtt :cool:
    SÄ nye kort er lodda sammen pÄ 20 timer......
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    SunndalsĂžra
    Jeg har latt DP forsterkerne stÄtt pÄ hele tiden. Har ikke byttet noe softstart rele'. Blir slÄtt av pÄ sommeren hvis det bli veldig varm, og nÄr jeg reiser vekk.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan mÄler en 20-30Är gammel DP forsterker som ikke har blitt gjort noe med, i forhold til nÄr forsterkeren var ny?
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn