DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• saabsub

Medlem
    Ble medlem
    07.02.2005
    Antall liker
    114
    Torget vurderinger
    3
    Alle som har vært på besøk her i stua vet at det spilles så listverket flagrer😁
    Huset er under rehabilitering, er stuene som gjenstår. Satser på at utsikten tar seg opp.

Angående oppgraderingen tenker jeg det er greit å gi den noen dager, så kommer vel inntrykket etter hvert. Så langt synes jeg den virker mer fri, åpen. Blir dessverre ikke mange timene i uka med musikk..

dag-v

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her må det være en feil med kablene eller koblingene dine. Du må sjekke kablene for brudd og eliminere alle muligheter for at pluss kommer borti minus.
    Du får ikke tak i basselementer til Euforia lenger. Ei heller nye DP'er.
    Jeg, personlig, kan ikke forstå hvorfor ikke alle DP-eiere kjøper standard Silspeak-kabler,opprinnelig laget av Leif Ernstsen. De har mer kobber enn noe annet, er ikke kostbare på bruktmarkedet - og er svært solide! Lyden? Den er god nok!
    Det stemmer at man ikke får tak i de originale SEAS høytaler elementene som jeg forsto var designet i samarbeid med Eltek for bruk i Euforia. Senere produksjoner av tilsvarende elementer, (Jeg kontaktet SEAS, og de hadde elementer som de sa var så og si identiske. Problemet var at de hadde ca 1mm større radius enn de gamle elementene. Mine var bygd opp av Eltek, og hadde altså innfreste spor for elementene. Heldigvis har vi en møbelsnekker i nårheten som tok på seg oppgaven med å frese ut åpningen med 1mm større radius.

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    DP PA 6000H, disse ble vel laget i 10 eksemplarer. 4 av disse med 4 stykk trafoer fremfor to. Er det mer enn trafoene som er dublert? Noen som vet hva en med dublerte trafoer måler fremfor den med to?

Er dette noe som skyver bra? Må finne noe som driver Infinity Kappa BRA!

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Det ble DP på meg tilslutt.
    Har i grunn brukt mye tid på å lete etter en strøken Dynamic Precision. Denne er nok så nære mint det er mulig å komme.
    Avbrutt av studier som pågikk i perioden 2011 til 2017/2018. I 2018 glapp det en for meg, men nå nylig gikk det i boks. 6B548EF0-3A1F-4CCB-BB9A-C53A25EDDD17.jpeg

Ru-arnt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Det ble DP på meg tilslutt.
    Har i grunn brukt mye tid på å lete etter en strøken Dynamic Precision. Denne er nok så nære mint det er mulig å komme.
    Avbrutt av studier som pågikk i perioden 2011 til 2017/2018. I 2018 glapp det en for meg, men nå nylig gikk det i boks. Vis vedlegget 707075
    Gratulerer med flott forsterker 👍🏻

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    219
    Torget vurderinger
    2
    Grattis,den der må vel være den flotteste DP æ har sett,barskt og sobert samtidig :cool: (y)

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Vet ikke om det er interessant med noen flere bilder av den jeg? Det er et godt eksemplar av arten vil jeg påstå. Har også den originale "mappa" fra DP, med databladet, brukermanualen(er egentlig bare et A4-ark) og prisliste fra 1993. Har også fått stuet den originale finérkassa opp på loftet. Der står den tørt og luftig.

Jeg koser meg med den hvertfall, det er sikkert. Jeg er ikke så innmari gammal relativt sett, jeg gikk på videregående skole i tiden 2007-2009 hvor jeg drev med elektronikk. Bygde et par forsterkere på den tiden. DP fikk jeg kjenskap til, og har vært en liten drøm siden tidlig 2000-tallet.

Som tidligere nevnt har jeg vært på leiting etter det rette kjøpet i veldig mange år. Kom over en 5.52HP(det var jo drømmen) for en veldig fin pris(kan vel glemme å betale en slik pris idag) en gang som holdt estetisk mål, men da var jeg student og blakk. Senere en PA 6000H hvor jeg ikke så annonsen i tide. Så jeg har levd med Klasse D hele veien(fra det var temmelig nytt på markedet), og de har levert de, særlig til den lave prisen(jeg har jo vært gjennom sikkert 50 par Cerwin-Vega jeg har kjøpt, reparert og solgt, og her er Klasse D innertier), det er det ingen tvil om. Da jeg kjøpte et par Infinity Kappa ifjor høst så kom det ganske klart frem at Klasse D ikke var tingen i det heletatt(ikke overraskende). Så da begynte det egentlig en mer seriøs leting etter min neste forsterker, en DP skulle det bli denne gang. Så kom det nylig opp en PA 6000H igjen, og denne skulle jeg ha. Ikke nødvendigvis fordi det var en PA 6000H, men fordi den var mint og hadde alle de tingene ved seg som gir en ekstra kjøper- og eierglede.

Den er koblet opp, og varmepumpa kunne i år stanses for vår- og sommersesongen langt tidligere. Den varmer godt, det er det ingen tvil om!
    Etter å ha lyttet til den(og anlegget forøvrig) så er dette midt i blinken for meg!

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    345
    Gratulerer. Klart det er interessant med bilder.regner med den blåser liv i kappa'en🙂

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    569
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en flott forsterker. Klart vi tåler flere bilder 😀

Sist redigert:

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Etter mange år med klasse D har det selvsagt vært kontinuerlig drift mtp. tilkoblet nett og apparatene påslått.

Hvordan stiller det seg med en DP? Skal den stå påslått døgnet rundt, eller hvordan gjør man det ved daglig bruk? Av og på hver dag?

Dumt spørsmål selvsagt, men står lite om slikt i manualen, og den blir jo temmelig varm bare ved å stå der og se pen ut.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Slå DP`en av når den ikke brukes - cruxet er softstart. Den varer ikke evig og må byttes til en mer robust variant. Om det ikke er gjort, og softstart feiler, kan forsterkeren ta skade hvis man er uheldig. Tegn på at softstart feiler er at sikringen går i sikringsskapet ved påslag.

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Flott! Softstart virker fint, jeg var spent på om sikringen ville gå ved første gangs påslag, det gikk imidlertid helt fint. Jeg hadde en Doxa 70B Signature II i en oppgradert versjon i en periode. Det var rimelig amatørmessig opplegg :) Den var lydmessig ikke det jeg var ute etter. Er det lov å si ullent?
    Det jeg liker aller best med DP er at det for meg virker som det ikke er tilført noe ekstra til lyden. Det kan jeg ikke si om Doxa.

Jeg har som vane å skru utstyret på ved første lytt på dagen, så står det på til man tar kvelden.
    Doxaen hadde ikke softstart og var standard prosedyre og "pumpe" sikringen ved behov.. Jeg har i ettertid byttet sikringen med ny.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    De lærde strides...

Jeg går kanskje mot flertallet på dette, men mitt utstyr står på 24/7, unntatt tordenvær og ferie/reise.

Hvorfor gjør jeg det... Fordi jeg har tillit til produktene. Leif har ikke satt inn komponenter som ikke tåler dette + at jeg syns det låter uendelig mye bedre gjennomvarmt enn ferskt påslått. Jeg får ikke til å planlegge når jeg skal bruke anlegget, og slå det på 2 timer før, sånn at det får litt temperatur. Det blir alt for tungvint..

Slik jeg har gjort det siden min første dp i 1997.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    @kaap. Da har du i hvert fall ikke slitt ut softstarten :). Jeg tenker slik at all elektronikk har en levetid. Selv veldig gode komponenter vil slites ved varme over tid. Påslag sliter også, men her kommer jo softstarten inn. Jeg tror sikkert en DP holder i mange mange år påslått.
    Selv er jeg såpass forsiktig at jeg ikke bruker anlegget når det er mer enn 26 - 27 grader celsius i lytterommet. Mulig vi to representerer ytterpunkter. :cool:

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Forskjellen i MBTF på disse ytterpunktene er jo interessante.

Jeg for min del tenker at soft-starten kan fikses. Uttørkede kondiser derimot må byttes. Dette er omfattende.

Forrige eier av min DP hadde den påslått når den først ble skrudd på. Typisk en uke i slengen.

Som tidligere nevnt har jeg ingen planer om å la den stå på 24/7. Jeg er dog av oppfatning av at elektronisk utstyr lever best påslått, men DPen blir rimelig het bare ved å stå på.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    @MB-S124.
    :)Jeg har nok tatt den helt ut. Byttet softstart på begge mine DP'er pluss alle de små kondisene. De tørker som kjent ut først.

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Jeg kan svinge meg med loddebolten jeg, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Skulle likt å ha tegningene på den, men jeg antar at det er hemmeligheter en eller annen sitter hardt på.

Bytte soft-start. Er dette hyllevare, eller har du skiftet ut komponentene tilhørende soft-start?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 10 tommeltotter og 0 loddebolter så det var RJEL som hjalp meg med det.

Todani

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    571
    Jeg hadde min 5.52HP stående påslått i 5-6 måneder, men måtte slå den av når sommeren begynte å nærme seg. Ingen problemer. Hadde veldig god lufting, og skrudde simpelthen ned på øvrig oppvarming i stua... Dette beistet slo ut 10 A automatsikring med middels treghet. Leif var hjemme hos meg flere ganger for å sjekke. Han byttet påslagsmotstander også. Fortalte at en annen kunde ikke hadde problemer med gammeldagse 10A sikringer. Den gangen var det lov å montere 13 A automat, så det fikk jeg gjort av trikker. Etter det var det ingen problemer.
    I dag slår jeg av alt utstyr hver dag bortsett fra RIAA´en. Forteller meg selv at det skal spille fantastisk fra første minutt. Da gjør det det....

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Jeg skal vurdere å gå til innkjøp av en peltier-vifte til vinteren :) Sånn for å spre varmen fra DPen ut i rommet.

Jeg har 16A til rådighet. Så det funker fint for meg uansett. En treg 10A går sikkert på det såkalte håret.

OKA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    99
    Jeg skal vurdere å gå til innkjøp av en peltier-vifte til vinteren :) Sånn for å spre varmen fra DPen ut i rommet.

Jeg har 16A til rådighet. Så det funker fint for meg uansett. En treg 10A går sikkert på det såkalte håret.
    SÅÅ varm blir nok ikke en DP! Med mindre du anskaffer en som er langt mer effektiv enn min.

Byttet til 13 treg da det ennå var mulig, veldig kjekt å ha for oss med gamle 1,5 kvadrat ledninger.

Gratis med 6000H. Lekker. Har ikke sett den, trodde det var en PA sak.

Edit: den heter jo PA. Er den ment for PA med vifte og det hele? Den har jo ikke bærehåndtak.

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Riktig det, det blir ikke varmt nok for en peltiervifte. Drøyt 44 grader midt oppunder topp-plata på tomgang. Drøyt 49 grader på en montasjeskrue midt på kjøreribba.

6C5FD5F8-7750-492C-BD6A-A4DBF802968A.jpeg 76CE013C-F835-498B-AF5F-5AFBA27E91B7.jpeg

Når det gjelder navn og PA, det er nok ingen PA-modell til tross for navnet. Selv om jeg tror den kan festes til et 19toms rack og den er 4-units høy.

Sist redigert:

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Kan nok avkrefte PA i denne sammenheng. Den er nok for bred. Ser imidlertid festeskruene som man nok normalt ville brukt i et 19toms rack. Disse fester kjøleribbene.

Den har på en måte håndtak denne. Det er en luftspalte mellom frontplata og chassiet. Kan stikke fingrene inn i spalten og ha håndflaten på håndtakene.

helvax

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Antall liker
    176
    Sted
    Viken
    De lærde strides...

Jeg går kanskje mot flertallet på dette, men mitt utstyr står på 24/7, unntatt tordenvær og ferie/reise.

Hvorfor gjør jeg det... Fordi jeg har tillit til produktene. Leif har ikke satt inn komponenter som ikke tåler dette + at jeg syns det låter uendelig mye bedre gjennomvarmt enn ferskt påslått. Jeg får ikke til å planlegge når jeg skal bruke anlegget, og slå det på 2 timer før, sånn at det får litt temperatur. Det blir alt for tungvint..

Jeg følger også denne linjen - skrur av under omkoblinger, og ellers bare i torden og ferie. Liker at anlegget alltid er klar, og synes det er vanskelig å planlegge når det blir lytting.

Jeg la merke til at RJEL skrudde på sine store 5.52’ere før lytting hos han. At han som reparerer disse gjør det....
    Kanskje burde jeg revurdere, og skru av oftere?

aiso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    126
    Sted
    Hedmark
    Torget vurderinger
    10
    De lærde strides...

Jeg har også mitt utstyr stående på 24/7 og det har jeg alltid gjort med alle DP-forsterkerne jeg har hatt. Slik er de alltid gjennomvarme og klar til bruk.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Spurte en gang LE om hvor lenge en DP forsterker burde være påslått for å yte Max. Leif sa lakonisk: Liker du ikke lyden ved påslag så vil du ikke lyden senere heller. Max 10 minutter til full ytelse. Når det er sagt. LE slo aldri av sin forsterker.

Softstartproblemene var i følge ham eneste svakhet med forsterkerne. Hendte at et kretskort gikk fløyten når softstarten gikk fløyten. Kretskortene lar seg ikke gjenskaffe lenger så da er hundre og ett ute. De nye softstartene har en vesentlig bedre kvalitet så det problemet er løst.

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    569
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan man se om man har «gammel« eller ny softstart?

Jeg har selv en 1 gen A1 som er oppgradert til A1S EBW. Slår den av når det ikke spilles musikk

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det tror jeg RJEL er den beste til å svare sikkert på.

Mener å huske at det var tre hvite firkantede komponenter som ble byttet ut med tre gjennomsiktige blå. Se bildet oppe til Høyre:

A6E0E3E0-BE18-4F36-97C0-00E3F9F00B8C.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: 2m

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Så det er relleene på softstarten som feiler?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    6.085
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Releer slites. Det er mekanikk.

En ganske vanlig "feilkomponent" i mange hifiapparater.
    Feilkomponent = komponent som kan feile ;)

MB-S124

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    229
    Sålenge det er relleer i samme spenning og layout å få tak i, så fikser jeg det lett dersom det er eneste som forårsaker det man omtaler som problemer med softstarten.
    Jeg antar at man skal måle kortslutning på høyttalerterminalene når forsterkeren er avskrudd.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    839
    Torget vurderinger
    4
    Spurte en gang LE om hvor lenge en DP forsterker burde være påslått for å yte Max. Leif sa lakonisk: Liker du ikke lyden ved påslag så vil du ikke lyden senere heller. Max 10 minutter til full ytelse. Når det er sagt. LE slo aldri av sin forsterker.

Softstartproblemene var i følge ham eneste svakhet med forsterkerne. Hendte at et kretskort gikk fløyten når softstarten gikk fløyten. Kretskortene lar seg ikke gjenskaffe lenger så da er hundre og ett ute. De nye softstartene har en vesentlig bedre kvalitet så det problemet er løst.
    Bare en liten kommentar.
    Til A1 og A1s har jeg alle printkort på lager.
    Riktignok uten komponenter. Men har alle komponenter på lager også, selv de som er utgått :cool:
    Så nye kort er lodda sammen på 20 timer......

Motorhome

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    437
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har latt DP forsterkerne stått på hele tiden. Har ikke byttet noe softstart rele'. Blir slått av på sommeren hvis det bli veldig varm, og når jeg reiser vekk.

janghell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan måler en 20-30år gammel DP forsterker som ikke har blitt gjort noe med, i forhold til når forsterkeren var ny?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn