DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Sivilingeniøren Rune var hjernen bak de geniale kretsløpene til DP. Man kan f.eks. google på audio amplifiers og navnet hans, så kommer patentet opp.
    Jeg solgte for en del år siden en forsterker til en hyggelig kar med bakgrunn fra den delen av bransjen som produserer bla.a. musikk. Han spurte om han kunne ta med en kamerat. Det var Rune. Han ville se en del av DP-produktene og treffe en entusiast. Å se det fra den andre enden. All form for ferdigstillelse og kundekontakt var det jo Leif som tok seg av. Det ble i alle fall en hyggelig seanse med en sympatisk og nøktern kar.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er atskillig mere THD ved 20k.Hz både på 6,4 og A1s. Det går oppover når man passerer 2-3 k.hz. Men MYE mindre en en klasse D uansett :)
    Jeg bruker å ta et sweep fra 20 til 20k.hz ved 100watt. Det meste av dp måler bra :)
    På A5 tok jeg et sweep på 600watt 4 ohm. 0.0007% ved 1k.hz. En fantastisk amp !
    DP er fantastiske forsterkere og det er ikke mye som måler bedre. Men jeg ble litt nysgjerrig på THD ved 20kHz. Har du noen målinger på det RJEL? Hvilken båndbredde måler du ved?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Klasse D har tatt store steg fremover. Sammenlignet en PS Audio HCA-2 med Anaview AMS1000, Anaview er langt bedre og låter subjektivt veldig godt, mangler kanskje litt utstrakthet oppover.
    Nyere klasse D som Vera har jeg ikke hørt, men tviler ikke på at de er ytterligere ett trinn eller to opp på stigen. Skulle jeg kjøpt nytt i dag hadde topp klasse D vært et naturlig valg.

    Nå er jeg imidlertid så heldig å ha to A1S. Begge har ny softstart, vært på grundig service hos RJEL, måler og lyder meget godt. I forhold til alt annet jeg har prøvd har de en mer avslappet autoritet og opplevd dynamikk uavhengig av hvilke høyttalere som kobles på. I forhold til EC produkter, jeg har prøvd, er DP i en totalt annen liga.

    Det aller beste med DP`ene synes jeg er at jeg har sluttet å lete etter noe annet, etter oppgradering. Har funnet roen og spiller musikk. Måtte de vare lenge, lenge ennå.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    0,005% ved 20kHz med 100W ut på last på 4 Ohm, målt med 500kHz båndbredde er meget respektabelt. Med slike målinger kan man nok si at den er helt transparent. DP har alle de "perfekte" egenskapene jeg mener en forsterker skal ha.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Man trenger ikke en D-klasse forsterker for å få en lav forvrengning når man har DP! Vil heller ha en forsterker som er bygget over havnivå 🙂 Det e fint med litt ektra varme om vinteren. LE ville ikke ha noe svitsja strømforsyning på forsterkerne sine. Det var ikke noe å stole på mente Leif Ernstsen. Blir lei av å høre på disse besservisser'ne som ikke en gang har konstruert en forsterker fra skratj !
    Årsaken til at jeg nevnte D-klasse forsterker her, er at jeg også har en Pioneer m D-klasse. Bruker denne på gamle Rodger LS3 5/A som passer til denne forsterkeren pga. at denne er for 4-15 ohm høyttalerbelastning. Denne har B&O sin module og forsterkeren er konstruert av engelskmenn. Noe som viser seg å passe til Rogers. Ellers så brukes denne med hell til Vintage JBL. Forsterkeren har mye av den samme .''speed'' og basskontroll som DP. Har ikke den samme uanstrenge kontroll som DP har, samt den mere utstrakte topp. Men denne Pioneer har ikke så høy effekt. Men D-klasse har forsterkeren fin kontroll på bassen med høytalere som har vanskelig phasevinkler som på enkelte bassreflex. Ikke alltid basselementet har kontroll på portfrekvensen ;) Men ellers er Pioneeren bedre enn de gamle Marantz og Rotel forsterkerne jeg brukte tidligere.
     
    Sist redigert:

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    0,005% ved 20kHz med 100W ut på last på 4 Ohm, målt med 500kHz båndbredde er meget respektabelt. Med slike målinger kan man nok si at den er helt transparent. DP har alle de "perfekte" egenskapene jeg mener en forsterker skal ha.
    Dette er målinger utført for 21 år siden og forsterkeren noen år gammlere kanskje produsert for 25 år siden.Er helt fantastisk hva de klarte å skape på Kjeller i forige årtusen🙂
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette er målinger utført for 21 år siden og forsterkeren noen år gammlere kanskje produsert for 25 år siden.Er helt fantastisk hva de klarte å skape på Kjeller i forige årtusen🙂
    Du har rett!

    Og helt fantastisk - en viss herremann som kjøpte DP konstruksjonene - som burde nærmest burde vært mentalundesøkt for å ha lagt alt i en skuff...
    Fra spøk til forsterkere - DP er dessverre historie. Men, klasse D omtales som like bra/nesten like bra/teoretisk like bra som "gamlingen" DP.

    Er det ingen av dere heldiggriser med DP hjemme hos dere selv, som kan lukke opp døra en lørdag for en kar med en liten Vera i den ene hånda - så koble den til og sammen med noen få likesinnede gi oss andre en uhøytydelig rapport om det ørene deres oppfatter av forskjeller på disse to "forsterker-verdener?"

    Todani; kan jeg foreslå deg? Du har jo både DP og nøytrale høyttalere, kan bokstavelig talt beskrive det hele, har selv ørene i behold og er en usedvanlig hyggelig kar. Har du plass til et par tre karer en lørdag, medbringende en liten Vera-boks man skulle tro var nesten tom for "betær..." Mener selvfølgelig ikke nå midt i corona-helvete, forstå meg rett.

    Jeg er en av de som aldri selv under gode nok forhold - godt nok - har fått lyttet til DP. Men er som nordmann nysgjerrig på hvor gode dagens moderne "lett-bygde" forsterker apparaturer med en D i kosntruksjonsprinsippet, oppfører seg mot referanse-bokstavene DP - par sixpack på at jeg ikke er alene om denne nysgjerrighet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Har hatt Vera på besøk hjemme og kan ikke si annet at det høres likt ut det jeg opplever fra DP. DP blir stående i anlegget til de slutter å virke
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det kan nok være litt irriterende for bransjen og kanskje enkelte andre lekfolk at vi er så fornøyd med DP-forsterkerne at vi absolutt ikke kan tenke oss å bytte dem ut. Jeg har fem DP-produkter i mine to anlegg i vårt beskjedne hjem. Et sjette, en herpa DAC, er stuet vekk på loftet. Disse fem produktene står, jeg har funnet roen og har faktisk ingen som helst interesse av å teste dem mot andre.
    Dette betyr likevel ikke at jeg ikke har lyst på enda mer lydutstyr. Utstyr er gøy. Har feriebolig så langt vekk sørvestover som det er mulig å komme i vår verdensdel. Det kunne det vært interessant å oppgradere forsterkeren. Er faktisk manisk opptatt av at det skal være mulig å få med produktene i en koffert, med 23 kg vektgrense.. Nesten alt interessant blir for tungt, ikke minst DP. Armands Vera kvalifiser. Her har vi forvrengningsfrie produkter med høy utgangseffekt, god konstruksjon og byggekvalitet og en konstruktør som er imøtekommende mot oss brukerne. En Vera med innganger og volumkontroll hadde vært noe for meg. Den kunne til og med hatt et knepp lavere ambisjonsnivå enn de rene effekttrinnene. Alternativt hadde det vært interessant å prøve en passiv DP-boks sammen med disse effekttrinnene.
    Beklager off topics..
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ^ Det er slikt som bringer forumet videre i rett rettning, samt at produsenter får et overblikk om hvor behovet er...
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Problemer med DP PA 400P-NRK. Serienummer: 167

    Heisann. Jeg har en DP Forsterker som jeg har hatt i ca 5-6 år.

    Litt interresant er det at det står NRK på slutten av Modellnavnet. Antar den ble bygget for NRK?

    Nå i det siste har den begynt å bli veldig varm, og går over i standby modus etter 5 min. (Lyden slår seg av)
    Viftene går som normalt.

    Er det noen som kan si noe om hva som kan være galt, og hvem som kan ta denne til reparasjon?

    Den driver et par euforia høytalere, lydkilden er Electrocompaniet sin legendariske cd spiller.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Problemer med DP PA 400P-NRK. Serienummer: 167

    Heisann. Jeg har hatt en DP Forsterker som jeg har hatt i ca 5-6 år.

    Litt interresant er det at det står NRK på slutten av Modellnavnet. Antar den ble bygget for NRK?

    Nå i det siste har den begynt å bli veldig varm, og går over i standby modus etter 5 min. (Lyden slår seg av)
    Viftene går som normalt.

    Er det noen som kan si noe om hva som kan være galt, og hvem som kan ta denne til reparasjon?

    Den driver et par euforia høytalere, lydkilden er Electrocompaniet sin legendariske cd spiller.
    RJEL som ofte figurerer i denne tråden er autorisert reparatør av DP produkter.
    Mannen er dyktig og etterrettelig.
    Kontakt ham via PM, så får du nok svar.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Synd med frontplaten på A1/A1S til høyre på bildet. Slik blir resultatet hvis man gnir på platen med klut. I motsetning til andre DP’ er så er frontplaten ikke messing som kan pusses, men gullforgylt. Den tåler svært lite og vil oksidere hvis den forurenses.
    Løsningen er å ta ut platen og sende den til forgylling. Koster litt, men det fortjener en DP.
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    171
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    3
    16150437003642028416734621280382.jpg
    Ser frem til å få den hjem! Høre forskjellen fra en urørt original A1 til en oppgradert A1S ebw, og bare spille musikk igjen. Den spilte helt fint som original også, bare så det er sagt 🙂
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ikke rørt front/emblem på noen av DP forsterkerne. Det har alltid stått på de fleste manualer at det skal kun brues mildt såpevann eller tørr myk klut. Heller ikke det skal være nødvendig. Kjemikaler og spray med klor er farlig :)
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    RJEL som ofte figurerer i denne tråden er autorisert reparatør av DP produkter.
    Mannen er dyktig og etterrettelig.
    Kontakt ham via PM, så får du nok svar.
    Ja, jeg har vært i kontakt med ham, og fått god tilbakemelding. Saken er at jeg kjøpte nye (brukte) høytalerkabler, (Black magic revalation) og har koblet opp høytalerene med jumpers. (Har Eltek Euforia høytalere) . Tidligere kjørte jeg med 2 par høytalerkabler på begge høytalerene. Etter at jeg koblet på de nye kablene, går forsterkeren varm. Kan det være noe med hvordan jeg kobler jumpersene? For et par år siden måtte jeg bytte ut 2 av "bass" elemtene da de ble sprengt, men forsterkeren fungerte fint lenge etter det. Forøvrig har jeg prøvd med andre høytalere med andre kabler, og da går ikke forsterkeren varm....Noen som kan tenke seg hva som kan være årsaken??
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, jeg har vært i kontakt med ham, og fått god tilbakemelding. Saken er at jeg kjøpte nye (brukte) høytalerkabler, (Black magic revalation) og har koblet opp høytalerene med jumpers. (Har Eltek Euforia høytalere) . Tidligere kjørte jeg med 2 par høytalerkabler på begge høytalerene. Etter at jeg koblet på de nye kablene, går forsterkeren varm. Kan det være noe med hvordan jeg kobler jumpersene? For et par år siden måtte jeg bytte ut 2 av "bass" elemtene da de ble sprengt, men forsterkeren fungerte fint lenge etter det. Forøvrig har jeg prøvd med andre høytalere med andre kabler, og da går ikke forsterkeren varm....Noen som kan tenke seg hva som kan være årsaken??
    Ja, her må det være en feil med kablene eller koblingene dine. Du må sjekke kablene for brudd og eliminere alle muligheter for at pluss kommer borti minus.
    Du får ikke tak i basselementer til Euforia lenger. Ei heller nye DP'er.
    Jeg, personlig, kan ikke forstå hvorfor ikke alle DP-eiere kjøper standard Silspeak-kabler,opprinnelig laget av Leif Ernstsen. De har mer kobber enn noe annet, er ikke kostbare på bruktmarkedet - og er svært solide! Lyden? Den er god nok!
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Disse kablene har vel høy kapasitans og gjør at forsterker går i selvsving. Koble opp de gamle,regner med at problemet bli borte. Prøvde noen Wireworld på min LC Audio TheEnd,det resuterte i ingen lyd,sikringskretsløpet slo inn..
    Edi. Husk at Euforia i tillegg er stappa med foliespoler,det gjør ikke saken bedre
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har har hatt samme problem, tror dessverre L.C. Audio konstruksjoner lider spesielt av fare for selvsving.
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Disse kablene har vel høy kapasitans og gjør at forsterker går i selvsving. Koble opp de gamle,regner med at problemet bli borte. Prøvde noen Wireworld på min LC Audio TheEnd,det resuterte i ingen lyd,sikringskretsløpet slo inn..
    Edi. Husk at Euforia i tillegg er stappa med foliespoler,det gjør ikke saken bedre
    Det har du helt rett i. Jeg byttet over til andre kabler, og da ble ikke forsterkeren varm lenger.
    Disse kablene har vel høy kapasitans og gjør at forsterker går i selvsving. Koble opp de gamle,regner med at problemet bli borte. Prøvde noen Wireworld på min LC Audio TheEnd,det resuterte i ingen lyd,sikringskretsløpet slo inn..
    Edi. Husk at Euforia i tillegg er stappa med foliespoler,det gjør ikke saken bedre
    Men litt rart da, at slike dyre kabler ikke skal kunne brukes til en DP forsterker. Så tenker jeg at konstruktøren av kablene tar hensyn til dette??
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Det har du helt rett i. Jeg byttet over til andre kabler, og da ble ikke forsterkeren varm lenger.

    Men litt rart da, at slike dyre kabler ikke skal kunne brukes til en DP forsterker. Så tenker jeg at konstruktøren av kablene tar hensyn til dette??
    Og ja, Euforiane er tungdrevne. Jeg har lest at disse krever kraftige forsterkere. (Som jeg jo har) Jeg skulle tro at Black magic kablene skulle være konstruert til dette bruket?
     

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Ja, her må det være en feil med kablene eller koblingene dine. Du må sjekke kablene for brudd og eliminere alle muligheter for at pluss kommer borti minus.
    Du får ikke tak i basselementer til Euforia lenger. Ei heller nye DP'er.
    Jeg, personlig, kan ikke forstå hvorfor ikke alle DP-eiere kjøper standard Silspeak-kabler,opprinnelig laget av Leif Ernstsen. De har mer kobber enn noe annet, er ikke kostbare på bruktmarkedet - og er svært solide! Lyden? Den er god nok!
    Har sjekket kablene, og de ser ikke ut til å ha vært utsatt for brudd el. lign. Heller ikke ved kabelskoene. Jeg prøvde noen andre kabler, og da ble det ikke noe problem. Forøvrig har jeg ikke fått prøvd forsterkeren med de andre kablene på høyt volum, siden min datter sitter og leser til eksamen. Jeg prøvde å spille litt høyt, men da fikk jeg passet mitt påskrevet sporenstreks!!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Hææ? - Kvitt deg med de kablene der. Euforia er egentlig ikke tunge eller vanskelige å drive i det hele tatt. Flotte høyttalere som fortjener gode forsterkere. Foliespoler, javel, men du har en proff DP-modell. Den er ment å tåle en storm eller tre. Jeg husker at DP-trinnet mitt, antagelig 6.4, ble kaldere da jeg koblet til Euforia - i forhold til med Logan hybrider som jeg ellers brukte på den tida.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig at det løste seg så enkelt Dag. Selg de kablene e mitt råd. Æ har hatt Goertz-kabler,der fulgte det med Zobel-nettverk som ble anbefalt koblet til,da funket de høykapasitive kablene selv på LCaudio. Vel,nu har æ helt hoppet av hifi-kabel-karusellen,skal æ kjøpe noe "skikkelig" blir det handla fra proffbransjen,de e nu såpass ærlig at de oppgir specs på det de selger.
    Og ang Goertz,de blir liggende i skuffa,kanskje æ ruller de sammen og lager foliespoler av dem:ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Leif Ernstsen anbefalte meg å bruke Zobel filter på basselementet( koblet rett på terminalene)når jeg kjøpte dette elektroniske delefilteret. Målte impedans med Clio for å få rett verdi ved å justere motstand og kondensator i forhold til tabell, og en flatere impedanskurve . Tabellene blir synsing, da impedansen kan være 7 ohm og ikke 8ohm som står i tabel. Tror han sa at bass element med høy BL faktor, kunne gå i kortsluttning. Altså hard kost :) Dp takler det meste, også båndspoler og høy capasetive kabler. Også båndelementer med trafo. Det gjorde ikke EC Amfliwire 120. Ble en stor smell og en sint tysker;) Fikk kjeft!
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Tja, hos meg fungerer de "høykapasitive" høyttalerkablene Black Magic Emotion aldeles utmerket på mine elektrostater.
    Disse har dog det doble kvadratet av hva BM Revelation har.
    Ja da, jeg har hatt full Silspeak pakke i oppsettet, og gidder ikke ta den diskusjonene en gang til ;)
    Dog flott at det løste seg for dag-v.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Problemer med DP PA 400P-NRK. Serienummer: 167

    Det kan jo hende denne utgaven e meir sensitiv enn andre DP, noen som veit om de nyere har zobel på utgang?

    Uansett,problemet e løst :cool:
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Alle DP amper har Zobel på utgang. Noe annet ville være å be om reklamasjoner.
    Men A1s har ikke Thiele Network fordi det har en dårlig innvirkning på lyden. Rimelig spenstig å kutte ut dette.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Alle DP amper har Zobel på utgang. Noe annet ville være å be om reklamasjoner.
    Men A1s har ikke Thiele Network fordi det har en dårlig innvirkning på lyden. Rimelig spenstig å kutte ut dette.
    Hva gjør Zobel på utgangen?

    Har vel vært i eie av en av den første DP 6.4 modellen. Tok over demomodellen som Rune Spongberg fikk til Asker Hifi- Galleri.
    Den hadde visstnok null filter på utgangen.

    Hold på å brenne opp med Monocle-x tilkoblet. Leste med tårevåte øyne den fantastiske testen til Gunner Brekke. Det ble første skudd for baugen når det kom til skribenters veiledning. Ble solgt med stort tap til en med rørforsterkere. Han levde lykkelig med den i årevis - kanskje ennå.

    Slangen fra paradiset

    monocle.png
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Fant dette på diyaudio :
    Zobel (not zombel) is usually always required to load the output stage at HF to damp oscillatiory tendencies. Those that leave it out are either bad designers or lucky.

    Ja,Kimber,Goertz og sikkert flere andre kabler e nok farlige for ubeskytta forsterkere..
    Lett å lage Zobel sjøl,meine å huske det va 0,1 uf og 100r over terminalene
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Verdiene på kondensator og motstand varierer fra design til design. A1s bruker 2 stk. 4,7R / 5watt i parallell slik at motstanden blir 2,35R i serie med polypropylen 47nF. Hvorfor en forsterker gjerne oscillerer uten dette filteret kan man jo lure på. Det vet jeg rett og slett ikke, jeg har bare godtatt at sånn er det.
    Man blir aldri ferdig utlært dessverre :)
    Veldig mange A1s oscillerer ørlite grann uten dette filteret, mens andre gjør det ikke. Det har jeg testa..... Er nok dataavik / toleranse i komponenter som er årsaken til det tipper jeg.
    Men det har selvfølgelig sammenheng med hvilken høytaler man kobler på også.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Er vel faktisk ekstra problematisk for forsterkere med ekstrem frekvensgang som DP har?.De ser ingen last langt der oppe,langt forbi hørbart område og der høyttaler umulig kan gjengi noe som helst? Og går derfor i selvsving og blir varm..

    Edit.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network

    Edit 2:
     
    Sist redigert:

    dag-v

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode tilbakemeldinger. Det var kablene som var problemet. Da kommer de snart for salg på finn.no :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ved bruk av Zobelfilter så får man lavere nivå ved høyere frekvens på elementet. Det har jeg målt med Clio. Hva selve impedansen og frekvensen for Zobelfiltere på utgangen til DP forsterkeren viser, vet man jo ikke. Vært fint å få snakke med LE om dette. Hvis jeg får kontakt med han igjen, blir det vel også Jazzgitar prat igjen. Han har intresse av det, har jeg forstått:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn