DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GSAHarald

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    94
    Sted
    Tau
    Hei!
    Nå som måneder er gått siden jeg fikk utført service og oppgradert til super opamper, må jeg si meg meget godt fornøyd. DP 6.5
    Serienr. 001
    Peneste eksemplar Rune Juul hadde hatt inne!
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Du finner sikkert overganger slik at du kan bruker kabler du har.. finnes det en musikksjappe i nærheten, type instrumenter, mic’r og PA.. de har sikkert sånt. Evt finnes det på nett. Alt fra enkle greier til 20kr, til de med litt mer lyx følelse ...

    Vis vedlegget 533151
    Hvor fant du de lyx greierne dær, var jo en viss må ha faktor over disse :p
    Vær forsiktig med det blinget der. Veien til trefjøler bak forsterkerne kan bli kort... ;) "AntiLeifske" tendenser. Neutrik er ganske billig, best og godt nok. Man lodder simpelthen Neutrik RCA-plugger til en Silk-kabel. En slik kabel må enhver Menighetsmann ha i arsenalet.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Du finner sikkert overganger slik at du kan bruker kabler du har.. finnes det en musikksjappe i nærheten, type instrumenter, mic’r og PA.. de har sikkert sånt. Evt finnes det på nett. Alt fra enkle greier til 20kr, til de med litt mer lyx følelse ...

    Vis vedlegget 533151
    Hvor fant du de lyx greierne dær, var jo en viss må ha faktor over disse :p
    Vær forsiktig med det blinget der. Veien til trefjøler bak forsterkerne kan bli kort... ;) "AntiLeifske" tendenser. Neutrik er ganske billig, best og godt nok. Man lodder simpelthen Neutrik RCA-plugger til en Silk-kabel. En slik kabel må enhver Menighetsmann ha i arsenalet.
    Enig med du.. Neutrik er en soleklar safe-bet. Jeg brukte kun Neutrik når jeg trakk kabel inni veggen og lagde XLR ut/inntak bak rackene. Bestilte fra Thomann i tyskland.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    773-profi-uebersicht.jpg


    - Den viktigste tingen med overganger var utelatt: Det er ikke sikkert at disse overgangspluggene er riktig koblet! Se forklaring på det i bruksanvisningen til DP-produktene. Der står "oppskriften". Jeg pleide å kjøpe Neutrik Profi Gold RCA-plugger av Leif. Flotte plugger. Disse har fjærbelastet kappe, men var litt trange å tilpasse til interconnect-kablene han solgte den gangen, men det går fint med litt tålmodighet.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Du finner sikkert overganger slik at du kan bruker kabler du har.. finnes det en musikksjappe i nærheten, type instrumenter, mic’r og PA.. de har sikkert sånt. Evt finnes det på nett. Alt fra enkle greier til 20kr, til de med litt mer lyx følelse ...

    Vis vedlegget 533151
    Hvor fant du de lyx greierne dær, var jo en viss må ha faktor over disse :p
    Vær forsiktig med det blinget der. Veien til trefjøler bak forsterkerne kan bli kort... ;) "AntiLeifske" tendenser. Neutrik er ganske billig, best og godt nok. Man lodder simpelthen Neutrik RCA-plugger til en Silk-kabel. En slik kabel må enhver Menighetsmann ha i arsenalet.
    Kan berolige med at det kun er Neutrik jeg besitter, selv de overgangene fra rca til xlr.
    Kan forøvrig melde at det funker fint å koble direkte fra oppo analog ut til amp til center og surround ht via overgangene.
    Samtidig som man kjører xlr ut fra oppo til c1(b)s på frontene.

    edit: på denne måten kunne classe ssp 800 selges, den ble rett og slett overflødig når oppo 205 og c1b kom i hus.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja, husk å få varianten med trefjøla 8)
    Hehe svenskefjøla, ikke noe problem du bygger de jo tilbake. Det er jo fint om noen kjøper hjem disse og får de renovert fra vandalismen. Hva koster en slik tilbakebygging, kan jo være greit for menigheten å vite. Så man vet hvor mye man skal prute :p
    Dessuten er det jo veldig greit å ha sakene på sjekk og justering hos deg har jeg erfart ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    .... er byggningen sertifisert til å kunne bære 3stk 5.52 ?





    :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Det var vel aldri noen fare for at disse skulle blåse av gårde under uværet dere hadde for en stund siden?
    Gøy å høre hva du synes. Jeg hadde 5.52 nummer 25 i 10 år. Har aldri sammenliknet dem direkte, men trivdes veldig godt med 52s tyngde, rike klang og store lydbilde. A5 er mye Formel 1, ekstremt klar, intens, stram og frempå.
    Men hvor mye merker man til det ved direkte sammenlikning?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det vil jeg tru.
    EBW og S og hele pakka.
    Blir spennende dette. Hele neste uke kommer til å gå med på å lytte.
    Skal holde meg unna verkstedet, hvis jeg klarer.
    Kan fort ende opp med ombygging av mine amper. Hovedkort A1s er allerede bestilt, resten har jeg liggende :cool:
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Hvis fluer blir så tunge som de der, søker jeg dekning!
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Deilig at delefiltrene fungerer. Jeg kunne ikke fått bedre melding :)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Det er ikke råvarende det står på.Var litt spent selv .Fungerer til gull dem.:)
     

    Jakey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    155
    Antall liker
    25
    Sted
    Sandnes
    Har en Logitech Harmony ultimate one fjenkontroll som jeg har lyst og bruke sammen med min DP C1B, noen som vet om det er mulig? Får ikke til og pare fjernkontrollen
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    På side 166 ser du at Ru-arnt har holdt på med dette.
    Jeg ville sendt han en PM....
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    25 stk. A1s hovedkort.
    Tru hvor mange dager det tar å få komponentene montert?


    Vis vedlegget 537749
    Det vil gå med minst 1 og en halv dag pr. kort. Og hvis du har gått tom for utgåtte OP-amper, så vil det ta ennå lengre tid :rolleyes:
    Kva Op-amps er det i A1S? :)

    Reknar med at kretsen er usedvanlig godt tilpassa disse!
    Men A1 er jo vitterligen ein del år! Og utviklinga på Op-amps har absolutt ikkje stått stille!
    Er det gjort forsøk på å implementere det nyaste verden har å by på i så måte?! :)

    Mvh Arild
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Sunndalsøra
    25 stk. A1s hovedkort.
    Tru hvor mange dager det tar å få komponentene montert?


    Vis vedlegget 537749
    Det vil gå med minst 1 og en halv dag pr. kort. Og hvis du har gått tom for utgåtte OP-amper, så vil det ta ennå lengre tid :rolleyes:
    Kva Op-amps er det i A1S? :)

    Reknar med at kretsen er usedvanlig godt tilpassa disse!
    Men A1 er jo vitterligen ein del år! Og utviklinga på Op-amps har absolutt ikkje stått stille!
    Er det gjort forsøk på å implementere det nyaste verden har å by på i så måte?! :)

    Mvh Arild
    .

    Var kanskje litt overdramatisert dette:) Da jeg skal få oppgradert C1b til S og senere A1 til A1S (EBW). Da fikk jeg høre at OP-ampene til begge var nesten utgått, da spesielt på A1. Fikk i oppdrag å søke etter denne OP-ampen til A1S. Var ganske nedslående å lete i EU, da komponenten var utgått over det meste jeg søkte på. Med rette søkeordet, så fant jeg et firma i USA og Florida som reklamerte med at de hadde elektroniske komponenter som var vanskelig å få tak. Var innom og søkte på hjemmesiden og fant en stor mengde på lager av disse Ultra Quality High fidelity OP-ampene som står i A1s. Så det er tydelig at disse har stor betydning for det lydmessige. Da skulle en tro at oppgraderinger er sikret for disse Dp produktene i fremtiden;)
    Har hørt at denne Toshiba 860 utgang transistoren som A1 bruker, også er en utgått komponent? Ser ut til at det finnes et mindre antall av disse. Men dær er flere typer av denne transistoren. Får håpe det er rette typen???
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Skal forsøke å forklare litt.
    Det eksisterer så vidt jeg vet tre varianter effekt forsterkere i A1 sortimanget.
    dpA1
    dpA1b
    dpA1s
    A1 og A1s kjører vanlige hullmonterte komponenter. Samme printkort på disse to. Og typen printkort er for hullmonterte komponenter.
    A1b kjører SMD komponenter og dermed helt andre printkort. Printkortene jeg har fått laget er selvfølgelig hullmonterte typen som går til A1 og A1s. Jeg vil meg ikke så vondt at jeg bestiller SMD kortene også skal jeg montere MELF motstandere på :) Det gidder jeg ikke.
    Så er det selvfølgelig avik fra denne regelen. Enkelte A1s særlig sent i produksjonslinjen, foreks de A1s som har en E i fronten, KAN ha SMD teknologi.
    Det er SMD varianten av opampen som heter LM4562MA og LME49710MA som det begynner å bli vanskelig å få tak i.
    DIL8 utgaven heter LM4562NA og LME49710NA og den er stadig i handel.
    RS, Farnell, Aswo, Mouser, Elfa, mine vanlige innkjøpskanaler er fri for LM4562MA og LME4562MA og det står utgått av produksjon.
    Begynner man å google vilt så finner man alltids noen som har. Men da skal man altså handle hos noen man aldri har handla med før, man bør kjøpe mye, være sikker på at det ikke er "kina-fake", norsk mva og spedisjons-spøkelset får man på kjøpet. Ting man slipper å tenke på når man handler fra RS.

    Har vært kontakt med det firmaet i Florida.
    Nu har ikke det noen storm med folk som vil ha bygd om sine amper fra a1b til a1s, så jeg kjøper noen få.
    Håper de er original og ikke noe juks. Jeg er paranoid når det kommer til sånt. Har vært så plaga de tidligere år da jeg var ung og naiv og fake var et fremmedord.

    Toshiba 860 utgangstransistoren? Hva er det slags transistor? Har jeg misset noe?
    A1 bruker jo 2SA5200 og 2SA1943, bipolare folketransistoren.

    Opampen utviklinga har garantert ikke stått stille. Men A1 er en særdeles sær konstruksjon.
    Det tok lang tid å få "temmet" A1s for den obligatoriske A1s rapen. Ulyd under oppstart p.g.a bredspektra opamper.
    Et problem som ble introdusert med Texas Instruments opampene. Dette var ikke et tema under Analog Device.
    Jeg føler ikke med denne opamp utviklinga.
    Hvis noen følger med og har noen gode forslag til hva som kan prøves, så er jeg åpen for å teste.
     
    Sist redigert:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Skjer det fortsatt noen selger sine A1s ebw eller A1 eller A1s? (de som kan oppgraderes hele veien).
    Jeg er ganske ny med hifi, og kjøpte nettopp en brukt dpa 6.4p. Liker den 6.4p veldig godt, og forstår her på forumet at A1(s) og ebw er enda mye bedre.
    Etter å ha lest litt her i menigheten, kan det virke som de gode A1 modellene bare vil bli tilgjengelige som arvegods etter dere som eier de nå....(håper jo at det blir lenge til).
    Finnes det noen andre gode dp modeller, eller andre alternativer som gir 6.4p - bare bedre... Hvilken amp kunne fått dere til å bytte ut A1s ebw?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Takket være de nye kortene til RJEL ser det nå ut som det skal være kurant å få bygd om A1B til A1S EBW..
    6.4P er ikke ueffen, den..
    A5 eller A2 rakk aldri å bli egne modeller, men det ble bygd om ca. 5 stykk 5.52/5.52HP til A5..
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Vil påstå at 6.4p i aller høyeste grad er en potent sak du kan ha glede av i mange år.. Jo bedre komponenter du har forran&bak, jo bedre resultat får du.

    Jeg testet nylig minstemann i flokken, 6.12mkII (140w). Helt tydelig at denne har DP dna'et. Ikke helt A1s, men likevel... veldig veldig bra.

    god helg!

    mvh

    Edit; bilde

    411F3E66-A1A2-41E6-946F-A52499BB211F.jpg
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Takker for fine svar. At det fortsatt er mulig å bygge a1s ebw er jo veldig gode nyheter. Jeg er allerede på mail med RJEL. Bra å få noen ekspertuttalelser om 6.4p. Jeg har ikke selv grunnlag til å plassere den i dp-universet, eller hi-fi universet for den saks skyld. Den er den eneste dp jeg har hørt. Og før den har jeg bare hørt en gammel doxa 72, som jeg nå er tatt ut av stereobenken. Jeg syntes doxa også låt veldig fint, men hos meg ble den gamle dp’en en god del bedre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde en 6.4P før jeg bytta til to stykk 6.4. Jeg er jaggu ikke sikker på hvilken av de to jeg liker best, men det ble sånn fordi jeg ville ha to like forsterkere. Jeg kommer nok til å beholde mine til de konker ut. Håper det er mer grått i skjegget før den tid.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg hadde en Dp 6,4p før jeg kjøpte Dp A1. Likte godt denne sorte fronten med Dynamic logo på fronten. Tok litt tid før jeg aksepterte den totalt anderledes fronten på A1. Ellers er 6.4p en veldig god forsterker med en betraktelig lavere pris.Var stor forbedring i forhold til tidligere Electrocompaniet jeg hadde. A1 har er ennå bedre oppløsning og kontroll enn 6.4p har. Begge har fått meget god omtale og tester. Spiller aller best sammen med dp produkter.
     
    Sist redigert:

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde det motsatte av Zomby Woof, og gikk fra 6.4 til to 6.4P. Jeg var heller ikke sikker på hvilken av disse jeg foretrakk i oppsettet med én forsterker, men etter at 6.4P ble "overhalt" og oppgradert, setter jeg en knapp på denne. Kjører i dag biamping, og er såpass fornøyd at jeg ikke vurderer noe annet før jeg må. 😉
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    6.4P hadde vel en ganske lang livssyklus i DP-sammenheng. Ernstsen arbeidet utrettelig med å forbedre forsterkerene sine, og nye, lett modifiserte modeller kom fortløpende.
    Utviklingsarbeidet med A1 tok derimot lang tid. Der var det mye nytt, spesielt på kabinettsiden. I den tiden før lanseringen var det relativt stille med andre produkter. De store forsterkerne var et tilbakelagt stadium, markedet for passiv "preamp" skrumpet inn og DAC'en begynte å bli gammel.
    Det gikk noen RIAA'er og 6.4P var det eneste forsterkerproduktet som ble "holdt varmt".
    En bør vel derfor anta at senere serienummere med 6.4P er høyst attraktive og godt oppdaterte forsterkere.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    En relativt nyoverhalt 6.4 som både mesteren og RJEL har mekket på låter et "ørlite" knepp vassere enn 6.4P i mine hørselskade ører, hvilket jo er fint for meg :cool: Den gamle DACen slutter nesten aldri og forbløffe meg, men DPR 2.2 RIAAen er jeg ikke helt sikker på om får bli.
    Ha en strålende helg DP-venner ;)
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.101
    Et hvert velholdt DP-produkt er en skatt. 6.4 er nok det beste produktet i 6-serien, med mer påkostet ytre og kjelet med innvendig av "paven". Dessuten er det produsert langt færre av den enn av 6.4P.
    God helg, kjære menighetskolleger!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ganske artig. Jeg er fortsatt åpen for å gå tilbake til 6.4P om kortene er sånn stokka når jeg en gang skal gå fra passiv til aktiv deling mellom diskant og mellomtone. Men det skal skje mye derimellom....
     
    Sist redigert av en moderator:

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Det er sannelig ganske gode skussmål dere har gitt 6.4p. Jeg er litt overrasket fordi det er en gammel forsterker. Det er selvfølgelig veldig positivt å høre at den er såpass bra. Da har jeg gjort et brukbart kjøp. Samtidig er det litt synd at det ikke er så langt igjen lydmessig opp til taket. Som nybegynner innen hifi, er det nyttig med innspill og vurderinger fra folk som har holdt på mye lenger. Takk skal dere ha. Nærmest konfirmant-undervisning i menigheten å regne dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn