DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • seatsniffer

    Fersking
    Ble medlem
    01.05.2019
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Hei
    Ny på forumet og beklager om jeg tråd over noen linjer.

    Har en dp A1 som er lite og pent brukt og ikke oppgradert. Er det noen som kjenner til hva disse går for på bruktmarkedet for tiden?

    Mvh Jarle
    20190417_115006.jpg
    20190417_114830.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei
    Ny på forumet og beklager om jeg tråd over noen linjer.

    Har en dp A1 som er lite og pent brukt og ikke oppgradert. Er det noen som kjenner til hva disse går for på bruktmarkedet for tiden?

    Mvh Jarle Vis vedlegget 540161 Vis vedlegget 540162
    Dette er en trolig en 2005 model- Den ene min Har 024826, den andre har 024845 som jeg ikke vet årstallet på. Den siste A1 betalte jeg 25000 for den gang, og det ment Leif Ernstsen var jæva billig:)
    Det var noen år siden!
     
    Sist redigert:

    seatsniffer

    Fersking
    Ble medlem
    01.05.2019
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Takk til dere begge for svar. Om noen er interessert så vil den selges. Send meg i så fall en pm.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.159
    Antall liker
    2.114
    Kul opplysning, 911. Dette går langt på vei til å underbygge antagelsen om at det kun har vært produsert én (stor) serie A1. Jeg husker ikke eksakt hva Leif sa om det, men han kjøpte fortløpende ut A1-forsterkere fra lager og bygde dem om til A1S. Jeg kjøpte en ny forsterker av ham i 2009, modell 482690. I 2010 møtte jeg ham på bensinstasjonen ved Olavsgård. Da var han på vei nordover med siste rest av flyttelasset, og hadde fem eller seks "nye" forsterkere i bilen, de siste som noensinne ble bygd om. Dette var etter EC-perioden, og forsterkerne ble kjøpt fra underleverandørens lager. Det var de siste helt eller delvis komplette underleverandøren hadde. Jeg kjøpte nummer 482693. Han hadde valgt ut en med serinummer nær min andre forsterker fordi jeg hadde planer om biamping. Morty her på sentralen fikk også sine to forsterkere fra disse fem eller seks.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Noen som ser hva som er under bygging?

    20190506_203423.jpg


    Forøvrig er "håndlaget" ikke noe å trakte etter, ihvertfall ikke når du må gjøre det selv......
    Fytti rakkern hvor tidkrevende.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Vært så heldig å fått lånt meg en DP DAC for noen dager, så blir spennende å få testet denne.
    Heiann...
    Har du fått anledning til å høre på noe gjennom denne siden du fikk den i hus?
    mvh Kai
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    725
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Vært så heldig å fått lånt meg en DP DAC for noen dager, så blir spennende å få testet denne.
    Heiann...
    Har du fått anledning til å høre på noe gjennom denne siden du fikk den i hus?
    mvh Kai
    Hei, den jeg spiller på for det meste, har prøvd å bytte mellom primare dac 30 og Dp dac for å sammenligne, og klar ikke å si hvilken jeg liker best, dette kommer nok av som du veit sykdom som for tiden gjør at hørselen er helt ute, så håper den kan få stå her eller få låne den på nytt når jeg blir bedre. Får komme med bedre oppsummering når jeg virkelig har fått testet denne skikkelig.
     

    hebra2

    Medlem
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    30
    Antall liker
    47
    Dpa 600-protection lyser

    Har en dpa 600 som blir veldig varm venstre side, protection lampe blinker ved avspilling av musikk for venstre kanal,den spiller normalt helt til den blir så varm at det skurrer i høyttaleren venstre har åpnet forsterkeren og kan ikke se noen synlige feil, noen som har noen tips?, eller bør jeg Ende den til rep?, isåfall hvor?, bor på østlandet
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Har en dpa 600 som blir veldig varm venstre side, protection lampe blinker ved avspilling av musikk for venstre kanal,den spiller normalt helt til den blir så varm at det skurrer i høyttaleren venstre har åpnet forsterkeren og kan ikke se noen synlige feil, noen som har noen tips?, eller bør jeg Ende den til rep?, isåfall hvor?, bor på østlandet
    Den bør ta seg en tur til RJEL i Bodø for reparasjon og vedlikehold. RJEL er over alt i denne tråden, så det bare å sende ham en PM. Mannen er dyktig, ryddig og absolutt til å stole på, samt har vært servicemann på DP utstyr i mange år.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Holy shining shit.. det ble griselekkert!
    Er platene lakkert, med sliketrykk oppå?

    Mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Veldig fint. Skal ikke se bort fra at noe sånt står på agendaen en gang i fremtiden. Nå synes jeg mine har fin patina etter sine 20 år, men det frister jo med match, og det var vanskelig nok med mine to, og sikkert enda mer vrient om en tredje skal inn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Litt malurt i begre her for eiere av DPA A1 modellene. De ligger fra 110-112 db i signal støyforhold.

    Tidligere modeller som 6.4, 6.5, 6.52, 5.52, 5.52H, har alle noe mellom 119 og 123 i signal støyforhold. Selv PA 402 har 115


    Hva er grunnen til dette? Er ikke at det er dårlig, men det blir faktisk et lite problem når høyttaler/høyttalerelementene har følsomhet på 100 db eller mer.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Har en dpa 600 som blir veldig varm venstre side, protection lampe blinker ved avspilling av musikk for venstre kanal,den spiller normalt helt til den blir så varm at det skurrer i høyttaleren venstre har åpnet forsterkeren og kan ikke se noen synlige feil, noen som har noen tips?, eller bør jeg Ende den til rep?, isåfall hvor?, bor på østlandet
    Sjekk også ut pre og signalkilder. Det kan være der feilen ligger, DP gjengir alt den får og dersom det er DC på inngangen vil den bli fryktelig varm. Jeg hadde en EC pre som ved lavt volum sendte uhumskheter videre.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Ryddet litt opp i dag og tørket støv. DP 7.0 passiv pre har noen gummi knotter som jeg tror er originale, men kan være satt på av første eier. Da hadde rett og slett begynt å gå i oppløsning og hadde noe uggegreier som var nesten helt umulig å tørke bort. Jeg rev av knottene, de var limt på. Selv white-spirit tok ikke den oppløste gummien helt. Får lage en erstatning eller eventuelt kjøpe noe. Noen andre som har vært borti dette? Den stod på hylle, ikke en varm komponent.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.159
    Antall liker
    2.114
    20190627_190450.jpg

    Skulle være enkelt å montere noen gummiføtter. Eller hvis du er av tweaketypen - kan vi kanskje anbefale noen skikkelig store og tunge spikes?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Enjoy !
    Helt normalt. Har ikke tall på hvor mange amper jeg har rengjort for dette. Et helvete.
    Brukt mest i 6.3 - 6.4 perioden.
    Og på de ampene ble disse gummiføttene brukt mellom utgangskort og kjøleribbe. Også renner det ned og igjenom sprinklene i bunnplata
    også merke eier dette og trur det er feil på ampen. Ble også brukt under hovedkort.
    Jeg kaller det "DP griseriet"
    Det som tar dette best er noe svensk stoff som lukter som fy og kalles LIMTVÄTT.
    LIMTVETT 1 LITER

    Så disse elendige knottene er brukt på preampen også. Ja,ja......
     
    Sist redigert:

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Enjoy !
    Helt normalt. Har ikke tall på hvor mange amper jeg har rengjort for dette. Et helvete.
    Brukt mest i 6.3 - 6.4 perioden.
    Og på de ampene ble disse gummiføttene brukt mellom utgangskort og kjøleribbe. Også renner det ned og igjenom sprinklene i bunnplata
    også merke eier dette og trur det er feil på ampen. Ble også brukt under hovedkort.
    Jeg kaller det "DP griseriet"
    Det som tar dette best er noe svensk stoff som lukter som fy og kalles LIMTVÄTT.
    LIMTVETT 1 LITER

    Så disse elendige knottene er brukt på preampen også. Ja,ja......
    Du har min medfølelse dersom du skulle få vekk dette griseriet fra kjøleribber og elektronikk! Ille nok på en ren flate, oppvaskbørsten må nok bare kastes.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    725
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Vært så heldig å fått lånt meg en DP DAC for noen dager, så blir spennende å få testet denne.
    Vis vedlegget 541556
    Da har jeg fått testet denne dac`en i noen uker og liker den bare mer og mer, så mye at jeg har bestemt meg for å prøve å få tak i en, så vist noen har eller veit om noen som har ett flott eksemplar så send meg en melding. Imponerende at den står seg så godt som den gjør med tanke på alder. :cool:
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.159
    Antall liker
    2.114
    OKA, er det inni 7-kontrolleren at gummien renner? Er printene opphengt i gummiforinger i den også? (For vibrasjonsdemping)
    I så fall har du min medfølelse også.
    Ikke mange problemer med disse. En bruktkjøpt 7.0. Begynte å "slippe taket" når jeg vred litt hardt på volumknappene. Enkelt å stramme opp med en skrutrekker.
    Jeg har hatt 5 passive DP " forsterkere opp gjennom. 7.0. Den som du har har den fine messingpatinaen. Den var så kostbar at DP gikk vekk fra den i 7.2 og 3. Min 7.3 begynner å få temmelig matt "gullmaling" på volumknappene. Noe å gjøre med det?
    Kjøpte den ny av Leif for mange år siden. Og den er evig min! Leif sa at det var fare for at de kostbare Elma- venderne kunne oksydere på overflatene med årenes løp, enda de er innkapslet. Det kunne tenkes å ha en betydning for lydkvaliteten, men jeg tror nok min egen hørsel har blitt hurtigere redusert enn 7-controllerne...
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, en av de få som innrømmer det.....
    At hørselen IKKE er som en god årgammel rødvin. Jeg har bikka 50 og jeg må dessverre bare konstatere at jeg hører ikke som jeg var 20.
    Men en BAGATELL i.f.t andre som virkelig sliter med livstruende sykdomer….

    Smeltende knotter har jeg KUN sett i 6.3 og 6.4 serien. Muligens 6.12 også.
    Og få dette rent i fra print og kjøler er ikke artig. Men det går nu. Limtvätt is your friend. Samtidig får man en fin rus. Men madamen er ikke overbegeistret når jeg drar fram Limtvätten. Sist gang ble jeg jaget ut i garasjen :)
    Trur ikke det renner inni 7.0. Det er knottene som i 7.0 brukes som føtter.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Vært så heldig å fått lånt meg en DP DAC for noen dager, så blir spennende å få testet denne.
    Vis vedlegget 541556
    Da har jeg fått testet denne dac`en i noen uker og liker den bare mer og mer, så mye at jeg har bestemt meg for å prøve å få tak i en, så vist noen har eller veit om noen som har ett flott eksemplar så send meg en melding. Imponerende at den står seg så godt som den gjør med tanke på alder. :cool:
    Hmmm, har lånt en 8.0 for 3 måneder siden og har den enda. Men har enda ikke testa den i anlegget.
    Testa den kun på verkstedet, og da opplevde jeg at jeg 2 ganger i løpet av 3 dager måtte justere på VCXO for å få en støyfri avspilling.
    Da må jeg spørre dere som bruker disse. Er det normalt?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt 2 dp dac’er... justert Vcxo kun ved bytte av drivverk.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    725
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ikke justert noe på den jeg har lånt, har koblet til min auralic aries balansert, eneste inngang jeg har prøvd da, ingen støy.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    OKA, er det inni 7-kontrolleren at gummien renner? Er printene opphengt i gummiforinger i den også? (For vibrasjonsdemping)
    I så fall har du min medfølelse også.
    Ikke mange problemer med disse. En bruktkjøpt 7.0. Begynte å "slippe taket" når jeg vred litt hardt på volumknappene. Enkelt å stramme opp med en skrutrekker.
    Jeg har hatt 5 passive DP " forsterkere opp gjennom. 7.0. Den som du har har den fine messingpatinaen. Den var så kostbar at DP gikk vekk fra den i 7.2 og 3. Min 7.3 begynner å få temmelig matt "gullmaling" på volumknappene. Noe å gjøre med det?
    Kjøpte den ny av Leif for mange år siden. Og den er evig min! Leif sa at det var fare for at de kostbare Elma- venderne kunne oksydere på overflatene med årenes løp, enda de er innkapslet. Det kunne tenkes å ha en betydning for lydkvaliteten, men jeg tror nok min egen hørsel har blitt hurtigere redusert enn 7-controllerne...
    Som RJEL skrev var disse knottene under som føtter. Lagde noen nye føtter i dag med hullbor i et foringsmateriale jeg hadde til over fra noen V-lux vinduer. Ble ganske fint og fungerer greit. Ingen fare for at disse med tiden skal løse seg opp i noe uhumskheter! Anbefaler alle som har en 7.0 å se under om en ikke bare skal kvitte seg med knottene først som sist. Tar du den uforvarende ut og setter den i en sofa eller en duk har du virkelig gjort det om uggegreiene har begynt å dannes :) ! Eller som RJEL skriver, en 6.2 eller 6.3 inne i kabinettet. Selv har jeg en DPA 600 og har ikke sjekket om knottene er inne i den ett eller annet sted.

    Jeg har også måttet stramme 1 db velgeren et par ganger, senest i dag da jeg tok en liten "service" på enheten.
    Har aldri savnet en aktiv pre etter at jeg anskaffet 7.0 for mange år siden, en fantastisk match til DP effekttrinn i alle fall.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.159
    Antall liker
    2.114
    De passive "forforsterkerne" til DP er undervurdert. Visst er de en tanke kilne på programkildene, dårlige kabler og kan gi marginale forskjeller avhengig av volumkontrollens setting. De har heller ikke samme dreis på bassen som aktiv DP-forforsterker, men er likevel suverent nøytrale og dynamiske. Gir ikke noe som ikke er på platene. Hi-fi for voksne.
    Selv tidlige hi-fi skribentkollegaer har bommet totalt der. Skrev at passiv DP mangler dynamikk. Tvert om komprimerer den ikke musikken. Den gir ikke noe "ekstra trøkk". Etter hvert som man vrir volumknappene med sola øker bare klarheten og dynamikken i musikken. Det er akkurat som om det ikke blir særlig høyere, men musikken blir mer nærværende.
    Typisk DP, vil nå vi si!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Hei RJEL. Jeg har samme positive opplevelse som Kaap og Ru-arnt hva DP DAC 8.01 angår. Har ikke justert noe som helst noen gang etter kjøp for over 10 år siden av forrige eier. Og det spiller så oppløst og maktfullt vha Audionet ART G2 drevet at jeg fremdeles kan ta meg selv i og snappe etter pusten, kikke smått vantro på riggen og glise. Aldeles utrolig hva den gamle boksen graver frem til tider. Sammen med de øvrig DP-produkter spiller det meget åpent, oppløst med et særdeles vanedannende bunn drag på mine digre paneler for å si det slik.

    DACen er IKKE til salgs!!!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Q: noen som har kjennskap til dp blå digital kabel.. som XLR DIGITAL. ? Tenker på terminering av disse bl.a..
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.159
    Antall liker
    2.114
    Den er grei å ha med å gjøre så lenge man holder seg til XLR. Trang for Neutrik Profi Gold RCA, men det går. Ernstsen gadd 0ikke å lage kombikabler (RCA til XLR) for oss, så vi kjøpte delene av ham og lodda sjæl.
    - Og, den er sabla god som digitalkabel!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den er grei å ha med å gjøre så lenge man holder seg til XLR. Trang for Neutrik Profi Gold RCA, men det går. Ernstsen gadd 0ikke å lage kombikabler (RCA til XLR) for oss, så vi kjøpte delene av ham og lodda sjæl.
    - Og, den er sabla god som digitalkabel!
    Takk for svar.. er vanlige neutric xlr innafor? Eller må det brukes egne 110 Ohm’s plugger for digital bruk?
    Skal prøve å lage et slik om ikke lenge. Har ca 2m liggende med dp blå.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.159
    Antall liker
    2.114
    Spesielle XLR-plugger for digital? Ha'kke peiling. Vi kjøpte vanlige XLR med forgylte kontaktdeler. Standard proffkvalitet fra Neutrik.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    725
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    IMG_5232.jpg


    Da ble det DP dac på meg, virker som jeg har fått tak i ett skikkelig velholdt eksemplar, nettopp fått den koblet midlertidig opp og liker det jeg hører så dette lover godt. Ønsker dere alle en fin helg :)
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    725
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Noen bilder av innmat fra min DP dac, jeg lånte meg en DP dac før jeg bestemte meg for å kjøpe selv, den jeg lånte er det byttet ut blant annet opampene, det er noe jeg lurer på om jeg skulle ha gjort i denne, men til dette trenger jeg gode råd om hva slags typer og om det er noe en kan gjøre selv og om det i det hele tatt er verd å ta seg bryet med, de sitter vel i sokkel ser det ut som?
    IMG_5233.jpg
    IMG_5237.jpg
    IMG_5238.jpg
    IMG_5239.jpg
    IMG_5240.jpg
    IMG_5241.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.876
    Antall liker
    17.470
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har akkurat kjøpt samme modell. Min har fått noe arbeid utført.
    Noen bilder for sammenligning. Om du skulle ha litt info om hva som er utført på min, gi en lyd! :)

    861FB0CF-64DD-4844-886E-103E35E1B36D.jpg
    A61785E7-0D88-4B66-BBE8-AF5C00B26082.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn