DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Prøver på nytt... er det noen som har noe kjennskap til DPA5000?

    Hvor bra er evt denne i dagens standard og hva av nyere DPer kan den sammenlignes med?
     

    Nawinta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2003
    Innlegg
    55
    Antall liker
    54
    Den går etter noen sekunder. Lampene lyser opp og hører releet slår inn,men da blir det svart. Men som sagt,etter noen turer i sikringskapet så slår den seg på uten feil..


    Høres ut som releene er ok, men at softstart motstandene er brent av - std feil på DP. Enkelt å fikse om du har en loddebolt.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Den 5.52´eren som ligger på brukten er en ombygget 5000. En kjempe av en forsterker. Senere modeller fikk flere og flere mos-fet utgangstransistorer (begynte vel med 2x16, endte opp på 2x27) for å stramme opp disse forsterkernes litt bløte og store øvre bass. Stor, varm, stabil, åpen og koselig lyd.
    Men krevende å ha med å gjøre. Ingen problemer av noe slag, men stoor og tuuuung. Som RJEL skriver over her, kan de små lyttene fort trenge avløsere etter så mange år, og det blir dyrt (mye jobb) når det er så mange av dem. RJEL er i så fall mannen å kontakte. Beistet blir nemlig varmt under bruk. De store "ølboksene" tørker neppe ut med det første. Eventuell ombygging til HP eller A5 er IKKE MULIG, siden det ikke finnes transistorer (av mos-fet type for eventuell HP), A5 hovedkort eller en konstruktør som er villig til å gjøre jobben
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    Hvis noen her har en DP C1B til salgs så er jeg interessert .
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    En 5.52hp og en 6.12mkII har tydeligvis byttet eier den siste mnd... Og A1s'n på børsen er reservert... Virker som om det er rift om kvalitet om dagen. Min magefølelse etter å ha fulgt med over tid, er at det er DP er litt i vinden. Uansett, er nye eller returnerende eiere velkommen til den o'store menigheten :p
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    DP GUIDEN

    ... et prosjeket som jeg har brukt 10-15år på, hvorav de siste 8 med eget domene. Det ble ved domenekjøp foreslått av dere i forumet om kr-rulling for å dele på kostnadene med eget domene/webhotell, men jeg gjorde ikke noe ut av det. For noen år siden prøvde jeg å opprette en paypal konto som kunne motta "donations", men det ble et juridisk/skjemapapir -mareritt. Det ble ergo ikke noe av.

    Nå som VIPPS er blitt allemannseie, tenkte jeg å prøve på nytt. Det har gått en del høvdinger på domeneleie/webhotell så langt, men det får jeg stå for. Men om noen ønsker bidra med noen kr til VIDERE drift setter jeg veldig pris på det.

    Mottaker id; (som tall selvsagt)
    ni en seks null fem fire en seks
    Small50.png


    mvh Kai
     
    Sist redigert:

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar. Loddebolt har jeg:) Hvor sitter denne mottstanden? Dp no1 mk1


    Sitat fra fraiser
    Den går etter noen sekunder. Lampene lyser opp og hører releet slår inn,men da blir det svart. Men som sagt,etter noen turer i sikringskapet så slår den seg på uten feil..





    Høres ut som releene er ok, men at softstart motstandene er brent av - std feil på DP. Enkelt å fikse om du har en loddebolt.
     

    s911dg

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2009
    Innlegg
    36
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Vippsa en 200-lapp :) Keep up the good work !
    DP GUIDEN

    ... et prosjeket som jeg har brukt 10-15år på, hvorav de siste 8 med eget domene. Det ble ved domenekjøp foreslått av dere i forumet om kr-rulling for å dele på kostnadene med eget domene/webhotell, men jeg gjorde ikke noe ut av det. For noen år siden prøvde jeg å opprette en paypal konto som kunne motta "donations", men det ble et juridisk/skjemapapir -mareritt. Det ble ergo ikke noe av.

    Nå som VIPPS er blitt allemannseie, tenkte jeg å prøve på nytt. Det har gått en del høvdinger på domeneleie/webhotell så langt, men det får jeg stå for. Men om noen ønsker bidra med noen kr til VIDERE drift setter jeg veldig pris på det.

    Mottaker id; (som tall selvsagt)
    ni en seks null fem fire en seks
    Vis vedlegget 420668

    mvh Kai[/QUOTE]
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar. Loddebolt har jeg:) Hvor sitter denne mottstanden? Dp no1 mk1


    Sitat fra fraiser
    Den går etter noen sekunder. Lampene lyser opp og hører releet slår inn,men da blir det svart. Men som sagt,etter noen turer i sikringskapet så slår den seg på uten feil..





    Høres ut som releene er ok, men at softstart motstandene er brent av - std feil på DP. Enkelt å fikse om du har en loddebolt.
    Jeg har dessverre ikke fotografisk hukommelse og det begynner å bli MANGE DP modeller.
    Mener de er hvite firkante og ligger langt ned i forsterkeren, i den bakre ende.
    Vil du har et bedre svar får du ta nærbilder å legge ut.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt dp guiden ved flere anlednineger kaap, takker for den, ellers så er vi vel sånn ca. even etter hullboring i betongen for å få vannbåren varme fra huset til kommende hifi rom (stallen) ;)

    edit: bare si fra om vi ikke er eaven så kommer det noen slanter herfra
     
    Sist redigert:

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Kai!

    Du er en sann entusiast som bidrar med DP guiden og mye styr med t-shirt bestilling til glede for oss andre. Jeg bidrar gjerne med en liten skjerv men vipps er foreløpig ikke mitt domene. Send et kontonummer på pm så ordner vi det på den måten.

    Med vennlig hilsen

    Elektron
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar. Loddebolt har jeg:) Hvor sitter denne mottstanden? Dp no1 mk1


    Sitat fra fraiser
    Den går etter noen sekunder. Lampene lyser opp og hører releet slår inn,men da blir det svart. Men som sagt,etter noen turer i sikringskapet så slår den seg på uten feil..





    Høres ut som releene er ok, men at softstart motstandene er brent av - std feil på DP. Enkelt å fikse om du har en loddebolt.
    Jeg har dessverre ikke fotografisk hukommelse og det begynner å bli MANGE DP modeller.
    Mener de er hvite firkante og ligger langt ned i forsterkeren, i den bakre ende.
    Vil du har et bedre svar får du ta nærbilder å legge ut.
    Takker. Legger ut bilder så snart jeg er hjemme igjen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takk til alle som har bidratt så langt :)

    Hei Kai!

    Du er en sann entusiast som bidrar med DP guiden og mye styr med t-shirt bestilling til glede for oss andre. Jeg bidrar gjerne med en liten skjerv men vipps er foreløpig ikke mitt domene. Send et kontonummer på pm så ordner vi det på den måten.

    Med vennlig hilsen

    Elektron
    PM sendt.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Prøver på nytt... er det noen som har noe kjennskap til DPA5000?

    Hvor bra er evt denne i dagens standard og hva av nyere DPer kan den sammenlignes med?
    bump
    Grunnen til laber svar-rate er nok relatert til at veldig få har hands-on kjennskap til denne. 5000 har jeg hørt blitt referet til som prototypen til det som senere ble 5.5. Antall produserte er nok derfor lavt...

    Denne er vel på lik linje med 5.5 og 5.52 mosfet, noe som distinkt skiller seg fra alla andre dp'r (- 60, 600, 6000). Generelt sett varmere i klangen enn de øvrige som ikke er mosfet. Kraftig som få (250w, men dobler hele veien til 1 OHm!), varm og tung. Komponentkvaliteten inni er nok også idag uten sidestykke.

    Vagt svar, men som sagt, få eksiterer nok, noen noen tekniske ulikheter er det sikkert ift 5.5 og 5.52 (om du har hørt en av disse).

    mvh Kai

    Edit, antar du allerede har lest svaret lengre opp, innlegg nr 2404.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte å legge ut litt stats pr nå på dpguiden. Snart 10.000 besøkende, og oversikten over hvilke land den besøkende er jo litt intr forøvring

    Takk forresten til de 4 som har stilt opp og bidro under nattverd/kollektn(Vipps) i menigheten vår.

    mvh Kai



     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg hadde DP5000 på Wilson Wapp/Puppy
    den var en av ti produsert
    den var og en av de få transistor-forsterkere jeg har hørt som fikset harmonics som en god rørforsterker
    LE oppdaterte drivertrinnet og ødela samtlige for alltid
    i en AB sammenlikning med en 5000 før den ble ombygget spurte en kompis hvem som spilte tenorsaks...det hørtes slik ut på 5.5 men på 5000 var det vitterlig Gerry Mulligan på baritonsaks
    da jeg ba om å få mod´en reversert nektet han, og min ble solgt som en 5.5
    det var min siste kontakt med Dynamic/Anemic Precision
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    DP GUIDEN

    ... et prosjeket som jeg har brukt 10-15år på, hvorav de siste 8 med eget domene. Det ble ved domenekjøp foreslått av dere i forumet om kr-rulling for å dele på kostnadene med eget domene/webhotell, men jeg gjorde ikke noe ut av det. For noen år siden prøvde jeg å opprette en paypal konto som kunne motta "donations", men det ble et juridisk/skjemapapir -mareritt. Det ble ergo ikke noe av.

    Nå som VIPPS er blitt allemannseie, tenkte jeg å prøve på nytt. Det har gått en del høvdinger på domeneleie/webhotell så langt, men det får jeg stå for. Men om noen ønsker bidra med noen kr til VIDERE drift setter jeg veldig pris på det.

    Mottaker id; (som tall selvsagt)
    ni en seks null fem fire en seks


    mvh Kai
    Takker for veldig bra nettside, jeg har brukt og bruker dpguiden ofte, veldig nyttig side, godt jobba. Vippser deg noen kroner.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hei Kai!

    Du er en sann entusiast som bidrar med DP guiden og mye styr med t-shirt bestilling til glede for oss andre. Jeg bidrar gjerne med en liten skjerv men vipps er foreløpig ikke mitt domene. Send et kontonummer på pm så ordner vi det på den måten.

    Med vennlig hilsen

    Elektron
    Som Elektron ber jeg om et nummer pr PM jeg kan sende mitt avlat til kaap :cool:
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Oppfordrar fleire til å gje kaap ein slant for dette flotte oppslagsverket!

    Mvh
    Karl
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    jeg hadde DP5000 på Wilson Wapp/Puppy
    den var en av ti produsert
    den var og en av de få transistor-forsterkere jeg har hørt som fikset harmonics som en god rørforsterker
    LE oppdaterte drivertrinnet og ødela samtlige for alltid
    i en AB sammenlikning med en 5000 før den ble ombygget spurte en kompis hvem som spilte tenorsaks...det hørtes slik ut på 5.5 men på 5000 var det vitterlig Gerry Mulligan på baritonsaks
    da jeg ba om å få mod´en reversert nektet han, og min ble solgt som en 5.5
    det var min siste kontakt med Dynamic/Anemic Precision

    Det var vel heller slik at da fikk du en forsterker som bedre avslørte berg- og dalbanefrekvensgangen til Wilson....
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    jeg hadde DP5000 på Wilson Wapp/Puppy
    den var en av ti produsert
    den var og en av de få transistor-forsterkere jeg har hørt som fikset harmonics som en god rørforsterker
    LE oppdaterte drivertrinnet og ødela samtlige for alltid
    i en AB sammenlikning med en 5000 før den ble ombygget spurte en kompis hvem som spilte tenorsaks...det hørtes slik ut på 5.5 men på 5000 var det vitterlig Gerry Mulligan på baritonsaks
    da jeg ba om å få mod´en reversert nektet han, og min ble solgt som en 5.5
    det var min siste kontakt med Dynamic/Anemic Precision

    Det var vel heller slik at da fikk du en forsterker som bedre avslørte berg- og dalbanefrekvensgangen til Wilson....

    Nå har det seg vel også slik at denne historien har 2 sider, din og konstruktørens, og de harmonerer ikke.
    Meg om det.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Hadde engang 5000, siden en 5.52HP som ble en A5. Flotte saker, også på Wilson. Likte best finishen på 5000, litt mer grålig hvis jeg ikke husker feil. En "gal" svenske kjørte en haug med mil og hentet den og betalte med en bunke norske høvdinger. Så snudde han og kjørte lykkelig tilbake. Han hadde drømt lenge om en 5000 men det var så få at han trodde det skulle forbli en drøm. Det finnes dager da jeg kunne tenkt meg og hørt den igjen bare for å høre hvordan den står seg i dag. For den var bra.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Hva ligger kiloprisen for en DP A5 om dagen?
    Selv om kiloprisen er moderat, kan det bli penger av det. Du har jo vært med på å bære nummer 25 av disse digre apparatene opp i fjerde etasje. Vi strevde fælt der.
    Men fra spøk til revolver, A5 er helt spinnvill. Jeg tror jeg likevel hadde gått for to stykk A1SEBW i et aktivt biampingsoppsett med DP delefilter, dersom det hadde vært aktuelt. Har forsterkeri til det. Heldigvis trenger jeg ikke det nå, og den andre A1´eren gjør god nytte som forsterker i TV-anlegget! Du har vel heller ikke stort behov for A5 til Quad, Power? - Men sikle, det kan vi?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hva ligger kiloprisen for en DP A5 om dagen?
    Selv om kiloprisen er moderat, kan det bli penger av det. Du har jo vært med på å bære nummer 25 av disse digre apparatene opp i fjerde etasje. Vi strevde fælt der.
    Men fra spøk til revolver, A5 er helt spinnvill. Jeg tror jeg likevel hadde gått for to stykk A1SEBW i et aktivt biampingsoppsett med DP delefilter, dersom det hadde vært aktuelt. Har forsterkeri til det. Heldigvis trenger jeg ikke det nå, og den andre A1´eren gjør god nytte som forsterker i TV-anlegget! Du har vel heller ikke stort behov for A5 til Quad, Power? - Men sikle, det kan vi?
    Nei, men DP A5 til Quad ESL-2912 er kanskje moro :rolleyes:
    Men jeg er med på argumentene dine om biamping med 2 stk A1s EBW :cool:
    Se det, da må jeg ut å tømme siklesmekka ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva ligger kiloprisen for en DP A5 om dagen?
    Selv om kiloprisen er moderat, kan det bli penger av det. Du har jo vært med på å bære nummer 25 av disse digre apparatene opp i fjerde etasje. Vi strevde fælt der.
    Men fra spøk til revolver, A5 er helt spinnvill. Jeg tror jeg likevel hadde gått for to stykk A1SEBW i et aktivt biampingsoppsett med DP delefilter, dersom det hadde vært aktuelt. Har forsterkeri til det. Heldigvis trenger jeg ikke det nå, og den andre A1´eren gjør god nytte som forsterker i TV-anlegget! Du har vel heller ikke stort behov for A5 til Quad, Power? - Men sikle, det kan vi?
    Ikke enkelt å sette en konkret pris.. Men husker jeg ikke feil gikk det en for en tid tilbake for ca 1100kr kg'et. Det er tross alt kun 5 stk som noen gang har og vil bli bygd. 3 stk i "omløp" og 2 står sikkert relativt trygt hos Mr Petter Dale Jr.

    Det har blitt sagt at en A5 tilsvarer 3 stk A1s mtp strømkapasitet.. husker ikke kilden. Men som Todani sier, aktiv deling har en rekke fordeler, noe også konstruktøren også pressiserte når jeg var innom han. At selv om A5 er ekstermt god, så vil den ikke nå opp til aktiv deling og A1sEBW (kilde: leif'ern sjøl)

    Jim: Hadde den A5 du hadde "blanke frontpanel"? Ser slik ut på bildene... og har kun sett en slik tidligere (org 5.52HP).... og husker du hvor i landet den havnet ved salget?

    mvh Kai
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Dette var en orig. 5.52HP som jeg kjøpte ny og som L bygde om til A5. Den havnet på sørlandet....Om den er der enda vet jeg ikke.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, er den enda ikke solgt.....
    Hva venter folk på?
    Kanskje jeg skulle gi et skambud på 60 lapper.
    Kjøleribbene kunne vært halvert i størrelse etter overgang fra MOS til bipolar.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det er selvfølgelig det han gjør - og sikter til.
    Nå er jo like selvfølgelig det enorme kjølearealet tilfeldigvis en del av dette store kabinettet. Det er vel imponerende 2x28 utgangstranisistorer på A5 (og like imponerende 2x16 på "lille" A1), og da ser jeg uansett ikke på dette store arealet som noen ulempe i mange situasjoner. Faktisk er DP-forsterkerne såpass godt dimensjonert med hensyn til godstykkelse og så godt sammenføyet at hele kabinettet fungerer som kjøleelement. Med 5.52HP var det en absolutt nødvendighet. Den varmet opp rommet. Kjøperen av min satte en strømmåler mellom apparatet og veggen, og etter hvert som dagen gikk, gikk det mer og mer energi gjennom forsterkeren. På kvelden stod nåla på nesten 1000 watt på tomgang...


    Om du snakker om A5 så er den vel allerede bipolar
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Høres ut som det stemmer bra.
    Hos meg går det 7amper på tomgang rett etter påslag. ( har to 5.52HP)
    Etter en dag har jeg aldri målt. Har ikke råd å la de stå på så lenge...
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4


    Fy flate, denne DP500 har jeg plages med i fem måneder. DC offset på mellom -4 og +4volt på utgang.
    Ingenting kan beskrive den følelsen å få den i orden.
    Men jeg kommer sikkert fort ned på jorda igjen........
     

    Vedlegg

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Godt vi har en skikkelig servicemann som ikke ser på det som et problem men heller en utfordring.:rolleyes:selv hadde jeg blitt litt frustrert.:mad: Betryggende å vite at vi har deg i bakhånden den dagen gullan våres trenger håndspåleggelse.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Godt vi har en skikkelig servicemann som ikke ser på det som et problem men heller en utfordring.:rolleyes:selv hadde jeg blitt litt frustrert.:mad: Betryggende å vite at vi har deg i bakhånden den dagen gullan våres trenger håndspåleggelse.
    Støttes 100%
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    IMG_7230.jpg
    IMG_7231.jpg


    Disse motstandene Rjel ? Ser ikke noe verdi på de.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 427145 Vis vedlegget 427146

    Disse motstandene Rjel ? Ser ikke noe verdi på de.



    Takk for svar. Loddebolt har jeg:) Hvor sitter denne mottstanden? Dp no1 mk1
    Sitat fra fraiser
    Den går etter noen sekunder. Lampene lyser opp og hører releet slår inn,men da blir det svart. Men som sagt,etter noen turer i sikringskapet så slår den seg på uten feil..





    Høres ut som releene er ok, men at softstart motstandene er brent av - std feil på DP. Enkelt å fikse om du har en loddebolt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn