Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med plasseringen av toppboksen er løpetidskorrigering. For å få diskantelementet på linje med bunn av basselementet, skal fronten av toppboksen befinnes seg 73 mm bak front av basskassene.
    Men det er ikke kritisk, egentlig, selv om rett skal være rett. :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Poenget med plasseringen av toppboksen er løpetidskorrigering. For å få diskantelementet på linje med bunn av basselementet, skal fronten av toppboksen befinnes seg 73 mm bak front av basskassene.
    Men det er ikke kritisk, egentlig, selv om rett skal være rett. :)
    Takker😀 Da husket jeg EN millimeter feil 😱Som du skriver, rett skal være rett 😂
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå kjenner ikke jeg de høyttalerne i detalj, men jo slakere filter, jo mer følsomt for endring i akustisk senter mellom driverne er det.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Har fått kjørt litt sammenligning mellom Doxa 012 passiv pre og MI 25.1. Ser (høres) ut til at MI blir. Hadde helt klart blitt fornøyd med 012 også, det var ikke et veldig opplagt valg. Med 012 er det åpent, kildeklart og dynamisk i kjent og kjær Doxa-stil. Mye samme med MI, med bare en tanke mer kontroll, eller fasthet, eller litt mer "glatt". Vanskelig å sette gode ord på det 🙂.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Dette ser ikke lyst ut;

    Driftsinntekter
    192 tkr
    Lønnsomhet
    -97.7%
    Antall ansatte
    -
    Juridisk navn:
    DOXA SOUND AS
    Org.nr:
    912330559
    Selskapsform:
    Aksjeselskap
    NACE-bransje:
    47.430 Butikkhandel med audio- og videoutstyr
    Registrert i MVA:
    Nei
    Stiftelsesdato:
    22.05.2013
    Aksjekapital:
    30 000

    Doxa.no kom aldri opp å gikk.
    Butikken i Dronningens gate 85 er vekke.
    Ingen av hovedmenneskene, svarer her inne mer.

    doxa_sound

    Bransjeaktør
    Ble medlem 24.12.2008
    Sist sett 15.04.2009
    Vekke fra sentralen.

    Og nå drives det av en snekker! https://www.proff.no/rolle/karl-riis-jacobsen/søgne/1181499/
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Korrespondert med denne snekkeren i dag (Helt tilfeldigvis forøvrig).
    Slik jeg tolker mailen holder dem enda på, men 20k for å skru på min forsterker til 5k blir nok neppe aktuelt.

    Finnes det andre som kan se på slikt?

    Spørsmål
    Hei.

    Har en Doxa signature mk2 poweramp som jeg kjøpte brukt for en del år siden.
    Med riktig utstyr i front er lyden fra høyttalerne klar og nærmest støyfri, men selve doxa-boksen lager ofte en konstant brum/dur. Slik har den vært hele tiden, men jeg har fått med meg at mange andre med samme forsterker ikke har dette problemet.
    Det hadde vært en drøm å få den fri for during. For det kan være noe plagsomt når alt er stille ellers.

    Det jeg lurer på er om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre, eventuelt om dere kunne sett på den for meg for en akseptabel pris?
    Etter hva jeg ser holder dere til i Søgne, ikke veldig langt fra meg som bor i Mosby (Kristiansand).
    Svar
    Hei Flemming
    Du må gjerne ta den med til oss, så kan jeg gi den en diagnose og et prisestimat for utbedring.
    Når det er sagt er dette etterhvert veldig gamle forsterkere hvor komponentene begynner å gå ut på dato. Ofte er eneste fiks en rebuild av kretskortet hvor alt blir byttet og oppgradert. Altså ny forsterker i gammel boks. Dette er en jobb vi tar 20.000,- eks mva for.
    Men får du til gjengjeld en mye bedre forsterker en det du hadde.
    Mvh Karl Riis Jacobsen
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Har gjort to oppgraderinger av min 61 i Søgne, først til Signatur, dernest til Signatur mk2. Begge gangene med tydelige lydforbedringer. Det har vært en fornøyelse, og etter min erfaring vet de hva de holder på med. (Før dette hadde jeg en 140 signatur, som ble oppgradert til 61 light i Kristiansand). Så langt jeg forstår svaret du fikk fra Doxa, lanseres det to løsninger, a):sjekk og prisoverslag, og b): bygging av ny forsterker i eksisterende kabinett...
     

    SweetThang

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2014
    Innlegg
    52
    Antall liker
    8
    Hei godtfolk!

    Jeg fikk en Doxa 05 av min bestefar forleden. Har testet den og det høres bra ut, litt skurring når jeg justerer volumet. Spørsmålet er; er dette noe for bruktmarkedet eller er det ikke verdt noe? Jeg trenger den ikke, så det er salg på Finn eller legge den tilbake i esken igjen. Den er helt strøken, så er jo kanskje noe å ta vare på?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Korrespondert med denne snekkeren i dag (Helt tilfeldigvis forøvrig).
    Slik jeg tolker mailen holder dem enda på, men 20k for å skru på min forsterker til 5k blir nok neppe aktuelt.

    Finnes det andre som kan se på slikt?
    Hmm..vil dette da si at om man har et strøkent kabinett liggende, så får man en splitter ny, klassisk men enda mer vellydende for 25.000 ink MVA? Altså alle komponenter byttet? Det er ikke så gæernt! Det har jo tidligere vært drøftet her hvor mye folk vil betale for en ny Doxa box. Snekkern er etter det jeg skjønner av tidligere spørsmål til han fagutdannet innen EL. Slik sett kan man få et mer proft bygg enn det jeg tidligere har sett eksempler på. Men kan man da få Malmin kvalitet på sakene:? Doxa kan gjerne komme på banen igjen:)

     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hadde et par 70 signature for veldig mange år siden, koblet opp i ulike konfigurasjoner, det var tider det :)
    Det var brum i en trafo og hadde flere lengre tlf samtaler med Lauvland. Han forklarte fenomenet til å være støy i eget strømnett, kombinert med dårlig pakkede trafoblikk, altså mekanisk støy. Var ikke til å leve med når sånt står i en stue.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Det var problem med slakke viklinger i et parti trafoer til 70se og signature.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Min 70b med 2 trafo (og 8 Rifa) var dønn tyst, like stille som Moon Neo 240i og YBA A100.
    Dessverre mye sus og brus på medium effektive HT. Usikker på hva det skyldtes, var ingen som kunne/ville fixe den gang..
    Lurer på hvordan de egentlig var MTP denne type «white noise»(?) som nye?
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Hei Venner,

    Godt nyttår !

    Ville bare gi generell kommentar til noe av spørsmålene og snakket her:
    1. Jeg - doxa-trond/kapellmester, Trond Seland - er for tiden 100% ansatt i kommune og sykehus som musikkterapeut og koordinator, noe jeg liker veldig godt og som gir en stabil og trygg inntekt som er viktig for mine 2 barn. Grunnet endringer i mitt privatliv og en investor som trakk seg så ble Doxa-prosjektet nedskalert til en hobby for meg i en tid. (gammelt nytt, nevnt før) Jeg kunne ikke lenger basere meg på svingende inntekt når jeg var eneforsørger av barn. Tiden går og i dag er jeg lykkelig med både samboer og enda et lite barn. Denne perioden/de siste årene har vært en viktig pause for meg og en reorganisering av mitt liv for å sikre et liv som er verdig for meg og mine barn. Det er beklagelig å måtte gjøre slike grep men vit nå endelig at jeg har hatt det fryktelig tøft til tider og har således beskyttet min egen helse og mitt eget velvære ved å sette grenser. Vit også at jeg også i vanskelige tider har tenkt hifi, har lekt meg og funnet glede i å tenke på veien videre, og det har aldri vært snakk om å gi opp Doxa. Pr. i dag er jeg fremdeles ikke så aktiv utad og Karl har overtatt mange av mine tidligere roller. Nettside kommer, mer aktivitet både her og der kommer, men langt mer er nå opp til Karl og ting tar tid - det vet jeg fra før og nå erfarer Karl det. Jeg forsøker etter beste evne å gi tips til Karl om å ikke gå i den samme fellene som meg på veien videre med Doxa.

    3. I tilfelle det skulle være tvil: Doxa AS er dagens Doxa mens Doxa Sound AS, som burde ha byttet navn ved opprettelse av Doxa AS, er det gamle og var driftsselskapet for Doxa i ca 10år med meg som daglig leder. Praktiske hensyn gjorde opprettelse av nytt foretak enklest. Samme folk i praksis (med tilskudd av Karl), samme produkter og veien videre fortsetter med mål om forbedringer i alle kanter. Det er helt vanlig å vurdere om videre drift skal være i et gammelt selskap eller om man oppretter nytt. Noen bytter sogar navn.... statoil, nsb osv...(uten sammenlikning for øvrig) Alt er lov og alt er vanlig. Lauvland, grunnleggeren av Doxa, er med oss i en rolle som er 100% etter hans eget ønske.

    4. "snekkeren", som noen så flatterende omtalte ham (Karl), er vår daglige leder i et nytt Doxa AS og han er faktisk utdannet innen elektronikk, uten at det trenger å ha noe å si til eller fra. Men man kunne like gjerne gitt ham nicket "elektronikk-eksperten" og ikke "snekkeren". Det at Karl også driver et firma som er registrert som virksomhet som driver med snekkerier tenker jeg ikke burde være til noen som helst slags negativ inntekt. Kan det være en fordel med noen som har dypere kunnskap enn meg og Lauvland på trearbeid mht høyttalerkabinetter? Vi forsøker å være et team som utfyller hverandre. De som ikke er direkte utdannet innen elektronikk er meg og Lauvland.... og dette gjelder mange store kjendiser innen audio....Bob Carver(fysikk), Peter Quotrop(hva nå enn?), Nelson Pass(fysikk) og mange flere. Selv har jeg 9års universitetsutdanning - bla i fysikk. Jeg har også utdannelse fra musikk-konservatoriet. Jeg har ingenting å skamme meg for, og det har heller ikke Karl Riis Jacobsen, og jeg synes det er unødvendig å bruke degradere merkelapper på denne måten. Slikt ville strengt talt mange kalt mobbing.

    5. Flatterende beskrivelser som "Læregutten til hvem nå enn"....Livet er heldigvis så veldig mye mer komplisert enn som så. Vel, jeg har ingen behov for å tråkke på andre for å fremme meg selv og jeg skammes ikke over noen tidligere relasjoner med noen som helst. Jeg skal sogar kvittere med at jeg har hatt mange fantastiske år sammen med mange kunnskapsrike og fargerike personer som har gitt meg mye opp gjennom. Hva andre måtte mene om dem lar jeg meg ikke styre av. Folk forandrer seg og ingenting er statisk. Når relasjoner, hva nå enn de er og hvorfor nå enn, går mot veiskille så er det en del av livet og har alltid sine grunner i begge leirer. Jeg har uansett hvem jeg er assosiert med beholdt min egen integritet, hatt mine egne meninger, gjort mine egne observasjoner osv og jeg er ikke og har aldri vært lik til de personene jeg omgås hva nå enn noen måtte ha å si om dem, positivt eller negativt. Jeg er meg og de er dem. Hvor vi tar kursen i livet er våre valg og alt har sin grunn. Helt fra jeg var 14år har jeg jobbet i forretning med salg av allverdens hifi utstyr - bilstereo, tung hifi, lett hifi, mye forskjellig. Senere tok jeg steget til å importere en rekke merker. Jeg har reist over hele verden på utallige fabrikkbesøk og snakket med utallige spennende konstruktører. Observert hvordan de gjør sitt osv. Jeg begynte aktivt å bygge rørforsterkere og høyttalere for over 20år siden. Jeg drev butikk i Kristiansand i 10år....men det må være lov å gå videre? Jeg føler personlig for å heller respektere at man holdt ut i 10år i stede for å stille i et negativt lys at man en dag går over til nye horisonter. 10år er respektabel levetid på en butikk, respektabel levetid på en retning i sin karriere osv. Jeg ønsket noe annet. Ingen tvang meg til å verken drive videre eller slutte. Nye horisonter ventet. Doxa var den gang det jeg ville satse på og la således gradvis ned butikk-aktivitet. Og så vil jeg snu på flisa og si: kanskje det er en styrke med så bred erfaring fra bransjen med alle mulig andre merker før man er med på å utvikle egne produkter ? Kanskje det er en styrke å tåle andre mennesker og respektere deres syn på ting? Kanskje det er flere veier til Rom? Åpenhet, vennlighet og rom for "andre" har en tendens til å gjøre livet rikere og mer lærerikt er min erfaring. Folk som mener noe jeg er uenig i om en ting kan fortsatt ha gode argumenter og lærdommer på andre fronter. Ingen er perfekt, heller ikke meg, og hele livet er en utvikling.

    6. Hva som finnes i en gammel Doxa boks kan være "mystisk". Det er helt sant, ingen hemmelighet, og dette har jeg forklart flere ganger her...Alt kommer an på hva vi ønsker å levere og hvilke pris vi må sette på det. Bare av 72-oppgraderingen, som alle er utført av Lauvland før min tid, finnes det utallige versjoner. Jeg har ikke vært stort bedre. Så blir man litt for snill etter en lang hyggelig telefonsamtale og blir fristet til å møte kunden på halvveien med å gi ham litt forbedringer for de 5000kr han har tilgjengelig. Alt i beste mening, men det er nok i det lange løp litt å skyte seg selv i foten, fordi når denne boksen har byttet eier et par ganger så oppstår det tvil om hva oppgraderingen var osv. Lesson learned. Det jeg er helt sikker på er at alle har fått god valuta for det de har betalt hele veien. Som jeg tidligere har nevnt: Alt dette er litt rotete og det forstår vi inderlig godt. Den lengste ens-artede produksjonslinjen av identiske Doxa forsterkere var 70se og 70signature på 90-tallet. Alle de er bygget av ansatte på den tiden hos Doxa. Lauvland rørte ikke loddebolten annet enn til utviklingsarbeid. Ingen av dem som bygget, helt likt alle slike produksjoner alle steder jeg har sett, var utdannet i elektronikk. De fikk opplæring og gjorde jobben sin slik de var bedt om. Dette er veldig likt hos alle produsenter, store som små. Dette med oppgraderinger har alltid fra vår side vært et velmenende tilbud fra oss, ikke ment som en forbannelse. Det er fullt forståelig at dette er forvirrende for enkelte. I alle tilfeller: mennesker er forskjellige, bedrifter er forskjellige, strategier er forskjellige. Hva man liker og ikke liker får være opp til hver enkelt. Så får det heller være at Nelson Pass gjør noe av det samme på en langt mer ryddig måte: FirstWatt, som etterhvert finnes i utrolig mange versjoner/modeller, men med en oversikt alle kan følge med på(de som gidder). All ære til ham for dette.


    Til slutt et tips for å avsløre om du har en gammel oppgradert Doxa med best mulig lyd:
    - Dersom de store kjøle-elementene (aluminiumsplater som er skrudd fast i noen transistorer og står på høykant over printkortet) i inngangsdelen på forsterkeren er borte så er det et godt tegn. Da har forsterkeren fått byttet spenningsforsterkeren som er selve hjertet i galskapen. Natt og dag forskjell. Videre er det et godt tegn med 2 hvite elektrolytter i stede for 4 i strømforsyningen. Dersom disse to kriteriene er på plass så har du en eller annen utgave av: 72-61light som alle er i samme litt grovt vurderte ballpark. Alle disse er lysår klarere, mer dynamiske, mer detaljert, åpnere osv sammenliknet med original. Hva nå enn man får tak i av disse uten aluminiumsplatene og med 2 elektrolytter så vil enhver versjon av disse være markant foran noe originalt fra 90 tallet. Lydmessig er det større forskjell mellom original 70signature og opp til tidlig utgave av 72modden enn det er fra eldre 72modd til siste tilgjengelige mod. Dvs. en eldre 72-modifisert låter mer likt til en moderne 61 enn hva den gjør til en gammel 70 signature. Det beste vi har i dag er ombyggingen til 25'000kr og kunder så langt synes det er vel verdt det.

    Enhver forsterker vi skal gjøre noe med nå fremover skal få den samme helt nye innmaten til en pris av 25'000kr. Det er det det koster, take it or leave it. Etter en edruelig gjennomgang av index som har gått og forsvarligheten overfor selskapets økonomi osv. så blir dette den riktige og hyggeligste lave pris vi kan operere med.

    Vi tilbyr ikke lenger del-modder for å være snille og vil ikke levere smarte custom-løsninger på "request", da vi ser at disse fort misforstås som rot når de skal selges for n'te gang.

    Dersom du har en gammel original forsterker som kortslutter - kjøp en ny gammel brukt dersom det står på pris. Det vil være rimeligere enn å få den reparert hos oss.

    Dette er viktige grep for oss fordi på denne måten kan vi fokusere mer på viktigere ting: det som gir penger i kassa, videre utvikling av produktene, nettside osv.
    Oppfølging av veldig mange småting blir fort en tidstyv i jakten på å komme videre. Vi må begrense tilbudet vårt noe.

    Nye modeller er på vei mht kabler. Godt merket og mer proff layout/design enn sist, men selvfølgelig da også høyere pris. De vil koste det de må koste. Ingen trær vokser inn i himmelen. Vi vil også forenkle rangen til å kun innebefatte "toppmodeller". dvs. kun en høyttalerkabel og en signalkabel. Konsentrerer oss da om å gjøre disse to modellene til fulle mht design og det hele så får det heller komme flere modeller en gang vi har tid til det.

    Det stemmer at det var en skrivefeil på vår nettside tidligere:
    I-3 toppmodell signalkabel er med sølvleder og S-3, topp-høyttaler-kabel er med kobber. Vi har aldri levert høyttalerkabler i sølv. Kun signal.

    I alle tilfeller er jeg ikke så aktiv, pr tid, her på forum men dukker opp når jeg kan. Håper jeg fikk svart på en del i et jafs.

    Mvh,
    Trond, den lille læregutten...;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Den upgraden til 25k: inneholder den da alle komponenter, og disse er helt nye?
    Eller for å spørre på annen måte: Hvor mye må donor kabinettet/Doxa boksen inneholde fra før?

    Lurer også på om det er Karl da som bygger opp forsterkeren, da dette må gjøres fra bunn vil jeg tro det krever litt mer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei @kapellmester Trond!
    Dette var gode nyheter, takk for den oppdateringen. Mange gode betraktninger der.
    Jeg har gode minner fra sporadiske feriebesøk i butikken dengang da, og tenker fremdeles på den vellykkede demoen i Horten av Doxa 8.2. Innrømmer at jeg var imponert, Du var også den eneste som kunne tilby demo av klassisk musikk, og hadde gode innspillinger som du var trygg på. Det krever ofte mer enn vanlig butikkerfaring.
    Er det sånn å forstå at 8.2 fremdeles kan kjøpes nye?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig fint å høre fra deg her, Trond! Selv om jeg skulle ønske at du slapp å forsvare deg/dere for mye av det der, er det bra at du tar deg tiden. Har satt stor pris på samtalene med og servicen fra deg.

    Oppfordrer folk her til å heie på et stykke norsk hifi-historie og heller ta en telefon til Karl eller Trond, fremfor å gulpe opp negativiteter her i vennetråden.
     

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Hei Venner,

    Godt nyttår !

    Ville bare gi generell kommentar til noe av spørsmålene og snakket her:
    1. Jeg - doxa-trond/kapellmester, Trond Seland - er for tiden 100% ansatt i kommune og sykehus som musikkterapeut og koordinator, noe jeg liker veldig godt og som gir en stabil og trygg inntekt som er viktig for mine 2 barn. Grunnet endringer i mitt privatliv og en investor som trakk seg så ble Doxa-prosjektet nedskalert til en hobby for meg i en tid. (gammelt nytt, nevnt før) Jeg kunne ikke lenger basere meg på svingende inntekt når jeg var eneforsørger av barn. Tiden går og i dag er jeg lykkelig med både samboer og enda et lite barn. Denne perioden/de siste årene har vært en viktig pause for meg og en reorganisering av mitt liv for å sikre et liv som er verdig for meg og mine barn. Det er beklagelig å måtte gjøre slike grep men vit nå endelig at jeg har hatt det fryktelig tøft til tider og har således beskyttet min egen helse og mitt eget velvære ved å sette grenser. Vit også at jeg også i vanskelige tider har tenkt hifi, har lekt meg og funnet glede i å tenke på veien videre, og det har aldri vært snakk om å gi opp Doxa. Pr. i dag er jeg fremdeles ikke så aktiv utad og Karl har overtatt mange av mine tidligere roller. Nettside kommer, mer aktivitet både her og der kommer, men langt mer er nå opp til Karl og ting tar tid - det vet jeg fra før og nå erfarer Karl det. Jeg forsøker etter beste evne å gi tips til Karl om å ikke gå i den samme fellene som meg på veien videre med Doxa.

    3. I tilfelle det skulle være tvil: Doxa AS er dagens Doxa mens Doxa Sound AS, som burde ha byttet navn ved opprettelse av Doxa AS, er det gamle og var driftsselskapet for Doxa i ca 10år med meg som daglig leder. Praktiske hensyn gjorde opprettelse av nytt foretak enklest. Samme folk i praksis (med tilskudd av Karl), samme produkter og veien videre fortsetter med mål om forbedringer i alle kanter. Det er helt vanlig å vurdere om videre drift skal være i et gammelt selskap eller om man oppretter nytt. Noen bytter sogar navn.... statoil, nsb osv...(uten sammenlikning for øvrig) Alt er lov og alt er vanlig. Lauvland, grunnleggeren av Doxa, er med oss i en rolle som er 100% etter hans eget ønske.

    4. "snekkeren", som noen så flatterende omtalte ham (Karl), er vår daglige leder i et nytt Doxa AS og han er faktisk utdannet innen elektronikk, uten at det trenger å ha noe å si til eller fra. Men man kunne like gjerne gitt ham nicket "elektronikk-eksperten" og ikke "snekkeren". Det at Karl også driver et firma som er registrert som virksomhet som driver med snekkerier tenker jeg ikke burde være til noen som helst slags negativ inntekt. Kan det være en fordel med noen som har dypere kunnskap enn meg og Lauvland på trearbeid mht høyttalerkabinetter? Vi forsøker å være et team som utfyller hverandre. De som ikke er direkte utdannet innen elektronikk er meg og Lauvland.... og dette gjelder mange store kjendiser innen audio....Bob Carver(fysikk), Peter Quotrop(hva nå enn?), Nelson Pass(fysikk) og mange flere. Selv har jeg 9års universitetsutdanning - bla i fysikk. Jeg har også utdannelse fra musikk-konservatoriet. Jeg har ingenting å skamme meg for, og det har heller ikke Karl Riis Jacobsen, og jeg synes det er unødvendig å bruke degradere merkelapper på denne måten. Slikt ville strengt talt mange kalt mobbing.

    5. Flatterende beskrivelser som "Læregutten til hvem nå enn"....Livet er heldigvis så veldig mye mer komplisert enn som så. Vel, jeg har ingen behov for å tråkke på andre for å fremme meg selv og jeg skammes ikke over noen tidligere relasjoner med noen som helst. Jeg skal sogar kvittere med at jeg har hatt mange fantastiske år sammen med mange kunnskapsrike og fargerike personer som har gitt meg mye opp gjennom. Hva andre måtte mene om dem lar jeg meg ikke styre av. Folk forandrer seg og ingenting er statisk. Når relasjoner, hva nå enn de er og hvorfor nå enn, går mot veiskille så er det en del av livet og har alltid sine grunner i begge leirer. Jeg har uansett hvem jeg er assosiert med beholdt min egen integritet, hatt mine egne meninger, gjort mine egne observasjoner osv og jeg er ikke og har aldri vært lik til de personene jeg omgås hva nå enn noen måtte ha å si om dem, positivt eller negativt. Jeg er meg og de er dem. Hvor vi tar kursen i livet er våre valg og alt har sin grunn. Helt fra jeg var 14år har jeg jobbet i forretning med salg av allverdens hifi utstyr - bilstereo, tung hifi, lett hifi, mye forskjellig. Senere tok jeg steget til å importere en rekke merker. Jeg har reist over hele verden på utallige fabrikkbesøk og snakket med utallige spennende konstruktører. Observert hvordan de gjør sitt osv. Jeg begynte aktivt å bygge rørforsterkere og høyttalere for over 20år siden. Jeg drev butikk i Kristiansand i 10år....men det må være lov å gå videre? Jeg føler personlig for å heller respektere at man holdt ut i 10år i stede for å stille i et negativt lys at man en dag går over til nye horisonter. 10år er respektabel levetid på en butikk, respektabel levetid på en retning i sin karriere osv. Jeg ønsket noe annet. Ingen tvang meg til å verken drive videre eller slutte. Nye horisonter ventet. Doxa var den gang det jeg ville satse på og la således gradvis ned butikk-aktivitet. Og så vil jeg snu på flisa og si: kanskje det er en styrke med så bred erfaring fra bransjen med alle mulig andre merker før man er med på å utvikle egne produkter ? Kanskje det er en styrke å tåle andre mennesker og respektere deres syn på ting? Kanskje det er flere veier til Rom? Åpenhet, vennlighet og rom for "andre" har en tendens til å gjøre livet rikere og mer lærerikt er min erfaring. Folk som mener noe jeg er uenig i om en ting kan fortsatt ha gode argumenter og lærdommer på andre fronter. Ingen er perfekt, heller ikke meg, og hele livet er en utvikling.

    6. Hva som finnes i en gammel Doxa boks kan være "mystisk". Det er helt sant, ingen hemmelighet, og dette har jeg forklart flere ganger her...Alt kommer an på hva vi ønsker å levere og hvilke pris vi må sette på det. Bare av 72-oppgraderingen, som alle er utført av Lauvland før min tid, finnes det utallige versjoner. Jeg har ikke vært stort bedre. Så blir man litt for snill etter en lang hyggelig telefonsamtale og blir fristet til å møte kunden på halvveien med å gi ham litt forbedringer for de 5000kr han har tilgjengelig. Alt i beste mening, men det er nok i det lange løp litt å skyte seg selv i foten, fordi når denne boksen har byttet eier et par ganger så oppstår det tvil om hva oppgraderingen var osv. Lesson learned. Det jeg er helt sikker på er at alle har fått god valuta for det de har betalt hele veien. Som jeg tidligere har nevnt: Alt dette er litt rotete og det forstår vi inderlig godt. Den lengste ens-artede produksjonslinjen av identiske Doxa forsterkere var 70se og 70signature på 90-tallet. Alle de er bygget av ansatte på den tiden hos Doxa. Lauvland rørte ikke loddebolten annet enn til utviklingsarbeid. Ingen av dem som bygget, helt likt alle slike produksjoner alle steder jeg har sett, var utdannet i elektronikk. De fikk opplæring og gjorde jobben sin slik de var bedt om. Dette er veldig likt hos alle produsenter, store som små. Dette med oppgraderinger har alltid fra vår side vært et velmenende tilbud fra oss, ikke ment som en forbannelse. Det er fullt forståelig at dette er forvirrende for enkelte. I alle tilfeller: mennesker er forskjellige, bedrifter er forskjellige, strategier er forskjellige. Hva man liker og ikke liker får være opp til hver enkelt. Så får det heller være at Nelson Pass gjør noe av det samme på en langt mer ryddig måte: FirstWatt, som etterhvert finnes i utrolig mange versjoner/modeller, men med en oversikt alle kan følge med på(de som gidder). All ære til ham for dette.


    Til slutt et tips for å avsløre om du har en gammel oppgradert Doxa med best mulig lyd:
    - Dersom de store kjøle-elementene (aluminiumsplater som er skrudd fast i noen transistorer og står på høykant over printkortet) i inngangsdelen på forsterkeren er borte så er det et godt tegn. Da har forsterkeren fått byttet spenningsforsterkeren som er selve hjertet i galskapen. Natt og dag forskjell. Videre er det et godt tegn med 2 hvite elektrolytter i stede for 4 i strømforsyningen. Dersom disse to kriteriene er på plass så har du en eller annen utgave av: 72-61light som alle er i samme litt grovt vurderte ballpark. Alle disse er lysår klarere, mer dynamiske, mer detaljert, åpnere osv sammenliknet med original. Hva nå enn man får tak i av disse uten aluminiumsplatene og med 2 elektrolytter så vil enhver versjon av disse være markant foran noe originalt fra 90 tallet. Lydmessig er det større forskjell mellom original 70signature og opp til tidlig utgave av 72modden enn det er fra eldre 72modd til siste tilgjengelige mod. Dvs. en eldre 72-modifisert låter mer likt til en moderne 61 enn hva den gjør til en gammel 70 signature. Det beste vi har i dag er ombyggingen til 25'000kr og kunder så langt synes det er vel verdt det.

    Enhver forsterker vi skal gjøre noe med nå fremover skal få den samme helt nye innmaten til en pris av 25'000kr. Det er det det koster, take it or leave it. Etter en edruelig gjennomgang av index som har gått og forsvarligheten overfor selskapets økonomi osv. så blir dette den riktige og hyggeligste lave pris vi kan operere med.

    Vi tilbyr ikke lenger del-modder for å være snille og vil ikke levere smarte custom-løsninger på "request", da vi ser at disse fort misforstås som rot når de skal selges for n'te gang.

    Dersom du har en gammel original forsterker som kortslutter - kjøp en ny gammel brukt dersom det står på pris. Det vil være rimeligere enn å få den reparert hos oss.

    Dette er viktige grep for oss fordi på denne måten kan vi fokusere mer på viktigere ting: det som gir penger i kassa, videre utvikling av produktene, nettside osv.
    Oppfølging av veldig mange småting blir fort en tidstyv i jakten på å komme videre. Vi må begrense tilbudet vårt noe.

    Nye modeller er på vei mht kabler. Godt merket og mer proff layout/design enn sist, men selvfølgelig da også høyere pris. De vil koste det de må koste. Ingen trær vokser inn i himmelen. Vi vil også forenkle rangen til å kun innebefatte "toppmodeller". dvs. kun en høyttalerkabel og en signalkabel. Konsentrerer oss da om å gjøre disse to modellene til fulle mht design og det hele så får det heller komme flere modeller en gang vi har tid til det.

    Det stemmer at det var en skrivefeil på vår nettside tidligere:
    I-3 toppmodell signalkabel er med sølvleder og S-3, topp-høyttaler-kabel er med kobber. Vi har aldri levert høyttalerkabler i sølv. Kun signal.

    I alle tilfeller er jeg ikke så aktiv, pr tid, her på forum men dukker opp når jeg kan. Håper jeg fikk svart på en del i et jafs.

    Mvh,
    Trond, den lille læregutten...;)


    godt at se at se at du er tilbage Trond.
    betyder det så,også at vi skal have afsluttet vores mellemværende fra “ den svære tid”??
    jeg har stadig en forstærker eller nogle penge tilgode?
    hilsen Wilhelm /Karsten Runge fra Danmark.
     

    rasa28

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    103
    Antall liker
    9
    godt at se at se at du er tilbage Trond.
    betyder det så,også at vi skal have afsluttet vores mellemværende fra “ den svære tid”??
    jeg har stadig en forstærker eller nogle penge tilgode?
    hilsen Wilhelm /Karsten Runge fra Danmark.
    Hei

    Det samme gjelder meg.

    Raymond.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Dette er mest sannsynlig en pre som er gjort passiv av Lauvland en gang. Han pleide beholde printkortet - har ingen betydning på lyd fra eller til. Om den er passiv trenger den hverken strømforsyning eller kondisene. Jeg har ofte pleid å ta dette ut når jeg gjør om til passiv, da tar jobben noe mer tid ettersom nye ledninger må til på alle kanaler. På den tiden Lauvland gjorde dette kostet det 750kr å gjør passiv, det kostet også dette i starten da jeg gjorde en del av disse jobbene. Rask/enkel jobb når man ikke skal smøre opp inngangsvelger og ei heller legge nye ledninger fra hver inngang - derav rimelig. Senere har vi fått flere alternativer til passiv og det har blitt litt dyrere fordi det tar noe mer tid å sette inn nye ledninger til alle innganger + eventuelt bedre potmeter osv. Smøring/justering event. bytte av inngangsvelger osv. Dette er godt eksempel på jobb vi kanskje ikke burde gjort, men gjør for å hjelpe kunden ut med rask vei til god lyd på en hurtig og kostnadseffektiv måte. Når etterhvert n'te eier er på banen så blir alt mystisk. Kan nevnes ogås at de gamle potmeterne med årene utsatt for å kunne falle ut i en kanal da de blir slakke i strikken. Ting blir gammelt, selv en Doxa.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Hei!

    Den upgraden til 25k: inneholder den da alle komponenter, og disse er helt nye?
    Eller for å spørre på annen måte: Hvor mye må donor kabinettet/Doxa boksen inneholde fra før?

    Lurer også på om det er Karl da som bygger opp forsterkeren, da dette må gjøres fra bunn vil jeg tro det krever litt mer.
    Donor-boksen trenger ikke ha innmat men gjerne trafoer. Nytt kort som bygges av Karl. Karl er veldig nøye - alt blir perfekt - han har fått alle skjemaer og oversikt fra meg og vi har diskutert oss gjennom hvordan ting gjøres - Lauvland, Karl og meg. Karl har nå hatt nærmere 1år på å sette seg inn i forsterkeren og han kan dette nå. Karl har større sans for ryddighet og ensartethet på totaluttrykket enn både meg og Lauvland. Hverken meg eller Lauvland har vært veldig nøye med hvordan ledninger ligger og hvilke farge de har så lenge de ikke ligger teknisk problematisk til eller er av feil type. Samtidig så krever det mer arbeid, tar lenger tid, og flere deler når alt skal gjøres til en gull-standard. Prisen må gå opp. I tillegg går verden videre og alt blir dyrere.

    Det vi har vært mest ensartede på i de siste 10årene og som har vært ryddig/ensartet og uten snille lure tilbud er Doxa 8.2- Jeg har selv bygget alle sett av disse. Alle er like, her er ikke flere versjoner/variasjoner og ingen har fått noen special request innfridd. En har gått til billakerer og fått sort pianolakk finish på ground zero prototypen og en annen har foliert sine 8.2 i hvit folie. Vi har ikke gjort disse. (Historisk et lite unntak, jeg må nevne, er av ett sett som var en prototype 8.2 Junior som hadde elementer som manglet en foring rundt bassene -dette settet er nå borte fra markedet/oppgradert til standard 8.2 - identisk til alle de andre - og dette settet skulle aldri ha kommet på markedet fordi denne selvfølgelig ble mer fotomodell enn noen annen av alle de andre perfekte høyttalerne der ute). Igjen i dette tilfellet: eier har betalt deretter, men dette er ryddet helt opp i. Det finnes ikke et eneste ukurant 8.2 sett på markedet fra vår hånd.


    Helt fra før min tid så har det vært sedvane i Doxa å finansiere ny produksjon med prototyper til "venner og bekjente". Det blir en del rot av dette i ettertid.


    PS! Blant gamle oppgraderte forsterkere så er alle mye likere enn det blotte øyet kan lede en til å tro. Det er som regel fargen på ledninger og om de er skrukkete osv som er å synes, her har hverken meg eller Lauvland vært spesielt bekymret for dette. Rest assured: Det har ikke noe med lyd å gjøre men vi skjønner selvfølgelig at det har mye med visuell "innmat-porno" og eventuell forvirring i ettertid å gjøre. Det har vi ikke vært så opptatt av... og... Alt til sin pris. Det har aldri vært vondt ment, bare en tanke rundt å holde prisene så lave som mulig.

    Dersom en kabelsko hopper av under transport i en veldig gammel forsterker så får det så være - vi kan, som alle andre, ikke gardere oss mot alt. Og veldig mange Doxa forsterkere begynner å bli opp til 40år gamle nå. Ting vil dukke opp. Tom oppgraderte ting fra tidlig 2000 gjort av Lauvland er nå over 20år siden.... og da gjerne gjort i en boks som allerede var 10-15år. At det er så lite service som det er synes jeg er bortimot rart....

    Det vanligste service-fenomenet er skraping i vol. kontroll og fusking i inngangsvelger. Uansett hvor godt vi hadde bygget ting i cnc boks og printkort på alt osv så ligger ikke disse feilene i noe annet enn komponenter som i sin natur er som støtdempere i biler...slitedeler. En dings man roterer på vil få mekanisk slitasje med tiden. Eneste vi kan gjøre er å bruke gode deler. Fukt og lagring osv har også sitt å si....og igjen....mye av dette utstyret er veldig gammelt. Vintage.

    Ang. det tekniske (det som har med lyden å gjøre i moddene) - Dette har aldri vært gjort kompromiss av verken meg eller Lauvland. Og vi har brukt nøyaktig de samme løsningene. Vær helt trygg på at alt er på skjønneste stell, like godt og trygt som noe annet der ute. Dersom det visuelle med matchende ledninger som ligger helt symmetrisk skulle være viktig så må du som kunde finne enten en helt original 70se eller en 70 sign. eller kjøpe en helt ny mod laget av Karl. Lauvland og meg har ikke vært så nøye med dette visuelle. Men igjen, det har ingenting å si for lyden. Kun visuelt. Og alt kommer an på pris og hva vi som produsent er villige til å lage. Det tar tid og koster penger å finpusse visuelt.

    Tilbake til spørsmålet: I dag får du for 25'000kr en visuelt forseggjort modifisering som er ryddig og ensartet til fingerspissene. Siste og beste utgave.

    Vi har ikke vært flinke på dette med ryddighet i modding men jeg tror vi har gledet mange med store løft til en svært gunstig pris.

    I det store og det hele har vi inntrykk av at noen liker litt alternative "løsninger og muligheter" mens nå i reviderte Doxa tar vi en ny kurs og vil forhåpentligvis, med tiden, tilfredsstille flere.


    Mvh,
    Trond
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk, men fortsatt ikke helt klok på hva man får i denne 25k upgraden til «ny» forsterker.
    I min 70b som eksempel, var det jo 2 trafoer og 8 Rifa. Litt annen bestykning en 70 med én trafo og 2 Rifa.

    Har dere tatt frem en upgrade som blir lik for alle, uansett hva utgangspunktet/donoren er?
    Greit å vite, spesielt om man ikke har, men skal se etter egnet donor:)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Trafoene blir brukt/stående - alt annet byttes. Det er ikke en fordel med mange lytter i den nye konstruksjonen. De modda forsterkerne som får 1 trafo er de som kommer inn med 1 trafo. Så vil du ha to trafoer må du sende en med 2 trafoer. Lydmessig svært lite forskjell på 1 og 2 trafoer så lenge høyttalerne ikke er for tunge å dra. Alle deler (utenom trafo) inkl. printkort blir nytt og ja, kun 'en versjon oppgradering som tilbys. Alle disse skal ha kun to elektrolytter i glatting. Alle blir like. De blir lik den som Raymond Grefstad har på bildet tidligere i tråden....og den er igjen identisk med noen av de siste oppgraderingene jeg selv lagde/leverte (de som var full modd til full pris) - utlegget på R. Grefstad sin forsterker, avbildet tidligere i tråden, og alle som kommer nå er nøyaktig det som jeg overleverte til Karl hvor jeg hadde håndskrevet byggeskjema på et A4 ark ;) ....og som Karl nå lager så fint. (vi opererer ikke med skjemaer på data/pc pga. sikkerhet - vi er noen ordentlig småparanoide raringer ;) ) Dette bygget er låst til vi en vakker dag har utviklet noe nytt. Les: at Lauvland kommer med noe nytt. Dvs. det gjør han hele tiden, men dette må holdes på roteloftet og ikke komme ut til kunder før alle i Doxa er enige om at slik blir neste modell, eller neste modd. (Det er Lauvland som fortsatt er oppfinner og leverandør av løsninger, vi andre kopierer og lærer)

    PS!
    70B er eldre enn 70se og 70signature. 70B er en annen forsterker-konstruksjon hvor det er en fordel med eks. mange lytter. og den har bla. dc servo. 70B er fra sent 80 og tidlig 90 tall. 70se og 70sign var neste steg gjennom 90tallet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Trafoene blir brukt/stående - alt annet byttes. Det er ikke en fordel med mange lytter i den nye konstruksjonen. De modda forsterkerne som får 1 trafo er de som kommer inn med 1 trafo. Så vil du ha to trafoer må du sende en med 2 trafoer. Lydmessig svært lite forskjell på 1 og 2 trafoer så lenge høyttalerne ikke er for tunge å dra. Alle deler (utenom trafo) inkl. printkort blir nytt og ja, kun 'en versjon oppgradering som tilbys. Alle disse skal ha kun to elektrolytter i glatting. Alle blir like. De blir lik den som Raymond Grefstad har på bildet tidligere i tråden....og den er igjen identisk med noen av de siste oppgraderingene jeg selv lagde/leverte (de som var full modd til full pris) - utlegget på R. Grefstad sin forsterker, avbildet tidligere i tråden, og alle som kommer nå er nøyaktig det som jeg overleverte til Karl hvor jeg hadde håndskrevet byggeskjema på et A4 ark ;) ....og som Karl nå lager så fint. (vi opererer ikke med skjemaer på data/pc pga. sikkerhet - vi er noen ordentlig småparanoide raringer ;) ) Dette bygget er låst til vi en vakker dag har utviklet noe nytt. Les: at Lauvland kommer med noe nytt. Dvs. det gjør han hele tiden, men dette må holdes på roteloftet og ikke komme ut til kunder før alle i Doxa er enige om at slik blir neste modell, eller neste modd. (Det er Lauvland som fortsatt er oppfinner og leverandør av løsninger, vi andre kopierer og lærer)

    PS!
    70B er eldre enn 70se og 70signature. 70B er en annen forsterker-konstruksjon hvor det er en fordel med eks. mange lytter. og den har bla. dc servo. 70B er fra sent 80 og tidlig 90 tall. 70se og 70sign var neste steg gjennom 90tallet.
    Mange takk, -dette var nyttig info:)
     

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Jeg sidder her og lytter til mine Doxa 8.2 og model 61 signature og det lyder fantastisk.
    Venter på at Trond endelig sender mig en passiv forforstærker, så min Manley Steelhead kan køre som riaa direkte.
    Glæder mig.

    Men jeg tænker på hvor mange vi er i Danmark som er optaget af og ejer Doxa forstærkere og/eller højtalere?
    Jeg deler gerne ud af mine erfaringer som mange årig "Doxa ejer"
    Meld på her.
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Åpnet opp min Signature MKII, dette er vel originalt og umodifisert om jeg ikke tar feil?
     

    Vedlegg

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen på forumet som vet hvilket SEAS-element som står i Doxa 8.2? Jeg skal bestille (minst) ett fra SEAS forhandler, men trenger å vite produktnummer. Jeg har prøvd å skru løs elementet for å lese på baksiden, men tør ikke bruke makt fordi jeg er redd for å skade kabinettet.
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Åpnet opp min Signature MKII, dette er vel originalt og umodifisert om jeg ikke tar feil?
    Ser jo greit sammensatt ut dette eksemplaret, men ble denne gen.levert med oppgraderte HT terminaler?
    Kanskje lurt å legge ved et bilde av baksiden også?
    Litt som min gamle 70b, med originalt støv;)
     

    Evelen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    399
    Antall liker
    68
    Sted
    Vest-Agder/Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo greit sammensatt ut dette eksemplaret, men ble denne gen.levert med oppgraderte HT terminaler?
    Kanskje lurt å legge ved et bilde av baksiden også?
    Litt som min gamle 70b, med originalt støv;)
    Fant et eldre bilde av terminalene bak :)
     

    Vedlegg

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Er det noen på forumet som vet hvilket SEAS-element som står i Doxa 8.2? Jeg skal bestille (minst) ett fra SEAS forhandler, men trenger å vite produktnummer. Jeg har prøvd å skru løs elementet for å lese på baksiden, men tør ikke bruke makt fordi jeg er redd for å skade kabinettet.
    Dette er et spesialprodusert element for Doxa 8.2. Jeg ville kontaktet Doxa direkte.
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.526
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Spesialellement med større magnet, og mindre pappmasse en seas standard. Håpløst å få tak i. Det er vel en element doktor på jæren som fikser "alt"?
    Noen er limt med fugemasse i tillegg til skruene, så de må brytes opp gjennom skruehullene. Ikke enkelt dessverre.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Åpnet opp min Signature MKII, dette er vel originalt og umodifisert om jeg ikke tar feil?

    Her er kanskje byttet utgangstransistorer bla. men det er i bunn og grunn originalt her. En del uoriginalt støv da ;) Som dere ser så er her fine ledninger - de samme som den Karl hadde modda her på et tidligere bilde. (altså han hadde bevart de originale ledningene som var pene) Lavland og meg har ofte fjernet disse og satt inn noen nye ledninger for å bli kvitt filteret i utgangen. Det ser dårligere ut - blir andre farger, de nye ledningene ser tynnere ut osv , men låter litt bedre uten filteret. Vi kunne selvfølgelig brukt noen sexy ledninger men vi har hatt inntrykk av at 2% bryr seg om utseende på ledninger inni en forsterker og det har ikke vært kalkulert, som nevnt, inn i veldig rimelig modde-pris. Men vi skjønner jo nå på tråden at en del bruker litt tid inni forsterkeren også ;) Men hvordan det ser ut sier ingenting om hvor godt det er bygget. Alt er bygget godt. Ingen fare for dårlige loddinger osv. det er kun en utssende sak. Doxa er kunsthåndverk og ingen hemmelighet at det ikke er masseproduksjon. Og gamle modda produkter er nettopp det: gamle modda produkter. De vil ikke være identiske. Er man brydd av fargekoder på ledninger osv - Kjøp en Yamaha. De er utmerket. Og alle er visuelt like. Vi er rare, på godt og vondt. Men det er bare å spørre så skal vi svare etter beste evne hva du har i din boks (dersom du ikke vet).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn