Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Og der fikk jeg testet med en annen forsterker........ det høyttalerne som er svidd. Pokker.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    OK, for å avslutte dette vaset mitt i kveld. Det er BARE høyttalerne som røyk. En kødden, men sikkert nødvendig lærdom [emoji849].
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nytt spørsmål fra meg: anbefalinger til høyttalere til en Doxa 72/CJ PV11-kombo? Prisklasse 10-15-tusen. Gjerne brukt :)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nytt spørsmål fra meg: anbefalinger til høyttalere til en Doxa 72/CJ PV11-kombo? Prisklasse 10-15-tusen. Gjerne brukt :)
    Hva med en MonoPulse?
    Det er høyttalere jeg aldri har hørt før. Lettdrevne greier?

    Kan informere om at rommet de skal stå er ca 35m2, vanskelig å plassere dem langt fra vegg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Nytt spørsmål fra meg: anbefalinger til høyttalere til en Doxa 72/CJ PV11-kombo? Prisklasse 10-15-tusen. Gjerne brukt :)
    Hva med en MonoPulse?
    Det er høyttalere jeg aldri har hørt før. Lettdrevne greier?

    Kan informere om at rommet de skal stå er ca 35m2, vanskelig å plassere dem langt fra vegg.
    https://rognlien.wordpress.com/2017/12/17/stereo-monopulse/

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Nytt spørsmål fra meg: anbefalinger til høyttalere til en Doxa 72/CJ PV11-kombo? Prisklasse 10-15-tusen. Gjerne brukt :)
    Hva med en MonoPulse?
    Det er høyttalere jeg aldri har hørt før. Lettdrevne greier?

    Kan informere om at rommet de skal stå er ca 35m2, vanskelig å plassere dem langt fra vegg.
    https://rognlien.wordpress.com/2017/12/17/stereo-monopulse/

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Leser mange godord om disse høyttalerne! Ser at prisen på et nytt par ikke er avskrekkende heller. Den største utfordringen må jeg innrømme er finishen... stoffkledde høyttalere er ikke ideelt i et hjem med to små barn dessverre :).
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ville forsøkt å få reparert de du har jeg..
    Det er jo selvsagt også en mulighet :). Noen som forresten vet hva slags elementer som sitter i disse boksene? Silver Signature LE-modellen altså... Det er vel stort sett samme bassmellomtone i de fleste modellene, men diskanten varierer fra modell til modell?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Først må du få bekreftet at det er elementene og hva som har skjedd der. Du sier at de beveger seg greit men at det er skraping? Da høres det som om spolen skraper i magnetgapet. Rart at en sånn "misalignment" skal skje plutselig..
    Er du griseheldig (tror ikke det) så kan en komponent i delefilter ha fått seg en knekk. (men tror ikke det)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Først må du få bekreftet at det er elementene og hva som har skjedd der. Du sier at de beveger seg greit men at det er skraping? Da høres det som om spolen skraper i magnetgapet. Rart at en sånn "misalignment" skal skje plutselig..
    Er du griseheldig (tror ikke det) så kan en komponent i delefilter ha fått seg en knekk. (men tror ikke det)
    Har sjekket begge bassmellomtonene. Det høres ut som sandpapir når jeg dytter forsiktig på dem, så de er nok blåst begge to. Har ikke dobbeltsjekket diskantene, men tenkte å gjøre en test i ettermiddag for å se om de har overlevd...

    En fascinerende sak egentlig. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at høyttalere kunne bli så totalvrak, nærmest uten en lyd! Hadde forventet smell og spetakkel... :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Først må du få bekreftet at det er elementene og hva som har skjedd der. Du sier at de beveger seg greit men at det er skraping? Da høres det som om spolen skraper i magnetgapet. Rart at en sånn "misalignment" skal skje plutselig..
    Er du griseheldig (tror ikke det) så kan en komponent i delefilter ha fått seg en knekk. (men tror ikke det)
    Har sjekket begge bassmellomtonene. Det høres ut som sandpapir når jeg dytter forsiktig på dem, så de er nok blåst begge to. Har ikke dobbeltsjekket diskantene, men tenkte å gjøre en test i ettermiddag for å se om de har overlevd...

    En fascinerende sak egentlig. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at høyttalere kunne bli så totalvrak, nærmest uten en lyd! Hadde forventet smell og spetakkel... :)
    Tyder vel på at du har fått en ganske stor likestrøm på utgangene. Dvs. at spolen har gått til maks utslag og stått der til de brant av. Det tar veldig kort tid.

    Det kan være lurt å sjekke forsterkeren din før du kopler den til andre høyttalere, i fall dette er en feil som oppsto i effekttrinnet, og som fortsatt er der.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Først må du få bekreftet at det er elementene og hva som har skjedd der. Du sier at de beveger seg greit men at det er skraping? Da høres det som om spolen skraper i magnetgapet. Rart at en sånn "misalignment" skal skje plutselig..
    Er du griseheldig (tror ikke det) så kan en komponent i delefilter ha fått seg en knekk. (men tror ikke det)
    Har sjekket begge bassmellomtonene. Det høres ut som sandpapir når jeg dytter forsiktig på dem, så de er nok blåst begge to. Har ikke dobbeltsjekket diskantene, men tenkte å gjøre en test i ettermiddag for å se om de har overlevd...

    En fascinerende sak egentlig. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at høyttalere kunne bli så totalvrak, nærmest uten en lyd! Hadde forventet smell og spetakkel... :)
    Tyder vel på at du har fått en ganske stor likestrøm på utgangene. Dvs. at spolen har gått til maks utslag og stått der til de brant av. Det tar veldig kort tid.

    Det kan være lurt å sjekke forsterkeren din før du kopler den til andre høyttalere, i fall dette er en feil som oppsto i effekttrinnet, og som fortsatt er der.
    Takker for svar Håkon. Ja, det er nok slikt som har skjedd. Tok forøvrig en test av effektforsterker i etterkant med et par mindre satellitthøyttalere. Det virker som den har overlevd karamellen, men tipper jeg kjører den til Doxa for en kontroll uansett. Greit å være på den sikre siden...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor gammel er Doxaen din? Er det ikke 25 års garanti på de?
    Ser den er oppgradert til 72 også...
    Er spolene brent av så er det totalt dødt i elementet. Dvs. at det er ingen bevegelse og lyd. Her er det skraping så det er tydligvis ikke noe brudd men at det skraper i magnetgapet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Hvor gammel er Doxaen din? Er det ikke 25 års garanti på de?
    Ser den er oppgradert til 72 også...
    Er spolene brent av så er det totalt dødt i elementet. Dvs. at det er ingen bevegelse og lyd. Her er det skraping så det er tydligvis ikke noe brudd men at det skraper i magnetgapet.
    Når spolen svis av, er det ikke uvanelig at deler av spolen treffer den trange kanalen den er omgitt av. Ingen lyd, men når du presser på membranet, kjenner du den "sandpapirfølelsen" trådstarter beskrev, samt hører en liten skrapelyd. Den behøver ikke være generert av et signal, det er en rent mekanisk skraping.

    MVh
    Håkon Rognlien
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gjomle: Det der er KJIPT... En sånn reparasjon fordrer-her i huset- flere elementer. Alså: Har du svidd EN bass, bytt TO- samme element på motsatt side. For å fa samme belastningstålighet og karakteristikk på begge sider. En fresh start, om du vil. Jeg har måttet skifte elementer på det høyttalerparet jeg sist brukte med samme forsterker- det ble IKKE billig...Til femten tusen bør du se på PMC- et par DB1 Gold. Bedre høyttalere finnes ikke til den prisen.. De er kanskje små, men la IKKE størrelsen lure deg. Evt- med fare for å gå utenom Doxa: Pensjoner hele 72en også, til fordel for et par aktive Result 6 og en rørpre med XLR....du vil kjenne igjen lydsignaturen der også.

    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!


    PS: Husk å registrere PMCene dine hos produsenten- det gir dem 20 års garanti!! Hører du først et par av disse engelske mirakelboksene er du solgt. Tro meg..:cool:
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Takk for råd og tips Auditor, men nå har jeg fått kontakt med Doxa :).

    For å konkludere på saken: Begge bassmellomtonene er blåst. Disse elementene er fortsatt å oppdrive, så jeg kommer til å få disse reparert (så får jeg bare håpe det ikke er flere deler som har røket her...). Forsterker ser derimot ut til å overlevd karamellen, men etter samtale med Doxa kommer jeg til å levere inn denne for å a) verifisere at det IKKE er noe galt, og b) sette inn et egenutviklet (ikke av meg, men av Doxa ...) DC-filter på inngangen for å unngå slike ... hendige ... uhell i fremtiden.

    Ser det har kommet forslag om aktive høyttalere. For min del, har gleden med hifi vært nettopp dette med å bytte komponenter, styre med kabling, "sparke i venstre bakhjul for å få den til å starte"-opplevelsen, banning, steiking... men for meg er dette bare en del av hobbyen ;)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Så, mens jeg venter på at utstyret skal inn på sykestuen, kommer det et eldre Doxa-sett i Posten (Doxa 70 + Doxa 05), så får jeg håpe at det kan være med på å dempe eventuelle abstinenser. Da må jeg bare hanke inn et par rimelige vente-høyttalere, av den rimeligere sorten. Vurderer et par ProAc Studio 125. Noen som vet om det er helt katastrofe i forhold til matching, eller vil det være å leve med tror dere?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gjomle: Det er katastrofe. ProAc av den typen bør ha enten Naim eller rør. Søk et par PMC Twenty 21, så er du i mål, uansett hvilket av Doxasettene du vil bruke.:cool: Finner du ikke dem, prøv eldre PSB...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gjomle: Det er katastrofe. ProAc av den typen bør ha enten Naim eller rør. Søk et par PMC Twenty 21, så er du i mål, uansett hvilket av Doxasettene du vil bruke.:cool: Finner du ikke dem, prøv eldre PSB...
    Du har vel sagt før at en er i mål etter sånn og sånn. Har testa deg en gang med skuffende resultat.
    Nå er det forskjell på smak og sånt fra person til person.
    Heldigvis. Og dermed har vi mye å velge i og.
    God helg :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LM Hvilket tilfelle var det? Ikke mye som mangler i de Regadelene du engang hadde, ihvertfall.. Eller i kombinasjonen Marantz /Klipsch, evt Doxa /Faber. Som Håkon Rognlien også har poengtert før: PMC er noen av de mest universelle høyttalere du får..og målet varierer fra bruker til bruker. Brukerens FORUTSETNINGER og FORVENTNINGER til deres løsning er nok oftest det som kan slå galt ut, all den tid at for eksempel rommet er en konstant variabel fra system til system.. Og for din del syns jeg nok du holdt litt VEL lenge på 70SE, på tal om Doxa...Den har svært lite på sånn en 72 som den Gjomle har, for eksempel, selv om baseteorien og filosofien er den samme på begge de to...Furutsetningene og sjansene for knallmatch er noen HELT andre på 72:cool: Det gjelder å finne ut hva du sjøl vil ha, og uten en stjerneklar selvinnsikt, samt evne til å formidle vil du aldri selv kunne finne ut når du selv ønsker å stoppe reisen.Når det enkelte system er 100% som det skal være. Ubeskjedent nok begynner det å nærme seg noe her nå--- Høyttalere og forsterkeri er i hus for resten av livet.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gjomle: Det høres ut til at sakene ordner seg for din del..Jula er redda:rolleyes: Da slipper vi å være urolige, noen av oss her....Og godt er det..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    LM Hvilket tilfelle var det? Ikke mye som mangler i de Regadelene du engang hadde, ihvertfall.. Eller i kombinasjonen Marantz /Klipsch, evt Doxa /Faber. Som Håkon Rognlien også har poengtert før: PMC er noen av de mest universelle høyttalere du får..og målet varierer fra bruker til bruker. Brukerens FORUTSETNINGER og FORVENTNINGER til deres løsning er nok oftest det som kan slå galt ut, all den tid at for eksempel rommet er en konstant variabel fra system til system.. Og for din del syns jeg nok du holdt litt VEL lenge på 70SE, på tal om Doxa...Den har svært lite på sånn en 72 som den Gjomle har, for eksempel, selv om baseteorien og filosofien er den samme på begge de to...Furutsetningene og sjansene for knallmatch er noen HELT andre på 72:cool: Det gjelder å finne ut hva du sjøl vil ha, og uten en stjerneklar selvinnsikt, samt evne til å formidle vil du aldri selv kunne finne ut når du selv ønsker å stoppe reisen.Når det enkelte system er 100% som det skal være. Ubeskjedent nok begynner det å nærme seg noe her nå--- Høyttalere og forsterkeri er i hus for resten av livet.
    Vi enig om å være litt uenige om valg av merker.
    Men vi har ofte ulik smak vi mennesker.
    Rega for meg var litt oppskrytt.
    Doxa 70SE med MI25 pre var rått. Sånn sett lurer jeg jo felt på hvordan det ville spilt med den nye 61light, Junior og 61.

    Men hovedanlegget i stua er nå bra og fornøyd.
    Rom nr 2 er og blitt bra. Dette ligg seff langt under det første. Liker å si at stua har HI-END og rom nr 2 (som plutselig ble i kjelleren) Har HIFI.
    YPPERLIG i begge rom.
    Men lengselen etter å teste nye Doxa effekt er stor.
    Så vi får se ut mot sommeren igjen.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    «Ny» og artig boks kom i Posten i dag. Kjøpt av en hyggelig kar på Vestlandet. Men, jeg aner lite om den da det er første variant jeg har sett.

    Boksen det dreier seg om er en Doxa 05 forforsterker. Har ikke klart å hoste opp noe om denne på nett! Er det noen som kjenner til disse? F.eks når de ble produsert, om de ble produsert av Lauvland selv, og om den i det hele tatt ble serieprodusert? Har innebygget RIAA.

    Er uansett en vakker boks med trepanel i front og aliminiumsdekor rundt brytere og hjul :).

     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hei Doxa venner,

    Jeg snuser litt på fornuftige videre steg for oppsettet mitt. Har nå en 70 Signature MKII som effekt. Har også en som er oppgradert til 72 i tillegg til noen 61 Light-oppgraderinger. Merker at det er mer trøkk i bunn fra 72, samt mer oppløst diskant. 70’en er mer laidback. Samtidig opplever jeg det som at det er mer luft mellom elementene i musikken gjennom 70’en, den er mer avslappet og musikalsk i mine ører. Selv om 72 på papiret er bedre.
    Et av alternativene jeg vurderer videre er å skaffe meg en 70 Signature til, og kjøre dem som «monoblokker». Dette har jeg ikke prøvd før, og vet ikke helt hva jeg går til. Er det noen som kan hjelpe meg med å beskrive hvordan man typisk vil oppleve en slik forskjell, ved å gå fra en effektforsterker til to, av samme modell?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: Du sier ikke noe om hva du ELLERS har i systemet ditt BORTSETT fra Doxa...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Atlerovik: Du sier ikke noe om hva du ELLERS har i systemet ditt BORTSETT fra Doxa...
    Stemmer. Det er primært fordi jeg er nysgjerrig på hvordan to 70 sig låter kontra en, uten at noe annet er forandret. Og sekundært kanskje fordi det er et meget forsiktig oppsett sammenlignet med mange andre her :)
    But here goes...
    Høyttalere: Monitor Audio R352
    Effekt: Doxa 70 Signature MKII
    Pre: Parasound Halo P6
    Platespiller: Audio Technica AT-LP5
    Mac Mini med Tidal og Roon, USB til P6

    Og så har jeg altså en Doxa 72 med noen 61 Light-modifikasjoner. Alternativene for denne er 1. Erstatte 70 sig. 2. Byttes ut med en til 70 sig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: Alternativ TRE: Bytt ut ALLE Doxablokkene mot en EKTE 61. Det er nok det jeg vil foreslå her. Evt et par Audiolab 8300MB:cool:
    Ang. SVS sitt forslag: Fordi du dobler effekten, kjører da blokkene i stereo og beholder stabiliteten/minsker forvrengningen kontra det å brokoble dem.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nei, fordi det ikke finnes 2 like Doxa forsterkere så vil brokobling føre til ulik lyd i høyre/venstre kanal. Ved bi-amping (og forhåpentligvis samme gain) får man ihvertfall samme lyd i høyre/venstre kanal. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Liten presisering: Doxa er følsomme for gainvariasjoner, men det går faktisk an å brokoble sålenge de involverte forsterkere er HELT like på gain, og kretsene er dimensjonert for den muligheten. . Vurderte det selv med 70 Sig, snakka med Lauvland om det flere ganger. Men anbefaler det aldri. Fordi det hever støygulv, senker stabilitet og stresser reserver. kontra flerblokks stereo- eller monoblokkbruk. De nevnte Audiolabblokkene, derimot, ER singelkanalsforsterkere, så de er bygget for oppgaven fra produsenten. Ved bruk av to stk helt like stereoforsterkere i riktig biamp dobler du størrelsen på totalforsyningen, adskiller diskant- og bassforsterking, senker støygulvet og forvrengningen og det slår positivt ut på totalen, kontra EN. Med 2 Doxaer blir det 4x70W, 4 stk 750VA trafoer..EI tokanals blokk på side- vertikal biamp-, brukt som den er tenkt. Med en kanal pr. terminalsett på høyttalere med dobbelt sådant.Forforsterkeren bruker begge RCA-utgangene til effektforsterker. Ei blokk pr. frekvensområde - horisontal biamp-er en annen måte å tenke det- det er det jeg oftest anbefaler...

    Atlerovik: Vurdert en Halo A51 tokanaler, forresten?? Glemte den, jeg... MBene spiller selvfølgelig også helt knall sammen med en 8300CDQ...Hele systemet i tre bokser:cool:
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke i det minste i tvil om det går an og at det låter bra. Men om ikke forsterkerne har matchende løpende serienummer så hadde ikke jeg tatt sjangsen ihvertfall! :)
    Ta av lokket på 2stk forsterkere og se om de ser identiske ut inni :cool:
     

    rasa28

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    103
    Antall liker
    9
    Litt info. Det har ikke ordnet seg, dessverre. Dette til tross for flere henvendelser, over lang tid. (4 mnd.) Min anbefaling blir derfor. Hold dere langt unna Doxa.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn