Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.

    Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
    Model 70SE
    Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
    Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
    Model 74. ( Morro om det var signature på denne også :p )

    Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
    - Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
    - God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
    - Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
    Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.

    Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.


    Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.

    Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:

    70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
    70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
    140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.

    Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.

    Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.

    73 er utrolig ren og pen med masse effekt. Rent kildevann.
    74 fikk noe mer bass og råtrøkk (rør dynamikk) sammenliknet med 73
    61 er som å åpne et vindu man ikke visste var skittent.
    61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.

    Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik ;)

    Håper det gav en nogenlunde oversikt.



    Med det samme DoxaTrond svarer på spørsmål :D
    Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god pris :p Mange Takk igjen Raist :D

    Det er veldig lite skrevet om Model 74.
    Kunne det vært mulig og fått en liten utredning om Model 74 ?


    Og litt om hva som skiller Model 140 fra 70 modellene ?
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Fantastisk Doxa system ! :)

    Da har du en 140 som har en modifikasjon ala 72 - og kanskje enda litt videre. Høres sånn ut. En umoddet orginal 140 er hardere og mer mekanisk i yden enn hva du beskriver - den låter litt trangere. Men for all del - orginal 140 er også en rivende god forsterker.

    Ang. diskant ol. ved høye volum 140 vs. 74 så burde det være omvendt men som sagt så er det litt vanskelig å si nøyaktig hva lauvland har gjort i modifiseringen. Han er ofte kreativ i slike modder. Spesielt når det er et produkt som ikke moddes så ofte. Det er sjeldent vi har hatt 140 til mod. Det har hendt.

    En av våre nye passive ville hjulpet en hel del. Eller du kan lever din passive 012 til mod for 2500kr. Det er et skikkelig fint løft (dersom du ikke allerede har denne modden) er 012'n din med glidende volum eller er det sånn "klikk-klikk" ala en inngangsvelger når du skrur på volumknotten ?

    Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.

    Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
    Model 70SE
    Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
    Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
    Model 74. ( Morro om det var signature på denne også :p )

    Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
    - Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
    - God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
    - Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
    Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.

    Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.


    Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.

    Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:

    70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
    70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
    140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.

    Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.

    Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.

    73 er utrolig ren og pen med masse effekt. Rent kildevann.
    74 fikk noe mer bass og råtrøkk (rør dynamikk) sammenliknet med 73
    61 er som å åpne et vindu man ikke visste var skittent.
    61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.

    Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik ;)

    Håper det gav en nogenlunde oversikt.



    Med det samme DoxaTrond svarer på spørsmål :D
    Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god pris :p Mange Takk igjen Raist :D

    Det er veldig lite skrevet om Model 74.
    Kunne det vært mulig og fått en liten utredning om Model 74 ?


    Og litt om hva som skiller Model 140 fra 70 modellene ?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Takker. Doxa duger til hjemmekino :p

    Det var notert 72 / 73 moding av 140 på fraktsedelen.
    Var gått ned til 2 kondiser. Er den da forsatt "140w" eller er den da "70w" ?
    Forsterkeren var knapt ferdig oppgradert og lyttet til da jeg kjøpte den til en ganske god pris :p
    Den 140 spiller fletta av 70 sign. mk2 med 72 oppgradering.

    Gjorde noen forsøk på og skifte broene på 8-1. Orginale, Egen mekk med 220v sjøtekabel ledning og nå til slutt helt vanlig 4.0mm singel kobber kabel meket swans som er med de fleste høytalerne fra Hivi Swans.
    Ikke noen vesenlig forskjell og merke, så kan eliminere det.


    012 har klikk klikk stepp på begge volum pottmetrene i front. Og linjevelgeren bak.
    Og ikke 100% kontakt når en rører velger eller volum hører jeg.
    En sånn mod av 012, vil den bringe den på høyde med den nye 012 P. Eller er det vesentlige forskjeller mot den nye ?


    Fantastisk Doxa system ! :)

    Da har du en 140 som har en modifikasjon ala 72 - og kanskje enda litt videre. Høres sånn ut. En umoddet orginal 140 er hardere og mer mekanisk i yden enn hva du beskriver - den låter litt trangere. Men for all del - orginal 140 er også en rivende god forsterker.

    Ang. diskant ol. ved høye volum 140 vs. 74 så burde det være omvendt men som sagt så er det litt vanskelig å si nøyaktig hva lauvland har gjort i modifiseringen. Han er ofte kreativ i slike modder. Spesielt når det er et produkt som ikke moddes så ofte. Det er sjeldent vi har hatt 140 til mod. Det har hendt.

    En av våre nye passive ville hjulpet en hel del. Eller du kan lever din passive 012 til mod for 2500kr. Det er et skikkelig fint løft (dersom du ikke allerede har denne modden) er 012'n din med glidende volum eller er det sånn "klikk-klikk" ala en inngangsvelger når du skrur på volumknotten ?

    Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.

    Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
    Model 70SE
    Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
    Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
    Model 74. ( Morro om det var signature på denne også :p )

    Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
    - Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
    - God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
    - Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
    Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.

    Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.


    Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.

    Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:

    70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
    70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
    140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.

    Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.

    Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.

    73 er utrolig ren og pen med masse effekt. Rent kildevann.
    74 fikk noe mer bass og råtrøkk (rør dynamikk) sammenliknet med 73
    61 er som å åpne et vindu man ikke visste var skittent.
    61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.

    Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik ;)

    Håper det gav en nogenlunde oversikt.



    Med det samme DoxaTrond svarer på spørsmål :D
    Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god pris :p Mange Takk igjen Raist :D

    Det er veldig lite skrevet om Model 74.
    Kunne det vært mulig og fått en liten utredning om Model 74 ?


    Og litt om hva som skiller Model 140 fra 70 modellene ?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei Kapellmester!
    Jeg har ikke selv Doxa, men er en skap-fan. En nå avdød bekjent som var godt over middels opptatt av hifi, kjøpte deres tidlige kreasjoner og benyttet disse på Audio Note m.fl. Har derfor hørt en del musikk forsterket av Doxa.

    Leste ditt inlegg om trafo, og jeg har et spm vedrørende dette; jeg er som mange andre allergisk ovenfor mekanisk støy fra forsterkere. Da tenker jeg spesielt på trafo-during. Nødvendigvis ikke hørbar gjennom høyttalere.

    Jeg har ikke hørt deres nyeste forsterkere, men på de eldre modeller har jeg hørt relativt mye trafo-during. (Det har ikke vært noen strømrelaterte problemer der de har spilt)
    Lurer på hvorfor, -mtp at dere har som du skriver mulighetene til å velge kremen av trafo. Har p.t en ny Rotel 1552mk2 hjemme med relativt stor ringkjerne. Den er HELT stille. Og "Custom made by Rotel";)

    Om Doxa blir like bra på dette området, så skal jeg jommen få testet ut et eksemplar jeg også.

    Superkult med NO-Fi!
     
    Sist redigert:

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei Kapelmmester!
    Jeg har ikke selv Doxa, men er en skap-fan. En nå avdød bekjent som var godt over middels opptatt av hifi, kjøpte deres tidlige kreasjoner og benyttet disse på Audio Note m.fl. Har derfor hørt en del musikk forsterket av Doxa.

    Leste ditt inlegg om trafo, og jeg har et spm vedrørende dette; jeg er som mange andre allergisk ovenfor mekanisk støy fra forsterkere. Da tenker jeg spesielt på trafo-during. Nødvendigvis ikke hørbar gjennom høyttalere.

    Jeg har ikke hørt deres nyeste forsterkere, men på de eldre modeller har jeg hørt relativt mye trafo-during. (Det har ikke vært noen strømrelaterte problemer der de har spilt)
    Lurer på hvorfor, -mtp at dere har som du skriver mulighetene til å velge kremen av trafo. Har p.t en ny Rotel 1552mk2 hjemme med relativt stor ringkjerne. Den er HELT stille. Og "Custom made by Rotel";)

    Om Doxa blir like bra på dette området, så skal jeg jommen få testet ut et eksemplar jeg også.

    Superkult med NO-Fi!

    Når jeg koblet til den nye passive forforsterkeren og hørte "You don'nt own me" med Grace trodde jeg først det var dårlig kontakt fordi lyden opplevdes hakkete. Forforsterkeren er så rask at jeg hører start og stopp i musikken og total stillhet (får ikke til å forklare det på noen annen måte....)

    Lars
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Forforsterkere har enormt å si på lyden.
    Den jeg har nå av pre så er det ingen trafobrum på min SE
    + at det spiller ekstremt mye kraftigere enn det gjorde med abrahamsen sin v3 f.eks. Slik at det oppleves som eg fikk enormt mye mer kraft i forsterkeren.
    Spiller flott. Men lyst på nye lyden og.
    Nei får bare begynne å spare til oppgradering. :)

    DAC som kommer, er det usb inngang på den? Håper det. :)
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    17
    Q til Doxa: Hvorfor ikke montere den passive pre-delen i samme kabinett som effekttrinnet? En integrert Doxa! Litt skjerming må til, men man slipper to bokser og ektra kabelstrekk. (Vet det finnes noen moddede 70 sig.)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.

    Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:

    70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
    70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
    140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.

    Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.

    Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.

    73 er utrolig ren og pen med masse effekt. Rent kildevann.
    74 fikk noe mer bass og råtrøkk (rør dynamikk) sammenliknet med 73
    61 er som å åpne et vindu man ikke visste var skittent.
    61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.

    Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik ;)

    Håper det gav en nogenlunde oversikt.



    Med det samme DoxaTrond svarer på spørsmål :D
    Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god pris :p Mange Takk igjen Raist :D

    Det er veldig lite skrevet om Model 74.
    Kunne det vært mulig og fått en liten utredning om Model 74 ?


    Og litt om hva som skiller Model 140 fra 70 modellene ?
    For å utfylle bildet (og bidra til ytterligere forvirring?) kan jeg fortelle at jeg i min Doxa-periode hadde to Signature MKII som ble oppgradert til MKIIa og videre til Model 72. Vet ikke hvor disse passer inn i historikken?
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Doxa 70 kom først på slutten av 80 tallet i slik en typisk avlang doxa boks. Siden kom 70b, 70b SE og deretter kom de som det er solgt tusenvis av gjennom nittitallet nemlig 70 SE og 70 signature. Innimellom her ble det laget ca 50stk 140. 140 var en overdimensjonert 70 signature med noen nødvendige tilpasninger.

    Nå er det snart 30år siden disse kom og mange har blitt modda, noen av lauvland og andre på DIY plan. Kjøper man en slik brukt i dag er det ikke godt å si hvordan den låter. Uansett så har jeg satt meg inn i historiske doxa produkter også og når jeg hører de umodifisert vil jeg si følgende:

    70se lett å få til med røraktig lyd. den er snillest og mest tilgivende av disse gamle.
    70 signature er mer åpen, kontrollert, dynamisk og detlajert. mer strøm og litt mer spenning (effekt)
    140 er turbo 70 signature og har mer effekt og mer strøm. Dersom man belaster en 140 hardt så blir den varm. Det er egentlig ikke god nok kjøling i de gamle boksene for denne effekten.

    Doxa 73 og 74 er i praksis samme som 140 mht effekt og størrelse på trafo. Alle disse tre er kraftige 150wattere. 73 og 74 har imidlertid myue bedre kjøling og finere mer raffinert krets.

    Alle disse med 7tallet i navnet er samme grunnprinsipp. alle forsterkere nå og som kommer i fremtiden med 6tallet er en helt annen kobling og elektrisk en annen forsterker.

    73 er utrolig ren og pen med masse effekt. Rent kildevann.
    74 fikk noe mer bass og råtrøkk (rør dynamikk) sammenliknet med 73
    61 er som å åpne et vindu man ikke visste var skittent.
    61J er omtrent som 74 men har enda mer kontant og rytmisk driv. 61J er også, som 74, "snillere" enn normal 61.

    Vi forstår at normal 61 kan være en håndfull men vi synes det skal være slik ;)

    Håper det gav en nogenlunde oversikt.



    Med det samme DoxaTrond svarer på spørsmål :D
    Model 74 ble nevnt ovenfor, og jeg fikk skaffet meg en til himmla god pris :p Mange Takk igjen Raist :D

    Det er veldig lite skrevet om Model 74.
    Kunne det vært mulig og fått en liten utredning om Model 74 ?


    Og litt om hva som skiller Model 140 fra 70 modellene ?
    For å utfylle bildet (og bidra til ytterligere forvirring?) kan jeg fortelle at jeg i min Doxa-periode hadde to Signature MKII som ble oppgradert til MKIIa og videre til Model 72. Vet ikke hvor disse passer inn i historikken?
    Hei erlandsen
    Ka va de så gjorde att du falt av disse sakene ?
    Når det gjelder Ytterige forvirring så er eg vel ein av dei som også fikk teste boxer ( Haugaland Audio)
    (for og sende i retur) (70BMk2/7oSig/7o Mk2 /140) Fra Mr L for og teste og kommentere lyd som var blitt byttet i boxene (komponenter )
    i henhold til opplevd lyd fra original utgave og koder som ble gitt A ..B.... ,,,,,Osv Hadde kjempegod kontakt med Lauvland om dette.
    Å eg leser fra Kapellmesteren :D , Det lever i beste Doxa ånd fremdeles.
    Stay Tuned :cool:
    Mvh Roy
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hei erlandsen
    Ka va de så gjorde att du falt av disse sakene ?
    Når det gjelder Ytterige forvirring så er eg vel ein av dei som også fikk teste boxer ( Haugaland Audio)
    (for og sende i retur) (70BMk2/7oSig/7o Mk2 /140) Fra Mr L for og teste og kommentere lyd som var blitt byttet i boxene (komponenter )
    i henhold til opplevd lyd fra original utgave og koder som ble gitt A ..B.... ,,,,,Osv Hadde kjempegod kontakt med Lauvland om dette.
    Å eg leser fra Kapellmesteren :D , Det lever i beste Doxa ånd fremdeles.
    Stay Tuned :cool:
    Mvh Roy
    Det var nok et ønske om å prøve noe nytt, kombinert med en gryende frustrasjon over de mange endringene/oppgraderingene man bare måtte ha. Nå benytter jeg et Ayre forsterkersett som spiller utrolig bra i mitt rom, og jeg kommer til å fortsette i det sporet!
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Jeg håper Doxa fremstår midre forvirrende i dag enn noen gang tidligere (altså med å ta en kikk på nettsiden og modellene vi lanserer og holder oss til). Det vil ikke gå inn over markedet før vi har forholdt oss "rolige" i de neste mange år kanskje ? - uansett, det vil ikke fortsette med mk ditt og datt og versjoner gjennom alfabetet osv. Markedsfolkene i Doxa har for lengst lært på skolebenken at man ikke kan komme ut med hver minste endring annehver måned. Det fører til forvirring og det blir kun de nærmeste vennene av Doxa som er interesserte. 10 kunder kanskje? Nå er doxa bevisst på at alle små endringer lagres og slippes på markedet når et produkt har levd uendret i mist 5år. Da kan vi heller få en mk2 med haugevis av små endringer - i stede for en liten veldig ofte. Når dette er sagt så er det klart at for Geniet vårt mr L så er det viktig å få lov til å holde på. Det kan han og det skal han - vi vil bare ikke at markedet skal forvirres og at vi mister kunder på grunn av dette.

    Det er nye tider og Doxa lyden i dag har kommet meget videre. 2012 var et voldsomt gjennombrudd med en helt konkret og ny oppfinnelse som løser et problem det er skrevet flere doktorgrader om. Vi er alene om denne løsningen på dette konkrete og evige forsterkerproblemet. Hva er så dette ? Vi har vært i møter med patentadvokater, innovasjon norge og EVA senter osv. Talen fra ekspertene er klar. Hold kortene tett til brystet og ikke søk patent. Det beste for oss er at ingen vet noe om dette. Dessuten er ideen så egenartet og umulig at det er helt utenkelig at noen andre finner på noe lignende. Det er definitivt ikke lov eller gir noen mening i forhold til lærebøkene i elektronikk. Patentrådet mente bestemt at det var så egenartet at dersom vi kommer ut for at noen kopierer det uten at vi har patent regisrert så er det uansett dekket under åndsverksloven. Jeg kan dessverre ikke fortelle noe mer om dette men at det høres når man sammenligner en 61 med en hvilke som helst eldre, uansett oppgradering, finnes det ingen tvil om.

    I den fremtid vi går i møte er målet vårt å dekke tre prisklasser med tre forsterkere.
    61j 29k
    61 49k
    61 signature ca 120k


    Disse tre presterer alle fantastisk og det er ditt budsjett som avgjør hvilken du vil velge. Utsalgsprisene gjenspeiler vår kost + kalkyle(lik i alle tilfeller).

    De som kjøper en 61j eller en av de andre vil kjøpe en forsterker som ikke endres før det kommer en helt annen eller en mk2 om mange år.

    Jeg vet at vi må holde mine ord her for å bevise at vi tenker slik nå, men jeg håper uansett det gir litt positiv følelse i forhold til at doxa går videre.

    Vårt store mål for de neste årene er å sakte men sikkert skaffe oss kontakter og kunder i andre land. Det blir sikkert noen tester av doxa på engelsk i årene som kommer.






    Hei erlandsen
    Ka va de så gjorde att du falt av disse sakene ?
    Når det gjelder Ytterige forvirring så er eg vel ein av dei som også fikk teste boxer ( Haugaland Audio)
    (for og sende i retur) (70BMk2/7oSig/7o Mk2 /140) Fra Mr L for og teste og kommentere lyd som var blitt byttet i boxene (komponenter )
    i henhold til opplevd lyd fra original utgave og koder som ble gitt A ..B.... ,,,,,Osv Hadde kjempegod kontakt med Lauvland om dette.
    Å eg leser fra Kapellmesteren :D , Det lever i beste Doxa ånd fremdeles.
    Stay Tuned :cool:
    Mvh Roy
    Det var nok et ønske om å prøve noe nytt, kombinert med en gryende frustrasjon over de mange endringene/oppgraderingene man bare måtte ha. Nå benytter jeg et Ayre forsterkersett som spiller utrolig bra i mitt rom, og jeg kommer til å fortsette i det sporet!
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Det har vi absolutt tenkt på ! Men det finnes utfordringer.

    Først et spørsmål til dere: Noen i Doxa har hatt et ønske om en effektforsterker med kun volum og 'en inngang som integrert mens andre har tenkt at man er nødt til å ha min. 3-4 innganger og velger i tillegg til volum dersom det skal være noe vits. Noen som har tanker om det ?
    ( vi er like blide uansett hva folket sier - det er ikke slik at vi krangler internt om dette temaet - men kunne vært greit å vite hva kjøperne tenker - det er jo tross alt dere som skal kjøpe produktet - vi her internt er jo bare noen få og vi kan jo lage hva vi vil til privat bruk )

    Ang. utfordringer.
    Fjernkontroll og volum ! Dette er en kjempe. Over 50% av kostnaden i de fleste highend forforsterkere ol. er volumstyringen (dersom den skal kunne reguleres av fjernkontroll) Enten det er det ene eller det andre merket så er det slik at på et eller annet tidspunkt på highend stigen så må man erstatte kullfiberpotmeter ol. med faste motstander. dette kan enten gjøres i et flerelags potmeter og en eller annen form for step motor eller ved å lage et stort printkort med relee og motstander om hverandre. begge løsninger er latterlig dyre dersom man skal ha fjernkontroll. Så har du også tema med slitasje på motorer og releer osv. vi liker ikke sånt. og vi er redd publikum vil synes en interert uten fjernkontroll er passe'.

    På en annen side har man vel aldri hatt bedre tilgang på volumkontroller alle veier i kjeden. dac, data, tv osv...




    Q til Doxa: Hvorfor ikke montere den passive pre-delen i samme kabinett som effekttrinnet? En integrert Doxa! Litt skjerming må til, men man slipper to bokser og ektra kabelstrekk. (Vet det finnes noen moddede 70 sig.)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Angående trafodur:


    Først litt historie.
    Alle gamle doxa forsterkere før 73 ble optimalisert på noe mindre spenning enn det som er på nettet i dag. Det var i snitt lavere spenning på 80-90tallet enn i dag. eks. i 1995 hvor doxa solgte så det suste så var forsterkerene stort sett stille men det varierte fra hus ti hus fordi pakkede og effektive trafoer er litt kresne på +/- et eller annet. De tåler fint mye + og - men mekanisk dur kan komme.

    I tillegg til dette var chassis mindre og hadde mindre dempeeffekt.

    I dag durer gamle doxa mer enn noen gang. MEN de er fortsatt innenfor normalen og enkelte ganger i enkelte hus/fylker er de helt stille.

    så til i dag.
    1. vi velger trafo ut fra lyd mens mekanisk vibrasjon kommer i andre rekke (selv om det også er veldig viktig)

    det kan gjerne være at en trafo som rbrummer låter bedre enn en stille og det kan også hende at denne ikke kan gjøres helt stille uten å gå på akkord med lyden. En ting som er sikkert er at det er lett å lage en stille trafo for en god produsent - så det er egentlig ingen utfordring å få til. Skal ikke gå i dybden med kjedelig fysikk her MEN som sagt så er lyden nr. 1 og brum subsidiært (innenfor ei viss grense)

    Når dette er sagt så er de nye doxa trafoene tilfeldigvis ganske stille. Vi hadde noen ei stund jeg var redd vi skulle ende opp med å bestille som brummet ganske godt og mer enn jeg likte. (hørtes ut som en gammel doxa i spartansk møblert rom) I tillegg til at dagens trafoer er stille så har de større chassis med mer masse og en annen montering. Alt i alt er det veldig stille så langt. Dersom man legger øret inntil chassis på 61j så kan man høre det (og i noen tilfeller når det er stille og man er veldig nærme boksen på ikea lack bord), men jeg har ikke vært borti at man kan høre det ut i rommet enda. Kanskje noen med 61 eller 61j kan dele erfaringer ?


    Hei Kapellmester!
    Jeg har ikke selv Doxa, men er en skap-fan. En nå avdød bekjent som var godt over middels opptatt av hifi, kjøpte deres tidlige kreasjoner og benyttet disse på Audio Note m.fl. Har derfor hørt en del musikk forsterket av Doxa.

    Leste ditt inlegg om trafo, og jeg har et spm vedrørende dette; jeg er som mange andre allergisk ovenfor mekanisk støy fra forsterkere. Da tenker jeg spesielt på trafo-during. Nødvendigvis ikke hørbar gjennom høyttalere.

    Jeg har ikke hørt deres nyeste forsterkere, men på de eldre modeller har jeg hørt relativt mye trafo-during. (Det har ikke vært noen strømrelaterte problemer der de har spilt)
    Lurer på hvorfor, -mtp at dere har som du skriver mulighetene til å velge kremen av trafo. Har p.t en ny Rotel 1552mk2 hjemme med relativt stor ringkjerne. Den er HELT stille. Og "Custom made by Rotel";)

    Om Doxa blir like bra på dette området, så skal jeg jommen få testet ut et eksemplar jeg også.

    Superkult med NO-Fi!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Takk for utredningen! Utrolig bra at dere tar dere tiden til å svare så grundig. Når man skal handle i denne prisklassen, så er slikt helt klart med på å gi øket trygghet -og ikke minst eierglede;)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ang. kondiser i din modda 140. (og kondensatorer generelt)

    Den er fortsatt samme effekt som med 4 stk. Grunnen til at 2 er fjernet er fordi lyden er bedre. Disse kondensatorene er meget gode og kostbare. De varer i 25-40år. Normal levetid på de kondensatorene man finner i vanlige forsterkere er typisk 5-10år avhengig av bruk. (allerede etter 2år begynner lyden ofte å forringes selv om kondisen "virker" i 10år til - kunden merker ikke degraderingen som er veldig gradvis) Doxa forsterkere har i dag en ny vår - også de gamle - det hadde de ikke hatt dersom lyden var blitt dårligere med årene. Mange forsterkere der ute er nå 30år og spiller som de var laget i fjord. Dette er vi veldig stolte av.

    Det er også slik at for prisen av to stk "doxa" kondensatorer kunne man fylt opp boksen til randen og mer til av kondensatorer fra andre kjente merker. Da hadde ingen stilt spørsmål med pris i forhold til innhold i boksen. ;) (selv om boksen i praksis var billigere for oss å lage) Det burde vært forbudt for alle med mindre enn dr. grad i elektronikk å kikke under panseret - det ender bare med masse misforståelser. Kondensatorene vi bruker koster mellom 10-100 ganger så mye som normale. (avhengig av hva man ser som normalt) "doxa" kondensator = svenske RIFA i dette tilfellet.

    Det å skryte av hvor mange uF man har i strømforsyningen kan virke mot sin hensikt dersom man snakket til noen som har greie på det. Enten er det en konsekvens av lite strøm/trafo/ikke optimal tankegang i strømforsyningen eller noe man tror må være der for å imponere kunder - dessverre i praksis gir det ofte dårligere lyd. Kondensatorer er noe dritt - et fryktelig ondskapsfullt, illelydende og forgjengelig nødvendig onde. I en ny Doxa forsterker finner du i utgangspunktet kun to kondensatorer i hele boksen. ( det er veldig spesielt - og bra ! )


    Takker. Doxa duger til hjemmekino :p

    Det var notert 72 / 73 moding av 140 på fraktsedelen.
    Var gått ned til 2 kondiser. Er den da forsatt "140w" eller er den da "70w" ?
    Forsterkeren var knapt ferdig oppgradert og lyttet til da jeg kjøpte den til en ganske god pris :p
    Den 140 spiller fletta av 70 sign. mk2 med 72 oppgradering.

    Gjorde noen forsøk på og skifte broene på 8-1. Orginale, Egen mekk med 220v sjøtekabel ledning og nå til slutt helt vanlig 4.0mm singel kobber kabel meket swans som er med de fleste høytalerne fra Hivi Swans.
    Ikke noen vesenlig forskjell og merke, så kan eliminere det.


    012 har klikk klikk stepp på begge volum pottmetrene i front. Og linjevelgeren bak.
    Og ikke 100% kontakt når en rører velger eller volum hører jeg.
    En sånn mod av 012, vil den bringe den på høyde med den nye 012 P. Eller er det vesentlige forskjeller mot den nye ?


    Fantastisk Doxa system ! :)

    Da har du en 140 som har en modifikasjon ala 72 - og kanskje enda litt videre. Høres sånn ut. En umoddet orginal 140 er hardere og mer mekanisk i yden enn hva du beskriver - den låter litt trangere. Men for all del - orginal 140 er også en rivende god forsterker.

    Ang. diskant ol. ved høye volum 140 vs. 74 så burde det være omvendt men som sagt så er det litt vanskelig å si nøyaktig hva lauvland har gjort i modifiseringen. Han er ofte kreativ i slike modder. Spesielt når det er et produkt som ikke moddes så ofte. Det er sjeldent vi har hatt 140 til mod. Det har hendt.

    En av våre nye passive ville hjulpet en hel del. Eller du kan lever din passive 012 til mod for 2500kr. Det er et skikkelig fint løft (dersom du ikke allerede har denne modden) er 012'n din med glidende volum eller er det sånn "klikk-klikk" ala en inngangsvelger når du skrur på volumknotten ?

    Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.

    Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
    Model 70SE
    Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
    Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
    Model 74. ( Morro om det var signature på denne også :p )

    Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
    - Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
    - God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
    - Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
    Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.

    Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    40
    Torget vurderinger
    17
    Takk for svar!

    2 innganger er tilstrekkelig: en til digital kilde og en til analog. Den digitale er i realiteten flere, da den spiller filer, nettradio, tv, osv. Et eksternt phonotrinn og platespiller kan kobles til den andre inngangen.
    Ang fjernkontroll til volum, er det min mening at det er unødvendig. Volumet settes når du legger platen på spilleren. Eventuelt kan den styres digitalt - slik du skriver. Monter rett og slett den passive preampen i samme kabinett som effektdelen.

    Det man sitter igjen med en er enkel forsterker, ala den geniale Adyton Opera fra hinne hårde dager, men med dagens lydegenskaper.

    Det har vi absolutt tenkt på ! Men det finnes utfordringer.

    Først et spørsmål til dere: Noen i Doxa har hatt et ønske om en effektforsterker med kun volum og 'en inngang som integrert mens andre har tenkt at man er nødt til å ha min. 3-4 innganger og velger i tillegg til volum dersom det skal være noe vits. Noen som har tanker om det ?
    ( vi er like blide uansett hva folket sier - det er ikke slik at vi krangler internt om dette temaet - men kunne vært greit å vite hva kjøperne tenker - det er jo tross alt dere som skal kjøpe produktet - vi her internt er jo bare noen få og vi kan jo lage hva vi vil til privat bruk )

    Ang. utfordringer.
    Fjernkontroll og volum ! Dette er en kjempe. Over 50% av kostnaden i de fleste highend forforsterkere ol. er volumstyringen (dersom den skal kunne reguleres av fjernkontroll) Enten det er det ene eller det andre merket så er det slik at på et eller annet tidspunkt på highend stigen så må man erstatte kullfiberpotmeter ol. med faste motstander. dette kan enten gjøres i et flerelags potmeter og en eller annen form for step motor eller ved å lage et stort printkort med relee og motstander om hverandre. begge løsninger er latterlig dyre dersom man skal ha fjernkontroll. Så har du også tema med slitasje på motorer og releer osv. vi liker ikke sånt. og vi er redd publikum vil synes en interert uten fjernkontroll er passe'.

    På en annen side har man vel aldri hatt bedre tilgang på volumkontroller alle veier i kjeden. dac, data, tv osv...




    Q til Doxa: Hvorfor ikke montere den passive pre-delen i samme kabinett som effekttrinnet? En integrert Doxa! Litt skjerming må til, men man slipper to bokser og ektra kabelstrekk. (Vet det finnes noen moddede 70 sig.)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Takker for nyttig feedback ang. integrert.

    Noen spurte også om USB og eventuell ny Doxa dac.

    Vi har en løsning der som vi tror kan være fin. Den vil få 5digitale innganger hvor 4 av disse vil være modulbaserte slik at kunden kan konfigurere etter ønske. Med dette oppnår vi at den teknologien vi ikke kan gi 25års garanti på kommer som et eget konsept. Altsp egne moduler for hdmi, usb og optisk. En dac chip sitt "språk" er uansett spdif (sony/philips differential) Toslink (toshibalink) er en converter i tillegg til dette. Usb er også en egen konvertering. Usb konverterings teknologi er under utvikling i større grad en basis dac og mottaker chip. Derfor er det , synes vi, klokt å skille dette slik at vi kan komme med oppdateringer ved behov. I tillegg kan du som kunde stadig ombestemme deg for hva dine 5digitale innganer skal være.

    Vår egenartede løsning på dette innebærer at man slipper løse bokser bak anlegget samtidig som man slipper å skru opp lokket på dac'en for å rekonfigurere. Hvordan løser vi det ? vent å se ;)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Her er en ekstra uttdyping fra Lauvland mht. historiske modder, kondensatorvalg etc..

    -
    Vi snakker om modder over en snart tredve års periode fra doxa 70b til idag. Doxa som virker, eldes ikke. Moddene var litt ustrukturert men et sted må man begynne med nye ideer og man lærer etter hvert.
    Og lyden har alltid blitt litt bedre, iallefall på noen punkter.
    Lineær impedanse er det viktige og grusomme ordet. Det er ingeniørens store mål. Alltid. Å gå ned fra fire til to kondiser ga litt mer nøytral klang ser det ut til. Kanskje fordi trafoen har lav impedans ved lave frekvenser og kondis ved særlig øre/mellomtone med rifa. En annen superkondensator, Simens Sikorel, var mørkere i klangen, og hadde noe lavere impedans ved nedre mellomtone. Begge var gode , men rifa låt litt mer levende totalt sett.
    Viktig å peke på at forsterkeren er fysisk helt uten tilbakekobling og at finpussingen av glidende klasse A er viktig for da blir forvrengningen redusert. Alle sliter med å redusere denne forvrengningen. Noen ganger kan en redusere den i sann tid, andre ganger må en bruke mye tid på å redusere dette problemet. Det går greit på sinustoner - verre med faktiske musikksignaler. Eks. et enkelt kantslag på skarptromma er et stort problem. De dyreste og beste opampene har en openloop båndbredde på ca300hz og vi har fått en alvorlig tidsforsinkelse på 45 grader ved 300hz. Skal en starte og stoppe lyder mer som de er i levende live og samtidig redusere ulinearitet (forvrengning) så må vi jobbe i sann tid og ikke bare feie problemet under teppet med tilbakekobling. Målet er klarhet og ærlighet.
    -
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Integrert forsterker.. livredd for at den blir mye dårligere å samle alt i en boks (Uten kompetanse jeg) eller går det an å få nesten så god som effektene og pre? Blir det noe salg hvis det ikke er fjernkontroll da?-Tenker jeg...



    Spennende med DAC.

    Det er jo greit med tilkoplinger sånn det ofte er på andre DAC.
    USB, to stk optisk (kan klare oss med 1, kan vi ikke?) og 2 coax (kan sikker klare oss her også, med 1?)

    ---
    Vil da tro det minimum må bli slik:
    USB er vel den som de fleste bruker siden vi kjører Spotify, Tidal fra pc. :)
    Optisk, da vi kjører tuner til tv via HDMI og videre fra tv til dac optisk.

    Høres ikke det fornuftig ut folkens?
     
    Sist redigert:

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Takker for nyttig feedback ang. integrert.

    Noen spurte også om USB og eventuell ny Doxa dac.

    Vi har en løsning der som vi tror kan være fin. Den vil få 5digitale innganger hvor 4 av disse vil være modulbaserte slik at kunden kan konfigurere etter ønske. Med dette oppnår vi at den teknologien vi ikke kan gi 25års garanti på kommer som et eget konsept. Altsp egne moduler for hdmi, usb og optisk. En dac chip sitt "språk" er uansett spdif (sony/philips differential) Toslink (toshibalink) er en converter i tillegg til dette. Usb er også en egen konvertering. Usb konverterings teknologi er under utvikling i større grad en basis dac og mottaker chip. Derfor er det , synes vi, klokt å skille dette slik at vi kan komme med oppdateringer ved behov. I tillegg kan du som kunde stadig ombestemme deg for hva dine 5digitale innganer skal være.

    Vår egenartede løsning på dette innebærer at man slipper løse bokser bak anlegget samtidig som man slipper å skru opp lokket på dac'en for å rekonfigurere. Hvordan løser vi det ? vent å se ;)
    dac med volumkontroll må vel være kjekt.

    Lars
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Og hvilken grad passivt oppgradert er 012 min tro ? alle 3 potthjul sier klikk klikk når en vrir på de.
    Men det står ikke noe produkt nr på pre ampen, noe jeg syns er undelig.

    Ang. kondiser i din modda 140. (og kondensatorer generelt)

    Den er fortsatt samme effekt som med 4 stk. Grunnen til at 2 er fjernet er fordi lyden er bedre. Disse kondensatorene er meget gode og kostbare. De varer i 25-40år. Normal levetid på de kondensatorene man finner i vanlige forsterkere er typisk 5-10år avhengig av bruk. (allerede etter 2år begynner lyden ofte å forringes selv om kondisen "virker" i 10år til - kunden merker ikke degraderingen som er veldig gradvis) Doxa forsterkere har i dag en ny vår - også de gamle - det hadde de ikke hatt dersom lyden var blitt dårligere med årene. Mange forsterkere der ute er nå 30år og spiller som de var laget i fjord. Dette er vi veldig stolte av.

    Det er også slik at for prisen av to stk "doxa" kondensatorer kunne man fylt opp boksen til randen og mer til av kondensatorer fra andre kjente merker. Da hadde ingen stilt spørsmål med pris i forhold til innhold i boksen. ;) (selv om boksen i praksis var billigere for oss å lage) Det burde vært forbudt for alle med mindre enn dr. grad i elektronikk å kikke under panseret - det ender bare med masse misforståelser. Kondensatorene vi bruker koster mellom 10-100 ganger så mye som normale. (avhengig av hva man ser som normalt) "doxa" kondensator = svenske RIFA i dette tilfellet.

    Det å skryte av hvor mange uF man har i strømforsyningen kan virke mot sin hensikt dersom man snakket til noen som har greie på det. Enten er det en konsekvens av lite strøm/trafo/ikke optimal tankegang i strømforsyningen eller noe man tror må være der for å imponere kunder - dessverre i praksis gir det ofte dårligere lyd. Kondensatorer er noe dritt - et fryktelig ondskapsfullt, illelydende og forgjengelig nødvendig onde. I en ny Doxa forsterker finner du i utgangspunktet kun to kondensatorer i hele boksen. ( det er veldig spesielt - og bra ! )


    Takker. Doxa duger til hjemmekino :p

    Det var notert 72 / 73 moding av 140 på fraktsedelen.
    Var gått ned til 2 kondiser. Er den da forsatt "140w" eller er den da "70w" ?
    Forsterkeren var knapt ferdig oppgradert og lyttet til da jeg kjøpte den til en ganske god pris :p
    Den 140 spiller fletta av 70 sign. mk2 med 72 oppgradering.

    Gjorde noen forsøk på og skifte broene på 8-1. Orginale, Egen mekk med 220v sjøtekabel ledning og nå til slutt helt vanlig 4.0mm singel kobber kabel meket swans som er med de fleste høytalerne fra Hivi Swans.
    Ikke noen vesenlig forskjell og merke, så kan eliminere det.


    012 har klikk klikk stepp på begge volum pottmetrene i front. Og linjevelgeren bak.
    Og ikke 100% kontakt når en rører velger eller volum hører jeg.
    En sånn mod av 012, vil den bringe den på høyde med den nye 012 P. Eller er det vesentlige forskjeller mot den nye ?


    Fantastisk Doxa system ! :)

    Da har du en 140 som har en modifikasjon ala 72 - og kanskje enda litt videre. Høres sånn ut. En umoddet orginal 140 er hardere og mer mekanisk i yden enn hva du beskriver - den låter litt trangere. Men for all del - orginal 140 er også en rivende god forsterker.

    Ang. diskant ol. ved høye volum 140 vs. 74 så burde det være omvendt men som sagt så er det litt vanskelig å si nøyaktig hva lauvland har gjort i modifiseringen. Han er ofte kreativ i slike modder. Spesielt når det er et produkt som ikke moddes så ofte. Det er sjeldent vi har hatt 140 til mod. Det har hendt.

    En av våre nye passive ville hjulpet en hel del. Eller du kan lever din passive 012 til mod for 2500kr. Det er et skikkelig fint løft (dersom du ikke allerede har denne modden) er 012'n din med glidende volum eller er det sånn "klikk-klikk" ala en inngangsvelger når du skrur på volumknotten ?

    Har jo et par av boksene og kan si meg eni i det du skriver, men at det er så få som 50 stykk 140 er overaskende.

    Har pr. i dag 4 stykk Doxa effekter i hus. + passiv pre og 4 stykk 8-1 signature.
    Model 70SE
    Model 70 Signature mk2 ( model 72 )
    Model 140 Signature med 72/73 modifikasjoner. ( fikk ikke noe pappir på hva som var gjort på den da jeg kjøpte den fra Doxa )
    Model 74. ( Morro om det var signature på denne også :p )

    Og de som har vært mest livlig lyd i er det 2 sistnevnte. Og etter og gått frem og tilbake, så er det den 140 med modifikasjoner som overasket mest i forhold til kostnad / lyd.
    - Ekstremt tight og god bass, som ikke sier neitakk til og gjengi dyp bass.
    - God oppløsning, med mere mellomtone en 70 modellene. Men forsatt veldig behagelig og spillevennlig.
    - Diskanten er vel det som gjør at den overasker. Kunne spille høyt uten ubehadelig diskant.
    Opplever den som veldig dynamisk og lyttevennlig.

    Model 74 har mere av alt. Eneste jeg vil utsette på den er at diskanten blir mere ubehadelig når en drar på og spiller : Kilde - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Men, hvis jeg kjøre pure direct fra surround forterker så er diskanten mere behadelig. Kilde - Surroundforsterker pure direct - passiv 012 - 74 - 8.1 sign.
    Kan det være parringen 012 - 74 som er skyldig, eller kilden cambridge audio azur 751bd. Eller er det noen andre grunner ? Det er bare når en drar på litt.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Det er vanskeligere men det går an å få det bra. Volumkontrollen må på en eller annen måte ha egen boks i boksen slik at volum får sitt eget faradaybur)

    Blir det noe salg uten fjernkontroll ? Det lurer vi også veldig på. Jeg er personlig klok av skade: Jeg husker en søt og musikalsk forsterker ved navn Sugden a21. Den fikk supre tester og solgte ikke en dritt. Så fikk den nytt design og fjernkontroll. Lyden var lik og prisen gikk opp en del. Plutselig skulle "alle" ha den.

    Når det er sagt så har tidene forandret seg noe. Aldri før har man hatt flere volumkontroller med fjerntilgang i kjeden enn hva vi har nå. Flere dacer er i dag fullfunksjon og kan brukes som komplett kontrollsenter på en effektforsterker. Dersom dacen ikke er fullfunksjon så har mange en ipad eller PC som gjør at man kan styre volumet digitalt derfra. (det er selvfølgelig visse kompromisser ved å bruke data volumkontroll men det funker greit dersom man bruker den til å skru helt ned når noe skjer og ellers bare varierer litt opp og ned - bitreduksjonen er fienden her)

    Hjemme har jeg nettopp pusset opp og jeg prøver livet som vanlig forbruker. Jeg tvinger med vilje inn behov for utseende og generell tilpasning til et liv med kone og barn. Jeg lærer mye av dette og det er spennende. Tidligere har jeg alltid hatt et eget rom men nå har vi så mange rom i jobbsammenheng at jeg synes det er et viktig eksperiment å integrere systemet i et normalt privatliv - i en nyoppusset stue av normal norsk størrelse.





    Integrert forsterker.. livredd for at den blir mye dårligere å samle alt i en boks (Uten kompetanse jeg) eller går det an å få nesten så god som effektene og pre? Blir det noe salg hvis det ikke er fjernkontroll da?-Tenker jeg...



    Spennende med DAC.

    Det er jo greit med tilkoplinger sånn det ofte er på andre DAC.
    USB, to stk optisk (kan klare oss med 1, kan vi ikke?) og 2 coax (kan sikker klare oss her også, med 1?)

    ---
    Vil da tro det minimum må bli slik:
    USB er vel den som de fleste bruker siden vi kjører Spotify, Tidal fra pc. :)
    Optisk, da vi kjører tuner til tv via HDMI og videre fra tv til dac optisk.

    Høres ikke det fornuftig ut folkens?
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Hei,

    Det er samme prinsipp som 012P. Det er faste motstander. Gode metallfilmmotstander i den du har der.

    Forskjellen til den vi leverer nå er:
    1. ergonomi. volum er på 'en vrider og inngangsvalg på en annen. alle kontroller er i front.
    2. bedre motstander. nå bruker vi vishay dale som låter en anelse mørkere(mindre forvrengt), litt mer bassete/trøkkete og så virker lyden totalt sett noe mer organsisk.
    3. imdedanstilpasning er viktig slik at når man bestiller en slik passiv fra oss vil vi gjerne vite hva du skal bruke den på.
    4. den nye 012p har matchende sort finish til dagens doxa bokser


    Lydmessig er det minimalt poeng i å bytte. funksjonelt og utseende må bli opp til deg.


    PS! den boksen du har der og mange andre passive kreasjoner folk har fått er å anse som custom oppgraderinger. Det kan vi fortsatt gjøre for folk med en gammel 012 MEN denne 012P i sort finish er et produkt fra oss som er ment å matche nye doxa forsterkere både på lyd og finish.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei,

    Det er samme prinsipp som 012P. Det er faste motstander. Gode metallfilmmotstander i den du har der.

    Forskjellen til den vi leverer nå er:
    1. ergonomi. volum er på 'en vrider og inngangsvalg på en annen. alle kontroller er i front.
    2. bedre motstander. nå bruker vi vishay dale som låter en anelse mørkere(mindre forvrengt), litt mer bassete/trøkkete og så virker lyden totalt sett noe mer organsisk.
    3. imdedanstilpasning er viktig slik at når man bestiller en slik passiv fra oss vil vi gjerne vite hva du skal bruke den på.
    4. den nye 012p har matchende sort finish til dagens doxa bokser


    Lydmessig er det minimalt poeng i å bytte. funksjonelt og utseende må bli opp til deg.


    PS! den boksen du har der og mange andre passive kreasjoner folk har fått er å anse som custom oppgraderinger. Det kan vi fortsatt gjøre for folk med en gammel 012 MEN denne 012P i sort finish er et produkt fra oss som er ment å matche nye doxa forsterkere både på lyd og finish.
    Kan hende je må vurdere en liten byttehandel. Og sende 012 min sørover til sitt fødested om de tar i mot da
     

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    127
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    @Kapellmester: takk for mykje informativ lesning.

    Ser at Doxa 61 har 10kohm impedans. Min forforsterkar (Audio Research DSPre) har desse data på impedanse ut: 20K ohms minimum load.

    Betyr dette at desse ikkje går heilt i hop eller?

    mvh
    Jan Ove
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    På grunn av at inngangen på 61 er stort sett bare resistiv og ikke noe videre kapasitiv så går det sikkert veldig fint. Selv om inn impedans er lav så er den fortsatt lettdreven. En normal 10K inngang ville nok "strupet" din AR noe mer. Uansett så er utgangen på disse AR veldig anskarlige og fine slik at jeg kan ikke se at de skulle ha behov for de typiske 100k som mange rør ting er avhengige av for ikke å miste pusten.


    Her er noe Lauvland skrev en gang: (forklarer litt mht resistiv og kpasitiv osv) Selv om dette omhandler passiv så er det også gyldig i å forklare hvorfor det vil gå bedre enn ventet med din AR preamp.

    "
    passiv visavi aktiv pre:
    61 har en annen inngang enn 70 serien:
    Det ser ut som at en noe mer lineær inngangsimpedans og også noe mer resistiv inngang på 61 enn på 70 serien,medfører at det er bedre med passiv pre til 61, enn til de andre. Dette medfører at man får mer presis start og stopp og mer presisjon ved musikk med rik overtonestruktur ved å benytte passiv på 61 enn ved passiv på de gamle effektforsterkerene. Dermed trives 61 enda bedre sammen med passiv enn med aktiv, uansett kvalitet på pre ampen.



    "

    @Kapellmester: takk for mykje informativ lesning.

    Ser at Doxa 61 har 10kohm impedans. Min forforsterkar (Audio Research DSPre) har desse data på impedanse ut: 20K ohms minimum load.

    Betyr dette at desse ikkje går heilt i hop eller?

    mvh
    Jan Ove
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Vi er alltid veldig snille når det kommer til å ta tidligere doxa produkter i innbytte. Enten det er det ene eller det andre produktet fra doxa så betaler vi godt for dem i innbytte dersom du skal ha noe nytt doxa.

    :)


    Hei,

    Det er samme prinsipp som 012P. Det er faste motstander. Gode metallfilmmotstander i den du har der.

    Forskjellen til den vi leverer nå er:
    1. ergonomi. volum er på 'en vrider og inngangsvalg på en annen. alle kontroller er i front.
    2. bedre motstander. nå bruker vi vishay dale som låter en anelse mørkere(mindre forvrengt), litt mer bassete/trøkkete og så virker lyden totalt sett noe mer organsisk.
    3. imdedanstilpasning er viktig slik at når man bestiller en slik passiv fra oss vil vi gjerne vite hva du skal bruke den på.
    4. den nye 012p har matchende sort finish til dagens doxa bokser


    Lydmessig er det minimalt poeng i å bytte. funksjonelt og utseende må bli opp til deg.


    PS! den boksen du har der og mange andre passive kreasjoner folk har fått er å anse som custom oppgraderinger. Det kan vi fortsatt gjøre for folk med en gammel 012 MEN denne 012P i sort finish er et produkt fra oss som er ment å matche nye doxa forsterkere både på lyd og finish.
    Kan hende je må vurdere en liten byttehandel. Og sende 012 min sørover til sitt fødested om de tar i mot da
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hva blir sånn røft regnet pris på ny 012P når jeg seder inn den gamle ?

    NB send til PM :)



    Vi er alltid veldig snille når det kommer til å ta tidligere doxa produkter i innbytte. Enten det er det ene eller det andre produktet fra doxa så betaler vi godt for dem i innbytte dersom du skal ha noe nytt doxa.

    :)


    Hei,

    Det er samme prinsipp som 012P. Det er faste motstander. Gode metallfilmmotstander i den du har der.

    Forskjellen til den vi leverer nå er:
    1. ergonomi. volum er på 'en vrider og inngangsvalg på en annen. alle kontroller er i front.
    2. bedre motstander. nå bruker vi vishay dale som låter en anelse mørkere(mindre forvrengt), litt mer bassete/trøkkete og så virker lyden totalt sett noe mer organsisk.
    3. imdedanstilpasning er viktig slik at når man bestiller en slik passiv fra oss vil vi gjerne vite hva du skal bruke den på.
    4. den nye 012p har matchende sort finish til dagens doxa bokser


    Lydmessig er det minimalt poeng i å bytte. funksjonelt og utseende må bli opp til deg.


    PS! den boksen du har der og mange andre passive kreasjoner folk har fått er å anse som custom oppgraderinger. Det kan vi fortsatt gjøre for folk med en gammel 012 MEN denne 012P i sort finish er et produkt fra oss som er ment å matche nye doxa forsterkere både på lyd og finish.
    Kan hende je må vurdere en liten byttehandel. Og sende 012 min sørover til sitt fødested om de tar i mot da
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Lurer litt nå. Har (tror jeg ) 2 stk doxa 72, Kjøpt av en seriøs kar her inne for et par år siden, pluss at jeg snakket med Lauvland om oppkobling over telefon som også "identifiserte" boksene.. Så ser jeg i en annonse her doxa 72 avbildet men med to trafoer. Min har en.. Er jeg lurt?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kommer sikkert ann på hvilken model det er utgangspungt i.

    Eksempelvis har Doxa model 70SE har en trafo.
    Mens nyere modeller, 70 signature, 70 signature mk2, 140 signature har 2 trafoer. Og de skal ha 2 kondensatorer. De er oppgradert av Doxa.

    Så finnes det noen få som er oppgradert på en måte av en som heter Roar Malmin.

    Og vil tro det er noen som har prøvd seg selv på DIY oppgradere forsterkerne.


    Tryggest er det nok og ta et bilde eller to av hvordan den ser ut inni så de som kjenner doxa litt ekstra kan se. :)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Doxa 72 er en oppgradering og har dessverre aldri vært et ferdig produkt som kunne kjøpes fiks ferdig med påskriften model 72 på frontplaten. Både SE og signature kunne få denne oppgraderingen (som i praksis er en ny forsterker i gammel boks) Denne oppgraderingen innebar imidlertid ikke bytte av trafo slik at SE etter oppgradering fortsatt hadde 1 trafo osv.

    Håper det var oppklarende. For videre og mer spesifik info kan det sendes bilde av innmaten til doxatrond@gmail.com Det er noen tusen gamle doxa bokser der ute. Som nevnt av SVSinderøy i innlegget over så er det flere kilder til "oppgradering". Noen kunder har fikset litt selv, noen er helt sikkert fiffet på av andre kommersielle aktører, hva vet vi ? 30år er lenge og mange bokser har hatt mange eiere.

    Dersom det er opplyst i salg at det er 72 mod vil jeg anta at dette stemmer MEN som sagt så er det helt naturlig at den ene, som er SE, har en trafo og en annen som er signature har 2. Begge kan like fullt være 72.


    Lurer litt nå. Har (tror jeg ) 2 stk doxa 72, Kjøpt av en seriøs kar her inne for et par år siden, pluss at jeg snakket med Lauvland om oppkobling over telefon som også "identifiserte" boksene.. Så ser jeg i en annonse her doxa 72 avbildet men med to trafoer. Min har en.. Er jeg lurt?
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    mod 72..

    Takker for oppklaring. Tror faktisk jeg fikk med kvittering på oppgradering fra Kristiansand.. Trodde bare ikke det var mulig at samme oppgradering kunne komme ut med ulikt antall trafoer, men ok. dette var interessant.

    Doxa 72 er en oppgradering og har dessverre aldri vært et ferdig produkt som kunne kjøpes fiks ferdig med påskriften model 72 på frontplaten. Både SE og signature kunne få denne oppgraderingen (som i praksis er en ny forsterker i gammel boks) Denne oppgraderingen innebar imidlertid ikke bytte av trafo slik at SE etter oppgradering fortsatt hadde 1 trafo osv.

    Håper det var oppklarende. For videre og mer spesifik info kan det sendes bilde av innmaten til doxatrond@gmail.com Det er noen tusen gamle doxa bokser der ute. Som nevnt av SVSinderøy i innlegget over så er det flere kilder til "oppgradering". Noen kunder har fikset litt selv, noen er helt sikkert fiffet på av andre kommersielle aktører, hva vet vi ? 30år er lenge og mange bokser har hatt mange eiere.

    Dersom det er opplyst i salg at det er 72 mod vil jeg anta at dette stemmer MEN som sagt så er det helt naturlig at den ene, som er SE, har en trafo og en annen som er signature har 2. Begge kan like fullt være 72.


    Lurer litt nå. Har (tror jeg ) 2 stk doxa 72, Kjøpt av en seriøs kar her inne for et par år siden, pluss at jeg snakket med Lauvland om oppkobling over telefon som også "identifiserte" boksene.. Så ser jeg i en annonse her doxa 72 avbildet men med to trafoer. Min har en.. Er jeg lurt?
     

    akkkkkar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Ny Doxa-venn her!

    Jeg kjøpte Doxa 07 og Doxa 70B for et par dager siden:
    FINN.no - Mulighetenes marked

    Jeg føler at jeg er helt i mål når det gjelder valg av effektforsterker, og satser på å beholde Doxa 70B i mange år framover.

    Anlegget mitt består nå av:
    - MacBook Air med Jriver Media Center (signalkilde)
    - Antelope Zodiac Gold (DAC)
    - Doxa 70B (effektforsterker)
    - Klipsch Cornwall III (høyttalere)

    Er det noe å hente på å ta i bruk forforsterker (Doxa 07), eller er dette bare et helt unødvendig trinn i kjeden?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, forforsterker er viktig!! Ta en prat med Doxa så har de helt sikkert en rimelig og meget god oppgradering av 07.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Ny Doxa-venn her!

    Jeg kjøpte Doxa 07 og Doxa 70B for et par dager siden:
    FINN.no - Mulighetenes marked

    Jeg føler at jeg er helt i mål når det gjelder valg av effektforsterker, og satser på å beholde Doxa 70B i mange år framover.

    Anlegget mitt består nå av:
    - MacBook Air med Jriver Media Center (signalkilde)
    - Antelope Zodiac Gold (DAC)
    - Doxa 70B (effektforsterker)
    - Klipsch Cornwall III (høyttalere)

    Er det noe å hente på å ta i bruk forforsterker (Doxa 07), eller er dette bare et helt unødvendig trinn i kjeden?
    Det morroe er at en kan teste... :D
     

    RoyE

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2015
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Hei! Kaster meg med på Doxa-tråden. Er vokst opp med Doxabokser i forskjellige utgaver, og er preget av senskader.:) Kjøpte min første egne Doxaforsterker midt på nittitallet, en 70SE mkII med 012 pre. Denne var en god og trofast venn i mange år, før jeg arvet en sort 70 Signature mk I i 2012. En fatal tur til Kristiansand tidlig i sommer resulterte i at det nå står en 61 og spiller i stua mi. I det siste er det blitt smått med søvn, men desto mer musikk.
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Hei! Kaster meg med på Doxa-tråden. Er vokst opp med Doxabokser i forskjellige utgaver, og er preget av senskader.:) Kjøpte min første egne Doxaforsterker midt på nittitallet, en 70SE mkII med 012 pre. Denne var en god og trofast venn i mange år, før jeg arvet en sort 70 Signature mk I i 2012. En fatal tur til Kristiansand tidlig i sommer resulterte i at det nå står en 61 og spiller i stua mi. I det siste er det blitt smått med søvn, men desto mer musikk.
    Godt og høre! 61 er fantastisk! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn