Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    451
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag

    chris.j.s

    Fersking
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg venter med lengsel og spenning på en 61J som forhåpentligvis er leveringsklar snart :) Det blir min fjerde Doxa siden 70se ble kjøpt tidlig på 90tallet:)
    Du har noe å glede deg til. Jeg har hatt min siden mars. En fantastisk forsterker😃
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Det høres lovende ut ovitzi :) Håper på en tlf fra Krsand snart nå......:)
     

    bardake

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Sted
    Tønsberg
    Benytte Doxa 70 Se til senterhøytaler - Hvordan koble dette - Mono??

    Hei

    Skal ha et lite hjemmekinoanlegg i kjelleren.
    Har en Yamaha RX-V773 hjemmekinoforsterker, en Doxa 70B og en Doxa 70 SE.
    Skal benytte Audio Pro V2 som fronthøytalere (de har aktive basser) og tenkte å benytte Doxa 70B´n til disse. Bakhøytalerne ser jeg for meg at kun drives av Yamahaen...

    Lurer på om jeg kan benytte Doxa 70 Se´n til Senterhøytaleren eller om det bare er bortkastet.???
    Hvis denne skal benyttes, hvordan kobler jeg den på best mulig måte. Pre Out på Yamahaen har bare en line-out.... Mener disse Doxaene kan benyttes om mono forsterker. Noen som vet hvordan jeg evenetuelt kobler dette?

    Forslag til en god forforsterker med bypass som kan benyttes når jeg skal lytte til musikk tas også i mot med takk!
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    451
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei

    Skal ha et lite hjemmekinoanlegg i kjelleren.
    Har en Yamaha RX-V773 hjemmekinoforsterker, en Doxa 70B og en Doxa 70 SE.
    Skal benytte Audio Pro V2 som fronthøytalere (de har aktive basser) og tenkte å benytte Doxa 70B´n til disse. Bakhøytalerne ser jeg for meg at kun drives av Yamahaen...

    Lurer på om jeg kan benytte Doxa 70 Se´n til Senterhøytaleren eller om det bare er bortkastet.???
    Hvis denne skal benyttes, hvordan kobler jeg den på best mulig måte. Pre Out på Yamahaen har bare en line-out.... Mener disse Doxaene kan benyttes om mono forsterker. Noen som vet hvordan jeg evenetuelt kobler dette?

    Forslag til en god forforsterker med bypass som kan benyttes når jeg skal lytte til musikk tas også i mot med takk!

    Du kan jo prøve.
    Bare kobler en kanal til center kanalen, og bruke bare den ene kanalen.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Da er 61J i hus :) Måtte juleferien komme snart med mye innevær ;) Stor takk til Kapellmester og Doxa for god service
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    451
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hmm, så det er liv i Doxa leiren.
    Sendt to eposter med forespørsel om de har noen ferdige 012P nå før jul. Håpet på en julegave til meg selv men nå er det vel for seint.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hmm, så det er liv i Doxa leiren.
    Sendt to eposter med forespørsel om de har noen ferdige 012P nå før jul. Håpet på en julegave til meg selv men nå er det vel for seint.
    Jeg har i allefall hatt god kontakt med Doxa etter min best av 61J.
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Doxa venn.

    Melder min interesse for og glede over Doxa, etter at jeg fikk en Se70 Mk2 i hus.
    De åpnet opp litt av Kappaenes fortreffelige mellomtone, så selv Rognlien sa seg fornøyd med dem.

    MVH Knut Runar
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Har nå skaffet meg 012P med gammel front - fikk tak i den i vår/sommer. Kjøpte så en brukt 014 fra en hyggelig kar i Trondheim. Sendte den til modifisering. Har nå solgt min gamle Burmester 001 - fordi at den modifiserte 014 er så vanvittig mye bedre. Doxa dac til 5.500 slår en tysker til 125.000? Hvem skulle ha trodd. Nei man tror det ikke før man får hørt det. Men sånn er det bare - Doxa er fantastisk på så mange måter! Venter nå på usb til spdif konverter. Da vil anlegget være komplett Doxa fra usb kabel frem til Doxa 8.2. Hvordan låter det? For og si det slikt... Jeg er sinnsykt fornøyd. Mer info kommer senere når alle detaljene er på plass. :D
     
    Sist redigert:

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    574
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Gøy, gleder meg til å høre mer;D





    Har nå skaffet meg 012P med gammel front - fikk tak i den i vår/sommer. Kjøpte så en brukt 014 fra en hyggelig kar i Trondheim. Sendte den til modifisering. Har nå solgt min gamle Burmester 001 - fordi at den modifiserte 014 er så vanvittig mye bedre. Doxa dac til 5.500 slår en tysker til 125.000? Hvem skulle ha trodd. Nei man tror det ikek før man får hørt det. Men sånn er det bare - Doxa er fantastisk på så mange måter! Venter nå på usb til spdif konverter. Da vil anlegget være komplett Doxa fra usb kabel frem til Doxa 8.2. Hvordan låter det? For og si det slikt... Jeg er sinnsykt fornøyd. Mer info kommer senere når alle detaljene er på plass. :D
     

    lycanthrope

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Hei doxa boyz! Er på utkikk etter en pre med fjernkontroll, som kan erstatte min gamle gode 07. Trenger rett og slett mulighet til å justere volum fra sofaen. Doxa har vel ikke fjernkontroll på noen av sine pre? Noen som har erfaring med en god pre som kan funke lydmessig? Har Doxa 70 sig. oppgradert til 72 som effekt trinn. Go jul!
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    451
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hmm, så det er liv i Doxa leiren.
    Sendt to eposter med forespørsel om de har noen ferdige 012P nå før jul. Håpet på en julegave til meg selv men nå er det vel for seint.
    Som fryktet tar det litt tid før 012P blir tilgjengelig i ønsket utgave :-/
    Men det er ikke Doxa`s feil, men lakkerings som fikk oppdraget.

    Doxa kunne vel invistert i egen lakkerer innomhus ?
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei doxa boyz! Er på utkikk etter en pre med fjernkontroll, som kan erstatte min gamle gode 07. Trenger rett og slett mulighet til å justere volum fra sofaen. Doxa har vel ikke fjernkontroll på noen av sine pre? Noen som har erfaring med en god pre som kan funke lydmessig? Har Doxa 70 sig. oppgradert til 72 som effekt trinn. Go jul!
    Jeg har Doxa passiv pre og Bel Canto DAC med fjernkontroll til signalkilde og volum. Fungerer ypperlig.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei doxa boyz! Er på utkikk etter en pre med fjernkontroll, som kan erstatte min gamle gode 07. Trenger rett og slett mulighet til å justere volum fra sofaen. Doxa har vel ikke fjernkontroll på noen av sine pre? Noen som har erfaring med en god pre som kan funke lydmessig? Har Doxa 70 sig. oppgradert til 72 som effekt trinn. Go jul!
    Jeg har Doxa passiv pre og Bel Canto DAC med fjernkontroll til signalkilde og volum. Fungerer ypperlig.
    Jeg har just fått en 61J i hus og bruker pr nå en rør pre. Lurer litt på å prøve passiv Doxa pre igjen. Har hatt en passiv 07, syntes det ble litt flatt og dynamikkløst
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplevde det samme. Den gamle Doxa passive låt flatt og lite dynamisk. Trond hos Doxa sa at den nye var helt annerledes, og ba meg prøve. Den ble værende hos meg. Den var mere dynamisk, detaljert og ikke minst stille. Sus ble helt fraværende, og dermed solgte jeg min Trigon som koster 28000,-
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    hvordan låter naim elektronikk + 8.2 mon tro?
    naim liker kanskje litt mere tungrdevne høyttalere, men det hadde vært spennende å prøvd
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    hvordan låter naim elektronikk + 8.2 mon tro?
    naim liker kanskje litt mere tungrdevne høyttalere, men det hadde vært spennende å prøvd
    Min magefølelse er vel at dette er en veldig spennende match.
    Grunnen til dette er bl.a. at mine favoritthøyttalere med Naim er Audio Note, mye av årsaken ligger i det faktum at Naim faktisk er veldig gode på klanglige kvaliteter. Doxa bygger høyttalere mye etter de samme teorier som AN (og Kudos), og det har en tendens til å bli særdeles trivelig.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Takker for hurtig svar, Håkon.
    Har Kef Ref 205.2, men er ikke like fornøyd hele tiden liksom, det er noe anstrengende oppover til tider, selv med CDS3, som er en ganske "snill" kilde.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Hvor mye bør man gi for ett umidifisert 012 - 70B sett som ser bra ut og ikke er brukt på endel år ?

    Greier ikke helt å glemme gleden av 012 og 70 MKII jeg hadde på 90 tallet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har nå enda SE70 + pre 012 oppgradert
    Driver Dynaudio Excite X32 som bare juling!

    Rått!

    Sånn er det med den saken :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Har nå enda SE70 + pre 012 oppgradert
    Driver Dynaudio Excite X32 som bare juling!

    Rått!

    Sånn er det med den saken :)
    Solgte min orginale 70SE i helga.
    Men, har enda 3 stykk Effekter med Doxa stempel på :D

    Bedre den blir brukt, en at den står hos meg og samle støv :D
    Neeei, og her har du en nordlending som kunne tenkt seg å kjøpe en 70SE i all hui og hast. :p

    Det må vel funke greit på Spendorene mine en stund?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Og en 70 sign MK2.

    Men Rogalendingsn som selger den ønsker og bytte i noe annet.
    70B og SE er altså samme forsterker?
    Mener å ha lest at de første kom med 4 kondiser, mens de siste kom med 2? Less is more..

    Rogalendingen ville ikke ha bud på 3500 heller, og jeg ser jo flere som har gått for en del mindre enn det.

    Tenker jeg må klare å få tak i en etterhvert.

    Har et par spørsmål:
    Holder en 10A kurs når man slår på disse?
    Hvor gamle kan de være før det anbefales å bytte kondiser?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og en 70 sign MK2.

    Men Rogalendingsn som selger den ønsker og bytte i noe annet.
    70B og SE er altså samme forsterker?
    Mener å ha lest at de første kom med 4 kondiser, mens de siste kom med 2? Less is more..

    Rogalendingen ville ikke ha bud på 3500 heller, og jeg ser jo flere som har gått for en del mindre enn det.

    Tenker jeg må klare å få tak i en etterhvert.

    Har et par spørsmål:
    Holder en 10A kurs når man slår på disse?
    Hvor gamle kan de være før det anbefales å bytte kondiser?
    10 A holder i massevis ja. :)
    Doxa skrev til meg at virker den er den ok selv om den er gammel ting fra 90 tallet. 25 år garanti vet du :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og en 70 sign MK2.

    Men Rogalendingsn som selger den ønsker og bytte i noe annet.
    70B og SE er altså samme forsterker?
    Mener å ha lest at de første kom med 4 kondiser, mens de siste kom med 2? Less is more..

    Rogalendingen ville ikke ha bud på 3500 heller, og jeg ser jo flere som har gått for en del mindre enn det.

    Tenker jeg må klare å få tak i en etterhvert.

    Har et par spørsmål:
    Holder en 10A kurs når man slår på disse?
    Hvor gamle kan de være før det anbefales å bytte kondiser?
    Les gjennom tråden så skjønner du litt mer.
    Er så mange oppgraderinger og modeller tidligere.

    Nå har vi 61 J (61 junior) til 30.000 ca
    og 61 til 50 ca.

    Samme med høyttalere, 8.2 til ca 80 og 8.2 J til ca halve summen av 8.2
     

    cissa

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter nå på en Little dot mk 4 som jeg ble anbefalt skulle virke bra sammen med min Doxa 70 Sign MkII . Noen som har erfaringer med denne komboen? Er veldig spent på resultatet sammen med mine Klipsch rf 63. Vurderte å kvitte meg med Doxaen for å anskaffe noe med litt mer power, men fungerer bra på moderat volum og regner med jeg får roe ned toppen i forhold til Naden jeg har brukt til nå :) Hadde en 06 pre tidligere, men likte ikke potmeteret i den, som ikke var trinnløst. Jeg har lenge vurdert å prøve rør pre, så dette er gjerne en grei start.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg venter nå på en Little dot mk 4 som jeg ble anbefalt skulle virke bra sammen med min Doxa 70 Sign MkII . Noen som har erfaringer med denne komboen? Er veldig spent på resultatet sammen med mine Klipsch rf 63. Vurderte å kvitte meg med Doxaen for å anskaffe noe med litt mer power, men fungerer bra på moderat volum og regner med jeg får roe ned toppen i forhold til Naden jeg har brukt til nå :) Hadde en 06 pre tidligere, men likte ikke potmeteret i den, som ikke var trinnløst. Jeg har lenge vurdert å prøve rør pre, så dette er gjerne en grei start.
    Gi en lyd om hvordan det blir. Til bedre rør-pre til bedre lyd får du i Doxaen.

    Skal du ha mer kraft må du nok opp i 3-400watts forsterker vil jeg tro.
    Føler at min 70SE er like kraftig som Hegel sin 100usb forsterker - som er oppgitt til 2x120 i 8 ohm og 2x220watt i 4 ohm, sånn at du ikke gjør bomkjøp av ny forsterker som da ikke gir mer power.
     

    cissa

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Takker for svar.Det skal jeg gjøre.

    Høyttalerne har høy følsomhet (99db), så skal i teorien ikke mye watt for å få disse til å spille riktig høyt, men de krever å ha store strømreserver tilgjengelig når det trengs. Med mer power mente jeg derfor en enda mer strømsterk forsterker. Hadde selv en Hegel H1 anniversery som var på 2x 130w i 8ohm, brukte den på et par Spendor classic , men opplevde selv at det var mer kraft når jeg prøvde med Doxaen.

    Doxaen skal være en oppgradert modell, men jeg er usikker på hva det innebærer og hva som er gjort.

    Kommer med en tilbakemelding når Little doten har spilt litt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn