Down boy!!! Et ganske vellykket forsøk på å gjøre en svær kino hornrigg stuerein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Når jeg leste hjemme hos stereopluss ble det mer og mer åpenbart. Han går å tørker svetten mens pa-subene dryler i mellomgulvet og crown-ampene lunker i rommet ved siden av.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.245
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Når jeg leste hjemme hos stereopluss ble det mer og mer åpenbart.
    Men du skal ha kudos for og få hue ut av r@vva og se lyset :LOL: 😁 Veien tilbake kommer aldri til og skje hos deg heller !!
    Neste gang så blir det bare enda litt bedre på alt..... Spille musikk og bare nyte alt enn har lagt i det av arbeide !!

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Fordi det regelrett knuser tradisjonell hifi. Ikke bare litt. Det knuser! Når det er sagt er det sinnsykt mye arbeid. Jeg skal være litt glad når ting er mer satt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.829
    Veldig kult dette her. Og jeg har trua 110 %

Jeg irriterer meg over hvor dårlig skrudd kinolyden er i Stavanger. Man hører at anlegget har enorme evner, men så har de brukt «x curve» som både farger og skrumper lyden, og skaper noe som tidvis likner forvrengning i presensområdet. Veldig frustrerende. Regner med at du får ut potensialet her.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1

Jeg irriterer meg over hvor dårlig skrudd kinolyden er i Stavanger. Man hører at anlegget har enorme evner, men så har de brukt «x curve» som både farger og skrumper lyden, og skaper noe som tidvis likner forvrengning i presensområdet. Veldig frustrerende. Regner med at du får ut potensialet her.
    Kommer du deg i midten på midten så skal det sitte sånn noen lunde. Hvis ikke har de gjort en dårlig jobb. Lyden blir ofte kalibrert en gang og ferdig. Så lenge det er lyd skal kinoen gå. Aldri hørt om en avlyst forestilling pga dårlig lyd. Jeg tror det er a

jeg skal få ut potensialet etter hvert. Alt sitter hvertfall bra nå. :) Noen som vet hvilket utstyr de misbruker?

Sist redigert:

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1

Tusen takk! :) Herlig å høre at noen har trua på galskapen!

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    I dag bannet jeg meg gjennom installasjon av motu 828. Det funker som bare det. Neste blir motu 16a. Dette er de mest geniale oppfinnelsene til en pris folk kan leve med. Jeg kan kjøre 7.1 rett ut. Om jeg skulle kjørt surround med 828 så blir det:

12High L/R (diskant)
    3 og 4Mid L/R
    5Center
    6 og “7Surround L/R
    8Sub
    (9)Hornsub (med 16A)

med motu 16a løser den floka seg. Da har jeg mer en nok kanaler til 7.1 og kanskje noe atmosgreier også. Jeg vet ikke hvor langt jeg gidder å dra det. Med Dacen som sitter i Motu er det gøy å få den ekstra detaljeringen som ikke dbx klarer. Når det er sagt har driverack pa2 og 320 spesielt imponert meg. Hadde fint kjørt en livegig med dem. Full kontroll raskt. Dere skjønner sikkert at jeg kommer fra en pa fortid der mini dsp ikke er alt.

Håper dere har hatt en fin helg! Jeg har vært på hytta med Dali io12 som har litt fin plastlyd. Grei nok til podcast og musikk uten alt for mye fokus.

Vedlegg

Sist redigert:

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    I dag bannet jeg meg gjennom installasjon av motu 828. Det funker som bare det. Neste blir motu 16a. Dette er de mest geniale oppfinnelsene til en pris folk kan leve med. Jeg kan kjøre 7.1 rett ut. Om jeg skulle kjørt surround med 828 så blir det:

12High L/R (diskant)
    3 og 4Mid L/R
    5Center
    6 og “7Surround L/R
    8Sub
    (9)Hornsub (med 16A)

med motu 16a løser den floka seg. Da har jeg mer en nok kanaler til 7.1 og kanskje noe atmosgreier også. Jeg vet ikke hvor langt jeg gidder å dra det. Med Dacen som sitter i Motu er det gøy å få den ekstra detaljeringen som ikke dbx klarer. Når det er sagt har driverack pa2 og 320 spesielt imponert meg. Hadde fint kjørt en livegig med dem. Full kontroll raskt. Dere skjønner sikkert at jeg kommer fra en pa fortid der mini dsp ikke er alt.

Håper dere har hatt en fin helg! Jeg har vært på hytta med Dali io12 som har litt fin plastlyd. Grei nok til podcast og musikk uten alt for mye fokus.
    Jeg ser jeg må selge litt utstyr for å finansiere denne galskapen.

• Love
    Reaksjoner: Bx

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg målt alt i rew, helt manuelt og satt delay, fase og delefilter. Nå sitter det veldig bra. Jeg har opplevd krangling i toppen, subene, faseproblemer og fandens oldemor. Nå avslutter jeg med audiolense for finpussen. Det låter helt vanvittig bra! Man trenger ikke spille høyt for å oppnå nirvana med en stor rigg. Jeg går med planer for skifte ut de gamle papirelementene i hornsubene. Ellers ser jeg litt på coaxhorn osv. Det siste kommer ikke til å skje med det første. Når problemene kommer er det godt med ai for hjelp til å tyde finmålinger. Faktisk så bra at det er skremmende.

Planer:
    Midas venice som hub og leketøy. (Elske
    Supertweeter for mer luft og rom
    Nye elementer hornsub.
    Få inn eaw 650 og lage en plan med amper osv.
    Få alle ampene i rack og begynne å trekke kabler i gater.
    Denon Prime, så pappa kan leke dj på nyere utstyr.

Når vinteren kommer skal det opp med lerret og en laserprojector. Jeg hører mest musikk. Jeg ser også en del film på kveldene, sammen med kona. Det blir en rå rigg for musikk og en drømmerigg for hjemmekino.
    Fint med litt input.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.829
    Når det høres lav ut, men vimnuene klirrer … da ….

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Motu var bra den. Men en nedtur for dsp. Dacen er bra! Gui er forvirrende med bratt læringskurve. Den er stabil. For mange kanaler er motu et meget godt lydkort. Men man MÅ ha dsp et annet sted. Jeg har dsp på ampene, heldigvis.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.580
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kan du ikke bruke Audiolense og convolver som DSP?

Johan-Kr

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke bruke Audiolense og convolver som DSP?

Johan-Kr
    Jo. Det er en enkel måte å gjøre det på. Nå er Dacen på motu veldig bra og går jeg opp til https://www.gear4music.no/no/Opptak...MI08LKj43sjQMVfkeRBR0BXj28EAQYBCABEgLrwfD_BwE så har jeg full frihet med så mange kanaler jeg vil ha etter hvert. Jeg kan også koble motu til fireface. Jeg er litt oldschool og liker å ha alt foran meg. Et skikkelig delefilter og preamp. Helst en mixer som lydhub ala Midas venice. Det har med utdanningen min på Niss og jobben jeg hadde i en del år. Hobbylydmann på deltid. Jeg har sikkert to jobber i året nå 🤓😂😅 Jeg vil ikke sitte med trynet i en pc. Småen på 16 driver å raper og jeg har en tanke om litt opptaksmuligheter også. Jeg har et tilhørende rom som ligger ved siden av i et innhukk, om jeg kan kalle det et innhukk. Det brukes som treningsrom, men det er ikke planen på sikt.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    353
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Hva med adau 1452 og Sigma Studio? Dette må være den beste dsp for pengene. Et hav av muligheter.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hva med adau 1452 og Sigma Studio? Dette må være den beste dsp for pengene. Et hav av muligheter.
    Takk! Som sagt kommer jeg
    Når jeg ikke vet at det finnes en gang 😂 Jeg har jo jobbet med proffe anlegg og er ny på hjemmesnekk. Gjerne Fortell mer? Bestilles det på Ali fra Kina eller? Var så vidt innom hjemmesiden.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    353
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3

Kan også bestilles fra Kina.

Sigma Studio er freeware og her gjøres programmering av dsp. Jeg har Kina utgaven og vil eksperimenterer med forskjellige dele-frekvenser samt filtre for en liten 4 veis konfigurasjon i stuen. Planen er å videreføre dette til et passivt delefilter på sikt.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.518
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Motu var bra den. Men en nedtur for dsp. Dacen er bra! Gui er forvirrende med bratt læringskurve. Den er stabil. For mange kanaler er motu et meget godt lydkort. Men man MÅ ha dsp et annet sted. Jeg har dsp på ampene, heldigvis.
    Med Motu lydkortet så har du DAW som heter Performer Lite. Det kan du installere gratis. Da kan du kjøpe deg noen plugins så du får en god pc basert DSP.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Motu er grei. Men langt fra så high end som jeg ønsker. Jeg har tenkt en del, lest en del og handlet Linea asc48. Egentlig burde jeg ha to av den. Det er uansett enklere å holde orden med et skikkelig delefilter med en skikkelig dac og hav av muligheter. Jeg har handlet Topping LA90 Discrete forsterker til diskanten og 4b fra Bryston som er ute til recapping. Det lar meg frigjøre 4 kanaler til center og bak. Kf650 er hentet i Lillesand og vil fungere ypperlig.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.211
    Sted
    Holmestrand
    Mini

Jeg refererer bare til gpt nå så bare with me.
    • MiniDSP 2x4 (første generasjon) hadde billige ADC-er og 24-bit fixed point DSP
    • Hadde mye jitter, lav oppløsning og ingen seriøs clocking
    • Analog inn → DAC ut = tydelig degradert lyd
    • SPDIF inn = mye bedre (om man unngikk SRC)
    10x10HD var bedre, men fremdeles langt unna f.eks. MOTU, RME eller Lake People i transparens.
    Det du skriver om miniDSP 2x4 kan passe på min en dårlig dag,
    vet du hvordan jeg kan identifisere «første generasjon»?

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    613
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kun usb på inngangen. Altså at den blir kun drevet av usb. Ingen annen strømtilførsel.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn