Hei alle sammen!
Tenkte det var på tide å presentere både meg selv og anlegget her på Hifisentralen – spesielt siden riggen allerede har litt historie her inne fra forrige eier. Jeg har nemlig overtatt et ganske ekstremt system med dype røtter i norsk kinokultur: en komplett EAW CSC723 hornrigg og Yamaha LS215-subber, med forsterkere og komponenter fra både Bergen og Kristiansand kino.
Litt om meg
Jeg heter Erlend, 42 år, fra Sandnes. Jeg jobber innen helse, har bakgrunn i tekniske fag, og har alltid hatt én fot i både trening og hifi. Tidligere har jeg eid blant annet B&W 803D3 med Michi X5, samt high-end hodetelefoni (STAX 009s, Sennheiser HD800, RAAL, hjemmelaget Blue Hawaii-forsterker). Det sier kanskje noe om hvor kresen jeg er på oppløsning og tonalitet – men det skulle vise seg at et riktig satt opp kinorigg kan slå det meste jeg har vært borti, også når det gjelder ren og skjær realisme og dynamikk.
Opprinnelse og historie
Frontsystemet, EAW CSC723 hornriggen, kommer fra Bergen kino, som oppgraderte anlegget rundt 2017–2018. Dette er en fullverdig treveis biampet kinohøyttaler med stor 2x 15” hornbass, 10” mellomtonehorn og en brutal 2” diskantdriver i horn.
Subwooferne, tre stykker Yamaha LS215 (dobbel 15”), og fem Yamaha TX4n-forsterkere, ble hentet fra Kristiansand kino. Disse subbene er bygget for trykk, dekning og kontroll i store saler – og det merkes.
Systemoversikt
- Høyttalere: EAW CSC723 (hornbasert 3-veis biamp)
- Subwoofere: 3x Yamaha LS215 (dobbel 15” bass fra Kristiansand kino)
- Senter og Surround: 4x EAW KF650 (passiv 3-veis, til center + surround)
- Forsterkere:
- 4x Yamaha TX4n (til sub og mellomtone)
- 2x Yamaha TX4n (til diskant)
- 2x Yamaha PX10 (til surround/senter)
- DSP / Audio Interface: MOTU 828 med full digital prosessering
- Måling og korreksjon: REW (UMIK-2) og Audiolense XO
- Kilde: Bluesound Node Icon + Rotel DT-6000 DAC (balansert)
- DDC / Clock: Audio-GD DI-20 + master clock
Yamaha TX4n – Proffkraft uten støy:
TX4n-serien er Yamahas flaggskipforsterkere for faste installasjoner, med innebygd DSP og nettverksstyring. Dette er forsterkere bygget for å gå 24/7 på stadioner og i kinoer, men med forbløffende lavt støynivå – noe som gjør dem perfekte også hjemme, så lenge man har kontroll på gainstruktur. Jeg har boret hull i veggen til boden som ligger ved siden av her. Alle forsterkerene kan støye så mye de vil.
- Effekt: 2x1300 W @ 2Ω, 2x1000 W @ 4Ω, 2x625 W @ 8Ω
- SNR: >108 dB
- Viftestyring: Ingen. De støyer
- Gainsetting: –20 dB på sub/mid, –30 dB på diskant = fantastisk headroom. Jeg har eget rom til ampene.
- Kontroll: via Yamaha NetworkAmp Manager, delay, limiter, EQ og full oversikt per kanal
DSP og integrasjon:
Etter litt frem og tilbake med PA2 har jeg nå gått over til MOTU 828 som både DAC, DSP og lydkort – og det åpnet døra for full kontroll og ekstreme muligheter. Med Audiolense XO genererer jeg FIR-baserte filtere, og bruker REW til manuell verifisering av faser, timing og EQ. All signalstyring skjer digitalt/og eller analogt, med volumkontroll via Bluesound Node eller fast output med styring via Midas Venice. Anthem kommer etter hvert.
Subintegrasjonen er nøye balansert – både SVS Ultra 16 og LS215 har vært i bruk parallelt, men SVS-subene fases nå ut til fordel for en ren PA-løsning.