Sport, sykkel og trening Doping i skiidretten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    J Både Johaug og legen er/var klar over at denne salven kunne føre til problemer, noe det viste seg at den gjorde.
    Tja, den førte vel til problemer, men iflg. en italiensk lege egner den seg ikke for den påståtte bruken, og kunne neppe medføre antatt dopingfunn....(?)
    Det kan vel ikke være så forferdelig komplisert å etterprøve dette? Det er bare å finne en nøytral frivillig testperson, (dame på samme alder og med samme vekt som Johaug), og så smøre på samme salve i tilnærmet like store doser og over samme tidsrom som Johaug sier hun har brukt den, etterfulgt av en urinprøve som testes for innhold av clostebol.
     
    Sist redigert:
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Men noen holder på med praktisk idrett også. I morgen starter WC i alpint, og den som starter 2016/17 sesongen er Nina Løseth. 1000 o`clock sharp!


    Og dette er jenter som har vært ute en soldag på en bre før......
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Da skal det søkes, og så nedsettes en komité og whatnot for å finne ut om søknaden skal godkjennes. Det tar lang tid, dette var en akuttsituasjon.
    Ser det, men er ikke disse munnsårene et vedvarende problem for jenta? (Mulig jeg har misforstått her)
    «Fredrik S. Bendiksen visste om Therese Johaugs munnsårproblemer i god tid før han reiste til Italia for å jobbe for henne og landslaget. Allerede 28. august, fire dager før han skulle reise, ringte hun ham for første gang. Han var i Norge, med tilgang til munnsårprodukter han kjente godt. Hun var i Seiser Alm, og planen var å reise med landslaget videre til Livigno.»

    «Spørsmålet: Bendiksen visste godt at Johaug ofte slet med munnsår. Han var en erfaren og respektert idrettslege med inngående kjennskap til utøverne sine. Støtteapparatet rundt verdens beste skilandslag gjør alt for at utøverne skal konsentrere seg om to ting – å trene best mulig, og å hvile mest mulig. Alle hjelperne er drillet i å legge forholdene til rette. Legen visste at Johaugs munnsår hadde en tendens til å komme tilbake. Likevel skal han hverken ha sendt med henne lovlig salve på tur, eller ha tatt med en slik salve til Livigno. Hvorfor ikke?»

    Hovedpersonen har ikke besvart ett spørsmål, legen er taus. Her er det vi gjerne skulle ha spurt dem om - Aftenposten
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da skal det søkes, og så nedsettes en komité og whatnot for å finne ut om søknaden skal godkjennes. Det tar lang tid, dette var en akuttsituasjon.
    Ser det, men er ikke disse munnsårene et vedvarende problem for jenta? (Mulig jeg har misforstått her)
    «Fredrik S. Bendiksen visste om Therese Johaugs munnsårproblemer i god tid før han reiste til Italia for å jobbe for henne og landslaget. Allerede 28. august, fire dager før han skulle reise, ringte hun ham for første gang. Han var i Norge, med tilgang til munnsårprodukter han kjente godt. Hun var i Seiser Alm, og planen var å reise med landslaget videre til Livigno.»

    «Spørsmålet: Bendiksen visste godt at Johaug ofte slet med munnsår. Han var en erfaren og respektert idrettslege med inngående kjennskap til utøverne sine. Støtteapparatet rundt verdens beste skilandslag gjør alt for at utøverne skal konsentrere seg om to ting – å trene best mulig, og å hvile mest mulig. Alle hjelperne er drillet i å legge forholdene til rette. Legen visste at Johaugs munnsår hadde en tendens til å komme tilbake. Likevel skal han hverken ha sendt med henne lovlig salve på tur, eller ha tatt med en slik salve til Livigno. Hvorfor ikke?»

    Hovedpersonen har ikke besvart ett spørsmål, legen er taus. Her er det vi gjerne skulle ha spurt dem om - Aftenposten
    Alt bekrefter egentlig min teori: Når det andre godkjente ikke virket tok de en sjanse å brukte det ikke godkjente. Begge var trolig klar over hva de gjorde men var det i fall doping? Neppe noe å si for ytelsen hennes, men hun fikk trent noe hun ikke fikk til i samme grad med den sprukne leppen som tok nattesøvnen.
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    FIS presidenten har uttalt seg, ikke akkurat godt nytt for TJ...


    – Det er først og fremst en nasjonal sak nå, og per nå er det opp til det nordmennene å finne en løsning. Så kan enten FIS eller Wada anke, og det må vi gjøre om det ikke skjer noe eller om det som gjøres ikke er nok, sier presidenten.

    Videre mener Kapser at Johaug må få fire års utestengelse hvis hun har skyld.


    https://www.nrk.no/sport/fis-presidenten-tviler-pa-johaugs-forklaring-1.13190626
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    J Både Johaug og legen er/var klar over at denne salven kunne føre til problemer, noe det viste seg at den gjorde.
    Tja, den førte vel til problemer, men iflg. en italiensk lege egner den seg ikke for den påståtte bruken, og kunne neppe medføre antatt dopingfunn....(?)
    Hvis du baserer deg på TV2s intervju med den italienske apotekeren eller legen så ble han spurt om kremen passet til å behandle smerter i en leppe. Legen sa at kremen ikke passet så bra til dette men at kremen var fin til å behandle diabetespasienter med sår som ikke gror.
    Og det var jo akkurat et sår som ikke ville gro som Johaug hadde.
    Kremen passet perfekt ser det ut til.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Under neste OL vil medaljene bli merket med doping-advarsel for å unngå missforståelser i ettertid.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Alt bekrefter egentlig min teori: Når det andre godkjente ikke virket tok de en sjanse å brukte det ikke godkjente. Begge var trolig klar over hva de gjorde men var det i fall doping? Neppe noe å si for ytelsen hennes, men hun fikk trent noe hun ikke fikk til i samme grad med den sprukne leppen som tok nattesøvnen.
    Her legger du virkelig godviljen til, men det er vel lov det også.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Alt bekrefter egentlig min teori: Når det andre godkjente ikke virket tok de en sjanse å brukte det ikke godkjente. Begge var trolig klar over hva de gjorde men var det i fall doping? Neppe noe å si for ytelsen hennes, men hun fikk trent noe hun ikke fikk til i samme grad med den sprukne leppen som tok nattesøvnen.
    Her legger du virkelig godviljen til, men det er vel lov det også.
    Alt passer inn med det jeg skrev på side 27, uten at jeg trenger noen godvilje ;) - Hva i fall er det som ikke stemmer med min teori ?

    Ellers så håper jeg bare jenta er så sterk som hun virker, for maken til mediestorm skal du lete lenge etter. Den kan jo ta knekken på de fleste.... Det virker som man aldri får nok - det finnes da andre saker i verden, eller ?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Det er fremskritt i det minste, Hardingfele. At du nå åpner for at historien om årsaken til dopingen kan være sann.

    Det mest sannsynlige scenarioet er tross alt:

    1 lege dummet seg ut.
    1 utøver i smerter og ubehag unnlot å dobbeltsjekke medisinen hun tok.

    Det er ikke alle som har noe å gjemme, slik du antyder.
    Er det ikke mer sannsynlig at de begge anså mulighetene for at salven skulle føre til spor i blodbanene at de tok sjansen?
    ?
    På flyplasser påviser de omgang med sprengstoff ved å sjekke beltet ditt, så tror du at en lege ikke forstår at veien fra leppe til blod er forholdsvis kort?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Da skal det søkes, og så nedsettes en komité og whatnot for å finne ut om søknaden skal godkjennes. Det tar lang tid, dette var en akuttsituasjon.
    Ser det, men er ikke disse munnsårene et vedvarende problem for jenta? (Mulig jeg har misforstått her)
    «Fredrik S. Bendiksen visste om Therese Johaugs munnsårproblemer i god tid før han reiste til Italia for å jobbe for henne og landslaget. Allerede 28. august, fire dager før han skulle reise, ringte hun ham for første gang. Han var i Norge, med tilgang til munnsårprodukter han kjente godt. Hun var i Seiser Alm, og planen var å reise med landslaget videre til Livigno.»

    «Spørsmålet: Bendiksen visste godt at Johaug ofte slet med munnsår. Han var en erfaren og respektert idrettslege med inngående kjennskap til utøverne sine. Støtteapparatet rundt verdens beste skilandslag gjør alt for at utøverne skal konsentrere seg om to ting – å trene best mulig, og å hvile mest mulig. Alle hjelperne er drillet i å legge forholdene til rette. Legen visste at Johaugs munnsår hadde en tendens til å komme tilbake. Likevel skal han hverken ha sendt med henne lovlig salve på tur, eller ha tatt med en slik salve til Livigno. Hvorfor ikke?»

    Hovedpersonen har ikke besvart ett spørsmål, legen er taus. Her er det vi gjerne skulle ha spurt dem om - Aftenposten
    Vil nødig forstyrre utøvelsen av verdens mest eksakte vitenskap (etterpåklokskap), men her er litt faglig tyngde fra en uhildet kilde:
    Therese Johaugs dopingsak - Konkurrentenes tvil om Johaug er basert på feil premiss. Derfor gir forklaringen mening - Dagbladet
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Interessen for denne saken er enorm, også fra land vi ikke forbinder med skigåing...


     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror det snart kommer en ny pressekonferanse med mer informasjon.....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Det er fremskritt i det minste, Hardingfele. At du nå åpner for at historien om årsaken til dopingen kan være sann.

    Det mest sannsynlige scenarioet er tross alt:

    1 lege dummet seg ut.
    1 utøver i smerter og ubehag unnlot å dobbeltsjekke medisinen hun tok.

    Det er ikke alle som har noe å gjemme, slik du antyder.
    Er det ikke mer sannsynlig at de begge anså mulighetene for at salven skulle føre til spor i blodbanene at de tok sjansen?
    ?
    På flyplasser påviser de omgang med sprengstoff ved å sjekke beltet ditt, så tror du at en lege ikke forstår at veien fra leppe til blod er forholdsvis kort?
    I gamle dager ble de som drev med sprengstoff avhengige av stoffene i sprengstoffet. De hadde da litt dynamitt i hattebremen i helgene, slik at de ikke skulle få absinenser. Så at stoffene i en leppomade, på et åpent sår, kommer i blodbanene blir vel da ikke så usannsynelig som enkelte vil ha det til?
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Holder på og kliner Voltarol Gel/salve på en betennelse i disse dager, lurer på hvor den blir av.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.401
    Antall liker
    102.407
    Torget vurderinger
    23
    Kan det være.... nei det ville være for drøyt altså.... kunne det være at kremen egentlig var ... ehh.. sperm? Inneholder som kjent hormoner som testosteron, østrogen, follikkelstimulerende hormon, prolaktin og prostaglandiner. Mer en nok til å slå ut på tester vil jeg tro.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Kan det være.... nei det ville være for drøyt altså.... kunne det være at kremen egentlig var ... ehh.. sperm? Inneholder som kjent hormoner som testosteron, østrogen, follikkelstimulerende hormon, prolaktin og prostaglandiner. Mer en nok til å slå ut på tester vil jeg tro.
    Hvis det er det legen har foreskrevet er hun sikkert forplitet til å ta den, siden det står i utøveravtalen.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.215
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være.... nei det ville være for drøyt altså.... kunne det være at kremen egentlig var ... ehh.. sperm? Inneholder som kjent hormoner som testosteron, østrogen, follikkelstimulerende hormon, prolaktin og prostaglandiner. Mer en nok til å slå ut på tester vil jeg tro.
    Mye tyder på at du har rett.


     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Kan det være.... nei det ville være for drøyt altså.... kunne det være at kremen egentlig var ... ehh.. sperm? Inneholder som kjent hormoner som testosteron, østrogen, follikkelstimulerende hormon, prolaktin og prostaglandiner. Mer en nok til å slå ut på tester vil jeg tro.
    Fy f.... jeg ser nå for meg han der Jonsrud og hun Johaug tett omslynget i utførelse av obskøne bevegelser. Hvis det skulle bli barn ut av de obskøne bevegelsene, så blir etterkommern hetende Jo-Jo. Men da bør jo andre kropsåpninger benyttes, hvis hun da ikke også er solbrendt på ......nei...ett sted går grensen.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hvis du hadde hatt f.eks halsbrann, og legen overrakte deg en liten flaske. "Drikk dette", og halsbrannen forsvinner som dugg for solen. "Men....er innholdet godkjent ?". "Jada, ingen fare...halsbrannen forsvinner - helt sikkert, bare drikk hele flasken". Og halsbrannen forsvant....kjempebra...men det fikk "litt" konskvenser. Mye gikk galt i ettertid.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Vi kan stole på Johaug, sier hun.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det gjør jeg. Norsk skisport er ren, det er jeg sikker på. Men lederskiktet i NSF har nok i vært i over kant slappe og selvsikre over egen fortreffelighet.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Grensen mellom "ren" og "dopa" er nok ganske flytende ...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Det verste er kanskje at de ikke skjønner det selv.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Det store problemet med å være ærlig er at ingen tror deg. Ikkje rart mange finner på en mer troverdig historie når det har skjedd noe usannsynlig.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror henne jeg men ett år blir det uansett fordi hun ikke sjekket selv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, hun kan jo ikke si at sjekken (mangelen sådan) var øredøvende stupid og udiskutabelt uaktsomt, da dette vil påvirke utfallet av straffen og omdømmet/sponsoroppslutningen.
    Jeg er ingen toppidrettsutøver, blir aldri 'testet', er ingen petimeter, uttaler meg ikke skråsikkert til media om aktsomhet - men leser jeg pakningsvedlegget på nye medisiner? Ja, det gjør jeg hver gang!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hun ville ikke svare på hvorfor hun ikke sjekket denne gang til tross for at hun sa 14 dager før et hun sjekker 2 og 3 ganger uansett, te eller vann eller noe sånt.

    For øvrig leser jeg sjelden pakningsvedlegg, da jeg synes det står det samme på alle... og det er sjelden jeg tar noe annet enn mat.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Uansett forklaring av Johaug,vil folk stille spørsmål,men av og til er sannheten enkel.
    Det trur eg gjeld i dette tilfellet.

    Men ho sa idag,att det ikkje var munnsår denne gangen,men solbrent,så nevnte ho att den vanlige salven(mot munnsår)ikkje virket i dette tilfellet.
    Så ho var sikkert litt desperat etter behandling.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For øvrig leser jeg sjelden pakningsvedlegg, da jeg synes det står det samme på alle... og det er sjelden jeg tar noe annet enn mat.
    Født og oppvokst i provinsen utenfor Stavanger, så ligger det i blodet (tttttog du an?) å sjekke baksiden av etiketten på vinflasken i tilfelle kelneren prøver å lure i meg en rødvin ti NOK 600,- som BARE inneholder 9-10% :eek:
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Kastet esken og bruksanvisningen".... Det høres tvilsomt ut. I motsetning til i hifi - og ellers i hverdagen - er slike bruksanvisninger laget for å leses.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Kastet esken og bruksanvisningen".... Det høres tvilsomt ut. I motsetning til i hifi - og ellers i hverdagen - er slike bruksanvisninger laget for å leses.
    Ikke mer tvilsomt enn at folk flest slenger slikt papp i søpla. Jeg tar vare på tuben med salve, ikke pappesken som enten blir forlagt et sted eller hevet. Og bruksanvisningen forsvinner med pappesken. Informasjonen derfra er uansett tilgjengelig på internett.

    Pappesker til HiFi derimot tar jeg alltid vare på, siden jeg kan finne på å ønske å transportere det hele. Og i originalpappeskene lagrer jeg papirer som fulgte med.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Kastet esken og bruksanvisningen".... Det høres tvilsomt ut. I motsetning til i hifi - og ellers i hverdagen - er slike bruksanvisninger laget for å leses.
    Ikke mer tvilsomt enn at folk flest slenger slikt papp i søpla. Jeg tar vare på tuben med salve, ikke pappesken som enten blir forlagt et sted eller hevet. Og bruksanvisningen forsvinner med pappesken. Informasjonen derfra er uansett tilgjengelig på internett.

    Pappesker til HiFi derimot tar jeg alltid vare på, siden jeg kan finne på å ønske å transportere det hele. Og i originalpappeskene lagrer jeg papirer som fulgte med.
    Nå er vel ikke TJ "folk flest", da.... Det virket litt skjødesløst, slik hun fremsto i intervjuet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn