Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    317
    Sted
    Trondheim
    Vår 2011 Tiguan begynte å bruke kjølevæske. Etter feilsøking og mye om og men, fant Møller lekkasje fra noen rør tilknyttet EGR kjøleren (EGR ventil integrert i kjøleren). Fikk en kyndig kjenning til å skifte enheten med mer, sparte endel lapper der. Satte inn uoriginal del, sparte kroner på det også.

Utover disse kjedelige fakta 😊 må jeg si det er en fornøyelse å følge tråden din. Ærlig, ujålete og underholdende, alt nevnt i positiv forstand.
    God helg! 😊

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    32.607
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vår 2011 Tiguan begynte å bruke kjølevæske. Etter feilsøking og mye om og men, fant Møller lekkasje fra noen rør tilknyttet EGR kjøleren (EGR ventil integrert i kjøleren). Fikk en kyndig kjenning til å skifte enheten med mer, sparte endel lapper der. Satte inn uoriginal del, sparte kroner på det også.

Utover disse kjedelige fakta 😊 må jeg si det er en fornøyelse å følge tråden din. Ærlig, ujålete og underholdende, alt nevnt i positiv forstand.
    God helg! 😊
    Takk for det og ha en riktig god helg du også (y) :giggle:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    32.607
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Trenger ikke bli siste dieselbil.. men siste VAG produkt 🤣 desverre har VAG sine dieselmotorer vært notorisk dårlige i en lang periode..

Min 24mod skoda superb som nå har rullet 26.000km har hittil fått etterfylt 12 liter olje.. og det påstår de er heeelt normalt til en som kan både bil og motor.. holdt faktisk på å le meg ihjel inne hos forhandleren 🤣
    Jo det blir min siste dieselbil, det er ikke bare VAG som har problemer. AdBlue, EGR, partikkelfilter og div. sensorer går dessverre igjen på alle merker. Min bror driver bilverksted og han sier at disse problemene dukker opp på "alle" dieselbiler. Feks. Toyota skal jo være synonymt med kvalitet, men min bror har en 2020 Hi-Lux der han har byttet samme sensor til 25K tre ganger og sist så var det en annen sensor. Han har som sagt eget verksted, men han får ikke lov til å bytte dem selv og må på Toyota verksted som ligger 20 mil vekk.

Uten at jeg har greie på det så virker det som at mange av disse problemene dukket opp i forbindelse med Euro 6 kravene. Jeg hadde en 2014 Caddy 140hk før og der var det bare EGR som måtte skiftes av disse tingene. Etter at den var skiftet så tunet jeg bilen og fikk samtidig koblet ut EGR. Klok av skade så er dette gjort også på Amaroken, men det hjelper jo ikke når det ryker andre ting i hytt og pine 😬

I ditt tilfelle så er jo et sånt oljeforbruk horribelt og jeg ville kalt motoren for defekt. Jeg trengte ikke å etterfylle olje på Caddyen og har heldigvis ikke etterfylt olje på Amaroken heller, men vann må jeg dessverre etterfylle hver 3. måned eller noe sånt. Jeg liker Amaroken veldig godt, men holder det sånn så må jeg vurdere noe annet 🤔

• Wow
    Reaksjoner: raw

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jo det blir min siste dieselbil, det er ikke bare VAG som har problemer. AdBlue, EGR, partikkelfilter og div. sensorer går dessverre igjen på alle merker. Min bror driver bilverksted og han sier at disse problemene dukker opp på "alle" dieselbiler. Feks. Toyota skal jo være synonymt med kvalitet, men min bror har en 2020 Hi-Lux der han har byttet samme sensor til 25K tre ganger og sist så var det en annen sensor. Han har som sagt eget verksted, men han får ikke lov til å bytte dem selv og må på Toyota verksted som ligger 20 mil vekk.

Uten at jeg har greie på det så virker det som at mange av disse problemene dukket opp i forbindelse med Euro 6 kravene. Jeg hadde en 2014 Caddy 140hk før og der var det bare EGR som måtte skiftes av disse tingene. Etter at den var skiftet så tunet jeg bilen og fikk samtidig koblet ut EGR. Klok av skade så er dette gjort også på Amaroken, men det hjelper jo ikke når det ryker andre ting i hytt og pine 😬

I ditt tilfelle så er jo et sånt oljeforbruk horribelt og jeg ville kalt motoren for defekt. Jeg trengte ikke å etterfylle olje på Caddyen og har heldigvis ikke etterfylt olje på Amaroken heller, men vann må jeg dessverre etterfylle hver 3. måned eller noe sånt. Jeg liker Amaroken veldig godt, men holder det sånn så må jeg vurdere noe annet 🤔
    Ja det er få motorer som har vært gode side 2005 og framover.. men VAG har siden 2.0 dieselen kom vært eksepsjonelt dårlige.. samme kan sies om Mazda med sin 2.0 og 2.2l diesel.

Euro 6 har såklart spilt en rolle for det er tatt mange snarveier for å nå kravene.

Skulle jeg kjøpt bil i dag for egne penger og måtte brukt egne penger på vedlikehold så er jeg ikke i tvil om hva det ville blitt.
    2014-2017 Nissan X-trail med 1.6 dieselen.
    Vi har den motoren i fruens qashqai og den har vært smått fantastisk til nå. Og de mekanikere jeg kjenner(er jo det selv, men jobber ikke i bransjen) sier at de motorene har vært nært feilfrie.

Vår er nå rullet 270.000km og det har ikke vært noen annet enn normalen slitedeler byttet.

I fjor på 260.000 så begynte DPF å tulle. Men kan ikke være sur med tanke på alder og bruk.

Så da ble det brukt hele 4000kr i å fjerne dpf og egr. Og samtidig fikk den en optimalisering så den har nå ca 170hk.

Fattern har en 2009 x-trail som han kjøpte ny.. den har nå rullet 220.000km og det er samme historie med den 2.0 dieselen.. feilfri. Bare slitedeler.

Bare synd at nissan har bitt for hardt i det sure elbil eplet og ser ut til å måtte betale dyrt for det med å gå mot konkurs om de ikke klarer slå seg sammen med noen andre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn