Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dolbytor's anlegg og mange planer.

    Det er kanskje på tide å få sin egen tråd her som mange andre har. Jeg er en godt voksen kar i midten av 40-årene og har holdt på med lyd (fortrinnsvis hjemmekino) siden midten av 90-tallet. Vi overtok et hus etter mine foreldre og flyttet inn i november nå i 2014. Jeg har ikke kommet i gang i kjelleren enda der jeg (forhåpentligvis) skal bygge både hjemmekino og et eget 2-kanals stereo-rom. Jeg har planer om 3 forskjellige anlegg, men jeg er ikke så sikker på om det er noen god ide. Rommene vil sikkert bli alt for lite brukt, men det får vi se på etterhvert...

    Pga et impulskjøp av et par Klipschorn 60th for en stund siden, oppstod det et behov for dette "stereo-rommet". Jeg har muligheten til å bygge et rom på ca. 19kvm med målene 5,5 x 3,6m. Det er litt lite, men heldigvis avlangt sånn at Khorna passer inn best mulig. Dette rommet kommer uansett sist da hjemmekinoen har første pri. Den blir ca. 25kvm med målene 5,9 x 4,3m. Denne kunne også vært litt større, men det blir veldig greit. Stuen oppe er ca. 33kvm, men anlegget står liksom ikke i midten. Det var her jeg skulle hatt Khorna, men har dessverre ikke plass.

    Jeg starter med stuen oppe som er operativ i dag. Jeg har en Pioneer PDP-LX5090 tv, McIntosh D100 forforsterker/dac, McIntosh MC252 effektforsterker, Klipsch RF-3 høyttalere, Sony BDP-S550 bluray spiller og AppleTV/iPad for streaming. Jeg flytter nok opp en McIntosh cd-skifter MCD205 også etterhvert.

    I hjemmekinoen blir det i utgangspunktet stort sett samme utstyr som før. Det ligger en link i signaturen min der jeg har bilder fra det forrige huset. Sånn grovt sett er det Klipsch Palladium og McIntosh i alle kanaler. Av høyttalere har jeg P-39F fronter, P-27C senter, P-27S til surround og P-17B som høydekanaler. Jeg mangler ett sett P-27S til surround back kanalene, men det dukker nok opp etterhvert. Jeg er også i tvil om jeg skal ha høydekanaler nå da Dolby Atmos mm dukket opp. Jeg har McIntosh MX121 som prosessor, MC1201 på frontene, 1 stk. MC501 på senter og så har jeg 3 stk. MC252 til surround, surround back og høydekanaler. Jeg har tatt den ene 252'en opp i stuen så vi får se hva som skjer med den etterhvert. Jeg har 2 stk. SVS PB12-Ultra/2 og 4 stk. PB12-Plus/2 til subwoofere. Det skal stackes 3 stk. i hvert hjørne foran sånn i utgangspunktet. Jeg har vel liggende 4 stk. Velodyne SMS-1 for manuell kalibrering av subbene. Bildet er fra en JVC DLA-30B projektor med et 92" lerret. Det blir for lite nå tror jeg, så der kommer det nok et nytt. Som kilder har jeg hatt McIntosh MCD500 som cd-spiller og Sony BDP-S790 som bluray spiller, mens det blir AppleTV/iPad som vil stå for streaming.

    Rommet må jo ganske sikkert gjøres noe med, men det blir utenpåliggende "remedier". Jeg har ikke kunnskapen som må til hvis man skal bygge noe inn i veggene. Mulig at man burde prioritert å lagt inn noe demping i taket, eller er det bortkastet når man ikke fullfører? Før hadde jeg planer om "rom-i-rommet", men det har jeg skrinlagt. Planen var i utgangspunktet i begynne på dette nå snart, men det blir vel ferdig en gang utpå sommeren/høsten en gang...:rolleyes:

    Så til slutt er det dette stereo-rommet da. Da Audiocompaniet solgte ut noen få par de hadde igjen av Khorna sprakk jeg ganske galant. Dette var i tilleg 60-årsutgaven (60th Anniversary), noe som gjør det litt ekstra morsomt å ha. Jeg tror det er rundt 1,5 år siden jeg kjøpte dem og de er ikke pakket ut enda. Jeg har kjøpte et par rør-monoblokker for å drive dem av typen EAR 509MKII 25th Anniversary. Resten er litt usikkert, men jeg regner med at nevnte MCD500 havner her. Den har også en optisk inngang for en AppleTV. Jeg har en McIntosh MA6900 som kan fungere som forforsterker, en stund i alle fall. Den har også MM inngang for min Rega RP40. Jeg er veldig i tvil om MA6900 skal selges og en ren forforsterker kjøpes inn i stedet. Jeg kommer også til å sammenligne 509 blokkene mot 6900 på effektsiden. En må nok gjøre noe med akustikken her også, men nå får jeg først og fremst få disse rommene ferdige. Samboeren har forøvrig ikke "godkjent" stereo-rommet så det kan være noen potensielle skjær i sjøen der også...

    Da er vel det grøvste tatt med så får jeg heller supplere etterhvert :)
     
    Sist redigert:

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.369
    Virker særs lovende! Gleder meg til å følge tråden.

    Tommy
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.012
    Antall liker
    4.040
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Denne tråden skal følges! ;) Mye pent utstyr her!
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Jeg følger tråden og utviklingen med spenning. Lykke til videre;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.183
    Antall liker
    8.929
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Her blir morro og følge med :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    1.086
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir nok heftig ja - du får holde oss oppdatert , og øse på med bilder :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir spennende å følge med på :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Er flott og se slike tråder , dette skal absolutt følges med :)

    Mvh Imagine
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Her skal jeg følge nøye med innpå! Gleder meg til å se resultatet. Men hvordan du klarer å holde Klipschhorn uåpnet i 1.5 år er for meg uforståelig.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Men hvordan du klarer å holde Klipschhorn uåpnet i 1.5 år er for meg uforståelig.
    Det er i grunnen uforståelig for meg også, men jeg har en liten forklaring! De står i tillegg inne på jobben, så jeg må se på den svære trekassen hver eneste arbeidsdag ;)

    Jeg hadde ikke plass i det gamle huset og flyttingen ble stadig utsatt pga foreldrene mine. Når jeg endelig har flyttet orker jeg ikke tanken på at di må flyttes att og fram i kjelleren mens det pusses opp. Det blir fort støvete og noen småriper får man også fort på kjøpet. De får stå til de har et dedikert rom som står klart å venter :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som nevnt er det litt usikkerhet rundt forforsterkeren i stereo-rommet. Den jeg har vurdert mest er EAR868PL etterfulgt av div McIntosh modeller. Nesten alt jeg kjøper er på bruktmarkedet og det er planen å fortsette med det. Jeg lot en 868PL gå for en stund siden og angrer enda. Jeg begynner uansett å få nok utstyr, så jeg burde vel heller solgt litt...
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Dette er selvsagt ikke alt heller...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    image.jpg


    Da har jeg tegnet en enkel skisse av hjemmekinoen. De stiplede linjene er vegger som står der nå, men som skal fjernes. Jeg ser at vinduene tar mere plass enn det jeg har tegnet inn så det er ikke helt riktig... Døren blir nok flyttet litt til høyre pga Surround Back kanalene. Jeg vil uansett ha igjen det hjørnet der for ev fremtidige høyttalere. Det kan jo hende man vil ha subber i hvert hjørne bak og kanskje man får lyst på gulvstående surround høyttalere en gang. Jeg kommer nok til å sette inn en tung "lyd-dør" med demping selv om jeg ikke bygger lydtett rom. Vanlige dører blir fort stående å skrangle når man drar på litt og sånn kan man jo ikke ha det...:rolleyes:

    Planen er å ha racket mellom fronthøyttalerne og senter oppå racket. Racket/senterhøyttaler blir nok trukket litt bak i forhold til frontene som vist på tegning. Jeg tenker også at frontene vil bli vinklet inn mot lytteposisjon, men det blir det jo lyden som avgjør til slutt og rest. Det ene vinduet står i grunnen litt i veien for venstre surroundhøyttaler, så jeg må kanskje flytte sofaen litt lenger frem enn det som var tenkt. Det blir ca 2m fra bakvegg til sofa hvis jeg ønsker surround-kanalene rett ut på siden for sofaen. Jeg er veldig i tvil vedr. Atmos o.l., men man må ha det i bakhodet når det planlegges. Takhøyden er forøvrig 2,5m og jeg vurderer sterkt om det vil dempe litt av lyden opp ved å gjøre noen tiltak med taket.

    Det var en kjapp gjennomgang av tenkt plassering av utstyr, men det er også mange andre ting man må tenke på. Jeg er takknemlig for innspill da det er lett å låse seg fast i egne tanker uten å se andre fornuftige løsninger. Det må gjøres noe med både tak, vegger og gulv så ingen ting er låst i utgangspunktet :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.775
    Antall liker
    1.086
    Torget vurderinger
    2
    Ja her burde du ha flotte muligheter :)
    Et slikt rom skulle jeg gjerne hatt jeg også .
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Stables 2 * 200 kg sub i front denne gangen ? Tar ikke 128 kg sub bak i romet ?

    Atmos / dts-x / auro3d skulle være lett og få på plass der :D
    Det blir i front denne gangen ja, men holder mulighetene åpne for et "basstårn" i hvert hjørne! Jeg hadde uansett ikke plass til subber foran i mitt forrige rom, så den saken var jo grei :rolleyes:

    Det er vel ulike høyttalerplasseringer på de tre variantene du nevner? Fungerer noen av dem med direktestrålende høyttalere oppunder taket og vinklet ned på lytteposisjon?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Stables 2 * 200 kg sub i front denne gangen ? Tar ikke 128 kg sub bak i romet ?

    Atmos / dts-x / auro3d skulle være lett og få på plass der :D
    Det blir i front denne gangen ja, men holder mulighetene åpne for et "basstårn" i hvert hjørne! Jeg hadde uansett ikke plass til subber foran i mitt forrige rom, så den saken var jo grei :rolleyes:

    Det er vel ulike høyttalerplasseringer på de tre variantene du nevner? Fungerer noen av dem med direktestrålende høyttalere oppunder taket og vinklet ned på lytteposisjon?
    dts-x sier de er fleksible i forhold til plassering.
    Atmos og Auro3D virker være mere faste. -men alle samlet under et panser virker og være en eller to serier med forsterkere til enda.

    -jeg kjører Atmos.
    har presence front og tak bak grunnet Yamaha surround forsterker. DSP med presence og dialog lift osv.

    hos deg siden rommet er større så funker nok takmontering best med 4 effekthøytalere.

    direktes stråle vanlig bokhylle høytaler er nok lettest og ha med og gjøre. så får vi håpe merkene kommer med mere tilpassede effekt takhøytalere
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har tatt litt etterutdanning som startet etter påske og avsluttet med eksamen forrige fredag. Det gikk forhåpentligvis bra, men det har tatt en del av fritiden de to månedene det stod på. To timer i uken med web-undervisning og en del selvstudier holder i massevis for min del...

    Uansett så innså jeg at noen form for kinobygging ikke ble aktuelt før eksamen var overstått. I tillegg har jeg utsatt mange småting som fruen minner meg på daglig at bør prioriteres... Jeg har ikke planer om å tilbringe ferien nede i kjelleren, men det kan hende jeg begynner litt hvis det gode sommerværet fortsetter. Jeg kommer ikke til å stresse dette, men jeg skulle gjerne hatt det oppe å gå også.

    Målsetting i beste fall: ferdig til høsten en gang... Målsetting i værste fall: ferdig i løpet av året... :confused:
     

    Masterfade

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    6
    Sted
    Trondheim
    Som nevnt er det litt usikkerhet rundt forforsterkeren i stereo-rommet. Den jeg har vurdert mest er EAR868PL etterfulgt av div McIntosh modeller. Nesten alt jeg kjøper er på bruktmarkedet og det er planen å fortsette med det. Jeg lot en 868PL gå for en stund siden og angrer enda. Jeg begynner uansett å få nok utstyr, så jeg burde vel heller solgt litt... Vis vedlegget 318748 Vis vedlegget 318749 Vis vedlegget 318750 Vis vedlegget 318751

    Dette er selvsagt ikke alt heller...

    Jesus Kristus, Amen :) Heftig!!! Gleder meg til å følge dette... Selv drar jeg mye ute i skogen, fjellet og elva for å fiske på denne tiden av året. Det skal definitivt ikke du ser jeg.
    God Sommer og lykke til!
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det!

    Jeg er vel ikke så mye til fritidsmenneske, men det blir ikke så mye "hi-fi" på meg heller midt på sommeren. Derav min justerte tidsplan...:)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har fulgt med lenge på bruktmarkedet etter et par P-27S i natural finish. Jeg har kun sett dem en gang, men da til salgs som et komplett Palladium sett. Jeg har også hatt ute en "Ønskes Kjøpt" annonse med null henvendelser, som forventet forøvrig. Jeg slo derfor til da jeg fikk et greit tilbud på et par nye. De var bestillingsvare så de dukker ikke opp før i månedsskiftet juli/august. Da blir spørsmålet om man skal satse på 7.2 eller 9.2. Nå har jeg etterhvert alt komplett til 9.2 med Palladium og McIntosh i alle 9 kanalene, men da må jeg ta MC252'en som står i stua. Det er ikke lett dette, mange hensyn å ta, men jeg burde vel kanskje kommet i gang med byggingen først....:rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg begynt på en liten "opprydding" og solgt McIntosh MA6900. Dette var en Limited Edition som jeg helst ville ha beholdt, men jeg innså vel at den ikke kom til å bli brukt. Jeg har for øvrig et ubrukt sett med LED-lys til denne hvis noen skulle være interessert.

    Jeg har også lagt ut en Adcom GFA-7705 for salg. Jeg hadde tenkt å beholde den i tilfelle jeg fikk lyst på Atmos eller noe lignende, så jeg får se om jeg gjemmer den vekk igjen hvis interessen er liten.

    Jeg har noen komponenter til jeg vurderer å selge bla. en Parasound NC2100 og 2 stk. NC275. Dette var tenkt til stueanlegget som har eskalert litt mer enn jeg hadde tenkt...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Den sjansen får jeg nesten ta :rolleyes:

    Uansett så har jeg begynt litt. Jeg har tømt rommet minus en sofa og SVS kassene. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av dem, men ut må de etterhvert. Jeg har revet mesteparten av det elektriske anlegget og alt av listverk. Det neste blir vel å rive et par skillevegger og få delt inn rommet som det skal være.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det gjenstår å rive en vegg til, men der ligger en drager som må vekk.

    image.jpg


    image.jpg
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Seriøs hjemmekino det blir :) Med ikke mindre enn 6 stk subber skulle det vel riste liv i grunnmuren din ;)
    Blir spennede å se hvordan dette blir å se ut når du har det ferdigstilt. Aner meg det kan bli gromt :)

    Mvh Øyvind
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Omsider fikk jeg subbene ut og da er takplatene revet. Vi hadde gjester denne helgen og vi var avhengige av å kunne bruke et ekstra soverom i kjelleren. Nå er soverommet fullt av div hi-fi utstyr, så da kan jeg få gjort litt igjen.

    Venstre langvegg og frontvegg er yttervegger med til sammen ca 25 cm Leca/støp/puss. På innsiden er det bare 2,5 cm isopor som isolasjon med tilhørende lekter. Jeg regner med at dette også blir revet ut og kastet.

    Jeg er litt usikker på veien videre, men en slags plan begynner å ta form. Jeg kommer tilbake til hva jeg har tenkt om ikke så alt for lenge.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    12 * 12"er
    Nesten 6 kW Rms ( husker ikke hva de gamle ultra subene har å gå på )

    Passe på at ting er fastgjort når en skrur på 1. gangen og føler seg litt djevelsk etter lengselen på bass :D
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    12 * 12"er
    Nesten 6 kW Rms ( husker ikke hva de gamle ultra subene har å gå på )

    Passe på at ting er fastgjort når en skrur på 1. gangen og føler seg litt djevelsk etter lengselen på bass :D
    Lengselen etter bass er helt klart til stede ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Skal definitivt følge med, heftig mye bra utstyr og omentrent samme størrelse på rommet som det jeg har startet på.
    lykke til videre :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan løste du det med den drageren, normalt har de en funksjon:confused:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    21.675
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan løste du det med den drageren, normalt har de en funksjon:confused:
    Den hadde en funksjon ja. I stuen over stod det en svær peis delvis ute på stuegulvet og drageren var satt inn pga den. Når vi pusset opp i fjor ble denne revet og ny ovn ble montert inne i selve veggen mellom stue og kjøkken med glass på begge sider. Ovnen står nå midt over en bærevegg. Dette var fruens ide og jeg var motvillig helt til jeg fant ut at drageren da kunne tas vekk ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn