dolby atmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Vil Atmoshøyttalere i taket løfte lyden fra senter under skjerm/lerret opp i bildet på samme måte som presens/dialogløft gjør det med høyttalere montert over bildet - som oftest øverst på frontveggen? Atmoshøyttalerne er jo montert i taket lenger unna senterkanal og bildeflate og mye nærmere lytteren. Jeg ser for meg at akkurat det dialogløftet blir dårligere, eller i hvertfall ikke like naturlig, med Atmos. Dette altså gitt at presenshøyttalerne tas ned og erstattes med Atmos.
    Med Yamaha 3040 så hjelper det litt, men ikke så mye som med dsp og dialog lift.

    Men, "Surround" ( uten dsp ) funker meget bra på matriale som ikke er Atmos.

    Skal sies at 3040 har en meget god YPAO korritering med angel and hight måling. Det hjelper på og få center i mere riktig høyde.
    Pr. dags dato bruker jeg ikke DSP programene. Bare " Surround " som en må på for og få Atmos.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Vil Atmoshøyttalere i taket løfte lyden fra senter under skjerm/lerret opp i bildet på samme måte som presens/dialogløft gjør det med høyttalere montert over bildet - som oftest øverst på frontveggen? Atmoshøyttalerne er jo montert i taket lenger unna senterkanal og bildeflate og mye nærmere lytteren. Jeg ser for meg at akkurat det dialogløftet blir dårligere, eller i hvertfall ikke like naturlig, med Atmos. Dette altså gitt at presenshøyttalerne tas ned og erstattes med Atmos.
    Hvor lyden fra senterkanalen høres ut til å kommer fra bestemmes av senterhøyttaleren og tidlige refleksjoner fra denne.
    For å forbedre dette kan en plassere senterhøyttaleren bedre, dempe eller fjerne tidlige refleksjoner, bytte ut senteren med en som er bedre.

    Plassering av senter er ofte gitt, på grunn av skjermen og møblering ellers, men en bør prøve å få til et oppsett der senteren ikke står helt ned mot gulvet eller helt oppe i taket.
    Hvis senteren er montert lavt og det står et bord mellom senter og lyttepos, så er dette ganske ugunstig.
    Høyt montert senter kan gi problemer med refleksjoner fra bordflaten.

    En senter som er konstruert for å virke så bra som mulig i slike virkelige omgivelser vil kunne gi en vesentlig forbedring - tale blir tydelig og klar og det høres ut som lyden kommer fra skjermen, selv om høyttaleren er montert over eller under.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Tar en Ole Brumm; Ja takk begge deler! Det holder med to takhøyttalere i min 20kvm. Tar derfor heller to presens over lerret i stedet for de to siste i taket.

    Håper det finnes mulighet til dette. Noen som vet?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Brukte noen puter under min senter og de lille 2-3cm løftet i forkant utgjorde såpass mye hos meg så jeg valgte å droppe høydehøytalerene, 2-3cm utgjør ett ganske markant løft i senterlyden om en sitter 3 meter unna. Overkant av senteren havner da helt i underkant av lerretet mitt.


     
    Sist redigert:

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Tar en Ole Brumm; Ja takk begge deler! Det holder med to takhøyttalere i min 20kvm. Tar derfor heller to presens over lerret i stedet for de to siste i taket.

    Håper det finnes mulighet til dette. Noen som vet?
    På Yamaha så må du velge Atmos manuelt og da velger du samtidig bort muligheten for andre DSP'er så du kan ikke kombinere Atmos med DSP på Yamaha. Andre merker vet jeg ikke noe om.

    For øvrig så kan jeg nevne at jeg har senterhøyttalerne mine montert over TV'en og det gjorde at særlig dialogen kom mye bedre fram i forhold til under TV'en.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det med andre receivere/prosessorer med Atmos? Kan de kjøre DSP sammen med Atmos eller er det enten-eller der også? Noen som vet?

    Skal ha projektor og duk så en senter må nok monteres så høyt oppunder nedre kant som mulig. Høyttalerne på sidene kan jeg jo montere litt høyere.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    ^^Du kan jo ha lydtransparent lerret og montere senter midt bak.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan er det med andre receivere/prosessorer med Atmos? Kan de kjøre DSP sammen med Atmos eller er det enten-eller der også? Noen som vet?
    Det er vel egentlig ikke en aktuell situasjon.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Mer konkret; går det an å kjøre dialogløft over presenshøyttalere oppe på frontveggen (a la Yamaha) sammen med ren Atmos over to takhøyttalere over lytteposisjon? Kunne tenkt meg det. Jeg tror at jeg ikke trenger fire takhøyttalere i mitt vesle kinorom, det holder fint med to. Tror heller ikke de fremre Atmoshøyttalerne gjør en like bra jobb med dialogløft som to presenshøyttalere der foran, disse skal jo tross alt stå i samme vertikalplan som lerretet og de andre høyttalerne i frontrekka. Atmosene henger jo mer eller mindre rett over hodet på seeren og er rett og slett feilplassert når jobben er å løfte lydbildet en halvmeter opp der framme slik at det subjektivt kommer fra midt i lerret. Merk: Jeg tviler ikke et sekund på at Atmos er veldig effektivt når det gjelder lyd ment å komme ovenfra flydur, helikopter, regn osv.

    Vi er jo vant til at det hele tiden går framover på teknologisiden. Det ble omtalt som et stort fremskritt da Yamaha på eget initiativ startet å levere utstyr med mulighet for presens/dialoglift, med dsp-prosessert lyd til to ekstra kanaler høyt oppe. Dolby tok vel etter dette etter hvert, husker ikke hva de kalte systemet sitt. De ekstra presenskanalene lå vel etter hvert på Blurayplatene(?) men igjen; effekten var hørbart positiv.

    Nå er det duket for et nytt fremskritt, Atmos. Og så skal man altså skru ned presenshøyttalerne sine fra frontveggen og la det bli med det? For meg ligner dette et tilbakeskritt for de med store lerreter som trenger å få løftet lydbildet opp.

    For ordens skyld: Jeg har ikke egne erfaringer med temaet, så det er teoretiske betraktninger for min del.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg har forstått så er det ikke mulig og kombinere presence med Atmos (dessverre) , men rett meg gjerne hvis jeg tar feil noen...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg har forstått så er det ikke mulig og kombinere presence med Atmos (dessverre) , men rett meg gjerne hvis jeg tar feil noen...
    Det stemmer sikkert. Men dette tror jeg er et forbigående fenomen. Da DPL II ble lansert en gang i tiden var det heller ikke mulig å¨kombinere det med DSP på Yamaha sine modeller, men det ble gjort tilgjengelig etter hvert.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Atmosene henger jo mer eller mindre rett over hodet på seeren og er rett og slett feilplassert når jobben er å løfte lydbildet en halvmeter opp der framme slik at det subjektivt kommer fra midt i lerret. Merk: Jeg tviler ikke et sekund på at Atmos er veldig effektivt når det gjelder lyd ment å komme ovenfra flydur, helikopter, regn osv.

    Og så skal man altså skru ned presenshøyttalerne sine fra frontveggen og la det bli med det?
    Se litt mer på skissene for Atmos plassering......og her er høydekanalene fjernet og Atmos montert i taket. Stikk innom for demo hvis du fortsatt lurer...

    atmos.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Ja ser jo greit ut på den tegninger der. Men proporsjonene er litt feil i forhold til praksis skulle jeg mene. De færreste sitter så nær tv'en eller duken som det der. Hvis du flytter tv'en dobbelt så langt unna og beholder Atmosene i samme posisjon ser man litt bedre poenget mitt.

    Men igjen: praktisk demo gir fasiten, så jeg skal prøve å få kommet meg på en Atmosdemo et eller annet sted. Aktuelle butikker i Trondheim er vel Hifiklubben og Soundgarden. Aner ikke om de har fått satt opp noe enda.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Brukte noen puter under min senter og de lille 2-3cm løftet i forkant utgjorde såpass mye hos meg så jeg valgte å droppe høydehøytalerene, 2-3cm utgjør ett ganske markant løft i senterlyden om en sitter 3 meter unna. Overkant av senteren havner da helt i underkant av lerretet mitt.


    Gjorde dette selv med centeren min slik at den skrår opp mot lytteposisjon , og det ble marakant løft i lyden når det kommer til hjemmekino lyd. Nå kommer jo over 60 % av lyden ut av centeren. Utrolig hva man kan gjøre med lyden bare ved små endringer.

    Mvh Imagine.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg overvejer fremtiden med mit musikanlæg, der er en sammenbygning af stereo og surround. Dog uden center på nuværende tidspunkt.
    Nu skal jeg have bygget 4 stk. surround højttalere, for bedre lyd. Her er overvejelser omkring placering af dem. Skal det være60 cm over hovedhøjde eller i øre højde.
    Med Atmos skal det være i ørehøjde. Jeg har det gode problem, at jeg har nogle fremragende diffusere i loftet, der forbedre stereo meget. Hvis jeg vil placere lofts højttalere, må der tages 4 stk. diffusere ned, hvilket vil give mindre god lyd. Så brugte jeg Google og fandt dem her. De virker interessante.

    Dolby-Atmos- KEF.jpg
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal benytte "Atmos Ready" høyttalere er du nødt til å ha en glatt, reflekterende flate i speilingsområdet mellom atmos høyttalerne og lytteposisjonen. Ellers vil det ikke fungere godt. "Atmos Ready høyttalere er uansett litt annenrangs i forhold til takmonterte høyttalere, så jeg ville vurdert å benytte takmonterte likevel, hvis du skal ha Atmos.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for svaret.

    Det kunne være, jeg lige skulle se tiden an, og så få et 7.1 anlæg med højttalerne placeret i ørehøjde.

    Så kan jeg på et senere tidspunkt udvide til Dolby Atmos 7.1.4 eller Auro-3D. Afhængig hvad der mest slår an. Dolby bruger 4 stk. loftshøjttalere, og Auro-3D 1 stk. placeret lige over lytteren samt 4 styk placeret over fronterne og surround højttalerne.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem DTS:X som kommer nå i 2. halvår.

    Ellers er det jo ikke obligatorisk med alle høyttalerne. Atmos fungerer godt med bare to takhøyttalere, og det gjør sikkert Auro-3D også.
    2L sine Auro-3D-innspillinger har ikke den midtplasserte "voice of God" høyttaleren.

    Men det aller viktigste argumentet for takhøyttalere er egentlig ikke verken Atmos eller noen av de andre formatene, side det er uhyre få utgivelser som har dette formatet. Det viktigste argumentet foreløpig er den nye dekoderen Dolby Surround, som også kan brukes som etterbehandling av f.eks. Dolby Digital og DTS HD MA eller andre DTS-format. Eller faktisk også stereo. Den fungerer veldig bra. Jeg hørte et helikopter fly over hodet mitt i en Dolby Surround etterdekoding av et vanlig 5.1-spor.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Jeg hørte et helikopter fly over hodet mitt i en Dolby Surround etterdekoding av et vanlig 5.1-spor.
    Dette kan en få til også uten takhøyttalere, med vanlig 5.1/7.1 lydspor.

    DTS-X blir interessant, hvis de har mere fokus på rendering i fohold til aktuell høyttalerkonfigurasjon, kan en oppnå bra utnyttelse av de nye objektbaserte lydsporene i eksisterende oppsett som ikke har takhøyttalere eller surroundht plassert eksakt slik dolby skisserer.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig er jeg veldig usikker på om det er dette med "objektbasert" lyd som er mest avgjørende. Jeg har alltid hatt stor tro på høydekanaler, men er ikke overbevist om at denne objektbaseringen er det eneste saliggjørende. Jeg forstår det slik at Auro-3D ikke er objektgbasert, og tro ikke at de lider særlig av det, annet enn i mediaspaltene...
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det har størst betydning på innspillingssiden, det blir lettere å lage surroundlyd, og fokus på surroundlyd som følge av promoteringen av denne objektbaserte teknologien gir mere innsats.

    På avspillingssiden så gjør det jo ingen forskjell så lenge det ikke er mulig å manipulere renderingen, enten det er ved å tilpasse til aktuelt ht-oppsett eller fx senke volumet på dialogen slik at det går an å skru opp for å få helikopteret skikkelig inn i rommet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for svaret.

    Det kunne være, jeg lige skulle se tiden an, og så få et 7.1 anlæg med højttalerne placeret i ørehøjde.

    Så kan jeg på et senere tidspunkt udvide til Dolby Atmos 7.1.4 eller Auro-3D. Afhængig hvad der mest slår an. Dolby bruger 4 stk. loftshøjttalere, og Auro-3D 1 stk. placeret lige over lytteren samt 4 styk placeret over fronterne og surround højttalerne.
    Så er jeg godt på vej med at få nye surround højttalere, så det bliver 7.1 dog uden center højttaler. Man kan følge bygningen af mine kommende surround højttalere her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-surround-ha-jttaler-projekt.html#post2099981
    Så måske kommer der loftshøjttalere senere.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Selv merker jeg veldig godt forskjell på objektbasert lyd og ikke. Det som spiller endel spill vet at de fleste spill er objektbasert og at surroundopplevelsen på dette mediet er i mine øyne _mye_ bedre enn på film. Dette er helt uavhengig av hvor mange kanaler jeg har benyttet også. Surroundopplevelsen blir mye bedre selv med bare 4 høyttalere. Så dette er noe jeg personlig gleder meg veldig til kommer skikkelig.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Her har jammen Dolby klart å hjernevaske en samlet bransje, både bransjeaktører og konsumenter.

    Surroundlyd til film har alltid vært objektbasert på innspillingsiden, og objektbasert lyd er ikke noe revolusjonerende, men snarere en nødvendighet.
    I dataspill har dette vært rendret i sanntid i langs 1 akse siden 80-tallet, så 2 akser, og tom 2 akser vha htrf-dsp (me eller mindre vellykket, dog) siden midten av 90-tallet eller deromkring. I film, i motsetning til spill, er handling og setting 100% kjent på forhånd og da er det ikke vits å rendre objekter i sanntid, man gjør dette offline som resulterer i bedre lyd. (tror f.eks at lydeffektene i tidlige spill som Doom, var komprimert 8bits 11khz eller noe slikt) Faktisk hadde noen PS2-spill mulighet for DTS Live/Connect (eller hva det nå het), som muliggjorde sanntids DTS lyd. Så dette er altså ikke noe nytt, og datakraften som trengs er så å si ingenting mht til den kraften som bor i dagens cpu'er.

    Det nye med Dolby Atmos er at man rendrer langs 3 akser på innspillingssiden, men utfallet av denne rendringen er hverken objektbasert 7.1.x lyd eller kanalbasert 7.1.x lyd. Det er rett og slett vanlig 7.1 med metadata. Disse metadataene er logisk sett ikke lyd i seg selv, men kun styringssignaler som er mer eller mindre balansekontrollere (slik balansekontrollen er på en vanlig stereoforsterker, bare at her er det i høyden man justerer), kanskje med enkel DSP i tillegg + sikkert noen andre tricks.

    Når det er sagt, så er nok denne løsningen det beste både når det gjelder kompatibilitet og lydkvalitet. Simulerte høydekanaler er i praksis jevnt like bra som ekte høydekanaler, da lydene som kommer fra høyden er mer eller mindre det samme som grunnkanalene, bare med *høyde*. Derfor er det en enkel sak å simulere dette, med omtrent identisk lydkvalitet som f.eks 4 ekte høydekanaler ville utgjort.

    Dolby Atmos til kino er noe mer avansert. F.eks tror jeg at de har en egen diskré midtsentrert høyde-kanal (Voice of god). Til store rom, hjelper det godt på med en slik kanal for å styre lyden best mulig. Jeg ser helt klart nytten av noe slikt til hjemmebruk også, men her har dem nok droppet den pga. at man ville bevare bakoverkompatibilitet, noe som er helt forståelig.

    Ekte objektbasert lyd til film, har vi helt klart mulighet til, man kunne hatt en egen høyhastighets datakanal synkront med selve filmen, hvor alle innkommende lyder i filmen blir streamet til et buffer i god tid før selve lydeffektene i filmen høres. Eller så kunne man bare lastet opp alle lydene/objektene inn i et stort RAM buffer før filmen blir startet. Men det gir neppe bedre lyd enn dagens kvasiløsning, og vil også kreve nye standarder og støtte i hardware, så jeg ser ikke helt vitsen med det.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut som de første HTiT*-produktene begynner å rulle ut. Lenovo er først ute med yoga tablet 3 pro. Her får man et nettbrett med innebygd projector (opptil 70") , innebygde JBL høyttalere med Dolby Atmos - som helt sikkert ikke står tilbake for et tradisjonelt surroundanlegg, og selfølgelig et høyoppløselig IPS-display med QHD oppløsning. Alt dette til under 5000,- NOK:)

    *Home Theater in a Tablet.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Her har jammen Dolby klart å hjernevaske en samlet bransje, både bransjeaktører og konsumenter.

    Surroundlyd til film har alltid vært objektbasert på innspillingsiden, og objektbasert lyd er ikke noe revolusjonerende, men snarere en nødvendighet.
    I dataspill har dette vært rendret i sanntid i langs 1 akse siden 80-tallet, så 2 akser, og tom 2 akser vha htrf-dsp (me eller mindre vellykket, dog) siden midten av 90-tallet eller deromkring. I film, i motsetning til spill, er handling og setting 100% kjent på forhånd og da er det ikke vits å rendre objekter i sanntid, man gjør dette offline som resulterer i bedre lyd. (tror f.eks at lydeffektene i tidlige spill som Doom, var komprimert 8bits 11khz eller noe slikt) Faktisk hadde noen PS2-spill mulighet for DTS Live/Connect (eller hva det nå het), som muliggjorde sanntids DTS lyd. Så dette er altså ikke noe nytt, og datakraften som trengs er så å si ingenting mht til den kraften som bor i dagens cpu'er.

    Det nye med Dolby Atmos er at man rendrer langs 3 akser på innspillingssiden, men utfallet av denne rendringen er hverken objektbasert 7.1.x lyd eller kanalbasert 7.1.x lyd. Det er rett og slett vanlig 7.1 med metadata. Disse metadataene er logisk sett ikke lyd i seg selv, men kun styringssignaler som er mer eller mindre balansekontrollere (slik balansekontrollen er på en vanlig stereoforsterker, bare at her er det i høyden man justerer), kanskje med enkel DSP i tillegg + sikkert noen andre tricks.

    Når det er sagt, så er nok denne løsningen det beste både når det gjelder kompatibilitet og lydkvalitet. Simulerte høydekanaler er i praksis jevnt like bra som ekte høydekanaler, da lydene som kommer fra høyden er mer eller mindre det samme som grunnkanalene, bare med *høyde*. Derfor er det en enkel sak å simulere dette, med omtrent identisk lydkvalitet som f.eks 4 ekte høydekanaler ville utgjort.

    Dolby Atmos til kino er noe mer avansert. F.eks tror jeg at de har en egen diskré midtsentrert høyde-kanal (Voice of god). Til store rom, hjelper det godt på med en slik kanal for å styre lyden best mulig. Jeg ser helt klart nytten av noe slikt til hjemmebruk også, men her har dem nok droppet den pga. at man ville bevare bakoverkompatibilitet, noe som er helt forståelig.

    Ekte objektbasert lyd til film, har vi helt klart mulighet til, man kunne hatt en egen høyhastighets datakanal synkront med selve filmen, hvor alle innkommende lyder i filmen blir streamet til et buffer i god tid før selve lydeffektene i filmen høres. Eller så kunne man bare lastet opp alle lydene/objektene inn i et stort RAM buffer før filmen blir startet. Men det gir neppe bedre lyd enn dagens kvasiløsning, og vil også kreve nye standarder og støtte i hardware, så jeg ser ikke helt vitsen med det.
    Tja...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Var det et [Jeg har hverken peiling eller noe å tilføre, men siden jeg er en idiot skal jeg sitere hele forrige innlegg og kommentere det med "tja.."]-tja? Eller lå det noe mer bak?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Da ser det ut som de første HTiT*-produktene begynner å rulle ut. Lenovo er først ute med yoga tablet 3 pro. Her får man et nettbrett med innebygd projector (opptil 70") , innebygde JBL høyttalere med Dolby Atmos - som helt sikkert ikke står tilbake for et tradisjonelt surroundanlegg, og selfølgelig et høyoppløselig IPS-display med QHD oppløsning. Alt dette til under 5000,- NOK:)

    *Home Theater in a Tablet.
    Bortsett fra at den er ubrukelig så er dette flott.
    Men når slike kommer med hdmi så blir dette straks noe helt annet.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Var det et [Jeg har hverken peiling eller noe å tilføre, men siden jeg er en idiot skal jeg sitere hele forrige innlegg og kommentere det med "tja.."]-tja? Eller lå det noe mer bak?
    Jeg begynte å skrive at jeg ikke var helt enig i alt du skrev, men gadd ikke å starte en krangel så...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Var det et [Jeg har hverken peiling eller noe å tilføre, men siden jeg er en idiot skal jeg sitere hele forrige innlegg og kommentere det med "tja.."]-tja? Eller lå det noe mer bak?
    Jeg begynte å skrive at jeg ikke var helt enig i alt du skrev, men gadd ikke å starte en krangel så...
    Det var en merkelig definisjon på "krangel", men jeg skal ikke kr... på det.. <: Siden vi er på et diskusjonsforum, er det mer interessant å lese dine synspunkter ang. tema.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Etter å ha besøkt forskjellige hjemmekinoer både med og uten Atmos men med Dolby Atmos disken som referanse kan jeg trygt si at det er en forskjell men at forskjellen er såpass liten at det ikke haster med å bytte verken det ene eller det andre. Mitt 7.2 oppsett der surrerundt høytalerene er montert ett stykke opp på veggen gjengir "lyd over meg" uten problemer og samtidig er det godt definert og virkelighetnært. Skulle jeg bygd om rommet hadde jeg nok implementert Atmos høytalere i taket men for nå er det ingen hast.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut som de første HTiT*-produktene begynner å rulle ut. Lenovo er først ute med yoga tablet 3 pro. Her får man et nettbrett med innebygd projector (opptil 70") , innebygde JBL høyttalere med Dolby Atmos - som helt sikkert ikke står tilbake for et tradisjonelt surroundanlegg, og selfølgelig et høyoppløselig IPS-display med QHD oppløsning. Alt dette til under 5000,- NOK:)

    *Home Theater in a Tablet.
    Bortsett fra at den er ubrukelig så er dette flott.
    Men når slike kommer med hdmi så blir dette straks noe helt annet.
    Litt usikker på hva du mener, men HDMI (evt via overgang) har vært standard på nettbrett fra tidenes morgen. Poenget mitt var bare å vise hvor utvannet atmos-begrepet allerede har blitt;)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha besøkt forskjellige hjemmekinoer både med og uten Atmos men med Dolby Atmos disken som referanse kan jeg trygt si at det er en forskjell men at forskjellen er såpass liten at det ikke haster med å bytte verken det ene eller det andre. Mitt 7.2 oppsett der surrerundt høytalerene er montert ett stykke opp på veggen gjengir "lyd over meg" uten problemer og samtidig er det godt definert og virkelighetnært. Skulle jeg bygd om rommet hadde jeg nok implementert Atmos høytalere i taket men for nå er det ingen hast.
    Har hatt Atmos en stund nå og også sett de fleste filmer med Atmos spor, og det varierer vanvittig, fra filmer hvor jeg knapt nok registerer at det er lyd i taket, til filmer som er hinsides rått. Så jeg angrer ikke ett sekund på investeringen, største minus er fortsatt mangel på filmer selv om også det har tatt seg litt opp.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Mange som har Atmos på Kino. Nesten 50 stykk i 2015.

    Skuffelsen er at de kutter ut Atmos på Blu-Ray.



    Det er et lydmessig løft med Atmos helt klart på de fleste filmene.

    Har ikke kjøpt så mange Atmos filmer, men er noen som har imponert meg med rimelig heftig lyd.


    1. Transformers: Age of Extinction. Heftig og agresiv lyd. ( Enkelte husker kansje ha som skjedde 2. gangen jeg så den... :-/ )

    2. Expendebels 3 ( Meget action fylt spor, med tung bass )

    3. American Sniper

    4. Jupiter Ascending

    5. Turtles 4

    Det er de jeg følte funket best hos meg. De 3 første er i rekefølge etter hvordan de imponerte meg.
    Transformers 4 som var første film som kom med Atmos på Blu-Ray. Og helt klart den heftigste filmen noensinne lydmessig så langt, meg STOR margin.



    En annen fordel du får med Atmos forsterker. ( Også med Auro-3D og DTS-X håper jeg )
    Er DSU upscale ( Dolby Surround oppskalering ) som gir en phantom utnyttelse av Atmos høytalerne. Jeg syns de funker mye bedre en DSP på yamaha :)
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Uten tvil tøffeste Atmos scene spør du meg er åpningen på Unbroken!
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Jeg føler at atmos ikke bare er der for at vi skal høre helikopter fly over hodet, men at du skal sitte i en boble av lyd. Ï scener der det ikke foregår så mye over hodet så er det først når jeg slår av atmos at jeg virkelig hører hva det gjør for lyden. Med en gang atmos er av så blir lyden veldig flat. Men det er viktig at surroundene ikke er for høyt monterte. Mine var oppunder taket da jeg utvidet til atmos og effekten kom nesten ikke fram. Nå er de flyttet ned til litt over ørehøyde og atmoseffekten er mye tydeligere nå.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Foreløpig er det få filmer jeg har fått den følelsen du nevner, det er først og fremst på Atmos demo klippa jeg sitter igjen med akkurat det, men der fungerer det også ekstremt bra, bl.a. ene klippet fra jungelen med mye regn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn