dolby atmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    AURO er det der kom først og det virker meget seriøst.
    Dolby var så nød til at komme med noget tilsvarende, og det blev Dolby Atmos, som er meget billigere og det når nok ikke den samme højde.
    Jeg har lyttet til Dolby Atmos nogle gange og jeg vil nok have det, hvis jeg udskifter min processer.
    Men sjovt er det, at nu har så mange dæmpet loftet, inklusiv mig selv, der har reduceret lyd derfra, og så skal der nu lyd ovenfra!
    Man får noget der minder om det med diffusere i loftet. Det har jeg. Jeg har fjernet min absorberende Rockfon loft og monteret diffusere med særdeles godt resultat. Det giver højt til loftet, på trods af af, at der kun er 240 cm....
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg får ut av dette er at det man bør vente med å kjøpe en ny receiver for og se hva som skjer å hva som blir standarden i fremtiden.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Det jeg får ut av dette er at det man bør vente med å kjøpe en ny receiver for og se hva som skjer å hva som blir standarden i fremtiden.
    Ingen ting å vente med! Det vil alltid komme noe nytt og bedre.

    Har planer om flerkanals igjen selv, tre fronter, to bak og to eller fire i taket. Blir sikkert gøy og uansett hva som kommer av muligheter seinere så har jeg ikke plass til mer der anlegget står nå, så det spiller liten rolle, dessuten så blir ikke eksisterende anlegg dårligere av at det kommer noe nytt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det egentlig med høyttalerplasseringen i all disse nye formatene? Hvis det er forskjeller av betydning blir det jo strevsomt om man skal ha optimalt opplegg for hver og ett av dem. I praksis vil man sikkert måtte kompromisse litt og klare seg med maks 7.2.4 i en vanlig liten hjemmekino. Men plasseringen kan sikkert diskuteres. Jeg har lurt på om de der presens-høyttalerne høyt oppe på frontveggen (beregnet for å løfter opp lydbildet til mer midt i lerretet) nå blir overflødige når man monterer takhøyttalere og kjører Atmos etc. Det skulle vel fremdeles ha noe for seg hvis receiveren/prosessoren kan prosessere lyd i disse proprietært, uavhengig av format på skiva. Takhøyttalerne er jo såpass langt unna frontvegen, mer eller mindre over hodet der man sitter, så det virker unaturlig å kjøre dialog i takhøyttalerne bare for å løfte litt på lydbildet foran. Noen som har tenkt litt eller vet litt mer om dette?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Hvordan er det egentlig med høyttalerplasseringen i all disse nye formatene? Hvis det er forskjeller av betydning blir det jo strevsomt om man skal ha optimalt opplegg for hver og ett av dem. I praksis vil man sikkert måtte kompromisse litt og klare seg med maks 7.2.4 i en vanlig liten hjemmekino. Men plasseringen kan sikkert diskuteres. Jeg har lurt på om de der presens-høyttalerne høyt oppe på frontveggen (beregnet for å løfter opp lydbildet til mer midt i lerretet) nå blir overflødige når man monterer takhøyttalere og kjører Atmos etc. Det skulle vel fremdeles ha noe for seg hvis receiveren/prosessoren kan prosessere lyd i disse proprietært, uavhengig av format på skiva. Takhøyttalerne er jo såpass langt unna frontvegen, mer eller mindre over hodet der man sitter, så det virker unaturlig å kjøre dialog i takhøyttalerne bare for å løfte litt på lydbildet foran. Noen som har tenkt litt eller vet litt mer om dette?
    Kjøp Magnepan eller annen linesource så slipper du denne problemstillingen:cool:
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi nå er på HFS og ikke på AVforum er vel det slik at tokanals løser det meste:)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Siden vi nå er på HFS og ikke på AVforum er vel det slik at tokanals løser det meste:)
    Nå var det høyden på lydbildet jeg tenkte på i forhold til linesource. Ikke så mye poeng med høydekanaler da. To eller flere kanaler er uvesentlig i forhold til dette. Benytter selv MG 3.7 til film. 92 tommer lerret i mellom høyttalerne. Har ikke bestemt meg om jeg skal gå for flere kanaler eller enda bedre lyd i to kanaler. Blir en prioritering. Ser mye film men er mer kresen på god lyd til musikk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Joda, skjønte det, men det gjenstår fremdeles et problem med senter som da enten blir liggende under lerretet, eller bak hvis man har et lydtransparent lerret. Eller man dropper senterkanalen, noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Presenskanalene 'løfter' lydbildet opp i midten av bildet slik at dialog og lydeffekter oppleves å komme mer fra samme sted der øynene forteller oss at ting skjer og etter hva jeg har lest meg til fungerer dette utmerket. Jeg har dog aldri hørt på dette selv så jeg har ingen egne erfaringer på området. Og lurer altså på hvordan Atmos etc lar seg kombinere med, alternativt erstatte presenshøyttalerne.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Joda, skjønte det, men det gjenstår fremdeles et problem med senter som da enten blir liggende under lerretet, eller bak hvis man har et lydtransparent lerret. Eller man dropper senterkanalen, noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Presenskanalene 'løfter' lydbildet opp i midten av bildet slik at dialog og lydeffekter oppleves å komme mer fra samme sted der øynene forteller oss at ting skjer og etter hva jeg har lest meg til fungerer dette utmerket. Jeg har dog aldri hørt på dette selv så jeg har ingen egne erfaringer på området. Og lurer altså på hvordan Atmos etc lar seg kombinere med, alternativt erstatte presenshøyttalerne.
    Såvidt jeg vet så plasseres takhøyttalerne et godt stykke unna lerretet ved bruk av atmos, mer sentrert over lytteposisjon og skal vel gi lydeffekter som ikke har noe med senterkanalen å gjøre?!
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også oppfattet det slik at disse 4 nye høyttalerene skal plasserer ca 1.5 meter foran og bak lytte posisjon. Disse har nok ingenting med dialogen og gjøre. Det går nok mer på ting som flyr igjennom luften, i diverse action filmer, og så spiller de sikkert litt film musikk. Det er sikkert tøft, men jeg ventet til sommeren før jeg bestemmer meg for en ny prosessor med dette nye formatet. Atmos eller dts.x..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Testet Atmos hos hi-fi klubben Lillestrøm og det funket meget godt med demo discen selv i ett elendig rom. Blir nok uansett ikke Atmos på meg da jeg har helsparklet tak og må gjøre inngrep i kinoen som garantert ikke vil se bra ut så jeg vil nok stå over i denne omgangen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Joda, skjønte det, men det gjenstår fremdeles et problem med senter som da enten blir liggende under lerretet, eller bak hvis man har et lydtransparent lerret. Eller man dropper senterkanalen, noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Presenskanalene 'løfter' lydbildet opp i midten av bildet slik at dialog og lydeffekter oppleves å komme mer fra samme sted der øynene forteller oss at ting skjer og etter hva jeg har lest meg til fungerer dette utmerket. Jeg har dog aldri hørt på dette selv så jeg har ingen egne erfaringer på området. Og lurer altså på hvordan Atmos etc lar seg kombinere med, alternativt erstatte presenshøyttalerne.
    Såvidt jeg vet så plasseres takhøyttalerne et godt stykke unna lerretet ved bruk av atmos, mer sentrert over lytteposisjon og skal vel gi lydeffekter som ikke har noe med senterkanalen å gjøre?!
    Riktig det. Min replikk gikk på det faktum at et par line-Source høyttalere nok kan erstatte et par stativ høyttalere under lerretet pluss presens høyt oppe på frontveggen. Dette gitt at man kan/vil/har plass til et par store line-Source på siden av lerretet. Det vil uansett bli umulig å få brukt en line-Source som senter hvis ikke man bruker et lydtransparent lerret. Som regel havner senteren liggende under lerret og man har fremdeles utfordringen med å løfte lyden fra denne. Det er her jeg mener at dedikerte presenshøyttalere har sin misjon da prosessoren trekker ut en del av informasjonen i de øvrige frontkanalene (hovedsakelig det frekvensområdet der man har dialogen) og kjører denne i høydekanalene. Lydbildet oppleves som løftet opp og stemmer bedre med det som skjer i bildet. Jeg kan egentlig ikke se at Atmos sine takhøyttalere direkte erstatter presenshøyttaleren til dette formålet.

    Ser fram til utfyllende kommentarer og korrigeringer fra dere som har gode hjemmekinoanlegg fra før og som bygger ut for Atmos++ etter hvert nå.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Joda, skjønte det, men det gjenstår fremdeles et problem med senter som da enten blir liggende under lerretet, eller bak hvis man har et lydtransparent lerret. Eller man dropper senterkanalen, noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Presenskanalene 'løfter' lydbildet opp i midten av bildet slik at dialog og lydeffekter oppleves å komme mer fra samme sted der øynene forteller oss at ting skjer og etter hva jeg har lest meg til fungerer dette utmerket. Jeg har dog aldri hørt på dette selv så jeg har ingen egne erfaringer på området. Og lurer altså på hvordan Atmos etc lar seg kombinere med, alternativt erstatte presenshøyttalerne.
    Såvidt jeg vet så plasseres takhøyttalerne et godt stykke unna lerretet ved bruk av atmos, mer sentrert over lytteposisjon og skal vel gi lydeffekter som ikke har noe med senterkanalen å gjøre?!
    Riktig det. Min replikk gikk på det faktum at et par line-Source høyttalere nok kan erstatte et par stativ høyttalere under lerretet pluss presens høyt oppe på frontveggen. Dette gitt at man kan/vil/har plass til et par store line-Source på siden av lerretet. Det vil uansett bli umulig å få brukt en line-Source som senter hvis ikke man bruker et lydtransparent lerret. Som regel havner senteren liggende under lerret og man har fremdeles utfordringen med å løfte lyden fra denne. Det er her jeg mener at dedikerte presenshøyttalere har sin misjon da prosessoren trekker ut en del av informasjonen i de øvrige frontkanalene (hovedsakelig det frekvensområdet der man har dialogen) og kjører denne i høydekanalene. Lydbildet oppleves som løftet opp og stemmer bedre med det som skjer i bildet. Jeg kan egentlig ikke se at Atmos sine takhøyttalere direkte erstatter presenshøyttaleren til dette formålet.

    Ser fram til utfyllende kommentarer og korrigeringer fra dere som har gode hjemmekinoanlegg fra før og som bygger ut for Atmos++ etter hvert nå.

    Da er vi enige. Om jeg skulle kjørt flerkanals så er senter et must, mener det er den viktigste høytalern i et surroundoppsett. Wisdom Audio har jo en fin senter: Wisdom Audio Sage-C150 - Acoustic Tuning
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Joda, skjønte det, men det gjenstår fremdeles et problem med senter som da enten blir liggende under lerretet, eller bak hvis man har et lydtransparent lerret. Eller man dropper senterkanalen, noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Presenskanalene 'løfter' lydbildet opp i midten av bildet slik at dialog og lydeffekter oppleves å komme mer fra samme sted der øynene forteller oss at ting skjer og etter hva jeg har lest meg til fungerer dette utmerket. Jeg har dog aldri hørt på dette selv så jeg har ingen egne erfaringer på området. Og lurer altså på hvordan Atmos etc lar seg kombinere med, alternativt erstatte presenshøyttalerne.
    Såvidt jeg vet så plasseres takhøyttalerne et godt stykke unna lerretet ved bruk av atmos, mer sentrert over lytteposisjon og skal vel gi lydeffekter som ikke har noe med senterkanalen å gjøre?!
    Riktig det. Min replikk gikk på det faktum at et par line-Source høyttalere nok kan erstatte et par stativ høyttalere under lerretet pluss presens høyt oppe på frontveggen. Dette gitt at man kan/vil/har plass til et par store line-Source på siden av lerretet. Det vil uansett bli umulig å få brukt en line-Source som senter hvis ikke man bruker et lydtransparent lerret. Som regel havner senteren liggende under lerret og man har fremdeles utfordringen med å løfte lyden fra denne. Det er her jeg mener at dedikerte presenshøyttalere har sin misjon da prosessoren trekker ut en del av informasjonen i de øvrige frontkanalene (hovedsakelig det frekvensområdet der man har dialogen) og kjører denne i høydekanalene. Lydbildet oppleves som løftet opp og stemmer bedre med det som skjer i bildet. Jeg kan egentlig ikke se at Atmos sine takhøyttalere direkte erstatter presenshøyttaleren til dette formålet.

    Ser fram til utfyllende kommentarer og korrigeringer fra dere som har gode hjemmekinoanlegg fra før og som bygger ut for Atmos++ etter hvert nå.

    Da er vi enige. Om jeg skulle kjørt flerkanals så er senter et must, mener det er den viktigste høytalern i et surroundoppsett. Wisdom Audio har jo en fin senter: Wisdom Audio Sage-C150 - Acoustic Tuning
    En center behøver man ikke og jeg har særdeles god lyd uden brug af center højttaler. Det drejer sig om, om fronterne er gode nok og kan videre give det de får ind.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    En center behøver man ikke og jeg har særdeles god lyd uden brug af center højttaler. Det drejer sig om, om fronterne er gode nok og kan videre give det de får ind.[/QUOTE]

    Det er pisspreik at en ikke trenger en senter høyttaler. Når jeg ventet på denne i noen mnd, så prøvde jeg og korrigere anlegget, og bruke det uten senter. Det var en nedtur! Dialogen syns jeg er noe av det viktigste i en film. Den blir ikke det samme uten en skikkelig senter, selv om en har et par kvalitets front høyttalere.. jeg er sikker på at 999 av 1000 personer hadde vært enige med meg om de hadde hørt mitt anlegg med og uten senter..
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er det egentlig med høyttalerplasseringen i all disse nye formatene? Hvis det er forskjeller av betydning blir det jo strevsomt om man skal ha optimalt opplegg for hver og ett av dem. I praksis vil man sikkert måtte kompromisse litt og klare seg med maks 7.2.4 i en vanlig liten hjemmekino. Men plasseringen kan sikkert diskuteres. Jeg har lurt på om de der presens-høyttalerne høyt oppe på frontveggen (beregnet for å løfter opp lydbildet til mer midt i lerretet) nå blir overflødige når man monterer takhøyttalere og kjører Atmos etc. Det skulle vel fremdeles ha noe for seg hvis receiveren/prosessoren kan prosessere lyd i disse proprietært, uavhengig av format på skiva. Takhøyttalerne er jo såpass langt unna frontvegen, mer eller mindre over hodet der man sitter, så det virker unaturlig å kjøre dialog i takhøyttalerne bare for å løfte litt på lydbildet foran. Noen som har tenkt litt eller vet litt mer om dette?
    Usikker om jeg har plassert det optimalt i mitt 7.x.4 oppsett men prøvd utifra Dolby sine anbefalinger. Har da fra før 2 surround på sidene og 2 surround back bak i rommet, Atmos/takhøyttalerne er plassert på linje med surround back, fremre litt forran lytteposisjon og de bakre litt bak lytteposisjon. Av praktiske årsaker siden jeg har såpass store surround og Atmos høyttalere (10" og horn) så står de relativt tett men uten å ha hørt andre Atmos oppsett så synes jeg det fungerer helt fint med denne plasseringen.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Riktig det. Min replikk gikk på det faktum at et par line-Source høyttalere nok kan erstatte et par stativ høyttalere under lerretet pluss presens høyt oppe på frontveggen. Dette gitt at man kan/vil/har plass til et par store line-Source på siden av lerretet. Det vil uansett bli umulig å få brukt en line-Source som senter hvis ikke man bruker et lydtransparent lerret. Som regel havner senteren liggende under lerret og man har fremdeles utfordringen med å løfte lyden fra denne. Det er her jeg mener at dedikerte presenshøyttalere har sin misjon da prosessoren trekker ut en del av informasjonen i de øvrige frontkanalene (hovedsakelig det frekvensområdet der man har dialogen) og kjører denne i høydekanalene. Lydbildet oppleves som løftet opp og stemmer bedre med det som skjer i bildet. Jeg kan egentlig ikke se at Atmos sine takhøyttalere direkte erstatter presenshøyttaleren til dette formålet.

    Ser fram til utfyllende kommentarer og korrigeringer fra dere som har gode hjemmekinoanlegg fra før og som bygger ut for Atmos++ etter hvert nå.

    Da er vi enige. Om jeg skulle kjørt flerkanals så er senter et must, mener det er den viktigste høytalern i et surroundoppsett. Wisdom Audio har jo en fin senter: Wisdom Audio Sage-C150 - Acoustic Tuning
    En center behøver man ikke og jeg har særdeles god lyd uden brug af center højttaler. Det drejer sig om, om fronterne er gode nok og kan videre give det de får ind.

    God lyd til musikk uten senter, ja! Flerkanals film med f.eks. DTS HD Master uten senter, absolutt ikke! Blir ikke i nærheten uansett hvor bra anlegg du har.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det egentlig med høyttalerplasseringen i all disse nye formatene? Hvis det er forskjeller av betydning blir det jo strevsomt om man skal ha optimalt opplegg for hver og ett av dem. I praksis vil man sikkert måtte kompromisse litt og klare seg med maks 7.2.4 i en vanlig liten hjemmekino. Men plasseringen kan sikkert diskuteres. Jeg har lurt på om de der presens-høyttalerne høyt oppe på frontveggen (beregnet for å løfter opp lydbildet til mer midt i lerretet) nå blir overflødige når man monterer takhøyttalere og kjører Atmos etc. Det skulle vel fremdeles ha noe for seg hvis receiveren/prosessoren kan prosessere lyd i disse proprietært, uavhengig av format på skiva. Takhøyttalerne er jo såpass langt unna frontvegen, mer eller mindre over hodet der man sitter, så det virker unaturlig å kjøre dialog i takhøyttalerne bare for å løfte litt på lydbildet foran. Noen som har tenkt litt eller vet litt mer om dette?
    Usikker om jeg har plassert det optimalt i mitt 7.x.4 oppsett men prøvd utifra Dolby sine anbefalinger. Har da fra før 2 surround på sidene og 2 surround back bak i rommet, Atmos/takhøyttalerne er plassert på linje med surround back, fremre litt forran lytteposisjon og de bakre litt bak lytteposisjon. Av praktiske årsaker siden jeg har såpass store surround og Atmos høyttalere (10" og horn) så står de relativt tett men uten å ha hørt andre Atmos oppsett så synes jeg det fungerer helt fint med denne plasseringen.
    Når det gjelder de høyttalerne man har i ørehøyde fra før, enten det er fem eller sju, så kan vel de stå som før. Atmos i taket kommer som et rent tillegg til disse enten man bruker to eller fire i taket. Så det virker som du har alt på stell hos deg. Legger du ut et bilde kanskje? Det er jo alltid kjekt med litt krydder i tråden:)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Riktig det. Min replikk gikk på det faktum at et par line-Source høyttalere nok kan erstatte et par stativ høyttalere under lerretet pluss presens høyt oppe på frontveggen. Dette gitt at man kan/vil/har plass til et par store line-Source på siden av lerretet. Det vil uansett bli umulig å få brukt en line-Source som senter hvis ikke man bruker et lydtransparent lerret. Som regel havner senteren liggende under lerret og man har fremdeles utfordringen med å løfte lyden fra denne. Det er her jeg mener at dedikerte presenshøyttalere har sin misjon da prosessoren trekker ut en del av informasjonen i de øvrige frontkanalene (hovedsakelig det frekvensområdet der man har dialogen) og kjører denne i høydekanalene. Lydbildet oppleves som løftet opp og stemmer bedre med det som skjer i bildet. Jeg kan egentlig ikke se at Atmos sine takhøyttalere direkte erstatter presenshøyttaleren til dette formålet.

    Ser fram til utfyllende kommentarer og korrigeringer fra dere som har gode hjemmekinoanlegg fra før og som bygger ut for Atmos++ etter hvert nå.

    Da er vi enige. Om jeg skulle kjørt flerkanals så er senter et must, mener det er den viktigste høytalern i et surroundoppsett. Wisdom Audio har jo en fin senter: Wisdom Audio Sage-C150 - Acoustic Tuning
    En center behøver man ikke og jeg har særdeles god lyd uden brug af center højttaler. Det drejer sig om, om fronterne er gode nok og kan videre give det de får ind.

    God lyd til musikk uten senter, ja! Flerkanals film med f.eks. DTS HD Master uten senter, absolutt ikke! Blir ikke i nærheten uansett hvor bra anlegg du har.
    Flerkanals anlegg med eller uten senterkanal er jo en evig gjenganger. Hififolket klarer seg uten og hjemmkinofolket kan ikke få den stor nok! Så her strides de lærde. Som jeg skrev i en annen tråd så sliter jeg med å få mine to stereogulvståere til å lage et ordentlig sømløst lydbilde foran meg. Må konsentrere meg for å få det til å henge sammen og svært ofte spaltes vokal opp i en venstre og en høyre stemme. Har lengre avstand til høyttalerne enn mellom de og lar de peke rett på meg, men får likevell hull i midten. Så jeg er stemt for å prøve flerkanals med tre helt like i front også på musikk.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    En center behøver man ikke og jeg har særdeles god lyd uden brug af center højttaler. Det drejer sig om, om fronterne er gode nok og kan videre give det de får ind.

    God lyd til musikk uten senter, ja! Flerkanals film med f.eks. DTS HD Master uten senter, absolutt ikke! Blir ikke i nærheten uansett hvor bra anlegg du har.
    Flerkanals anlegg med eller uten senterkanal er jo en evig gjenganger. Hififolket klarer seg uten og hjemmkinofolket kan ikke få den stor nok! Så her strides de lærde. Som jeg skrev i en annen tråd så sliter jeg med å få mine to stereogulvståere til å lage et ordentlig sømløst lydbilde foran meg. Må konsentrere meg for å få det til å henge sammen og svært ofte spaltes vokal opp i en venstre og en høyre stemme. Har lengre avstand til høyttalerne enn mellom de og lar de peke rett på meg, men får likevell hull i midten. Så jeg er stemt for å prøve flerkanals med tre helt like i front også på musikk.

    Har aldri testet et bra flerkanalsoppsett grundig på musikk, men til filmspor så mener jeg at det skjer store forbedringer med senter, tydeligere og bedre dialog og effektlyder, virker som dynamikken bedres når de tre frontene samarbeider slik lydsporet er ment å være fremfor kun to fronter. Jeg mener at det ikke er viktig med tre helt like fronter da de ikke har samme oppgave. Mulig dette blir mer kritisk til musikk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    [/QUOTE]

    Det er pisspreik at en ikke trenger en senter høyttaler. Når jeg ventet på denne i noen mnd, så prøvde jeg og korrigere anlegget, og bruke det uten senter. Det var en nedtur! Dialogen syns jeg er noe av det viktigste i en film. Den blir ikke det samme uten en skikkelig senter, selv om en har et par kvalitets front høyttalere.. jeg er sikker på at 999 av 1000 personer hadde vært enige med meg om de hadde hørt mitt anlegg med og uten senter..[/QUOTE]


    Jeg kan ikke udtale mig om dit anlæg. Vi er enige om, at selvfølgelig er dialogen vigtig i film. Jeg har bare ikke problemer overhoved med en manglende center. Stemmer er fint placeret i billedet på skærmen. Der er ikke antydning af, at tale ikke er klart og tydeligt.
    Jeg har prøvet med center højttalere. En dissideret center fra Von Schweikert. Den var dog ikke på nogen måde i klasse med fronterne. At anskaffe en center vil være et stort projekt, da den så skal håndbygges. Hvis jeg får håndbygget surround højttalere, vil jeg afprøve en center igen, for forsøgets skyld. Jeg har svært ved at forestille mig, det kan blive bedre end det er nu og jeg tror, at der vil være mange ting, man ofte kunne bruge penge på for en lydforbedring. Specielt diffusere er noget der giver en masse.
    Von Schweikert samt KEF højttaler brugt som center faldt igennem og lyden var under eller over skærmen, afhængig af placeringen. Gode kabler og en monoblok på 750 watt blev der brugt.
    Men Atmos har jeg hørt og det kunne jeg godt tænke mig en dag, da det er godt; hvis jeg da ikke bliver nødt til at i så fald at bruge en center. Så må jeg slå mig til tåls med mit gode akustikloft, der giver den fornemmelse af højt til loftet.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Det er pisspreik at en ikke trenger en senter høyttaler. Når jeg ventet på denne i noen mnd, så prøvde jeg og korrigere anlegget, og bruke det uten senter. Det var en nedtur! Dialogen syns jeg er noe av det viktigste i en film. Den blir ikke det samme uten en skikkelig senter, selv om en har et par kvalitets front høyttalere.. jeg er sikker på at 999 av 1000 personer hadde vært enige med meg om de hadde hørt mitt anlegg med og uten senter..[/QUOTE]


    Jeg kan ikke udtale mig om dit anlæg. Vi er enige om, at selvfølgelig er dialogen vigtig i film. Jeg har bare ikke problemer overhoved med en manglende center. Stemmer er fint placeret i billedet på skærmen. Der er ikke antydning af, at tale ikke er klart og tydeligt.
    Jeg har prøvet med center højttalere. En dissideret center fra Von Schweikert. Den var dog ikke på nogen måde i klasse med fronterne. At anskaffe en center vil være et stort projekt, da den så skal håndbygges. Hvis jeg får håndbygget surround højttalere, vil jeg afprøve en center igen, for forsøgets skyld. Jeg har svært ved at forestille mig, det kan blive bedre end det er nu og jeg tror, at der vil være mange ting, man ofte kunne bruge penge på for en lydforbedring. Specielt diffusere er noget der giver en masse.
    Von Schweikert samt KEF højttaler brugt som center faldt igennem og lyden var under eller over skærmen, afhængig af placeringen. Gode kabler og en monoblok på 750 watt blev der brugt.
    Men Atmos har jeg hørt og det kunne jeg godt tænke mig en dag, da det er godt; hvis jeg da ikke bliver nødt til at i så fald at bruge en center. Så må jeg slå mig til tåls med mit gode akustikloft, der giver den fornemmelse af højt til loftet.[/QUOTE]


    Hvor godt resultat du får vil jo også i stor grad være avhengig av prosessor. Som du skriver så er det ikke noe problem å få klare tydelig stemmer eller plassering av dette med kun to kanaler, det vil ethvert normalt tokanals anlegg klare, men et surroundspor og prosessor gjør mer med lyden og bedrer dynamikken og fordeler lyden noe et tokanals oppsett ikke kan. Det er snakk om å få det best mulig til film, ikke hva man kan klare seg med.
    For øyeblikket så har jeg kun et tokanals oppsett med lerret i mellom, men savner DTS HD Master fordelt på 7 kanaler da dette ikke kan sammenlignes. Dette til tross for at jeg har veldig god lyd i to kanaler ved musikklytting. Av erfaring så vet jeg at det blir bedre med en senter i annlegget til tross for at den ikke nødvendigvis holder samme kvalitet som frontene.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det man skal gøre er, at prøve selv, om det optimale er en center højttaler. Jeg har ikke gode erfaringer med en center og mange jeg omgås har samme erfaring.

    Liang, du har ret i, at: "Det er snakk om å få det best mulig til film, ikke hva man kan klare seg med."
    Jeg har ikke ment, hvad man kan klare sig med. Jeg må sige, at jeg gør de største anstrengelser for at have cream de la cream.
    Men bedst muligt kunne jo ligeså godt være nogle bedre front højttalere. Eller bedre subwoofer som ofte er underdimensioneret. Bedre akustik osv.

    De fejl som centerhøjttalere har er:
    1. Placeret for lavt eller højt i forhold til fronterne grundet fladskærmen eller ikke akustisk lærred.
    2. Akustisk ofte placeret uheldigt. Der skal helst ikke være noget imellem højttalerne. Det er så et problem, da det er et godt sted for en subwoofer.
    3. Center højttaleren ligger ofte ned, hvilket giver en forkert udstråling, der ikke passer med fronternes udstråling.

    Men det er klart, at processoren har meget at sige og den skal have nok regnekraft til at placere center lyden i venstre og højre front højttaler. Så igen, det eneste rigtige er, at afprøve det selv og ikke bare lytte til forretningen, som måske aldrig har prøvet at undvære en center.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg banner sikkert i kirka her nå, men det er en åpenbar elefant i rommet....

    Her jeg bor har jeg en kino med to kinosaler som begge har Dolby Atmos, det vil se 64 separate surroundkanaler. Det er til og med høyttalere i taket.

    Nå har jeg sett diverse produkter til hjemmebruk, som er definert som Dolby Atmos. Enkelte har høyttalere rettet mot taket for å reflektere lyd. Jeg har til og med sett dolby atmos hodetelefoner (!!!!).

    Er ikke Dolby Atmos til hjemmebruk bare røyk fra en eller annen markedsføringsavdeling?

    For meg virker dette som en teknologi som kun kan få plass i en kinosal, og kanskje hos de mest hardbarka entusiaster med bunnløs lommebok og dedikerte kinorom hjemme?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Det med 64 kanaler er nettopp fordi det er store kinosaler. Det verken nødvendig eller tilgjengelig i et hjemmeoppsett. Minimumskonfigurasjonen til Atmos er 5.1.2, d.v.s. 2 mer enn minimumskonfigurasjonen til vaniljeisvarianten av multikanal, hvis vi ser bort fra debatten om senterkanal. Det er egentlig veldig udramatisk.

    At så Dolby Atmos er veldig beleilig for bransjen i en situasjon der fornyingen av AV-receivere begynte å bli veldig kjedelig er en helt annen sak.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Der avslørte jeg meg selv, ja... Har ingen stor interesse for surround.

    Men likevel syns jeg nå det er en merkelig standard dette...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg banner sikkert i kirka her nå, men det er en åpenbar elefant i rommet....

    Her jeg bor har jeg en kino med to kinosaler som begge har Dolby Atmos, det vil se 64 separate surroundkanaler. Det er til og med høyttalere i taket.

    Nå har jeg sett diverse produkter til hjemmebruk, som er definert som Dolby Atmos. Enkelte har høyttalere rettet mot taket for å reflektere lyd. Jeg har til og med sett dolby atmos hodetelefoner (!!!!).

    Er ikke Dolby Atmos til hjemmebruk bare røyk fra en eller annen markedsføringsavdeling?

    For meg virker dette som en teknologi som kun kan få plass i en kinosal, og kanskje hos de mest hardbarka entusiaster med bunnløs lommebok og dedikerte kinorom hjemme?
    At Atmos har noe for seg også hjemme er jeg ganske overbevist om utifra det lille jeg har fått prøvd hjemme, det gir absolutt noe ekstra å få lyden ovenfra, blir noe helt annet enn kun bak og på sidene.

    "Atmos enabled" høyttalere er løsningen som er komt istand for de som ikke har mulighet for takhøyttalere, de "skyter" lyden opp fra front/bak og opp i taket slik at det skal reflektere ned. Helt tydlig en "nødløsning" og jeg har ikke hørt dette selv og er nok en smule skeptisk på denne løsningen.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Hjemme har jeg En Yamaha RX-A3040 + div som gir 7.1.4. Mine Atmos-høyttalere er montert on-ceiling. Jeg synes at Atmos har noe for seg. Om man ser f.eks. The Expendables 3 med Atmos så tenker man kanskje ikke over at lyden er annerledes enn vanlig 7.1, men slå av Atmos og gå ned til TrueHD så hører man hva Atmos gjør.

    I tillegg så gir DSU et veldig løft i lydsporet til filmer uten Atmos. Det blir mye luftigere og du blir virkelig omringet av lyd. Jeg har hørt filmer der DSU ikke gjorde en særlig god jobb, men det er et fåtall i forhold til de filmene DSU gjør en veldig bra jobb.

    Jeg føler at ATMOS er delt i tre leire. De som er frelst, bl.a. meg :), de som sitter litt på gjerdet, og de som har bestemt seg for at Atmos er tull, ofte uten å ha hørt det.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Det man skal gøre er, at prøve selv, om det optimale er en center højttaler. Jeg har ikke gode erfaringer med en center og mange jeg omgås har samme erfaring.

    Liang, du har ret i, at: "Det er snakk om å få det best mulig til film, ikke hva man kan klare seg med."
    Jeg har ikke ment, hvad man kan klare sig med. Jeg må sige, at jeg gør de største anstrengelser for at have cream de la cream.
    Men bedst muligt kunne jo ligeså godt være nogle bedre front højttalere. Eller bedre subwoofer som ofte er underdimensioneret. Bedre akustik osv.

    De fejl som centerhøjttalere har er:
    1. Placeret for lavt eller højt i forhold til fronterne grundet fladskærmen eller ikke akustisk lærred.
    2. Akustisk ofte placeret uheldigt. Der skal helst ikke være noget imellem højttalerne. Det er så et problem, da det er et godt sted for en subwoofer.
    3. Center højttaleren ligger ofte ned, hvilket giver en forkert udstråling, der ikke passer med fronternes udstråling.

    Men det er klart, at processoren har meget at sige og den skal have nok regnekraft til at placere center lyden i venstre og højre front højttaler. Så igen, det eneste rigtige er, at afprøve det selv og ikke bare lytte til forretningen, som måske aldrig har prøvet at undvære en center.
    Når jeg skrev best mulig til film så mente jeg at det blir best med senter enn uten selv om det også blir bra uten senter, men altså ikke best mulig. Man kan selvfølgelig oppgradere alt hva det måtte være for å få ting bedre, uavhengig av senterhøyttaler.

    De feilene som du nevner det er jo teorier og hva som KAN være feil i teorien, men det trenger ikke være slik du nevner. Nå er det vel også slik for de fleste at det er det lydmessige resultatet som teller. Når svært mange som har en god senter synes det er en langt bedre løsning med senter enn uten så blir disse feilene av liten betydning. Jeg synes film blir best med DTS HD Master eller annet lydspor i 5 eller 7 kanaler enn to kanals. Til tross for langt høyere kvalitet i et to kanals anlegg. Til film vil jeg derfor ha et surround lydspor med senter, sub og bak-kanaler. Til musikk så foretrekker jeg kun to høyttalere, evt med sub for å få det mer gøy selv om det ikke nødvendigvis blir mer riktig.

    Vedr butikk som anbefaler senter så har jeg aldri vært borti dette, selv om det sikkert kan forekomme. Har aldri kjøpt en senter fra butikk, kun DIY.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Oi. Skal si dem snur seg fort :). Veldig bra gjort av en så "ny" aktør! Moro å se produktene dems gjøre det så bra!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har synspunkter på å bruke innfellingshøytallere i taket for atmos, f.eks https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/innbyggingutendors-hoyttaler/dali-phantom-e-60-takhoyttaler/
    Eller er tradisjonelle vegghøytallere såpass mye bedre at de anbefales å bruke i tak istedenfor?
    HiFiklubben Grimstad benytter 4 tak-høyttalere av denne:
    https://www.hifiklubben.no/hoyttale...oyttaler/bowers--wilkins-ccm382-takhoyttaler/

    Høydekanaler, Wide Front og Surround Back er historie.....

    Det er ulemper med spredningsmønsteret for konvensjonelle høyttalere i tak....og ja....vi har testet ;)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Det er mange som bruker in-ceiling høyttalere.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Bare de er kraftige nok til og følge resten av oppsettet når en ser film på morronivå så duger de sikkert.
    "kraftige nok" er ikke et aktuelt parameter for tak-høyttalere....
    Valgte "monitorer" til taket Dynavoice FX-4 EX, som også mange andre har valgt.

    Rimelige og begynne og teste med.
    Samt de er har en utforming og festeanordninger som gjør de mulig og plassere på forskjellige måter.


    Kommer nok oppgradere på senere tidspungt til noe med bedre med med mere headroom og tydeligere lyd :D
    Vente og se om det kommer noen høytalere som er beregnet til formålet.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Må tenke litt på dette, kanskje jeg skulle fjerne boksene mine for så skjære ut hull for innfelling.

    Hva slags høytallere har dere på resten i Grimstad?

    Har aldri hørt atmos heller, så vet ikke hvor mye som kreves av slike takhøytallere?

    Ser jo unektelig penere ut med innfelt - men da blir man også veldig låst.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    tceteam - jeg trodde ikke dipole ht var å anbefale til atmos bruk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn