Djupedal undermåler

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Som jeg har nevnt før, nynorsk ble skapt som del av et nasjonsbyggingsprosjekt.

2. Språkets rolle som kommunikasjonsverktøy var underordnet.

3. Målet med nynorsken var å skape et skille mellom det danske og det norske.
Her har nynorsk som kulturfenomen for lengst utspilt sin rolle.

4.Våre to nesten like skriftspråk fremmer nå snarere et kulturelt skille innenfor vårt eget land.

5. Vi har råd til å holde oss med ett minoritetsspråk. To minoritetsspråk er mer enn vi har råd til, og mer enn vi trenger. Samisk, anyone?

6. Forøvrig ser jeg ikke hvordan nynorskbrukere er en minoritet, annet enn i kraft av sitt skriftspråk.

7. Muntlig språk er i kraft av dialektene mer variert internt skriftspråkenes områder enn mellom dem.
1. Det er rett. Akkurat som bokmålet.

2. Dette er di vurdering, som eg er usamd i. Aasen gjorde ei rekkje omsetjongsdøme for å synleggjere nettopp nynorsken (eller landsmaalet, som det heitte på den tida) si kommunikasjonsnytte. Eit døme var omsetjinga av Schiller "songen um klokka", og dei andre verka i denne vesle boka. Vi har også giganten Aasmund O. Vinje, som ved sita av Mark Twain var verdas fyrste "moderne journalist". Språket til Vinje var utruleg framsynt og moderne, til liks med det aller meste av skrivinga hans (men han gjorde ein tabbe med "Dølen" i valet med å bruke gotiske bokstavar. Litt meir moderne her, og bøkene hadde vore pensum i all journalist- og mediautdanning)
Av andre kjende nynorske kommunikatørar (språk-kunstnarar) vil eg treffe fram Olav H. Hauge og Jakob Sande. Fyrste som eit poetisk fyrtårn, kanskje landets største diktar, og Jakob Sande sitt utruleg breie spekter i sitt forfattarskap.

3. Dårleg formulert. Ikkje å skape skilje, men å stimulere til identitetsskaping. Og eg vil påpeike mangelen på rot i vår postmodernistiske tid. Eg trur at dette har ført til svært så lettvinte, overflatiske, tabloide, populistiske verdsbilde.
Nynorsk - og medvit om norsk kultur og identitet generelt - er viktigare enn nokonsinne. Og dette er ikkje til forkleining av bokmål, samisk og dei som har identiteten sin andre stadar enn meg.

4. Du snakkar om skilje der eg heller ville bruke mangfald. Så vi er nok ueinige i målsettingane....

5. "Råd til" er eit spørsmål om politisk vilje. Irland, Wales, Spania og ei rekkje land, også innan EU, med mindre bnp enn oss ser seg råd til å halde liv i fleire skriftspråk.
Håpar du ikkje har til målsetjing å framandgjere ei bråte nynorskbrukarar....det verkar nesten slik.

6. Du må sjå nynorsken sine kjerneområde i lys av dette, så vil du nok ane litt....
Elles kan vi vere fornøgde med å vere eit land der det norsk-etniske (det samiske unnateke) har vore einsarta heilt sidan striden mellom baglarar og birkebeinarar.... Eg trur det er grunn til å vere glad for slik homogenitet i ei tid der etnisitet kan vere konfliktskapande. Nettopp difor trur eg det er viktig at vi tek vare på det mangfald som finnest. Ei kvar form for åndeleg einsretting som ikkje skjer naturleg, men på grunnlag av at eit fleirtal utøver makt mot eit mindretal, fører til opposisjon, og i verste fall konflikter.

7. Sjølvsagt, men dialektar er ikkje spesielt godt eigna til skriftlege uttrykk, bortsett frå lokalt og når ein vil uttrykkje identitet (jfr. Åge Aleksandersen: "Æ e trønder æ." Så litt målrøkt må til (men ein må ha god balansegong med tanke på einsretting)

Esperanto er nok beste alternativet til eit globalt felles skrivemål, sjølv om asiatar, stillehavsfolk, afrikanarar og indianske språkbrukarar vil føle seg framandgjorte her. Men denne "kongstanken" bak det kunstige språket har ikkje fungert så godt i Vesten. Det syner berre kor viktig identitet også er.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
1. Kan ikke erindre å ha sett noen slike komme uprovosert.

2. Jeg reagerer på andre debattanters angrep på BB.
Å? Kva med trådstartinga her?

"Øystein Djupedal fremstår nå tydelig som en mindre intelligent ape. Hans tåpelige og primitive trusler, kfr avisene lørdag-mandag, er talende. Hans hersketeknikker er i klasse med Valla. Dette er tydeligvis venstresidens måte å drive politikk. Det er en skam at han sitter som minister. Norsk skole og forskning fortjener naturligvis langt bedre enn en undermåler! "
og:
"Forresten, navnet er vel egentlig Dybendahl, men Djupedal passer naturligvis langt bedre blant sosialistene."

2. Tykkjer ikkje nokon har gått til angrep på BB. Milde forsvarsteknikkar som bruk av ordet "kødd" må då vere heilt på sin plass her?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Har du ikke lagt merke til det før nå? BB uttaler seg kontroversielt om saker, tilsvarene han får er konskvent hetsing av ham som person. Dette er personangrepenes og mobbens forum.

Nå har det fremkommet i avisene at Dybendahl selv ikke går av veien for trusler og hetsing for å få gjennomslag for sine meninger, noe annet er dermed kanskje ikke å forvente av hans våpendragere.
Kven er denne Dybendahl du snakkar om?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
1. Tykkjer du eg er tungnem? Kanskje du må nivåjustere litt....

2. Eh, nei...?

3. Ikkje for min del...
Kan du forklare meg hvorfor du svarer nei på nr 2?

Var ikke dette innlegget nettopp et eksempel på mobbing? Skjerp deg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Kan du forklare meg hvorfor du svarer nei på nr 2?

Var ikke dette innlegget nettopp et eksempel på mobbing?  Skjerp deg.

For å svare på det fyrste (og dermed signalisere at eg meiner å ha den nødvendige skjerpinga inne. Eg er elles sterk motstandar av mobbing):

Det var desse to du meinte?

a) den 03/30/07 klokken 12:13:11, skrev Honkey-Chateau :
Pøh... BB har hatt ett enkelt lykktreff. Det utrolige "diktet" om ramallah, balla, og en del andre unevneligheter

a.1) var han selv så fornøyd med at han følte seg nødt til å gjenta ved et par anledninger i pur selvopptatthet.

a.2) Resten av innleggene er hodeløst oppgulp, en latterlig dårlig Affa-kopi...
Med den tonen BB holder, Kompo, MÅ han akseptere at folk til sist reagerer,

a.3) han viser selv null tendenser til nett-vett.

a.4) Jeg har konsekvent unngått å kommentere hans innlegg en lengre periode. Det føles helt fint, og jeg kommer til å fortsette slik.
Honkey

den 03/30/07 klokken 16:44:16, skrev Stipilo :
b) Å hetse andre forumdeltagere med det formål å bringe dem till taushet er en fremgangsmåte jeg har lite til overs for.

B.2) Der leverer ikke BB én promille av hva han tar imot.

a) dette innlegget er ei vurdering og ein kommentar som går på innlegga til BB. Vurdering kan vere negativ, men er vel ikkje usakleg som form? Honk seier diktet var bra, men var ein einsleg svale, noko eg elles er einig i.

a.1) er ei tolkning av BB sine intensjonar. Rette eller urette, her har du eit poeng. Dette er usakleg.

a. 2) hard, men etter mi oppleving, ganske rettferdig vurdering, som ikkje er usakleg eller sjikanerande.

a. 3) Du kan vel ikkje vere usamd i dette?

a.4) Signal om ein strategi eg til ein viss grad er tilhengjar av. Men ein har då temprament nok til å la det renne over innimellom....

b) Vanskeleg å vere usamd i dette....

b.1) "Promille" er vel eit retorisk grep som ikkje her tyder 1/1000. Eg kan vere tilbøyeleg til å vurdere litt fram og tilbake på det grunnlag. Men om ein finn 1000 angrep på BB, skal eg påta meg å finne vesentleg meir enn 1 usakleg personangrep frå BB si side (om han no ikkje slettar alt...)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ønsker ikke å være noen forsvarer for noen, heller ikke BB, som utmerket godt klarer seg selv, men jeg mener at den pågående kampanjen mot ham er latterlig.

Enten får man være uenig med ham å argumentere ut fra det, eller så får man holde kjeft.

Å gi seg ut på karakteristikker og lite rosende omtale, bare fordi man ikke er komfortabel med måten en person ordlegger seg på er lavmål.

Å gjøre dette om til en debatt om prosenter og promiller minner vel egentlig litt om barnehagen, hvor man krangler om at pappan min er sterkere enn pappan din.

Tusen ganger sterkere. ;)

S

Stipilo

Gjest
Å? Kva med trådstartinga her?
den 03/30/07 klokken 16:44:16, skrev Stipilo :
Å hetse offentlige personer og representanter for myndighetene synes jeg er helt greit, ofte er det på sin plass.

den I dag klokken 10:30:57, skrev Honkey-Chateau :
Dette er vi stort ett enige i.
Det er BB's angrep på andre debattanter jeg reagerer på.

den I dag klokken 12:20:59, skrev Stipilo :
Kan ikke erindre å ha sett noen slike komme uprovosert.

Så vidt meg bekjent er Dybendahl/Djupedal ikke en debattant på inneværende forum.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
1. Jeg ønsker ikke å være noen forsvarer for noen, heller ikke BB, som utmerket godt klarer seg selv,

2. men jeg mener at den pågående kampanjen mot ham er latterlig.

3. Enten får man være uenig med ham å argumentere ut fra det, eller så får man holde kjeft.

4. Å gi seg ut på karakteristikker og lite rosende omtale, bare fordi man ikke er komfortabel med måten en person ordlegger seg på  er lavmål.

5. Å gjøre dette om til en debatt om prosenter og promiller minner vel egentlig litt om barnehagen, hvor man krangler om at pappan min er sterkere enn pappan din.

6. Tusen ganger sterkere. ;)
1. Oppklarande.
2. Ser inga kampanje, men ein reaksjon på debattforma til BB.
3. Så, om eg då hevdar at :
Djupedal faktisk ikkje har gjeve meg inntrykk av å vere nokon "undermålar" i tydinga mindre oppegåande enn resten, tykkjer du det er rette måten å svare BB på?
Bom på sjangeren.

Halde kjeft får dei gjere som finn dette som beste måten å gje respons på.

4. Vel, her er vi ueinige. Eg finn lavmålet i å argumentere på den måten denne strengen starta på. Og eg har eit visst behov for å markere avstand frå sånt.

5. Eg lanserte ikkje promilleomgrepet. Mitt poeng er at BB sine innlegg fører til nettopp slik forsuring av sentralen og miljøet her, at det er til skade for fornuftig debatt.

6. Morosamt.

3.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Mitt poeng er at BB sine innlegg fører til nettopp slik forsuring av sentralen og miljøet her, at det er til skade for fornuftig debatt.
Det skal vel flere til for å debattere?
;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.614
Torget vurderinger
0
Det skal vel flere til for å debattere?
;D
Fy kamme deg Oddgeir ! ;)

Nå er du inne på samme gale vei som meg da jeg antydet at vi kunne svare på nynorsk ! Å tie ham ihjel er minst like ille !! :mad: Resulatet ville uansett bli det samme ! Han ville bli borte ! :-/

Så slemme Oddgeir, nå må du slutte å mobbe BB ! ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.614
Torget vurderinger
0
Jeg bruker børste  ;D ;D ;D ;D

Hva er børste på nynorsk forresten? Byrste? Hårgreip?
Der ble jeg litt usikker på deg gitt. Er det en slik ordentlig børste i tre og med ekte bust, som del i et sett i et lærfuteral ? En slik greie som er laget av menn for menn ! ;D Eller er det en slik fjollete feminin greie i plast ?? :p

Børste på nynorsk? Vettafan, bruker skjelden å komme lenger enn til stadiet "børsten" før jeg mister interesse for det temaet ! ;D ;D ;D ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Djubedal har drete seg ut. Ingen tvil om det. Men man trenger ikke være undermåls for å gjøre det.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Er det noen her som aldri har dummet seg ut? Er dere undermålere?

Jeg gjentar at da jeg skrev om den ledende Fr.p mannen som ble tatt for voldtekt og amfetamin, så skrev BB at han bare hadde dummet seg ut. Når Djupedal sa noe dumt i fylla,  ble han med en gang omtalt  på den måten Arve viser til.

Lurer på hvordan han vil karakterisere Per Kristian Foss`uttalelser.

BB`s skriverier er helt ute av balanse.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.614
Torget vurderinger
0
Per Kristian er en dannet Høyremann. Jeg tror vi kan enes om at "han var litt uheldig".

Dannede Høyremenn kan IKKE kalles "mindre intelligente aper" eller påstås å "dumme seg ut". Slikt går da bare ikke an !  ;)

Forøvrig vil jeg fortsatt hevde med styrke at jeg tror det er en styrke for demokratiet at våre valgte tillitsmenn og kvinner er virkelige mennesker som driter seg ut av og til på samme måte som oss andre. Jeg bruker å ta med i aftenbønnen " fri oss fra de vellykkede og ufeilbarliges tyrrani". Det er fritt fram for andre å gjøre det samme, jeg hevder ikke copyright !  ;D

edit: tyrkleif

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Enig i at politkere også må ha lov til å dumme seg ut. Så er det å sette grensen mellom å dumme seg ut og det å drite på draget. Det er en grense for hvor mye vi kan tåle. Lovbrudd er over min tålegrense. Per Sandberg har jo greid å bli dømt for vold mot en asylsøker, han har rota i fylla fra stortingets talerstol og han er tatt for å kjøre for fort. Det siste kaller vi forseelse, og det er vel ingen som gjør så mye ut av det. De to første tilfellene er temmelig alvorlige, og om noen skal ut av stortinget er det vel Sandberg.

For en type?!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.277
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg bruker å ta med i aftenbønnen " fri oss fra de vellykkede og ufeilbarliges tyrrani". Det er fritt fram for andre å gjøre det samme, jeg hevder ikke copyright !  ;D

edit: tyrkleif
Med tanke på Gjests siste innlegg på denne tråden vil jeg gjerne foreslå et lite tillegg i aftenbønnen: "Og fri oss også fra dogmatikernes tunnelsyn".
mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Enig i at vi må unngå dogmatikere. Hva har jeg å gjøre med det da? Hva er mitt dogme?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hvis det er tilfelle, så ville det vært intressant å høre hva det er. Så kan jeg vurdere om det er riktig, og om jeg evt vil beholde det.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Mangelen på argumentasjonskraft gjør jo at "kampanjen" mot meg utelukkende er festlig. Tenk at nynorskmafiaen har så ømme tær. Men jeg burde naturligvis forstått det, Dybendahl er fjøsfolkets mann. God ferie, bønder!

PS Les en god bok i påsken, det kan være lærerikt! Hva med Sandemose? Han kunne skrive ordentlig norsk uten Aasen-graut. Kanskje dere bør repetere Janteloven?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mangelen på argumentasjonskraft gjør jo at "kampanjen" mot meg utelukkende er  festlig.
Din kritikk mot Djupedal er derimot gjennomsyret av saklige og velformulerte argumenter. Det er jo slett ikke du som har lagt lista for hva slags argumentasjon som hører hjemme i denne tråden.

Fy skamme seg Arve, slemme mannen! ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.614
Torget vurderinger
0
er fjøsfolkets mann.  God ferie, bønder!  
Hva har bøndene gjort deg for noe vondt BB ?? Du bruker jo uttrykkene "fjøsfolk" og "bønder" som skjeldsord !

Er det bare god gammeldags norsk misunnelse fordi de har store fine hus ?? Eller er det det at de eier mer jord i kongeriket enn du gjør ??

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Mangelen på argumentasjonskraft gjør jo at "kampanjen" mot meg utelukkende er  festlig.   Tenk at nynorskmafiaen har så ømme tær.  Men jeg burde naturligvis forstått det, Dybendahl er fjøsfolkets mann.  God ferie, bønder!  

PS  Les en god bok i påsken, det kan være lærerikt!  Hva med Sandemose?  Han kunne skrive ordentlig norsk uten Aasen-graut.  Kanskje dere bør repetere Janteloven?

Vi leste Sandemose mens du holdt på med "Fantomet".

Du kan bytte navn på tråden slik at den blir mere realistisk:
"BB undermåler"

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.454
Torget vurderinger
2
Også kommer Høvdingen og fjerner innlegg igjen. At det går an vil mange si, men jeg er så lei den evige meninsløse drittkastingen mellom medlemmer.

Slutt med det og følg reglene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tykkkjer det er heilt greitt at Høvding fjernar ein tone ingen er spesielt tente med.
Var det ikke ditt innlegg som ble fjernet da...? ;)

Det er tydelig at folk har forskjellige ømtålige tema man ikke skal spøke med , eller harselere med. Men når man selv ikke har samme fintfølelse overfor andres hjertesaker så får man tåle litt selv og. Så forøvrig at noen brukte ordet fjøsnisse i en annen tråd, uten at det ble slått ned på, tror ellers ikke noen bønder føler seg støtt av et slikt ord, bønder er ingen svak gruppe som ikke kan spøkes med, det er vel oftest de som skriker høyt på andres vegne i sånne sammenhenger som har et nedlatende syn på for eksempel bønder.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
1. Var det ikke ditt innlegg som ble fjernet da...?  ;)

2. Det er tydelig at folk har forskjellige ømtålige tema man ikke skal spøke med , eller harselere med.

3. Men når man selv ikke har samme fintfølelse overfor andres hjertesaker så får man tåle litt selv og.

4. Så forøvrig at noen brukte ordet fjøsnisse i en annen tråd, uten at det ble slått ned på, tror ellers ikke noen bønder føler seg støtt av et slikt ord,

5.bønder er ingen svak gruppe som ikke kan spøkes med, det er vel oftest de som skriker høyt på andres vegne i sånne sammenhenger som har et nedlatende syn på for eksempel bønder.
1. Mellom andre, ja......
Ein har tileigna seg debatteknikkar av mange slag opp gjennom åra, men det medfører ikkje at ein set pris på dei. Mi subjektive oppfatning av debatten var at eg forsvarte mine haldningar på ein passande måte, heilt i samsvar med det som vart lagt opp til.

Tykkjer BB si sjikanderande grunnhaldning treng å kommenterast. Og Høvdingen er lite tent med at forumet hans forsurast på den måten. Det er mange som har slutta her på grunn av dritpreik.

2. Om dette var retta mot meg, prøver eg oppriktig å ikkje gå ut på ein måte som sårar (men eg hadde noko kortare lunte ei peroide i februar då eg var operert i nasen og ganske irritabel...) Trur eg tåler godt ein spøk, men har lite overs for sjikane...

3. Var denne mynta på meg?

4. Fjøsnissen var etter tradisjonen ein litt sær skapning som gjerne fann på litt tull med bonden. Han kunne vere direkte ondsinna og drive sabotasje om han ikkje var fornøgd med opplegget, så det var best å halde seg inne med han, (sette ut graut julekvelden og sånn). Han var ein sublimasjon av den mykje eldre tunkallen, som sannsynlegvis stammar heilt frå bronsealderen, og var då grunnleggjaren av garden som vart gravlagd der. Eg har høyrt omtale av ein skikk der eit tre vart planta på grava hans, og derav skikken med tuntre.
I kva grad "fjøsnisse" skal brukast ut over skjellsordnivå, har eg tolka det i retning "eigenrådig og havngjerrig særing med manglande empati for andre skapningar, og størst glede ved skadefryd." Ein form for mobbar, altså.

5. Eg harsellerar lite med bønder (vel, det skjer, men då bør bøndene vere til stades). Tykkjer eigentleg dei har nok å stri med....eg er også glad for at dei finnest, og at kortreist mat framleis er eit alternativ (iallfall når det er høgtid)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
1. Mangelen på argumentasjonskraft

2. gjør jo at "kampanjen" mot meg utelukkende

3. er  festlig.   Tenk at nynorskmafiaen har så ømme tær.  

4. Men jeg burde naturligvis forstått det,

5. Dybendahl

6. er fjøsfolkets mann.  

7. God ferie, bønder!  

8. PS  Les en god bok i påsken, det kan være lærerikt!

9. Hva med Sandemose?  

10. Han kunne skrive ordentlig norsk

11. uten Aasen-graut.

12. Kanskje dere bør repetere Janteloven?

Høvding, kvifor er ikkje dette innlegget fjerna? Er det meininga at eg skal svare sakleg på dette? HER TEK DU AFFÆRE!
1. Det manglast etter mitt syn ikkje argumentasjonskraft i særleg grad, bortsett frå hos deg.
Å argumentere er pr. definisjon å utveksle argument. Ikkje komme med sjikanerande ordvendingar

2. Ei kampanje er noko anna enn dette. Kampanjer er offensive. Denne strengen, tittel og temaval er dine val, og andre innlegg ein reaksjon på dette.

3. Kunne du vere snill og finne andre måtar å more deg på?

4........

5. Eg ser du referer til eit fiktivt namn. Det er litt vanskeleg å forholde seg sakleg til dette. Om det skulle vere eit forsøk på å seie noko morosamt eller ironisk, må eg be om at du påpeikar dette, då det slett ikkje er innlysande. Etter det Høvding har fjerna, skal eg avstå frå å kommenter nivået dette argumentet har...

6. Det har eg vanskeleg for å tru. Han er då typograf?

7. Har nokon her inne marknadsført seg sjølv som bonde, tru? Eller er Høvding litt for lemfeldig med kalling? I så fall lurer eg på om kommentarar som "kødd", "idiot" og sånt er greitt, eller om ein må moderere seg til "tosk", "tåpe" og det tydeleg anerkjente "undermåler" (sjølv ville eg brukt "evneveik" om det er i orden...)?

8. Ja. Det har eg gjort, og det var lærerikt.

9. Sandemose var eg ferdig med for mange år sidan. Ikkje det at han skriv dårleg (faktisk ganske godt), men tema er ikkje personleg engasjerande lenger.

10. Dette burde du ha utdjupa. Ordentleg kan vere så mangt, i frå ortografisk korrekt, til stilsikkert og interessant. Få vert vel utgjevne om dei ikkje innfrir desse momenta. Om du meiner din personlege smak er suveren, vil nok få (ingen?) vere samd med deg i dette.

11. Er dette ein slags matrett, eller er det sjikane? I så fall, er det retta mot meg? Og igjen, kvifor grip i så fall ikkje Høvding inn?

12. Er det nokon spesiell grunn til det?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kjære Arve.
Mitt forslag er at du finn deg ein god stol, leitar fram ei god bok, og gløymer heile denne saka for ei stund.

Personleg har eg nettopp avslutta Tom Kristensen si nye bok Dødsriket.
Handlinga er henta i frå Oslo, og har i seg lenkjer til aktuelle problemstillingar som pregar vår tid.

Boka er svært medrivande, og fengslar deg fra side 1.

mvh
oddgeir
(som er i påskemodus)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Torget vurderinger
0
Kjære Arve.
Mitt forslag er at du finn deg ein god stol, leitar fram ei god bok, og gløymer heile denne saka for ei stund.

Personleg har eg nettopp avslutta Tom Kristensen si nye bok Dødsriket.
Handlinga er henta i frå Oslo, og har i seg lenkjer til aktuelle problemstillingar som pregar vår tid.

Boka er svært medrivande, og fengslar deg fra side 1.

mvh
oddgeir
(som er i påskemodus)
1. Skønar godt innlegget. Men etter å ha lese Blåskjegg av Kurt Vonnegut, har eg dårleg samvit for ikkje å ha rydda ferdig i hagen. Påskekrimmen får vente til eg er ferdig med meir obligatoriske gjeremål. Har konfirmasjon i huset om ein knapp månad.

Elles er det interessant å studere kommunikasjonsform. Har vore med på digital kommunikasjon innan ulike tema sidan vi dreiv BBSing mellom fådelte skular via SKD-basen på Hermannsverk i 1986. Ettersom dette vil ta over for andre kommunikasjonsformer i framtida, spesielt i rurale strok, er det spennande å sjå kva som skjer. Meta-temaet i denne strengen er (som du sikkert skjønar) svært interessante. Akkurat no er problemstillingane:
a) Korleis grip moderator(altså høvding) inn, og på kva grunnlag?
b) Kvar går grensa mellom det usaklege og sjikane? Kva kan kan tillatast?
c) Vil saklegheit fungere som svar på sjikane? (er spesielt oppteken av dette, då det er ein klar parallell til korleis du skal gripe inn i ein klassesituasjon når "ting" er i ferd med å utvikle seg)

Hifisentralen er ei mangfaldig og gøyal leikegrind. Hadde som utgangspunkt berre det saklege, men oppdaga off-topic etter ca 1 år...
Burde kanskje vore sletta, heile off-topic? Men då forsvinn mangfaldet.

Topp Bunn