DIY Vpr erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har du fått testet med de nye platene?

    Jeg har med nytt oppsett pådratt meg en kraftig resonans i 15-30hz området og følger derfor eksperimentet ditt nøye.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du fått testet med de nye platene?

    Jeg har med nytt oppsett pådratt meg en kraftig resonans i 15-30hz området og følger derfor eksperimentet ditt nøye.
    Jada de er operative i front. Strammer opp ytterligere, men har ingen signifikante målinger å vise til ennå

    Skal du ha effekt i ditt problemområde tenker jeg 2.5mm stål og så stort som mulig
    Hvilke modex plate har du fra før?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Har du fått tak i isobond i riktig størrelse, eller skjøter du bare sammen 120x60 cm som er det jeg ser på en tysk salgsside? - har det i så fall noe å si med skjøt, så lenge metallplata er hel?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har du fått testet med de nye platene?

    Jeg har med nytt oppsett pådratt meg en kraftig resonans i 15-30hz området og følger derfor eksperimentet ditt nøye.
    Jada de er operative i front. Strammer opp ytterligere, men har ingen signifikante målinger å vise til ennå

    Skal du ha effekt i ditt problemområde tenker jeg 2.5mm stål og så stort som mulig
    Hvilke modex plate har du fra før?
    Målte du forskjell med steinull og isobond bak stålplatene?

    Har to stk Modex Plate type 1. Trenger enda mer bredspektret demping spesielt på sideveggene så det kan være aktuelt å prøve tynnere enn 2.5mm i tillegg. Derfor svært interessant å se resultatet hos deg med tynnere stålplater og mer demping foran.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei. Har blitt svært inspirert av resultatene dine! Takk for at du har delt erfaringene dine.

    Jeg har fått to stålplater på 1x2m med tykkelse på 2.5mm i hus. Tenkte å teste først som du gjorde presset opp til 20cm absorbent. Gir det effekt bestiller jeg Isobond.

    Kan jeg spør hva du brukte for å koble fra gulvet når du testet?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei. Har blitt svært inspirert av resultatene dine! Takk for at du har delt erfaringene dine.

    Jeg har fått to stålplater på 1x2m med tykkelse på 2.5mm i hus. Tenkte å teste først som du gjorde presset opp til 20cm absorbent. Gir det effekt bestiller jeg Isobond.

    Kan jeg spør hva du brukte for å koble fra gulvet når du testet?
    Så kult! Tenker det er fornøyelig å flytte på de ;)

    Jeg plasserte mine oppå noen himlingsakustikkplater 30mm for å skåne gulv og en viss tilkobling

    Så må du dele resultater! Spennende at flere prøver
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et par av disse ville gjøre flyttejobben enklere (hvis platen er glatt og stiv nok)?
    15-887_xl_1.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.594
    Antall liker
    14.501
    Sted
    Langesund
    Ingen skal påstå at du ikke gir litt svette i forhold til denne jakten på godlyden - bra, Stå på!!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fått testet en plassering med 2m*1m stålplater på 2.5mm. Satt oppå teppe og presset lett intil 20cm Flexi A. Fjernet en RPG Plate 1 i samme område. Dette område har jeg på forhånd målt mye resonanser mellom 15-30hz.

    Ingen effekt så langt. Gir mer resonanser under 15hz. Har jeg gjort noe feil?
     

    Vedlegg

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Først: synes egentlig målingene ser veldig bra ut både før og etter med lite etterklang under 25 Hz - så for musikk er dette godt nok (for meg et drømmeresultat).
    Litt overrasket over at vi ikke ser mer effekt under 30 Hz fra å bytte ut 1 stk Modex 1 (1mm) med 2 stk 2,5mm VPR. Mulig at vi uansett her snakker nedenfor effektivt virkeområde og at øvrige tiltak allerede har løst det over 30 Hz. Alternativt at de du nå har satt inn ikke treffer helt med trykksonene. Dette skal ha mye å si. Håper mer kunnskapsrike folk enn meg stepper inn her. Takk for at du deler. Jeg har fått økt tiltro til VPR og RPG etter å lest din tråd. Har nå fått ned 1,5 kubikkmeter peis i min lyttestue, og gleder meg til å komme i gang med målinger og tiltak. Lykke til!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har fundert over mangle de effekt. Kan ha flere årsaker. Usikker på om avkobling med å stå på et teppe er nok? Usikker på om stålplaten ikke er presset jevnt nok opp etter absorbenten? Johoo presset den inntil med sofaen.

    Tips til hva jeg eventuelt kan teste mottas med takk :) I værste fall legger jeg stålplatene ut for salg. Fikk en god pris som jeg kan selge de videre for hvis andre har lyst å teste.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har fundert over mangle de effekt. Kan ha flere årsaker. Usikker på om avkobling med å stå på et teppe er nok? Usikker på om stålplaten ikke er presset jevnt nok opp etter absorbenten? Johoo presset den inntil med sofaen.

    Tips til hva jeg eventuelt kan teste mottas med takk :) I værste fall legger jeg stålplatene ut for salg. Fikk en god pris som jeg kan selge de videre for hvis andre har lyst å teste.
    Prøv å still den opp som en hjørnebassfelle. Altså som en trekant i hjørnet. Pass også på at platen ikke blir hindret i å vibrere fritt.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har fundert over mangle de effekt. Kan ha flere årsaker. Usikker på om avkobling med å stå på et teppe er nok? Usikker på om stålplaten ikke er presset jevnt nok opp etter absorbenten? Johoo presset den inntil med sofaen.

    Tips til hva jeg eventuelt kan teste mottas med takk :) I værste fall legger jeg stålplatene ut for salg. Fikk en god pris som jeg kan selge de videre for hvis andre har lyst å teste.
    Prøv å still den opp som en hjørnebassfelle. Altså som en trekant i hjørnet. Pass også på at platen ikke blir hindret i å vibrere fritt.
    Har allerede fylt opp hjørnene med RPG Modex Edge så har ikke plass. Det var kun puter som klemte den inntil absorbenten så den burde vibrere fritt. Har sidevegg bak i rommet som også kan testes men tar noen målinger først for å se om det er resonanser i det området.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Veldig spennende tråd!

    Hadde noen tatt jobben med å samle linker til relevante tråder på gearslutz og steder man få tak i isobond etc, kunne det jo blitt rene oppslagsverket for fremtidig DIY :cool:

    Hvordan fungerer isobond som vanlig absorbent? Er det noe som vil fungere bra på i 1.refleksjoner?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig spennende tråd!

    Hadde noen tatt jobben med å samle linker til relevante tråder på gearslutz og steder man få tak i isobond etc, kunne det jo blitt rene oppslagsverket for fremtidig DIY :cool:

    Hvordan fungerer isobond som vanlig absorbent? Er det noe som vil fungere bra på i 1.refleksjoner?
    Vanlig isolasjon fungerer bedre. Den vil begynne å reflektere oppover i frekvensområdet. Det kommer jo an på tykkelse selvsagt, men skal du nedover mot Schrøeder så bør man ha mindre luftgjennomstrømningsmotstand.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn