DIY med horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    @ Dalemark

    Her fikk du «100 års» dyrkjøpt Horn DIY Hi-Fi erfaring i verdensklasse servert på et sølvfat. Les trådene og lær av utviklingen.

    Følg også med på hva Snickers (Tonalab / Ø) og HR driver med innen horn og bass.

    Hvis du holder deg til dette så blir det bra 😉
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    @ Dalemark

    Her fikk du «100 års» dyrkjøpt Horn DIY Hi-Fi erfaring i verdensklasse servert på et sølvfat. Les trådene og lær av utviklingen.

    Følg også med på hva Snickers (Tonalab / Ø) og HR driver med innen horn og bass.

    Hvis du holder deg til dette så blir det bra 😉

    😁👍. Traua for rule 👍
     
    2

    2xJ

    Gjest
    HFS er trendbasert... og det har sine fordeler og bakdeler, men om man ikke har et utpreget behov for og være med bjellesauene, og tenker både praktisk og økonomisk, så ligger man heller et trekk eller to etter. Fordelen er jo at informasjonen ligger her og og feila er gjort og du kan selv evaluere hva som betyr noe og ikke.
    Når "alle" skal selge fjorårskonseptet, fordi det har kommet noe nyttt dem skal kaste seg på... så må dem selge billig for og bli kvitt det !!
    Kjøp dette !!! Når man skal satse på noe som er den nye vinen, så er det både tekniske og økonomiske fallgruver, vurder selv om det er noe du vil sjanse på.

    Mine to cent, som tross alt ikke betyr allverden... som andre har sagt, begynn med bassystem, om du velger 12 15 eller 18" er imo det samme, pros an cons.
    MEN få med deg en midbass driver eller fler og, det er ofte i dette område all annen hifi skuffer, og vil på mange måter endre ditt syn på det vi holder på med... og det vil og gjøre arbeidsbetingelsene for et horn mye lettere !!! Idag finnes det fler måter og få til og få et horn til og gå helt opp uten og måtte ty til tweeter i, ihvertfall i første omgang.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Fin tråd. Følger med fra sidelinjen her. Holder på med ett enkelt 2-veis system selv da jeg ble anbefalt det sånn i første omgang.
    53288AB9-28F8-445B-B512-243F0049B420.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    De norske hornene som ligger aller lengst fremme i verden vel …
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Gå for det sikre. Følg byggeplaner og få et resultat du kan leve med. Så om du ønsker å gå videre senere med å bygge noe så gjør det.
    Å tenke så komplisert medfører bare at det er mer komplisert å lykkes, - kanskje aldri.

    Her er onken, som kanskje ikke er på mote, som virker. Er no nonsens produkt. Man kan bruke masse penger på en slik konstruksjon, men må ikke. De er lette å oppgradere toppene på.

    9730E0B4-7862-4F3C-9370-79C90A01ED11.jpeg



    Det er like føy å bygge noe som man vet virker som å bygge noe man håper skal virke tross alt
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Hvis/når jeg forenkler lytterommet så står disse høyt på prioriteringslista:

    De beste 15 tommerne jeg får tak i
    Bakken&Compani horn
    Storformat med beryllium, 600 Hz deling

    868726F4-4461-4392-8511-49410A11EF3B.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    AE td15m er en god driver men er jo ikke så motorsterk gjennom hele registeret. Det finnes ganske mange flere basser til formålet.
    Må ikke se seg blind på det man har selv og tro at siden man har det selv så er det det beste som finnes i verden. Sånn har man vokset fra tross alt
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som har testet andre drivere enn TAD 4003 i Bakken & co horna? Hva er evt. andre gangbare alternativer?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Gå for det sikre. Følg byggeplaner og få et resultat du kan leve med. Så om du ønsker å gå videre senere med å bygge noe så gjør det.
    Å tenke så komplisert medfører bare at det er mer komplisert å lykkes, - kanskje aldri.

    Her er onken, som kanskje ikke er på mote, som virker. Er no nonsens produkt. Man kan bruke masse penger på en slik konstruksjon, men må ikke. De er lette å oppgradere toppene på.

    Vis vedlegget 867910


    Det er like føy å bygge noe som man vet virker som å bygge noe man håper skal virke tross alt
    Dette er jo ikke rakettforskning 🥴
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    AE td15m er en god driver men er jo ikke så motorsterk gjennom hele registeret. Det finnes ganske mange flere basser til formålet.
    Må ikke se seg blind på det man har selv og tro at siden man har det selv så er det det beste som finnes i verden. Sånn har man vokset fra tross alt
    Jeg vil ikke sætte navne på alle dem jeg har prøvet der findes da enheder som er hurtigere men så kan de ikke spille bas
    men der findes ikke andre 15 tommer så spiller så glat på stemmer 600Hz er højt at dele
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dette er jo ikke rakettforskning 🥴
    Det er ikke rakettforskning. Men. Du er ny til winisd om jeg skal tolke deg rett. Du har et budsjett som uten tvil kan gi deg en god løsning. Sitter med blanke ark og drømmer etter en tur til gutman. Alle kan få drømmer etter å ha vært hos gutman, men der ligger årevis med erfaring bak og et budsjett som er såpass mye høyere at det er mulig.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har testet andre drivere enn TAD 4003 i Bakken & co horna? Hva er evt. andre gangbare alternativer?
    Hvis men vil have det bedste så er det tad 4003 er den eneste der kan køre 2 vejs ellers kan man dele lidt højere og bruge 2001-2002
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det var nettopp derfor jeg spurte som jeg gjorde :giggle:
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    derfor JBL2440 i et arai A290 og en fostex tweeter spiller stor og super fedt kan deles 500-600-8000k
     
    2

    2xJ

    Gjest
    derfor JBL2440 i et arai A290 og en fostex tweeter spiller stor og super fedt kan deles 500-600-8000k
    Jeg kan ramse opp sikkert 100 slike alternativer som du kommer med.
    Men hva jeg mener er best har ikke så mye og si.
    Det børt være drivere som er rimelige, er lett omsettelige, og dem må være brukt i mange kjente konstruksjoner.
    Når man er ny så vet man ikke helt hvilken lyd man er ute etter.
    Såklart at oppsettet til gutty er verdt og strekke seg etter (Skulle bare mangle) så er det allikevel mange billige alternativer som vil gjøre musikkgleden enorm !!

    Utganspunktet til trauet, var at man ville ha kvalitetene til JBHELL 2360, men at det skulle låte BEDRE.
    Jeg slår et slag for fler JBL horn.. som mange herinne har erfaring med.

    Hornet som brukes i Ø Audio (Mk 1, ikke Verdande) kan brukes helt opp etter at en midbassdriver har gjort jobben sin.

    Mange mange eksempler, men om budsjettet er der det er så bør man ikke sprenge hele bare med starten......
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    derfor JBL2440 i et arai A290 og en fostex tweeter spiller stor og super fedt kan deles 500-600-8000k
    Allerede der er budsjettet for lengst sprengt..... et anstendig 2440 par med gode membraner er fort 20K for tiden, og brukte T500A er det tilnærmet ingen av på markedet lenger og dukker de opp så er det fort 20k for et strøkent par. Nye går på 35k løs. Så kommer hornet som også er 15-20k.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ramse opp sikkert 100 slike alternativer som du kommer med.
    Men hva jeg mener er best har ikke så mye og si.
    Det børt være drivere som er rimelige, er lett omsettelige, og dem må være brukt i mange kjente konstruksjoner.
    Når man er ny så vet man ikke helt hvilken lyd man er ute etter.
    Såklart at oppsettet til gutty er verdt og strekke seg etter (Skulle bare mangle) så er det allikevel mange billige alternativer som vil gjøre musikkgleden enorm !!

    Utganspunktet til trauet, var at man ville ha kvalitetene til JBHELL 2360, men at det skulle låte BEDRE.
    Jeg slår et slag for fler JBL horn.. som mange herinne har erfaring med.

    Hornet som brukes i Ø Audio (Mk 1, ikke Verdande) kan brukes helt opp etter at en midbassdriver har gjort jobben sin.

    Mange mange eksempler, men om budsjettet er der det er så bør man ikke sprenge hele bare med starten......
    Ø Audio er heller ikke i nærheden af den klasse desværre
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @LMC fikk aldri noe svar på spørsmålet om det er noen som har testet andre drivere enn TAD 4003 med Bakken & co hornet. Kanskje du vet? Spør kun fordi jeg er nysgjerrig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Brukte ikke grelv 2451 med Truextent?

    Jeg skal hvertfall teste. Bakkenhorn i vinter med det.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hva brukes av ht terminering og antall pol på kablene i DIY prosjekt? 3 veis.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    For et par år siden brukte jeg 2xJBL 2226H i åpen baffel på 90x80cm. Så TAD klonehorn på toppen med JBL 2446J. Det spilte faktisk helt supert for meg som er en nybegynner innen hornverdenen. Det trenger ikke gjøres så avansert. Spilte med Groundsound. Inkl preampen kostet dette oppsettet i underkant av 40K.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har handlet et Onken prosjekt. Frontplate må byttes også venter jeg på noen ftr15 3060c drivere. Videre har jeg Jabo kh55 horn, Altec 299 samt fd600 å velge mellom til horna. Har også noen tweetere m/ horn.

    Kommer til å kjøre aktivt deling med et RME lydkort.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Grattis, jeg hadde også gått for onken og altec hvis jeg skulle prøvd meg på et prosjekt. Blir spennende å følge 👍
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    AE td15m er en god driver men er jo ikke så motorsterk gjennom hele registeret. Det finnes ganske mange flere basser til formålet.
    Må ikke se seg blind på det man har selv og tro at siden man har det selv så er det det beste som finnes i verden. Sånn har man vokset fra tross alt
    Jeg har gemmen tiden faktisk nok prøvet alle 15 tommere som er værd at prøve Altec har den strammeste bas som samtidigt kan gå ned Altec 416-8A
    515 er strammere men går ikke ned AEtd15M lyder med maget stor margen bedst i mellemtonen meget mere glat hvor Altec lyder rugt
    Tad basser kan slet ikke være med heller ikke 1601C
    Hvis det rigtigt skal rykke max kan John fra AE bygge nogle specielle TD15M med en anden swingspole så total Q kommer længere ned så for man hurtigheden fra Altec 515 men med en langt bedre mellemtone ved 600Hz deling hygge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn