DIY "kompaktanlegg" til autist

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Jobber i en omsorgsbolig hvor en av beboerne er glad i musikk, men bl.a. sliter med med dårlig motorikk. Samtlige kompaktanlegg som har vært innom har gått istykker iløpet av en kortere periode, og alle har hatt små knapper som sitter altfor tett sammen. Altså en finfin DIY-utfordring!

Kravspec:
- store knapper plassert et godt stykke fra hverandre
- solid
- grei lyd

Det meste jeg trengte lå egentlig i boden fra før; Biltema støperør, Tang Band W3-781, Helder TA2024 T-amp og en 8.5A Mean Well SMPS (det samme gjør forsåvidt en MiniDSP, Tang Band W6-1139 og en LM4780-basert monoforsterker også. Litt overkill i denne sammenhengen, men fristelsen er unektelig der...) :rolleyes:

Forskjellige avspillingsmåter har vært vurdert; minidisc, SD-kort og harddisklagring, men vanlige CDer ser totalt sett ut til å være mest praktisk så jeg kjøpte likegodt en IDE CDROM-kontroller på Ebay. Da kan jeg lodde av mikrobryterne til play og sporvalg, og lodde på mine egne av denne typen med godt mellomrom på topplata.

Prosjektskisse:
untitled.jpg

Den grå strømpen som dekker røret er av ullfilt og demper ikke de høyeste frekvensene så mye at det er plagsomt. Er litt i tvil om jeg skal droppe plexiplata nederst (er der kun av estetiske årsaker) og gå for en større bunnplate istedet for stabilitetens skyld. Internt er det ca 20-25 liter tilgjengelig kassevolum, og jeg får ikke bestemt meg for høyttalerløsning. Leker litt med tanken på tre W3 montert på sidene, ala Elias Pekonens "Single Speaker Stereo"-konfigurasjon:

Kan jeg dele opp røret til tre TABAQ-kammer så lenge volum og portdimensjoner stemmer, eller må transmisjonslinjer være rektangulære...? Alternativet er å dele opp til tre Tekton-kloner ala HEL, og eventuelt dytte inn en W6 nederst i røret.

Om du har en gammel IDE slot-load CDROM liggende å oppta plass tar jeg gjerne imot! :) Skal dytte inn mer bilder etterhvert, foreløpig er det ikke noe å ta bilde av.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har ikke så mye å bidra med på DIY fronten, men syns det er svært respektabelt det du gjør! Håper det blir ett velykket prosjekt!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.302
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Er spesialpedagog og har jobbet med autister før. Jeg synes denne ideen er genial. Spesialt cd spilleren, hva med å beholde eject kanppen og? Eller blir det krige på fellesromet?

Håvard

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.517
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har noe gammelt slot in liggende men tror det er scsi?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
pahf: Takk! Er uansett ikke så vanskelig å be når det dreier seg om lyd og DIY ;)

Haavard: denne skal stå i beboerens leilighet, så ingen krangel der. Inn-/utmating av cder kan også by på problemer rent motorisk, så det må nok testes litt forskjellige løsninger i praksis. Løsningen som pr idag er "klappelokk" og senterspindel byr på endel unødvendige frustrasjoner som jeg håper å unngå. Målet er at beboeren skal kunne betjene alt sammen selv uten problemer :)

bambadoo: tror jeg må ha IDE (eventuelt en SATA-adapter), men det kan hende jeg tar feil. Takk for tilbudet uansett!

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Kult prosjekt! SCSI og IDE går nok ikke om hverandre helt enkelt, og jeg tror neppe du finner noen overgang så enkelt heller.

Du har ikke vurdert å ta utgangspunkt i en bilstereo spiller da? Får du slot-load, styring, forsterker og evt radio i ett. Litt "kjedeligere" og mindre DIY selvfølgelig, men finner du en bilradio med pre-out kan du jo fortsatt koble til en annen forsterker, minidsp eller hva som helst :)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Var det jeg var redd for ja. Bilradioer blir for smått og knotete er jeg redd. Ideen er god og det hadde vært lettvint og greit, men jeg kjenner igrunnen ikke til en eneste spiller som er lettbetjent for noen som ikke sliter med motorikken :p Har såvidt testet litt med iOS-grensesnittet også for å se om en iPod Touch eller en 1.gen iPad kunne ha vært en løsning, men mangelen på taktilitet(?) later til å være et hinder.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Jobber innenfor samme sektor og synes dette er et flott prosjekt :) Håper du lykkes :)

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Fikk det visst ikke med, men det jeg tenkte var at du tok en bilradio og så på muligheten for å lodde på eksterne større knotter for de nødvendige funksjonene, ala det du skrev om IDE-kontrolleren. Vet ikke hvor lett det er å finne en egnet spiller, men jeg ville lett etter en litt eldre en av ok kvalitet hvor ikke alt nødvendigvis er krympet og lagd billigst mulig.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Ingen dum tanke. Skal forske litt på det, tror jeg har noen eldre spillere liggende på loftet et sted. Kanskje det endelig lønner seg å være litt skrotnisse? ;)

Har forresten koblet opp Helder-ampen og SMPSen for en prøvelytt. Til 220 kroner sammenlagt (pluss litt frakt) spiller det helt latterlig bra!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
ePi: Lettbetjent for en med handicap er noe jeg har erfaring med, da jeg har cerebral parese selv, og har dame i rullestol!! TØFT, DET DER!!! Musikk er verdens råeste form for terapi...punktum!!!!! Jeg hjelper gjerne med input...kontakt på PM... Mitt spørsmål er dog: HVORFOR må elektronikken være DIY????? Jeg forstår det mht høyttalere, men det finnes da utrolig lettbetjente kombinasjoner...med verdens mest intuitive fjernkontroll!!!! Som har så mange datamuligheter at det er helt vondt å tenke på!! FØRST anbefaler jeg å se på Audiolab 8200CDQ sammen med 8200P...15000 kr på OHC. Eller prøv å få i en av mine gamle ampfavoritter- Electrocompaniet ECI2- fire store dreiehjul!! Kombiner med en eldre Marantz Premium CD som f ex CD17mk2.... god avstand, god lyd...

• Liker
Reaksjoner: ePi

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
En annen ting er at dersom nevnte motorisk utfordrede musikkelsker har en tilpasset fjernkontroll til å betjene for ex dørene i huset, kan det hende denne kan reprogrammeres til å styre anlegget og....eksempelvis Funksjonsutstyr AS i Oslo har slike kontroller....kan søkes om via Hjelpemiddelsentralen..

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Årsaken til at dette blir DIY er litt sammensatt. Først og fremst gjør jeg dette på eget initiativ fordi jeg synes det er spennende, så kostnadene blir nødt til å holdes nede. Beboeren som skal få dette "kompaktanlegget" har også flere utfordringer enn kun det motoriske, så selv om musikkgleden er til stede kan ikke komponenter til flerfoldige tusen rettferdiggjøres (selv om jeg er rungende enig med deg i at musikk er fantastisk terapi!). Kaffe kan søles, ting kan veltes osv. I verste fall risikerer jeg faktisk at hele greia blir stående ubrukt fordi det av en eller annen grunn ikke fanger interessen. I tillegg gir det meg en viss kontroll over maksimalt lydtrykk, all den tid 3-tommere med 15 watt i ryggen ikke akkurat river bildene av veggen. Og så er det plassmessige årsaker og et par andre ting jeg gjerne skulle ha delt for å få innspill, men jeg liker ikke å gå for detaljert inn på personer i forbindelse med jobb :)

Finnes ikke ytterligere hjelpemidler i boligen, da beboeren fysisk sett klarer det aller meste selv og har "folk til slikt" til resten. Hvis ikke hadde jeg nok vært "all over it" :cool:

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Bra prosjekt,
har du funnet driverk (cdrom) du skal bruke?
jeg har hatt en god den cd-rom i drift som musikkspiller og med samme cd-rom controller som du bruker se ev. brukererfaringer her http://www.hifisentralen.no/forumet...diy-cd-driver-control-med-plextor-cd-rom.html
Audiosan hadde problem med å skaffe IDE drev så du bør kansje vurdere SATA, jeg har dog plukket ut en mengde IDE drev fra div EL-avfall containere.
Et tips er kansje å ha endel drev på lager, og bare bytte ut når feks skuffen brekker, (det kan skje selv funksjonsfriske:rolleyes:)
Ang fjernkontrolen så regner jeg med at du ikke skal bruke den? jeg syns det er ganske små knotter på den.
Skal du ikke ha fjernkontroll burde du kansje bare montere bryterne litt fra hverandre og en lage / kjøpe noen store knotter til de.

Lkke til

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Skjønner!
Men det jeg ville gjort da, er å kombinere et par Genelec 6010A aktive studiohøyttalere til 5k, med Musical Fidelitys V-serie- VCAN2 hodetelefonamp/pre og evt VDAC2...kun en vripot til volum på VCAN2. Bruk så en eldre, brukt Marantz som drev! Ultrakompakt monsterlyd som oppfyller ALLE krav dere har!! FULLT MULIG å komme i mål med dette utstyret...jeg har selv dette på min Mac....

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Går ikke veldig fort i svingene her, mye annet som står foran i køen... men idag kom det noen fiffige små kjøleribber til Tripath-chippen. Egentlig RAM-kjølere, men de klarer nok dette også. Merket at chippen ble relativt varm ved høyt volum over lengre tid.

Skal sjekke litt priser og forskjellige leverandører av metallplater imorgen, forhåpentligvis kan jeg få tak i 4mm plate til topp- og bunnplate for en ålreit pris. Alu er vel billigst, men blir vel fort ripete/stygt med mindre man hardanodiserer.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Jeg har faktisk ikke mottatt den enda :confused: Mulig Posten har susa bort saken du var hyggelig nok til å donere? Har klødd meg litt i hodet, og jeg tror kanskje det blir en (for) omfattende løsning med CD-ROM til dette. 12V, 5V, regulatorer, DAC osv... Har tatt opp igjen Discmansporet litt.

Men metallplatene er i boks! 3mm børstet rustfritt fra Tønnesen Rustfritt her i Kristiansand. Skal få kutta ned røret til riktig lengde og få knipset noen underveisbilder :)

Og så lurer jeg veldig på å gå for Abletec-moduler istedetfor Tripathen. Amp og PSU fra Kina kjennes litt risky, spesielt når det er jeg som er brannansvarlig..

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
En hvilkensomhelst PC - strømforsyning hadde vel fikset den biffen? Skulle vist det på forhånd. Har power her også.

Rart angående posten. Skal se om jeg finner sporing på den i morgen.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hvordan går det med dette prosjektet? :) Begynt å fått delene du trenger?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Noen ganger lurer man på om alle planetene står helt på linje og om man kanskje burde forte seg å levere inn en lottokupong - eller om man har hatt så griseflaks at alt er brukt opp allerede...

Beboeren har nemlig slitt ut nok en spiller, og en ny var plutselig kjøpt inn og satt i tjeneste:

CD-102.jpg

Jepp, etter å ha trålet ebay, Finn og flere andre steder uten hell står Shigaclone-utgangspunktet rett foran nesa på meg. Så nå blir det nok straks litt progresjon! ;)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Morsomt! Gleder meg til å se hvordan det ender opp :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Regner med problemet er at spillerne har en tendens til å bli brukt til andre formål enn det de er tiltenkt? kanskje som ett resultat av spillerne er for vanskelig å bruke, det går for lang tid før man "trykker" til det skjer noe, eller at det å velge sang, cd, eller hva det nå skulle være ble for vanskelig, vrient når det blir så mange valgmuligheter. Hva med å splitte det opp, hvor styringen av lyden er helt for seg selv gjerne i form av en touch skjerm fast montert på en vegg eller bord?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Små knapper, dårlig merking (embossing som kun kan sees med god belysning fra riktig vinkel), tett plassering og selvsagt totalt forskjellig plassering fra spiller til spiller er hovedutfordringen. I tillegg har de gjerne både cd-spiller, kassettspiller, radio og et utall fancy-funksjoner, alle med sine tilhørende knapper.

Jeg har gjort noen forsøk med touchfunksjonalitet, men kontrollene sitter for tett der også. Finmotorikk er igrunnen ganske utrolig, og vi tar det fullstendig for gitt... I tillegg er det en utfordring når klikkbare symboler har erstattet "knapper" (i dette tilfellet er skeumorfisme en god ting), og mangelen på taktil tilbakemelding gjør det enda verre. Å kjenne et klikk som verifiserer en handling hjelper mye :)

Veldig moro at ergonomibiten engasjerer såpass mye. Setter veldig pris på innspillene, det er lett å stirre seg blind eller bli fortjust i egne løsninger...

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
alc0100.png

Gikk visst på en liten smell i form av en Abletec ALC0100-2300 :rolleyes: Søt liten sak. Dessuten har den aux-supply!
Om jeg har tenkt riktig kan den brukes til å drive LEDene i Bulginknappene (liten smell der også ja...) som utgjør play, stopp, forrige og neste. God trykkeflate og solid konstruksjon:

ramka_1483.jpg

Hovedutfordringen nå er å få alle knappene til å lyse like sterkt. Det bør vel gå fint å bruke et trimpot pr. LED? Hadde satt stor pris på Farnell-link til brukbare trimpots så jeg kan bestille dem samtidig som Bulginknappene :) Aux supplien gir +/-10V og 600mA max (VA-, ikke VA+ ??) Alle LEDene har 20mA forward current og 1.85, 2.3 og 3.5V forward voltage.

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Nydelig temperatur, billige jordbær og kald øl gjør at det ikke akkurat går fremover med stormskritt, men det begynner å dra seg til. Må få noen hull i topplata til knapper og cdplata, få tak i et sort eurostøpsel for egenterminering og legge litt sement i bunnen for stabilitet.

Topp Bunn