Diy Jbl 4333

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei, jeg er i ferd med å ferdigstille etpar 4333 og har endel spørsmål i forhold til finering osv.. Kassene er straks ferdige og er bygget i mdf, de skal sprøytes på fremside og bakside, hadde tenkt å bruke ral 5007 på fronten, åpen for forslag om det er noen som har erfaring i forhold til blåfarge vintage jbl. Sidene skal fineres i valnøtt, her trenger jeg VIRKELIG tips ang erfaringer rundt dette, har egentlig lyst til å sette bort akkurat den delen men finner ingen som driver med dette. Forslag? Tips mottas med stor takknemlighet.
    IMG_2793.jpg
    IMG_2794.jpg
    IMG_2795.jpg
    IMG_2796.jpg
    IMG_2798.jpg
    IMG_2800.jpg
    IMG_2801.jpg
     
    Sist redigert:

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg har ikke den store erfaringen mer laminering og finering. Men dette gleder jeg meg til blir ferdig, ser utrolig bra ut!

    Angående blåfargen, så er ral 5007 den mest riktige, etter min mening.. Jeg har prøvd mange forskjellige og satt igjen med den. Mattheten utgjør jo en god del av fargeinntrykket..

    Når du bygger slikt så må jeg jo spørre; hva slags filterløsning skal du bruke på disse?

    -Glenn
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    hei! jeg har hatt litt reasearch både på det ene og andre ang lammineringen de siste dagene, har endt opp med å bruke decflex heltrelaminat (valnøtt) Finérte plater: Decoflex | Oslo Finerfabrikk AS
    ral5007 vil nok også bli front farge:).
    jeg har de orginale filtrene (3133) som jeg kanskje evt kanskje fresher opp litt med nye kond osv, var egentlig veldig fornøyd med de i de gamle ødelagte kassene. jeg skal være litt flinkere med å legge ut bilder om ønskelig, akkurat nå venter jeg på finer og litt valnøtt plank, satser på finering til helga:)
    takk for tilbakemeldingen:)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Spennende!

    Var ikke klar over at dette var et orginalt sett! Da har du en juvel her! Flott arbeid og innsats gjør bare at den skinner enda mer! Kjempe!

    Ja til bilder! :)
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Meget bra arbeid her ser jeg ,så disse blir fine når di er ferdig ja ;-) bilder er fint .JBL er en av mine favoritter .

    MVH:Tønnes
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Får du anledning til å velge finérflak selv for å få en grei match? Dette er kanskje relativt homogent materiale så kanskje ikke så kritisk som med råfinér
    Hvordan tenker du å lime dette?
    Kan jeg spørre hva en rull koster?

    Kjempespennende prosjekt, og ennå jeg har sagt det før ser det ut som strålende byggverk de kassene!
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    hei! tusen takk for så fine tilbakemeldinger på bygget;)
    de gamle kassene har vært brukt som pa med et band som var på farten i mange mange år, kassene var når jeg overtok dem helt helt ødelagte. var ikke noe vei utenom nybygg... angående fineringen så tror jeg også at det kan være bedre å håndtere enn råfiner siden det er limt på bakside). prisen på denne var ganske stiv, flakene eller arkene måler 1200x2400mm og koster ca 480kr pr kvm. Kostet litt mer enn jeg hadde håpet, men måtte slå til for å komme videre. skal legge ut litt mer bilder etter finering til helgen:)
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    ang det med å velge ut to passende flak fikk jeg ikke... litt dumt men ba ihvertfall leverandøren om å være obs på akkurat dette.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Spennende!

    Var ikke klar over at dette var et orginalt sett! Da har du en juvel her! Flott arbeid og innsats gjør bare at den skinner enda mer! Kjempe!

    Ja til bilder! :)
    takker:) kassene er selvbygg, måtte bygge nye kasser siden de orginale var totalt ødelagt. skal nok skinne med tiden;)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Spennende!

    Var ikke klar over at dette var et orginalt sett! Da har du en juvel her! Flott arbeid og innsats gjør bare at den skinner enda mer! Kjempe!

    Ja til bilder! :)
    takker:) kassene er selvbygg, måtte bygge nye kasser siden de orginale var totalt ødelagt. skal nok skinne med tiden;)
    De blir nok kjempeflotte! Gleder meg til bilder kommer!

    Kan jeg spørre hvorfor du valgte å flytte bassporten?

    Mvh Glenn
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Får du anledning til å velge finérflak selv for å få en grei match? Dette er kanskje relativt homogent materiale så kanskje ikke så kritisk som med råfinér
    Hvordan tenker du å lime dette?
    Kan jeg spørre hva en rull koster?

    Kjempespennende prosjekt, og ennå jeg har sagt det før ser det ut som strålende byggverk de kassene!
    hmm limingen ja... vipper mellom noen alternativer her.
    1. lime med kontaktlim (redd for klumper og ujevnheter, etter hva jeg har erfart ifra før så har limet lett for å klumpe seg litt ved bearbeiding).
    2. lime med spraykontakt (3m 90 super) slipper da klumper men er redd for dårlig dekning osv.
    3. lime med vanlig trelim, bruke god tid og spenne det opp i press mellom tykke plater med tvinger.

    er veldig åpen for tips rundt dette, har som sagt ikke gjort akkurat dette med laminering før.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Spennende!

    Var ikke klar over at dette var et orginalt sett! Da har du en juvel her! Flott arbeid og innsats gjør bare at den skinner enda mer! Kjempe!

    Ja til bilder! :)
    takker:) kassene er selvbygg, måtte bygge nye kasser siden de orginale var totalt ødelagt. skal nok skinne med tiden;)
    De blir nok kjempeflotte! Gleder meg til bilder kommer!

    Kan jeg spørre hvorfor du valgte å flytte bassporten?

    Mvh Glenn
    hei! takker:) når det gjelder portene så ville jeg egentlig lage dem paret L+R, på de gamle kassene satt portene på samme siden, samme med l-pads. rett og slett ingen annen grunn. er sikkert bare meg men jeg synes det ser bedre ut sånn.
    mvh Andre
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Spennende!

    Var ikke klar over at dette var et orginalt sett! Da har du en juvel her! Flott arbeid og innsats gjør bare at den skinner enda mer! Kjempe!

    Ja til bilder! :)
    takker:) kassene er selvbygg, måtte bygge nye kasser siden de orginale var totalt ødelagt. skal nok skinne med tiden;)
    De blir nok kjempeflotte! Gleder meg til bilder kommer!

    Kan jeg spørre hvorfor du valgte å flytte bassporten?

    Mvh Glenn
    hei! takker:) når det gjelder portene så ville jeg egentlig lage dem paret L+R, på de gamle kassene satt portene på samme siden, samme med l-pads. rett og slett ingen annen grunn. er sikkert bare meg men jeg synes det ser bedre ut sånn.
    mvh Andre
    Det gir mening! Blir moro dette! :D
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    les bruksannvisningen på decaflex'en nøye. den skal legges med kontaktlim. du må ikke under noen omstendighet benytte pva og strykejern. det vil ende i tårer etter noen år.

    voks og olje vil få den til å se meget bra ut.

    fint arbeid dette, gratulerer. legg gjerne ut flere bilder.

    ral5007 er en tone for lys og litt for grålig, synes jeg. har testet matt ral5007 fra trestjerners på mdf. vet de fleste sier ral5007, men skal prøve å finne en som er litt mindre grålig mot sommeren.

    johoo; decaflex kommer i pakker, bruk paper backed fra oakwood veneer fra usa hvis du skal ha noe du påfører med trelim og strykejern. wood backed er litt tykkere og kan være litt mer tilgivende for ugjevnheter, sier ekspertene.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Etter det jeg har forstått selger ikke Oslo Finerfabrikk til sånne som oss (privatpersoner).
    Ikke har de noen forhandlerliste heller, så hvor får man tak i deres produkter?
    Vh
    GunnarS
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Etter det jeg har forstått selger ikke Oslo Finerfabrikk til sånne som oss (privatpersoner).
    Ikke har de noen forhandlerliste heller, så hvor får man tak i deres produkter?
    Vh
    GunnarS
    Hei, de selger nok ikke direkte til private. jeg snakket med dem forrige uke for å få litt mer info om decaflex osv, de sa jeg kunne bestille via feks monter eller maxbo osv. jeg bestilte da via monter og fikk melding igår om at varene var ankommet. hadde egentlig planer om å laminere i helgen men fikk problemer med tid... blir noen kvelder til uka håper jeg.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    herlig å høre! tusen takk, da blir det kontaktlim;) har du prøvd å bruke sparykontakt på dette før? er redd for ujevn legging osv med den man påfører med pensel.
    takk takk!
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    herlig å høre! tusen takk, da blir det kontaktlim;) har du prøvd å bruke sparykontakt på dette før? er redd for ujevn legging osv med den man påfører med pensel.
    takk takk!
    jeg har aldri lagt den, men sett resultatet av hva som skjer når man ikke følger bruksannvisningen som strengt sier fra at dette ikke skal legges med pva :) vurderte selv å legge den, og satte meg inn i det, men valgte papirbacket finer fra usa i steden, sånn at jeg kan bruke trelim og strykejern. har kun lagt noen prøver på mdf, og det går fint.

    kontaktlim er litt mer skummelt, for der har du færre justeringsmuligheter, siden du ikke kan varme opp igjen limet for å fjerne eventuelle imperfeksjoner, men dette er i det store og det hele en smakssak, sier de som kan dette og mange bruker kontaktlim.

    se på videoer om legging av bladfiner med kontaktlim på youtube. veneer contact cement, er kanskje passende søkeord å bruke. har sett flere videoer av prosessen. det de gjør er i essens å legge kontaktlim på substrat og finer, legge mange shims mellom substratet og fineren og begynne på midten ved å dra ut shims og jobbe seg utover, med en og en side av gangen, mens de presser luftboblene ut av fineren med en trekloss eller rulle i fiberretningen.

    husk også på overlappene. kanskje lurt å begynne med bunnen, så sidene og legge på topp til slutt for å ikke se kanten på fineren ovenfra og la sidene gå over eventuell finer på undersiden. decaflexen er litt tykk.

    jeg tror det kan være lurt å ha gjennomgått prosessen på noen testlag, legges seff med overlapp og bruk masse nye knivblader og kutte forsiktig over flere ganger. det er det jeg har fått gode resultater med når jeg har testet.

    kutt alltid sidene mot fiberretningen først, for da kan du kappe med retningen og fjerne eventuell avskalling. med treretningen er det jo som smør, men skummelt når man kapper mot. da kan man få tearouts. med overlapp får du bort eventuelle tearouts når du går med fiberretning.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    hei!!!!
    jeg har hatt litt problemer med bildeopplastninger her... lovte å legge ut litt bilder underveis, men det har jeg dessverre ikke fått til... de bildene jeg har til nå er ikke spesielt gode, men jeg legger de ut alikevel. Stativene skal bytttes ut.
    IMG_2984.jpg
    IMG_2983.jpg
    IMG_2980.jpg
    IMG_2975.jpg
    IMG_2978.jpg
    IMG_2976.jpg
    IMG_2979.jpg
    IMG_2926.jpg
    IMG_2933.jpg
    IMG_2981.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ser jo kjempebra ut dette, så gratulerer med vel gjennomført prosjekt.

    hva slags finish har du brukt på fineren, det ser jo veldig mørkt og flott ut.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei, takk takk. Brukt tung oil i bunn og brukt mange tynne med saicos sealing. Skal legge etpar til med saicos om ei stund. Den fyller bra og holder lenge.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hjertlig takk for tips. det ble en skikkelig mørk og fin fremtoning med den finishen, likte resultatet svært godt.

    kanskje du skal skaffe noe tynn hdf fra en gammel skuffebunn eller noe og lage en "shim" for å få 2405 flush med baffelen?

    hvordan synes du det låter? :)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    På kanten til sykt dette... Utrolig bra jobba og nydelig utført. Tommel opp!

    Mvh.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei! Jeg kan ta noen bilder av produktene jeg har brukt for finish, den saicosen er en selvherdene hardwaxolje. Jeg hadde faktisk dem i flush først (brukte tykkere korkpakning), men ble redd for feil spredning og fjernet dermed pakningen igjen. Skal nok gjøre det om igjen ja👍. Lyden vil helst ikke snakke om... Har ikke fått til den, skjønner ikke hva som er feil, men er nok nødt til å få bygd nye filtre. Er hanske merkelig for de spilte veldig bra for et år siden i de gamle kassene, har ikke endret noe som helst ang volum, porter eller demping.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Er du sikker på du har koblet riktig.
    Har du riktig fase på elementene?
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Tusen takk;) skal legge ut litt mer bilder her etterhvert, har tatt litt underveis osv. Takk👍
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Jeg kan ikke skjønne at jeg har rotet med det, men det høres sånn ut... Har orginale 3133 filtre, er ikke alle farger som stemmer utifra skjemaet, men er temmelig sikker på at jeg ikke koblet det feil. Byttet ut noe dårlig kabling. Låter IKKE bra!
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Er det dette filtere du har?

    LF og MF er i fase
    UHF er i motfase.

    Har du dette riktig kan du forsøke + fra forsterker til - på kasse.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Herlig stuk på rommet også, materialer, biljardkøer, feite JBL's.... minner stygt om kjerringfri sone :cool: alt. vettug kjerring! Uansett, fin jobb g resultat. Og hør på oen, han spiser et stykke JBL til frokost og har hele delekatalogen som toalettlektyre!
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hmm, jeg tror det må det det der ja👍👍. Visste ikke at det var 2420 som skulle være i motfase. Tusen takk!!! Skal skru ut bass ikveld å se litt på filteret, kanskje du kunne hjulpet meg om jeg legger ut litt bilder av filteret? Er de orginale kablene med jeg tror riktige fargene osv som går ut av fikteret, har bare "skjøtet" meg innpå dem.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Nå har jeg åpnet og sett hva jeg har drevet med, koblet følgende:
    Kablene er stripset sammen i par, så det er jeg temmelig sikker på at er riktig og originalt.
    Svart og rød: koblet til 2405 med rød som +.

    Grønn og svart: koblet på 2226h med grønn som +.

    Hvit og svart: koblet på 2420 med hvit som +.

    Hva tror dere som kan dette?

    Må være feilkoblet evt på 2420???
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Det er ikke så lett å se.
    Tror du må åpne filteret for og se hvor kablene går.

    Denne er litt lettere og forstå.

    jbl-3133-modified-GISKARD-EQUIV-INVERT.jpg
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    ok, om jeg går utifra at fargene på ledningene stemmer på det andre skjemaet, kan jeg da kanskje prøve det å høre åssen det låter? problemet er at jeg ikke klarer å tolke hva som skal på pluss på elementene ut ifra skjemaet. (hvit,rød, grønn osv..) jeg har for eksempel koblet hvit som pluss på 2420, rød som pluss på 2405 og grønn som pluss på 2226h. Jeg er temmelig grønn når vi kommer til dette;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    et par dirty metoder.

    1) koble ut uhf og mf.
    2) koble til 9v batteri på terminalene bakpå med 2226 koblet til. hvis conen beveger seg utover, så har den riktig polaritet. merk kablene med +/-. hvis elementet suges inn, så er det negativ polaritet.
    3) koble til uhf kablene til 2226 og gjør samme test, merk kabler
    4) koble til mf kablene til 2226 og gjør samme test, merk kabler

    alternativ 2

    1) koble av uhf, mf og lf
    2) koble til batteri på inngangene bakpå
    3) bruk multimeter og mål kabler til uhf, mf og lf. hvis du får negativ spenning, så er det negativ polaritet, hvis du får positiv så er det positiv polaritet.
    4) mål positiv polaritet på alle og merk kabler med +/-.

    ---

    hvis du vet polariteten, altså hvilken leder som er + og -, så kan du koble med uhf i motfase, mf og lf i fase slik oen sier.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    obs, pass på at f.eks. 2226 har negativ polaritet i utgangspunktet, så rød på 2226 er egentlig sort i tradisjonell forstand. lol

    samme med 2405, sort er egentlig rød.

    hva er i mf her? så kan jeg sjekke den også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn