Diy Jbl 4333

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    oi oi oi, takker:) mf=2420. Da får jeg sjekke polaritet på det som er av kabler her inne:).
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    bare så du ikke tukler fælt nå.

    hvis du bruker metoden med batteri og 2226 sin bevegelse, så har du positiv kabel inn i sort terminal på elementet når det beveger seg utover. :)

    for å virkelig fore det med tskje

    ---

    hvis batteriet er koblet til + på rød og - på sort bakpå htt

    to vilkårlige kabler er koblet til elementet, og det beveger seg utover, så er det kabelen som er koblet inn i den sorte terminalen på elementet som er positiv. :)

    ---

    med 2226 og 2405, og kanskje mf driveren din også, så skal du behandle rød terminal som sort. :)
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Se post 37, + = rød

    Sort bak på kassa skal til 2231 sort
    Sort bak på kassa skal til 2420 sort
    Sort bak på kassa skal til 2405 rød

    Når det er gjort, koble + på 1,5 volt batteri til sort bak på kassa. Hvis bassen slår ut er alt ok.

    (Det er tusenvis med forvirrende poster om JBL polaritet på nettet)
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen 2226 her. :rolleyes:

    Se post 37, + = rød

    Sort bak på kassa skal til 2231 sort
    Sort bak på kassa skal til 2420 sort
    Sort bak på kassa skal til 2405 rød

    Når det er gjort, koble + på 1,5 volt batteri til sort bak på kassa. Hvis bassen slår ut er alt ok.

    (Det er tusenvis med forvirrende poster om JBL polaritet på nettet)
    så hva venter vi på, la oss lage en forvirrende post her også. :)

    i diagrammet du poster i #37, så angir man ikke farge, kun polariteten. + og -

    diagrammet kjenner ingen farger, men hvis trådstarter har antatt sort inn er negativ og rød inn er positiv, så vil diagram og fargekoder forholde seg slik.

    0G2NSxQ.jpg


    fordi rød på 2226 eller 2231 har negativ polaritet, altså vil den røde terminalen på disse driverne forutsette negativ polaritet inn.

    når høyttalerne er koblet opp, så skal basselementet bevege seg ut, men det vil de ikke gjøre, hvis han kobler sort inn til sort på 2226, da vil de suges inn.

    :)

    da blir det

    Sort bak på kassa skal til 2231 rød
    Sort bak på kassa skal til 2420 rød (forutsetter at 2420 har negativ polaritet, men usikker).
    Sort bak på kassa skal til 2405 sort
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Det stemmer, men post 37 er riktig.

    På alle eldre JBL rød fra kinde til sort på kasse.

    Det er ingen 2226 her. :rolleyes:

    Se post 37, + = rød

    Sort bak på kassa skal til 2231 sort
    Sort bak på kassa skal til 2420 sort
    Sort bak på kassa skal til 2405 rød

    Når det er gjort, koble + på 1,5 volt batteri til sort bak på kassa. Hvis bassen slår ut er alt ok.

    (Det er tusenvis med forvirrende poster om JBL polaritet på nettet)
    så hva venter vi på, la oss lage en forvirrende post her også. :)

    i diagrammet du poster i #37, så angir man ikke farge, kun polariteten. + og -

    diagrammet kjenner ingen farger, men hvis trådstarter har antatt sort inn er negativ og rød inn er positiv, så vil diagram og fargekoder forholde seg slik.

    Vis vedlegget 379367

    fordi rød på 2226 eller 2231 har negativ polaritet, altså vil den røde terminalen på disse driverne forutsette negativ polaritet inn.

    når høyttalerne er koblet opp, så skal basselementet bevege seg ut, men det vil de ikke gjøre, hvis han kobler sort inn til sort på 2226, da vil de suges inn.

    :)

    da blir det

    Sort bak på kassa skal til 2231 rød
    Sort bak på kassa skal til 2420 rød (forutsetter at 2420 har negativ polaritet, men usikker).
    Sort bak på kassa skal til 2405 sort
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    post 37 er helt riktig, enig, men den kjenner ingen farger. det er der forvirringen oppstår.

    er vi enige om dette?

    Sort bak på kassa skal til 2231 / 2226 rød (begge har negativ polaritet per jbl)
    Sort bak på kassa skal til 2420 rød (forutsetter at 2420 har negativ polaritet, men usikker)*
    Sort bak på kassa skal til 2405 sort (har negativ polaritet per jbl)

    ---

    * jeg har et par 2420, så jeg kan eventuelt måle impulsen for å se om det er negativ eller positiv polaritet hvis ikke vi finner det ut.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hmm, nå har jeg sjekket litt med 9v batteri. det er tydelig at den grønne til Lf er pluss og den sorte er minus.
    Jeg får ingen respons på når jeg prøver de to andre parene til HF og mid... altså sort og rød til HF og Hvit og sort til Mid.
    Har brukt kef b110 til å sjekke dette, skjer ingenting.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    signalet blir høypasset ut for mye til å se bevegelsen på membranet, men da ville jeg antatt at farge er positiv og sort er negativ hele veien og forsøkt det, men først burde du vente til det blir enighet mellom odd og meg i hvordan du skal koble. mot fargene på terminalene til driverne.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Helt enig.
    2420 er neg.

    post 37 er helt riktig, enig, men den kjenner ingen farger. det er der forvirringen oppstår.

    er vi enige om dette?

    Sort bak på kassa skal til 2231 / 2226 rød (begge har negativ polaritet per jbl)
    Sort bak på kassa skal til 2420 rød (forutsetter at 2420 har negativ polaritet, men usikker)*
    Sort bak på kassa skal til 2405 sort (har negativ polaritet per jbl)

    ---

    * jeg har et par 2420, så jeg kan eventuelt måle impulsen for å se om det er negativ eller positiv polaritet hvis ikke vi finner det ut.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    aha, tenkte det kunne være noe sånn.. antar at sort går igjen som negativ på alle tre da... men da vil de siste to spørsmålene være:
    er rød på 2420 negativ eller positiv og er rød på 2405 negativ eller positiv?
    2226h kobler jeg når jeg ser hvilke "veg" som blir rett. Skal være litt kalassalat dette;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    siden odd og jeg er enige, så hadde jeg gjort det slik og testet det lydlige resultatet.

    Sort bak på kassa skal til 2231 / 2226 rød
    Sort bak på kassa skal til 2420 rød
    Sort bak på kassa skal til 2405 sort

    alle tre drivere har negativ polaritet, så du skal behandle rød terminal på driverne som sort og sort som rød ut fra polaritetsperspektivet.

    grunnen til at sort bak på kassen skal til sort terminal på 2405, er fordi du skal snu polariteten på den driveren ift. de andre jfr. odd og diagrammet i #37.

    ---

    hvis dette blir feil, så må du skru opp filteret og følge kablene og se hva som faktisk går til rød og sort terminal inn bakpå htt, sånn at du er helt sikker på at farget kabel alltid er positiv og sort alltid er negativ, slik odd foreslo.

    ---

    du burde etterhvert også bytte ut 2226 med 2231, men det vet du sikkert.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    aha, tenkte det kunne være noe sånn.. antar at sort går igjen som negativ på alle tre da... men da vil de siste to spørsmålene være:
    er rød på 2420 negativ eller positiv og er rød på 2405 negativ eller positiv?
    2226h kobler jeg når jeg ser hvilke "veg" som blir rett. Skal være litt kalassalat dette;)
    litt mer tskje. hvis det stemmer at farget kabel alltid er positiv (og dermed koblet til rød terminal bakpå) og sort likedan, så skal du koble slik;

    sort kabel -> rød terminal 2226 / 2231
    sort kabel -> rød terminal 2420
    sort kabel -> sort terminal 2405

    ---

    problemet oppstår hvis den interne kablingen ikke er konsistent slik at "farget -> rød inn" og "sort -> sort inn". dette må du finne ut hvis det ikke låter bra når du kobler som dette.

    det er sjukt frustrerende med disse polaritetsgreiene og fargekodene. som oen sier, masse forvirrende overalt.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Når kablingen blir riktig vil du nok oppleve en noe merkelig bass lyd.

    2226 passer ikke så bra til denne kassen. (Ca.150liter?)
    Du bør finne 2231h eller 136a som er den samme.
    Eller 2235h som er nesten lik 2231h og lettere å finne.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei hei, nå er i hvert fall jeg veldig fornøyd med hjelpen her, har koblet om og alt ble som det skulle:). 2226h skal byttes ut ja, har et sett 136a liggende som bør in. Bassen stemmer ikke helt, er litt for "stram" og blir litt rar frekvens. tror det skal være i orden nå men siste problemet er ørene (driver å skyller ut noe herk som har satt seg i det ene øret) typisk egentlig når jeg endelig har fått 4333 prosjektet opp å gå. Tusen takk for hjelpen:)
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Bra, sett inn 136a og juster L-pads til du finner lybilde du liker.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    bra at du fikk det opp å gå, og lykke til med ørene.

    vi er veldig åpne for flere bilder av prosjektet og ikke minst finisharbeidet. jeg likte som nevnt spesielt godt tonen du fikk på fineren, og skulle gjerne likt å se litt mer av produktene du har brukt, selv om du allerede har informert om navnet på produktene. :)

    foilcalene dine er orginale, eller? de så legit ut.

    det ble knallfint i alle fall, så gratulerer så mye med vel gjennomført prosjekt.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Mulig jeg overser noe, men beholder du orginale filter?

    Mvh
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei! jeg har tatt noen flere bilder, prøver å legge dem ut oppned denne gangen;) Jeg har i tillegg til de finnish produktene det er tatt bilder av brukt kinesisk tung-oil i bunn. Det skrives mye rart om biltemas tung oil men jeg og mange andre liker den siden den er såpass tynn og trekkes godt inn som dybde sjikt. saicos hardolje (matt) er lagt i 5 tynne strøk (dras ikke av, er selvherdene), i saicos har jeg blandet litt junkers valnøtt olje (ca 1.5 dl pr 2.5l saicos hardolje). Jeg skal nå etterhver legge ett til to strøk med hardolje (uten farge) for å fylle totalt.

    Filtrene er orginale, jeg bygget egentlig disse for å eksperimentere litt i filtrene. Har egentlig lyst til å prøve Nelson pass filtre eller noe annet spennende. jeg har et sett med veldig fine l300 som jeg ikke har villet gjort noe med. Skal derfor prøve/feile litt med disse før jeg evt gjør noe endringer i filtrene på l300.
    Jeg er veldig veldig åpen for tips rundt filtre på l300/4333. Jeg har kun spilt på l300 noen få timer før jeg satte dem bort, de låt ikke sånn jeg tror de potensielt kan.

    IMG_3016.jpg
    IMG_3022.jpg
    IMG_3018.jpg
    IMG_3017.jpg
    IMG_3021.jpg
    IMG_3024.jpg
    IMG_3025.jpg
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    får legge ut litt oppned bilder ifra bula der 4333 nå står. det var noe spørsmål ang foilcal her, dette er på langt nær orginale. kjøpte dem ifra italieneren som har hatt mue slikt på ebay den siste tiden. de er IKKE bra. veldig tynn film, og totalt feil farge på bla jbl logoen... jeg var nødt til å lime dem på en aluplate 0.2mm og ta opp hull, rense kanter osv. skal finne noe bedre med tiden
    .
    IMG_3006.jpg
    IMG_3009.jpg
    IMG_3011.jpg
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Herregud... oppned uansett hvilke retning jeg legger inn. beklager!
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    se her er jbl sin polarity convention, det er skikkelig ballete og fort gjort å kåle det til, been there, done that.

    http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n12b.pdf

    når noe er "negative", så skal du behandle sort som rød.
    Takker hutsefruts. jeg ser her at 2405h har negativ polaritet, er det laget noe annen 2405? vet du noe om det? jeg er nå helt sikker på både lf og mf men fortsatt ikke helt hundre på 2405....
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    På tide å investere i målemikk? Da kan du enkelt se polariteten med impulsmåling
    Mye enklere å feilsøke oppkobling i delefilteret også
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    På tide å investere i målemikk? Da kan du enkelt se polariteten med impulsmåling
    Mye enklere å feilsøke oppkobling i delefilteret også
    sikkert veldig riktig og sant, er å blir en knoter;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    takk for flotte bilder og beskrivelser!

    2405 har negativ polaritet.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    da er det liten tvil her, må inn å lodde litt ikveld og da skjønner jeg.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    så lenge membranene dine er genuine, så vil det være negativ polaritet.

    i tillegg må du huske på at 2226 har høyere sensitivitet oppover enn 2231.

    måleutstyr er nok veldig lurt for å fjerne gjettearbeidet.
     

    Bobsy

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2014
    Innlegg
    30
    Antall liker
    53
    Ble litt svimmel av bildene men det ser veldig bra ut =)
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei, jeg bygget meg etpar 4333b og la ut litt bilder av dette prosjektet for et års tid siden, jeg har spilt på dette settet i mellomtiden og er nå veldig interessert i å sette meg litt inn i muligheter for deling osv. Jeg tror jeg har lyst til å kjøre aktiv deling på 2235h og avlaste denne med to stk b460 som også skal deles aktivt. Dette er det sikkert en haug av dere på forumet som har masse meninger og erfaring med, jeg har null erfaring med aktiv deling, målemikk, DSP osv og lurer på om det er noen her inne som kan hjelpe meg?
    Mvh Andre Rønningen
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    -miniDSP 4x10
    -umik-1 målemikrofon
    -REW måleprogram
    -4stk effektforsterkere, totalt 8 kanaler.
    -Beskyttelses kondensatorer på kompresjonsdriver og diskant, beskytter driverne om du trykker feil i DSP.

    Alternativ dsp er gjerne Audiolense (pc basert) eller GroundSound DCN 28.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig :)
    Les om de forskjellige tingene litt, så spør du konkrete spørsmål her i tråden.
    Da får du nok hjelp.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Takk👍. Jeg har lest veldig mye både her og på herritage, føler meg fortsatt veldig usikker på fryktelig mye😂. Prosjektet har stått i ro den siste tiden siden jeg ikke vet helt om ting blir som de bør.... jeg fyrer på noen spørsmål😊:
    1. Jeg har prøvespilt litt med følgende bass 136a, 2235h og en omconet k130 med 2225h coner, 136h blir uaktuelle siden de hører hjemme i et annet sett. De omconede k130/2225 testet jeg egentlig bare i vente på et bra sett 2235h, jeg hadde ikke høye forventninger til k130 miksen men etter å ha spilt en stund må jeg si de hadde noen egenskaper oppover i registret jeg ble veldig glad i, det var ikke det samme i nedre del men jeg likte soundet og trykket i øvre bass.
    Spørsmålet er da som følger: siden jeg skal kjøre disse med b460 og lette litt i nedre frekvens vil det da være fornuftig å rett og slett bruke k130 miksen isteden for 2235h? Jeg bruker nå 2235h og synes de bør avlastes litt i bunn.
    Hmmm ble knotete langt det her😂, det ble ihvertfall det lengste spørsmålet😊
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke helt kjent med om k130 er samme som 2225 med tanke på chassis og magnet, men la en anta at det er en 2225 du har.
    2225 vil være på papiret litt mer spretten og gjerne med litt bedre mellomtone gjengivelse enn 2235.
    2235 ser ut til å være satt sammen for litt mer bass enn 2225.
    Behold begge, men setter kanskje en tier på at k130/2225 vil gjerne være det du ender opp med til slutt pga sine egenskaper oppover i frekvens så lenge du tenker legge til en sub.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    👍, om det ikke høres helt kokos ut så vil jeg gjerne prøve det👍.
    2: i 4333b sitter det 16ohms versjoner av 2420, jeg bestilte feil diagrammer til disse så jeg fikk radian 8ohm, bør jeg bestille nye 16ohms eller vil jeg få reddet inn dette ved aktiv deling? Har dere som har drevet med dette noen tips ang gode diagrammer til 2420?
    Tusen takk for respons og hjelp forresten😊
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det høres ikke helt kokos ut for meg :)

    Med aktiv deling har det ikke så mye å si om det er 8 eller 16ohm.
    Litt forskjell i følsomhet bare. Litt annen verdi på beskyttelses kondensator.
    Ved passiv deling har det mye å si, hele filteret må forandres om en forandrer motstand på membran.


    Har selv lekt litt med 2410 med Radian membraner, låter smooth. 2410 er mye lik 2420, men 2420 er vel litt kraftigere.

    Her er en oversikt over beskyttelseskondis:

    Compression driver protection cap JBL.jpg


    Har du tenkt benytte røramp?

    Bare hyggelig å kunne hjelpe litt :)
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Herlig! Jeg kan prøve de 8ohm først og høre hvordan det blir👍. Neste spørsmål var oversikt over kondis til til toppene, så takk👍😊.
    Har veldig veldig lyst til rør på toppen ja, har desverre solgt alt jeg har av rør amper, men fikser noe når jeg vet mer hva jeg leter etter;) kanskje noe med 300b????
    Ellers har jeg disse og har ikke helt bestemt hva som blir hvor av amp..
    Krell ksa 200
    Threshold a400
    Mcintosh 7270
    Crown cdi1000
    Crown xti 1000
    2x conconance a100

    Crown forsterkerne kjøpte jeg egentlig til b460 men har ikke testet disse forsterkerne enda, vet ikke hvordan de funker men har lest mye bra i forhold til bruk på lf.

    Krellen er jeg utrolig glad i, den har drevet 4333 passivt inntil nå.

    Mcintosh forsterkeren har funket veldig bra med andre jbl (166), ikke helt fornøyd med kontroll i topp men ellers veldig morsom.

    Noe formening av fornuftig bruk av noe av dem?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Årsak til at jeg spurte om røramp er det som står under "Caution" på oversikten jeg la ut.
    Med beskyttelses kondis så bør en belaste utgangen på forsterker med en motstand.

    Trenger ikke slik motstand med transistorforsterker.

    Ellers er det vel bare benytte forsterkere slik du liker det. Det finner du ut av.
    Forsterker med lav støy og gjerne ikke for mye gain kan være en anbefaling til kompresjonsdriver og diskant.

    Beskyttelseskondis:
    Gjerne 33uF på 2420 når du har 8ohm membran.
    3,3uF på 2405 diskantene.


    Du vil sansynligvis ende opp med deling en plass mellom 1000 og 1800hz mellom 15" bass og 2420.
    Mellom 2420 og 2405 deling mellom 7khz og 10khz en eller annen plass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn