DIY forforsterker ferdig!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haugenmetoden

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2020
    Innlegg
    28
    Antall liker
    121
    Kort oppsummert:
    Tid:
    -Tok ca 2 år fra første pennestrøk på skjema til første låt gikk gjennom.
    Innganger:
    -A XLR
    -B RCA
    -C RCA
    -D RCA(RIAA, MM/MC)
    -E Digital (Optisk)
    Utaganger:
    -RCA
    -XLR
    -BNC

    Volumet styres med digitalt kontrollerte motstander, helt balansert der hver kanal har MUSES72320 -> OPA1612 -> INA1620.
    Digitalinngangen er optisk, kan motta inntil 192 kHz, men det alt vil resamples til 96 kHz (kan gjøres om med jumpere internt) Selve DACen er en PCM1794A og tilhørende OPA1656 til I-V konvertering.

    Det er 8 forskjellige spenningsdomener med 3 forskjellige jord-potensialer (Analog, DAC digital, kontroll digital).
    Hele showet styres av en Silicon Labs MCU (Jeg jobber i Silicon labs til daglig som analog design-ingeniør).

    Kabinettet er laget av plater med anodisert aluminium maskinert av Schaeffer (Front panel designer)

    Legger ut skjema litt senere i dag, men her er noen bilder. Beklager bildekvaliteten, Galaxy S9 har ikke tidenes kamera.

    Matcher effekttrinnet jeg bygget for et par år siden. Link: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/diy-effektforsterker-1-5-år-2x300-w.97718/

    20211229_153342 (2).jpg

    20211229_152210.jpg
    20211229_152229.jpg
    20211229_152241.jpg
    20211229_152251.jpg
    20211229_152716.jpg
    20211229_152739.jpg
    20211229_152805.jpg
    20211229_153302 (2).jpg
    20211229_153342 (2).jpg


    Fun fact: for å få fonten på displayet helt perfekt (etter min mening) valgte jeg å lage det selv og tok faktisk 4000 linjer kode, der hver eneste piksel er valgt av/på og tastet inn. det tok litt tid.
     

    haugenmetoden

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2020
    Innlegg
    28
    Antall liker
    121
    Software er ikke min spesialitet og det er bare om å gjøre å komme fortest mulig i mål.
    Her er et lite uttdrag av koden som beskriver øvre halvdel av et stort 4-tall.
    Er ikke stolt av det i noen større grad en at det funker og jeg gadd 😂

    horrible_code.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bare til å ta av seg hatten. Gratulerer.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Imponert over personer som kan konstruere egne saker. Selv har jeg bygget en del, men alt har vært etter kretser og tegninger andre har utarbeidet. Ser du har lagt ut en del pdf filer på ditt prosjekt. Har ikke studert dem. Kan du si litt om ditt design/ krets og hvorfor du valgte dette, og om det finnes noe forforsterkere der ute som er bygd på samme ideologi eller tilnærmet ? !
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Så flott, hvordan ble lyden?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Wow... Dette er veldig bra. Takk for at du deler.
    Har du i tillegg foretatt noen målinger?
     

    haugenmetoden

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2020
    Innlegg
    28
    Antall liker
    121
    Takk igjen for alle hyggelige kommentarer 😍

    Målinger:
    Har ikke fått gjort noe grundige målinger enda. Har bare brukt min trofaste analog discovery 2, og den klarer ikke måle mere enn rundt 60 dB dynamisk område - og er ikke laget for å være audioanalysator. Jeg har ikke rå til en audio presision, men har en quant assylum QA402, så blir nok en måle-helg i løpet av januar tenker jeg. Skal få lastet opp resultater når den tid kommer. Amir, får den nok ikke på testbenken sin eller siden det er et opplag på 1 😅.

    Hvordan det låter:
    Hevder ikke å ha noen gullører, og har ikke fått koblet opp med sikkelige høyttalere (skal flytte på nyåret) men tør hevde at forsterker/forforsterker komboen ikke er begrensningen når de spiller med billige/ til overs dynavoice høyttalere med 4" elementer.

    Bakgrunn / metodologi / filosofi:
    Har ikke noen designfilosofi med eksotiske løsninger som visse andre merker har. Og ikke noe støydempende krystaller svøpt i økologisk melk. Dette er bare meg som digger elektronikk og har lyst å lage noe som viser hva jeg er god for. På analoggkortet er nok det mest uvanlige, har brukt to sett med MUSES kretser til volumkontroll og koblet det opp som justerbare instrumenteringsforsterkere med differensiell inngang og utgang. Det er nok helt overkill og ganske uvanlig. Vet at accuphase har gjort noe liknende i noen av sine (fryktelig fine) forsterkere.
     

    haugenmetoden

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2020
    Innlegg
    28
    Antall liker
    121
    Forøverig, tidlig i prosjektet var planen å styre volum med et motorisert potensiometer (4 potmetre på samme aksling så det blir differensielt stereo) og ha et potmeter til koblet på akslingen, men koblet til DC spenning, så jeg med MCU'ens ADC kunne lese av volumet og vise på skjermen.

    Men denne løsningen homdt ikke mål, med potensiometre selv fra ALPS, så var matchingen mellom kanalene ikke bra nok, og det å ha fin kontroll rundt -50 dB og lavere er veldig vrient. Bare man kommer borti potensiometerakslingen kan du sende volumet opp og ned 2-3 dB. Til vanlog helt OK, og de fleste annlegg frem til nylig har jo overlevd med denne løsningen - men det er ikke optimalt!

    Med digitat kontrollerte potmetre har man MYE bedre kontroll, og like fin kontroll på -100 dB som på +20 dB.

    Så til alle som sverger til klassiske potensiometre - prøv å designe en preamp med klassiske og digitalt kontrollerte potmetre, så vil du fort endre mening!
     

    haugenmetoden

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2020
    Innlegg
    28
    Antall liker
    121
    Neste prosjekt er vel å designe og bygge et digitalkamera, så du får tatt bedre bilder?
    Neste prosjekt er å lage matchende fjernkontroll ^^
    Har ikke lyst til at det skal være nødvendig med fri sikt, så må bli RF og ikke IR. Har laget et "RF vindu" i topplokket hvor det under skal monteres Silicon Labs BGX13P eller BGX220P, de er ganske hendige og man får raskt opp en bluetooth low energy link.

    Blir selvsagt sort anodisert aluminium med logo og skrift frest ut 😎😎🤓
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn