DIY Basstårn til Adyton Imagic 2.0 T

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skal prøve en periode med Minidsp og Dirac igjen etter at jeg har fått nye deler til delefilteret. For øyeblikket ser frekvensresponsen i lytteposisjonen slik ut. Så får jeg gi det et par uker til og la inntrykkene synke inn.
    250316 new setup.png

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Interessante greier altså. Langt mer brukervennlig enn de andre Dirac/Anthem/RoomPerfect løsningene jeg har hatt. Satt opp og kalibrert på «no time».

Veldig lett å bytte mellom forskjellige kurver under avspilling.

Lydmessig er det også veldig lovende, men av erfaring så lovpriser jeg ikke noe så tidlig i prosessen. NAD/Dirac Live Bass Control/Purifi Eigentakt virker som en vel sammensydd kombinasjon.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig er det en distinkt forskjell på Dirac Live og Dirac Live med Bass Control. En klar oppgradering i forhold muligheten for å regulere bassresponsen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.925
    Sted
    Holmestrand
    Litt mer harmonisk med ensfarget teppe. Nå gjenstår bare siste finpuss av finish og delefilter. Ganske så fornøyd, faktisk.
    Vis vedlegget 1097093
    Så fint!
    Til og med bikkja er stilmessig koordinert!

🤗

hmmmm .... kanskje platene burde strammes opp litt i rekkene ....
    😂
    Nei da, bare tuller!
    Kjempefint som sagt, liker bildene dine.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.900
    Torget vurderinger
    1
    Interessante greier altså. Langt mer brukervennlig enn de andre Dirac/Anthem/RoomPerfect løsningene jeg har hatt. Satt opp og kalibrert på «no time».

Veldig lett å bytte mellom forskjellige kurver under avspilling.

Lydmessig er det også veldig lovende, men av erfaring så lovpriser jeg ikke noe så tidlig i prosessen. NAD/Dirac Live Bass Control/Purifi Eigentakt virker som en vel sammensydd kombinasjon.
    Det er litt merkbar forskjell fra NAD sin Dirac til JBL sin, selv om det gjøres likt og høyttalere på akkurat samme plassering. Men kurven på JBL er litt høyere i bunnen enn det er på NAD, på NAD så justerer jeg litt opp i bunnen irundt 80-120Hz og nedover. På JBL så følte jeg ikke at jeg trengte det. Så mulig de har litt forskjellige huskurver integrert på Dirac. Du finner nok utav selv om man trenger noe justering, bare husk å lagre grunn setupen og justeringene man gjør manuelt så man slipper å ta hele måleprosessen på nytt igjen om man gjør noen feil på target så man har grunn setup urørt som backup. Forrykende kjapt på NAD å bytte imellom presets på Dirac også. :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt merkbar forskjell fra NAD sin Dirac til JBL sin, selv om det gjøres likt og høyttalere på akkurat samme plassering. Men kurven på JBL er litt høyere i bunnen enn det er på NAD, på NAD så justerer jeg litt opp i bunnen irundt 80-120Hz og nedover. På JBL så følte jeg ikke at jeg trengte det. Så mulig de har litt forskjellige huskurver integrert på Dirac. Du finner nok utav selv om man trenger noe justering, bare husk å lagre grunn setupen og justeringene man gjør manuelt så man slipper å ta hele måleprosessen på nytt igjen om man gjør noen feil på target så man har grunn setup urørt som backup. Forrykende kjapt på NAD å bytte imellom presets på Dirac også. :)
    yepp, alt er lagret. Fint å kunne sitte i sweetspot og vekselvis lytte og justere uten å løfte ræva ut av stolen!

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror kanskje det er litt tilfeldig hvordan default kurven ble. Jeg har to stk MiniDSP SHD som har blitt brukt i forskjellige anlegg. Der ser jeg at det varierer hvor mye heving som kommer som default i bassen og hvor mye fall det er oppover. Når jeg kjørte DL i går så ble kurven veldig basstung, så jeg justerte den ned med totalt 4dB i bunnen. For øvrig så funker det slik at man først kjører vanlig DL, så kan man kjøre BC kalkulasjonene etterpå Og dermed lagre kurver basert på de forskjellige utgangspunktene.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.900
    Torget vurderinger
    1
    Forresten, jeg kom på nå at på NAD så har jeg alltid brukt den medfølgende mikrofonen koblet direkte på boksen. På JBL brukte jeg MiniDSP usb miccen koblet til laptop.
    Og det er nok der forskjellen i bunnen ligger, fulgte det med mic på M66? NAD har ferdig kalibrert denne i hw også. Mulig det blir mindre basstungt med den, den kan sikkert også kobles til laptop direkte da den har USB.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Forresten, jeg kom på nå at på NAD så har jeg alltid brukt den medfølgende mikrofonen koblet direkte på boksen. På JBL brukte jeg MiniDSP usb miccen koblet til laptop.
    Og det er nok der forskjellen i bunnen ligger, fulgte det med mic på M66? NAD har ferdig kalibrert denne i hw også. Mulig det blir mindre basstungt med den, den kan sikkert også kobles til laptop direkte da den har USB.
    Yepp. Den kom med egen mic. Ville bruke umik-1 da jeg kan bytte direkte til REW.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så langt må jeg si at jeg er mektig imponert av NAD settet. De gutta har ikke sovet i timen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn